|
Razvojna psihologija
Psihološki aspekti školskog detinjstva
Knjiga je napisana sa ciljem da budućim učiteljima dopuni već postojeća
znanja iz razvojne psihologije .Može biti od koristi i starijim učiteljima
kao i roditeljima,jer daje odgovore na neka pitanja o psihičkom i ostalim
aspektima razvoja dece tokom školske dobi.
U prvom tj. opštem delu pojašnjen je pojam razvojne psihologije i njenih
mnogobrojnih i vrlo značajnih disciplina i poddisciplina koje su nastale
zbog raznih aspekata,područja ispitivanja, specijalne razvojne psihologije.Uz
specijalnu razvojnu psihologiju, nastala je i opšta razvojna psihologija
koja pak stremi ka tome da rezultate istraživanja spec.raz.psih. objedini
u neka opštevažeća pravila psihičkog razvoja čoveka.
Sada se još javlja u sklopu specijalne razvojne psihologije i humana razvojna
psihologija,koja zbog dva aspekta istraživanja,opet dovodi do grananja
na dve nove poddiscipline.
Otuda se razvojna psihologija shvata kao ontogenetska razvojna psihologija,koja
proučava psihičke promene čoveka od začeća do smrti. Zbog istraživanja
psihičkog razvoja koji naravno za sebe vezuje i socijalni vid i fizicki
vid razvoja,na različitim uzrastima,znači različite godišnje dobi,deli
se jos na:
1. dečju psihologiju
2. psihologiju adolescencije
3. psihologiju zrele dobi i
4. gerontopsihologiju.
Bitnija od svih pomenutih jeste dečija psihologija.Mnogi tvrde da se tada
najviše razvijamo,i sam je početak bez koga ne bi moglo dalje istraživati.
Zatim je dat pregled shvatanja razvojne psihologije američkih,nemačkih,švaj
carskih i mnogih drugih važnih psihologa.
U sledećem odeljku dat je opis ciljeva razvojne psihologije čiji naslov
i jeste"Ciljevi razvojne psihologije".Svode se na četiri i to
su:opisivanje,objašnjenje,predviđanje i modifikacija psihičkog razvoja.Odeljak
"Značaj razvojne psihologije za one koji se bave vaspitno-obrazovnim
radom"samim naslovom ističe o čemu je reč.
Sledeće jeste pokušaj jasnog definisanja pojma RAZVOJ.Gledan sa različitih
aspekata,raznih psihologa ,razvoj dobija različita,dublja značenja,a neki
čak tvrde,da se ne ulaže dovoljno truda "oko određenja složene pojave
označene terminom-PSIHOLOŠKI RAZVOJ" Kristalizacijom izvesnih načela
iz prethodnog poglavlja dolazi se do teorijske promene paradigme RAZVOJNE
PSIHOLOGIJE CELOKUPNOG ŽIVOTA. Zatim su date osnovne pretpostavke za razvojnu
psihologiju celokupnog života po Baltesu,kojih ima sedam:
1. DOŽIVOTNI RAZVOJ-razvoj kao doživotna pojava što
znači dve stvari: prva je protezanje razvoja tokom celog života, a druga
da je razvoj sistem razvojnih procesa koji ne nastaju samo u početnom
već i u kasnijim periodima života.
2. MULTIDIREKCIONALNOST RAZVOJA-gde se objašnjava postojanje
varijacija u pogledu razvojnih promena ne samo različitih već i istih
područja ponašanja;
3. RAZVOJ KAO RAST (dobitak)I OPADANJE
(gubitak)-jeste razj ašnj avanj e postojanja rasta I opadanja u razvoju;
4. PLASTIČNOST RAZVOJA-visok stepen plastičnosti karakterističan
za psih.razvoj ,dovodi do variranja razvoja pojedinca zavisno od uslova
života i životnih iskustava;
5. ISTORIJSKA UKOTVLJENOST RAZVOJA
-Značaj društvenih promena kao faktora razvoja pojedinca;
6. KONTEKSTUALIZAM-baš pomenuta istorijska ukotvljenost
ukazala je na jedan od najznačajnijih konteksta,a to je istorijski;
7. MULTIDISCIPLINARNO RAZMATRANJE...
Odatle sledi "Opšta arhitektura ljudske ontogeneze" koja je
sačinjena od tri Baltesove
teze da se s godinama:
-smanjuju koristi od evolucione selekcije
-povećava potreba za kulturom i
-smanjuje efikasnost kulture.Javljaju se iz dinamike odnosa između bioloških
i kulturnih činioca sveukupnog života.
Iz svega prethodno spomenutog, saznajemo da je psihički razvoj veoma složena
pojava na koju uticaj imaju razni biološki i sredinski faktori.U poglavlju
RAZVOJNE PSIHOLOGIJE CELOKUPNOG ŽIVOTA nalaze se još i naslovi poput:
a)Opšta arhitektura ljudske ontogeneze,gde se kreće od Baltesove pretpostavke
da je ljudski razvoj u osnovi,nepotpun i da za to postoje dva osnovna
razloga.. .Odakle opet proizilazi niz komleksnih zadataka,istraživanja
pomoću kojih Baltes i drugi pokušavaju naći opštu arhitekturu razvoja
celokupnog života
b)Model selektivne optimizacije sa kompenzacijom koji je razvijen 1980-90.,od
strane Paula I Margaret Baltes I njihovih saradnika.Osnovna pretpostavka
modela je,da se uspešan razvoj,određen kao istovremena relativna maksimizacija
dobitaka i minimalizacija gubitaka,sastoji u koordinaciji tri opašta razvojna
procesa:SELEKCIJA , OPTIMIZACIJA I KOMPENZACIJA .Kao treće poglavlje opšteg
dela dat je pregled i objašnjenje metoda(strategija) istraživanja psihičkog
razvoja.Pominju se strategije o kojima smo učili na prvoj godini učiteljskog
fakulteta i one su :
longitudinalna, transverzalna strategija, poprečno
sekvencijalni model, strategija vremenski odloženog istraživanja
i kao dopuna postojećim strategijama javlja se nova, obećavajuća MIKROGENETSKA
ili mikrorazvojna strategija istarživanja. Naravno da je za sve
nas koje god profesije bili ,veoma interesantan i važan životni ciklus.Tako
on postaje jedno od važnih težišta istraživanja i razvojne psihologije
i drugih nauka.Ovoj temi veliki značaj pridavan je još u vreme starih
grka.Životni ciklus je bio inspiracija mnogih likovnih dela.
Ovde još postoji i prikaz modela životnog ciklusa Danijela Levinsona.On
pravi razliku između pojmova životni tok i životni ciklus što podrobno
i objašnjava.
ŠKOLSKO DETINJSTVO KAO DEO DETINJSTVA I ŽIVOTNOG CIKLUSA
U modelu Danijela Levinsona detinjstvo je deo predodrasle dobi.Vodi se
reč o periodizaciji i problemima koji se javljaju pri periodizaciji detinjstva.Psihološke
periodizacije su vid kvalifikacije prema manje ili više eksplicitnim ili
obuhvatnim kriterijumima.
Životni ciklus ili vek je činjenica,a njegova podela pak,široko prihvaćeno
shvatanje jednog društva u određenom istorijskom periodu.Zatim slede problemi
školskog detinjstva gde se pod pojmom školsko detinjstvo podrazumeva doba
od 6/7 do 10/11 godine.Po Vigotskom uobičajena podela detinjstva koja
se uz izvesne promene upotrebljava u školskim priručnicima pedagogije
izgleda ovako: -prenatalniperiod(od začeća do rođenja) -period odo/cadi(približno
prva godina života) -rano detinjstvo(od 1 do 3 godine) -predškolsko detinjstvo(od
3 do 6-7 godine) i -školsko detinjstvo(od 6/7 do 10/11godine).
U ovom kao i u ostalim poglavljima biće objašnjene i približene promene
kod dece ovog uzrasta koje mogu biti fizičke,psihosocijalne i kognitivne.Ovo
bi trebalo da poznaju svi koji se bave decom tog uzrasta,da bi neke probleme
tog perioda izbegli ili uspešno rešili.
Početak i kraj školskog detinjstva Je ujedno period šk.detinjstva i životnog
ciklusa čiji se početak i kraj mogu jasno odrediti.Počinje od 6/7 I po,a
završava ulaskom u pubertet,tačnije 10/11 godini.Ni ovo nije savršeno
precizna orijentacija jer je ulazak u pubertet kod pojedinaca raniji ili
kasniji.Dozvoljava se variranje od godinu do godinu i po dana,gde nam
nastupanje puberteta objektivno ukazuje na završetak školskog detinjstva,i
početak adolescencije.Nastup puberteta je nešto raniji kod devojčica,a
kasniji kod dečaka.Ali kraj školskog detinjstva svakako jeste socijalana
struktura koja pored objektivnih ima i subjektivne komponente.
Svoja bogata izlaganja o posebnoj ulozi subjektivnog doživljavanja sebe
i usklađenosti sa stvarnopšću profesor dopunjava rezultatima nemačkih
istraživanja.Kao zaključak tog istraživanja za prelazak iz šk.detinjstva
u adolescenciju kao veoma bitna uzeta su dva događaja:samostalno određivanje
svog izgleda i pojava prve ljubavi.
I I POGLAVLJE RAZVOJ TOKOM ŠKOLSKOG DETINJSTVA
Iz prethodnog dela ove knjige zaključujemo da je razvoj veoma složen,celovit
i jedinstven proces.Da bi nam ga jasnije priblizio,profesor ga deli na
tri široka aspekta:
1. FIZIČKI RAZVOJ
2. KOGNITIVNI RAZVOJ
3. PSIHOSOCIJALNI RAZVOJ.
Svaka promena koja se dogodi u jednom od ova tri aspekta ,odraziće se
na ostala dva.Autori koji preferiraju etapno izlaganje razvojno psiholoških
sadrzaja biraju i ovu trodelnu podelu.U poglavljima koja se nižu jedno
za drugim,detaljniji su prikaz pojedinih promena,pomenutih aspekata.Psiholozi
koji su se opredelili za praćenje i istraživanje razvoja celokupnog života
i pre su kao što to opet čine istakli da RAZVOJNA PSIHOLOGIJA ne proučava
samo intraindividualne duševne promene već i interindividualne razlike
i sličnosti. Pod pojmom razvoj ne podrazumevaju se samo promene,već i
relativna nepromenjenost,stabilnost psihičkih procesa i osobina.
FIZIČKI RAZVOJ
Osvrtom na određene uzrasne periode , uporedjena su deca različitih zemalja.Kao
očekivani rezultat(možda i ne) proizilazi "idealan" fizički
izgled deteta,a kao normalna pojava većinsko odstupanje od idealnog.Kod
nas kao i u svetu u jednom razredu postoji nekolicina "idealnih"
I većina debeljuškastih(češći slučaj) ili pak premršavih.Tako je i sa
visinom.Zatim oko 10 god. dolazi do vidljivih pubertetskih promena kod
devojčica kada nastupa i period bržeg rasta.Iz navedenih podataka se može
zaključiti,da pubertet i sa njim povezani ubrzani rast nastupa dve godine
ranije kod devojčica,za razliku od dečaka.
U nekim razvijenijim zemljama individualne razlike u težini i visini često
bivaju uslovljene naslednim činiocima.Usled toga u tim zemljama gojaznost
je veći i ozbiljniji problem od neuhranjenosti.
Ove spoljašnje razlike imaju veoma nepovoljan uticaj na psihosocijalni
i psihofizički razvoj i zbog toga profesor iz ta dva aspekta govori nešto
više o njima.U poglavljima sa istoimenim nazivima "GOJAZNOST"
i "NEUHRANJENOST" data su tumačenja pojmova kao i neki od osnovnih
polaznih faktora pojave ovih,generalno nimalo naivnih problema.Kod nas
je u narodu uvek bilo da dete bude zdravo,sto je podrazumevalo i da bude
bucmasto.U istinu lepše je videti bucmasto dete od mršavog.Pita li se
neko koliko je sigurno i tačno da su buce zdrave?Pita li se neko koje
su posledice po sveukupan razvoj buca?Buce skoro uvek bivaju diskriminisane
ili u gorem slucaju bivaju prihvaćene od drustva,ali je cena ulaska u
drustvo veoma visoka po psihu,a samim tim i ostale aspekte ličnosti.Ovu
slobodu o davanju ličnog suda o problemu gojaznosti dozvolila sam sebi
, jer sam ja jedna od tih buca.Sada kada sam sama uvidela tuđe greške
pokušavam na sve načine da ih popravim.Mislim da bi bilo korisno povremeno
održavanje seminara ili tome slično na temu "ZDRAVE I PRAVILNE ISHRANE
OD MALIH NOGU" . Toliko o goj aznosti.Problem neuhranjenosti je uglavnom
sličnog porekla kao gojaznost..Profesor je uz bogate primere predočio
problem i posledice tog problema.Ni ovaj problem nije nerešiv.Oba ova
problema neophodno je shvatiti što je ozbiljnije moguće jer posledice
njihovog delovanja nisu nimalo bezazlene.
MOTORNI RAZVOJ
Kao sledeći podnaslov koji veoma opširno obrazlaže značaj školskog doba
za razvoj motornih sposobnosti.Naravno porede se razvoj mišića kod dečaka
i devojčica kod kojih je slabiji.i savitljivost i gipkost tela koji su
karakterističniji za devojčice.Profesor još naglašava,da je za većinu
aktivnosti i motornih veština tokom školskog detinjstva,važan uzrast koliko
i samo vežbanje.Za decu školskog uzrasta slobodno se može reći da su veoma
aktivna fizički kao i radoznala.
I I/2 KOGNITIVNI RAZVOJ
U periodu školskog detinjstva dešavaju se značajne promene kognitivnog
funkcionisanja deteta.Kod dece tog uzrasta mišljenje je organizovanije,fleksibilnije,sistematičnije
i logičnije od mišljenja predškolskog deteta.
U nastavku drugog dela,drugog poglavlja detaljnije su prikazani pomenuti
aspekti saznajnog razvoja,odnosno uticaja na saznajni razvoj.
- Po švajcarskom psihologu Žanu Pijažeu od 7-8 do 11-12
godine dete se nalazi u tzv.periodu "dovršavanja konkretnih operacija".
Da bi potvrdio reči Pijažea profesor ih pojednostavljuje objašnjenjem
da je dete na pomenutom uzrastu sposobno da obraća pažnju na nekoliko
dimenzija problema ,da uzima u obzir veći broj informacija o datoj situaciji
kao i da ih mišljenski obrađuje. Ali mišljenje je vezano samo za konkretne
situacije,za poznate predmete.Nakon toga dat je vrlo očigledan primer
stvaralaštva deteta na nivou konkretnih operacija.Zatim je samo delom
prikazan rad Pijažea i njegovih saradnika,koji je donekle rasvetlio kognitivni
razvoj tokom školskog detinjstva.Uočava se ono već isticano,da je školsko
detinjstvo ,deo detinjstva,a samo detinjstvo jedna od faza celokupnog
životnog ciklusa i da se razvojni procesi ne mogu razumeti bez pre školskog
detinjstva i onoga što sledi.
Do razvoja pamćenja dolazi se preko kritike Pijažeove teorije kojom on
potcenjuje dečije kompetencije.Te kritike upućuju Dejvid Koen po ugledu
na Orlanda Lurensa i Arnolda Mačada.
Da uvidimo kako mišljenje školskog deteta postaje sistematičnije i logičnije
pomogla nam je Pijažeova teorija.
O još jednoj etapi razvoja tokom perioda školovanja, RAZVOJU PAMĆENJA
tj. kognitivnim promenama saznaćemo iz radova istraživača čija se naučna
delatnost odvija u okvirima teorijske orijentacije,paradigme,teorija obrade
informacija.Kao prilog ovom delu nailazimo na tabelu iz čijih se podataka
može zaključiti i to da je stepen jezičkog razvoja determinanta pamćenja
, tj. učenja takođe veoma značajna.Otuda sledi reč i više o jezičkom razvoju.Shodno
početku razvoja jezika sledi I bilingvizam koji vezuje pitanje početka
nastave stranog jezika.
Zatim je na neki način izveden zaključak o kognitivnom razvoju tokom školske
dobi.Navodi se da je u tom periodu škola pored porodice,društvena institucija
koja većinski utiče na razvoj deteta.Prikazane su još I prednosti dece
koja se školuju,od onih koji su istog uzrasta,a to ne čine.
Knjiga je završena psihosocijalnim razvojem školske dece iz uglova dva
istaknuta psihologa Sigmunda Frojda i Erika H. Eriksona.
Prisustvom profesorovim predavanjima saznala sam mnogo o samoj psihologiji,
o njenim mogućnostima istraživanja psihičkog razvoja kao i ostalih aspekata.Ovom
knjigom se moja dosadašnja znanja produbljuju i dobijaju na obimu.
Iako spada u stručnu literature,doživela sam ovo profesorovo delo kao
roman sa poukom i porukom.To je verovatno zbog načina na koji sam je pročitala.Bilo
je to čitanje u "jednom dahu",a ponovo bih se vraćala i zadržavala
na nekim po meni bitnim delovima koje sam i prokomentarisala ili predstavila
u kratkim crtama.Korišćena je literature italijanskog,nemačkog i američkog
kova.Sve tvrdnje o bilo kom koraku psihičkog razvoja školskog detinjstva,profesor
je potkrepio dokazima i rezultatima istraživanja značajnih psihologa.
Ovom knjigom profesor nam je otkrio,približio jedan deo slagalice psihičkog
, a samim tim I svih drugih aspekata razvoja,tokom perioda školovanja.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|