PORODICA
Porodica je nezamenljiva sredina u kojoj se covek formira kao licnost,
u kojoj ivi zadovoljavajuci neke od svojih najbitnijih potreba koje
se samo u porodici i mogu da zadovolje.
Porodica je specificna bio-socijalna zajednica ljudi. Ona ima veoma znacajnu
ulogu u razvoju coveka, ali ne samo coveka nego društva uopšte.
Porodica je posrednik izmedu društva i pojedinca, ali porodica vrši
više funkcija od bilo koje društvene grupe. Nastanak neke društvene
grupe ima za cilj da se neka radnja obavi i takva grupa postoji dok postoje
i potrebe, što znaci da nakon prestanka potreba takva grupa moe
da se rasformira. Formiranjem porodice covek kao socijalno bice doivljava
na taj nacin što njegov ivot ima sasvim drugaciji smisao bitisanja
kada više nije sam nego pored njega postoji njegov barcni drug, deca.
POJAM PORODICE
Rec »porodica« danas se odnosi na razlicite pojmove. U najširem
smislu to je »nerazdvojna celina osoba povezanih brakom ili usvajanjem«
ili »radanje pojedinca koji nasleduju jedan drugog« - što
znaci, »loza«, »rod«, »dinastija«.
U uem smislu rec porodica znaci »rodbinsko povezane osobe
koje ive pod istim krovom« - ili još ue »oca,
majku i decu«.
Porodica je specificna društvena grupa koja se istorijski menjala
i razvijala, u kojoj se preplicu društveno – ekonomski, biološki
i psihicki cinioci. Biološki karakter porodice je jedan od osnovnih
obeleja. Ono obuhvata dve vrste medusobno povezanih ali razlicitih
odnosa u kojima se proimaju biološki, psihološki i društveni
elementi: zadovoljavanje polonog nagona i emotivnih potreba ljudi, radanje
i podizanje dece. Iako ove kategorije se mogu odvijati i izvan porodice,
one se najvecim delom odvija u porodici.
Iako nam se cini da o porodici uglavno dosta sve znamo, njeno naucno proucavanje
nije nimalo lako, tako da u ovoj oblasti postoji niz nerašcišcenih
pitanja i problema – pocev od istorijskog razvoja porodice, preko
njene strukture i funkcija, odnosa prema globalnom društvu, unutrašnjih
odnosa i dinamike. Sloenost porodice kao posebne društvene
grupe i teškoce koje se javljaju u njenom proucavanju iziskuje saradnju
veklikog broja nauka, kako prirodnih tako i društvenih.
1. Oblici srodstva
Porodica je središte oko koga se uoblicava citav niz srodnickih veza
i odnosa. Najvaniji oblik srodstva je:
- Krvno srodstvo ili prirodno srodstvo koje se zasniva radanjem,
- Tazbinsko srodstvo ( koj se stvara enidbom ili udajom),
- Adoptivno srodtvo ( nastaje usvajanjem) i
- Duhovno srodstvo (kumstvo, pobratimstvo).
2. Generacije ili pokoljenja
Generacija ili pokoljnje je skup ljudi bliskih po godištima, vremenu
ivljenja koja stoji u vezi sa srodstvom ukoliko ovo nosi podelu,
ne samo na pretke i potomke, vec i na straije i mlade. Odnosi izmedu oca
i sina su generacijski odnosi.
Sa razvojem društva generacija je uglavnom dobijala društvena
obeleja i razvrstavala se prema starosti, ekonomskoj aktivnosti
i biološkoj reprodukciji. Tako je starija generacija ekonomski neaktivna,
ali i biološki neproduktivna, srednja generacija je ekonomski aktivna
i jedina sposobna za obezbedenje potomstva. Mladi su ekonosmki nekativni,
a iskljuceni iz ljudske reprodukcije. U današnjim porodicama cesto
ive i po tri generacije, pa se zbog brzih promena u društvu
dogada da nastupe krize u takvim porodicama, odnosno sukobi generacija,
iz razloga razlicitog tumacenja i shvatanja sveta.
Porodica je i bio-socijalna i psihicka zajednica, što znaci da porodica
vodi brigu oko podizanja, zaštite i vaspitanja dece. Ovo je jedna
od bitnih uloga porodice. Medutim briga oko podizanja i vaspitavanja dece
zavisi mnogo od uslova i mogucnosti roditelja. Cesto se dogada da zbog
loših materijalnih uslova oba roditelja su previše posvecena
poslu, pa brigu o deci ne preuzima niko i takva deca se obicno prepuštena
sama sebi.
Društvena zajednica je oduvek regulisala krvno-srodnicke odnose u
porodici.Najranije uredenje porodice vršilo se pomocu obicaja, morala,
a narocito religije, a kasnije je ove oblike zamenilo pravo.
OBLICI PORODICE
U zavisnosti od kritrijuma mogu se razlikovati sledeci oblici porodice:
Prvi oblik porodice je totemskog klana za koje je karakteristicno zajednicko
ime svih pripadnika roda, što je simbolizovano znakom i verovanjem
o zajednickom poreklu. Deca se u ovoj porodici odreduju po materinskoj
liniji, jer u njenoj osnovi lei grupni brak u kojem se ne zna ko
je otac, ali kako je radanje pod zaštitom klana, sva deca su na neki
nacin njegova, zajednicka. Istorijski posmatrano ovo je doba matrijarhata.
Iz totemske porodice razvoja se porodicna kucna zajednica. Pojavu ocinske
porodice znaci da se krvna veza odreduje prema ocu. Istorijski gledano
ovaj period kada uloga oca postaje veoma vana za porodicu naziva
se još i period patrijarhata.
U patrijahalnoj konjugalnoj porodici je razvijena dominacija patrijahalnog
vode, starešine koja donosi odredivanje potomstva iskljucivo po ocinskoj
liniji. Starešina porodice ima apsolutnu vlast, nad svim clanovima
porodice, a narocito nad enama i odlucuje o udaji, enidbi,
a cesto i o zacecu i broju dece.
Individualna konjigalna porodica obeleava savremeno društvo.
Ova porodica je zasnovana na monogamiji i nju cine samo najblii
srodnici, roditelji sa decom. Odluke o potomstvu donose suprunici
zajednicki, a ono se racuna po obe linije ocevoj i majcinoj. Uloga oca
je uslovljena delom iz biološke delom iz društvene aktivnosti.
Postoje i drugi kriterijumi za odredivanje oblika porodice kao što
su:
- tradicionalna- porodica gde su uloge raspodeljene prema
polu i uzrastu. U ovakvoj prodici tacno se zna poloaj i ulogu koji
imaju muški clanovi porodice, i kakva prava i obaveze imaju ene.
- patrijahalna – pociva na vrhovnom neprikosnovenom
autoritetu oca »glave porodice«, u ovakvoj porodici najveci
autoritet ima otac koji donosi sve odluke i njegova rec je zadnja.
- egalitarna (demokratska)
– porodica gde je raspodela uloga medu polovima i generacijama u
skladu sa sklonosti i sposobnostima svojih clanova.
- matrilinearna – to je porodica u kome se srodstvo
racuna po majci.
- patrilinearna – u kojoj se »porodicna loza«
vodi po ocu i njegovim muškim precima
- bilateralna – srodstvo se racuna po obe linije
- nuklearna – ovu porodicu sacinjavaju roditelji
i deca. Ovakv oblik porodice je karakteristican za savrmeno doba.
- proširena- ovu porodicu cine i blii i dalji
srodnici koji ive pod istim krovom i u zajednickom domacinstvu.
- potpuna – to je ona porodica koja se sastoji
od suprunika i dece
- nepotpuna – ovo je porodica u kojoj nedostaje
jedan suprunik – roditelj ( zbog razvoda, smrti ili iz drugih
razloga),
- integrisana - to je porodica gde postoji cvrsta povezanost
clanova porodice, gde postoji osecanje uzajamnosti. U ovakvoj porodici
njeni clanovi se osecaju sigurno, zašticeno i oni donose zajednicke
odluke koje su integrisane. Kod clanova ove porodice usaden je veliki
osecaj pripadnosti.
- dezintegrisana – karakteriše udaljavanje
clanova jednih od drugih, odsustvo zajednickih vrednosti i ciljeva, emocionalno
»hladenje« i ravnodušnost, povlacenje u sebe ili vezivanje
za osobe van porodice. Za ovakvu porodicu moemo reci da ne postoji
duboka emocionalna vezanost za svoje clanove , tako da se njeni clanovi
osecaju usamljeno i imaju strah da se povere jedni drugima, a izlaz iz
takve situacije nalaze u drugim porodicama, gde osecaju lanu sigurnost.
PORODICA KAO DRUŠTVENA GRUPA
Porodica je primarna, parcijalna i univerzalna društvena grupa.
- Ona je primarna zato što je istorijski prvi oblik društvenog
grupisanja.
- parcijalna je jer se u njoj ostvaruju samo neke ivotne funkcije
(biološka- reproduktivna i vaspitna), i
- univerzalna zato što ne postoji nijedan drugi oblik porodicnog
organizovanja.
Pored ove podele moemo napraviti i podelu porodice na:
- autokratska,
- demokratska, ili
- anarhicna,
- referentna ( gde se pojedinac poistovecuje sa porodicom kojoj pripada,
usvajajuci njen sistem vrednosti).
- formalna gde je veoma bitno sklapanje braka po obicajnom pravu, gde
bracni parovi ive u legalnom i legitimnom braku
- neformalna gde je porodica plod vanbracne zajednice.
Brak je institucija koja, prirodno i društveno, predhodi porodici.
Pod porodicom se podrazumeva biološko-društveno zasnovana grupa
ljudi, povezani krvnim srodstvom i zajednickim ivotom. Porodicu
ne cine svi srodnici, jer srodstvo je širi pojam i podrazumeva sloeni
i razudeni sistem veza, zasnovanih pored krvnih, i na pravnim, moralnim
ekonomskim i verskim vezama.
Treba napomenuti da je neophodno napraviti razliku izmedu porodice i kucne
zajednice. Porodicu cine roditelji i deca, dok se pojam kucne zajednice
razlicito tumacio.
Prema Ševalje d, okur, kucna zajednica predstavlja prvo od
srodnickih i prirodnih stanja coveka, to je gradanska zajednica, najprirodnija
i najstarija od svih. Porodica je osnov dravne zajednice, jer narodi
i drave nisu ništa drugo do zajednice sastavljene od više
porodica. U Literovom Recniku iz 1869.godine porodica se definiše
kao grupa ljudi koji su krvno povezani i ive pod istim krovom,
a posebno otac, majka i deca.
»Porodica je zajednica polova i dece koja iz te veze nastaju ( a
mogu biti i adoptirana), zatim porodica je primarna zajednica u kojoj
se razvija licnost deteta i to je takva zajednica koja obezbeduje psiho-socijalnu
povezanost clanova« **
KRIZA PORODICE
enska potcinjenost i jednakost
Za porodicu uopšte vezana je enska potcinjenost ili nejednakost
polova koja se izraavala u seksualnoj i društvenoj nejednakosti
sa znacajnim posledicama za ljudsku reprodukciju.
ena u istoriji je bila socijalno potcinjena, što je znacilo
da je u seksualnim odnosima postojala kao objekat muške manipulacije.
Dugo vremena ona nije mogla da vrši izbor partnera, a istovremno
je prema njoj iskazivna agresivnost, kako u porodici tako i van nje, koja
se ogledala od neeljene trudnoce i radanja dece, do silovanja i
prostitucije.
U savremenom društvu, zajedno sa tenjom za opštom jednakošcu
ljudi, javili su se i pokreti za ensku emancipaciju u ciji centrar
je u prvo vreme stavljena društvena jednakost polova, a kasnije i
seksualna jednakost koja je vezana za slobodni izbor partnera, sprecavanje
silovanja u braku i porodici i izvan nje, pravo na izbor materinastva
i prekid trudnoce.
Društveno – ekonomska i pravna jednakost je postignuta, ali
seksualna nije jer je ena i dalje predmet manipulacije, što
pokazuje ne samo današnja prostitucija koja je tipicna za upravljanje
enskom seksualnošcu.
U savrmenom društvu porodica, zajedno sa brakom, doivljava
znacajne transformacije koje govore o njenoj krizi. Sa društvenom
jednakošcu raste broj slobodnih brakova u kojima se deca uopšte
ne radaju. Osim toga promene u ukupnom ivotu izazivaju mnogobrojne
razvode brakova i raspade porodica što sve smanjuje broj dece.
Moderna porodica
Moderna porodica je rezultat sveopšte industrijalizacije društva,
koja je najpre zahvatila zapadnoevropske zemlje, a potom se proširila
na veliki deo savremenog društva. Od proizvodne porodica se transformisala
u potrošacku društvenu grupu. U savremenoj
prodici se uocava sledece:
- autonomija u odnosu na ostale oblasti ivota i rada, viši
stepen slobode clanova i njihova sve izraajnija ravnopravnost
- kao i slabljanje porodicne solidarnosti i povezanosti njenih clanova
i jacanje individualizma, egoizma i patologije.
Porodica i društvo
Porodica je temelj društvne zajednice. Znacaj porodice za opstanak
društva ne moe umanjiti vanost ostalih društvenih
grupa. Porodica se javlja kao most izmedu pojedinca i društva. Stepen
razvitka datog društva odraava se i na porodicu. Da li ce porodica
imati jedno ili više dece zavisi od ekonomskih prilika, kulturnih
obrazaca i odnosa društvenih institucija (podsticanje radanja socijalnom
i zdravstvenom zaštitom majke i deteta).
Kad je rec o vaspitavanju treba istaci da je to najdelikatniji i najznacajnoiji
proces u kome se formira licnost deteta kroz usvajanje odredenog sistema
vrednosti i odnosa prema drugim clanovima porodice i društva, prema
samom sebi i vlastitim obavezama. Tu su veoma bitni sledeci cinioci: roditelji
kao vaspitaci dolaze iz nekog predhodnog sistema društvenih i kulturnih
vrednosti. Vaspitavanje dece je »utiskivanje« postojecih obrazaca
za neko buduce vreme u kome ce se ti obrasci sigurno primnjivati, a što
znaci da cee u vecoj ili manjoj meri biti nepormenljivi. Vaspitavanje
je dvosemran proces u kome se ne formiraju samo deca vec i roditelji.
Nespremnost društva da zaštiti porodicu i nespremnost roditelja
da se u procesu vaspitannja i sami menjaju u skladu sa promenjenim porodicnim
i društvenim okolnostima su neke od uzroka porodicne i društvene
dezintegracije.
REZIME
Porodica je predmet proucavanja mnogih naucnika. Pa po osnovu toga postoje
mnogobrojne definicije o porodici.
Porodica je jedna od najstarijih društvenih grupa. Porodica je tesno
povezana sa brakom, srodstvom i domacinstvom, ali se ne moe poistovetiti
sa njima.*
U vecini zemalja dešavaju se znatne promene pa i u tradicionalnom
obliku porodice koji je bio poznat na našem tlu kao porodicna zadruga,
ciji je broj veoma mali,a preciznih podataka nema za popslednje decenije
20 veka. Junoslovenska porodicna zadruga je poznata u citavom naucnom
svetu jer se kao oblik velike nedeljive porodice kroz koji su prošli
svi indoevropski, mnogi africki i americki narodi, zadrala iz dosta
daleke prošlosti do naših dana.
Na našem prostoru porodicna zadruga je oblik patrijahalne porodice
sa ponekim specificnim karakteristikama u odnosu na opšta svojstva
ovog tipa porodice. Ona je najcešci tip u seoskoj zajednici tokom
19 veka. U porodicnoj zadruzi ive tri, a ponekad i više generacija,
što znaci da ona objedinjava više malih porodica. Nosilac porodicne
svojine je zadruga, a starešina zadruge ne mora biti najstariji clan,
vec onaj koga izaberu ostali clanovi. Ipak u njoj vlada hijerarhijsko
ustrojstvo, a ene imaju manje prava nego muškarci. Uloga ene
se svodi na radanje i podizanje dece i poslove u domacinstvu. Tek sa radanjem
sinova poloaj ene postaje sigurniji, jer se na taj nacin vezuju
krvnim srodstvom sa grupom koju produava. Posle drugog svetkog rata
dolazi do nestanka poridicnih zadruga, osim malog broja izuzetaka, smatra
se da postoje danas kod Albanaca koji ive na Kosovu i Metohiji.
One imaju zajednickog domacina, ne vrši se deoba zemljišta,
zaradeni novac se cuva na jednom mestu.
Opšta obeleja patrijahalne porodice na našem podrucju
pociva na privatnoj svojini i cvrstom srodnickom strukturom. U ovakvoj
porodici dominacija muškaraca nad enom i starijeg nad mladima
je potpuno prirodna.Brak se zasniva na osnovu slobodnog izbora i dublje
emotivne vezanosti buducih suprunika, vec putem dogovora starešina
porodice, pri cemu veliku ulogu igraju imovinsko – materijalni
interesi porodice. Osnovni cilj braka je produenje loze, pa se
ova porodica odlukuje velikim brojem dece. Ovde vlada formalna monogamija,
vernost
se zahteva samo od ena,
dok muškarac ima vece seksualne slobode, kako pre braka tako i u
njemu. Kod ovog tipa porodice pojedinac fakticki ne moe sam da
opstane, pa su ovde izraene i njene ekonomske funkcije, jednako
kao i porodicna i srodnicka solidarnost.
Nuklearna porodica se sastoji od roditelja i dece koji ive u zajednickom
domacinstvu. Clanovi ove porodice su ukljuceni u rad i proizvodnju izvan
porodice. Izmedu clanova porodice trebalo bi da vladaju odnosi ravnopravnosti,
poštovanja i duboke emotivne vezanosti, mada to u praksi cesto nije
tako. U ovom tipu porodice seksualne funkcije se odvajaju od reproduktivnih,
broj dece se radikalno smanjuje, krug srodnika se suava a srodnicke
veze slabe, vaspitne funkcije se jednim delom prenose na širu društvenu
zajednicu ( vrtice, škole), a ekonomske funkcije se uglavnom svode
na zajednicku potrošnju. Kod poloaja pojedinca se opaa
izvesna doza demokraticnosti koja se iskazuje kroz ravnopravnost suprunika,
povecanu zaposlenost i samostalnost ene. Kada se kae da su
ene postale samostalnije mora da se istakne da su postale preopterecene
obavezama u porodici i na poslu.
Kod ovakvog tipa porodice zapaa se velika otudenost pojedinaca u
krugu porodice, koja se prenosi na društvenu zajednicu. U velikoj
meri dolazi do zlostavljanja, zanemarivanja i posvecivanja sve manje panje
deci, te se na taj nacin javlja veliki broj maloletnicke delikvencije.
Kako su roditelji przaposleni usled teške ekonomske situacije, deca
su najcešce prepuštena sama sebi a uloge vaspitaca ne mogu da
nadomeste ljubav, panju i brigu koju deca ele od svojih roditelja.
Usled loše ekonomske situacije dolazi i do krize u moralu porodice,
pa se cesto susrecemo sa zlostavljanjem u porodici, kako suprunika
tako i dece. Veliku ulogu za rešavanje tih porodicnih problema je
preuzela društvena zajednica.
LITERATURA
1. Dr. D. Kokovic, Dr. M. Tripkovic, Dr.M, Mitrovic – Sociologija,
Novi Sad 1993.god.
2.Momcilo Stojakovic i Milijana Stojakovic – Covek i društvo,
Vranje 2005.god.
3.* Vera Matic – Sociologija, Beograd 2005.god.
4. Andelka Milic – Radanje moderne porodice, Beograd 1988.god.
5.** Zagorka Golubovic – Porodica kao ljudska zajednica, Zagreb
1981.god.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi seminarski
rad
u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|