ELIOTOVA POEZIJA
(po F.R. Livisu, Dz. Vilijamsonu i Helen Gardner)
Eliot je prvi u pravom smislu moderni engleski i jedan od prvih evropskih
pesnika u 20. veku. Velike novine i uticaj donosi vec njegova preva
zbirka pesama Pesme 1909 - 1925.
Najraniji deo knjige datira iz 1917. i vrlo je vazan dogadjaj za englesku
liriku - Prufrok. Uvodna pesma za celu zbirku je :
Ljubavna pesma Alfreda Dz. Prufroka
Ona predstavlja potpun raskid sa tradicijom 19. veka. Priroda slika
je ovde takva da pokazuje i SLOZENOST PRISTUPA i SUPTILNOST TONA
Kad kazemo slozenost pristupa mislimo na to sto Eliot uspeva da u okvirima
jedne pesme obuhvati sirok raspon senzibiliteta i slike: on kombinuje
MODERAN SENZIBILITET, urban (sa opisima grada, ali ne vise u deskriptivnom
smislu poezije 18 i 19. veka) - kod njega se osecaj camotinje u urbanoj
civilizaciji (polumracne ulice, jeftini riblji restorani..) uvek kombinuje
sa OSECANJEM STARENJA i trgike starenja i prolaznosti - na licnom i
opstem nivou. Razlicite stvari ovde dolaze u neposredan kontakt - od
stihova poput: “Starim, starim danimice/Podvijajuc nogavice” koje su
i bile predmet kritike u tadasnje vreme, kao nepoetske, do delova kao
sto su opis zutog dima i magle koji lutaju gradom i taru ledja o okna
prozora i gradskih kanala, koji su poeticni cak i za estetiku 19. veka.
Dakle, visoka poeticnost kombinovana sa ironicnim i samoironicnim odnosom
prema sebi i svetu. Banalnost i povrsnost modernog coveka izrazavaju
stihova poput “Po sobi zene tamo - amo hode/ O Mikelandjelu razgovore
vode..” koji se refrenskim ponavljanjem stvaraju osecaj klaustrofobicnosti
urbane came.
Dakle, ZABORAVLJENI SU ZAKONI POETSKOG: pesnik uzima sebi na volju
da upotrebi bilo koju gradju koja mu se cini vaznom. Ovo je senzibilitet
osobe koja punim plucima zivi u svom dobu. Pri svemu tome, ima i delova
koji su po ritmu spori i tromi, kao sto su oni prenaglaseno otmeni i
pateticni iskazi poput : “Da li smem da uznemirim svemir?” ili u kombinaciji
sa karikaturalnim : “I video sam kako mi glavu procelavu/ U plitkoj
ciniji nose”. Svesna otmenostuu razocaranju :”Video sam kako trenut
moje velicine bledi/ I video sam vecnog lakeja, podrugljivo mi drzi
kaput,/ I ukratko, bojao se.”
PORTRET JEDNE GOSPODJE
U sledecoj pesmi je on postigao mnogo veci stepen ravnoteze i istancanosti.
Ton je ujednaceniji, ritam je harmonicniji. On se ovde ukazuje kao gospodar
i vlasttitog pesnickog iskustva i tehnike. Tu je sve u kretanju ali
i u apsolutnoj kontroli. Opet je tema starost ali ne licna vec starost
osobe koja ji i prijatelj i nesto vise od toga. U stvari, licna starost
se oseca u razmisljanjima strahovima, slutnji buducnosti. Dijaloska
forma koja je diferencirana davanjem gospodjinih iskaza u IDIOMU SAVREMENOG
GOVORA. Stih je slobodan ,ali je Eliotova vrlina to sto postize unutrasnju
preciznost i kontrolu stiha. PESNIK JE OVDE PO PRVI PUT U ENGLESKOJ
POEZIJI BLIZAK SAVREMENOM GOVORU U ONOJ MERI U KOJOJ TO MOZE BITI ROMANOPISAC.
To je veliki trijumf nad tradicionalnim navikama. Smelost prelaza i
psiholoskih oznacavanja, a opet koriscenje refrenskih ponavljanja koja
odrzavaju ritam i uvode osecaj beskonacnog i besmislenog trajanja zivota
u starosti (kag gospodja, shvatajuci da vise nije sposobna za ljubav
i cari aivota, ponavlja: “sedecu ovde/ i sluziti prijatelje cajem”.
Ovo je najznacajnija pesma u odeljku Prufrok.
Bodler je za svoje izume dugovao mnogo Tristanu
Korbijeru i Zilu Laforgu, a od engleskih pesnika poznim elizabetanskim
dramaticarima i pesnicima. Sve ih je izucavao. Razvijanje urbanog osecanja
vezuje ga i za Bodlera. Laforgu narocito duguje za samoironican, sumnjicav
stav u Prufroku. Ali posto je francuski stih mnogo drukciji og engleskog,
to samo pokazuje koliko je originalnosti trebalo da se od tih uticaja
napravi bvelika poezija. Najveca pema posle ovog dela je iz 1920.:
GERONTION
Na grckom to znaci STARCIC. Ova pema je znacajna po mnogim apektima.
Sama za sbe je velika poezija, ali je vazna i po tome sto se ovde po
prvi put vrlo precizno razvijaju svi elementi cuvene Eliotove tehnike
neophodni za razumevanje Puste zemlje. Vidna je i slicnost dinamike
Eliotovog i poznoelizabetanskog dramsklog stila . Ali pesma takvog kvaliteta
nema ni kod Midltona, ni Vebstera, ni Ternera, ni Capmana ni Dona, koje
je Eliot veoma uvazavao. Jedim\no mozda kod Sekspira. I ovde je SENZACIJA
POSTALA REC A REC SENZACIJA (kako Eliot kaze za “Metaf. penike”). Ovde
imamo :
- psiholosku suptilnost
- slozenost slika raznolikog bogatstva
- cudedsno sigurno ostvarenje
Velika razlika od engleskih devetnaestovekovnih pesnika kakav je Tenison.
Cak i kad Tenison pise u jampskom pentametru sa namerom da bude dramatican,
on to vise cini u Miltonovom nego u sekspirovom duhu. To je udaljenost
pesnickog izraza od govorea oi prevelika muzikalnost jezika koja je
sama sebi cilj. KOD ELIOTA I RITAM I JEZIK POCIVAJU NA SAVREMENOM GOVORU.
Pre svega, dok se i Prufrok i Portert jedne gospodje bave vise licnim
smutnjama, brigama pojedinca, vrlo individualizirano, U Gerontionu se
radi o STARCU KOJI OVAPLOCUJE STANJE DALEKO OD PESNIKOVOG. ON JE SVEOBUHVATNA
COVEKOVA SVEST, IZDIGNUTA NAD POJEDINACNIM.
Metod: nema ni narativnu ni logocku neprekidnost. Cela se pesma cita
sa kraja - kad vidimo da su svi likoci u stvari sadrzaj secanja starca:”Stanari
kuce/ Misli suhog mozga u susnoj sezoni. Podjimo redom :pesnicko Ja,
starac “u susnom mesecu”, suvise star da bi i citao, slusa dok mu cita
neko det i CEKA KISU. Prebacuje se slika na nekog Jevrejina koga on
toboze vidi kako sedi na dasci prozora i istovremeno kozu koja kaslje
na brdu kod kuce. Te dve slike logicki ne mogu da budu vizuelno p[ovezane,
one mogu da koegzistiraju samo kao sadrzaj svesti, sto ce biti jasno
tek na kraju. Sve licnosti su tu da starcu pomognu da resi pitanje:
kakv je smisao, stra je preostalo. To se povezuje i sa epigrafom iz
Sekspirove Mere za meru “Nit mladost imas nit starost/ Vec kao da si
posle obeda u snu/ Snevao i jedno i drugo”
Drugo, najvaznija eliotova tema (Od Prufroka do Puste zemlje i dalje)
prisutna je i ovde. To je MESAVINA PAMCENJA I ZELJE U SADASNJOJ JALOVOSTI.
Kod starca koji ceka uzaludno kisu u pustom mesecu javlja se zavist
u odnosu na tudju i svoju maladalacku snagu. Mladalacka zelja povezana
je sa TAJNAMA VERE: “Rec u reci, nemocna da rec iskaze/ U krpe mraka
smotana. U mladosti godine/ Dosao Hristos tigar...”. Tako se na nivou
jednog istog stiha povezuje mladost i Hristova snaga. tu se vide Eliotovi
poznati skokovi s teme na temu - potpuno razlicite emocije i osecanja
suprotstavljeni su i stopljeni.
Najvaznije sledi. Posto je uspostavljena ta dubina osecanja vezom sa
verom, to se sada u divnom pasazu kontrastira svetskoj, modernoj osujecenosti,
docaranoj konkretnim imenima, osecanjima , slikama: “Da bude pojeden,
da bude popiijen/Sve uz saputanje, od g. silvera/ Sa rukama sto miluju,
u Limozu/Sto svu noc hodase u sobi susednoj/Od Hakagave, medj Ticijanima
sto klanjase/Od gospe Tornkvist u sobi mracnoj/Sto cvece razmestase,
od Fraulajn von Kulpove/ Sto u hol dodje, i ruklom po vratima prodje”.
Ponovo je ceo prelaz krajnje suptilan. Osecanje podignuto na metafizicki
nivo, aluzijom na sveto pricesce kontrasira se vr;lo suptilno svetskoj
sujeti. I to najpre “uz saputanje”, kao u molitvi. To je najvazniji
prela. Sapati verskog strahopostovanja, a onda u novom kontekstu, postaju
tajni urotnicki sapati, ogovaranja pozude, javne kuce. Sada se uvodi
i umetnost “medj Ticijanima” - umetnost i vera, dva pribezista pred
vremenom i nistavnom stvarnosti, pate od iste psujecenosti. Konacno,
slika se spusta na nivo vrlo konkretne licnosti, u konkretnoj pozi,
i to naglasava sadasnju prazninu. Gospodjica Fon Kulpova, pa “Prazni
cunkovi/ Vetar utkivaju. Ja duhova nemam./star covek, u kuci promajnoj/
Pred kvakom vetrovom”. Slika se zavrsava tacno tamo i gde pocinje -
sa starcem u jalovoj samoci.
Na kraju, u Gerontionu imamo i jos jedan strukturni elemenat Eliotovog
prosedea: DVOSMISLENOST. Primer je na kraju , sa slikom galeba. Ta slika
prati scene iz novina :Vesti iz sveta”, sa nekim imenima, nabrojanim
bez reda. Olijni vetar, raznosi sacicu perja ovog galeba, sto bolno
otkriva nistavnu bespomocnost pojedinacnog zivota. Isto tako, on se
svojom hirovitom vitalnoscu, suprotstavlja svetu finansija, zlocina
i razvrata.. Pozicija starca je sada takodje dvosmislena - u donosu
na njega, perje znaci neizbeznu smrt i raspadanje. “star jedan covek
gonjen od Pasatnih vetrova/ U sanjiv neki budzak”.. ali, to perje, znaci
i snagu i zanos koje je izgubio.
Sledece pesme razvijaju tehniku zapocetu u Gerontionu na visokom nivou.
One su znacajne jer donose ono sto ce biti dominantno u Pustoj zemlji
- ALUZIVNOST I CITATNOST, a cega jis nije bilo u Gerontionu.
BERBANK SA BEDEKEROM: BLAJNSTAJN SA CIGAROM moze se razumeti u vezi
sa citato s a pocetka iz Antonija i Kleopatre. Glavni je svrha ironicni
kontrast : herojska, uzvisena ljubav (prvi deo pesme) u odnosu prema
slucaju vrednom prezira iz savremene urbane sredine, gde Jevrejin Blajnstajn
posecuje javnu kucu.
SVINI MEDJU SLAVUJIMA slicna tehnika. Aluzija na Agamemnonovo ubistvo
kontrastirana je ponovo dogadjajem iz javne kuce - gde prostitutka (ovde
je ona Jevrejka - to je bio razlog osuda Eliota za antisemitizam) ubija
posetioca, Svinija. U finalu, spoj mitskog i svakodnevnog, preko postojece
crkve Sakre ker, gde tecni iznet pada da ikalja pokrov kralja, a sve
to uz jauke Agamemnona.
U ove dve pesme broj aluzija je skoro neprebrojiv, one idu od epigrafa,
preko skrivenih citata, do aludiranja u opisu. To direktno uvodi Pustu
zemlju.
PUSTA ZEMLJA, 1922-23.
Problem Puste zemlje je problem interpretacije moderne poezije. Pesma
je izazvala velike revolte - ukratko, Eliot je optuzivan sto za razumevanje
njegove poezije treba biti erudita i sto njegovi naknadno pridodati
komentari i uputstva nisu dovoljna, jer je nemoguce u tako kratkom zahvatu
razumeti simboliku i mitologiju raznih kultura. To danas i nije toliko
vazna optuzba - cinjenica je da je u jednoj meri ovo i tacno, drugo,
neke stvari mozemo razumeti i bez komentara i to mozda i bolje, trece,
Eliotov model je postao temelj moderne poezije - aluzivna praksa, citatnost,
intertekst.
Moderni senzibilitet i svest modernog coveka je svest u distorziji,
dihotomiji, nepomirenim antinomijama. Takvoj svesti u umetnosti upravo
i idgovara OTVORENA FORMA, a ne konacno, zatvoreno i celovito delo.
Livis navodi vrlo uticajan prigovor da se iz Puste zemlje ne moze iscitati
celovita metafizicka ideja - medjutim taj prigovor i pokazuje temeljno
nerazumevanje Eliota - u delu postoji organizacija, ali ta organizacija
nikako ne podrazumeva konacnost forme ili zaokruzenost ideje, bilo koje
pa ni metafizicke. Eridicija, bogatstvo knjizevnih aluzija i pozajmica
odslikava sadasnje stanje civilizacije. Iznesane su tradicije i kulture,
nijedna tradicija ne moze ostvariti tako veliku raznolikost gradje koju
namece istorijska imaginacija (koja ima posla sa ofromnim kapitalom
proslosti) - tu lezi razlog PRSKANJA FORME I NEPOVRATNOG GUBITKA OSECANJA
APSOLUTNOSTI. Eliotov cilj je da se ODSUSUTVO FORME PRIKAZE KAO FORMA.
S druge strane - problem Eliotovih napomena. One su, ukratko, oblik
pritiska na citalacku recepciju. Taj pritisak uslovljen je prirodom
umetnicke recepcije - delo zahteva da se u svesti recipijenta konstituise
kao manje ili vise celovit estetski predmet (sto nema veze sa pokusajem
iscitavanja celovite metafizicke ideje, jer pesma nije teoloska studija
nego umetnicko delo). Delo sa toliko razlicitih ulaza, do krajnjih granica
otvoreno delo dostize stepen znacanjske ekstenzivnosti koji ugrozava
formiranje estetskog predmeta. Autorove napomene su, tako oblik vantekstualnog,
vanfiktivnog pritiska na recepciju. Problem razumevanja ove pesme je
u stvari problem da se odredi u kojoj meri one pripadaju svetu pesme.
Livis govori o stanju danasnjice kao o problemu brzine i raznolikosti
koja je uslovljena zivotom u masinskom dobu. Ishod je PREKID KONTINUITETA
i ISTRZANJE ZIVOTA IZ KORENA. Ova metafora korena dobro se uklapa u
Eliotov kontekst - prisustvujemi\o potpunom iskorenjenju starih navika,
zivota UKORENJENOG U ZEMLJI. Urbane slike koje spajaju Eliota sa Bodlerom
i Laforgom dosta su znacajne.
Eliotova prva napomena odnosi se na vezu sa delom Od rituala do romanse,
antropoloskom studijom Dzesi Veston o ritualima plodnosti gde motiv
puste zemlje ima veliki znacaj. Druga vazna paralela je Frejzerova Zlatna
grana, koja takodje ima veze sa pustom zemljom. Frejzerov Dajanin gaj
je mnogostruki simbol. Tu vlada Dijanin svestenik koji je ubica - on
mora da ubije svog prethodnika da bi obnovio ciklus zivota - to ritualno
ubistvo nije samo sebi cilj - poenta je u ocuvanju starog u okvirima
novog, sto je uslov postojanja kontinuiteta i razvoja. Ovo ima direktne
veze sa Eliotovim pojmanjem tradicije i sa nazivim zbirke sveta suma,
koji je direktna aluzija na Frejzerovu sumu. Dakle, iz smrti se radja
zivot. Sustinska veza postoji izmedju svetog i prljavog. Kod Vestonove
u motivu ubijanja boga (Obesenog boga, Eliot), glavnom elementu zrtve,
lezi ista ideja.
Glavno Eliotovo zanimanje - rodjenje, kopulacija i smrt. Glavna stvar:
udaljenost civilizacije slavljene u Pustoj zemlji od prirodnih ritmova
prikazana je u ironicnom kontrastu pomocu antropoloske teme. Vegetativni
kultovi, svecanosti plodnosti sa odgovarajucom magijom predstavljaju
uskladjenost ljudske kulture sa prirodnim okruzenjem i izrazavaju izvestan
osecaj jedinstva zivota. U modernoj pustoj zemlji: “April je najsvirepiji
mesec sto radja/ Jorgovan iz puste zemlje”. Prolece je tako shvaceno
kao svirepo, zato sto danas ono (zbog diskontinuiteta civilizacije i
prirode) ne uspeva da rasplamsa covekov duh. Ono ne stvara zivot i ispunjenje
vec gadjenje, duhovnu tromost i pitanja bez odgovora. I ovde imamo mesanje
uspomene i zelje, poznato iz ranijih pesama. To prolece na mucan nacin
mesa usppomenu i zelju ponovo u sadasnjoj sterilnosti. i ponovo je to
na planu licne starosto koji odmah, poznatim Eliotovim prelazima, postaje
plan starosti civilizacije.
Strukturalno jedinstvo ove pesme nije na planu samo metafizickom, kako
su neki mislili. Ono se u stvari gradi istovremeno i na dramaturskom
i na muzickom planu. U stvari, cela pesma ima muzicku organizaciju,
funkcionise kao simfonija, a to znaci da se ona mora citati od pocetka
do kraja. Svaki prethodni korak stvara jedan znacenjski FON NA KOJEM
VALJA CITATI SVE SLEDECE. Krenimo redom.
Prvi deo pesme je SAHRANJIVANJE MRTVIH. Zapravo zbilja prvi deo pesme
je Eliotova napomena koja pravi vezu sa Vestonovom i sa Frejzerovom.
Simbolika kulta vegetacije koji je dat u tim knjigama u stvari stvara
prvi znacenjski bekgraund. Tako antropoloska podloga ima pozitivnu funkciju,
ona stvara najopstiji fon koji izaziva osecaj jedinstva zivota koje
je sustinsko za pesmu. Ovde je potpuno prevazidjeno licno iskustvo Prufroka
i Portreta - potpuna projekcija svesti i napustanje individualnog. Penik
postaje ne samo svestan citavog svog doba i svega pre toga, vec on postaje
SUVISE SVESTAN. Rezultat te suvisne svesnosti je gubitak forme, njeno
razbijanje. Prateci osecaj uzaludnosti. Kakvo znacenje ima antropologoja
u pesmi. Ona je takodje nauka, a nauka je najvecim delom kriva za ovu
maksimalnu ekstenziju svetsi. Proces dezintegracije. Za moderan duh,
paganski kultovi su samo ljudske navike. Moderni covek ima znanje o
kultu plodnosti, ali iskonski dozivljaj prirode i ciklusa prepusta primitivnom
coveku. Tako postaje jasno kako je april postao svirepi mesec, a prolece
jalovo prolece. Zima je zima zaborava, jalova zima koja sve pokriva
snegom zaborava. Leto dolazi s pljuskom kise. Tako je taj krug zatvoren.
Novi krug se uvek mora posmatrati kao simfonijska varijacija na temu.
Slika se dize na visi nivo - sada je to vrlo odredjeno iskustvo i to
reprezentativno - ispijanje kafe na trgu, slike iz detinjstva i finale
:”U planinama covek se oseca slobodan/ Do kasno u noc citam, a zimi
odlazim na jug.” To je osecaj moderne sujete. To je ona uspomena iz
stiha o aprilu koji mesa “Uspomenu i zelju”. Formola poznata jos iz
Gerontiona: uspomena budi zelju, ali ostvarenje je nemoguce, stanje
je jalovosti - to je sugerisano ovim “do kasno u noc citam”, koje nosi
prizvuk praznog mudrovanja. Odmah sledi i kontrast i komentar prethodnog
- april moze pokrenuti zamrlo korenje kisom, ali posto nam je dat aslika
sujetnog, praznog ljudskog mudrovanja, sledi pitanje koje zatvara krug
:”Kakvo se korenje prima, kakve grane rastu/ Iz ovog kamenig smeca?”
To kameno smece uvodi evokaciju puste zemlje aluzijom na Jezekilja i
Knjigu propovednika - obracanje Sinu covekovom “Ne mozes ni da kazes,
ni da naslutis, jer znas samo/ Gomilu slomljenih slika u koju bije sunce/
A mrtvo drvo ne daje zaklona, ni cvrcak olaksanja, Ni suhi kamen traga
vode”. Tako pocinje slika agonije duse koja sa kasnije razvija u drugim
delovima pesme. Strofa se zavrsava sa “pokazacu ti strah u pregrsti
prasine”. Tema straha takodje se razvija u drugim odeljcima. Taj je
strah i strah od smrti, ali i prvobitmi strah, uzas pred potpunim nistavilom,
sto kasnije postaje jasno.
Sledi stih iz Tristana i Izolde, koji je kontrastm, jer donosi sliku
romanticne ljubavi, apsolutne ljubavi. Devojka sa zumbulima pretstavlja
“Usppomenu i zelju”, zumbul se kao i jorgonav vezuje za kult plodnosti.
On je direktno evokativan, ali je to ppojacano analogijom sa antropologijom.
Istovremeno, taj cvet je i u vezi sa Obesenim bogom, bogom vegetacije.
Tako nistavilo puste zemlje prelazi u strastveni zanos, ali se opet
sve vraca na tragicnu sliku coveka koji je “Ni ziv ni mrtav...zagledan
u tisinu”. Dakle, odlomak o romanticnoj ljubavi zavrsava se ocajanjem.
Dodatno se sve komplikuje slkedecim delom prvog odeljka koji uvodi
madame Sosotris, vidovitu: “cuvena clairvoyante/Gadno je nazebla, pa
ipak/Poznata je kao najmudrija zena u Evropi”. Eliot tu zauzima ironican
stav. Ona donosi spil Tarot karata, koji je u stvari jedan novi fon
za sebe, vrlo vazan za naredne odeljke. Prorocica uvodi polusvet, kao
sto je malopredjasnji razgovor na trgu uveo sujetu i povrsnost. Eliot
u napomenama objasnjava znacenje tog spila. Prvo, Tarot ima veze sa
kultom plodnosti. Drugo, likovi na tarotu posluzili su mu kao fon za
likove u najvaznijem delu “Sta je rekao grom”. Eliot [pokazuje kako
se razliciti likovi jedan u drugi prelivaju: Obeseni covek ima veze
sa Frejzerovim Obesenim bogom plodnosti, a kasnije ce se vezati za figuru
prekrivenu ogrtacem iz scene putovanja u Emaus kojom pocinje deo “Sta
je rekao grom”. Mi shvatamo da je to isti onaj Sin boziji, iz ovog prvog
odeljka. Fenicanski mornar sa bisernim ocima i jednooki trgovac takodje
se javljaju kasnije, kao i gomile ljudi o kojima prica prorocica, a
koje ce odmah u sledecoj strofi biti poistovecene sa gomilama koje lutaju
po londonskom mostu. Prorocica upozorava da se cuva smrti od vode. U
odeljku Smrt od vode videcemo da je to uzaludno, jer smrt je neizbezna,
a spasonosna voda za kojom se zudi od pocetka i voda iz koje potice
sav zivot (ritual plodnosti) ne spasava, nego ubija.
Tako su na istom mestu i sarlatanstvo i banalnost zajedno sa sudbinom
i metafizickom ravni. Sledi slika Nestvarnog grada u magli praskozorja
koje je pokosila smrt. Eliotova napomena pomaze da ih razumemo na fonu
Danteovog pakla gde se kazna za grehe trpi u vecitom lutanju, tumaranju
i nestizanju do cilja. Nestvarni grad aludira na Bodlera,
a njegova kosmarna slika pojacana je dogadjajem iz Eliotovog privatnog
zivota kad je on imao prilike da cuje kako se posle devet otkucaja na
gradskom satu Sveta Meri Vulnot pravi jedna jezovita pauza. To postaje
u okviru peme jeza modernog grada, njegova jeziva tisina.”Mrtav zvuk
posle odbijenih devet”. Pesnik srece prijatelja i pita ga za les koji
je lane zakopao u basti “Pusta li vec izdanke” To je opet u vezi sa
kultom plodnosti, ali ovde je ta dimenzija kosmarna koja je prethodno
uvedene, sada dalje razvijena
Odeljak se zavrsava stihom iz Bodlerove uvodne pesme u Cvetove zla
:”TU! Hypocrite lecteur!- mon semblable - mon frere!”, sto je direktno
spustanje na licni plan, vrlo efektno, bodlerovski.
Naredni odeljak je PARTIJA SAHA koji pocevsi aluzijom na Antonija i
Kleopatru prilicno brzo prelaze u jedan zahuktali ritam neurastenicne
agonije (Livis) gde se nastavlja i razvija ona kosmarska tema iz prvog
odeljka, u slici dvoje ljudi koji se tresu od straha zbog neobicnih
zvukova u kuci, te vaskrsava predjasnji fenicanski mornar bisernih ociju
- tako da se taj deo drugog dela zavrsava turobnom slikom smrti. Ono
sto sledi do kraja je samo naizgled kontrast - zivot, ali bedni zivot
gde propala tridesetogodisnja zena trudi se da privuce muskarca, a sve
se zavrsava beskrajnim ponavljanjem banalnosti (Laku noc! “Ku noc! Laku
noc! ‘Ku noc)
PROPOVED VATRE aludira na Budinu propoved, budisticki pandan Hristove
propovedi. Pesnicko ja sedi na obali i peca (Aludira na kralja ribara
iz prvog dela) i razmislja o smrti svog oca kralja i njegovog oca kralja.
Ponovo se uspostavlja linija Obesenog kralja koja ode od Vestonove i
Frejzerovog Obesenog boga, preko Sina covekovog (Hrista) i Obesenog
kralja sa tarota iz prvog dela. Ponovo slika nestvarnog grada ali sada
je u njemu onaj jednooki trgovac iz tarota, koji je istovremeno i dat
u realnosti - prijatelj pesnikov koji ga poziva u restoran na rucak.
Sam centar cele pesme (sredisnji deo treceg odeljka koji je i sam sredisnji)
jeste KLJUC ZA INTERPRETACIJU. To Eliot kaze u napomenama. To je slika
dvopolnog prorka Tiresije, koji toboze sve ovo samo posmatra, ali je
u stvari centralni akter ovog sveta. Kao sto se svi likovi pretapaju
jedan u drugi i svi jedan iz drugog ishode, tako se i svaka tema i varijacija
nadopunjuju. Tiresija, koji sve vidi i sve zna istovremeno je sabirna
tacka svih zenskih i svih muskih likova. KLJUC PESME JE NASTOJANJE DA
SE U SREDISTE PAZNJE SMESTI SVEUKUPNA LJUDSKA SVEST, olicena u Tiresiji.
To objasnjava i opravdava tezak problem organizacije pesme: zelja da
se da svest modernog coveka promovise odsustvo organizacionog nacela,
nepostojanje bilo kakvog unutarnjeg pravca.PESMA KOJA SADRZI SVE MITOVE
NE MOZE SE IZGRADITI NI NA JEDNOM MITU. Tiresija istovremeno opisuje
scene i predvidja ih , jer “Ja, Tiresija, starac usahlih dojki/ Video
sam sve i predskazao dosta”. Jos jednom ljubav koja treba da stremi
radjanju snizena je na nivo golog seksa i nezadovoljstva, tj. trenutnog
zadovoljstva.
Ovaj odlomak postavlja, takodje, i jedan problem eliotovih napomena.
Zavrsava se sledecim stihovima:” U Kartaginu dodjoh tada/ Uspalmteo
usplamteo usplamteo usplemteo/ O Gospode ti me preobrati x2/ usplamtelog.”
Eliot kaze kao je jasno da je ovo aluzija na sv. Avgustina (prica o
dolasku u Kartaginu) i na Budu. Kao kulminaciju on je, kako kaze, stavio
aluziju na predstavnika zapadnog i istocnog asketizma. Medjutim, cinjenica
je da ovi stihovi ne mogu proizvesto tek tako lako takav aluzivni nivo.
To je najmanjklavije mesto u tom smislu.
Cetvrti deo je SMRT OD VODE u kojem se desava najavljena smrt fenicanskog
mornara.
Peti deo je cuven: STA JE REKAO GROM. Tu se mnogo sta razjasnjava.
Znacenjska strukturiranost je troslojna. Aluzije na Put u Emaus, pristup
Ognjenoj kapeli (iz Vestonove) i na propadanje istocne Evrope, i to
poglavito Rusa kao varvarskih zavojevaca civilizacije kako ih je Eliot
video.
Kaze se da posle ledene tisine (koja ima veze sa onom tisinom u otkucajim
gradskog sata i uopste motivom puste zemlje) i “ropca u kamenjarima”
sto je u vezi sa neurastenicnim ritmom Partije saha, dolazi Hristos
uz zvuke groma. Isus je tu razvitak Obesenog boga, kralja ribara, uskrslog
zakopanog lesa... On vaskrsava 9radjanje iz smrti) a istovremeno je
to i scena Puta u Emaus. On je upravo ona figura prekrivena ogrtacem,
nevidljivi covek iz puta u Emaus. Eliot tu uvodi u napomenama i upadicu
iz realnosti (neobicno je vazno kako i elementa realnog trazi mesto
u ovom fiktivnom svetu) - on je naime cuo kako se ekpedicijama na articke
zemlje od premora javlja prividjenje u liku nepoznatog coveka koji ih
prati. Ovaj Isus je suma svih prolecnih bogova (Adonisa, Atisa, Ozirisa),
zrtvovanih i obesenih. Susa u ovom odeljku na taj nacin postaje ZEDJ
ZA VODOM VERE I ISCELJENJA, tako da orkestracija pesme postaje izrazito
religiozna. Ali, ovaj grom je suh i jalov grom bez kise, nema ni uskrsnuca
ni obnavljanja. Posle uvodnog dela zato stih gubi gipkost i postaje
trom, vuce se poput onih ljudi na londonskom mostu. zamisljeni zvuk
spasonosne kise dolazi kao mucenje.
Najvazniji je deo koji govori o jednoj kosmarnoj viziji sveopsteg haosa
u kojoj se razaznaju rusevine Jerusalima, Atine, Aleksandrije, Londona,
Beca - i to kao nestvarnih gradova, sto nam jevc poznato. Sve se dize
na nivo slike covecanstva koje unedogled hoda u krug - vecna uzaludnost.
Ognjena kapela Vestonove postaje Opasna kapela, zloslutna, jer u njoj
su kosti koje su jalove, koje ne mogu niknuti niusta.
Progovara grom i izgovara poruku Upanisada : DATTA, DAYADYAM, DAMYATA.
Eliot objasnjava da to znaci :DAJ, SAOSECAJ I KONTROLISI. Medjutim u
delu pod DAJ vidimo da ostaje samo jalovo davanje sebe koje traje samo
jedan trenutak i koje ostaje bez sustine. SAOSECAJ: nadovezuje se na
Bredlija, posto citav svet posmatramo iz finitne perspektive, mi zivimo
u zasebnim zatvorima i mozemo da znamo samo za svoj kljuc. KONTROLISI:
vrlo deprimirajuce, postavlja se pitanje :”Hocu li bar svoje zemlje
dovesti u red?”
Nikakva promena na kraju ovog inkomensurabilnog mita: pesnik sedi na
obali i peca, iza njega neplodna ravnica, rusevine Londona. On je Nervalov
Akvitanski princ srusenih kula.
Pesma se zavrsava Upanisadama SHANTIH SHANTIH SHANTIH. To je vrlo neefektan
kraj - eliot oseca potrebu da ga prokomentarise u napomenama, ali prevodeci,
po licnom priznanju, samo delimicno znacenje vedskog stiha kao “mir
koji prevazilazi svaki razum”, on sam priznaje precutno delimicno ostvariv
efekat originala u svesti zapadnog citaoca. To je poruka kasnijih Cetiri
kvarteta gde se savetuje prihvatanje bozje tajne bez obzira na racionalni
uvid.
SUPLJI LJUDI, iz 1925.
pesme koje slede Pustu zemlju. Posveta je Mistah Kurtz - he dead, odnosi
se na lik iz Srca tame, Dzozefa Konrada. Tim recima decak u romanu objavljuje
smrt glavnog junaka koji je proveo godine u africkoj dzungli u trgovini
slonovacom. Drugi epigraf su reci koje deca uzvikuju na praznik Gaja
Fouksa, kojim se obelezava godisnjica barutne zavere 1605, pri cemu
je trebalo da Parlament bude dignut u vazduh. Na tu godisnjicu otkrivanja
zavere spaljuje se slamom ispunjena lutka koja predstavlja Gaja Fouksa,
osudjenog kao zaverenika. Deca skupjlaju od prolaznika priloge za lutku.
Epigraf :”peni za starog Gaja”.
Pesma se zavrsava recima “Ovako svetu dodje kraj/ Ne s tutnjom vec
s cviljenjem”. Tako se pocetkom i krajem preko citata a potom i aluzije
uspostavlja znacenjski nivo - nestanak svih zivotnih nadanja, jer znamo
oiz romana Konradovog da je lik svrsio tako sto nije uspeo nicim drugim
da okarakterise svoj zivot sem recima :”Uzas, uzas..” Cela pesma je
konstruisana da prati taj aluzivni nivo - najpre je sve u naurastenicnoj
agoniji, sve je u grcu izmedju “zamisli i tvorevine”, “ideje i stvarnosti”,
a potom se sve okoncava u smiraju, ali mi shvatama da je to smiraj zbog
nemogucnosti da se bilo sta kaze o tom svetu praznine, kao kod Konrada.
S druge strane, aluzivni spektar preko price o starom Gaju, uvodi sliku
sveta kao sveta praznoglavih, potpuno ispraznih egzistencija. To je
kompleksan sloj, posto je Eliot potvrdio da naslov ima veze i sa Sekspirovim
Julijem Cezarom (izmedju ostalih dela), gde Sekspir govori o tome kako
Ljubav u opadanju ima potrebu da pravi ceremonije i da glumata. Suplji
ljudi, poput paradnih konja prave groteskni i bedni sou, posto nemaju
dubine. U samoj pesmi ovo je vazno, jer nam tek tako postaje jasno zasto
pesma ima toliko veze sa religijskim ritualom, koji ovde preko Sekspira
budi sliku te isprazne ceremonije - ona se cak zavrsava poput liturgije
- horskim ponavljanjem u obracanju bogu (tvoje je carstvo, zivot je
tvoj..), sto su u stvari refrenski stihovi u pesmi. Ovi ljudi su samo
umrtvljeni, a ne potpuno mrtvi i to i jeste ironija. Oni se isprazno
dodiruju g;lavama kao prilikom mise i zajedno pevaju, ali su te glave
ispunjene slamom, kao glava Gaja Fouksa. Dobro poznat Eliotov kontrast
bogosluzenja i banalne svakodnevnice.
ČISTA SREDA
Pesme iz 1930. Ovde je Eliotova preokupacija cisto religijska. Vec
je prethodio period njegove anglokatolicke konverzije. Mesa se religijski
ton sa jadanjem zbog nepovratno izgubljene kreativnwe snage mladosti
“Ja nemam nade da cu opet da poznam nejaku slavu pozitivnog casa”, ono
u cemu mi dostizemo bozanstvo i to samo delimicmo i “nejako” - stvaranje,
i to je cak sada nepovratno izgubljeno. Cela pesme predtstavlja napor
da se postigne VERA U NESTO IZVAN SEBE, to je tezak napor da se pored
ogranicenosti razuma ipak cistom verom dospe do neceg sto sa razumom
nema veze. Zivotni put kao metafizicki put izmedju antinomija do spoznanja
Jednog. Problem pesme - ekspliciran kao problem STRPLJENJA. i vere.
Liturgija u onoj aluziji na Ora pro norbis pecatoribus, koju Eliot daje
na engleskom. Strpljenje, iskrenost kao problem vere i stvaranja istovremeno
- odnos prema Stvoritelju i odnos prema stvorenom (mora se ovaplotiti
kako god da je , jer ako se ne ovaploti - ne stvori, onda nije nista).
Direktna molitva Gospi okruzenoj sa tri leoparda - sto je jos jedan
Eliotov spoj nespojivog, cak ni simbolicki nedokuciv. Gospa se prelama
sa zenom, kao Hristos sa covekom.
ČETIRI KVARTETA (po Helen Gardner)
Gotovo misticka simetrija i na znacenjskom i na grafickom nivou. To
su cetiri pesme koje govore drukcije o istoj stvari - imaju istu poent
, a ona je predocena kao OTKROVENJE. Glavno otkrice svake pesme je isto
otkrice, to su 4 pesme o istoj stvari, o kojoj se razlicito prica, razlicitom
simbolikom, razlicitim ritmom. Nose 4 imena koja su imena geografskih
mesta sa simbolickim znacajem: BERNT NORTON je ime mesta koje ne pobudjuje
nikakve posebne asocijacije. Niti vreme ima neki poseban znacaj; to
je odredjeni trenutak u vremenu na odredjenom mestu. Progresivno idemo
do sve sireg znacenjskog plana - vec IST KOUKER predstavlja mesto sa
koga se u 17. veku neki daleki predak Eliotov otisnuo u Novi svet. Pesnik
tamo provodi leto i misli su mu zaokupljene PRECIMA I PORODICOM. Tu
se vec licni plan transponuje u istorijski (u smislu licne istorije).
DRAJ SELVEJDZIS je arhipelag kod Masacusetsa , koji je i mesto pesnikovog
detinjstva, i mesto gde su njegovi preci boravili posle pristignuca
u Ameriku. To mesto je mesto koje se vezuje za privatne i prijatne uspomene
iz detinjstav, nostalgicno obojene onako kao se pamti kraj naseg detinjstva.
Na kraju, LITL GIDING ima iskljucivo istorijske a ne licne konotacije
- to je selo gde se N. Fere povukao da vodi pobozan zivot. Mesto mistickog
smirenja. Tu je znacenjski plan dobio najvecu ekstenziju.
U Cetiri kvarteta najcesca slika je SLIKA PUTNIKA - to je u vezi sa
putnicima na londonskom mostu iz Puste zemlje i sa putovanjem u Emaus:
to su ljudi groteskno iskezenih lica, umorni i jadni, koji ne putuju,
nogo se vuku. To je Eliotov sinonim za gresnost. Put od tacke do tacke,
vezuje se u Eliotovoj simbolici za parcijalnu spoznaju,, za nesavrsenost
ljudskog uma koji potrebuje veru, jer je ona jedina u stanju da da punu
sliku. VERA SE VEZUJE ZA KRETANJE KOJE JE U MIROVANJU. Kao u taoizmu.
Paradoks je sto razum u stvari umesto sto ignorise svoju nesavrsenost
treba da je prizna i shvati , a to vec samo po sebi pretstavlja put
- i to put kao kretanje sveta kroz proslost sadasnjost i buducnost.
Glavna recenica u svim pesmama je ona koja govori o vremenu, na razlicite
nacine. Sustina je data vec na samom pocetku: “VREME SEDASNJE I VREME
PROSLO/ OBA SU MOZDA PRISUTNA U VREMENU BUDUCEM”. A drugo je DA JE PUT
“NE U KRETANJU NEGO U UZDRZAVANJU OD KRETANJA”.
Sve peme ponaosob nude tri dimenzije znacenja - DOSLOVNU, MORALNU I
TEOLOSKU. U prvoj pesmi je doslovna: trenutak kad se oseti neobjasnjiva
radost, ekstaticko iskustvo. Moralno: vrlina smernosti, pokoravanje
istini iskustva, prihvatanje onoga sto jeste, sto ukljucuje i prihvatanje
neznanja. Teolosko: bozja milost, dar pomocu kojeg tezimo da dodjemo
do otkrica datog.
Druga pesma: doslovno: starost, uvidjanje prolaznosti vremena i smrtnosti
i licne i covecanske (zato je to mesto gde se spaja licno i istorijsko).
Moralno: vera, ne samo kao cin prihvatanja neznanja, vec cin vere. Teolosko:
Isusovo stradanje, prihvatanje dogme da u tami smrti covek nije sam
nego da se spaja s bogom.
Treca doslovno: ne odredjeno iskustvo, nego zbir svih iskustava koje
zovemo proslost, nasa sopstvena i proslost ljudskog roda. Istorija.
Moralno: nada i to sadasnja nada - nada u nas poziv i u ono cime se
trenutno bavimo. Misticko: ovaplocenje kroz koje se vreme ujedinjuje
sa vecnoscu.
Cetvrta: doslovno - poseta kapeli u jedno zimsko popodne, na mestu
koje je postalo sveto jer je mesto molitve. Moralno: milosrdje. Misticko:
Sveti Duh, dar uskrsnuca i uznesenog Gospoda.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »