“Milan Narandžić” - Jakov Ignjatović
Realizam u srpskoj knjizevnosti obuhvata raznovrsne knjizevne pojave
u velikom vremenskom rasponu. Prvi realisticki pisci javili su se 60-tih
godina 19. veka, u doba kada je romantizam bio vodeci pravac. Od 70-tih
godina do kraja veka realizam postaje vodeci knjizevni pravac. Srpski
realisti svoju paznju poklanjaju raznolikim vidovima narodnog zivota
- od onih prastarih, folklornih, do onih koje je donelo novo doba. Oni
teze da sto vernije prenesu nacin zivljenja, obicaje, naravi i nacin
govora u pojedinim krajevima. U knjizevnost ulazi regionalna tematika,
a u njen jezik prodiru dijalekatska obelezja. Nasi realisti su prikazivali
porodicne i drustvene prilike na selu i u malom gradu, dok su od modernog
grada i od evropskog nacina zivota zazirali. Oni vole strari, patrijarhalni
nacin zivota i o njemu pisu.
Kod nas se prvi realisticni pisci javljaju pre realizma kao pravca.
Jedan od prvih i najvaznijih ideologa romantizma kod nas je Jakov Ignjatovic
koji je ujedno i prvi realista u srpskoj knjizevnosti. Po vremenu kada
je knjizevno bio najaktivniji, on je savremenik romanticara i pripadnik
romanticarskog pokreta, a po svojim najboljim delima je izraziti realista.
Njegov stil mozemo nazvati romanticnim realizmom. Pored njega tu je
i Stefan Mitrov Ljubisa koji je nazvan "Njegosem u prozi"
zato sto je slicno velikom pesniku prikazivao narodnu istoriju i "nacin
zivljenja, misljenja i razgovora" ljudi svog kraja, koristeci forme
usmenog pripovedanja i stil "puckog krasnorecja. Njegovo najpoznatije
delo je Kanjos Macedonovic.
Kao sto je vec receno, od 70-ih godina 19. veka realizam postaje vodeci
pravac. U to vreme srediste kulturnog i knjizevnog zivota pomera se
iz Vojvodine u Srbiju, iz Novog Sada u Beograd. Najpotpuniji izraz realizam
dobija u pripoveci iz narodnog zivota, ciji su tvorci Milovan Glisic
(1847-1908), Laza Lazarevic (1851-1891) i Janko Veselinovic (1862-1905).
Milovan Glisic je osnivac realisticke pripovetke kod nas i sa nijm pocinje
ekspanzija seoske realisticke pripovetke. Domanovic pripada humoristisko
– satiricnoj tradiciji srpskog realizma, ciji je tvorac, takodje Glisic.
Najvise raznolikosti u temama, postupcima i stilu pokazali su Simo Matavulj
(1852-1908) i Stevan Sremac (1855-1906), jer su i jedan i drugi bolje
od vecine ostalih prevladali zavicajni regionalizam.
Kao sto mozemo videti, realizam se u nasoj knjizevnosti vise ispoljio
u prozi nego u poeziji. Najznacajniji i najistaknutiji pesnik tog razdoblja
je Vojislav Ilic,
U ovom razdoblju je i nasa drama dozivela procvat zahvaljujuci Branislavu
Nusicu koji je vrhunac postigao svojim komedijama: Sumnjivo lice, Gospodja
ministrka, Pokojnik i druge.
O piscu Jakovu Ignjatoviću
Jakov
Ignjatovic je rodjen u Sent Andreji 26. novembra 1822. godine.
Ovaj nas prvi realista potice iz ugledne porodice koja je 1960. godine
odselila za Ugarsku. Rano je izgubio roditelje, i to majku po navrsenoj
prvoj godini a oca u osmoj godini zivota. Detinjstvo je proveo kod ujaka
Djordja Jakovljevica – Barjaktarevica i brata od strica Sime Ignjatovica,
koji su imali osobenjacke poglede na vaspitanje dece. Tako je ovaj njegov
rodjak Sima Ignjatovic, pod cijim je tutorstvom najvise vremena proveo,
bio za spartansko vaspitanje omladine.
Sima Ignjatovic je u svome domu davao utociste Simi Milutinovicu Sarajliji
kada je ovaj bio gonjen. Milutinovic je zapazio u decaku Jakovu Ignjatovicu
darovitost i nastojao je da ga zainteresuje za knjigu i knjizevnost.
Ignjatovic je, kada je bio na skolovanju u Pesti upoznao i Milovana
Vidakovica, koji je takodje imao jedno vreme veliki uticaj na omladinu,
a samim tim i na pisca.
Od srpskih pisaca najvise je cenio i voleo Jovana Steriju Popovica.
Sterijin uticaj se i najvise oseca u Ignjatovicevim delima. Porodicni
ucitelj i pisac, koji je bio neka vrsta relikvije u Ignjatovicevom domu,
bio je Dositej Obradovic. Knjizevne
koncepcije koje je Ignjatovic izneo u svojim clancima zasnivale su se
na idejama Dositeja Obradovica.
Osnovnu skolu je zavrsio u Sentandreji, a gimnazijsko obrazovanje na
latinskom i madjarskom u Vrscu, Ostrogonu i Pesti. Po zavrsenoj filozofiji,
presao je da studira prava, dosao je u sukob sa svojim spartanskim tutorom
i pobegao u husare. Te husarske godine bile su ispunjene pustolovinama,
te nije govorio o njima u svojim memoarima, ali ipak studije prava nije
napustao. Diplomirao je prava u Keckemetu provodeci buran djacki zivot
u pijankama, nocnim sedeljkama i avanturama, ziveci lumpackim zivotom
djaka, onim koji je opisao u Milanu Narandzicu i u delu Trpen spasen.
Po polozenom advokatskom ispitu, vratio se 1847. godine iz Peste u Sentandreju
i otvorio advokatsku kancelariju. Advokatski poziv nije zavoleo jer
je u ,,fiskalima’’ video ,,narodne pijavice’’.
Prelomna je 1848. godina u zivotu Jakova Ignjatovica. On je tada u dvadesetsestoj
godini prvi se stavio na stranu madjarskih ustanika. Pisac je zbog opozicionog
drzanja protiv Austrije u ustanku protiv Beca, koji je optuzio kao gnezdo
reakcije, morao emigrirati u Beograd gde ostaje do 1850. godine.
Otputovao je iz Beograda u Pariz, i tad nastaje petogodisnji misteriozni
period njegova zivota pred kojim su njegovi biografi stalno u nedoumici.
Taj period je najtamniji u celoj njegovoj biografiji ali se pretpostavlja
da se tamo upoznao sa francuskom realistickom knjizevnoscu.
Vratio se u Pestu 1853. godine, u vreme teskih represalija prema ustanicima,
policijskog i politickog terora vladajuce austrijske reakcije. Odbio
je da primi cinovnicko mesto u takvom rezimu i saradjivao je u prvo
vreme sa onim madjarskim opozicionarima koji su podzemno nastavljali
borbu protiv austrijskog apsolutizma. No, ubrzo je prisao madjarskoj
upravi, koja je formirana na porazu ustanika.
Matica srpska poverava 24. aprila 1854. godine Ignjatovicu uredjivanje
casopisa Srpski letopis. Casopis izlazi starim pravopisom,a izdaje ga
Matica srpska u Pesti. Tu su objavljeni: njegov istorijski roman Djuradj
Brankovic, nekrolog Jovanu Steriji Popovicu, clanak Pogled u knjizestvo.
On se nije dugo zadrzao kao urednik casopisa nego je 31. marta 1856.
godine dao ostavku.
Knizevni rad zapocinje Ignjatovic pisanjem istorijskih romana i pripovedaka
kao sto su Djuradj Brankovic, Manzor i Dzemila, Krv za rod, Deli Bakic.
Drustveni roman Trideset godina iz zivota Milana Narandzica objavljuje
u dve knjige 1860. i 1863. godine. Cudan svet 1869. god, Trpen spasen
1874 i 1875, Vasa Respkt 1875, Uveo listak 1875, Veciti mladozenja 1878,
Strai i novi majstori 1883, Patnica1888. godine.
Demokratski listovi srpskih narodnih stranaka zigosali su Ignjatovica
kao madjarona zbog toga sto je zastupao politicke ciljeve i interese
Madjara. Branio se time sto je sebe smatrao sledbenikom Save Tekelije,
koji je bio za sporazum Srba sa Madjarima.
Poslednjih godina zivota Ignjatovic je bio u velikoj meri izgubio popularnost
zbog svog nazadnjackog politickog rada i zbog svoje politicke saradnje
sa madjarskim vlastima. Pred smrt je bio ozlojedjen.
Umro je 23. juna 1889. godine u Novom Sadu, u okolnostima koje nose
obelezje svojevoljnog povlacenja od sveta.
Opšti osvrt na Milana Narandžića
Jakov Ignjatovic nije prvi romanopisac srpske knjizevnosti – to su
pre njega bili Atanasije Stojkovic, Milovan Vidakovic, Jovan Sterija
Popovic, Evstatije Mihailovic, Jovan Cokrljan, Atanasije Nikolic, Milos
Lazarevic, Timotije Ilic, Bogoboj Atanackovic; i Milan Narandzic nije
nas prvi roman – pre njega na ,,goloj ledini nase prozne knjizevnosti”
bilo je napisano dvadesetak dela poetske vrste. Ali pre Ignjatovica
mi nismo imali realistickih romanopisaca, ni pre Milana Narandzica realistickog,
ni njegove vrste, drustvenog romana.
Prvi Ignjatovicev roman Milan Narandzic je od svih najblizi pikarskom
romanu. Prvi deo romana, koji je po vrednosti i znacaju znatno iznad
drugog nosi naziv Trideset godina iz zivota Milana Narandzica. Prvi
deo je objavljen 1860., a drugi deo 1863.
Milan Narandzic se izdvaja i razlikuje od svega sto je u nasoj pripovednoj
prozi pre njega stvoreno i po mestu radnje, i po sredini i svetu koji
se u njemu ogledaju, i po predmetu i materiji o kojima se pripoveda,
i po broju lica i njihovih karaktera; po sudbinama ljudi i po drustvenoj
atmosferi, po tehnici pripovedanja i nacinu na koji je to ucinjeno.
Osim toga sto je u svojoj vrsti prvi Ignjatovicev i nase knjizevnosti,
Narandzic je, po mestu radnje i sredini koja se u njemu prikazuje, i
nas prvi gradski, urbani roman; po duhu, mentalitetu, nacinu zivota,
misljenja i teznjama svojih junaka, to je i nas prvi gradjanski, burzoaski
roman; to je, dalje, nas prvi autobiografski roman, i isto tako nas
prvi roman sa dva glavna junaka; to je, takodje, prvi srpski roman isprican
u prvome licu, sa naslovnim junakom koji umesto pisca pripoveda svoj
i u liku drugog glavnog junaka piscev zivot, kao i isecke iz zivota
mnogobrojnih sporednih licnosti.
Ignjatovic je uspeo da plasticno prikaze karakterne osobine Milana Narandzica.
Stvarajuci ovaj svoj roman Ignjatovic je dao da se Milan Narandzic sam
naslika u memoarskom prvom licu, da otvoreno iznese sve crte svog karaktera,
i one intimne. On te crte ne ulepsava, ne ukrasava, ne prikazuje se
drukcijim nego sto je. Ne krije ni svoju samozivost ni svoju amoralnost.
Glavni junak Milan Narandzic pripoveda u krugu prijatelja istoriju svog
zivota: o svom gladnom detinjstvu u roditeljskoj kuci: zatim o svojim
veselim djackim potucanjima, i ,najzad, o tome kako je uspeo da osvoji
jednu postariju ali bogatu damu i da se ozeni njome. U drugom delu Narandzic
pripoveda o deset narednih godina svog zivota kada je posle zenine smrti
kao bogat udovac posao u skitnju radi zabave i pustolovina. Prvi deo
je tipicna pikarska istorija, prica o probisvetu i njegovom snalazenju
kroz zivot. Narandzic je sin siromasnog krojaca, on, kako sam kaze za
sebe, potice ‘’iz dalnje purgerske klase’’. Ta cinjenica je samo polazna
tacka u njegovoj istoriji, a nikako cinilac koji odredjuje njegov karakter
i njegovu sudbinu. Narandzic ni socioloski ni psiholoski ne izrazava
mentaliet staleza iz koga potice. On je mnogo manje reprezentatnt svoje
klase,u smislu realizma 19. veka, nego tip deklasiranog coveka, otpadnika
od drustva, koji poznajemo iz pikarskih romana. Jos u detinjstvu on
mora da napusti roditeljsku kucu i da se snalazi u svetu kako zna i
ume. On zivi veselim , skitnickim zivotom snalazljivog probisveta koji
dobro poznaje ljude i njihove slabosti, te ume da iskoristi svaku povoljnu
priliku i vesto doskoci svim nevoljama koje ga snalaze u zivotu. Iz
takvog nacina zivota on izvlaci izvesne zivotne maksime, izvesnu filozofiju
zivota koju propoveda sa dobrodusnom otvorenoscu i naivnim cinizmom:
,,ovaj svet je vec tako stvoren’’ i uzaludna su sva nastojanja da se
on izmeni nabolje, treba ga jednostavno primiti takvim kakav jeste i
ziveti veselo; ljubav i sva druga osecanja i zanosi su samo slabosti
ljudske koje se, kod drugih, mogu dobro iskoristiti, ali se valja cuvati
da ih drugi kod nas ne primate, stoga treba uvek ,,pola srca kod kuce’’
zadrzati, a za ljude imati po nekoliko maski pa ih po potrebi nositi;
za siromasnog mladica najbolje je da nadje kakvu bogatu prliku, lepota
nije bitna, i da se ozeni, jer ce tako najbrze doci do lakog, gospodskog
zivota.
Drugi junak romana, Branko Orlic, zamisljen je kao suprotnost Narandzicu,
kao Don Kihot prema Sancu Pansi. On je sam kao idealni romanticni junak,
sanjalica i tragicni usamljenik koji izgara u svom unutrasnjem zivotu
i nema razumevanja za trivijalnu svakodnevnicu obicnih gradjana, kao
sto ni oni za njega nemaju razumevanja.
Kao pisac Jakov Ignjatovic se slabo snalazi u visoj stvarnosti, u svetu
snova i ideala. Njemu je mnogo bliza niska, culna, materijalna stvarnost.
Njegov pravi domen nije svet Branka Orlica, nego svet Milana Narandzica.
Ignjatovicev realizam cesto se naziva vulgarnim realizmom jer je sav
usmeren na nize sfere zivota. Milan Narandzic kao lik i njegovi dozivljaji
karakteristicni su za ovu orijentaciju njegovog realizma. Narandzic,
pricajuci, posebno naglasava one momenete iz svoje biografije koji sami
po sebi predstavljaju degradaciju, unizavanja. On kazuje, na primer,
kako je u detinjstvu bio vecito gladan , kako nikako nije mogao da se
najede, ne zato sto nije kod kuce imao sta da jede, nego zato sto je
po prirodi prozdrljiv. On, takodje prica o raznim prevarama pomocu kojih
je dolazio do masnog zalogaja ili novca; na primer kako je istovremeno
obecao brak dvema vremesnim sluskinjama, Babiki i Rezi, i od obeju dobio
po sto forinti da ode kuci po krstenicu pa sa dobijenim novcima pobegao.
Medjutim, uporedo sa degradacijom i vulgarizacijom onog sto je idealno,
plemenito, uzviseno, kod Ignjatovica imamo i drugu, suprotnu ovoj, tendenciju
koju mozemo nazvati uzdizanjem i poetizacijom onoga sto je nisko i vulgarno.
Oba postupka dovode radikalan preopkret u odnosu nase kjizevnosti prema
stvarnosti. Ignatovic trazi poeziju, romantiku i lepotu u obicnom, svakodnevnom
zivotu. U Milanu Narandzicu se govori o poeziji berberskog i djackog
zivota. Milan Narandzic prica o svojim prevarama i ponizavanjima sa
najnevinijim licem deteta koje se zabavlja i nas zabavlja svojim nestaslucima
tako da sve to i ne izgleda tako strasno kao sto bi moglo biti kada
bi pisac samo malo pomerio ugao posmatranja.
Nema misaonosti u ovom romanu. Umesto misli data je u romanu neka vrsta
sentencija koje nastaju u svakodnevnom usmenom govoru kao plod prakticnog
zivotnog iskustva. Novina ovog romana bila je i u tome sto su licnosti
u njemu govorile svojim svakodnevnim jezikom, direktno iz zivota, sirovo,
recnikom koji je bio domaci, intiman, famlijaran, koji se nije obazirao
na gramaticka pravila i stilistiku. Ovakav recnik imao je udela u stvaranju
humora.
Pripovedač u delu
Jedno od znacajnih otkrica naratologije jeste razlika izmedju narativnog
texta i njegovog naratora. To otkrice je najizrazitije predstavio Volfgang
Kajzer u tekstu Ko pripoveda roman (1957). Po Kajzeru je i pripovedac
narativnog teksta, kao i sve drugo u tekstu tvorevina pisceva. Tome
se, jos odredjenije, moze dodati: kao sto stvara junake, pisac stvara
i pripovedaca da bi i pomocu njega organizovao tekst. A to znaci da
je narator u tekstu isto sto i svaki drugi junak. Mnogi junaci u beletristickim
tekstovima ponekad su u situaciji da pripovedaju. Od toga kako pripovedac
vrsi funkciju, on moze da bude skriveni ili neskriveni junak narativnog
teksta.
Autor prethodi tekstu, a narator je strukturni deo teksta.
U starijim raspravama o pripovedanju bila su izdvojena dva osnovna narativna
oblika. To su pripovedanje u prvom licu – Ich form, i pripovedanje u
trecem licu – Er-Form. U prvom slucaju pripovedac se sam pojavljuje
u svojoj prici, kao pasivni posmatrac dogadjaja ili kao aktivni ucesnik
u njima. U drugom slucaju pripovedac ne oglasava svoje prisustvo , o
svojim junacima govori u trecem licu, kao da je on izvan sveta o kojem
prica. Medjutim, Volfgang Kajzer, pored ta dva narativna oblika pominje
i pripovedanje u drugom licu ili Du-Form.
Milan Narandzic o sebi prica u prvom licu. On je ujedno i pripovedac
i ucesnik u dogadjajima o kojima prica:
,,Ja sam se rodio u varosici N. god. 182., i to u cicoj zimi, zato I
jesam tako zdrav. Mati mi je bila rodom iz dolnje purgerske klase, dobra,
no malo dzandrljiva zena; otac mi je bio posten krojacki, il’ bas cisto
da reknem, snajderski majstor”
U naratoloskim promisljanjima ta distinkcija izmedju Er- forme I Ich-forme
zanemaruje se u korist razlikovanja narativnih pozicija koje narrator
u prici moze zauzeti. A takvih pozocija ima znatno vise nego sto sugerise
tradicionlana binarna podela. Najcesce su sledece pozicije:
Depersonifikovani subjekt prica pricu, ali se sam ne ocituje kao licnost.
Njegovog postojanja nismo ni svesni. Zove se jos i skriveni pripovedac
i odgovara Butovom impliciranom pripovedacu. Interesantno je da kod
ovakvog pripovedanja prica deluje kao da se sama odvija.
Anonimni pripovedac ne krije svoje prisustvo, ali ne otkriva svoj identitet.
Mi u delu cujemo njegov glas ali ne znamo ko je on. Ovakav pripovedac
moze zauzeti tri sledece narativne pozicije:
Objektivni pripovedac ne pripada svetu o kome prica. On deluje kao istoricar
koji ne pripada vremenu o kojem govori ali o njemu sve zna, ili lici
na izvestaca koji sa strane posmatra i izvestava. On moze zauzeti jos
jednu od sledece dve narativne pozicije:
Sveznajuci pripovedac sve vidi i zna. On lako prelazi sa mesta na mesta,
iz vremena u vreme, i pouzdano govori o spoljasnjem ponasanju svojih
likova i njihovom unutrasnjem svetu.
Ograniceni pripovedac vidi dogadjaje iz nekog posebnog ugla, pa o njima
moze imati ograniceno znanje. On moze zauzeti takvu poziciju da vidi
dogadjaje ali ne razume njihov smisao.
Subjektivni ili unutrasnji pripovedac pripada svetu o kome prica. On
moze biti objektivni posmatrac dogadjaja, njihov emotivno angazovani
svedok, aktivni ucesnik u njima ili glavni junak. Ovakav pripovedac
se cesto formira kao poseban lik, koji u prici izrazava opstvena osecanja
i stavove. On moze da prica vlastitu pricu ili da samo izlaze svoje
vidjenje nekih dogadjaja. Upravo ovakvog pripovedaca nalazimo u Milanu
Narandzicu. On dozivljene dogadjaje iz svog zivota prica svojim prijateljima
izlazuci ujedno svoje poglede na svet i zivot:. Milan Narandzic smatra
da su ljubav i osecanja ljudske slabosti koje se mogu iskoristiti na
pravi nacin, da covek treba da ima po nekoliko maski pa da stavi onu
koja odgovara odredjenoj situaciji. Da bi dosao do lakog u ugodnog gospodskog
zivota treba naci neku postariju bogatu damu, udovicu. On kritikuje
svog druga Branka Orlica jer on msili srcem i zato gresi.
Pored navedenih postoji i jos jedna pozicija a to je pozicija nepouzdanog
pripovedaca. Ovakav pripovedac iz raznih razloga ne nastoji dobiti nase
puno poverenje, pa nam ostavlja da neke stvari sami povezemo i shvatimo
smisao.
Tačka gledišta pripovedača
U svim narativnim pozicijama uslovno se mogu izdvojiti dve funkicije,
koje Zerar Zenet oznacio sa dva pitanja: ko govori? i ko vidi?
Pitanje ko govori podrazumeva glas koji cujemo u delu, bez obzira na
to da li ga mozemo identifikovati. I kada pripovedac ne obznanjuje svoje
prisustvo mi ipak cujemo njegov glas bilo da je on smiren i uzbudjen.
Pripovedac moze slediti i intonaciju zive reci kao da je u pitanju usmeno
pripovedanje.
Pripovedanje se moze zasnovati kao tudji govor (heteroglosija).
Pripovedanje se moze zasnovati kao unutrasnji monolog. On se odvija
u necijoj svesti, ali se ne artikulise u cujnom govoru.
Tu je i slobodni indirektni govor gde se usvajaju gramaticke forme indirektnog
govora. Oba postupka izrazavaju afektivne stavove.
Mihail Bhatin je oznacio i zanimljivu narativnu poziciju a to je polifonija
ili viseglasje. To, zapravo, zanci da se u delu moze cuti vise glasova
i da svaki od njih izrazava posebnu svest.
Pitanje ,,ko govori?“ podrazumeva tacku gledista (point of view). Dogadjaji
koji cine unutrasnji svet knjizevnog dela izlozeni su uvek iz nekog
ugla, sa neke tacke gledista.
Tacke gledista jesu sredstvo organizovanja narativnog teksta. Tackama
gledista se odredjuje smer gledanja, nivo misljenja i nacin dozivljavanja
sveta svih junaka pripovedaca. Ostalo se u tekstu nadogradjuje.
Svaki od junaka, pa tako i svaki junak pripovedac ima svoji tacku gledista.
Sa te tacke gledista on motri na dogadjaje, junake, okolnosti. Tacka
gledista je zato vazan, nezavisan elemenat organizovanja narativnog
beletristickog teksta. Mogucnost organizovanja narativnog teksta sa
raznih tacaka gledista su razlicite.
Pitanje ,,ko vidi?“ Zerar Zenet je doveo u vezu sa pojmom fokalizacija.
On razlikuje tri vida fokalizacije:
Nulta fokalizacija- kad se ne moze odrediti perspektiva iz koje se vide
likovi i dogadjaji.
Unutrasnja fokalizacija, kada se prica izlaze iz jedne unutrasnje tacke,
obicno iz svesti nekih od likova. Ona moze biti fiksirana, promenjiva
ili visestruka.
Spoljasnja fokalizacija, kad se prica izlaze iz jedne tacke koja je
izvan licnosti o kojima se prica i kad se one vide spolja. Kod unutrasnje
fokalizacije narativ je fokusiran kroz svest licnosti, a kod spoljasnje
fokalizacije narativ je fokusiran na licnost, a ne kroz nju.
Pripovedac i lik Ignajtovicevog dela, Milan Narandzic, vidi stvari samo
iz jednog ugla, jedne perspektive. Njegova tacka gledista je fiksirana
jer glavni junak ne menja poziciju pripovedanja.
ZAKLJUČAK
Jakov Ignjatovic u delu Milan Narandzic zna za samo jednu perspektivu
posmatranja i opisivanja licnosti; za njihovu spoljasnju karakterizaciju,
cesto datu u superlativnom stilu, i za jednoliko redjanje njihovih zgoda
i nezgoda u zivotu. Njemu nedostaje, ne samo brojnost perspektiva i
nijansiranost misli nego i zivost stila i bogatstvo reci.
Njegov stil je ogoljen, sveden na kratka obavestenja o spoljasnjim dogadjajima.
Dijalog dat u jednostavnoj i banalnoj kolokvijalnoj formi, bez piscevog
reflektovanja u unutrasnja stanja licnosti iz kakvih i iz kojih poticu
takvi dijalozi, a uopstavanja su cesto na nivou obicnih palanackih sentencija.
Literatura: