SEMJUEL BEKET – DRAME
BIOGRAFIJA
Semjuel
Beket je rodjen u Irskoj, 1906, u Foksroku. Magistar
na Triniti koledzu u Dablinu. Poznaje Dzojsa, pise o njegovom Fineganovom
bdenju. Magistarski rad o Prustu. U Parizu lektor za engleski. Na Ecole
normale superieure. Napusta profesorski poziv, luta, putuje…
Zbirka pripovedaka – More Priks Than Kicks, 1935.
Zbirka pesama – Ehine kosti i drugi precipitati, 1935.
Roman Marfi, 1938
U Parizu pise na francuskom. U Francuskoj vecim delom rata.
Najplodniji deo zivota od 1946. do 1950. Romani – Mersije i Kamije,
Moloa, Malon umire i Neimenljivi.
Pripovetke, zbirka – Novele i tekstovi nizasta.
Drama – Cekajuci Godoa i Kraj partije (napisana 1956.) – to
mu donosi Nobelovu nagradu 1969. Krapova poslednja traka 1958, Srecni
dani 1961, Igra 1963. Radio igre i jedan filmski scenario.
Umro 1989.
DRAME SEMJUELA BEKETA
Cekajuci Godoa izvedena 1953. (Theatre de Babylone) u Parizu.
Vrlo gledana , iako izazvala protivurecne reakcije. Poplava tekstova
o Beketu.
Nazvane su ANTI-TEATROM, AVANGARDNIM TEATROM, NOVIM TEATROM, TEATAR
METAFIZICKE FARSE, TEATAR APSURDA, TEATAR MRACNE KOMEDIJE, TEATAR PORUGE.
To je vrsta drame nastala 50-ih god. U Parizu iz pera Beketa, Joneska
i Adamova. Jonesko – Celava pevacica (izvedena 1950.), Adamov – Veliki
i mali manevri i Invazija.
Oni su ucinili za dramu ono sto je 20 –ih Dzojs uradio za roman, a
Apoliner pre I rata za poeziju. Drama se najduze opirala novinama, jer
je po prirodi konzervativna umetnost. Medjutim, oni nisu apsolutni novatori
- vec su se desile bile revolucije Strinberga, Zarija, Meterlinka, nemacki
ekspresionizam i francuski nadrealizam, Breht. Ali uspeh ove trojke
je u tome sto je ta drama gledana, a Strinberg je , recimo, ostao bez
publike. Sa Ibzenom pocinje moderna drama a on je kraj puta koji ide
od Didroa, Silera i Lesinga (gradjanska tragedija).
Revolucija u drami je odgovoro na tri decenije LITERARNOG POZORISTA
(koje pocinje devedesetih) sa Koktoom i Ziroduom, a zavrsava se INTELEKTUALNOM
DRAMOM Sartra i Kamija : Pravednici (1949) i Djavo i Gospod Bog (1951.).
Literarno pozoriste odlikuje se mahom time sto se sve njegove drame
mogu bez bitnog ostatka prevesti u druge literarne forme – pripovetke
i romane, a da se ne iagubi nista vazno. Dakle, one i ne koriste specificno
dramske tehnike, i nemaju dramsku sustinu. Intelektualno i metafizicko
je uglavnom retoricko pozoriste svesnih odluka – lik je tu ljudsko bice
koje je u stanju da dnosi odluke vezane za svoj zivot i to objasnjava
dugim monolozima. Covek kao gospodar svoje sudbine.
Avangardno pozoriste se buni i protiv jednog i protiv drugog (literarne
retorike i humanistickog optimizma). Ovde junaci NEMAJU MOGUCNOST IZBORA,
oni su postavljeni u situaciju koju nisu izabrali. NESTO JE NJIH IZABRALO.
Primer, kod Joneska u Celavoj pevacici, to je jezik, u cija su opsta
mesta Gdin i gdja Smit upleteni kao u vrzino kolo. Beket – drame O ONOME
STO COVEK NE MOZE DA BIRA : Vladimir i Estragon nasli su se jednog dana
na seoskom drumu, cekajuci Godoa, kao brodolomnici na obali
U Kraju partije – Ham i Klov zive poslednje dane u opustosenom svetu,
zivota opustosenih priblizavanjem smrti.
U srecnim danima – Vini polako tone u svoju humku, to je pre nesto sto
je nas izabralo.
BEKET / BREHT : Beket pise drame u isto vreme kad Breht postaje svetski
poznat. Breht je kao marksist verovao da su drustvo i istorija poslednje
stvari na kojima se prosudjuju ljudski zivoti i to da su ljudi ti koji
uticu na stvaranje istorije. Kod njega je konkretna istorija zamenila
filosofsku apstrakciju Kamija i Sartra.
Na potpuno suprotnoj strani je Beket: njegovo pozoriste nije anti-istorijsko
nego AISTORIJSKO. Beketovi junaci su prosli kroz istoriju da bi na drugoj
strani videli zastrasujuce istine o ljudskom zivotu. Oni ne mogu da
odlucuju ni nasta.
Martin Eslin je u knjizi Teatar apsurda 1961 uveo pojam teatra apsurda
i povezao Adamova, Joneska i Beketa. Emanuel Zakar je 1974. u Teatru
poruge govorio samo o njima trojici kao o jedinim prezivelima iz avangard.
Pokreta u drami.
Ali, Beket se izdvaja iz ove trojke. Joneskove i Adamovljeve drame
lice na RELATIVNO LAKO CITLJIVE METAFORE :stolice koje ostaju prazne,
nosorog sto hara medju ljudima, govornik koji je nem sve su to SIFRE,
ciji nam je smisao lako odgonetnuti, dramatizovane metafore. Kod Beketa
ja derukcije – dva coveka kraj pustog druma cekaju Godoa, slepi invalid
sa svojim slugom i roditeljima u kanta,ma za djubre (Kraj partije),
zena koja postepeno pada u humku, covek koji slusa sopstvene uspomene
snimljene na traku (Krapova poslednja traka), tri glave sto vire iz
urni – svi oni imaju da nam o covkeu kazu nesto bitnije i to nalik na
grcku tragediju.
Drame Adamova i Joneska sacinjene su kao OCIGLEDNA ANTITEZA KONVENCIONALNOM
TEATRU 19. i 20. veka (litararnom i ntelektualnom) u parodicnom vidu.
Kod Beketa to nije slucaj – njega ne zanimaju nikakve revolucije. Kod
njega je u pitanju nesto osnovnije, bazicnioje. BEKETOVO POZORISTE JE
POZORISTE OSNOVA, on polazi od samih osnova. Dakle, ne toliko esteticka
pobuna koliko jedna VIZIJA COVEKA I SAVRSEN NACIN NA KOJI JE ONA UOBLICENA
U DRAMU. To Beketa daleko vise vezuje za klasicne pisce nego za avangardu.
Dakle, njegove drame ne nastaju iz potrbe da se ruse okostali oblici,
vec kao jedna vizija coveka koja je zahtevala drukciji dramski oblik
da bi bila uoblicena. To je cistota oblika na onaj isti nacin kao kod
Rasina i Sofokla. Ta cistota proistice iz CISTOTE POGLEDA, SIGURNOSTI
I USRESREDJENOSTI UVIDA U NEKOLIKO OSNOVNIH ODREDNICA COVEKOVOG POSTOJANJA.
Drama se sa Beketom vraca coveku, u najcistijem vidu. Zato u izvesnom
smislu, Beketovo pozoriste zakljucuje razdoblje koje pocinje sa Ibzenom
i ne razara klasicno pozoriste.
Takodje, ono sto ga odvaja od drugih avangardista to je NOVO OSECANJE
FORME. Obicno vazi za avangardne struje u knjizevnosti da zahtevaju
unutrasnje razgradjivanje forme i za sto prisniji odnos sa citaocem
– to jesat nema vise prepreka izmedju dela i citaica, to je sada direktan
odnos, bez posrednika. Ali, Beketove drame nisu takve – NEMA U NJIMA
NICEG LICNOG, one se ne mogu tumaciti Bekektovom biografijom. Ne pripadaju
Ja-dramaturgiji (termin Petera Sondija), ekspresionistickom izumu.
Odmah posto su izasle Beketove drame kritika je primetila njihovu NOVU
KLASICNOST. Pre svega one na vanredan nacin postuju pravilo o tri jedinstva.
Vanredno, klasicno osecanje dramske forme. On nalazi disciplinu i oblik
tamo gde oblika po definiciji ne moze da bude. Njegov prvi dramski (nesamostalan)
tekst – parodija Kornejevog Sida , drama Le Kid.
TELESNOST
Nije tacno, smatra Hristic, kad se Beket cita, gotovo po pravilu, u
skladu sa idejom o tome kako se tu raid o svetu koji je Bog napustio,
pa je covek, kada ge je Bog napustio, ostao SVEDEN na fiziologiju i
svest o grotesknom raspadanju tela.
Beket je dramaticar ljudskog tela i kod njega fiziologija igra veliku
ulogu. Ali njegov covek NIJE SVEDEN NA TELESNO U CASU KAD MU JE SVE
DRUGO ODUZETO,nego bi se moglo pre reci da je TELO ODUVEK TUM, SAMO
STO GA NISMO PRIMECIVALI. Telo je ugao iz kog se stvari posmatraju i
mera kojom se odmerava covekov zivot i sve sto je u njemu stvoreno.
Beketovo KARTEZIJANSTVO – uticaj citanja Dekarta i Gelenksa : ne postoji
nikakv dodir, trenje izmedju duse i tela. Covek vodi odvojeni zivot
duse i zivot tela. Kod Beketa je to i PROTESTANTSKO I PURITANSKO GADJENJE
OD TELA, kao kod Svifta, takodje Irca. Samo ono sto je karakterisiticno
za Beketa je to sto on ne prikazuje samo raspadanje tela – KOD NJEGA
SE TELO I DUSA RASPADAJU ISTOVREMENO. Covek kao boce koje u sebi nosi
klicu raspadanja.
Auerbah o kreaturalnom posmatranju coveka, gde se kod coveka istice
ono sto je podlozno patnjama i prolaznosti. Takvo stanje stvari ne nalazimo
u periodima bezboznistva, vaec naprotiv u doba najvece vere. Kad se
setimo groteske u srednjem veku (danse macabre, Hojzinga) – 12, 13 i
15. vek, jasno je da se Beket ne moze tumaciti po kljucu prikazivanja
raspadanja tela u odsustvu boga, u doba kad nas je bog napustio. Ima
i toga, ali nije obavezno to. Radikalno-karikaturalna slika coveka nastaje
iz toga sto se kad se covek ogoli od njegovog spoljasnjeg ruha NEMA
NIKAKVO POSTOVANJE ZA COVEKA. Vidi se samo starost, razaranje, smrt
i propadanje. Vijon. Rable. Svift.
Surove slike ljudske starosti. Neuroticno gadjenje od ljudskog tela.
Toga nema ni kod Joneska ni kod Adamova. Kod Beketa se raspada citav
covek. Veza sa Maksimom Gorkim – ali kod Gorkog se radi o DRUSTVENOM
raspadanju, a kod Beketa o EGZISTENCIJALNOM raspadanju. Beketova korozivna
snaga ne proistice ni iz jednog uverenja – on NE VERUJE NI U STA, NE
MISLI NISTA, ON SAMO POKAZUJE. On pokazuje coveka lisena iluzija, oslobodjena
osecanja, verovanja, misli koje maskiraju stvarnost njegovih muka –
COVEKA OGOLJENA DO KOSTIJU.
VREME KAO AKTER DRAME
Vreme je osnovni dramski prostor u kojem se odvija radnja u ovim dramama.
Jedna od velikih tema Beketove literature. Tekst o Prustu govori o tome:
“ne mozemo umaci jucerasnjici ni sutrasnjici”. Govori se o korozivnoj
snazi vremena.
Beketova metafora RAKA VREMENA. Najveci ljudski greh sto se rodio (Kalderon).
Ham u Kraju partije prekoreva roditelje sto su ga doneli na svet. Kao
i u grckoj drami, i kod Beketa je VREME UNIVERZALNI, KOSMICKI POREDAK
KOJEM SU SVI PODREDJENI. Vreme postaje najopipljivije u starenju i raspadanju
mesa. Fizicke patnje starosti stvaraju jednu stvarnost koju junaci drame
obicno nemaju : mi postajemo svesni NJIHOVOG CELOKUPNOG BICA. Vladimir
i Estragon (prvom smrdi iz usta i ima obolele bubrege, drugom smrde
noge), oslepeli Ham, oduzet , u invalidskim kolicima i mucen ritmicnim
fizioloskim potrebama, njegovi roditelji u kontejnerima, bez nogu; Vini
sto otne u humknu, stara i mecena, ostareli i izlapeli Krap; glave iz
urni koje se secaju odlomaka svoje banalne ljubavne istorije, Dzo koga
muce glasovi iz secanja. To su TOTALNI LJUDI, ma kako to zvucalo paradoksalno.
Ljudi sacinjeni ne samo od odluka i razloga vec i osd krvi i mesa. To
je glavna razlika sa klasicnim teatrom, kod koga telo nikada nije do
kraja stvarno !
BEKETOVA DRAMATURGIJA
Savrsen oblik za izrazavanje jedne vizije coveka i njegove sudbine
kao i u klasicnoj drami. SVAKO ODSUSUTVO DRAMSKE PRICE, niza uzrocno
– posledicnih odnosa koji teze raspletu. OVDE SE NISTA NE ZBIVA A POSTOJI
SAMO SPORA PROGRESIJA U VREMENU. Kod Beketa covek samo u vremenu dobija
svoje puno znacenje i smisao. Vreme samo tece, nista se ne rasplice
i ne zaplice. Vreme moze cak i da se igra, da ne traje za sve isto –
Vladimir i Estragon misle da su i juce bili tu, u stvari ne znaju, ali
nemaju drugo resenje, a Poco i Srecko su za to vreme ostarili – jedan
je oslepeo a drugi vise ne govori.
Najvaznija je CIRKULARNOST FORME (kao kod Sartra u Iza zatvorenih vrata).
U Ujka Vanji takodje, u Berenici Rasinovoj takodje. Ali kod Beketa je
drukcije – nema vracanja na pocetak i nastavljanja zivota. BESKRAJNO
VRACANJE ISTOG (bilo da se odvija pred nama kao u Cekajuci Godoa ili
Igri bilo da je samo moguce kao u Krapovoj poslednjoj traci ili u Ah,
Dzo ? ili u Tada..) nije povratak starom koje je drama samo uznemirila
i nije bitno promenila, pa se zivot moze nastaviti tamo gde je i stao.
BEKETOVE DRAME NE POCINJU TAMO GDE NEKI DOGADJAJI TREBA DA POCNU DA
SE DOGADJAJU, A NAJODLUCNIJE STVARI TEK DA SE DOGODE. ONE POCINJU U
TRENUTKU KADA SE VEC DOGODILO SVE STO JE IMALO DA SE DOGODI. Kod Beketa
se, drukcije receno, klasicna dramska prica vec dogodila pre pocetka
drame i sve licnosti zaticemo vec na kraju njihgovog zivotnog puta.
Vladimir i Estragon su dovedeni na rub propasti, na izmakiu svojih snaga
– nemaje sta drugo da cekaju nego Godoa za kojeg dobro znamo da nece
doci. Ham i Klov se nalaze na kraju partije, u izolovanoj kuci u pustinji,
a Hamovi roditelji u kantama podsecaju na porodicnu dramu koja se odvila
mnogo pre nego sto je pocela ova drama. Zivot Vini se odigrao mnogo
pre ove humke… Da Beketova drama pocinje tamo gde se svrsava klasicna
drama vidi se u Igri – dve zene i muskarac prozivljavaju pravu klasicnju
melodramu sa nozem i samoubistvom. Kod Ibzena je to takodje tako. Ono
sto citamo je sesti cin.
Elementi dramaturgije. DIJALOG: nije samo poenta u razbijanju ovestale
forme, klasicnog dijaloga, vec je on ovde najprirodniji izraz likova
koje je izveo na scenu. RAZDVAJANJE GOVORA OD DELANJA je najprimetnije
(na kraju I i II cina Godoa, likovi kazu : ”Hajdemo”, a autor upucuje
“Ali ne micu se s mesta”. Oni NE GOVORE S NAMEROM DA NESTO CINE. Tako
se stvaraju CISTE I APSTRAKRNE JEZICKE SITUACIJE. Nema motivacije ni
namere. Oni nemaju sta da ucibe pa nemaju ni sta da kazu, govore da
bi nekako ubili vreme dok ne dodje Godo. Zato njihov dijalog obiluje
jezickim odbrtima, karakteristicne za music hall skeceve i dosetke.
Nije im svrha izrazavanje dramske licnosti, vec CISTO VERBALNA SVRHA.
Igra je i u PROTIVSTAVLJANJU – koje u klasicnoj drami sluzi da stvara
odnos medju likovima, ovde mu je jedina funkcija igra – Estragon i Vladimir
se ili preterano caste konvencionalnim uctivostima ili se psuju i ruze.
Sledece sredstvo STIHOTOMIJA : BRZA IZMENA KRATKIH REPLIKA KOJA U KLASICNOJ
DRAMI PROISTICE IZ KRAJNJE ZAOSTRENOG SUKOBAMEDJU LICNOSTIMA, A OVDE
SLUZI DA SE PREKRATI VREME. Karakteristicno je da se one smenjuju asociajtivno.
(« mrtvi glasovi../ podsecaju na sustanje krila…/ na susanj lisca… »)
Ovaj par likova su komplementarne licnosti, medju njima nikakv sukob
nije moguc. POTPUNO ODSUSTVO DRAMSKOG SUKOBA.
PONAVLJANJE ima funkciju drukciju od klasicne drame, kod koje treba
da podize tenziju. Ovde ponavljanje dovodi do monotpnije i prazni izraz
od znacenja (:Cekamo Godoa).
Dakle, dijalog je kod Beketa postao retoricka figura – niz iskaza bez
nekog odredjenog sadrzaja, posto se zivot ispraznio od znacenja. U Kraju
partije nije tako – tu imamo ponavljanje beskonacno radnji i iskaza,
ali njima nije funkcija jezicka igra – to je dijalog PUN MRZNJE, tu
imamo i dramski sukob.Ham mrzi roditelje jer su ga rodili, muci Klova,
Kloav mrzi Hama, iako ga je nekad voleo. Jedino se ovo dvoje u kantama
za djubre vole, ali je ta ljubav surova karikatura ljubavi koja nije
uspela ni da se preokrene u mrznju! Ovde se parodira i izvrgava ruglu
celo ljudskio postojanje, ne samo covekovo trazenje smisla i spasa kao
u Cekajuci Godoa.
U Srecnim danima radi se o parodiji ogranicenosti i glupog optimizma
– Vini koja u svemu vidi jos jedan srecan dan, a stalno prebira po svojim
banalnim sitnurijama iz tasne i uziva u tim obesmisljenim predmetima.
Oni su poslednja odbrana od nestajanja. Najstrasnija poruga radovanju
zivotu. Sve je tu jedan dugi monolog, jer nema poravog dijaloga sa Vilijem
koji je skoro zivotinja.
U kasnijim njegovim dramam vise i nema dijaloga _ Krap samo prebira
secanja, Dzo jos samo moze da komunicira sa avetima proslosti, trei
glave iz urne su u stvari same za sebe. Ausitor u Ne ja samo pokatkad
podisne ruke dok govore velika zenska usta. Drame secanja. Za razliku
od Prusta, ovde nema potrage za vremenom, vec proslost opseda.
ALEGORIJA I SIMBOL
Beketove drame nisu alegorije niti parabole. One ne govore o apstraktnim
prestavnicima covecanstva – njegovi junaci su konkretne licnosti, karakteri
iz gradjanske drame, ma koliko se to u prvi mah ne vidi. To je zato
sto ih mi zaticemo u momnentu kada je sve ono sto je cinilo njihov karakter
vec raspadnuto i nestalo. Ta se jednostavnost cini kao opstost, ali
to nije. Oni su INDIVIDUE. Junaci us ovde ostali bez svoje drustvene
uloge. Mi mozemo prilicno lako proniknuti u to odakle su ovi likovi
dosli (Estragon i Vladimir uz musichalla), sto po njihovim iskazima
sto po jeziku koji je cesto u idiomu.
Junaci Beketovih drama nisu opstosti – ONI SU SAMO NAGI. Beket pazljivo
i sa cinizmom bira ono sto je preostalo od zivota ovih ljudi – smrdljiva
cipela, polucilindar, smrad iz usta i kostobolja, repica i sargarepica,
pilula za umirenje bolova, razne sitnice u tasni (Vini), banana u dzepu
od kaputa (Krap), nesredjene magnetofonske trake sa uspomenama. Te banalnosti
su ono sto covekla vezuje za ovaj svet. To je parodicno, sarkasticno
i groteskno. Ti ljudi idu prema svom kraju, podli, zli i glupi
Oni prilaze kraju zivota, a ono sto mi vidimo na pozornici je CEKANJE.
Stanje lebdenja izmedju dva sveta. Kao u Danteovom
Cistilistu. Beket je Dzojsovo delo nazvao PURGATORIJUM. Cekanje
na nicijoj zemlji. Tu je tako prirodno da se stvari ponavljaju (uputstvo
na kraju Igre da celu dramu treba jos jednom ponoviti). Ceo drugi cin
Cekajuci Godoa je ponovljeni prvi.
TRAGEDIJA
Ove su drame PODTRAGEDIJA (infra-tragedie) sto rekao Domenak. Tragedija
se ovde vraca tamo gde je ne ocekijemo – sa strne bogova i heroja, ona
nalazi ishodiste u komickom. U pitanju vise nije transcedencija vec
protoplazma.
ČEKAJUĆI GODOA
Za dramu se zainteresovao samo Roze-Blen, nepoznati glumac i reditelj.
Mnogo slabog razumevanja komada, a dosta i interesovanja.
Tradicionalna drama znaci pre svega, PSIHOLOSKO JEDINSTVO LIKA, UZROCNO-POSLEDICNI
RAZVOJ RADNJE i REFERENTNI JEZIK.
Drame Joneska, Beketa i Adamova odbacila su sva tri postulata.. Likovi
najcesca podsecaju na likove tradicionalnih komedija. Komicka redukcija
lika na jednu ili dve dimenzije. Jezik takodje redukovan. Ili, neprimeren
situaciji u kojoj se likovi nalaze. Te drame su nelitararne jer im smisao
nije u jeziku – ako se pokusa prebaciti u narativ, sve se gubi. Specificno
pozorisna srdestva : nacin gradjenja situacija, vizuelne metafore »jedno
drvo »), pauze izmedju reolika. Radnja se najvise izobrazava : nema
uobicajene dramske kompozicije ni sukoba. Beznacajni svakodnebni dogadjaji
i cinovi. Ne postoji kulminacija, pa dogadjaji mogu da se ulancavaju
do u beskraj. Kompozicija postaje ciklicna – nema nikakve substancijalne
promene u II delu Cekajuci Godoa. Vreme prolazi i to se vidi.
Kako je strukturiran svet Cekajuci Godoa vidi se dobro iz prve Estragonove
replike Nothing to be done, kad ne moze da izuje cipelu. Vladimir
je shvata na opstem, filozofskom nivou, pa kaze da je zivot pun iluzija
i promasaja, ali da se on stalno tesi da jos ima vremena. “Pocinjem
da kapiram to glediste”.
Tako se uzaludnost i rezignacija uvode vec na pocetku. Ali prosede
je vazan: Estragon ce izuti cipelu, ali Vladimirova rezignacija ostaje.
POTISKIVANJE KONKRETNOG I KOMICNOG, U ATMOSFERI NEIZVESNOSTI I NESIGURNOSTI,
OPSTIM I TRAGICNIM.
Pre svega likovi su komicni (situacija u kojoj se nalaze je banalno
konkretna). Lice na klovnove iz varijetea ili cirkusa – motivisano otrcanim
cirkuskim (klovnoskim) polucilindrima. Veliki broj akcija je prosto
sa humornom namerom (igra kruzenja sesira, posle koje svaciji sesir
dodje na pravu glavu), verbalni nesporazumi i igre recima. Dijalozi
na ivici besmisla su komicni. Situacije poput one kad i Poco ulazi poput
lika iz tradicionalne komedije, smesan i tast, takodje, i cinjenica
da Vladimir i Estragon najpre osudjuju Poca zbaog svireposti, da bi
se to komicki obrnulo u optuzbu Srecka za nezahvalnost. Puno je, dakle,
formalnih postupaka komicke tradicije. Komickom obrascu pripda i LINIJA
RADNJE : POSLE MNOGO ZAPETLJANCIJA POVRATAK NA POCETNO STANJE.
Ali, ono sto nije komicko to je pre svega to sto mi ne znamo ko su
oni. Ne znamo tacno ni kako se zovu (oslovljavaju se sa Didi i Gogo,
predstavljaju se Pocu sa Katul i Albert, a pisac kaze da su Estragon
i Vladimir). Ne znamo ko je Godo niti kako ih opn moze spasti i od cega.
Ali ne znaju ni oni – nesto su od njega trazili, mada nista odredjeno,
nego onako, a tako im je on i odgovorio. Sastanak je ugovoren sa istom
dozom neizvesnosti i neodredjenosti. Estragon nista o Godu ne zna, a
Vladimir nije ni siguran u ime, a i ne poznaje ga – kad vidi Poca prvi
put on misli da je Godo. Nisu sigurni u juce i danas, u vreme. Cipele
su prvo tesne, posle su prevelike, pa ih Estragon odbija, a ne razaznaju
ni bopju, niti je se secaju. NISTA I NE MOZE BITI SIGURNO, I SVAKA STAVKA
IMA PROTIVSTAVKU, ANTITEZU. Ilustrativna je prica o dva razbojnika obesena
sa Hristom – samo jedno jevandjelje kaze nesto o njima, a druga ga ne
spominju. Paradoksalno, ceo svet se pridrzava bnas tog jevandjelja !
Takodje, Sreckova besmislena beseda pocinje recima « s druge strane…
» a trebalo bi da predstavlja protivurecenje necemu. U nemogucnosti
da odluce sta bi trebalo ciniti oni ne cine nista. SVE JE OBAVIJENO
DVOSMISLICOM I NESIGURNOSCU. Sve se relativizuje odmah posto se ustvrdi.
TU SE OTVARA PROSTOR ZA PRODOR OPSTEG. Drama nas sama provocira da je,
u nedostatku iceg sigurnog i utvrdjenog, uopstavamo i dizemo na opstiji
nivo. Ali ona daje samo nejasne i nesigurne podsticaje za opstavanje.
Dosta je indikacija na cekanje spasenja od Boga (ime Godo, cekanje
spasa, glasnik potvrdjuje da Godo ima belu bradu, pominjanje biblijskoh
prica, Sreckova beseda o licnom Bogu. Ali ove reference su samo najuocljivije
(one na Sekspira i Selija se ne vide tako lako))
Godo nije bog – GODO JE SVE OD CEGA SE OCEKUJE SPASENJE. Komad ima
ambivalentnu strukturu – ona jeste kruzna, ali je i linearna – kako
se priblizavamo kraju, humor nam je sve manje smesan. Na pocetku drugog
cina, Vladimir govori ostih o psu kojem su ISKOPALI GROB i svaki put
tu zastane, to onda daje emocionalni ton do kraja. Najpre prijatna i
smesna ponavljanja do kraja prelaze u bezizlasnost i ocaj, sto je pokret
tragedije a ne komedije. Cekanje kao prazna radnja, prznina kao odssustvo.
Ne znamo ko je ta poslednja istanca covekove nade (Godo), a to ne zna
ni autor ni glumci. Gledalac je naveden da se muci oko istog pitanja
kao i junak. Koliko god da nas na to navodi, drma nije alegorijski,
racionalno citljiva. Postoje nagovestaji ali ne i potpune interpretacije.
DRAMA JE SACINJENA TAKO DA NAM INTERPRETACIJA IZMICE.
Medjutim, Cekajuci Godoa ipak ima implicitni hermeneuticki kljuc –
to je metateatralnost. Pri kraju II cina, kad je vec jasno da nikakvog
zapleta nece biti i da ce ceo cin biti ponovljeni prvi, autor daju kljuc-
u ironicnom tonu. Vladimir kaze da su u ovom trenutku NJIH DVOJICA CELO
COVECANSTVO, ONI TREBA DA PREDSTAVE TU ODVRATNU SORTU. “Ovo sta mi radimo
ovde, to je pitanje”. Samo je jedna stvar jasna “ Mi cekamo Godoa da
dodje, dosli smo i cekamo… A izvesno je da tada vreme sporo prolazi,
pa mi moramo da ga prekracujemo radnjama, koje na prvi pogled mogu da
izgledaju razumne, dok ne postanu navika.” VLADIMIR ISPADA REZONER DRAME
I ODJAVLJUJE DA SU LIKOVI LJUDI. Njihova sudbina kao parabola citave
ljudske sudbine. Ali ovo je Vladimirovo razmisljanje DATO SA GORKOM
IRONIJOM. On kaze da se podrazumeva da su oni likovi koji stoje umesto
ljudi. Ali treci nivo znacenja – « jedina stvar je da mi cekamo Godoa
» Doslovno ono treba da bude shvaceno. CEKANJE JE ODSUSTVO RADNJE, ono
nam ne omogucuje da iz drame izdvojimo bilo kakav smisaoni supstrat.
Sa stanovista radnje, cekanje je prazno. Pokusaj da se ovo dramatizuje
je u stvari pokusaj prestavljanja nepredstavljivog. To je poenta Vladimirovog
iskaza : ‘vreme sporo prolazi i tera nas da ga prekracujemo radnjama
koje mogu u prvi mah da izgledaju razumno, dok nam ne postanu navima
» To je kljuic celel drame.
NULTI STEPEN POZORISTA – tako j eBeketovu dramu nazvao Bradbi. To znaci
predstaviti likove koji su prosto tu. Oni moraju da izmisljaju svoje
uloge, zato ispadaju iz ove date uloge (recimo, kad komentarisu te biblijske
motive, oni kao da su izvan teksta : « Meni je dosta ovog motiva.. ».
Ili za radnju kazu : »Ovo je gore nego u pozoristu… u mjuzikholu… u
cirkusu… » Jedna od strukturnih mamaca ove drame je sto ona na razlicite
nacine pokusava da stvroi makar privremebnu iluziju da ce se nesto ipak
zbiti _ to je funkcija epizode sa Pocom i Sreckom. To funkcionise kao
komad u komadu – a Vladimir i Estragon se ponasaju kao da posmatraju
komad ! Pokusavaju da uctivo razumeju pojavu ovog para, odnose medju
njima… Vladimir i Estragon sada preuzimaju ulogu gledalaca dok su njih
gledali!
Srecko je krajnja ironija – bice poput imbecila i poluzivotinja jedino
pokusava da na racionalni nacin da odgovor na pitanje koje postavlja
cela drama – PITANJE O BOGU. Tako ispada da je struktura takva da je
drugi cin samo ponavljanje prvog, prvi cin je smisaono i strukturno
ponovljen u « komadu u komadu » koji obrazuju Poco i Srecko (kao sto
Vladimir uopstava pitanje o cekanju Godoa, a Estragon truca, tako i
Poco truca , a idiot Srecko pokusava o Bogu da govori kroz filozofski
diskurs).
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »