|
TEORIJE LIBIDA PO PSIHOANALIZI,
NEOFROJDIZMU I ANALITIČKOJ PSIHOLOGIJI
Libido, latinski naziv, u osnovi nosi značenje
požude, a prvi put se pominje krajem XIX veka u psihijatriji kao
termin koji treba da označi stepen genitalnih interesovanja kod pacijenta.
Početkom XX veka pojam libido preuzela je psihoanaliza
u čijem terminološkom sistemu zauzima fundamentalnu ulogu. U samom početku
libido je vezan za seksualni instinkt, da bi kasnije dobio sve raznovrsnije
odlike od kojih su mnogi deseksualizovani. U laičkoj javnosti termin je
vezan za seksualnu dinamiku i delio je sudbinu sa stresom.
Ovaj rad je pokušaj da se prikaže teorija libida od njenog začetka, koji
se vezuje za ime Sigmunda Frojda, te njene dalje evolucije preko tzv. neofrojdizma
čija je predstavnica Karen Hornaj i analitičke psihologije Karla Gustava
Junga.
FROJDOVA ANALIZA TEORIJE LIBIDA
Na
temelju kliničkih zapažanja Frojdova pažnja bila je usmerena na značaj
seksualnosti u stvaranju umnih poremećaja. Hipnotička terapija koju je
on primenjivao na histerične bolesnike pokazala je da su zaboravljeni
seksualni doživljaji često bili koren teškoća.
Frojd je zaključio da, dok seksualni nagoni lako mogu biti vezani za raznovrsne
predmete, a seksualno uzbuđenje i zadovoljenje može se ostvariti na razne
načine, dotle seksualni instinkt sam po sebi nije jednostran. Seksualnost
nije instiktivni nagon usmeren prema suprotnom polu čiji je cilj genitalno
zadovoljenje. Osim usnog i čmarnog nagona, Frojd ustanovljava i druge
sastavne nagone seksualnosti – sadizam i mazohizam, egzibicionizam i voajerizam.
Ukratko, Frojd je umnogome doprineo našem poznavanju raznovrsnosti faktora
koji mogu podsticati seksualni nadražaj ili mogu postati uslov za zadovoljavanje.
Faza razvića seksualnosti ili teorija libida počinje već od treće godine
života, a manifestuje se kroz prve nadražaje polnih organa, redovno pojavljivanje
perioda infantilne mastrubacije odnosno genitalnog zadovoljenja. Seksualni
ciljevi ovog životnog doba u najprisnijoj su vezi sa istovremenim seksualnim
izražavanjem. Za teoriju libida je, po Frojdu, najinteresantnija faza
razvića seksualnosti. Naime, pomoću temeljnog psihoanalitičkog ispitivanja
neuroza kod odraslih, bilo je moguće otkriti i one faze u razvoju libida
koje su dalje unazad. Iz toga možemo reći kako se seksualni život formira,
još u detinjstvu, pre nego što nastane primat genitalija, koji se priprema
u prvoj infantilnoj epohi pre doba latentnosti (između 7 i 11 godine),
a trajno organizuje počev od doba puberteta.
“U tom prvom vremenu postoji neka vrsta labave organizacije nazvana PREGENETALNA.
Ali u pročelju te faze nisu genitalni parcijalni nagoni već sadistički
i analni nagoni. Suprotnost muškog i ženskog ovde još ne igra nikakvu
ulogu; namesto nje dolazi suprotnost između aktivnog i pasivnog, koja
se može nazvati pretečom seksualne polarnosti a sa kojom se kasnije i
spaja. Ono što nam se u radnjama te faze javlja kao muško, kad ih posmatramo
sa gledišta genitalne faze, pokazuje se kao izražaj jednog nagona osvajanja
koji lako prelazi u svirepo. Težnje sa pasivnim ciljem vezuju se u to
doba za vrlo značajnu erogenu zonu oko izlaza creva. Nagon za gledanjem
i znanjem počinje se snažno javljati, genitalni organ učestvuje u seksualnom
životu u stvari samo u svojoj ulozi kao organ izlučivanja mokraće. Sadističko-analna
organizacija je najbliži prethodni stupanja za fazu primata genitalnih
organa. Iza sadističko-analne faze u razvoju libida dobijamo još jedan
pogled na jedan raniji, još primitivniji stupanj organizacije, na kome
erogena zona usta izigrava glavnu ulogu. Radi se, naravno, o sisanju”.
(S. Frojd “Uvod u psihoanalizu” str. 306)
Tokom tih faza dolazi do interakcije sa okolinom i do javljanja određenih
karakteristika koje su posledica te interakcije sa okolinom, a koje rađaju
određene karakteristike ličnosti.
I FAZA – ORALNA FAZA sastoji se iz dva stadijuma:
1. oralno-pasivni stadijum koji je vezan za sisanje.
Vreme ove faze je prva godina života. Libidalno zadovoljstvo dolazi
od nadraživanja usne šupljine i usana od unošenja, gutanja i griženja
majčine dojke. Ona se zajedno sa sopstvenim ustima, doživljava kao neraskidiva
celina. Seksualno zadovoljstvo u ovoj fazi je povezano sa funkcijom
ishrane. Detetu je sisanje potrebno ne samo zbog zadovoljenja nagona
gladi, već i radi smirivanja napetosti i erotskog zadovoljstva. O erotskom
zadovoljstvu u sisanju najbolje svedoči fenomen dečijeg sisanja prsta
(ili nekog predmeta) izvan situacije dojenja. Karakteristike kod odraslih
osoba koje su prouzrokovane zbog preteranog uživanja u sisanju su: optimizam,
pasivnost i zavisnost od drugih, željom za stalnim dohotkom, darežljivost,
socijalnost, vedrinu. Frustracije u ovoj fazi su: pesimizam, zavisnost,
nestrpljivost, neprijateljski stav, “lepljenje” za druge osobe.
2. oralno-agresivni stadijum, vezan je za razvoj zuba.
Javlja se na uzrastu od šest meseci. Dete uživa u griženju i razaranju
objekta koji unosi. Karakteristike fiksiranosti za ovu podfazu su: sarkazam,
peckanje rečima, ironičnost, preferencija za čvrstu i jaku hranu itd.
II FAZA – ANALNA FAZA
počinje u drugoj godini života i u ovoj fazi glavna erogena oblast
je analna zona. Zadovoljstvo dolazi od pražnjenja creva, s jedne i kontrole
sfinkstera, s druge strane. Navikavanje na čistoću predstavlja jednu
od prvih socijalnih zabrana libidalnog zadovoljstva. Analna faza je
značajna za socijalizaciju jer se tada dete prvi put dobrovoljno odriče
nagonskog zadovoljstva, za roditeljsku ljubav. I ova faza se sastoji
iz dva stadijuma:
1. analno-ekspulzivni stadijum
2. analno-retentivni stadijum.
Od ishoda prolaska kroz ovu fazu zavisi ne samo dalji razvoj libida
već i formiranje analnog karaktera. Karakteristike su: tvrdoglavost,
škrtost i urednost.
III FAZA – URETRALNA FAZA
se smatra početkom falusne faze. Nastanak ove faze je vezan za vreme
navikavanja na izvršavanje mokrenja. To navikavanje nekad ne uspeva
(simptom noćne enureze) koji kod neke dece duže traje. Enureza stvara
osećaj stida. Dete stid prevazilazi na različite načinje: poricanjem,
laganjem itd., a kompenzuje ga izrazitom ambicioznošću (radi se o nezdravoj
ambicioznosti).
IV FAZA – FALUSNA FAZA
Od treće do pete godine dete svoj libido sve više usmerava na sopstvene
genitalije, tačnije, na simbolički reprezent muških genitalija, na falus.
Ovaj interes vodi dete do infantilne onanije. Dečak uživa da pokazuje
i da se igra sa svojim penisom, dok devojčica nalazi zadovoljstvo u
onome što je neka vrsta zamene, a to je klitoris. U ovom periodu devojčica,
koja je fascinirana penisom, veruje da je kastrirana i istovremeno oseća
snažnu zavist za penisom. Dete je u ovoj fazi pod snažnim utiskom opozicije
imati penis – biti kastriran; ovom alternativom obeleženo je njegovo
mišljenje o seksualnosti i na njoj se zasniva njegovo “razlikovanje
polova” (devojčica je kastrirani dečak). Na vrhuncu razvoja dečje seksualnosti,
u falusnoj fazi, javlja se prvi ozbiljniji konflikt u životu deteta
– dete se zaljubljuje u roditelja suprotnog pola dok je roditelj istog
pola rival. Kompleks koji se javlja kod dečaka naziva se edipov
kompleks a kod devojčica elektra
kompleks.
V FAZA LATENCIJE
Period ove faze je od 7 do 11 godine. U ovoj fazi seksualni nagon se
smiruje.
VI FAZA – GENITALNA FAZA
je završni stadijum u razvoju libida. U ovoj fazi osoba je prevazišla
ranoinfantilni izbor objekta i autoerotske načine zadovoljenja, pa je
libido usmeren na strani, nesrodnički heteroseksualni objekt. Genitalna
faza nastupa u pubertetu kada se obrazuje normalna, zrela ili genitalna
seksualnost.
Frojd 1920. godine umesto libida uvodi dve motivacione sile eros i tanatos,
instinkt života i instinkt smrti.
Dakle, seksualni život odnosno funkcija libida, ne pojavljuje se kao nešto
gotovo niti ostaje u daljoj fazi života nepromenljiva, nego prolazi kroz
čitav niz sukcesivnih faza koje nisu slične jedna drugoj, a obrt nastaje
potčinjavanjem svih parcijalnih seksualnih nagona pod primat genitalija.
ANALIZA TEORIJE LIBIDA PO VIĐENJU KAREN HORNAJ
Po
tumačenjima Karen Hornaj, Frojd je doprineo našem poznavanju
raznovrsnosti faktora koji mogu podsticati seksualni nadražaj, međutim,
on nije dokazao da su ovi faktori sami po sebi seksualne prirode, pa iz
svega Hornaj zaključuje da pojam libida nije potvrđen. Hornaj dalje tvrdi
da pravi značaj Frojdovog naučnog istraživanja leži u učenju o pretvaranju
instikata koji omogućuju da se libidnom izvoru pripisuje većina karakternih
crta, stremljenja i stavova prema sebi i drugima.
“Pretpostavka da su izvesna osećanja ili nagoni namerno inhibirani izrazi
seksualnosti sadrži izvesne dragocene kliničke nalaze. Privrženost i nežnost
mogu biti namerno inhibirana seksualnost, mogu biti preteča seksualnih
želja, a seksualni odnos može postati čisto afektivan... Međutim, ne postoji
nikakav dokaz za uopštenu tvrdnju da su stoga sve težnje ka osećanju ili
sili namerno inhibirani instiktivni nagoni. Nije potvrđeno da osećanje
ne može izrasti iz ranih nelibidnih izvora... Ono što je potpuno zanemareno
jeste da potreba za privrženošću može biti sredstvo protiv anksioznosti,
i tada je u pitanju potpuno drugačija pojava, koja u suštini nema nikakve
veze sa seksualnošću, i ako može biti seksualno obojena... ” (K. Hornaj
“Novi putevi psihoanalize” str. 39).
Po mišljenju Karen Hornaj glavna karakteristika i glavni nedostatak jeste
da je teorija libida teorija o instiktu. Po mišljenju Hornaj ovakva teorija
stvara iluziju da su libidne manifestacije krajnji izvor svih težnji.
Po psihoanalizi “duboka” su samo takva tumačenja koja pokazuju pretežno
biološke korene neke težnje, dok Hornaj smatra da ovakva shvatanja čine
iluziju koju rabaju teorijska predubeđenja. Ova iluzija je štetna iz tri
razloga:
1. Doprinosi izopačenoj predstavi o ljudskim odnosima
2. “Predstavlja iskušenje da shvatimo celu mašinu na osnovu jednog točka,
umesto da pokušamo shvatiti kako međusobni odnosi svih delova dovode
do izvesnih efekata i da u tom procesu takođe shvatimo zašto je baš
tako” (K. Hornaj “Novi putevi psihoanalize” str. 48)
3. Vodi ograničenjima terapije jer ne može se menjati ono što je biološki
određeno.
Karen Hornaj smatra da je teorija libida predstavljala konstruktivno
uputstvo za ostvarivanje izvesnih opservacija. Omogućila je da sagledamo
značaj seksualnih teškoća bez predrasuda. Teorija libida bila je prva
teorija koja je prepoznala sličnosti između karakternih crta i seksualnih
osobina. Problem po mišljenju ovog psihologa je u tome što je ova teorija
značajna na teorijskom nivou i da je tek treba dokazati. Smatra da ono
što se iznosi kao dokaz jesu generalizacije dobrih zapažanja.
Bitno kao razlika u pogledima je što Frojd pretpostavlja neodoljive potrebe
neurotičara kao instikte ili njihove proizvode. Hornaj ovim potrebama
ne pripisuje instiktivnu osnovu već potrebe nastaju iz potrebe deteta
da se uhvati u koštac sa jednom sredinom koju je teško zadovoljiti, a
njihova moć proizilazi iz činjenice što su one jedino sredstvo koje omogućuje
individui osećaj bezbednosti.
TEORIJA LIBIDA PO TUMAČENJU KARLA GUSTAVA JUNGA
Osnovno
neslaganje između Junga i Frojda
upravo je pojam LIBIDA. Pojam libida Frojd je preuzeo od Mola, lekara
i seksologa koji ovaj pojam definiše kao “polni nagon”, “seksualni afekat”
ili “psihičko zadovoljstvo”. Teškoće koje se, međutim, već od početka
postavljaju ovakvom stremljenju proizilaze iz specifičnog kvaliteta polnog
nagona u odnosu na druge nagone. Tako je libido već kod Frojda postao
pojam sa dvostrukim značenjem (kvantitativno i kvalitativno).
Smatrajući ovo gledište suviše uskim, Jung je libidu pridavao univerzalnu
formu energije (psihičku i biološku). Kao što se u fizici govori o energiji
i njenim načinima ispoljavanja (elektricitet, svetlost, toplota, itd.),
isto se može tumačiti i u psihologiji.
“Libido je afekat i emocija, produktivan ili destruktivan, svestan
kao i nesvestan, podleže svim nagonskim stremljenjima, pri čemu sam nije
nagon. Libido može da regredira, da bude zaustavljen, kanalisan, potisnut,
rascepljen ili preobražen, da sklizne u kolektivno nesvesno i da se otkriva
preko simbola” (K. G. Jung “Lavirint u čoveku” str. 13).
Nagon je uopšte i za Frojda kao i za Junga tajanstvena manifestacija života
psihičkog i fiziološkog karaktera. Dinamična zbivanja u libidu nastaju
za Frojda iz suprotnosti principa zadovoljstva i nezadovoljstva, dok se
za Junga one odigravaju u jednom zatvorenom “međusobno komunicirajućem
sistemu” koji reguliše sam sebe (tzv. kompenzacija).
Pojam libida ili psihičke energije, kako ga Jung primenjuje pretpostavka
je normalnog funkcionisanja celokupnog psihičkog života. On služi za opisivanje
svih događaja u psihi i naročito u onome što je za psihu karakteristično,
a to je univerzalna snaga suprotnog. Sve u životu, pa i u psihi čoveka
podvrgnuto je apsolutno zakonu suprotnosti. Libidinozna energija pokušava
iz parova suprotnosti samoregulacijom ili kompenzacijom da razreši ove
suprotnosti i da postigne relativnu ravnotežu. Energetsko kretanje nastupa
uvek kada je data neka potencijalna razlika. Energija ne može da se izgubi,
jer “izgubljena” energija svesnog života oživljava nesvesne sadržaje.
U ovom energetskom kretanju možemo da razlikujemo progresivno i regresivno
kretanje. Ovom dvostrukom aspektu svih psihičkih zbivanja Jung ostaje
nepokolebljivo veran.
Jung libido ne vezuje za seksualnu definiciju, za njega je libido skraćeni
izraz za “energetski način posmatranja”. U svom delu “PRIKAZ PSIHOANALITIČKE
TEORIJE” 1913. godine je kazao “Libido sa kojim operišemo, ne samo
da nije nešto konkretno ili poznato, već je to upravo jedno X, čista hipoteza,
jedna slika ili tantuz, isto tako malo konkretno shvatljiv kao i energija
fizičkog sveta predstava.” (K. G. Jung “Lavirint u čoveku” str. 59-60).
ZAKLJUČAK
Teorija libida je jedna od najznačajnijih teorija svih psiholoških pravaca.
Nekima je ona osnova čitave teorije, dok je drugi odbacuju kao nebitnu
činjenicu za razumevanje čoveka. Ono što se nameće kao zaključak je da
je ona nezaobilazna tema u teorijama psihologije.
Najveću pažnju zaslužuje Sigmund Frojd, koji je smelo izneo svoje shvatanje
značaja libida, i kao što sam navela u radu, pripisuje mu osnovu za razvoj
karakternih crta svakog čoveka. Tek nakon Frojda čovek se sagledava i
kao seksualno biće gde razni poremećaji u ovom razdoblju dovode do neuroza,
frustracije i sličnih poremećaja. Moje shvatanje je da je isuviše generalizovao
funkciju libida i pridružujem se neofrojdisti Karen Hornaj, koja uvažava
funkciju libida ali i modifikuje teoriju pridavajući veći uticaj porodici
u prevazilaženju osećaja strepnje kod deteta. U slučaju nerazjašnjene
strepnje dete ne razvija osećaj o sebi i strepnja se produžava a prilagođavanje
se sagledava u vidu neurotičnih potreba. U ovom radu sam ukratko prikazala
i stanovište začetnika analitičke psihologije K. G. Junga, (koji je takođe
kao i K. Hornaj bio učenik Frojda), kojem je glavno neslaganje sa Frojdom
bio baš ovaj pojam koji je kod Junga dobio veći značaj pridenuvši mu ime
“PSIHIČKA ENERGIJA”.
Ova teorija se još uvek pokušava dokazati i u pomenutim pravcima samim
tim ovo je dokaz koliko je ova tema pogodno tle za mnoge rasprave o poremećajima,
pogotovo neurozama, i uopšte za bolje shvatanje čoveka.
LITERATURA
1. Frojd S. : “UVOD U PSIHOANALIZU”, “Matica Srpska”, Beograd 1981.
2. Hornaj K. : “NOVI PUTEVI PSIHOANALIZE”, “Kosmos”, Beograd 1965.
3. Jung K. G. : “LAVIRINT U ČOVEKU”, “Ars Libri”, Beograd 1995.
4. Radonjić S. : “PSIHOLOGIJA UČENJA”, ZUNS, Beograd 1992.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|