MARKO KRALJEVIC
MARKO KRALJEVIC KAO ISTORIJSKA LICNOST
Marko
Kraljevic rodjen je sredinom XIV vijeka kao sin kralja Vukasina,
gospodara Prilepa, i velikog dijela Makedonije, i majke Jevrosime.
Otac, kao vladar tog dijela Makedonije, opremio je vojsku sa bratom despotom
Ugljesom. Ta vojska trebala je da sprijeci dalju najezdu Turaka na Balkansko
poluostrvo i porobljavanje srpskih zemalja. Nazalost, dok su bili utaboreni
na obalama rijeke Marice, u noci 1371. godine, Turci su ih bez najave
napali i napravili pravi masakr. U bici na Marici poginuo je Vukasin i
njegov brat a njegove zemlje pale su pod tursku vlast. Marko, kao prestolonaslednik,
nemocan da ucini nesto vise, zbog turske nadmoci, postaje turski vazal.
To je podrazumjevalo i njegovo angazovanje u vojnim operacijama turske
vojske. Ubrzo se dokazao kao snazan i sposoban borac pa je dosao do titule
turskog vezira, sto je prestavljalo visok polozaj u turskom drustvu. Njegovo
omiljeno oruzje je, bas kao i u narodnim pjesmama, bio topuz kojim je
vjesto baratao. Sudbina mu je odredila da izgubi zivot u bici na Rovinama
i to na strani vojske koja je pogubila njegovog oca i okupirala njegove
zemlje. Dakle, njegova prava istina o njegovom zivotu je dosta surova
i daleka od prica iz narodnih pjesama, koje su ga velicale kao najveceg
srpskog junaka.
MARKO KRALJEVIC KAO KNJIZEVNI LIK
Marko
Kraljevic je definitivno bio najpopularniji junak kod narodnih pjevaca
i pripovjedaca, koji su stvorili mit o covjeku nenadmasne snage i hrabrosti.
Bio je zastitnik Srba od surovih turskih osvajaca i kao takav ulivao je
narodu nadu u srca. To je bilo veoma znacajno, jer se na taj nacin Srbi
istrajali pod turskim jarmom sa neunistivim snom o slobodi, koji su davno
izgubili. Stvarajuci u svojoj masti takve likove poput Marka, oni su vjerovali
da ce Bog da se smiluje na njihove patnje i zaista posalje junake takvih
sposobnosti, koji bi ih oslobotili otomanskih okova. Iako je Marko Kraljevic
u stvarnom zivotu bio turski vazal, tj. izdajnik koji se borio na turskoj
strani, njima je bilo potrebno da vjeruju da postoji takav junak, hrabar
i neunistiv, koji ce ih voditi do slobode.
Marko je u pjesmama, dakle, opisan kao veoma krupan covjek izuzetne snage,
mudar i hrabar. Posjedovao je i druge talente, a jedan od njih je da je
mogao zaista mnogo da popije, a da se ne napije. Napomenimo i da nije
mogao nikuda bez vina. Vjesto je baratao topuzom teskim 66 oka, koji je
dosao glave svim Turcima i "negativcima" koji bi se sa njim
uhvatili u kostac. Nije bilo stvora koji ga se nije plasio. Njegova majka
Jevrosima, koja ga je odgojila bez pokojnog oca Vukasina, bila mu je zivotni
savjetnik. Kao mudra i stara zena davala mu je savjete koji bi mu pomogli
u zivotu.
Bio je tvrdoglav pa nije poslusao majcine savjete da se mane hajducenja.
Marko Kraljevic je imao konja Sarca od koga se nije odvajao. Zivio je
veoma dugo(u nekim pjesmama pominjano je i 300 godina), a o njegovoj smrti
vezano je vise legendi. Najprihvacenija je da nije umro od maca, u boju,
sto bi se ocekivalo od takvog ratnika, nego mu je bog jednostavno uzeo
dusu ka sebi na planini Urvini. Marko je prije toga bacio svoj topuz u
debelo more i rekao: "Kad moj topuz iz mora izis'o, onda 'vaki
junak postanu!"
Druga legenda kaze da se sa Sarcem sklonio u jednu duboku pecinu, u kojoj
spava dubokim snom, cekajuci trenutak kada ce ponovo njegovom narodu biti
potrebna njegova junastva.
Pesme o Marku Kraljeviću
Pesme o Marku Kraljeviću obuhvataju veoma dug period, od Dušanovog do
hajdučkog vremena.
U "Srpskom rječniku" Vuk
Stefanović Karadžić kaže: " Nikakoga Srbina nema koji ne
zna za ime Marka Kraljevića". O Marku Kraljeviću imaju pesme
i pripovetke svi južni Sloveni i drugi balkanski narodi.
Jedni pripovedaju da mu je Šarca poklonila vila a drugi, pak da ga je
kupio od nekakih kiridžzija. Pre Šarca, pripoveda se da je promenio mnogo
konja, jer ga niti jedan nije mogao nositi. Kaziva se da je jednom lutajući,
naišao na povorku Cigana trgovaca i htedeći da prođe on udari malo ždrebe
koje je išlo na kraju te povorke ali se ono nije ni pomerilo. To zaintrigira
Marka pa ga opet pokuša pomeriti ali se ždrebe ni ovaj put ne pomače.
On ga kupi od Cigana, izleči ga od gube i nauči ga vino piti. Od tada
on i Šarac behu nerazdvojni. Šarac je u narodnim pesmama opevan kao silan
konj. U pesmi "Marko Kraljević ukida svadbarinu" narodni pevač
kaže za Šarca:
"Dobra Šarca vrlo rasrdio,
iz kopita živa vatra seva,
iz nozdrva modar plamen liže."
Za smrt Marka Kraljevića različito se pripoveda: jedni kažu da ga je
u selu Rovinama ubio vlaški vojvoda Mirče zlatnom strelom u usta kada
su se Turci bili sa Vlasima; drugi govore da se u nekom boju Šarac zaglibio
u bari kod Dunava i da su tu obojica propali dok treći pak kažu da je
u nekakvom boju toliko ljudi izginulo da su po krvi plivali konji i ljudi,
pa je Marko onda pružio ruku k nebu i rekao: "Bože, šta ću ja
sad?". Na to se Bog smilovao i preneo njega i Šarca u neku pećinu
u kojoj po legendi i dan danas njih dvojica žive; on, stavivši sablju
u kamen legao je pa spava sve jednako a Šarac stoji i jede mahovinu malo
po malo, pa čim sablja iz kamena ispadne i Šarac mahovinu pojede, Marko
će se probuditi i njih dvojica će opet na ovaj svet izaći. jedni govore
da je Marko u tu pećinu pobegao kada je prvi put video pušku, pa rekao:
"Sad ne pomaže junaštvo, jer najgora rđa može ubiti najboljeg
junaka". Prema istoriji, Marka je ubio vlaški vojvoda Mirča
u jednom ratnom pohodu.
Prema Konstantinu Filozofu Marko je pred svoju pogibiju rekao: "Ja
kažem i molim Gospoda da bude hrišćanima pomoćnik, a ja neka budem prvi
među mrtvima u ovom ratu."
Sve što istorija zna o Marku, svodi se na to da je bio neznatan vladar.
Međutim, u pesmama i pričama on je najveći junak. Zašto je to tako ne
može se pouzdano reći. Može biti da je za vreme njegove vlade narod bio
pošteđen raznih teških nameta i da je kasnije pod teretom turskih nasilja,
uspomena na takvo stanje imala presudan značaj za stvaranje junačkog lika
Marka Kraljevića.
U nekim pesmama kao što su "Marko Kraljević i Musa Kesedžija"
i " Marko pije uz ramazan vino", sačuvana je istorijska istina
da je Marko priznavao vlast turskog cara i da je ratovao za njega. U jednoj
pesmi on sam to kaže:
"Nisam sluga, niti dvorim koga,
no u Stambol cara čestitoga,
a kod njega ne mislim drugoga,
dok je moja na ramenu glava."
I zaista, nijednom drugom Turčinu i uopšte nijednom čoveku, Marko onakav
kakav je u pesmama bio, nikad se nije pokorio. Njegova sablja je uvek
bila žedna turske i nasilničke krvi.
No, i Markova pokornost turskom caru je bila veoma čudnovata. Teško je
reći da li je to više pokornost ili nepokornost. Marko je tobože u nekakvom
rođačkom odnosu sa carom, kao posinak prema poočimu kako jedan drugog
nazivaju u pesmi "Marko pije uz ramazan vino":
"Moj posinko, kraljeviću Marko,
...
Poočime, care Sulemane"
...
Ali to je više na reči nego na delu. U stvari, njihov odnos je duboko
neprijateljski. Kao što govori pesma " Marko Kraljević i Musa Kesedžija"
car godinama drži Marka u tamnici; Marko ubija na hiljade carevih podanika.
Marko je ne jednom doterao cara do duvara; car je ne jednom drhtao od
Markovog gneva. Tu leži velika protivurečnost. Sa jedne strane Marko pomaže
caru, a sa druge on mu nanosi veliku štetu. To se može rastumačiti na
ovaj način: u doba kada je živeo Marko turska sila je bila vrhuncu i nije
bilo te snage koja je mogla da je sruši. Stvarnost za koju se morao vezati
pesnični lik Marka Kraljevića je nesmenljivo tursko carstvo. Turci su
bili u zemlji, njihove snage su bile neizmerne, za dugo vreme na promenu
stanja u zemlji nije se moglo ni misliti. Narodni pevač je bio prinuđen
da postavi Marka Kraljevića u osnovi istorijski verno-kao turskog vazala.
Ali kako je narodni pevač pripadao sloju ugnjetavanog naroda i bio pritusnut
turskim nedelima, gorela je plamena žudnja za osvetom. Iz te žudnje rodio
se prkosni ratoborni lik Marka Kraljevića.
Marko Kraljević je dakle proizvod narodne neizmirljivosti sa ropstvom.
Ostavljena na milost i nemilost Turcima, siromašna raja je kroz pesmu
i zvuke gusala izlivala srdžbu uvređenih i slala svog nepobedivog junaka
da deli megdane "od istoka pake do zapada", da kažnjava nasilnike,
oslobađa roblje, da zastupa čovečnost i pravdu. Svi koji su nasrtali na
našu zemlju, svi koji su je pustošili - Turci, Arapi - našli su se licem
u lice sa strašnim Markom Kraljevićem. On je bio sudija koji je stizao
svakog zločinca.
Pesme o Marku Kraljeviću su živo svedočanstvo o neiscrpnim snagama naroda,
o njeogovoj nesalomljivoj otpornosti i veri u sebe. U tamnim vekovima
ropstva, narod nije očajavao već stvarao sliku nenadmašnog junaka, pred
čijim podvizima, snagom i mudrošću i turska vlast i nadmoćnost su se pretvarali
u prah.
Nadmoćnost Markova nad Turcima i nad svim drugim neprijateljima izražena
je ne samo u njegovoj prevelikoj fizičkoj snazi nego i bistrini njegovog
uma. Mnogobrojne protivnike Marko uništava ne samo svojom teškom rukom
nego i svojom velikom pameću. On može da bude prek, plahi nagao kao retko
ko, ali isto tako on ume da bude lukav, strpljiv i oprezan. U izvesnim
trenucima on je spreman da bez kolebanja udari na čitavu vojsku, da zagazi
u najopasnije sukobe, čak i bez oružja ali ume i da bude junak po svojoj
mudrosti, po sposobnosti da prevari neprijatelja. On mudrošću pobeđuje
i samog Musu Kesedziju junaka sa tri srca.
Sem toga, nadmoćnost Markova nad Turcima i nad drugim neprijateljima
- a to je nadmoćnost ka kojoj je težio i sam narod u vekovima ropstva
je nadmoćnost pravde, morala, poštenja za koje se bori Marko. Markovo
junašvo izvire iz duboke ljubavi prema osobi koja je u nevolji. Najčešće
on je nadahnut tugom zbog utamničenog druga, ojađene sirotinje, nezaslužene
patnje, unesrećene devojke. tome svedoči veliki broj pesama; pesma "Marko
ukida svadbarinu" svedoči o tome kako ga je dirnula devojčina tuga
i bol što ne može da se uda i osnuje porodicu i što mora Arapinu biti
ljuba na jednu noć. Tu nastupa Marko kao zaštitnik potlačenih slojeva:
"Draga sestro, Kosovko devojko,
ne šali se, u vodu ne skači,
nemoj sebi smrti učiniti,
nemoj, seko, duše ogrešiti!
Već mi kaži Arapove dvore,
gde su dvori Arapina crna?
Imam reči besediti s njime."
...
"Gdi devojka ima za udaju,
neka traži sebi gospodara,
nek s`udaje dok je za mladosti,
a gdi junak ima za ženidbu,
nek se ženi, neka ljubu traži;
od sad više nema svadbarine,
Marko za sve svadbarinu plati."
Marko mnoge teške okršaje uzima kao lake zabave, kao igre. Marko često
tera šegu sa svojim protivnicima, on ne poštuje turske propise i veru
jer im ne pripada ("Marko pije uz ramazan vino").
U vremenima u kojima je tada živeo naš narod postojale su samo dve mogućnosti:
ili se pomiriti sa ropstvom i propasti ili se oštriti za borbu i sanjati
o pobedi. Naši preci su izabrali ovo drugo. Iz njihovog ognjenog sna izrasla
je gorostasna figura Marka Kraljevića. Kroz pesmu o njemu prestajali su
da budu roblje, kretali su se slobodno širom rođene zemlje i čistili je
od uljeza i pljačkaša, smeli su da se suprotstave i caru i božanstvu.
No Marko ima i jednu veoma ružnu crtu u svom karakteru. Iz nekoliko pesama
se vidi da je on spreman da učini i bezrazložan čin. Ne zna se zašto je
narodni pevač pridodao Marku ovu osobinu, ali činjenica je da Marka u
većini pesama odlikuje visoka čovečnost.
Bilo kako bilo, Marko je najizrazitija ličnost u našoj narodnoj poeziji,
pa i u poeziji nekih drugih balkanskih naroda koji su vekovima živeli
u uslovima kao naš narod. Uzeta u celini, ova ličnost predstavlja nešto
potpuno novo u svetskom pesništvu.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi seminarski
rad u wordu » » »
|