|
Urbani socijalni pokreti i sukobi
Urbani socijalni pokreti imaju važnu ulogu u razvijenim kapitalističkim
društvima. „Pojava društvenih pokreta obeležava konačno dovršenje
procesa razdvajanja političke države od civilnog društva i, istovremeno,
uspostavljanje mosta među njima“( Pavlović, 1987:12). Cilj je pokazati
njihovu ulogu u modernizaciji savremenog društva u pravcu sadržajnijeg
kvaliteta svakodnevnog urbanog života. Urbani socijalni pokreti i borbe
se razijaju pod uticajem globalne društveno-istorijske situacije, ali
i uticajima vezanim za konkretnu društvenu, ekonomsku i političku situaciju
u određenoj zemlji i gradu (stambena kriza,neuspesi određenih reformi...).
Vukašin Pavlović smatra da je prelaz iz prosperitetne u kriznu fazu povoljno
socijalno tle za afirmaciju novih društvenih pokreta. Oni se i pojavljuju
i u modernim zapadnim zemljama što ukazuje da su demokratski organizovana
i otvorena društva mnogo pogodnija za društvene pokrete od diktatorskih.
Iako je nelogična pojava pokreta u otvorenim društvima, potreba za slobodom
i socijanom pravdom je iznad onoga sto se u takvim društvima pruža. Pojedinci
nezadovoljni nekim državnim institucijama i administracijom stvaraju nove
oblike društvenog, političkog i kulturnog organizovnja, nastojeći da budu
politički autonomni, kako bi političke stranke sa njima pravile kompromise
i uspostavljale nove odnose.
Jačina i učestalost novih pokreta zavisi od veličine grada, odnosno, što
je grad veći, raste i broj akcija građana. Lefevr kaže da su urbani socijalni
pokreti sukobi koji u industrijalizovanim i urbanizovanim društvima suprotstavljaju
intrese vladajućih klasa i korisnika prava na grad. Ti sukobi i borbe
se ne odnose samo na pojave koje se dešavaju u gradu, već na sam grad,
na urbano planiranje, urbanu politiku, i urbani način života.
Emanuel Kastels se takođe bavio urbanim socijalnim pokretim smatrajući
ih specifičnim vidom društvenih sukoba i delovanja. Po njemu, grad je
jedinica reprodukcije radne snage, gde postoje dva tipa procesa reprodukcije
radne snage: kolektivna i. individualna potrošnja. Kolektivna se održava
pomoću državnog aparata, a ne posredstvom tržišta, jer kolektivna dobra
nemaju tržišnu cenu. Državni aparat pomaže kapitalističkom monopolu pruzimajući
brigu o zdravlju, obrazovanju, stanovanju...i tako stimuliše moćne ekonomske
grupacije da vode odgovarajuću urbanu politiku. Dakle, kod Kastelsa urbani
socijalni pokreti su vezani za potrošnju, a ne proizvodnju. To su višeklasni
pokreti, ali se suprotstavljaju kapitalističkoj logici i doprinose stvaranju
demokratskog puta u socijalizam. Kastels predlaže četiri plana u stalnoj
interakciji o kojima treba voditi računa kada se analiziraju ubrani socijalni
pokreti (Vujović 1997:148 ):
1. Cilj pokreta
2. Unutrašnja struktura pokreta- interesi i akteri
3. Strukturalni interesi suprotstavljeni pokretu- organizacioni izraz
tih interesa
4. Posledice pokreta na urbanu strukturu
Prema ovom autoru neophodno je zajedničko delovanje urbanih socijalnih
pokreta i drugih pokreta, posebno radničkog. On ističe da subjekt mora
biti pluralistički.
Edi Šerki i Dominik Mel analiziraju tri osnovna interesa oko kojih se
koncentrišu ubrani socijalni pokreti i borbe:
1. Potrošnja, životni okvir- osnov za savez klasa
2. Direktan uticaj na opštinske vlasti
3. Potencijalno preobražavanje načina život- dovodi se u pitanje kapitalistički
grad.
Tek kada su urbani socijalni pokreti postali masovni, od 60-ih godina,
osetio se njihov uticaj na urbanu politiku, njene logike i ciljeve. Ovi
autori tvrde da su ovi pokreti legitimisali skup socijalnih prava: pravo
na stan koji ne košta više od 10 posto mesečnih primanja, besplatno školovanje,
javni prevoz...
O tome koji slojevi učestvuju u pokretima i borbama, koji su njihovi glavni
zahtavi, koje organizacije im pomažu i kakvi su efekti može se saznati
kroz konkretnu analizu svake zemlje pojedinačno.
Koncept socijalnog kapitala i urbani socijalni pokreti
Dok su 70-ih bili u sastavu širih socijalnih pokreta, današnji urbani
pokreti su znatno heterogeniji i nastaju u kontekstu narušavanja socijalnih
prava i promene lokalne uprave ka vidu urbanog režima. Pažnju Margit Mejer
su privukli pokreti viših klasa poznatih po svojim naporima da sačuvaju
privilegije i kvalitet života, koji su veoma uspešni u svojim naporima
da se neželjeni sadržaji ne smeste u njihovo susedstvo ili izmeste u siromašne
krajeve (NIMBY – ''ne u mom dvorištu''). Koncept socijalnog kapitala zauzima
značajno mesto u istraživanjima i praksi urbanih socijalnih pokreta. Mejerova
smatra da se upotrebom ovog koncepta izbegavaju tradicionalni pojmovi
(moći dominacija, eksploatacija) pa se problem svodi na nezainteresovanost
građana za rešavanje problema njihovih lokalnih zajednica. Autorka ukazuje
kako je koncept socijalnog kapitala omogućio da se neki zahtevi nekadašnjih
urbanih socijalnih pokreta uključe u urbanu politiku, što ilustruje rasprostranjenošću
nove terminologije: umesto siromaštva – društvena isključenost, umesto
društvene jednakosti- uključenost, umesto integrisanja- društvna kohezija.
Najznačajniju ulogu u ekspanziji stanovišta društvenog kapitala širom
sveta odigrala je Svetska banka, koja najpozitivnije govori o socijalnom
kapitalu, porodici i građanskom društvu, a negativno prikazuje samo one
oblike društvenog kapitala koji se odnose na klijentlizam i korupciju.
Ostali akteri građanskog društva jedva su uključeni.
Istraživanje grada i zajednice koje koristi pojam društvenog kapitala
empirijski se bavi spektrom inicijativa i aktivnosti građana u trećem
sektoru, ali se izostavljaju protivnički/opozicioni pokreti i podsticanje
pokreta. Ovaj nedostatak stanovišta društvenog kapitala u vezi je sa ambivalentnošću
protestnih krugova, jer oni predstavljaju društvene mreže koje oblikuju
poverenje i saradnju ali prema spoljašnjem svetu ispoljavaju konflikt.
Pokreti kao grupe postavljaju pitanje za koga je društveni kapital i koja
je njegova svrha, što zastupa pogled da je društvo neutralno i bez konflikta.
Ali, autorka kaže da se ipak u takav stav prema društvu, a koji je svojstven
konceptu društvenog kapitala, ne uklapaju svi pokreti, tj. kritikuje ovo
stanovište koje posmatra društvo kao uređeno i harmonično.
Diskurs o društvenom kapitalu bavi se institucionalizovanim organizacijama,
utemeljenim u lokalnoj zajednici, koje su uspostavile rutinsku saradnju
s lokalnom vladom i drugim nivoima upravljanja - ili finansijskim organizacijama.(Mejer
2005:285) Pokreti nezaposlenih ili onih sa nesigurnim zaposlenjem, imigranata...
svi oni ostaju van vidokruga koncepta društvenog kapitala, čak i kada
se uticaj tih grupa na demokratiju može videti A upravo ovi pokreti, koji
se zauzimaju za zahteve zapostavljenih i potlačenih pokazuju da u društvu
nije sve tako harmonično kao što se nagoveštava.
Sa rekonstrukcijom države blagostanja dolazi do transformacije projekata
i inicijativa namenjenih marginalizovanom stanovništvu, u pogledu usmerenja
i načina delovanja. Primer: organizacije građana koje su usmerene na usluge,
pružaju klijentima podršku u smislu snalaženja (kako izaći na kraj sa
marginalizovanošću) a ne napredovanja (da prevaziđu položaj marginalizovanosti),
što još više marginalizuje već isključeni deo stanovnika. Nemački programi
pomažu doseljenicima da nadju posao obučavajući ih za posao nadničara
u rastućoj sivoj ekonomiji , umesto da ih usmeravaju na programe dodatne
obuke.
Sticajem okolnosti, kao što su ekonomsko restrukturisanje i paralelno
rekonstruisanje države podrazumeva da je država iznova odredila svoje
dužnosti prema mnogim društvenim i ekonomskim problemima gradova i siromašnih
zajednica. Ona se ili odrekla ili prebacila na lokalni i podlokalni nivo
politiku i službe, koje su pre bile centralizovane: Kada govorimo o institucionalnom
reorganizovanju , sve je veća uloga podnacionalnih nivoa i nedržavnih
aktera, a u politici je akcenat na jačanju konkurencije. Pokreti koji
nastaju usled ovih takmičarskih strategija sve više odražavaju razdor.
Na taj način upravo nastaju pokreti, kao što je NIMBY, koji ne doprinose
rešavanju problema čitave zajednice, već omogućavaju stvaranje kapitala
za njihove pojedinačne članove, a siromašni ostaju po strani. Često pokreti
srednjih klasa sprečavaju izgradnju nekog objekta u svom susedstvu, što
automatski znači premeštanje izgreadnje u kraj sa siromašnim i manjinskim
stanovništvom, koji ne poseduju društveni kapital kako bi smanjili otpor.
(Mejer 2005:291)
U ugroženim područjima i problematičnim četvrtima nastanak lokalnih pokreta
je od presudnog značaja za pokretanje i delovanje lokalnog samoorganizovanja.
Usredsređivanje na ovu grupu stanovništva i saznanje da su oni akteri
svog opstanka, one se podstiču da rade na integrisanju u tržište radne
snage, gde se primenjuju kriterijumi tržišta, umesto kriterijuma socijalnih
prava i države blagostanja. Tako se ove grupe transformišu od subjekta
potencijalnih pokreta za priznavanje njihovih socijalnih prava u „društvene
kapitaliste“, čija je pripadnost uslovljena mobilisanjem njihovih jedinih
resursa u vidu kapitala. Svrha akumuliranja kapitala nije ekonomska sigurnost
siromašnih ili manje nejednakosti, već „opunomoćenje“ i „uključivanje“.
Čini se da kriza sistema socijalnog osiguranja ili urbana kriza deluje
tako da se svi akteri podjednako suočavaju sa promenama, što znači da
se svi moraju prilagoditi i vršiti pritisak na gradsku upravu, odnosno
razviti svoj društveni kapital. Tako se može ublažiti siromaštvo u gradu
, koje je prećutno iskonstruisano kao proizvod neefikasnih lokalnih vlasti
i nedovoljno razvijenog društvenog kapitala.
Da bi današnji oblici lokalnog aktivizma i angažovanja građana zaista
doprineli napretku demokratije, umesto novim oblicima isključivanja, treba
uzeti u obzir pritisak i dejstvo koje takav kontekst vrši na njihov razvoj.
Pobune u francuskim predgrađima
Broj gradova u Francuskoj je tokom čitavog 20-og veka rastao i verovalo
se u neograničen rast i progres, pa su tokom 50-ih godina na periferiju
velikih industrijskih gradova građeni HLM blokovi ( „habitation a loyer
modere“: stanovanje po niskoj ceni u opštinskim stanovima). Radničlka
klasa je napuštala prenatrpane gradove i selila se u , za to vreme, moderne
suburbane stambene komplekse., doživljavajući to kao korak ka višem društvenom
statusu. Međutim ti blokovi su građeni na brzinu, na malom prostoru od
nekvalitetnih materijala , tako da većina njih i nije bila dobro mesto
za život. Tome se može dodati i sitni kriminal, zatvaranje radnji, razvitak
neformalne ekonomije (buvljaci, ilegalne radnje...) Ovi blokovi su u naglašenoj
izolaciji, vrlo slabo povezani i jedni sa drugima, ali i sa samim gradom.Ova
naselja su bila multirasna i multinacionala, gde se lokalna solidarnost
pre svega zasnivala na zajedničkoj klasnoj pipadnosti, a ne na etničkim
i religijskim sličnostima.
Sa ekonomskom krizom 70-ih i deindustralizacijom periferije, ideja o uzlaznoj
mobilnosti je propala. Nezaposlenost se udvostručivala svakih pet godina.
Privredna kriza je u najvećoj meri pogađala strane radnike i oni su bili
prvi koji su otpuštani. Njihova deca nasleđuju takav položaj i doživljavaju
neprijatnosti i diskriminaciju na svakom polju. Kriza iz 70-ih je povećala
prostornu segregaciju, tako da su bolje stojeći radnici i pripadnici niže
klase napuštali ove četvrti, a tamo su ostajali samo najsiromašnije, uglavnom
imigrantske porodice. Oni se suočavaju sa dvostrukom segregacijom (odbacivanjem),
spolja i iznutra. Spolja su stigmatizovani posredstvom loše reputacije
četvrti, jer četvrt koncentriše porodice sa kumuliranim hendikepima, a
iznutra sve veća i vidljivija koncentracija magrepskih i crnačkih porodica
pojačava ksenofobiju najsiromašnijeg dela (bele) francuske radničke klase.
Tih godina u francuskim javnim debatama začinje se novi talas rasizma
koji se svakodnevno ispoljava i veoma rano počinje da utiče na na formiranje
identiteta dece koja su njime pogođena
Analizirajući nemire u predgradjima od 1980-ih do 2005.moraju se uzimati
u obzir pitanja rasizma kao i politička dimenzija nekih oblika mladalačkog
nasilja i delikvencije. Policija apriori sumnjiči mlade magrepskog porekla,
verujući da su oni većina u mladalačkim bandama povezanim sa delikvencijom.
Mladi su ogorčeni vređanjem i nipodaštavanjem policije, pa se incidenti
samo umnožavaju. Institucionalni odgovor na incidente bio je - promocija
specijalnih intervencionističkih policijskih jedinica čija aktivnost podrazumeva
„represiju bez kažnjivog dela“, saslušanje i hapšenje iako nije bio prekršen
zakon, stalne provere identiteta, učestalo hapšenje, deportaciju stotina
imigranata bez urednih papira. Mladi na ovo reaguju okupljanjima tokom
policijskih „čistki“ i istraga, ponekad kamenovanjem policije, a onda
policija opet uzvraca ponižavanjem...Policija se sve više koncentrisala
na sitni kriminal i pooštren nadzor nad nekim društvenim grupama. Prioritet
je dat sigurnosti i bezbednosti (a ne socijalnoj reformi)što dovodi do
toga da policija postaje jedini agens francuske države sa kojim stanovnici
„osetljivih četvrti“ (kako su počeli da ih nazivaju) imaju kontakt. Dolazi,
dakle, do promene u tretmanu stanovništva, o zaokretu od „socijalne države“
ka „represivnoj državi“ (Filipović 2006.:275). Francusko društvo više
naginje asimilacijskom modelu društvene integracije (učiniti „druge i
različite“ sličnim većini) nego modelu kulturnog pluralizma.
Sa odlaskom radničke klase i sve većom koncentracije imigrantske podklase
, ove četvrti su izgubile svoje političko predstavništvo. 80-ih se pokušava
sa novim oblicima organizacije, započinju čuveni marš na jednakost i protiv
rasizma (1983.), ali u narednim godinama ove organizacije su se podelile
i nižu neuspehe.
Mnogi podaci iz istraživanja pokazuju da je druga i treca generacija magrepskih
imigranata u velikoj vecini asimilovana u dominantne kulturne norme francuskog
društva,što znači da je francuski model integracije visoko uspešan.
Iako u pobunama mladih u francuskim predgrađima nema programa, lidera,
organizacije, to ih ne čini beznačajnim. One su posledica nasilja društva
prema omladini imigrantskog porekla koja je tretirana kao sumljiva i sklona
nasilju, kao potencijalni unutrašnji neprijatelj.
Zaključak
Veliki gradovi su središta svih zbivanja, organizovanja, društvenih pokreta
i konflikta. Za njih je karakteristična raznovrsnost, multinacionalnost
i multikulturalnost, pa su zato oni osetljivi na etnonacionalističke programe,
totalitarne politike i koncentraciju vlasti koja izmiče njegovom uticaju.
Do urbanih socijalnih pokreta dolazi zbog problema koji se odnose na stanovanje,
prevoz, kolektivnu opremu svake vrste, okolinu i odbranu životnog okvira.
Istraživači u oblasti urbanih pokreta razvijaju pojam društvenog kapitala
ističući njegovu delotvornu ulogu u osmišljavanju savremenih preoblikovanja
odnosa u društvu i njegov uticaj na razvojni put trećeg ili dobrovoljnog
sektora. Prikazujući savremene procese marginalizovanja kao probleme nepotpunog
mobilisanja društvenog kapitala , skreće se pažnja na potencijal samoaktiviranja
različitih zajednica , bilo u vidu dobrovoljnog angažovanja građana koji
nisu materijalno ugroženi, ili kao aktiviranje, odnosno ponovno ubacivanje,
(na tržište jeftine radne snage) marginalizovanih građana. Oba ova vida
mobilisanja u okviru nehomogenog trećeg sektora pomažu ne samo da se rastereti
lokalna država blagostanja, već da se pruži podrška tržišnim silama u
područjima koja ranije nisu bila u njihovom dometu. (Mejer 2005:280)
Literatura
1) M.Filipović, Bez izlaza i bez saveznika:pobune u francuskim predgrađima,
časopis Sociologija, 2006.,br.3
2) M. Mejer, Dalja upotreba pojma društvenog kapitala: uzroci i posledice
po razumevanje gradova, zajednica i urbanih pokreta u: Urbana sociologija,
Beograd, 2005.
3) S. Vujović, Grad u senci rata, 145-150 str.,Beograd 1997.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|