|
Karakteristike socijalizma i razlozi njegovog kraha
Pojam
političke ideologije vezan je uz nastanak moderne demokratske politike,
uz njenu vrednosnu i interesnu narav. Taj pojam uključuje ponajpre iskaze
o vrednostima zajedničkog života, vrednovanje političkih tvorbi i delovanje
prema nekim uverenjima ili zamislima o dobrom ili ispravnom stanju s nakanom
zasnivanja, mobilizovanja, usmerivanja, organizovanja i opravdavanja određenih
načina ili smerova delovanja, a anatemiziranja ostalih. Usto, pojam političke
ideologije uključuje izražavanje interesa određenih socijalnih aktera
(socijalnih grupa, klasa), te nastojanje da se tim interesima osigura
prevlast u javnosti i političkom procesu. Napokon, pojam političke ideologije
posve je moderan pojam, njegova istorija počinje tek s Francuskom revolucijom.
Bliska povezanost pojma ideologije s političkim delovanjem i političkom
moći odredila je njegovu istoriju i njegovu pretežno negativnu upotrebu.
Političke ideologije nisu tek pasivni izrazi društvenih i klasnih interesa,
one imaju izvesnu autonomiju te sposobnost da motiviraju i vode političko
delovanje i tako utiču na društveni život. Omogućuju da socijalne činjenice
dobiju političko značenje, daju smisao elementarnim društvenim procesima
i osvetljuju događaje, a svakidašnje empirijske pojave uzdižu na nivo
istorije. Povezane su sa socijalnim i istorijskim prilikama u kojima se
razvijaju i političkim interesima kojima služe. Čine deo iskustva vremena
u kojem su oblikovane, iz kojega dobivaju vrednost i smisao i za koje
predstavljaju istinu. Zato se funkcije ideologije u modernom dobu ne mogu
nadomestiti drugim ljudskim radnjama.
U nastavku ovog rada, međutim, nećemo se baviti pojmom političke ideologije
uopšteno nego određenom i konkretnom političkom ideologijom – socijalizmom.
Reč je o socijalizmu kao političkoj ideologii i idealima koji su zastupljeni
u njoj.
1.1 Ideal jednakosti u političkoj ideologiji socijalizma
Socijalizam nije postao politička doktrina sve do ranog XIX veka kada
se razvio kao reakcija na pojavu industrijskog kapitalizma. U svom najranijem
obliku socijalizam je uglavnom bio revolucionaran ili utopistički. Krajem
XIX veka pojavilo se reformističko socijalističko učenje, a tokom većeg
dela XX veka socijalistički pokret bio je podeljen na dva suprotstavljena
tabora: komuniste i socijaldemokrate. Osnovni elementi socijalizma su:
• zajednica - suština socijalizma je u viđenju ljudi
kao društvenih bića koje povezuje čovečanstvo;
• bratstvo - šire značenje pošto se odnosi na sve ljude,
daju prednost saradnji u odnosu na takmičenje;
• društvena jednakost - ovo predstavlja osnovnu vrednost
socijalizma jer socijalisti prevashodno naglašavaju jednakost ishoda a
ne jednakost šansi; potrebe- materijalna dobra bi trebalo da budu raspodeljena
i prema potrebama a ne samo na osnovu sposobnosti i rada;
• društvena klasa socijalizam se često dovodi u vezu
sa oblikom klasne politike i povezuje se sa interesima potčinjene i ekspoloatisane
radničke klase;
• zajednička svojina - socijalisti zastupaju ideju zajedničke
svojine pošto ona predstavlja sredstvo kojim se povezuju materijalni resursi
za zajedničko dobro.
Osnovna razlika između građanskih i socijalističkih društava upravo se
sastoji u tome što u socijalizmu ova dva principa - jednakost i sloboda
– moraju ići zajedno, što kvalitativno menja i sam smisao slobode. Tada
sloboda nema usko pravno i političko značenje (sloboda kao pravo da se
slobodno govori, piše, udružuje i bude zakonom zaštićen pojedinac kao
građanin države) - već dobija mnogo dublji i širi smisao, pretvarajući
se u mogućnost i zahtev za samorealizacijom čoveka.
Građansko društvo može prihvatiti samo prvi smisao slobode – politički
- jer on pod svaku cenu ne implicira društvenu jednakost svih građana
već se zadovoljava jednakim pravima u okviru elitnih slojeva, tj. onih
kojima je dostupan pristup građanskoj kulturi (novine, časopisi, nauka,
umetnička dela i sl.).
Ono je nesposobno čak i da proglasi drugi smisao slobode – ljudski – jer
bi protivrečilo nekim temeljnim principima na kojima počiva (princip slobodnog
sticanja i zaštite privatnog vlasništva, i sa tim tesno povezano, shvatanje
da su ljudi „po prirodi“ nejednaki i da od toga zavisi ko će u društvu
zauzeti koje mesto u hijerarhiji).
Jedna od ključnih ideoloških okosnica socijalističkih društava, jeste
ideja socijalne pravde (društvene jednakosti). Ta programska ideja u empirijskoj
istoriji socijalizma stalno se suočava s stratifikacionim i klasnim tendencijama
unutar tih društava. Sve izrazitije društvene nejednakosti u strukturi
ovih društava, stavljaju pred nove dileme teoriju socijalističkog razvitka.
Pitanje je: koji deo društvene strukture (normativni ili relano klasni)
ima relevantniji značaj za istorijski razvoj socijalizma. Nije li možda,
i samo pitanje retoričkog karaktera?
Socijalistička ideologija u svojoj osnovi ima ideju socijalne i političkem
jednakosti, koja će se ostvariti ukidanjem privatnog vlasništva. Termin
se javlja sredinom 19. veka, a prvobitno označava protivljenje individualizmu
kojem suprotstavlja kolektivizam i ideju jednakosti.
Politička jednakost ostvarena u liberalno-demokratskim poredcima nastoji
se dopuniti socijalistima još važnijom društvenom jednakošću. Prvi uzori
se nalaze u utopističkim projektima novog veka osobito u ideje Saint-Simona,
Fouriera i Owena.
Socijalisti nastoje koncept političke jednakosti preneti i u društvenu
sferu. Socijalisti smatraju da istorijski zakoni neminovno vode prema
uspostavljanju novog socijalističkog društva.
Celokupna istorija pokazuje se klasnim sukobima ruše stare „društveno-ekonomske
formacije“. Naglašavaju da je propalo robovlasničko društvo, feudalno,
pa je takva sudbina neizbežna i za kapitalizam. Propast je uzrokovana
klasnim sukobima, a stari poredak uvek ruši sukob klasa; robovlasništvo
sukob robovlasnika i robova (kao primer revolucije navode Spartakov ustanak);
feudalizam sukob feudalaca i kmetova, a kapitalizam će srušiti sukob kapitalista
i radnika.
Radnička klasa stoga ima istorijski zadatak stvaranja budućeg besklasnog
društva, a njezini su interesi proglašeni interesima celog čovečanstva.
Prema marksističkoj doktrini sama istorija svojim zakonima vodi prema
novom društvu jednakih i slobodnih ljudi.
Antropološka slika socijalizma je optimistička, polazi se od pretpostavke
da su ljudi izvorno dobri, ali da ta karakteristika ne može doći do izražaja
zbog društveno-ekonomskih okolnosti koje društvo dele da podređene i povlaštene,
na one koji rade i one koji iskorištavaju njihov rad.
Naglašava se rad kao osnova ljudske egzistencije, „čovek je čovekom po
radu“ te se traži „pravedna raspodela“ dobara prema radu. Socijalistička
ideologija se uspela realizovati kao politički poredak u socijaldemokratskoj
i boljševičkoj varijanti. Anarhizam koji uz socijaldemokraciju i komunizam-boljševizam
spada u socijalističku doktrinu nije se uspeo realizovati kao poredak.
On uostalom i nastupa protiv poretka, zagovara zajedničko vlasništvo sredstva
za proizvodnju i raspodelu prema potrebama, dok bi samo društvo bilo organizovano
kao skup slobodno udruženih komuna u kojim se odlučuje na osnovu opšte
suglasnosti svih članova utemeljen u moralu. Anarhisti su se inspirirali
idejama Proudhona i Pariške komune iz 1871. godine. Istaknuti anarhisti
Bakunjin i Kropotkin zalagali su se za društvo bez države i privatnog
vlasništva. Odlučno su odbacivali svaku formu socijalističko reformizma
i sukobljavao se s komunizmom i socijaldemokracijom. Cilj je stvaranje
bez klasnog komunističkog društva, utemeljenog na društvenom vlasništvu
sredstava za proizvodnju, shvaćenom kao pretpostavkom društvene jednakost.
Rad se smatra izvorom društvenog života a plodovi rada se distribuiraju
neposredno mimo tržišta u pravednoj razmeni na osnovu individualnih potreba.
Nestala je podela na siromašne i bogate, vladajuće i podređene, svi slobodno.
Naglašavaju da se jednakost može ostvariti socijalnim zakonodavstvom i
državnom intervencijom u privredu. Krajem 20. veka socijaldemokrati kroz
teoriju „trećeg puta“ odustali su državnog intervencionizma i počeli zagovarati
slobodno delovanje tržišta. Osnovna ideja je bila da će smanjenja poreza
koje će omogućiti povećanje profita dovesti do novih investicija, a samim
time i do otvaranja novih radnih mesta te u budućnosti omogućiti porast
izdvajanja za socijalne programe.
No nakon početnih uspeha ta se strategija pokazala kao promašaj pa se
većina socijaldemokratski stranka vraća naglašavanju socijalne jednakosti
i shodno tome neizostavnoj ulozi države u privedi i socijalnoj politici.
Socijalizam ne stupa na istorijsku pozornicu da bi ponavljao postupke
buržoazije, koja je u biti uvek bila inspirisana sebičnim interesima privatnog
vlasništva, već da ostvari nove dimenzije ljudskih odnosa i sloboda. To
je društvo koje donosi oslobođenje radničkoj klasi, ali i svim drugim
slojevima društva. To je oslobo]enje društva od klasne dominacije, od
podele društva na klase i ugnjetavanja većine od strane manjine.
1.2 Socijalizam 1945-1980
Kada govorimo o bivšoj SFRJ,
neophodno je napomenuti da je ona prva od zemalja narodne demokratije
koja je oštroj kritici podvrgla komandno - administrativni sistem i krenula
putem traženja novih metoda izgradnje socijalizma. Nijedna druga zemlja
u toku 40 godina nije ostvarila toliko reformi, promena u ekonomskom i
političkom sistemu, niti je usvojila toliko ustava i njihovih izmena.
Mada je prvobitno nastala kao centralizovana država, rešavanje nacionalnih
problema teralo je Jugoslaviju prema federaciji. Usvajanjem Ustava iz
1974. godine, prema kojem su republike i autonomne pokrajine dobile široke
nadležnosti, političku i ekonomsku samostalnost, članice federacije su
stekle državni status. Omogućena je široka zakonodavna delatnost republičkih
parlamenata i saradnja sa međunarodnim organizacijama. Obnovljeno je Veće
naroda sa statusom samostalnog skupštinskog doma, sada u novom obliku,
kao veće republika i pokrajina. Započeo je period kulta nacije. Na nov
način tumačen je i status autonomnih pokrajina i njihov položaj u federaciji,
premda su bile u sastavu Srbije, obe pokrajine imale su prava faktički
jednaka republičkim .
Republike su se polako počele ponašati kao nacionalne države jer su razvijale
nacionalne privrede i ostvarivale samostalnu međunarodnu saradnju odnosno
ponašale su po principu „Jugoslavija je ono što se one dogovore i
savezna država nije ništa drugo do servis federalnih jedinica“. Postepeni
ustavnopravni razvitak SFRJ iz federacije u konfederaciju pokazao je da
jugoslovenska politička oligarhija nije bila zadovoljna stepenom nacionalne
ravnopravnosti u sistemu federacije (u užem smislu) pa je oktroisala konfederaciju
(odnosno njen državni oblik, koji je njoj sasvim blizu). U samom ovom
preuređenju države, koje utvrđuje poseban položaj Srbije u konfederaciji,
oslikava se sačuvani kontinuitet nepoverenja u srpsku naciju i izražava
bojazan od njene hegemonije .
Pokretačka snaga rušenja socijalističkih federacija bio je separatizam
u onim republikama, čiji je osnovni cilj stvaranje samostalnih država.
To je bilo moguće zbog ukupne destabilizacije društva koja je bila posledice
političke, ekonomske i ideološke krize.
Raspadu socijalističkih federacija doprinosila je i društveno nefunkcionalna
razuđenost njihove državnosti na dva ili više nivoa – saveznom i republičkom.
Paralelno sa sticanjem drugih uslova za nicanje nacionalizma, republike
i pokrajine socijalističkih federacija su sve više bivale države, da bi
na kraju svog federalnog življenja to bile više i od same savezne države.
Jačanje samostalnosti republika i zaoštravanje nacionalizma morali su
na kraju ugroziti i opstanak federacije. U uslovima višenacionalne države,
svako zaoštravanje socijalno - ekonomskih problema iste neminovno pretvara
u nacionalne nesuglasice. Međunacionalne protivurečnosti, koje su postojale
na tlu nekadašnjih
višenacionalnih federacija, predstavljale su povoljnu podlogu za razvoj
novih nacionalnih država. Glavna pokretačka snaga tih država je nacionalizam.
Osnovni uzrok raspada višenacionalnih fedaracija je prividno rešeno nacionalno
pitanje – bivša SFRJ je očigledan primer tog prividnog rešenja.
Nacionalno pitanje u socijalističkom zamljama nije bilo rešeno, samo je
snagom socijalističke ideologije disciplinovano i potisnuto u drugi plan
društvenih zbivanja i tim tretmanom faktički ostalo i zapleteno i nerešeno.
Tito je isticao: „U Jugoslaviji
se više ne ističe da li je neko Srbin, Hrvat ili pripadnik neke druge
nacionalnosti. Danas u našoj zemlji nema više trzavica između republika
već u pojedinim republikama i srezovima ima čisto lokalnih trzavica, koje
su pozitivne, jer guraju naprijed“ .
Bivša SFRJ je kao celina predstavljala
spoj različitih nacija i veroispovesti i u njoj je, tokom celog njenog
postojanja, vođena borba oko dominacije određenih nacija i religije. Po
načelima komunizma građani te države jesu se držali odvojeno od religije
i smatrali da su svi jednaki, ali ne možemo pobeći od onoga što jesmo
i što smo dobili rođenjem. A, verskih nesuglasica na tlu Balkana bilo
je od davnina, a s obzirom da on predstavlja most između Istoka i Zapada,
islama i hrišćanstva, neminovno je da će neslaganja i sukoba biti i u
budućnosti.
Nacionalne strasti i mržnja, koje datiraju iz davnina i posledica su mnogih
neostvarenih želja, morali su isplivati na površinu. Odlazak te ideologije
sa mesta državne ideologije, omogućio je da formalno odstranjene nacionalne
strasti i verski problemi izbiju u prvi plan, i to se prvo moralo desiti
u višenacionalnim sredinama.
Tako je nacionalizam postao glavi pokretač antisocijalističkih društvenih
zaokreta u svim onim zemljama Istočne Evrope, SSSR-u i SFRJ, koje su „podgrađivane
krhkom ideologiziranom konstrukcijom zajedništva raznorodnih nacija dobre
volje“ . Kriza ekonomskog sistema, koju su izazvali pad socijalističkog
režima i težnje za prodorom kapitalizma na tlo Istočne Evrope, takođe
je uslovila nastanak novih nacionalnih država. Nacionalne političke elite
su da bi prikrile dubinu ekonomske krize u prvi plan isticale nacionalna
pitanja i na taj način građanima se veštačkim putem nameće nacionalna
problematika kao pitanje od vitalnog značaja za državu.
Krajem osamdesetih godina prošlog veka bivša SFRJ je bila na pragu duboke
ekonomske i političke krize. Na prelazu u devedesete država je tragala
za putevima izlaska iz nastale situacije i pokušavala da otpočne složenu
reformu, koja je u privrednoj sferi podrazumevala prelazak na poslovanje
po tržišnim principima, a u političkoj sferi prelazak na višepartijski
sistem.
Promene u zemljama u regionu i odlazak socijalističkog načina vođenja
države i privrede, nagoveštavale su i promene u SFRJ. Među ekonomskim
problemima izdvajali su se: kritično stanje u oblasti održavanja spoljne
platežne moći, pad industrijske proizvodnje, porast opštih i strukturnih
disproporcija u ekonomskim odnosima sa inostranstvom, brži porast potrošnje
od rasta realnih materijalnih i finansijskih mogućnosti zemlje, rast cena
i povećanje stope inflacije, opadanje produktivnosti rada i efikasnosti
privređivanja, zaoštravanje problema nazaposlenosti, pad životnog standarda
i zarada i produbljivanje socijalnih razlika .
SFRJ je postepeno prestala da postoji kao jedinstven ekonomski prostor,
oko dve trećine roba proizvedenih u republikama i autonomnim pokrajinama
nije uopšte prelazilo njihove granice, a u razmenu je išla samo jedna
četvrtina od njihove ukupne proizvodnje. Ubrzo je većina stranaka nacionalnog
opredeljenja, koje postaju dominantne političke snage, bila za prelazak
na tržišnu ekonomiju, slobodu privatnog preduzetništva i otvaranje ka
zapadnim ulaganjima i kapitalu.
Pad životnog standarda i masovna egzistencijalna nesigurnost u širokim
društvenim slojevima u SFRJ potencirali su povratak naciji kao prirodnoj
zajednici. Nacionalna dogmatika, istaknuta u prvi plan, biće iskorištena
da se ekonomska kriza potisne u drugi plan i nacionalne političke stranke
dožive kao spasioci nacije, države i tvorci nekog boljeg sutra. Ali, ratovi
koji su sledili samo su produbili postojeću ekonomsku krizu, a ona je
nastavljena i u periodu tranzicije.
1.3 Raspad socijalizma
Završetkom Drugog svetskog rata i formiranjem NATO pakta i Varšavskog
bloka izvršena je bipolarna podela sveta. U periodu Hladnog rata dve Evrope
su se razvijale u suprotnim smerovima. Zapadna Evropa se pod patronatom
SAD-a uspešno oporavljala od ratnih razaranja, a Istočna Evropa je bila
pod kontrolom SSSR-a i njen razvoj je stagnirao (u nekim državama i nazadovao).
Ovi procesi, progresivnosti
i regresije, su se paralelno odvijali sve do pojave Mihaila Gorbačova
i perestrojke, a 1989. godine ona je poremetila stanje ravnoteže među
blokovima. A SFRJ, kao zemlja koja je bila osnivač trećeg bloka u periodu
Hladnog rata – bloka Nesvrstanih zemalja, raspala se iste godine kada
i SSSR (1991.).
Pred svim državama koje su nastale njenim raspadom stajao je zadatak izgrađivanja
nacionalne države i institucija koje do tada nisu postojale. Sve te zemlje
svoj samostalni put otpočele su procesom tranzicije. Slovenija i neke
sovjetske države, ušle su uspešno u taj proces, a to je dokazano njihovim
priključenjem Evropskoj uniji u maju 2005. godine. Za ostale države koje
su nastale na tlu bivše SFRJ taj put je daleko teži i tragičniji.
Posle Drugog svetskog rata unutar jugoslovenske, federativno uređene,
države našli su se okupljeni narodi koji imaju složene i različite istorijske
puteve razvoja. A raspad jednopartijskog sistema označio je i rušenje
jedinog zajedničkog ideološkog okvira, što se za višenacionalnu zemlju
pokazalo kao ozbiljan destabilizujući faktor. Stvoreni vakum popunila
je ideologija nacionalizma, koju su političke elite iskoristile za vršenje
svoje vlasti. Ovakav način formiranja i razvoja država u našem regionu
uzrokovao je i nestabilnost njihovog funkcionisanja, a već od početka,
neke od njih suočile su se sa daljim raslojavanjem, pre svega Srbija i
Bosna i Hercegovina.
Novonastale nacionalne države u Srednjoj i Istočnoj Evropi tek su počele
uživati teško stečenu nacionalnu suverenost, a već se nalaze pred mogućnošću
njenog rastakanja. One stoje pred dilemom ulaska ili odustajanja od Evropske
unije. Scenario prihvatanja globalizacije u smislu pristupa evropskim
i širim integracijama znači denacionalizaciju i prenos dela suvereniteta
na nova zajednička nadnacionalna tela, a odustajanje od integracija značilo
bi očuvanje koncepta zatvorene nacionalne države.
ZAKLJUČAK
Socijalizam nije postao politička doktrina sve do ranog XIX veka kada
se razvio kao reakcija na pojavu industrijskog kapitalizma. Osnovni elementi
socijalizma su: zajednica, bratstvo, društvena jednakost, društvena klasa,
zajednička svojina. Osnovna razlika između građanskih i socijalističkih
društava upravo se sastoji u tome što u socijalizmu ova dva principa -
jednakost i sloboda – moraju ići zajedno, što kvalitativno mijenja i sam
smisao slobode. Jedna od ključnih ideoloških okosnica socijalističkih
društava, jeste ideja socijalne pravde (društvene jednakosti). Ta programska
ideja u empirijskoj istoriji socijalizma stalno se suočava s stratifikacionim
i klasnim tendencijama unutar tih društava.
Socijalistička ideologija u svojoj osnovi ima ideju socijalne i političkem
jednakosti, koja će se ostvariti ukidanjem privatnog vlasništva. Politička
jednakost ostvarena u liberalno-demokratskim poredcima nastoji se dopuniti
socijalistima još važnijom društvenom jednakošću. Socijalisti nastoje
koncept političke jednakosti preneti i u društvenu sferu. Radničke klasa
stoga ima istorijski zadatak stvaranja budućeg besklasnog društva, a njezini
su interesi proglašeni interesima celog čovečanstva. Naglašava se rad
kao osnova ljudske egzistencije, „čovek je čovekom po radu“ te se traži
„pravedna raspodela“ dobara prema radu. Rad se smatra izvorom društvenog
života a plodovi rada se distribuiraju neposredno mimo tržišta u pravednoj
razmjeni na osnovu individualnih potreba. Nestala je podela na siromašne
i bogate, vladajuće i podređene, svi su slobodni, bez klasa i razlika.
Kada smo ulazili u poslednju četvrt dvadesetog veka, vladalo je mišljenje
da se nalazimo na pragu postnacionalne ere, koja bi sa sobom donela i
povlačenje nacionalne države sa svetske političke scene. Ali, naša bliska
balkanska prošlost je pokazala suprotno.
Uspon nacionalizma krajem XX veka, čije su posledice najdublji trag ostavile
na tlu bivše SFRJ, sastavni je deo socijalnih, ekonomskih i političkih
promena u svetu. Raspad Sovjetskog Saveza i SFRJ, koji je bio posledica
povlačenja socijalizma i uspostavljanja kapitalističke vlasti u ovom delu
Evrope, omogućio je da dugo i duboko sakrivene nacionalne strasti dospeju
u prvi plan svetskih društvenih zbivanja.
Nove nacionalne države nastale u Evropi od pada Berlinskog zida do danas
potvrđuju nam da je politički konceptnacionalne države još uvek najrašireniji
oblik političkog organizovanja naroda i država. Od tri najznačajnija geopolitička
procesa u dvadesetom veku (Prvi i Drugi svetski rat i propast komunizma
u Istočnoj Evropi), svaki je na svoj način osnažio koncept nacije i nacionalne
države kao načela političkog organizovanja. Budućnost nove nacionalne
države kao forme nacionalne države zavisi od načina i uspešnosti njenog
suočavanja sa izazovima koji stoje pred njom. Na unutrašnjem planu izložena
je centrifugalnim pritiscima, do kojih je doveo porast etničke politike.
Spolja, suočena je sa porastom moći nadnacionalnih tela, ubrzanim napretkom
ekonomske i kulturne globalizacije. Suprotno očekivanjima, procesi globalizacije
su u Istočnoj Evropi izazvali krizu identiteta kod nacija nekadašnjih
socijalističkih, višenacionalnih federacija, a „izlaz“ su predstavljali
nacionalizam i nova nacionalna država. Bez obzira na značajan politički,
i pre svega, ekonomski uspeh evropskih integracija u poslednjih pedeset
godina, nova nacionalna država kao forma nacionalne države „nije suvišna
jer mnogi njeni politički i pravni mehanizmi nisu našli svoju zamenu.
Za sada je samo nacionalnodržavni okvir u stanju da bude zaštitni omotač
demokratskim i liberalnim institucijama“ .
LITERATURA
1. J. Bazić, Srpsko pitanje, Institut za političke studije, Beograd,
2003.
2. G. Berić, „Zvijeri na okupu“, Most – časopis za obrazovanje, nauku
i kulturu, br. 208, Mostar, 2007.
3. T. Cipek, Kultura sjećanja - 1918 - Povijesni lomovi i svladavanje
prošlosti, 2007.
4. P. Golubović, Država u pokušaju, Službeni list SCG, Beograd, 2003.
5. J. Guskova, Istorija jugoslovenske krize 1990 – 2000, IGAM, Beograd,
2003.
6. Enciklopedija političke kulture, Savremena administracija, Beograd,
1993.
7. V. Jovanović, Za slobodu i narod, Platonova štamparija, Novi Sad,
1868. Z. Obrenović, Raspad Jugoslavije i politička nespremnost srpske
elite na izazove raspada, Institut za filozofiju i društvenu teoriju,
Beograd, 2004.
8. M. Podunavac, „Izgradnja moderne države i nacije: Balkanska perspektiva“,
Godišnjak 2007, Fakultet političkih nauka, Beograd, 2007.
9. D. Simeunović, Teorija politike – rider, Udruženje „Nauka i društvo“,
Beograd, 2002.
10. D. Simeunović, Novi svetski poredak i nacionalna država, Ferko,
Beograd, 1995.
11. LJ. Tadić, „Komunistička partija Jugoslavije i srpsko nacionalno
pitanje“, Zbornik Srpsko pitanje, Politika, Beograd, 1991.
12. E. Hejvud, Politika, Klio, Beograd, 2004.
13. I. Šiber, „Politička kultura, autoritarnost i demokratska tranzicija
u Hrvatskoj“, Zbornik Civilno društvo i politička kultura, Cedet, Beograd,
2004.
14. H. Šulce, Država i nacija u evropskoj istoriji, Filip Višnjić, Beograd,
2002.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|