Don Žuan - Žan Baptist Poklen Molijer
Don Žuan ima „overenu krštenicu”: rođen je 1630. u Španiji. U Seviljskom
zavodniku i kamenom gostu Tirso de Molina opisuje plemićkog razvratnika
koji se ruga društvenim zakonima, a nebeske ignoriše. Priča o Don Huan
Tenoriju je „kritika neblagovremenog mišljenja i delanja”. Naglašena je
teološka poenta, koju ni Molijer neće izostaviti. Bezbožnik je imao izbora,
ali je sam izabrao rđav put. Kažnjen je zato što se oglušio o opomene.
Umire zato što je izazvao gnev Neba i uznemirio mrtve. Tirso ne baca u
pakao zavodnika već bogohulnika i zločinca.
U stanju smo da pratimo i praistoriju ove priče. Legenda o kažnjavanju
drznika koji se usudio da prekorači granicu određenu za žive pozivajući
mrtvaka na večeru, bila je rasprostranjena na hrišćanskom Zapadu. Kao
simbol mrtvih pojavljuju se sablasti, lobanje, mrtvačke kosti... Može
se ići i dalje u prošlost: iz obeda sa mrtvacem naslućuje se daleka mitska
prošlost, ostaci pogrebnih rituala i žrtvenih obreda. Ali tu već ulazimo
u nesigurnu oblast pretpostavki.
Ovoj narodnoj priči pridodat je savrameni protagonist, predstavnik jednog
doba koje je opsednuto nestalnošću: baroka. Ovo razdoblje naglašava pojmove
kao što su: nestalnost, promena, prolaznost, raznolikost, promenljivost...
Najrečitiji simbol barokne imaginacije bila bi mitska figura Proteja,
a njen moto Montenjeve reči: „Život je neujednačeno, neravnomerno i mnogoliko
kretanje.” Strast za promenom je ono što pokreće i Don Žuana, on u njoj
uživa. Svesno prepušta da ga nosi vihor želje: „...a sve ljubavno zadovoljstvo
baš i jeste u promeni.”
Kada se utvrdi ne samo autor priče o Don Žuanu, već i njeni koreni i izvori,
može se postaviti ono Ruseovo pitanje: imamo li pravo govoriti o Don Žuanu
kao mitu? Autor Mita o Don Žuanu nedvosmisleno odgovara da možemo. Dolazak
gosta sa drugog sveta, vesnika smrti, jeste ono što oživljava mitski potencijal
ove priče. On je zaštitnik onih sakralnih normi koje svaki mit propisuje.
Dokaz za ovu tvrdnju može se naći u elastičnosti priče: ona je otvorena
za metamorfoze. Vekovima je korišćena, menjala se, a ipak ostajala ista.
Kameni gost je prisutan u svakoj priči, čak i kada je ismejan. Mit bez
njega ne može.
Sledeće logično pitanje jeste: šta nam govori taj mit? Na ovo pitanje
bi bilo nemogućno odgovoriti usvoji li se ona tvrdnja Deni de Ružmona
da je nejasnost kao takva duboko povezana sa samom prirodom mita. Nejasnost
se ne nalazi na planu njegovog izraza. Same činjenice koje mit iskazuje
imaju protivrečan karakter. Da nije tako, nama mit ne bi bio potreban.
Činjenice koje nisu „problematične” nalaze se u nauci. Međutim, jedini
nas mit može naterati da prihvatimo i priznamo ”činjenicu da je strast
povezana sa smrću”. Sa ovim se možemo složiti ili ne, ali ne i zatvoriti
oči pred Don Žuanom, koji na kraju puta strasti nalazi smrt. On sam jeste
jedna od onih „problematičnih činjenica”. Njegova priroda je savršeno
protivrečna, dosledno nedosledna. Ona je jedan od uslova vitalnosti mita.
Ta nejasna priroda ovog lika je ono što provocira tumačenje i stvaranje
novih Don Žuana, održavajući tako mit živim i aktuelnim.
I
Jedan od tih Don Žuana je i Molijerov. Postavljen je na scenu 15. februara
1665. Posle petnaeste predstave skinut je sa repertoara, i Molijer neće
doživeti da komad bude vraćen na scenu. To će se desiti tek 1841. godine,
skoro vek i po posle piščeve smrti. Molijer nije bio kritikovan, već
vređan. Nazvan je „ovaploćenim đavolom” koji je napisao „najopasniju
komediju”. Protestvuje se protiv jednog običnog „lakrdijaša” koji se
usuđuje da boga prikaže kao „igračku” u rukama bezbožnog gosodara i
još bezbožnijeg sluge. U takvoj atmosferi, ni knjižar se nije usudio
da iza delo, iako je imao dozvolu da ga štampa.
I oni su bili delimično u pravu. Molijer jeste prikazao bezočnog plemića
koji ne preza ni od čega i kome ništa nije sveto. Dosledno poriče sve
vrednosti i gazi sve zakone. Iako ne izgovara ono Tirsovo „pričekaćeš
me do naplate” , i Molijerov Don Žuan smatra da njega kazna ne može
stići. Njemu je bitno da trenutno uživa,a naka tamo buduća kazna kao
da je za njega daleki, potpuno neshvatljivi pojam. Kao da su mu te opomene
saopštene na nekom nerazumljivom jeziku, koji on i ne pokušava da shvati.
Sve što on odgovara na njih jeste ironično „dobro, dobro; to se tiče
samo boga i mene, a mi ćemo to međusobno urediti...”
Onima koji su preuzeli na sebe ulogu zaštitnika javnog morala, nije
smetao Don Žuanov ateizam, već način na koji je religija branjena. Zganarel,
sa punom burmuticom morala i nabubanim definicijama, ustaje u odbranu
staraoca „onog divnog u čoveku”. I ispada smešan. Komedija, po Molijerovim
rečima, treba da ismeje porok, a ne da ga prekori. On je možda prekorio
Don Žuana, ali je sigurno ismejao Zganarela i njegovu „zdravu, narodnu
filozofiju” kojoj je najvažnije osigurati sebi večeru.
Ako je Molijer tako jasno osudio Zganarela, da li to znači da on staje
na stranu Don Žuana? Da brani njegovo stanovište? Na ovo pitanje su
se davali dijametralno suprotni odgovori: Molijer je hteo da naslika
i žigoše „velikog gopodina hulju” (Dušan Milačić), „Molijer mrzi i prezire
Don Huana”(Hans Majer), „Molijer ima izvesne naklonosti prema tom nevaljalcu”(Gotje)
„Molijer je na strani svog junaka i greši”(Breht). Možda u osnovi ove
rasprave leži paradoks samog lika: on jeste pravedno kažnjeni krivac,
ali koji je prikazan opijen životon i radošću, koji iz sebe isijava
vitalnost. Takvog Don Žuana smo danas skloni da slavimo.
Ova njegova živost koja oseća stalnu potrebu za kretanjem i promenom
može biti razlog specifične kompozicije komada: nama čvrste kauzalnosti
koja bi odredila logično nizanje scena, lica dolaze i odlaze sa scene
bez pripreme, Don Žuan luta od susreta do susreta. To lutanje će ga
na kraju odvesti u smrt, pa se može govoriti o tragičnom raspletu, a
završetku komedije. Međutim, do tog završetka Don Žuan će suvereno vladati
scenom koristeći svoju verbalnu nadmoć: u tom svetlu, scene predstavljaju
niz dijaloga, u kojima se najčešće potvrđuje ova nadmoć. Možda je najbolja
ona kvalifikacija Ž. Lemetra koja odustaje od svakog preciznijeg definisanja:
„neverovatna mešavina svih rodova. Ona je čudna, čudnjačka, melez, vraški
nejasna. Ali pored svega toga nema boljeg komada od početka do kraja.”
II
Na samom početku komada nalazimo spomenuto Aristotelovo ime. Možda
ovo ne bi ništa značilo da malo kasnije ne upoznajemo junaka koji priznaje
da nije sposoban da postavi granice svojim željama. Iz te perspektive,
u prvoj rečenici se otvara dijalog sa Aristotelovom etikom mere. Junak
koji implicitno plemiše sa njom osvetljen je u prvom činu iz dva ugla.
Tehnikom „molijerovske repeticije” data su nam dva portreta Don Žuana:
Zganarelov i Don Žuanov (samopredstavljanje junaka). S tim u vezi, uputan
je savet D. Milačića: „on (portret) nam u isti mah slika dva čoveka:
model i slikara.” Ovo naročito treba imati u vidu u analizi Zganarelovog
monologa.
Zganarel optužuje svog gospodara za razvrat i bezbožnost. Naziva ga
„psetom, Turčinom...epikurejskom svinjom...”. Kod Molijera nemamo spisak
prošlih žena koji je često upotrebljavan u donžuanovskom scenariju.
Zganarel govori samo o tipovima: „gospođa, gospođica, građanka, seljanka,
nijedna od njih nije ni suviše topla ni suviše hladna; i kad bi ti stao
nizati imena svih onih sa kojima se on u različitim mestima venčao,
nizanje tih imena potrajalo bi do večeri.” Izostavljanje spiska samo
naizgled osiromašuje tekst, dok je u stvari bremenito smislom: iščezavaju
imena. Utapaju se i nište u apstraktnim kategorijama. Sve su one njegove
ljubavnice, i nijedna to nije.
To je prva slika koju mi dobijamo o Don Žuanu. Međutim, Molijer relativizuje
ove reči osude. Jer, one dolaze od čoveka koji smatra da je ono što
izaziva časna osećanja i vrlinu - burmut, i koji naporedo stavlja boga
i sedmoglavu aždaju. Na njegov moral bacaju senku i poslednje reči monologa,
u kojima otvoreno iskazuje spremnost za laganje, samo ako to osigurava
ličnu korist.
U Don Žuanovim rečima upoznajemo se sa ljubavnim programom ovog zavodnika.
Iz monologa isijava onaj njegov vitalizam koji želi da ljubi „čitavu
zemlju”. Hans Majer govori o Don Žuanovom „panerotizmu” , a Deni de
Ružmon o vrsti natčoveka koji u „udaru groma” traži alibi za svoje strasti.
Simbol i jednog,i drugog je Aleksandar Veliki koji bi voleo „da ima
još svetova, kako bi i na njih proširio svoja ljubavnička osvajanja”.
Don Žuanove želje nisu samo plahovite, one prelaze granice imanentnog
sveta. Kako daleko od Aristotelove mere!
Ovaj ljubavni nomadizam stoji u bliskoj vezi sa odbijanjem svakog kompromisa.
Živeti, to znači izabrati da se otvore oči. Napraviti kompromis sa životom,
to znači stupiti u brak i sebe živog sahraniti. Vezati se za jednu ženu,
isto je što i stupiti u tamnicu – za Don Žuana Tristan nije slobodan.
Ali tu leži još jedan paradoks: čovek strasti nije slobodan. On teži
da bude izgubljen, van sebe, u ektazi. Slobodan čovek sebe poseduje,
čovek strasti teži da bude posedovan. Možda zato Molijer stavlja ove
reči u usta svog junaka: „...i ja se lako podajem slatkoj vlasti kojom
nas ona privlači (lepota).” Ni ovaj portret nije ostao neosenčen.
III
Molijer je spojio dva zavodnikova lica: teoretičara i praktičara. Prvi
je onaj koji govori o postepenom osvajanju, dok je drugi onaj koji dela
improvizujući. Kod Molijera je teoretičar istovremeno i taktičar, dok
je sva genijalnost praktičara u tome da ume da iskoristi priliku. Zato
Žan Ruse govori o „improvizatorskoj pasivnosti”.
Predmet priče je onaj Don Žuan koji podseća na Lakloovog Valmona. On
je strateg koji planira i uživa u postepenom savladavanju „slabačkog
otpora jogunastog srca”. On opseda dugotrajno i strpljivo, „stopu po
stopu”. Polako navodi kolebljivu dušu. Koristi oprobane tehnike i proverene
lozinke: suze i uzdahe, odglumljeni zanos i nestrpljenje, zaricanje
i vatrena uveravanja, zakletve koje ga izgleda nikada nisu izneverile.
Ali ovaj osvajač ima svoje mesto samo u pripovednom iskazu, što potvrđuje
njegova popularnost u romanu XVIII veka.
Pozorišni Don Žuan je junak trenutka. On reaguje brzo i spontano. U
stanju je da paralelno zavodi i Šarlotu i Maturinu, i to obe uspešno.
Unutar trenutka on suvereno vlada, te je prirodno što u njemu želi ostati.
Sve izvan njega je prostor refleksije, prazna jezička konstrukcija.
Don Žuan ne ume da menja glagol u budućem vremenu. On kao da ne prepoznaje
Elviru koja od njega zahteva da se seća i da ispuni obavezu. Nije svesna
da on nije sposoban ni za jedno, ni za drugo. Jer sećati se, to znači
imati sposobnost transcendiranja sadašnje želje, refleksijom oživeti
proživljeno zadovoljstvo. Isto važi i za budućnost, ona je za njega
samo sadašnjost do sutra. Don Žuan kao da je statičan u vremenu, nasuprot
i preteranoj pokretljivosti u prostoru. Zato on ne shvata šta zaista
od njega hoće Elvira: neku budućnost koju joj je on obećao?
Njen dolazak je njemu trebao da objasni da prošlost ipak postoji, i
da mora živeti po vrednosnim sistemima večnosti. On to nije uspeo da
razume. To će ga tek naučiti Kameni gost, simbol stalnosti. On posećuje
Don Žuanovu sadašnjost da bi mu naplatio prošlost i oduzeo budućnost.
IV
Da li Don Žuan, kako kaže Žuv „u samom prolaznom trenutku obmane” voli?
Pitanje bi se moglo preformulisati: da li on veruje u iluziju koju u
trenutku stvara? Neosporno je da je dobar glumac: publika mu najčešće
veruje. Ali, da li je dobra gluma ona koja poistovećuje stvarnost i
ulogu? Ili samo loši glumci zapadaju u „zamku svoje igre”? U tonu onih
„savršeno protivrečnih” pitanja njegove prirode: da li se iza mnoštva
protejskih lica krije jedan identitet ili odsustvo identiteta?
Jedno je sigurno: on koristi glumačka sredstva – kostim i govor. Ponekad
je za stvaranje iluzije dovoljan samo ovaj prvi. Iz Pjerovog opisa saznajemo
kako je Don Žuan bio obučen kada ga je Šarlota ugledala. Od tog prvog
utiska do njene radosti što će postati „gospođa”, lepi zavodnik mora
da pređe samo kratak put laskanja i zaveta.
Ali ono što presudnije deluje na njegovu publiku, to je njegov govor.
Svi Don Žuani su virtuozi reči. Njima on zavodi duše, ućutkuje svaki
njihov otpor, i vodi ih tamo gde njemu odgovara. Posle njegovih reči,
ta duša je najčešće zbunjena i primorana da mu veruje. Čak i kada oseća
da su neistinite, isuviše je slomljena da bi odgovorila. Ali ne svaka.
Molijer je i ovde uneo dvosmislenost. Tron na kome Don Žuan sedi kao
gospodar tuđe reči, labavo je konstruisan. On se svaki put poljulja
kada mu priđu predstavnici stalnosti, pre svih Kameni gost.
Don Žuanova publika, dakle, nije jedinstvena. Molijer nam je dao čitav
spektar njenih reakcija. Na njegovom početku su oni koji se naivno prepuštaju
pozorišnoj iluziji, a na kraju oni koji su kao kamen gluvi za zavodnikove
reči.
Takođe, treba napomenuti da Molijerov Don Žuan nije stručnjak samo za
ljubavnu prevaru. Pisac je proširio njegove glumačke kompetencije i
na druge aktivnosti. U tom smislu je zanimljiv slučaj gospodina Dimanša
kome Don Žuan otplaćuje dug rečima. Ne samo da nije u stanju da uzme
svoj novac, on ne može nijednu svoju rečenicu da završi. „Toliko poštovanje
i lepe reči” ućukuju ga. I ovde se zavodnikova tajna svodi na niz gotovo
napamet naučenih laskavih reči. Ali, one uspevaju samo ako „laskaju
navikama i instinktima zavedenih i zadovoljavaju njihove potajne želje”.
Don Žuan to očigledno zna.
Ali on zna i da na drugačijoj vrsti publike treba primenjivati drugačije
metode ućutkivanja. Zganarela, koji direktno zavisi od njega, često
će grubo prekinuti jednim „dosta!”, ili mu eksplicitno dopustiti da
„govori slobodno”. On je „čas poverenik i učesnik, čas žrtva komedije
koja se neprekidno odigrava pred njegovim očima” . Sebi može dozvoliti
čak i da kritikuje svog gospodara, ali u zavijenoj formi: „da imam takvog
gospodara, rekao bih mu sasvim otvoreno...” Ipak i on će često biti
primoran da mu prizna: „vi tako obrnete stvar da mi se čini da imate
pravo”.
Nasuprot ovim uspelim ućutkivanjima, glavni Don Žuanov poraz sastoji
se u tome što on ne uspeva da natera svog sagovornika da govori. Onaj
koji je nosilac vlasti i bogatstva ne uspeva da dobije „milostinju tražene
reči”. S tim što se ovde ne radi o bilo kojoj reči. Od prosjaka se traži
da opsuje, verbalno osudi stvaraoca ovog sveta i tako se odrekne njega.
U tom smislu on je jedan od onih predstavnika stalnosti pred kojima
rečiti zavodnik zanemi.
Ti likovi, koji od zavodnika traže polaganje računa, nailaze na njegovo
ćutanje i odbijanje komunikacije. On odbija da se suoči sa pojavom koju
ne razume i pred njom oseća nelagodnost. Ta obaveza, o kojoj mu pričaju
Elvira, Don Karlos, Don Luj i Kameni gost – važi samo u svetu zakona
iz kojeg on sebe isključuje: „obaveza se nimalo ne slaže sa mojom prirodom”
. U trenutku kada na nju treba da da odgovor, on je svestan da se izbor
svodi na „lagati ili ćutati”. On kao da oseća da se ovde ne može poverovati
u njegove oprobane rečenice, on ćuti. Ako i slaže,to radi nekako nevoljno
i neubedljivo. Zna da posle njegovih reči dolazi negodovanje: „Oh, zlikovče!
Tek sad sam te potpuno poznala”(Elvira), „Zar takvim rečima mislite
da me zadovoljite?”(Don Karlos) Dalje se i ne trudi da ih ubeđuje. On
radi samo ono što ima izgleda za uspeh.
V
Don Žuan ide kroz svet uništavajući ga. I u tome je on dosledan: od
narušavanja mira živih do uznemiravanja mrtvih. Sistem je ugrožen postojanjem
ovog junaka. Zato će ga taj isti sistem smrviti. Prestupnik se mora
kazniti. Ali na osnovu kojeg to zakona, koje pravde? U Molijerovom delu
uspostavljena je ravnoteža između božanske i ljudske pravde. Don Žuan
je i zločinac, i grešnik.
Najautoritativniji predstavnik društvenih zakona i normi je Don Luj.
Po Ruseovom tumačenju, otac preuzima ulogu kralja koga Molijer nije
smeo da izvede ne pozornicu. Don Luj govori u ime plemstva koje je ogorčeno
ponašanjem njegovog sina. Jer, Don Žuan nije samo razvratnik, on je
plemićki razvratnik. Svojim ponašanjem, on krši stari zakon tog sloja:
„ništa ne vredi poreklo bez vrline”. I ne samo to: otac opominje bludnog
sina da kraljeva milost nije neiscrpna. Upozorava ga da je blizu prekoračenja
granice koju je opasno preći. Dakle, on je počinio konkretno zlodelo
za čije je kažnjavanje nadležan sam kralj.
Na sve ovo, Don Žuan se samo cinično obraća sa „gospodine” i savetuje
mu da sedne. Ipak, malo kasnije će pokazati da i nije toliko ravnodušan.
Priznaje da je besan. I to ga je u tolikoj meri uhvatio bes, da je poželeo
očevu smrt. Izgovarajući ove ubilačke reči, on je počinio duhovno ubistvo.
I to ne bilo koje. Ubio je oca. I ubio ga je s leđa.
Niz nedela zločinac će krunisati licemerjem. „Postaću licemer” – reči
su implicitne optužbe. Da li to znači da je do sada bio iskren? Da je
bio „nečasni poštenjak”, kako ga naziva H. Majer? Jer, ako on zaista
živi u društvu koje koristi nebo, odeću vere i tajna udruživanja – sve
da bi sakrilo svoje poroke, onda on jeste na specifičan način bio iskreniji.
On se zabavljao mnogo bučnije, nije svoje ponašanje sakrivao od kritike
i nije nikome sudio. Do sada otvoreno nije verovao u nebo, a sada opet
otvoreno kaže da će glumiti veru u njega. Njegovo licemerje više liči
na drskost. Ono kao da ispituje elastičnost ljudske tolerancije, zabave
radi. Uostalom, i sam junak nas podseća da je on komedijant i da mu
ne treba verovati: „Ti već uzimaš za gotov novac ono što sam maločas
rekao i misliš: što mi je na jeziku, to mi je i na srcu”
Posle ovakve slike morala ovog zločinca, malo nam je teško da poverujemo
u scenu spasavanja Don Karlosa. Tim pre što joj prethodi scena sa prosjakom.
Odmah posle neuspelog bogohulnog čina, Don Žuan se izlaže opasnosti
da bi spasio tuđi život i „svoju čast”, kako sam kaže. Čak će se malo
kasnije pokazati da ne samo što nije imao koristi od svoje časti, već
ga taj spaseni život direktno ugrožava.
Neki autori, kao što je Žil Lemetr, vide u ovome jednu od protivrečnosti
ovog lika koje autor nije uspeo da uskladi. Drugi, kojima pripada i
Gistav Mišo, ističu da je Molijer pre svega realist. Kao oštrouman posmatrač,
on zna da je priroda ljudi složena i da oni nisu „shematične maske”
osobina. U tom smislu, možda je Molijerov junak složen i protivrečan,
ali on je istinit. A. Kami smatra da se ovde uopšte ne može govoriti
o protivrečnosti. Don Žuan nije amoralan, niti je to ikada bio. On ima
moral svoje simpatije i antipatije, koji je često usmeravan trenutnim
porivima. I on je u tome dosledan.
VI
Najveći zločin Don Žuana ostaje svetogrđe. On je kod Molijera pre svega
blasfemični heroj. Zavodnik kod njega nije onaj koji menja mnogo žena,
već onaj koji obesvećuje Svetu tajnu braka. Ono što njega uzbuđuje u
ljubavi, to je da zaigra ulogu uljeza i poremeti mir onih koji su srećni:
„Duboko me je uzbudila očevidna nežnost njihove uzajamne strasti; ščepalo
me je to za srce.. nisam mogao podneti da ih gledam tako lepo sjedinjene...
privrženost, čija mi je čistota tako ucvelila srce.” Kada Elvira ponovo
postane Hristova nevesta, u njemu će se raspaliti „ostatak ugašene vatre”.
Susret sa ocem i prosjakom, samo su pripreme za glavni prestup: obesvećivanje
mrtvaca. Kod Molijera izostaje veza između zavodnika i Kipa, nekako
je slabije motivisan njihov susret. U Tirsovoj verziji, Komandant je
otac jedne od devojaka. Molijer ne baca u pakao beskurpuloznog zavodnika,
već svetogrdnika koji prelazi granicu određenu za žive.
Prilikom prvog susreta sa komandantovom statuom, Don Žuan deluje kao
da je nečim isprovociran, kao da se oseća napadnutim. On vređa i ismeva
mrtvaca. Ali ni u jednom trenutku, on je ne shvata ozbiljno – dva i
dva su četiri, mrtvi su mrtvi. Možda bi prošao nekažnjeno da je na tome
stao. Međutim, on u stilu jednog tragičkog junaka koji nije tužan –
izaziva onostranost. Poziva mrtvaca na večeru, krši osnovnu zabranu
koja odvaja svet živih od sveta mrtvih. Molijer ne motiviše ovaj njegov
postupak. Da li to znači da je i ovo samo zabava? Svesni prkos ili puka
nesmotrenost?
Ono što je bitnije od psihološke motivacije bogohuljenja, jeste činjenica
da Kip odgovara. Klima glavom u znak odobravanja. Mrtvac je oživeo,
na scenu se uvodi fantastično, a junak se prvi put sreće sa onostranim.
Šta će ono u njemu izazvati? „Hajdemo, sklonimo se odavde.” Strah? Zbunjenost?
Ili jednostavno iznenađenje?
On će ubrzo zaboraviti to. Ili bar o tome neće pričati. Kao da je sve
progutala ona njegova „amnezija”, o kojoj govori Žan Ruse. Nastavlja
istim ritmom, ne sluša opomene koje dolaze sa svih strana. Kada je završio
sa Elvirinim patetičnim izjavama uzvišene ljubavi i opomenama Neba,
ostalo je ono za njega najbitnije: da se dobro večera.
Međutim, sada Kameni gost preuzima inicijativu i kuca na Don Žuanova
vrata. Mrtvac sada uzurpira njegov profani prostor. Svetogrdnik je otvorio
vrata jednog sveta koji se neće smiriti dok ga ne uvuče u sebe. Ipak,
on ponovo reaguje ignorišući taj svet. Nazdravlja u Komandantovo zdravlje,
traži pesmu i vino. Umesto da se suoči sa pravim sagovornikom, obraća
se slugi da bi ga naterao da igra ulogu predstavnika. Ali, Kameni gost
ne pripada onoj vrsti publike koja se da lako zavesti. On preuzima inicijativu
i svodi komunikaciju na najvažnije. Primorava svog sagovornika da se
suoči sa onim što ne razume. Poziva ga na večeru kaja će mu doneti smrt.
U jeku uživanja poziv smrti – simbol koji svedoči o tesnoj povezanosti
Erosa i Tanatosa.
Neposredno pre poslednjeg pojavljivanja statue, Molijer daje svom junaku
još jenu priliku za pokajanje. Na scenu izvodi Priviđenje koje mu to
i eksplicitno saopštava. Ono se zatim menja u Vreme sa kosom kao da
želi da ga primora da prizna stalnost. Ne samo da se nije pokajao, on
mačem kreće na sablasti i izgovara: „Ne, ne, neka bude šta bude; ali
niko neće moći da kaže kako sam se pokajao zbog onog što sam učinio”.
Gotovo da možemo govoriti o zalutalom tragičkom junaku. Njega ne zanima
ontološka obezbeđenost, odnosno da li će živeti ili umreti. Prvi deo
njegove rečenice kao da govori da je on donekle svestan da njegov stav
znači moguću smrt. Slutnja se potvrđuje u onim Komandantovim rečima:
„Pruži mi ruku” Ovaj gest znak je obaveze koju će po prvi put u životu
Don Žuan preuzeti na sebe. On ima i dramsku funkciju: dovodi do onog
tragičnog raspleta. Mrtvac koji je oživeo i koga sada nebo vodi, čovek
od kamena satire čoveka od krvi i mesa. Pre nego što umre, Don Žuan
će čuti teološku poentu Statue: „...ko ogrezne u greh sam sebe osuđuje
na sramnu smrt, a ko odbije milosrđe neba otvara put munjama” Da li
je u nju poverovao, ne znamo. Na sceni ostaje Zganarel koji nam saoštava
da je prestupnikovom smrću vraćen narušeni mir – tipičan kraj komedije.
Samo da li se mi njemu smejemo?
* * *
Da li je ovaj mit mrtav? Ili mi živimo u svetu Don Žuana, u kojem su
dva i dva četiri. Možda su se vremena promenila emancipacijom žena,
ali naša vera u istinitost i moć ove jednačine tvrđa je nego ikada.
Mi pokušavamo njome da menjamo svet. Naše doba, koje god ono to bilo,
ismejalo je Kamenog gosta. Ali to ne znači da će on prestati da kuca
na naša vrata. A kada ih otvorimo, da li ćemo mu i mi samouvereno reći
da su dva i dva četiri? Ako ovo sve ne znači da je mit nije mrtav, bar
možemo reći da se ponovo rađa.
Korišćena literatura: