|
Emocije
Iako su u potragu za boljim razumevanjem covekovog emocionalnog ivota
bili ukljuceni i takvi umovi kao što su Arist, Dekart, Spinoza, Hobs,
Darvin, Vunt, Frojd i mnogi drugi,
Klapared je 1928. godine na jednom simpozijumu posvecenom emocijama, bio
prisiljen da izjavi: “Psihologija afektnih procesa je najkonfuznnije
poglavlje na celokupnom polju psihologije." Bilo je predloga
da se pojam ,,emocija" napusti zbog nepodobnosti za naucno istrazivanje,
ali taj predlog nije prihvacen. Emocije su, jednostavno, toliko naporan
deo ljudskog bica, da je elimihnacija emocija iz opisa ljudske licnosti
nemoguca. Da bi se razumela priroda emocija, neophodno je odgovoriti na
mnoga pitanja:
1) Šta je emocija?
2) Šta izaziva emociju?
3) Kakve funkcije imaju emocije?
4) Da li je emocija uzrok telesnog stanja, samo telesno stanje ili rezultat
telesne promene?
5) Koje su psihicke promene povezane sa emocijama?
6) Mogu li da postoje emocije bez stanja svesnosti?
7) Kakav je odnos izmedu osecanja i telesnih stanja u emocijama?
8) Kako neka osoba postie kontrolu nad emocijama?
9) Koliko ima razlicitih emocija?
10) Kakav je odnos emocija i drugih osobina licnosti a posebno motivacionih
i saznajnih?
11) Postoji li neki dosledan red javljanja emocija u svim kulturama?
Ovo su samo neka od pitanja koja postavljaju današnji psiholozi.
Iako danas ne postoji nijedna dovoljno obuhvatna teorija koja bi dala
zadovoljavajuci odgovor na postavljena pitanja o prirodi, funkciji i poreklu
emocija, brojna istraivanja fizioloških istraivanja omogucuju
nešto malo više jasnoce u razumevanju ove vrste mentalnih zbivanja.
Savremena istorija proucavanja emocija pocinje clankom ,,Šta su emocije",
Vilijema Dzejmsa (1884). On je bio prvi koji je formulisao jednostavnu,
jasnu i koherentnu teoriju emocija. Suština tog shvatanja o emocijama
je da fizicke promene slede direktno iz percepcije, a svest o tim promenama
je suština emocija. Kada iz današnje perspektive procenjujemo
vrednost ovog pristupa, moemo reci da je njime nagovešteno
jedno od najvanijih saznanja o emocijama, a to je da je emocija
neka vrsta komentara licnosti na zbivanja u sredini. Doivljaj realnosti
ili secanje na ranije dovljaje uvek je praceno emocijama. Kvalitet
prijatnosti ili neprijatnosti emocionalnog doivljaja prvenstveno
zavisi od ocene povoljnosti zbivanja sa stanovišta vlastite licnosti.
Hilard (1968) je istakao da emocije imaju trostruku ulogu. Javljaju se
kao pratioci motivisanog ponašanja, kao nagoni i kao ciljevi.
Emocije kao pratioci motivisanog ponašanja
Motivisano ponašanje je praceno emocijama u svim njegovim fazama.
Afektivna obojenost nije ogranicena samo na nagonsku uzbudenost, vec i
na aktivnost kojom se dolazi do smanjenja napetosti izazvanenagonskim
uzbudenjem. Osecanje gladi je neprijatno osecanje, a uzimanje hrane je
praceno prijatnim osecanjem. Ali, i samo biranje hrane, kao i priprema
hrane je, za izvesne ljude, poseban oblik zadovoljstva. Kada savladamo
prepreke na putu do nekog cilja, javlja se osecanje zadovoljstva. Kada
prepreke na uspemo da savladamo, najcešce osecanje je nezadovoljstvo.
Ako neuspeh u ostvarenju cilja moe da ima za nas ozbiljen posledice,
najcešce pratece emocionalne pojave u jednom trenutku postanu presudne
za dalje odvijanje aktivnosti. Ako se u nekoj od faza kretanja ka cilju,
zbog nastalih problema, javi osecanje razocarenja ili obeshrabrenja, ostvarenje
cilja je bitno oteano cak i onda kada ta osoba ima stvarne sposobnosti
da ostvari postavljeni cilj. Ili, promena neke okolnosti u situaciji u
kojoj nastojimo da ostarimo postavljeni cilj moe promeniti naš
doivljaj Moguceg povoljnog ishoda nekog dogadaja, što se iz
datih primera vidi, postoji sloena dinamika motivacionih procesa
koji prate aktivnost coveka. Za opis raznih emocionalnih stanja koja prate
doivljavanje koristi e više izraza: emocije, emocinalni ton,
afektni ton, afekti i raspoloenja. Emocije ili osecanja su uzbudena
stanja organizma izazvana nekom spoljašnjom situacijom ili nekim
unutrašnjim mentalnim stanjima ( kao što su mašta, mišljenje,
osecanje), a koja se ispoljavaju:
1) kroz osobeni emocionalni doivljaj koji moe da varira
u trajanju i snazi ( neka osoba npr. oseca bes, gnev i ustanju je da imenuje
taj osobeni kvalitet doivljavanja)
2) preko osobenih oblika ponašanja tipicnih za odredeno emocinalno
stanje ( emocija mrnje najcešce je pracena agresivnim ponašanjem)
3) preko karakteristicnih fiziooških promena ( kada smo uzbudeni,
povecan je krvni pritisak, pojacano znojenje, ubrzan puls i sl.)
Emocionalni ili afektni ton odnosi se na doivljaj prijatnosti ili
neprijatnosti kojim je praceno opaanje spoljašnjih objekata,
predstava, misli, pa i samih osbovnih osecanja. Kaemo da je tuga
neprijatna, a ljubav šrijatna emocija. Izraz afekti koristi se u
psihološskoj literaturi na 2 nacina:
1) obeleava bilo koju vrstu emocija ili osecanjapovezanih sa
idejama ili kompleksom ideja. Nekada se koristi i kao sinonim za emocije.
2) Obeleava snani emocionalni doivljaj koji se naglo
javlja, ima buran tok i pracen je veoma izraenim preomenama u ponašanju.
Tipicni afekti su: bes, panican strah,
neobuzdana radost... U situaciji kada je osoba zahvacena afektima,
svesna kontrola sopstenih postupaka je bitno smanjena. Ovo stanje se najcešce
opisuje kao ,,stanje suene svesti", cime se ukazuje
da je bitno smanjena sposobnost osobe da racionalno procenjuje zbivanja
koko sebe. Nakon prestanka afekta, dolazi do snanog osecanja krivice,
ako je ucinjeno delo koje ima tee posledice. Pod dejstvom afekata
oslobada se energija mnogo bre i sa vecim intenzitetom nego prilikom
javljanja ostalih mentalnih procesa. Ustanjima kojima dominira afekat,
karakteristicni oblici ponašanja su: pojacano kretanje, vikanje,
plakanje, psovke, i sl. Ova vrsta emocionalne reakcije javlja se nacešce
u situaciji kada su ugroene neke vane covekove potrebe, a
nema mogucnosti za odgovarajuce ponašanje u toj situaciji. Neki biološki
usmereni psiholozi smatraju da su afektivne reakcije u suštini instiktivne
reakcije. Darvin objašnjava podizanje gorenje usne, koja prati emociju
srdzbe, kao prethodnu fazu akta grienja prilikom odbrane od opasnosti.
Izraz raspoloenja se odnosi na manje intenzivna emocionalna stanja.
Raspoloenje je pokrenuto nekim dogadajem ili doivljajem, ali
u znacajnoj meri zavisi i od karakteristika licosti. Neki ljudi su preteno
rapoloeni, neki ne. U osnovi rapoloenja je emocionalna osetljivost
kao korak licnosti. Neki ljudi reaguju raspoloenjem ili neraspoloenjem
i na najmanji povod, dok je kod drugih potrebna snana stimulacija
da emocionalno reaguje promena raspoloenja.
Emocije kao nagoni
Ako je emocionalno stanje neprijatno, organizam poakzuje tenju
da prekine ponašanje koje je izazvalo neprijatnost. Ovo emocionalno
stanje ima istu podsticajnu vrednost za ponašanje kao i napeto stanje
u kome se nalazi organizam kada je aktivirana neka vana potreba.
Ako je uplašen, covek pokušava da pobegne. Smanjenje napetosti
koja je izazvana neprijatnom situacijom jednaka je smanjenju napetosti
do koje dolazi kada je nagon zadovoljen. U tom slucaju, emocija ima sve
bitne karakteristike nagona.
Emocije kao ciljevi
Za ponašanje dece u ranom adolescentnom dobu (najcešce miuške)
je karakterisiticno da se upuštaju u avanture koje imaju za cilj
diivljaj uzbudenja. Komercijalni pristup zabavi zasnovan je, uglavnom
na elji da ljudi doive odredene emocije. Ovo gledište
bilo je iskazano još u anticko vreme, kroz hedonisticku doktrinu
prema kojoj ljudi tee zadovoljstvu, a izbegavaju bol. I Frojd smatra
da je ,, princip zadovoljstva" od presudnog znacaja za usmeravanje
motivisanog ponašanja. Psihološka analiza tvrdnje da emocija
po sebi moe biti cilj kome se tei, pokazuje da ciljevi nisu
,,ciste" emocije, vec delatnosti koje su pracene snanim emocijama.
Ako je specificna priroda aktivnosti manje vana od uzbudenja, ushicenja,
oduševljenja ili radosti koju izaziva, moe se reci da je emocija
sama sebi cilj, kae hilard.
Emocije kao karakteristike licnosti
Najcešci izraz kojim se oznacavaju emocije kao karakteristike licnosti
je emocionalnost. Fres definiše emocionalnost kao stepen subjektivne
osetljivostu na promene u situaciji i moe biti slaba ili snana.
Emocionalnost kao karakteristika licnosti koristi se da oznaci ljude koji
imaju snanije i cešce eomcionalne reakcije od proseka. U ovom
znacenju, emocionalnost je sinonim za hiper-emocionalnost. Ono se u klinickoj
praksi najcešce obeleava izrazom ,,emocionalna preosetljivost".
Tkva osoba je ona koja se ako uzbudi na neznatan unutrašnji ili vanjski
podsticaj. Kvalitet licnosti je emocionalna tupost kojom se oznacava gubitak
osetljivosti na emocionalni podsticaj. Kada je neka osoba u ovom stanju,
spoljni posmatrac ima utisak kao da ne shvata situaciju u kojoj se nalazi
ili da je nezainteresovana za zbivanja oko sebe. Emocionalna tupost cesto
prati stanja jakog stresa (izazvana smrcu bliske osobe, prirodnom katastrofom,
saobracajnim udesom, i sl.) ili kao pratilac odredenih mentalnih oboljenja
(posebno je izraena kod afektnih psihoza depresivnog tipa). Pojam
empatije odnosi se na sposobnost razmevanja druge osobe , a posebno na
sposobnost uivljavanja i osecanja druge osobe. Razlikuju se 2 oblika
uivljavanja tj. preivljavanje istih osecanja kao i osoba kod
koje je emocija pokrenuta stvarnim dogadanjem i simpatija tj. Naklonost
i razmevanje osobe koja diivljava neku intenzivnu emociju pokrenutu
dogadajem koji je nepovoljan za nju. Pojam emocionalne kontrole odnosi
se na relativno trajnu sposobnost licnosti da na podsticaje iz sredine
reaguje emocijama koje su u skladu sa snagom podsticaja. U osnovi ove
sposobnosi je ispravna promena situacije u kojoj se osoba nalazi kao i
posledica koje mogu da nastupe. Emocionalna stabilnost je izraz koji je
blizak pojmu emocionalne kontrole s tim što je više naglašena
sposobnost neke osobe da staloeno reaguje u opasnim ili iznenadnim
situacijama. Sentiment je sloena mentalna struktura koja oznacava
dispoziciju za emocionalno reagovanjena neku situaciju. Kod sentimenataje
veoma izraena i afekivna osnova doivljavanja i spermnost za
akciju. Sentiment je rezultat ucenja i predstavlja relativno trajnu strukturu
u nervnom sistemu koja se aktivira u situaciji koja moe da pokrene
tu strukturu. Tipican primer za ovu sloenu emociju je patriotsko
osecanje .
Emocije novorodjenceta
Kao što je poznato, odrasli doivljavaju strah, gnev, mrnju,
ljubav, ljubomoru, alost, oduševljenje. Da li neku od ovih
emocija dete donosi na svet rodenjem? Da li je novorodence tuno
ili gnevno kada place? Da li je sposobno da voli i pati?
Ovakva i slicna pitanja cesto postavljaju oni koji se interesuju za dete,
bilo iz teorijskih, bilo iz prakticnih razloga. Iako su ova pitanja odavno
budila radoznalost, tek u frugoj deceniji XX veka vršena su prva
sistematska ispitivanja emocija novorodenceta. Njih je izveo poznati americki
psiholog Dzon votson. On je posmatrao novorodencad i na njima vršio
ekperimente. Iz decjeg reagovanja na neke stimulacije i ponašanja
uopšte, Votson je zakljucio da kod novorodenceta postoje tri urodjene
emocije. Tosu strah, gnev i ljubav.
Kada je eksperimentator u blizini deteta proizvodio jak zvuk ili kad je
izvlacio podlogu na kojoj dete lei, dtee je gubilo dah, trzalo se,
zatvaralo oci, drhtalo i plakalo. Ovakvo ponašanje Votson je protumacio
kao strah. Kad je detetu sputavao pokrete glave tj. Ruku, dete je mlataralo
nogama i rukama, odnosno samo nogama, zadravalo dah, plakalo, vrištalo.
Ovakvo ponašanje votson je protumacio kao gnev. Kada je neno
pomilovao dete i spuštao ga u mlaku ovdu, dete se protezalo, gukalo
i širilo ruke. Votson je u takvom ponašanju video emociju ljubav.
Prema Votsonu, jak zvuk i izmicanje podloge izazivaju strah, sputavanje
pokreta dovodi do gneva, a milovanje do ljubavi.
Od 20-ih godina ovog veka pa do danas, mnogi psiholozi proveravali su
tacnost Votsonovih tvrdnji. Oni su ponovili Votsonove ekperimente. Pokazalo
se da drai koje je Votsno primenio nisu uvek i kod sve novorodene
dece dovodile do rekacije koje je ovaj naucnik opisao. Pri tome su našli
da je Votson neopravdano pripisivao novorodenoj deci emociju odraslih.
Jedan od ovih psihologa je zakljucio da decje emocije odmah posle rodenja
nisu izdiferencirane i da novorodence ne oseca ni strah, ni gnev, ni ljubav;
iy njegovog ponašanja moe se ustanoviti jedino da li mu je
prijatno ili neprijatno. Pomenuti amoericki psiholog Šerman, ubadao
je novorodencad iglom, odlagao im hranjenje, izmicao podlogu na kojoj
lee i sputavao pokrete. Ponašanje dece snimao je kamerom. Onda
je na filmovima uzbacio delove koji prikazuju kako su deca draena,
pa ih je projektovao negovateljicama, psiholozima i medicinarima. Ili
je iza zavese draio decu poenutim draima, a posmatracima dozvolio
da gledaju samo detinje reakcije. Ni u prvom ni u drugom eksperimentu
posmatraci nisu mogli da se sloe u tome o kojoj se emociji radi,
niti o tome cime je odredeno ponašanje izazvano.
Prema nalazu kanadskog psihologa Katarine Bridzes, emocije novorodenceta
su neizdeferencirane, pa je teško reci da li je beba preplašena
ili ljuta, ili moda cak i prijatno uzbudena.
Ona smatra da se dete neposredno posle rodenja nalazi u odredenom emocionalnom
stanjuopšte uzbudenosti. To stanje traje kratko i iz njega se kasnije
postepeno diferenciraju razne emocije.
Što je dete starije, kod njega uocavamo veci broj raznih emocija
koje postoje kod odraslih. Ono se plaši, ljuti, ispoljava ljubomoru,
raduje se, mrzi, voli. Ranije je vec pomenuto da prilikom rodenja, dete
nema jasno izdiferencirane emocije.
Kako se one razvijaju? Ako se jave kasnije, a ne odmah po rodenju,
to moe znaciti da su nastale kao reziltat ucenja. Ali, one se mogu
javiti kasnije i pod uticajem sazrevanja. Ucenje i sazrevanje u razvoju
emocija veoma su isprepletani, pa je teško odrediti šta je kod
emocija rezultat ucenja, a šta rezultat sazrevanja.
Sazrevanje emocija
Prmeceno je da se emocije kod dece javljaju tokom vremena i bez ikakvoih
ucenja. Na uzrastu od 6 do 8 meseci. Dete pocinje da se plaši stranih
lica. Ovo znaju sve najke. Ci se pojavi strana osoba, dete pocinje da
place, privija se uz majku ili poznata lica. Ovaj strah se javlja iznenada,
neocekivano, a nema nikakvih dokaza daje naucen. Psiholozi takvo ponašanje
objašnjavaju sazrevanjem deteta tj. u njemu vide rezultat porasta
detinjih sposobnosti za uocavanje razlika. Dete na pomenutom uzrastu razlikuje
strana od domacih lica, što ranije nije bio slucaj. Ono cak i naslucuje
opasnost koju za njega moda predstavlja strano lice.
U decjoj psihologiji se cesto navodi eksperiment sa bezopasnom zmijom
kao dokaz o sazrevanju emocija. Naime, psiholozi su se interesovali kako
deca raznih uzrasta reaguju na prvi susret sa zmijom, koje se, kao sto
je poznato plaše. Deca ukljucena u eksperiment nisu ništa znala
o zmiji. Rezultat ovog istraivanja bili su sledeci: deca od 2 godine
nisu uopšte pokazala strah od zmije, slobodno su joj prilazila i
dodirivala rukama. Deca od 2 do 4 godine su obracala vecu panju
na pokrete zmije, a ustrucavala su se da je dodirnu. Deca od 4 godine
jasno su ispoljavala strah,
Pošto ovu decu niko nije ucio da se plaše zmije, u toku eksperimenta
su se po prvi put sa njom srela, zakljuceno je da je taj strah rezultat
sazrvanja. Tek oko 4 godinezahvaljujuci opštem fizickom i intelektualnom
razvoju i boljem opaanju, dete naslucuje potencijalnu opasnost od
neobicnog stvora koji se krece na cudan nacin.
Sistematdska posmatranja emocija kod dece koja su slepa i gluva od rodenja,
i kod onih koja cju i vide, otkrila se kod obe grupe velike slicnosti.
Jedna slepa i gluva devojcica npr. Izraavala je yadovoljstvo igrom
iako je igri niko nije ucio. Kad je bila zadovoljna, ona se smejala. U
gnevu ponašala se kao i deca koja vide i cuju. Te reakcije javljaju
se bez ucenja.
Ucenje emocija
Vec je konstatovano da se dete ne rada sa emocijama. Pod uticajem sazrevanja
ono sve potpunije opaa svoju okolinu. Neke stvari, lica, situacije,
prema kojima je dete ranije bilo ravnodušno pocinju da izaizivaju
njegove emocionalne reakcije. Sem toga, ono još i uci da reafuje
na sve veci broj drai. Votson je pokazao kako se najprostijim oblikom
ucenja -uslovljavanjem- sticu emocije. Iz njegovih dela poznat je ekperiment
sa detetom na kome je, u prvoj godini ivota uslovljavanjem stvoren
strah. Dete se prvobitno plašilo jakog zvuka. Njemu su pokazivane
razne ivotinje. Dete se nije plašilo nijedne od njih. Kasnije
je kod njega stvoren strah od belog pacova i to na sledeci nacin: u trenutku
kad mu je pokazan beli pacov, i kad je dete pokušalo da ga uhvati,
u blizini je proizveden jak zvuk. Dete se trglo i zaplakalo. Ovaj eksperiment
ponovljen je u više mahova. Dete bi svaki put zaplakalo . Na kraju
je na taj nacin reagovalo vec i na samu pojavu belog pacova, bez jakog
zvuka. Posle ovog eksperimenta primeceno je da se dete plašilo ne
samo belog pacova nego i svega što je na njega podsecalo - zeca,
psa, krznenog kaputa, pamuka, vune, brade. Sem uslovljavanja postoji postoji
i drugi nacin sticanja emocije. One se mogu nauciti podraavnjem
bilo odraslih, bilo dece. Utvrdjeno je da se deca cesto plaše istih
stvari kojih se plaše i njihovi roditelji, cak i onda kada roditelji
pokusavaju da taj strah od dece prikriju. Ako majka strahuje od grmljavine,
dete ce taj isti strah od nje nauciti. Prema nekim psiholozima, dete u
prvim mesecima doivljava majcine emocije. Dete moe odbiti
da sisa zbog toga što je majka nervozna. Cak i kad prede na cvrstu
hranu, ono nece da jede kad je u nervnoj napetosti.
Karakteristike decjih emocija
Vec je pomenuto da se decje emocije razlikuju od emocija odraslih. Te
razlike se odnose na nacin njihovog izraavanja, na njihovu ucestalost
i duinu trajanja. Prva karakteristika decjih emocija jeste da su
površne. One su spontane i lako se mogu otkriti iz detinjeg ponašanja,
jer dete place, mlatara rukama i nogama ili se neobuzdano smeje. Te emocije
mogu se utvrditi cak i onda kada dete pokušava da ih sakrije.
Pod uticajem vaspitanja, dete pocinje da kontroliše svoje emocije.
Manje ih izraava površinski i spontano usled cega su angaovani
unutrašnji organi ( srce bre radi, eludac se grci, menja
se krvni pritisak ).
Decje emocije su kratkotrajne - javljaju se neocekivano
i brzo nestaju. Uz to, one se brzo smenjuju. Zbog ovakvih karakteristika
decjih emocija, odrasli se katkad pitaju, nisu li deca nesposobna za duboka
osecanja. Decje emocije su, iprkos svemu, snane, narocito kad su
posredi strah, gnev i radost.
Zakljucak
Emocije su upravo one kasrakteristike pojedinaca po kojima se oni najviše
modusobno razlikuju. Po emocionalnosti se cesto razlikuju roditelji od
svoje rodene dece, po tome što su više ili manje razliciti braca
od sestre, iako rastu pod gotovo istim spoljnim uslovima, jer i faktor
nasleda ima u emocionalnom ivotu takeode svoj udeo.
Literatura
1. Sulejman Hrnjica - opšta psihologija sa psihologijom licnosti
( Beograd, 1994.)
2. Dr. Vjera Smiljanic i dr. Ivan Policic - decja psihologija (Beograd,
1994.)
3. Dr. Vjera Smiljanic - razvojna psihologija ( Beograd, 1998.)
4. Dr. Zoran Milivojevic - emocije ( Novi Sad, 2007.)
5. Dr. Nada Smolic - emocije kod dece (Beograd, 1964.)
6. Danijel Golemon - mocinalna inteligencija (Beograd, 2009.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|