|
RASIZAM: IDEOLOŠKA DOGMATIKA (VJEROVANJA)
Zadatak naše grupe bio je da obradimo temu rasizam (ideološka dogmatika).Naš
prvi zadatak bio je da kažemo šta je to rasizam I njegov povjesni razvoj.
To znaći rasizam je razlikovanje ljudskih rasa, po boji kože I po vanjskim
osobinama.
Drugi zadatak bio je da kažemo nešto o dogmatici rasizma,što uključuje
različite teorije rasizma od Gobina, Lopuža, Čemberlena, Rozenberga. Bez
okljevanja,Gobino usvaja podjelu na tri velike porodice-crnu,žutu i bijelu
znemario je uticaj sredine,izgleda da je predosjetio da je boja kože sasvim
sporedna osobina, koja bi u stvari mogla proisticati iz temperature ili
iz stepena osučanosti. Crnci predstavljaju “najmanje cijenjenu” , Ljudi
žute rase ispoljavaju samo slabost želja i težnju da u svemu budu osrednji,
bijeli ljudi ,koji su živjeli u Hindokušu, šire se po čitavom svijetu,
Metode i političke ideje Vašea de Lapuža, Društvena selekcija, Zakoni
antroposociologije,I jos neki od zakona o kojim cemo nesto vise reci poslije.
Čemberlen ne uzima u obzir očigledne osobine(plavu boju kose,opšti oblik
lica),kao što ne uzima u obzir ni antropološka mjerenja.Ona se tiču neke
date ljudske grupe,te prema tome vrijede samo za nju.Istinski kriterijum
kojim se određuje rasa bit če isključivo psihološke prirode. Rozenberg
je s jedne strane,bio mnogo temeljnije antikatolički I antihriščanski
nastrojen nego Hitler,a s druge strane obarao se na sve pokrete koji su
dobili univerzalan karakter:na masone I jezuite,socijaliste,marksiste,optužujući
ih da u suštini hoće da zagospodare Njemačkom rasom i dušom.Rozenberg
se prvenstveno posvetio proučavanju historije sa rasnog stanovništva,namjera
mu je bila da izdvoji najistaknutiju vrijednost rase i podredi joj sve
ostale.
Treči naš zadatak bio je da predstavimo savremene vidove rasizma:to uključuje
rasizam u SAD,I “apartbejd”u Južnoj Africi. Dok se Vaše de Lopuž pokazao
dobrim proroko za Evropu,istim takvim uspjehom biće sa one strane Atlantika
potvrđeno predviđanje koje je izneo V.E. DIboa pišući:”Suštinski problem
XX vijeka jeste problem razgraničenja po boji(color line)”.u SAD postojalo
je XV amandmana o kojima čemo nesto poslije reči. Pošto je ravnopravnost
s pravnog stanovništva bila postignuta,započinjala je borba protiv faktičke
segregacije;u Južnoj Africi ta ista segregacija pravno je uvedena 1948.i
postal još I izrazitija pod imenom apartbejd.
Etnički elementi-oni se mogu podjeliti na tri grupe: Bijelci,Coloured
ili melezi,Crnci.Takodjer reći čemo nešto o nestanku “apartbejda”I o posljedicama
“apartbejda”u daljem izlaganju.
Značenje rasizma injegov istorijski razvoj
Riječ rasizam znači razlikovanje ljudi po boji kože,i po vanjskim osobinama.Neki
ljudi imaju crnu kožu,neki bijelu,a neki žutu kožu.Sve to zajedno čini
rasizam.Znači,rasizam je razlikovanje ljudskih rasa po boji kože..Rasizam
se dijelio na “porodice”.Takodjer postoji nekoliko zakona o rasizmu.
Različitost ljudiskih rasa po Gobinu
Tri osnovne rase:
–Bez okljevanja,Gobino usvaja podjelu na tri velike porodice-crnu,žutu
i bijelu znemario je uticaj sredine,izgleda da je predosjetio da je boja
kože sasvim sporedna osobina, koja bi u stvari mogla proistzicati iz temperature
ili iz stepena osučanosti.
• Crnci predstavljaju “najmanje cijenjenu” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:37) podvršinu koja se “nalazi na dnu ljestvice”. Za razliku od crnaca.
• Ljudi žute rase ispoljavaju samo slabost želja i težnju da u svemu budu
osrednji. Osobine bijele rase nisu toliko jasne, ali to je bez sumnje
zato se “lijepo ne može tako lako sagledati” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:37).Ima tri osnovna elementa spemna da se na zemaljskoj kugli podare
početkom istoriskih vremena: do rastpostiranja crna preplavljuje Kinu
i Evropu ;
• bijeli ljudi ,koji su živjeli u Hindokušu, šire se po čitavom svijetu,
a prva mješanja do koji će doći zauvijek će odrediti kakve će biti osobine
onih ljudskih rezervora iz kojih če nići moderne nacije.
a)Prva miješanja bijelaca i crnaca i njihove posljedice po civilizaciji.
Među bijelim ljudima se visorani centralne Azije,Gobino ističe tri glavne
porodice: Hamite, Semite i Jadetide .
b)Vladanje nad nardoima – Hamite , Semite, pružanju nam
uvid u dramazični sažetak ili aniticipaciju onoga u šta će se pretvoriti
žalost istorije Zapada. Prvi sistem vladavine bio je teokratija, pošto
je bijeli čovjek bio Bog.Ali zakon privlačenja,” sa svojim dvostrukuim
žalosnim i nasmrćenim licem(Fransoa de Fontet,:1999god. :39), učinio je
svoje, pa je došlo do ukrotenja. Samim tim semitski talas nije mogao bi
smatran božanskim jer su se pred njim našli podanici u kojima je bilo
bijele krvi: vladavina ; umesto sveštenika i monarhijske kakva je bila
dotad, postala je aristokratska i republikanska.
c)Umjetnost- Izvor iz kojega su ponikle umjetnosti. Umetnost
djeluje na mase uvjek će neposredno zavisiti od količine crne krvi koja
se u njima moze naći. Gobino je i sam svijestan na koliko se neočekivan
način može dojmiti njegov sasvim nedvosmislen zaključak, pa ne može a
da se ne napiše:”Neko će reći da sam na nakaznu glavu crnca stavio zaista
lepu krunu” (Fransoa de Fontet,:1999god. :39).Klica koja se nalazi u crnoj
krvi nije mogla sama po sebi doči od izražaja- za to je bilo potrebno
da dođe do spoja sa bijelim čovekom.
d)Arijani- Iz središnje Azije došli su Jafetidi , to
jeste treći organak tamošnje porodice bijelih ljudi. Gobino,koji bi htio
da izbegne svako brkanje sa Arijevcima, pristalicama Arijeve jeresi, pisače
Arijanci, a ne Arijevci; proučavajući njegove teorije, upotrebljavaćemo
i njegovu terminologiju. Gobino piše da je “ ta rasa, po svom fizičkom
sklopu, bila najlepša od svih kojiima su se ikad prenosile priče. Oni
što su svojim fizičkim izgledom nadahnuli vajare Pizijskog Apolona, Antiskog
Jupizera , Miloske Venere, predstavljali su najljepšu vrstu ljudi koji
su svojim likom mogli da raduju zvijezde i zemlju” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:40). Politička je vlast bila tako organizovana da odgovara društvu slobodnih
i ravnopravnih ljudi, a njen je sistem bio najpotpunije razrađen u Indiji,
gde su oni, vođeni željom da održe najvišu vlast u rukama bijele rase,
izmislili državu sa hijerarhijski uređenim društvom shodno razini inteligencije:
kaste.
e)Ljudi žute rase- Gobino ih slika na proizvoljan i ne
baš laskav način:” Nos,usta,sitne oči,gube se na širokim pljosnatim licima”,”tvorac
je očigledno hteo da napravi samo skicu”; (Fransoa de Fontet,:1999god.
:40) a upadljiva crta u tom liku je to što je kosa kod većine tih plemena
retka.
Vaše de Lapuž
• Metode i političke ideje Vašea de Lapuža
Po njoj ,sve počiva na “ naučnim”,merljivim podacima,sve u suštini zavisi
od kefalnog indeksa kojio je u osnovi podele ljudi na brahikefalne ( veći
brojevi, široke glave) i dolihokefalne (manji brojevi,duguljaste glave).
Vrijednosti i sposobnosti neke rase ili neke populacije nastoje se odediti
na osnovu procenata njenih brahikefalnih i dolihokefalnih pripadnika.
Što se tiče političkih ideja, Lapuž se gnuša jednakosti koja putem demokratizacije
sve više teži da se ukroti u društvo.
• Društvena selekcija
– Broka je govorio o “društvenoj” slekciji, da bi istakao kako u grupi
proces prirodne selekcije biva dopunjen ili zamjenjen društvenim kriterijumima
zasluge ili uspjeha. Modernim društvima selektivno djelovanje društvene
sredine igra najveću ulogu, ali on ne mora da bude usmjereno ka poboljšanju
rase. Lapuž je nazivom “ unutarnja selekcija” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:42) oznčavao uspehe koje pojedinci ili grupe postiću u društvenoj sredini,
a pod “ intersticijalnom” selekcijom” podrazumevao je upad starih elemenata
u grupu,kojim bivaju pogoršane njene osobine. Tako Sun a groblju u Monepeljcu,
kod umrlih tokom XVII i XVIII vijeka,lobanje iz grobova koji su pridali
višim klasama ime indeks 74,8, a one iz običnih grobova indeks 78,3. Za
njega je to bio znak uspeha koji su u unutarnjoj selekciji postigli dolihokefalni
pojedinci,i mada je Lapuž u tome video ispoljavanje neke vrste prirodne
pravde u društvenom životu, morao je priznati da je pri tome i uloga intersticijalne
selekcije djelotvorna,ali kobna,jer je kao posljedicu imala sve veću pesimiznost
sličnog onom Gibovom, pošto Sun eke više dolihokefalne klase u zapadnoj
Evropi svakodnevno gubile tlo pod nogama.
• Zakoni antroposociologije
-Klasifikacije evropskih rasa:
a) Homo evropaueus.Visok ,plav,Dolihokefalan
sa duguljastim licem.
b) Homo alpinus. Niskog rasta,smeđ,okrugle glave
i lica,on je brahikefalni tip kakv predstavlja stanovnik.
c) Homo mediterraneus je smeđ i dolihokefalan
Ovaj zakon, čiji je tvorac Njemački naučnik Amon, jedan od osnivača antoposociologije,naziva
se i zakonom o urbanoj koncentraciji dolihokefalnih ljudi.
• Etnički boas i religija
– Ne čudi to što Čemberlenova stroga u ovome slučaju ide tako daleko
i što on stanovnike Sredozemlje,s obzirom na njihovo shvatanje svijeta,
stavlja ispod Jevreja. Čemberlen rado odaje priznanje upravljačkoj sposobnosti
crkve,” jer svršenstvo metode organizovanja,moć tradicijskog činioca,
poznavanje ljudske duše,jesu stvari zbog koih je Rim veći i dostojniji
dibljenja nego što je bi se na prvi pogled reklo” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:43) Verska harizma Germana.- Kad imam u vidu Čemberlenob neprijateljski
i preziv stav prema Jevrejima, mora na izlgedati čudno to što se upravo
u Palestini rodio Hrist, osnivač religije koju će on u njenom čistom obliku,smatrati
specifično arijevom.
• Lapužovi osnovni zakoni
- Ima ih jedanaest, i svi proističu iz Amonovog zakona, pa ćemo ukazati
samo na dva. Zakon o urbanim indeksima.- Kafealni indeks gradskog stanovništva
manji je od onog kod seoskog stanovništva koje ga neposredno okružuje.
• Zakon o intelektulacima.- Lobanja je kod intelektualaca razvijena u
svim dimenzijama, a naročito u širini.
• Kritika antoposocioloških zakona.
• Zakon urbane koncentracije dolihokefalanih ljudi. Onovni uzrok činjenice
da su duguljaste glave relativno češće u Fracuskim i Njemačkim gradovima
istoriske je prirode; ljudi alpskog tipa kasno su dospeli u zapadnu Evropu
i nastanili su uglavnom u višim predjelima, kao što su Vogezi,Savoja ili
Overnja. Uz to , u onome što tvrdi antroposociloška škola postoji jedna
protvrečnost: kaže se da su ljudi dolihokefalnog tipa oni što se doseljavaju
u gradove, ali u tim se gradovima u strvari više nastanjuju brahikefalni
ljudi. Pogršno je tvrditi da tevtonski tip teži skitničnju i iseljavanju
, a da brahikefalni tupoglavci ostaju na selu. Treba primjetiti i to da
je razlika među indeksima neznatna; ona je , na primer, kod 300.000 regruta
koje je u Italiji proučio Livi, manja od jedinice.
• Zakon socijalne stratifikacije ili tobožnja superionost dolihokefalnih
ljudi.- Visoki plavokosi čovjek,tevtonskog ili nordijskog porjekla,često
se sreče u višim klasama, a kefalni indeks se suprotjevito umanjuje, najprije
od klase seljaka do one zanatlijske, a potom od ove poslednje do klase
pripadnika slobodnih progesija – to su zaključci do kojih je došla antroposociološka
škola; no ona je ipak pošteno priznala da je veoma zbunjena onim što je
nazvano” zakonom o intelektualcima” (Fransoa de Fontet,:1999god. :45).
Zakonom po kojem intelektualci, kao posebna klasa ,ispoljava tendencija
da imaju široku i okluglu glavu. Učenje antroposociloške škole pružalo
je snažnu podršku rasnoj arognaciji, kultu plavog i dolihokefalnog čoveka
sa Sjevera, mitu o pangermanizmu i tevtonskom šovinizmu Lapuž je imao
u vidu isključivo kefalni ideks,pa je već 1887. pisao: “Ubjeđen sam da
će se u sledećem vijeku milioni ljudi međusobno zatirati zbog toga što
če se prepoznavati po tom znaku, kojim će biti zamjenjeni biblijski šibolet
i jezičke srodnosti. Poslednji sentimentalci moći če da prisustvuju neobuzdanom
istrebljivanju čitavih naroda (Fransoa de Fontet,:1999god. :49)
H.S.Čemberlen
Čemberlen ne uzima u obzir očigledne osobine(plavu boju kose,opšti oblik
lica),kao što ne uzima u obzir ni antropološka mjerenja.Ona se tiču neke
date ljudske grupe,te prema tome vrijede samo za nju.Istinski kriterijum
kojim se određuje rasa bit če isključivo psihološke prirode.Naime,osječanje
rasne pripadnosti,suprotno onome što kaže Čemberlem,daleko od toga da
kod djece bude urođeno,nametnuto im je od strane društva.kriterijumi koji
određuju rasnu pripadnost duhovni su I moralni.Zadatak kojeg se latio
Čemberlen bio je da istraži prošlost kako bi osvetio budučnost.Pitanje
o rasnoj pripadnosti,smatra se jednom od najznačajnijih,možda I od največe
životne važnosti od svih pitanja koja se postavljaju o čovijeku.Pripadnost
nekoj određenoj rasi,nekoj čistoj rasi,doživljava se svakodnevno.Rasa
od te mjere čini čovjeka različitim od pojedinaca koji potiču iz nekakve
haotične mješavine najraznovrsnijih naroda,dag a uzdiže iznad njega samog,I
daje mu izuzetne natprirodne sposobnosti.sasvim je očigledno da rase postoje,ali
več I samim neposrednim iskustvom ustanovljuje se činjenica da kvalitet
rasne pripadnosti prestavlja vrijednost od presudnog značaja.Za razliku
od Gobina,Čemberlen ne vidi modern čovječanstvo kao “bivole što preživljavaju
u ustajalim baruštinama pontskih močvara” (Fransoa de Fontet,:1999god.
:58) on je avaj,optimist,hrabar I konstruktivan.”Disciplina rase”zahtjeva
primjenu “pet prirodnih zakona”od kojih svaki predstavlja preduslov za
nastanak plemenitih rasa(Fransoa de Fontet,:1999god. :60) Sirovina izvrsnog
kvaliteta neosporno predstavlja osnovni preduslov.
• Praktikovanje endogamje u dužem trajanju,potomstvo treba da nastaje
samo iz odnosa među najbližim srodnicima iz iste rase,pa će se rasa umnožavati
unutar sebe same.
• Selekcija treba da unutar tog režima odigra svoju ulogu:njome se elementi
koje valja reprodukovati odvajaju od onih koje valja ukloniti.
• Neophodnost mješanja,predstavlja četvrti zakon.
• Mješanje rasa mora da bude sasvim određeno I ograničeno.Neka ukrštanja
oplemenjuju rasu,ali ne sva;ima I takvih,koja naprotiv,uništavaju obe
rase što u njemu učestvuju.Potrebno je,dakle,da okolnosti budu tačno I
strogo utvrđene.
Geneza Jevrejskog naroda če se pokazati kao primjena navedenih zakona.Jevreji
se pokazuju”kao poseban I potpuno tuđi elemenat u našem životu” (Fransoa
de Fontet,XX st.,1999 god.).Jevreji su nastali iz ukrštanja među različitim
ljudskim vrstama.Rasna ideologija koja je karakteristična za XIX vijek,izolovala
je jevreje.Glavna obilježlja po kojima se mogu prepoznati Jevreji su:Povijeni
nos,škiljave oči,stisnuti zubi,klempave uši,nokti koji nisu zaobljeni
poput badema več četvrtasti,predugačko poprsje,ravni tabani,obla koljena.Jedna
im je ruka često krača od druge.
Rozenberg
Rozenberg je s jedne strane,bio mnogo temeljnije antikatolički I antihriščanski
nastrojen nego Hitler,a s druge strane obarao se na sve pokrete koji su
dobili univerzalan karakter:na masone, jezuite,socijaliste,marksiste,optužujući
ih da u suštini hoće da zagospodare NJemačkom rasom i dušom.Rozenberg
se prvenstveno posvetio proučavanju historije sa rasnog stanovništva,namjera
mu je bila da izdvoji najistaknutiju vrijednost rase i podredi joj sve
ostale.
Opšta historija svijeta omogučila mu je da u prvi plan,onakav kakav je
on vidio,stavi pojam rase.Pošto je prihvatio hipotezu o Atlantidi,nordijskom
centru svijeta,on vidi kako se “rasa plavokosih I plavookih ljudi iz nje
širi po čitavoj Zemlji,određujući kakvo će biti duhovno lice svijeta”
(Fransoa de Fontet,:1999god. :79) Rimljani Katonovog kova bili su pravi
Germani ,ali rimski ološ I haotično mješanje naroda,veoma brzo su se iskvarili
te visokorasne vrijednosti,utoliko pre što je hrišćanstvo,sa učenjem o
istoćnom grijehu I teorijom o milosti,donjelo pojmove sasvim suprotne
rasističkim idejama.Svoj prikaz historije Evrope Rozenberg završava sljedečim
biserom,govoreći o Francuskoj:”Čitave oblasti na jugu te zemlje uglavnom
su zamrle,I več se sada kao nekada Rim,naseljavaju afričkim urođenicima.Tulon
I Marsej neprestano šire po njenoj unutrašnjosti nove klice izrodavanja.Ukoliko
crkve Nort-Dam u Parizu vrvi sve iskvarenija populacija.Crnci I Melezi
šetaju ruku pod ruku sa bijelim ženama,podignut je čcrsto jevrejski kvart,sa
novim sinagogama.Odvratni polutanski skorojevići zagađuju rasu još uvijek
lijepih žena koje iz čitave Francuske bivaju privućene u Pariz..” (Fransoa
de Fontet,:1999god. :79) Od raznovrsnih vidova Rozenbergove misli,među
najmanje zanimljive zaćelo ne spade onaj o saučesništvu koje on ustanovljuje
zmeđu rimske crkv,slobodnih zidara,judaizma I marksizma,koji svi predstavljaju
jednog te istog proteimformanog neprijatelja prevlasti Germanske rase.”Humanističko
brbljanje” I učenje o jednakosti ljudi anjeli su civilizaciji neprocjenjivo
zlo.” (Fransoa de Fontet,:1999god. :80) Zahvaljujuči njima,bilo kakav
jevrejin,crnac ili melez može da postane građanin neke evropske države.Zahvaljujući
humanosti crnci I jevreji mogu se vjenčavati ženama iz nordijske rase.”To
je posljedica zapadnjačke estetike iz jednog humanistićkog doba,koje je
uveliko griješilo tražeći čovjeka uopšte,a ne Grka,Jevrejina,Germana ili
KinezaŠto se tiće dobra,ono se očigledno sastoji u svemu što se ćini za
procvat nordijske rase.žena kojoj su posvećni drugi pasusi I ispunjeni
izrazitom mizoginijom,ipak se smatra čuvarkom života;njoj će dakle,pasti
u deo fundamentalni zadatak da očuva čistotu rase.Dio minimalnog poželjnog
programa jeste hiruška sterilizacija blesnika I zločinaca,recidivista,kao
I zabrana sklapanja braka,ili čak stupanja u obične spolne odnose, između
Nemaca I Jevrejki.
SAVREMENI VIDOVI RASIZMA
Sjedinjene Američke Države
Dok se Vaše de Lopuž pokazao dobrim proroko za Evropu,istim takvim uspjehom
biće sa one strane Atlantika potvrđeno predviđanje koje je izneo V.E.
DIboa pišući:”Suštinski problem XX vijeka jeste problem razgraničenja
po boji(color line)” (Fransoa de Fontet,:1999god. :93) Svakako da ima
I večih paradoksa nego što je činjenica da se rasistički problem postavlja
s tolikom oštrinom upravo u zemlji koja bi htijela da bude,I koja u izvjesnom
smislu I jeste največa demokratija u svijetu.Taj se problem naravno javlja
kao nasljeđe ropstva čije ukidanje nije bilo dovoljno za nastajanje bratstva
između crnog I bijelog stanovništva Amerike,jer je veoma brzo uspostavljena
segregacija,a ona če dovesti do pravnog I činjeničnog stanja iz kojeg
če se pokušavati da nađe izlaz.SAD su I poslije sticanja nezavisnosti
zadržale ropstvo,kao dio nasljeđa iz doba bizantijske vladavine.No činjenice
če ubrzo opovrgnuti taj njihov preveliki optimizam;ropstvo ne samo da
nije nestajalo,več se sve više širilo.Linkoln je u toku rata,1863.god.,dao
slobodu crncima iz pobunjenih država,a 1865.god.XIII amandman na ustav
potvrdio je ukidanje ropstva.Sljedeče godine Civil Rigbts Act dao je crncima
ista prava kao I bijelcima,a XIV amandman pružio je svakoj osobi koja
je rođena ili naturalizovana u SAD svojstvo “državljanina SAD u kojoj
ima prebivalište” (Fransoa de Fontet,:1999god. :93).To je bio potpuno
suprotan stav u odnosu na onaj iz Dred Scott Case,u kojemu je vrhovni
sud 1857.god.izrazio mišljenje da federalna vlada,budući da crnac sa stanovništva
Ustava nije državljanin ,nema pravo da izvan određenih granica zabranjuje
ropstvo.Najzad je 1870.god.bio ratifikovan I XV amandman,kojim se predviđalo
da “pravo glasa koje imaju građani,neće biti ukidano ili ogranićavano
od strane SAD,ili od strane bilo koje države,ni pod kojim izgovorom,bilo
da je riječ o rasnoj pripadnosti,boji kože ili ranijem ropstvu”. (Fransoa
de Fontet,:1999god. :94) Zakoni o primjeni ovih odredbi izglasavani su
do 1875,a cilj im je da pravo glasa učine stvarnim,štiteći crnce od svih
pokušaja zastrašivanja.Rasizam je istjeran kroz vrata da bi se odmah vratilo
kroz prozor,jer crnci,koji su bili prezreni I korišteni kao robovi,nisu
mogli kao dejstvom čarobnog štapića postati prihvačeni kao ravnopravni
bijelim ljudima.Krajem XIX ili po na samom početku XX vijeka,više od 700.000
crnaca upisano je u biračke spiskove,ali su im mnoge rasističke restriktivne
mjere,uz saučesništvo Vrhovnog suda,onemogučile da koriste glasačko pravo,uslovi
vezani za prebivalište,razuzdan život,loše navike,razumjevanje Ustava…To
su bili samo neki od izgovora da bi se spriječilo učešće crnaca u izborima.Rasna
diskriminacija bila je obilježena I nasiljem,linčovanja crnaca bila su
zaista mnogobrojna..Crnačka organizacija javila se u dva vida:
• NAACP,koji je htio da revolucionarni preokret izvede isključivo zakonskim
putem.
• Sloboda odmah(Freedom now),bila je formula kojom su nastupile pristalice
trenutnog postizanja integracije.
Pojavila se mnogo nasilnija,separatistička,nacionalistička tendencija,koja
je,historijski gledano,išla smjerom što ga je naznačio Garvijev pokret,a
to je tendencija koju su zastupali Black Muslims I Crni muslimani.
“Apartbejd” U Južnoj Africi
Pošto je ravnopravnost s pravnog stanovništva bila postignuta,započinjala
je borba protiv faktičke segregacije;u Južnoj Africi ta ista segregacija
pravno je uvedena 1948.i postal još I izrazitija pod imenom “apartbejd”.
Etnički elementi-oni se mogu podjeliti na tri grupe:
• Bijelci (njih oko 4,979,000)su bili Englezi,Holanđani,Buri
ili Afrikaneri koji govore Afrikaans,dijalekt nastao od Holandskog jezika.
• Coloured ili melezi,nastali
su mješanjem bijelaca sa starijim malezijskim I hotentotskim stanovništvom(oko
3,168,000 ljudi).
• Crnci (21,500.000) koji su najprije dobili naziv Kafri,a
potom Natives na Engleskom ili Naturelle na afrikansu(što znači urođenici).
Sami crnci traže da ih zovu Afrikancima,alit u riječ buri su uzeli da
imenuju sebe.Ti su crnci podjeljeni na tri otprilike jednake trečine,tako
da jedni žive u bantustanima(teritorijama rezervisanim za Bantu crnce),drugi
u oblastima bijelih ljudi,a treči u gradovima koji su po svemu Evropski.Iz
svega ovoga proizilazi jedan rasni mozaik;uz to bijelci koji su se nastanili
u Južnoj Africi,gdje predstavljaju peti dio stanovništva,smatraju da se
baš kao I crnci nalaze u svojoj zemlji,pa ni ne pomišljaju da bi je mogli
napustiti.Politika koja je vođena prema crncima proisticala je iz nedovoljno
jasnih kompromisa.Malanovi nasljednici Strejdom,dr.Fervurd I Forster;svi
oni su nastojali da riječ aparthejd protumače kao “odvojen razvoj”,a ne
kao “segregacija”,iako ona u doslovnom smislu zaista znači odvajanje a
ne razvoj.Privreda bijelaca zavisna je od neevropske radne snage.Zbog
toga je nastavak dominacije bijelaca,po priznanju samih južnoafričkih
vlastodržaca,suštinski cilj politike “aparthejda”.”Nije dovoljno da bijelci
“vode”ili “upravljaju”;potrebno je da oni vladaju,da imaju prevlast…ukoliko
imamo u vidu želju naroda da bijelci I dalje budu u mogučnosti da se brane
održavanjem vlastite dominacije…tvrdimo da takav ishod može biti postignut
odvojenim razvojem”,izjavljivao je 1963.predsjednik vlade Fervurd.
Sprovođenje politike “apartbejda”
• Zakon iz 1950.Suppression of Communism Act-omogučio suzbijanje nenasilnih
manifestacija I građanske neposlušnosti
• Probibition of mixed marriages act.zabranio je 1949.god.sklapanje međurasnih
brakova
• Immorality Acta iz 1950.i 1957.-zabranili su seksualne odnose među pripadnicima
različitih rasa.
• Bantu Education act iz 1953.
• Extension of University Education Act-zabranio je da se na dotad višerasne
univerzitete upisuju student koji nisu bijelci.
Posljedice “apartbejda”
Mada se vođe južnoafričkih bijelaca bune da su im namjere čiste I veoma
glasno odobravaju da crncima žele samo dobro,mora se konsultovati da je
njihova politika zasnovana na veoma duboko ukorenjenom uvjerenju o urođenoj
nadmoći bijele rase,a treba dodati da takvo njihovo uvjerenje crnci Afrikanci
u potpunosti odbacuju.
Nestanak “apartbejda”
1985.god. ukinuti su Immorality Act iz 1957.i Probibiton of Mixed Marriages
Act iz 1949,a 1986 došli sun a red I zakoni o unutrašnjim pasošima.15.oktobra
1990.god.Ukidanje zakona o odvojenosti na javnim mjestima,donetog 1953.a,5.juna
1991.god.ukinuti su Group Areas Act iz 1950,I zakoni o posjedovanju zemlje/Lands
Act),najzad 17.juna 1991.god.uklonjen je I zakon o klasifikaciji stanovništva
iz 1950(Population Registration Act).
Zaključak
Tokom izrade našeg seminarskog rada zaključili smo šta je to rasizam..Dakle
rasizam je razlikovanje ljudskih rasa,po boji kože I po vanjskim osobinama..U
daljem izlaganju rekli smo teorije Gobina,Lopuža,Čemberlena,Rozenberga.Gobino
je usvojio podjeli na tri velike porodice:crnu,žutu,bijelu.Vaše de Lopuž
je objasnio metode I političke ideje.Objasnio je društvenu selekciju,I
zakone antrosociologije,amonov zakon kao I etnicki boas I religiju..Čemberlen
ne uzima u obzir očigledne osobine(plavu boju kose,opšti oblik lica).Rozenberg
je s jedne strane bio mnogo temeljnije antikatolički nego antihriščanski
nastrojen.Također u daljem izlaganju objasnili smo savremene vidove rasizma
u SAD I “apartbejd”u Južnoj Africi.U SAD postojalo je XV amandmana I nekoliko
zakona.U Južnoj Africi etnički elementi djelili su se na tri grupe:crnci,melezi,bijelci.U
sprovođenju politike“apartbejda”objasnili smo pet zakona.Također rekli
smo nešto o posljedicama “apartbejda” i o nestanku“apartbejda.Mi se nadamo
das mo vam dobro objasnili temu rasizam:ideološka dogmatika(vjerovanja)kroz
naše izlaganje.
LITERATURA
-Rasizam/Fransoa de Fontet,preveo sa Francuskog Nikola Bertolino-Beograd:Plato;Zemun:XX
vijek 1999(Beograd:Čigoja štampa)
-Prijevod djela:Le racizme/Fransoa de Fontette Porier.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|