SEMINARSKI RAD IZ KNJIŽEVNOSTI
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
BODLEROV (1821-1867.) PESNICKI OPUS PO ZBIRKAMADevetnaesti
vek je svakako imao svoje pesnicke zrtve - narocito Bodlera, u svetlu
sudjenja zbirci Les Fleurs du Mal, 1857, god, koji je iskusio
neprestani progon od licemernog burzoaskog establismenta. Bodler je to
ovekovecio pozivanjem na svoje pesnike-sapatnike - iz 16. veka - Tasa
sa Delakroinih slika i iz 18. veka - Catertona iz Vinjijeve istoimene
romanticne drame. Zbirka je osudjena zbog, kako je objasnio drzavni tuzilac,
obesti prema javnom moralu i ustanovljenim standardima. Zabranjeno je
6 pesama: Nakit, Leta, Preveseloj, Lezbos,
Proklete zene (Delfina i Hipolita) i Preobrazaji vampira.
Bodler je u pravom smislu pesnik moderniteta, rec koju je on cesto i sam
koristio. On je zapoceo ono sto ce u francuskoj i evropskoj lirici nastaviti
i dalje razvijati Rembo, Verlen, Malarme. Za
njega je modernitet “sposobnost da se u pustinji velegrada vidi ne
samo covekova propast, nego da se nasluti do tada neotkrivena lepota” 1845, godine kad je Bodler objavio svoje prvo potpuno samostalno delo, Salon de 1845, u kojem se divi Delakroa, on je obecao da ce dati na stampu pesnicku zbirku Les Lesbiennes, koja je verovatno trebalo da sadrzi i one tri Lezbijske pesme iz Cvetova zla 1857. Naslov je on sam okarakterisao kao “naslov-bomba”. Iz 1848. datira neobjavljeni rukopis pesama objedinjenih pod naslovom
Les Limbes. To je period abdikcije Luja Filipa i ustanovljenja
Druge Republike, kada je Bodler poceo politicku i novinarsku karijeru
i stavio se na stranu republikanaca i socijalista. Planirao je da izda
sve pesme koje je do tada napisao, a ne neki izbor kao u slucaju Les
lesbiennes, kao neku vrstu svedocanstva o citavoj generaciji. U stvari
i naslov pokazuje jedno neizvesno i misteriosno stanje u kojem se nasla
citava generacija, neku vrstu ideoloskog limba, u kojem duse posle smrti
traze konacni sud. Rukopis je nestao ali postoje svedocanstva o tome da
je veliki deo tih pesama uvrsten u Cvetove zla i to odeljci Vino, Smrt,
Spleen i ideal i Revolt. Za neobjavljivanje pomenutih zbirki postoje dva
razloga: ideoloski - jer ovakav koncept nije nudio dovoljno dobar okvir
posle drzavnog udara 1851. Drugo, kreativni razlog - njegovo sve vece
interesovanje za delo E. A. Poa i drugih americkih autora koje prevodi.
Konacno prijatelj Ipolit babu mu je posavetovao da da naslov Cvetovi
zla i od tada pocinju mukotrpni pregovori sa Revue des Deux Mondes,
koja mu 1855. izdaje 18 pesama pod ovim naslovom. I Prvi odeljak (Spleen i ideal) je mnogo masivniji od drugih
i vise je neka vrsta uvoda u sledece koji su i kraci i mnogo precizniji
po pitanju tematike. U ovaj prvi su usle pesme koje su se opirale klasifikaciji
u ova ostala 4 odeljka. Ipak, postoji neka klasifikacija i unutarr ove
celine. Prvi deo, pesme od 1. do 11. ticu se pesnicke kreativnosti - njegovog
mesta u drustvu, njegovih aspiracija, borbi, postignuca, teznji. Bodler
skoro u svima govori u licno ime, a to pretpostavljanje subjektivnog nad
objektivnim zadrzava se i u sledecim tekstovima, a postaje potpuno u najduzoj
celini ovog dela i cele zbirke - od 20. do 55, pesme koje su sve bez izuzetka
ljubavne. Ove pak pesme i tri soneta (17, 18, i 19.) grupisu se u 3 odredjena
tipa zene, u skladu sa trima zenama koje su obelezile Bodlerov zivot:
prva je crnkinja, egzoticna i predatorka - Zan Dival, druga je zrelija,
koju voli ne uvek platonski zbog njenog moralnog uticaja i ozracenosti
srecom - Madame Sabatje, i treca, detinjasto stvorenje, koja spaja emocionalno
i fizicko - mari Dobren. II Drugi odeljak (Cvetovi zla) ne objedinjuje toliko tema zla uopste koliko seksualna gresnost, ropstvo i ponizenost, kako njegovo licno tako i tudje. Cine je dvanaest pesama. III Treci (Pobuna) cine tri pesme koje su eksplicitne religijske, u stvari blasfemicne: Sv. Petru se daje za pravo sto se odrekao Hrista, Kain se ceni vise od Avelja a Satana od Boga. IV i V grupa (Vino i Smrt) karakteristicne su po ociglednom raslojavanju pesnickog glasa na razlicite imenovane socijalne grupe. U poslednjem od svih odeljaka Smrt se simbolicno javlja u prijateljskoj odori onako kako je predstavljena na gravirama savremenog nemackog umetnika Alfreda Retela. Dakle, postoji neka vrsta kontinuiteta medju sekcijama zbirke, ali oana
postoji i medju pojedinacnim pesmama. To je vrlo vazno za razumevanje
Bodlerove poezije. Hugo Fridrih smatra da bi se generalno B. filozofija
mogla oznaciti kao napetost izmedju satanskog i idealiteta. Cin koji vodi
pravom pesnistvu za njega je rad, plansko gradjenje jedne arhitekture.
U tom smislu je to jedna od najstrozijih knjiga evropske literature. Znamo
zasigurno da se Bodler bavio mistickom literaturom, od Pitagore
do francuskih iluminata iz 18. veka i do Svedemborga. Mistika brojeva
je ocigledana i u tom sto imamo 100 pesama podeljenih u 5 grupa.On kasnije
napusta ovu simboliku ali je postize na nivou unutrasnje koherentnosti.
Prva grupa, Spleen i ideal, daje kontrast izmedju uzleta i pada (ideal
i satansko). Sledeca, Pariske slike, je pokusaj bega u spoljasnji svet
velegrada, a treca, Vino, pokusaj prodora u umetnicki raj. Ni to ne donosi
smirenje. Pocinje predaja carima razdora - Fleurs du mal. Zakljucak je
rugalacka pobuna protiv Boga, Pobuna. Preostaje samo jos pokusaj da se
nadje mir u smrti, Smrt. Njegova arhitektura vec je veliki pomak u odnosu
na fragmentarnost romantizma.Kako se poezija odvojila od srca, tako se
i sadrzaj odvojio od oblika. Ono oblikotvorno-formalno postaje dominanta.
B. cak govori i o spasu pomocu oblika. Na jednom mestu kaze da “metricki
zakoni nisyu pusta tiranija - oni su pravila koja zahteva sam organizam
duha”. Cak oni pomazu originalnosti da se u potpunosti razvije. To dalje
razvijaju Verlen i Malarme. “Lepota je proizvod uma i calcula”,
kaze Bodler. U stvari, prvi su u poeziju uveli proracun Novalis i Po.
Metafora poprima vrednost matematicke formule. 1861. drugo izdanje Cvetova zla. Bodler je vrlo priljezno doterivao
svoje pesme, bio prinudjen da izbaci 6 osudjenih pesama, ali i napisao
12 potpuno novih briljantnih pesama , kao i 20 koje je konacno doterao
iako su napisane pre 1857. Restruktuiranje zbirke, uvodi i nova pravila.
Najvaznija novina je to sto je dodao citavo novo poglavlje Tableaux
parisiens koje je za svoj nukleus imalo 8 pesama koje su ranije stajale
u celini Spleen i ideal. Sto se tice celina Vino, Cetovi zla i Pobuna,
one su ostale manje-vise neizmenjene, samo sto je raspored drukciji. Kontinuitet
izmedju poslednje dve iz 1857. (Vino i Smrt) je sada narusen. Sada je
Pobuna dosla u logicku vezu sa Smrcu, izvedenu iz religijskog koncepta.
Njavece izmene je pretrpela sekcija Spleen i ideal. Dodati su joj: Obsesija,
Alhemija tuge, Privlacni uzas, a novo finale vrlo dramaticno postignuto
je pesmom Casovnik. 1868. trece izdanje Cvetova zla. Od drugog izdanja prezivljavao
je B. slom za slomom. izmedju ostalog napustio ga je i raniji izdavac.
Ironicno, trece izdanje desilo se posthumno (Bodler je umro 1967.). Ovo
je najslabije izdanje, takodje bez 6 izbacenih pesama (pieces condamnees),
sa dodatih 20, bez ikakvog reda i koncepta, prosto su nakalemljene na
odeljak Spleen i ideal, iako mozda i ne pristaju toj sekciji. Dakle, prijatelji
su ucinili Bodleru medvedju uslugu, ne razumevsi njegov koncept. |