Vek koji će nam, između ostalog, doneti otkriće genoma, Specijalnu
teoriju relativnosti, dva Velika rata i pad Berlinskog zida otvorio
je Zigmund Frojd (1856-1939)
prvim sistematičnim remek-delom psihoanalitičke revolucije, knjigom
Tumačenje snova (Die Traumdeutung). Zanimljivo je, da je Frojd delo
napisao 1899. godine, ali je tražio da bude štampano 1900. kako bi
otvorio 20. vek u sam osvit herojskog doba psihoanalize (ispostaviće
se da je tih godina rođen i Žak Lakan). Za prvih šest godina Tumačenje
snova je prodato u svega 600 primeraka, ali posle njega više ništa
neće biti isto.
Te 1900. godine počinje naučno tumačenje snova postavljanjem osnova
za dubinsku psihologiju ustanovljenu Frojdovom
psihoanalizom i analizom individualno nesvesnog iz čega proishodi
i dinamika sna. U intelektualnu avanturu razvijanja svoje teorije
Frojd je krenuo analizom vlastitih snova za šta mu je poseban podsticaj
predstavljalo osećanje tragičke krivice prema ocu Jakobu, koje je
ostalo od najranije mladosti, a koje će ga svojim nepodnošljivim nabojem
dovesti i do prvog nagoveštaja oceubilačke dimenzije edipalne organizacije
koju će izložiti u Tumačenju snova.
Frojd se vremenom pored vlastitih snova koje je do tančina opisivao
svojoj supruzi Marti, zainteresovao i za snove svojih neurotičnih
pacijenata, koji su onog časa kada je prestao da deluje pritiskom
ili sugestijom na njih, kada im je dozvolio da se slobodno izražavaju,
počeli spontano da mu opisuju svoje snove. Stekao je utisak da su
snovi značajni, te je počeo i da ih beleži. Frojd polako postaje psihoanalitičar
koji "vlastito nesvesno povija kao receptivni organ ka pacijentovom
nesvesnom koje se lagano pomalja". Na tom putu u pacijentovo
nesvesno najviše mu je pomogla Fani Mozer koja mu je tokom seanse
ponavljala: "Ne govorite mi, ne dodirujte me samo me slušajte".
To je predstavljalo začetak slobodnih asocijacija.
Uvođenje slobodnih asocijacija predstavlja najodlučniji momenat u
istoriji psihoanalize. Pošto se pacijent opustio fizički i mentalno
Frojd od njega ne traži da se seti izvora svojih nevolja, nego mu
pomaže da pusti misli na volju ne sputavajući ga svojom kontrolom.
Metodom slobodnih asocijacija Frojd je otkrio i manifestni (svesno
iskustvo tokom sna) i latentni (ono skriveno u nesvesnom) sadržaj
sna. Time je ovaj strastveni kolekcionar egipatskih i klasičnih antikviteta
poput arheologa počeo da dešifruje nepoznati jezik snova polako sve
više otvarajući podzemne odaje bolnog i skrivenog pamćenja.
FROJDOVO TUMAČENJE SNOVA
Odlazeći
na spavanje čovek svake noći na isti način na koji skida svoje odelo
svlači i svoju psihu, odriče se svojih psihičkih tekovina te se u
oba aspekta i fizičkom i psihičkom približava situaciji sa samog početka
životnog razvoja. Somatski posmatrano, spavanje je, po Frojdu, reaktiviranje
boravka u majčinoj utrobi. O tome svedoče stanje mirovanja, toplota,
odsutnost nadražaja i fetusni položaj u kome ljudi spavaju. Najviše
odmora donose oni snovi za vreme kojih je um najmanje aktivan, pa
stoga snovi imaju po Frojdu imaju zadatak da utišaju svest i očuvaju
proces spavanja što nije baš lak zadatak.
Kako u toku spavanja slabi budnost našeg unutrašnjeg policajca Superega
koji nam nameće zakone suprotstavljene našim željama, u snovima stvaranjem
kompletne narcističke situacije dobijamo pravu priliku za ispunjenje
potisnutih želja, agresivnih poriva i seksualnih nagona koji se nisu
mogli ostvariti, već su ostali zakopani u dubini podsvesti. Problem
se, međutim, javlja zbog toga što se sudbina potiskivanja za pojedini
nagon sastoji u nemogućnosti olakog prelaska iz sistema nesvesnoga
u sistem predsvesnoga. Sam materijal nesvesnog je potisnut sadržaj.
Um, naime, u sebi krije dve odaje: svesno i nesvesno i njihove želje
se često razlikuju. Kada su svesno i nesvesno saglasni oko onoga što
žele, onda je san ispunjenje želje (dok je išao u školu Frojdu se
često dešavalo da prečuje buku budilnika sanjajući sebe kako leži
na osunčanoj poljani u švajcarskim brdima što na najplastičniji način
ilustruje dvostruku funkciju sna da bude čuvar spavanja, koji nas
štiti od spoljašnjih nadražaja /budilnik/ i da ispunjava želju /nastavak
spavanja/). Međutim, kada su želje nesvesnog uma drugačije, onda je
"san prerušeno ispunjenje potisnute želje". Na taj način,
san kao kombinacija dnevnih ostataka (pojedinih dnevnih sećanja) i
energije sadržane u nesvesnoj potisnutoj želji predstavlja suočavanje
s neželjenim nagonskim impulsima.
Frojdova teorija smatra da kod svakog čoveka postoje želje za koje
ne bi voleo da drugi znaju, kao i želje za koje on sam ne bi želeo
da zna, pa su zato te želje maskirane, a latentne misli potisnute,
što se postiže cenzurom koja propušta samo ono što je njoj prijatno,
dok u nesvesno potiskuje te nedozvoljene želje (ukoliko san probudi
snevača znači da cenzura nije bila efikasna).
Dakle, kada čuvar vrata ili cenzor radi, san tada deluje drugačije
od originalne želje, a želje se pojavljuju u izopačenoj formi, kako
ne bi bile prepoznate od svesnog dela ličnosti, za šta je dobar primer
pisac koji u strahu od cenzure ublažava i izopačuje izražavanje svog
mišljenja, pa stoga počinje da govori u aluzijama u prerušenom obliku
koji deluje bezazleno. Govoreći šta se desilo između dva mandarina
u Kini on, zapravo, govori o činovnicima u svojoj domovini (nešto
slično srećemo u holivudskoj "dramaturgiji termita" Manija
Farbera po kojoj je priča samo osnov da bi se ispod nje sabijala značenja
a ispred nje nudile alegorije).
Da bi se otkrile te skrivene misli sna prekrivene aluzijama potrebno
je njihovo pretvaranje u latentni sadržaj sna, tj. tumačenje manifestnog
sadržaja sna. U tom slučaju prvo se mora napraviti razlika između
"ispoljenih sadržaja" (koji se pojavljuju u snu) i "latentnih
sadržaja" sna (nesakrivenih podsvesnih želja koje su stvorile
san) koji skrivaju smisao sna ili ono što je neprihvatljivo za svestan
deo ličnosti i onda u saradnji snevača i tumača putem slobodnih asocijacija
ti sadržaji se moraju dovesti u svest.
Kao što vidimo jasno je da san nikada ne ponavlja verno podatak iz
stvarnosti, već pravi aluziju koju treba odgonetnuti kako bi se otkrilo
šta ona skriva i šta san poručuje. Kako se često u tumačenju snova
previđa postojanje novih misli koje se kao u kakvom rebusu kriju iza
sna, a koje smo zanemarili misleći da smo rešili zagonetku sna da
bi se otkrila potisnuta želja ili dinamičko jezgro sna, da bi se prokrčio
put do prave prirode sna potrebno je proniknuti do latentne misli
sistematskim odmotavanjem iskrivljavanja u "radu sna". Da
bi se to postiglo moraju se protumačiti četiri faze kroz koje prolazimo
tokom snevanja: sažimanje, premeštanje, predstavljanje i sekundarna
revizija.
Sažimanje je zamena celine jednim delom kada sadržaj manifestovanog
sna ima manje sadržaja od latentne misli. Kada je uloga sažimanja
najizraženija moguće je potpuno izostavljanje određenihi latentnih
elemenata. Premeštanje je proces prilikom koga se latentni element
zamenjuje aluzijom. Ekstreman oblik premeštanja je totalna inverzija,
tj. zamena nečega njegovom suprotnošću (odeća npr. simbolizuje nagost).
Predstavljanje je proces uz pomoć kojeg se apstraktne ideje manifestuju
konkretno ili grafički. Krajnja aktivnost procesa sanjanja, "sekundarna
revizija", samo je kombinacija neposrednih rezultata prethodnog
rada sna i njihovo uobličavanje u jedinstvenu, razumnu i koherentnu
priču.
Frojd snove objašnjava individualno nesvesniim, a to su sadržaji
sna koji su u vezi sa ličnim doživljajima individualnog porekla. Na
primeru jednog Frojdovog sna u formi želje u prerušenom obliku to
bi izgledalo ovako: "Kada mi je bilo četiri godine, tokom
putovanja vozom iz Lajpciga video sam svoju majku nagu. Par godina
kasnije sanjao sam san pun anksioznosti... Moju majku, koja izgleda
neobično mirno, kao da je u snu, unose u sobu neki ljudi sa ptičjim
glavama i spuštaju je na krevet. U tom trenutku se budim i trčim ka
svojim roditeljima". Frojd potom tumači svoj san: "Video
sam te bogove sa ptičjim glavama na egipatskom pogrebnom spomeniku
u Filipsonovoj Bibliji. A dečak po imenu Filip mi je otkrio kako se
u slengu kaže seks. Nemačka reč Vogeln, koja u slengu znači seks,
takođe znači ptica. "Mirni" izraz lica moje majke preneo
sam sa lika svog dede koga sam video na samrti. Moja anksioznost zbog
njene "smrti" prikriva želju uperenu protiv oca".
Ovaj san sadrži tipičnu želju iz detinjstva: Želju za smrću usmerenu
na oca i seksualnu želju usmerenu na majku. Ovakvu seksualnu simboliku
Frojdovog tumačenja snova kao ispunjenja želje osporiče i nastavljači
i revizionisti njegovog dela.
Frojd i Žak Lakan
Frojdova teorija o delovanju cenzure u snovima bila je u suštini
retorička i kao takva bila je vrlo privlačna kasnijim (post)strukturalistima
koji su, sledeći De Sosirovu lingvistiku, u suštini um doživljavali
kao jezičku konstrukciju. Oni na čelu sa Žakom Lakanom (1901-1981)
ipak preispituju Frojdovu teoriju da je san ispunjenje želje postavljajući
pitanje: Da li jedan san ima samo jedno pravo tumačenje ili više paralelnih,
alternativnih i ravnopravnih? Svoju hipotezu da san ostvaruje želju
da bi se spavanje održalo, a koja implikuje dve pretpostavke: da je
san čuvar spavanja i da nesvesna želja remeti san, Frojd je najpre
argumentovao na jednostavnim snovima.
On povodom toga navodi kako se obično posle slane večeri budi žedan
usred noći. Tako je jednom prilikom sanjao kako pije vodu iz etrurske
urne, ali je voda bila toliko slana očigledno zbog pepela da nije
mogao utoliti žeđ. Nakon toga se probudio i uvideo da je želja, u
ovom slučaju biološka potreba produkovala san koji je trebalo da je
zadovolji. Međutim, kako se tako snažna potreba ne može zavarati jednim
snom došlo je do buđenja.
Odnos između biološke potrebe, sna i buđenja, Frojd generalizuje,
po principu analogije, na odnos između psihičke želje, sna i buđenja.
Kao prvu kariku u toj generalizaciji, Frojd navodi dečije snove, takođe
vezane za biološke potrebe, ali koje bi mogle biti zadovoljene alternativnim
objektom. Tako, na primer, dečak koji je morao da preda korpu trešanja
jednom oficiru, sledeće noći sanja da je pojeo sve trešnje. Dečaku
san ispunjava želju na vrlo direktan način. Svakako ovo nije potreba
koja bi se morala zadovoljiti da ne bi inače došlo do buđenja. Naime,
dečak nije bio gladan. Reč je o finijoj potrebi - želji koja je usmerena
na specifični objekt na trešnje. U tom smislu, u poređenju sa nagonskom
potrebom, želja je finija, nalik "luksuzu".
Na Frojdovo geslo sna kao interpretacije želje Lakan dodaje da san
uvek krije neispunjenje želje. Da bi pokazao da se želja uvek referiše
na neku novu želju Lakan kao paradigmatičan primer navodi poznati
primer sna o prelepoj mesarevoj ženi.
Jedna snevačica je želela da svakog dana za doručak pojede zemičku
sa kavijarom.
Njen muž je mesar tako da je mogao da joj zadovolji razne želje, do
detalja. Takođe, on je i genitalni karakter, čime Lakan pravi aluziju
da je mogao da zadovolji snevačicine potrebe vezane za seksualni odnos.
Međutim, ona je morala da ima i druge specifične želje koje da bi
ostale želje moraju ostati nezadovoljene. Pomalo šaljivo, na pitanje
šta hoće mesareva žena, Lakan odgovara - kavijar, uz komentar da je
to ujedno i ono što ona neće. Nesretna snevačica je molila svog muža
da joj ne poklanja nikakav kavijar.
Može se primetiti da se ovaj komentar razlikuje od Frojdovog - O
čemu sanja guska?- O kukuruzu . Želja je luksuzna,
lukava, varljiva, dovitljiva i da bi ostala želja, po Lakanovom mišljenju,
ona mora ostati nezadovoljena (za razliku od potrebe). Biti to znači
želeti, a najveća želja je da uvek želimo.
Na ovom primeru vidimo da želje koje se ostvaruju u manifestnom sadržaju
sna, indirektno ostaju nezadovoljene, potisnute, latentne misli koje
ukazuju na nesvesni subjekt. Subjekt snevanja zna za prevaru, jer
dok se želja u usnulom Egu zadovoljava haluciniranjem kroz san, latentne
misli nesvesnog subjekta znaju da ta želja ukazuje na mesto manjka,
a taj manjak je ono što preostaje nakon buđenja.
Gde je želja tu je i nedostatak. Želja kao rana stvarnosti rascepljuje
subjekta i onemogućuje mu da bude potpun, baš stoga što mu uvek nešto
nedostaje.
JUNGOVO TUMAČENJE SNOVA
Za
razliku od nesigurnog, papirnatog, rastočenog, rastrojenog postmodernog
subjekta i njegovog lakanovskog, protejskog Ja kod koga je i nesvesno
strukturisano kao jezik, New
Age obrt ističe Karla Gustava Junga (1875-1961) i njegovu teoriju
snova koja pokušava da reanimira ono egzotično i barokno što je nemerljivo
u čoveku.
U ranoj fazi svoje karijere Jung je opčinjen Frojdovim Tumačenjem
snova stupio u prepisku sa njim, da bi ga 1907. godine i posetio u
Beču. Nakon intenzivne saradnje do prekida je zbog nepomirljivih razlika
po pitanju shvatanja prirode libida i koncepta nesvesnog došlo sedam
godina kasnije.
Jung je 1913. godine doživeo izvanredno snažnu viziju. Imao je seriju
snova u kojima čudovišan potop prekriva sve severne zemlje i nizije
između severnog mora i stepa. Na kraju se celo more pretvara u krv.
Ta vizija se ponavlja u snovima nekoliko nedelja kasnije praćena glasom
koji je rekao da je sve to "sasvim stvarno i da će tako biti".
Usledio je niz sličnih zloslutnih snova koji se završio u junu 1914.
godine. Kada je u avgustu 1914. izbio Veliki rat , Jung je shvatio
da njegovi snovi nisu bili lični i poželeo je da razume mehanizme
u kojima se njegovo lično iskustvo podudaralo s iskustvom čovečanstva
u celini. Analizirajući kako svoje, tako i tuđe snove Jung je 1917.
godine došao do rešenja u vidu ideje o postojanju nadličnog nesvesnog.
Kolektivno nesvesno
predstavlja riznicu sveukupnog ljudskog iskustva, trezor u kome
su pohranjena duhovna iskustva hiljada generacija naših predaka koja
se prenose sa generacije na generaciju. Ovim otkrićem Jung vraća čoveka
carstvu mita kao onoj jedinstvenoj prapostojbini skrivenoj pod suncem
kolektivnog nesvesnog, kao onom mestu koje je ljudskom biću dostupno
u snovima i mašti.
Kolektivno nesvesno je kreator sna, a sam san je kao neko mitsko biće
- polusvesno, polunesvesno - u kome se Ja sreće sa arhetipskim predstavama
i simbolima kolektivnog nesvesnog. U snovima Ja se približava nečem
univerzalnom, istinskom, većem čemu čovek neumitno stremi u tami primordijalne
kosmičke noći. Modernim rečnikom govoreći, san je kao veliki kompjuter
koji integriše naše mikrokosmičko self sa makrokosmosom i potom štampa
podatke.
Zašto? Pa, zato što je istorija, po Jungu, pokazala da u pojedinim
životnim situacijama čoveku vrlo često individualno iskustvo sadržano
u individualno nesvesnom ne doprinosi u razrešenju nekih njegovih
dilema. Stoga se u tim graničnim situacijama javljaju arhetipski simboli
sadržani u kolektivnom nesvesnom (Jung) i "figure predaka"
iz familijarnog nesvesnog (Leopold Sondi, 1937) koji pomažu da se
lično utopi u kolektivnom da bi se potom otkrilo u ličnom.
Arhetipski san
U kolektivnom nesvesnom nisu prisutna potiskivanja, već sadržaji prisutni
pre svakog individualnog iskustva. Te arhaične ostatke snova predaka
sadržane u kolektivnom nesvesnom Jung naziva arhetipovima
i to su u svakom od nas pohranjene "mudrosti iskustava bezbrojnih
milenijuma" (Arhetipovi kao animus, anima, senka se manifestuju
u snovima u vidu simbola ili figura starca, mladića, đinovskog pauka
u zavisnosti od situacije do situacije). Kada snovi imaju arhetipski
kontekst pre arhetipskih paralela tumač snova mora da iscrpi sve mogućnosti
iz ličnih asocijacija snevača kako bi se saznalo šta taj simbol znači
za osobu koja ga je sanjala. Tek potom posežemo za opštom arhetipskom
simbolikom, to jest metodom objektivne amplifikacije.
U suprotnom ako bismo prilikom tumačenja nekog simbola zanemarili
lične asocijacije snevača interpretacije bi bile neadekvatne (jer
zmija u snu za svakog ima različito značenje). Na nivou amplifikacije
bitne su informacije iz okoline koje su nepoznanica za snevača. Ako
se pokaže potrebnim nakon toga se ide na amplifikaciju u mitologiji,
arheologiji, ritualima praljudi, hemijskim eksperimentima i naravno
nauci čime se otkriva arhetipski smisao datog simbola. Metodom objektivne
amplifikacije otkriva se, dakle, arhetipski smisao sna. Ali čist arhetipski
san je redak. On se javlja samo u "prelaznim situacijama"
našeg života - u ranom detinjstvu, pubertetu, srednjem dobu i pre
smrti "kada postoji potreba da se izrazi ono što misao ne može,
ili ono što se samo sluti i oseća" i u naročito kritičnim trenucima,
kada arhetipska mudrost treba da pomogne tamo gde individualna zakazuje.
Rezultat tumačenja arhetipskog sna je poput gledanja autoportreta
u simboličkoj formi, a dva osnovna cilja arhetipskih snova su uvećanje
svesnosti koje je dovedeno u harmoniju sa prirodom čoveka, tj. ucelovljenje
duše i osećaj manje izolovanosti od drugih ljudi.
Prema Jungu Frojdova "besmrtna zasluga" jeste otimanje snova
iz gatanja o snovima i iz snova. Brojni sanovnici poput Rečnika snova
Madam Voozel bili su aktuelni do pojave Frojdovog Tumačenja snova.
U sanovnicima je sve uniformno i jedan simbol ima isto značenje za
svakog bez ikakvog individualnog izraza. Anđeo predstavlja sreću u
snu, a ljuljaška dobru vest. Sanjate vatru i onda očekujete da će
vam se desiti nešto loše, sanjate mutnu vodu razbolećete se, sanjate
konja -idete na put. Ljudi su se umesto da se bave sobom bavili Sanovnikom
. A snovi nisu isti za sve.
San je ograničen kontekstom, dok je kontekst neograničen fiksnim
simbolima. Kontekst sna može biti politički, istorijski, kulturni...
To vidimo i na primeru jednog sna iz vremena Drugog svetskog rata:
Jedan doktor nakon napornog radnog dana se vraća kući i odlučuje da
prilegne i odmori se uz knjigu o slikarstvu Matijasa Grinevalda kada
iznenada zidovi njegove sobe, a potom i čitav njegov apartman nestaju.
Svet bez zidova u ovom snu smeštenom u kontekst razaranja iz perioda
Drugog svetskog rata je snažna metafora kako su nacisti kolonizovali
naše nesvesno, uništavajući ljudima privatnost.
Kao što vidimo na ovom primeru snovi, naprosto, nisu isti za sve
ljude u svim epohama, a to je prvi na osnovu proteklih epoha, na skali
od Artemidora do Alfreda Morija, nedvosmisleno markirao Frojd.
I pored neospornog priznanja Frojdu zbog produktivnog naučnog modela
tumačenja snova Jung, ipak, raskida sa konkretnom Frojdovom perspektivom
postulirajući simboličku interpretaciju i presecajući vezu sa frojdističkim
paradigmama biologističke postavke i kartezijanskog materijalizma.
Dok su za Frojda snovi Via regia u nesvesno, za Junga je osećajno
obojeni kompleks put u nesvesno. Jung simbole za razliku od Frojda
ne redukuje na nivo seksualno obojemog znaka, već ih shvata kao sastavni
deo nesvesnog, ("moćno i beskrajno kao zvezde") koje je
baza njegovog učenja. Jung je Frojdov metod slobodnih asocijacija
bitno modifikovao svojim metodom asocijacija. On je tražio od onoga
ko je sanjao da kaže šta ti snovi za njega znače, umesto da se, često
bez tumačenja, proglašavaju seksualnim simbolima.
Iz Jungove perspektive Frojd je zamenio znak i simbol ne uspevajući
da ih razlikuje.To svođenje simbola na znak velikim delom je dovelo
do toga da se bezmalo svi simboli u snu posmatraju kao seksualni,
a svaki san kao koktel neuroza u režiji Vudija Alena.
Sve izdužene stvari poput visokih zgrada, ruku, prstiju, jezika,
drveća, ptica, mačeva, noževa, pištolja i topova Frojd je označavao
kao falusne, a sve okrugle i šuplje poput vaze kao obeležje za ženske
genitalije. Za razliku od Frojda, Jung je imao sasvim drugačije shvatanje
simbola uošte, a posebno u snovima. Ne samo da ih nije poput Frojda
ograničio na nivo običnog znaka, već je simbole posmatrao kao sastavni
i neotuđivi deo nesvesnog života u celosti, a pogotovo snova. Zato
simbol nije znak nego psihološka mašina koja oslobađa energiju, tako
da, na primer, rupa u zemlji Vičendija nije nužno znak za ženske genitalije
već simbol koji upućuje na ideju žene-zemlje koju treba oploditi,
dok falus nije nužno oličenje seksualne energije, već može da bude
i izraz snage duha i besmrtnosti kao u slučaju mita o Ozirisu i Izidi.
Jung, takođe, smatra da za snove ne važi samo teorija ispunjenja potisnutih
nesvesnih želja deformisanih cenzurom, kao što to kaže Frojd, već
postoji i teorija kompenzacija, po kojoj snovi imaju funkciju održanja
psihičke ravnoteže. Naime, funkcija snova je da kompenzuju one delove
ljudske psihe koji se nisu dovoljno razvili tokom budnog stanja. Po
Jungu uvek se moramo pitati šta nesvesno želi da kompenzuje, odnosno
da koriguje? Tako na primer neko ko je malog rasta može u snu videti
sebe kao vrlo visoku i snažnu odsobu. Jung ističe i negativnokompenzatornu
odnosno reduktivnu funkciju sna koja svedoči da kod ljudi koji nisu
intimno dorasli svojoj spoljašnjoj visini nesvesno vrši kompenzatornu
funkciju (čovek s izuzetno visokim mišljenjem osebi bez podrške o
realitetu za takav stav zbog svoje nedoraslosti sanja da je portir
u velikoj ustanovi u kojoj je bio direktor).
Jungova teorija se razlikuje od Frojdove i po tome što u njegovoj
analitičkoj psihologiji simboli iz snova predstavljaju ključ za razumevanje
snevačevog sadašnjeg i budućeg života, a ne prošlih konflikata kako
je smatrao Frojd. Dok je za Frojda nesvesno instrument želje, seksa
gladno postojanje, pa je i rezultat celokupne ljudske kulture nusprodukt
seksualne funkcije i devijacija libida (simptom), za Junga je nesvesno
izvorište celokupne kreacije. Jung kaže da svest može biti dresirana
kao papagaj, ali ne i nesvesno. Stoga nesvesno za razliku od svesti
vidi celinu, a osluškujući snove mi osluškujemo i nesvesno.
Jung je svojim stavovima u neku ruku saglasan sa Talmudom - San je
vlastita interpretacija. Drugim rečima san je ono što jeste. U Jungovoj
teoriji nesvesno poseže za vlastitim simboličkim jezikom, pre-logičnim
i alegorijskim. Oslanjajući se na svoj jezik nesvesno nema razloga
da distorzira, zakrivljuje bilo šta. Ono samo izražava sebe (ovaj
koncept je opozit represiji u snovima). Konačno san je naš unutarnji
glas. Prirodni izraz nesvesnih psihičkih procesa. Rendgenski zrak
nesvesnog i vrelo simbola. Sam glas nesvesnog u nama. Jedna od pritoka
u reci individuacije.
Danas je uobičajeno mišljenje da je Jung ovakvim stavovima oživeo
slikovito mišljenje i simbole, doprinoseći prepoznavanju dinamizma
i fluidnosti koji postoje između simbola i njihovih značenja, ali
se isto tako smatra i da je platio dug metafizičkoj tradiciji koja
se nalazila njemu kao prethodnica (Neher mu zamera nenaučni pristup,
a Kalvin S. Hol hipotezi kompenzacije i stavu da mi sanjamo ono o
čemu ne mislimo suprotstavlja hipotezu kontinuiteta navodeći primer
kako u snovima najviše agresije iskazujemo prema ljudima sa kojima
smo u konfliktu i tokom budnih časova). Čemerna, teška, supstancijalizujuća,
esencijalistička, metafizička tradicija koja nastoji da svakom životu
prethodi kao jedna jedina izvesnost i da određuje njegov tok u obliku
one čuvene zmije, uniboros, koja se sama sebi vraća simbolično proždirući
sebi rep, Jungova je determinanta.
No, Jung i Frojd, nisu ni imali isti cilj kada su tumačili snove
i utoliko su po Kristini Valde neke šizme između te dve škole besmislene.
Uostalom, zajedno Frojdov jezik simptoma, Jungov jezik simbola i Sondijev
jezik izbora (švajcarski psihijatar, osnivač šikzal-analize Leopold
Sondi je 1937. oslanjajući se na genetiku, velikom analizom genealoških
stabala otkrio novu dimenziju nesvesnog - familijarno nesvesno, koje
se ispoljava između ostalog i u formi specifičnih snova koje Sondi
naziva "snovi predaka". Oni u nama i dalje žive u formi
latentnih recesivnih gena i teže da se izraze i determinišu izbor
ljubavnog i bračnog partnera, prijatelja, ideala, profesije, vrste
bolesti i smrti i na taj način upravljaju našim životom) u pojedinim
savremenim teorijama čine trodimenzionalni sintezu u tumačenju snova.
Jedna od teorija u interpretaciji snova nastala na temeljima braka
Frojda i Junga je i ona koja dolazi iz geštalt
psihoterapije. Dekomponujući preko Vilhelma Rajha Frojdov metod
u koncepciju jedinstva duha i tela, Fric Perls je od 1940-ih godina
u duhu nove sinteze Frojda, Junga, humanističke psihologije, egzistencijalizma
i istočnjačkie tehnike predstavio svoju teoriju snova kao deo holističke
prirode geštalt terapije, koja podjednako uvažava um, telo, emociju
i duh. Tako je san od "kraljevskog puta u nesvesno" prerastao
u "kraljevski put do integracije". Tokom 1970-ih dodatni
vetar u leđa tumačenju snova pružila je En Faradej koja je pomogla
da se tumačenje snova uvede u glavni tok (van)naučne misli objavljivanjem
knjiga sa ovom tematikom i osnivanjem grupa za analizu snova.
Time se, uz otkriće REM faze sna sredinom 20. veka, otvorio prostor
za preplitanje, sudaranje, konfrontiranje, poništavanje i umnožavanje
gomile različitih psihoanalitičkih,
kognitivnih i neuronaučnih teorija u tumačenju snova.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|