NA DRINI ĆUPRIJA
Vremena i ljudske sudbine vezane za most
Pisac je u svom romanu napravio paralelu izmedju neprolaznog-most i
krhkog i kratkotrajnog-ljudski život. Most simbolizuje snagu i čvrstinu,
pa je zato dat kao nešto što se provlači kroz ceo roman. On je tu da
bi čitaocima pokazao prolaznost i nebitnost zivota. S obzirom na to
da radnja romana traje skoro četiri veka, opisani su pojedinci iz razlicitih
epoha. Njihove sudbine su na razne nacine povezane sa mostom, a one
zajedno čine jednu celinu. Mnogo je ljudi došlo u dodir sa mostom i
otislo, dok je most taj, jedan jedini, koji je svedok svih dešavanja
i koji miruje dok život oko njega teče. On povezuje dve strane, dva
sveta potpuno suprotnih mišljenja, običaja, i vere. To je mesto gde
su se radjale prve ljubavi, gde su se okupljali ljudi zbog raznih razloga,
tu su se okupljala deca i igrala se, prva maštanja i snovi su rodjeni
tu, na mostu koji spaja dve obale, Drine, i vekovima prkosi reci, vremenskim
nepogodama, i svemu ostalom. Stoji večno tu, kao večiti simbol neprolaznosti.
Prica počinje davne 1516. godine, kada je jedan dečak silom otet iz
svog roditeljskog doma, i odveden u, kako pisac kaže "daleki,
svetli, i strašni Stambol". On je, tada kao desetogodišnjak,
u pletenom sepetu odveden, otet je od roditelja, i preko skele prenešen
na drugu stranu reke preko koje će, mnogo godina kasnije, taj isti dečak,
nekada Bajica, a sada veliki Mehmed-Paša Sokolović podići most, veličanstven
u svojoj lepoti, zadivljujuće snažan, spajajući tako njegovo poreklo
i njegov sadašnji život, njegovo malo selo gde je odrastao, sa sultanovim
dvorom, mestom koje je zaslužio poštenjem, i uglednim vojničkim životom.
Koliko god bio u raskoši, on je pamtio "crno sečivo" iz svog
detinjstva, sećajući se možda i svog porekla, i svoje porodice, i patnje
kroz koju je prolazio dok je, sa nekim njemu tada nepoznatim ljudima
prelazio Drinu na skeli. O njemu samom nema mnogo toga u knjizi, pominje
se na svega nekoliko mesta, za razliku od drugih, običnih ljudi, kojima
je pisac dao mnogo vise mesta, pridajući veći značaj običnim ljudima,
postajući tako slikar sudbina malih ljudi, čime istorijska slika jednog
vremena postaje uverljivija. Istorija zapostavlja male ljude, a istorija
velikih je poznata. Zato ćemo, pričajući o ovom delu, pričati upravo
o malim, običnim ljudima, i njihovim sudbinama. Počevši od blizanaca,
Stoje i Ostoje koji su, kako legenda kaže, uzidani u zidine mosta da
bi se umilostivile "više sile", odmah na početku možemo reći
da je tu pisac hteo da prikaže duh jednog naroda, koji se ogleda u čemu
drugom, ako ne u verovanjima tog naroda, ali i u narodnoj poeziji, iz
koje je pisac preuzeo motiv žrtvovanja:
Zidanje Skadra
Grad gradila tri brata rođena,
Do tri brata, tri Mrnjavčevića:
Jedno bješe Vukašine kralje,
Drugo bješe Uglješa vojvoda,
Treće bješe Mrnjavčević Gojko;
Grad gradili Skadar na Bojani,
Grad gradili tri godine dana,
Tri godine sa trista majstora;
Ne mogaše temelj podignuti,
A kamoli sagraditi grada:
Što majstori za dan ga sagrade,
To sve vila za noć obaljuje.
Kad nastala godina četvrta,
Tada viče sa planine vila:
"Ne muči se, Vukašine kralje,
Ne muči se i ne harči blaga!
Ne mož, kralje, temelj podignuti,
A kamoli sagraditi grada,
Dok ne nađeš dva slična imena,
Dok ne nađeš Stoju i Stojana,
A oboje brata i sestricu,
Da zaziđeš kuli u temelja:
Tako će se temelj obdržati,
I tako ćeš sagraditi grada."
Kao što možemo videti, tu se pisac poslužio legendom, da bi stvorio
novu legendu, koju će kasnije ceo svet upoznati zahvaljujući njemu.
U svakom slučaju, nesrećna sudbina dvoje blizanaca je bila unapred odredjena,
da bi se most mogao sagraditi: u davna vremena je postojalo verovanje
medju narodima sa ovih prostora (a nebitno je koje su vere ili nacionalnosti)
da nije mogla nastati nijedna velika gradjevina, ako nije priložena
žrtva vilama, pošto se verovalo da onda za noć vile razrušuju sve što
majstori za dan sagrade. U knjizi "Na Drini ćuprija" taj motiv
vuče vrlo jak koren, ne samo kod blizanaca, nego i kod Crnog Arapina,
nesrećnog pomoćnika majstora Antonija: "U tom trenutku, na nerazumljiv
način, popustili su konopci i blok se srušio, najpre jednim krajem,
a zatim celom težinom na uzbudjenog Arapina, koji nije ni gledao iznad
sebe, nego dole na vodu. Čudnim slučajem, blok je pao tačno gde treba,
ali je pri padu zahvatio Arapina i pritisnuo mu celu donju polovinu
tela" Tu je Andrić joč jednom potvrdio da velika gradjevina mora
uzeti svoj "danak" u vidu neke žrtve, pošto je njegova donja
polovina i ostala tamo, ispod mosta, da deli večnost sa gradjevinom.
Pisac je dalje iskoristio još jedan motiv iz narodne poezije, kod scene
nabijanja Radisava na kolac. On se umešao u poslove rušeći noću most,
dok ga naposletku nisu uhvatili, pa ga kaznili nabijanjem na kolac.
I ovde je pisac, najverovatnije inspiraciju našao u narodjon poeziji,
varovatno u sledećem primeru:
Smrt Smail-age Čengića
"Hitre sluge poslušaše,
Izvedoše tamničare.
Na noguh im teške negve,
A na rukuh lisičine.
Kad ih vidje silan aga,
On namaknu gojne vole
I dželate ljute rise,
Ter ih turskijem darivao darom:
Svakom momku ostar kolac daje,
Kome kolac, kome li konopac,
Kome britku palu namjenjuje."
*****
"Krcnu kolac nekoliko puta,
Zviznu pala nekoliko puta,
Zadrhtaše ta vješala tanka,
Al ne pisnu Crnogorčad mlada,
Niti pisnu, niti zubi škrinu.
Proz poljanu mrka krvca teknu,
Niti pisnu, niti zubi škrinu.
Poljana se napuni tjelesa,
Niti pisnu, niti zubi škrinu.
Već tko zovnu Boga velikoga,
Tko lijepo ime Isusovo,
Ter se lasno rastadoše s suncem
Zatočnici mrijet naviknuti."
Radovan je zbog mosta i na mostu poginuo, vrlo herojski, nije molio
da ga poštede, nije odao svog druga sa kojim je zajedno rušio most,
jedino je molio da ga ubiju brzo, kad već smrt ne može biti izbegnuta.
Kada je Radisav nabijen na kolac, on je ostao da živi u sećanjima ljudi
koji su to videli, i kasnije se priča o Radisavu sa Uništa prenosila
dalje, sa kolena na koleno obezbedjujući mu besmrtnost i postojanost,
neprolaznost koju poseduju i on i most zbog koga je, i na kome je poginuo.
Time što su Radisava sahranile vile, a ne obični ljudi, pisac još snažnije
ističe njegovu veličinu:
"Medju Srbima na Mejdanu, žene su pričale kako su vile sahranile
mrtvo telo nesrećnog Radisava pod Butkovim stijenama, i kako noću pada
s neba obilna svetlost na njegov grob: hiljade hiljada zapaljenih sveća
koje plamsaju i drhte u dugom nizu od neba do zemlje. Videle su ih kroz
suze"
Sve ovo se desilo još dok se gradio most, ali tu ima još mnogo likova
čije su se sudbine bitno izmenile zbog mosta: Treba pomenuti Abidagu,
surovog i opasnog čoveka, koji nije prezao ni da udari, ni da ubije
ako treba, samo da bi očuvao red i poslušnost, i svoj zao i naopak glas.
On je seljake mučio, nije im plaćao ništa, a čak ni hranu nije davao
onako kako je trebalo, smanjivao je obroke, a novac stavljao u svoj
džep. Zbog toga ga je jednog dana njegov neimar, Tosun Efendija potkazao
Mehmed-Paši Sokoloviću, koji ga, je, saznavši za sva njegova zverstva
i zlodela oterao daleko, nakon što ga je naterao da vrati sav novac
koji je uzeo. Tako je on, od nekada glavnog vezirovog poverenika za
gradnju mosta ostao van vezirove milosti, što je za njega značilo potpunu
propast i sramotu. Izgubiti milost značilo je kraj lagodnog života na
koji je bio navikao, kraj bilo kakve karijere i napretka u turskoj carevini.
Zbog njegove pohlepe izgubio je sve sto je imao, a sve je počelo od
njegovog nameštanja na mesto poverenika za gradnju mosta. Abidagina
sudbina pokazuje da svako zlo razara samo sebe, i da na kraju, uvek
mora biti kažnjeno.
Od straha od Abidage je loše prošao i Pljevljak, starešina sejmena,
koji se "sujeverno i strahovito bojao Abidage. Taj strah se vremenom
pretvorio u mučnu moru, koja ga nije napuštala." "On je verovao
da će jednog dana zbog Abidage izgubiti ne samo hlebac i položaj, nego
i glavu" Zbog svog prevelikog straha od Abidage, on je dao sve
od sebe da se uhvati krivac koji ruši most, da bi se dokazalo sujevernim
seljacima da to nije vila, nego neko od njih. Kada je Radisav uhvaćen,
Pljevljak je zbog svoje prevelike sreće poludeo, tako da je "ostao
sa glavom na ramenima, ali bez pameti u njoj." On je sitna ličnost,
strašljiv, i nebitan, nesposoban da izdrži teret koji ga je pritiskao,
i zato je tako i završio.
Posebno je tužna priča o mladoj Fatimi, devojci koja je bila poznata
po lepoti. Ona je pristala na udaju, da bi održala reč svog oca, ali
sa druge strane nije mogla da podnese sramotu da bude udata za čoveka
koga ne voli. Tu je opisao vrlo teško emotivno stanje devojke koja je
odbila mnogo njih, a na kraju je morala da podje ne za nekoga koga je
ona birala, već, naprotiv, za nekoga kome je nju njen otac obećao. Psihološki
je vrlo težak momenat u trenutku kada su zastali na mostu, zato što
je ona znala da je to jedini trenutak kada to može uraditi, pripremala
se za to, i na kraju se, bacivši se sa mosta, prepustila Drini, u kojoj
je našla jedini izlaz, jedino rešenje za svoje probleme.
Treba spomenuti jednu od najvažnijih i najupečatljivijih ličnosti u
delu, Alihodža, simbol starog turskog feudalnog načina života. On veruje
u sudbinu, sve je tako kako jeste, i tako mora biti. On se miri sa sudbinom,
a kada je prihvati njegovo osećanje postojanja prelazi u rezignaciju.
Iz bolne pomisli o propadanju Osmanlijskog carstva Alihodža je, kako
kaže pisac, crpeo svoju prkosnu ravnodušnost prema svemu. On pokušava
da ostvari ravnotežu izmedju svoje istinske pripadnosti osmanlijskom
načinu življenja, i prilagodjavanju novim okolnostima. Alihodža, predstavnik
poraženog osmanlijskog carstva, umire nemoćan i sam. Vrlo je simbolična
scena u kojoj je Alihodža ugledao veliki krst na vojnikovoj levoj mišici.
Taj krst je doživeo kao simbol propasti turske imperije, odnosno, kao
pobedu hrišćana u Bosni.
"Kroz suze hodža je, kao u neobičnom snu gledao na vojnikovoj
levoj mišici belu široku traku, i na njoj veliki i pravilan krst od
crvenog platna. Samo u groznici mogu da se vide takva gadna i strašna
snovidjenja. Taj krst mu je plivao i poigravao u suzama i, kao ogromno
prividjenje, zaklanjao ceo svet." Alihodžin dramatičan dozivljaj
krsta, iskaz je njegove mržnje prema hrišćanima. Taj krst je Alihodžino
saznanje o pobedi jačeg i nadmoćnijeg.
Zaključak
U romanu "Na Drini ćuprija" Andrić prolazi kroz 2
velika perioda, turski i austrijski, i opisuje mnogo likova čije su
sudbine vezane za most. On navodi njihove osobine, strahove, nadanja
i uspomene, on daje čitaocu čast da pročita vrhunsko delo prožeto istorijom,
mitologijom, magijom i narodnim pripovedanjem. On likovima daje karakteristične
psihičke crte i time ih čini jedinstvenima. Pored toga, on se bavi i
problemima zivota, ljubavi i smrti, kao i filozofijom istih. jer, kako
sam pisac kaže: "Život je neshvatljivo čudo, jer se neprekidno
troši i osipa, a ipak traje i stoji čvrsto, kao na Drini ćuprija."
Literatura