|
EMOCIONALNA INTELIGENCIJA - EQ
Pojava
emocionalne inteligencije primljena je sa velikim zanimanjem u naučnim
a posebno u širim društvenim krugovima. Jedan od uzroka takve popularnosti
mogao bi biti u karakteristici savremenog čoveka da mnogo uspešnije rešava
tehničke od humanih problema. Neki od segmenata humanih problema pojedinca
danas, svakako je rešavanje nesklada između onoga šta misli i onoga šta
oseća, odnosno usklađivanja emocije sa razumom.
Emocionalna inteligencija je relativno novo područje u psihologiji i novi
predmet psihologijskih istraživanja. U posljednjih 12 godina uveliko privlači
interes medija, postala je česta tema knjiga i časopisa, od kojih je najpoznatija
Daniela Golemana, predavača na američkom unuverzitetu Harvard i dopisnika
New York Timesa, pod naslovom “Emocionalna inteligencija”.
Emocionlalna inteligencija se prvi put pojavila u naučnoj literaturi u
ranim devedesetim godinama, za to su zaslužni autori Peter Salovey
sa univerziteta Yale i John D. Mayer sa univerziteta New Hempshire.
Oni su odredili emocionlalnu inteligenciju kao skup
sličnosti koje bi trebale dobrineti tačnoj proceni i izražavanju svojih
emocija, kao i procenu tuđih emocija i upotreba osećaja u motivisanju,
planiranju i postizanju ciljeva u životu (Takšić, 1998). Dakle, emocionalna
inteligiencija označava tip inteligencije koji uključuje sposobnost procesuiranja
emocionalnih informacija (Roberts, Zeidner i Matthews, 2003).
Emocije su organizovani mentalni odgovor na događaj, a uključuju psihološki,
iskustveni i kognitivni aspekt. Naročito je važno to što se emocije obično
javljaju u kontekstu odnosa. Kako se menja odnos neke osobe prema drugoj
osobi ili objektu, menja se i njena emocija prema toj osobi ili objektu.
Bilo da su ti odnosi stvarni, smešteni u sećanju ili zamišljeni, praćeni
su signalima koje nazivamo emocijama.
Emocionalna inteligencija se odnosi na sposobnost
prepoznavanja značenja emocija i njihovih veza, korišćenja emocija kao
temelja razumevanja i rešavanja problema. Nadalje, uključuje
korišćenje emocija za poboljšanje kognitivnih aktivnosti (Mayer i
dr.,1999, prema Mayer, Caruso, Salovey, i Sitarenios, 2001).
Sa stanovišta emocionalne inteligencije, onaj ko poseduje takve sličnosti
smatra se dobro prilagođenim i emocionalno veštim pojedincem, dok onaj
ko ih ne poseduje u dovoljnoj meri može biti oštećen u emocionalnom i
socijalnom funkcionisanju (Mayer, DiPaolo i Salovey, 1990).
Koncept emocionalne inteligencije je nastavak jedne od dveju tradicija
načina gledanja na odnos između emocija i logičkog mišljenja u psihologiji.
Jedna tradicija zastupa stav da su emocije i logičko mišljenje okrenuti
jedno drugome, odnosno, da emocije ometaju, pogrešno usmeravaju i uopšteno
negativno utiču na pokušaje racionalnog funkcionisanja čoveka. Nasuprot
ovoj, druga tradicija zastupa stav da su emocije deo logičkog mišljenja
i da uopšteno doprinose inteligenciji i uopšte kvalitetu funkcionisanja
u mnogim aspektima života. Autori koncepta ističu da je vrlo važno razumeti
da emocionalna inteligencija ne isključuje inteligenciju, da ona ne predstavlja
“pobedu glave nad srcem” – to je jedinstveni spoj jednog i drugog. Emocionalna
inteligencija kombinuje afekt s kognicijom, emocije s inteligencijom .
Postojeća istraživanja sugerišu da će emocionalna inteligencija verovatno
zauzeti mesto uz druge važne psihološke varijable kao prediktor različitih
faktora uspešnosti na poslu, u školi i kod kuće. Npr. viši stepen emocionalne
inteligencije može predvideti smanjenu verovatnost poteškoća s drogama
ili nasiljem (Brackett, 2001; Formica, 1988; Mayer, Perkins, Caruso i
Salovey, 2001; Rubin,1999; Salovey, Mayer, Caruso i Lopez, u tisku, prema
Mayer, Salovey, Caruso i Sitarenios, 2001).
INTELIGENCIJA I EMOCIJE
Psiholozi su još u 18 veku podelili ljudsko mišljenje na tri segmenta:
- Kogniciju ili spoznaju (pamćenje, apstraktno i logičko
mišljenje, prosuđivanje)
- Afekt (emocije, raspoloženja, osećajna stanja poput
umora i sl.)
- Motivacija (biološki porivi i stečeni postupci)
Prema Mayeru i Saloveyu (1997) savremena psihološka istraživanja potvrdila
su naučnu pstojnost ovakve klasifikacije.
Iz naziva konstrukcije emocionalne inteligencije proizlazi da bi ona trebala
biti kombinacija inteligencije i emocija. Stoga je potrebno prvo pokušati
obrazložiti ova dva pojma. U skladu sa gore navedenom podelom pod inteligencijom
se smatra kvalitet funkcionisanja kognitivne sfere mišljenja. Ipak, još
uvek u psihologiji ne postoji saglasnost jednoznačnog i opšteprihvaćenog
definisanja inteligencije, pa čak ni oko toga šta je to tačno inteligencija
(Zarevski 1999). Verovatno najčešće citiranu definiciju inteligencije
dao je Wechsler smatrajući da je «inteligencija ukupan ili globalni kapacitet
pojedinca da deluje celishodno, misli racionalno i efektivno vlada svojom
okolinom» (iz Salovey i Mayer 1990).
Prema Andriloviću i Čudini (1994) takođe do danas nema «jedinstvenog naučnog
odgovora na pitanje šta su emocije». Autori se priklanjaju definiciji
po kojoj su emocije «doživljaji našeg vrednovanja i subjektivnog odnosa
prema stvarima, događajima i vlastitim postupcima». U klasifikaciji emocija
razlikuju:
- primarne (strah, bijes, radost, žalost)
- osećajne (bol, odvratnost, raspon emocija od kategorije
«zadovoljstva» do «nezadovoljstva»)
- intelektualne (znatiželja, čuđenje, divljenje, estetski
osećaji)
- emocije prema sebi (sram, ponos, krivica, kajanje,
zbunjenost)
- emocije prema drugima (ljubav, mržnja, zavist, poštavanje,
simpatija, prijezir)
Osnovno pitanje koje se postavlja jeste kako emocije utiču na inteligenciju.
Prema tradicionalnom shvatanju emocije dezorganiziraju i ometaju uspešni
i racionalnu mentalnu aktivnost ( iz Salovey i Mayer 1999). Ovom se suprotstavljaju
moderne teorije (Strongman, 1987; Schwarz, 1990. iz Takšić 1998) po kojima
emocije mogu, ukoliko se njima ispravno upravlja, pokrenuti i poboljšati
racionalno delovanje pojedinca tako što će delovati na povećanje motivacije
za rešavanje problema za koji je neophodno racionalno rezonovanje (Salovey
i Mayer 1990).
1.1. Emocionalna inteligencija u kontekstu teorija inteligencije
Opsta inteligencija odnosi se na ukupan kapacitet osobe za prilagođavanje
kroz efikasno mišljenje i procesiranje informacija (Roberts, Zeidner i
Matthews, 2003). Postoje mnogobrojni pristupi i modeli koji pokušavaju
opisati prirodu inteligencije i njene funkce. Neki od njih sadrže elemente
koji su konceptualno povezani s elementima emocionalne inteligencije.
Jedan od takvih elemenata je socijalna inteligencija, iz koje, prema mnogima,
proizlazi emocionalna inteligencija (Roberts, Zeidner i Matthews, 2003).
Još 1920.godine Thorndike je podelio inteligenciju na apstraktnu (verbalnu),
mehaničku (vidno – prostornu) i socijalnu. Socijalnu inteligenciju definisao
je kao “sposobnost razumevanja muškaraca i žena, dečaka i devojčica
– mudrog delovanja u međuljudskim odnosima” (prema Papić, 2003).
Na temelju Thorndikeove apstraktne definice socijalne inteligencije konstruisan
je i standardizirani instrument za merenje individualnih razlika u ovom
elementu. Ali uprkos znatnom interesu i brojnim pokušajima da se definiše
i izmeri socijalna inteligencija u proteklih osam decenija, ti su pokušaji
bili neuspešni. Iako se definisanje činilo dovoljno lakim, merenje se
pokazalo kao gotovo nesavladiv zadatak. Osim toga, socijalna inteligencija
je proučavana manje od drugih vrsta inteligencije, jer se čini da je najteže
teorijski i empirijski odvojiti od drugih (Mayer i Geher, 1996, prema
Roberts, Zeidner i Matthew, 2003).
I u Sternbergovoj teoriji socijalna inteligencija zauzima svoje mesto.
Sternberg je, na temelju svojih istraživanja koja su pokazala da snalaženje
u svakodnevnim situacijama zahteva drugače sličnosti od onih koje mere
klasični testovi inteligencije, uz analitičku i kreativnu inteligenciju
u svoju teoriju uvrstio i praktičnu. On smatra da su sadržaj većine testova
kojima se procenjuje akademska inteligencija analitički problemi koji
su jasno definisani, sadrže sve informacije potrebne da se može rešiti
i imaju samo jedno rešenje do kojeg se može doći samo jednim putem. Za
razliku od analitičkih problema, praktični problemi zahtevaju prepoznavanje
i formulisanje problema koji su slabo definisani, ne sadrže sve potrebne
informacije, imaju više prihvatljivih rešenja, i zahtevaju prethodno iskustvo,
motivaciju i ličnu zainteresiranost.
Cantor i Kihlstrom (1985; prema Papić, 2003) predlažu socijalnu inteligenciju
kao jedinstven model za razumevanje ličnosti. Prema njihovom mišljenju
rešavanje socijalnih problema centralni je proces koji podupire socijalno
ponašanje. Mayer i Geher (1996) predlažu da se, umesto da se zbog problema
u definisanju i operacionalizaciji odustane od modela socijalne inteligencije,
socijalna inteligencija podeli na emocionalnu i motivacijsku inteligenciju.
Motivacijska inteligencija uključivala bi razumevanje različitih oblika
motivace kao što su potreba za uspehom, pripadanjem i moći, kao i razumevanje
onoga što Sternberg i sur. (Takšić, 1998) nazivaju “znanje koje se podrazumeva”
(“tacit knowledge”) i definišu kao “delovanju usmereno znanje naučeno
bez neposredne pomoći drugih, koje osobi omogućava postizanje ciljeva
od licne važnosti”. Emocionalna inteligencija uključivala bi prepoznavanje
svojih i tuđih emocija, rezonovanje o emocijama i informacijama povezanih
s njima, i procesiranje emocionalnih informacija kao deo opšte sličnosti
rešavanja problema.
Koncept emocionalne inteligencije snažno se preklapa s Gardnerovom predlogom
socijalne inteligencije, koju je on odredio kao tip lične inteligencije.
On je, naime, u svoj model višestrukih inteligencija među sedam uvrstio
i dva oblika ličnih inteligencija. Uz muzičku, telesno – kinestetičku,
logičko – matematičku, lingvističku i spacijalnu, u kategoriju inteligencija
svrstao je i interpersonalnu, i intrapersonalnu inteligenciju. Intrapersonalnu
inteligenciju definisao je kao sposobnost pristupa u svoj emocionalni
život, identifikovanja, opisivanja i razlikovanja vlastitih osećaja, i
njihovog simboličkog predstavljanja. Interpersonalnu inteligenciju definisao
je kao sposobnost prepoznavanja raspoloženja, namera i želja drugih ljudi
(Roberts, Zeidner, & Matthew, 2003).
Inteligencija u razumevanju ponašanja i njegovog značenja pojavljuje se
u Guilfordovom (1959) modelu inteligencije, koji se temelji na svim mogućim
kombinacijama tri glavna faktora: a) operace (kognicija, memorija, divergentna
produkcija, konvergentna produkcija i evaluacija); b) sadržaji (figuralni,
semantički, simbolički i ponašajni) i c) produkti (jedinice, klase, relace,
sustavi, transformace i implikace). Dakle, svaka se intelektualna aktivnost
sastoji od sadržaja, operacija i produkata. Svaka od četiri vrste inteligencije
(odnosno kategore sadržaja informacija) obuhvaća po 30 sličnosti (6 produkata
puta 5 operacija). Figurativni, semantički i simbolički sadržaj u velikoj
meri se odnosi na apstraktni materijal sadržan u standardnim testovima
inteligencije. Posebno, emocionalna inteligencija se preklapa sa kognicijom
bihevioralnog sadržaja (sposobnost identifikace unutrašnjeg stanja pojedinca,
interpretacija posljedica socijalnog ponašanja, itd.). Čestice testa formirane
za merenje tih sličnosti podsećaju na bihevioralne mere emocionalne inteligencije.
Od 30 mogućih faktora socijalne inteligencije istraživanja Guilforda i
saradnika potvrdila su postojanje njih 12, koji se odnose na kogniciju
i divergentnu produkciju (Petroska-Beška, 1987, prema Takšić, 1998.).
Emocionalnu inteligenciju možemo smestiti i u teoriju o fluidnoj i kristalizovanoj
inteligenciji koju su predložili Cattell (1971), Horn (1988) i njihovi
saradnici. Istraživači smatraju da emocionalnz ineligenciju čini deo kristalizovane
inteligencije, a svoje mišljenje temelje na pretpostavci da se procena,
ekspresija, regulacija i korišćenje emocija razvijaju kroz iskustvo i
socijalnu interakciju na isti način kao i drugi psihološki procesi koji
čine kristaliziranu inteligenciju (Roberts, Zeidner, & Matthew, 2003).
1.2. Modeli emocionalne inteligencije
Neke konceptualizacije emocionalne inteligencije su prilično široke i
uključuju raspon adaptivnih karakteristika povezanih sa emocijama, dok
druge naglašavaju kognitivne elemente, kao što su olakšavanje rasuđivanja
i pamćenja. Nadalje, istraživači su koncepirali emocionalnu inteligenciju
i kao sposobnost i kao crtu ličnosti (Schutte i sur., 2001).
Mayer, Caruso i Salovey (1999,2000, prema Roberts, Zeidner i Matthew,
2003) su upozorili da je potrebna pažljiva analiza da bi se utvrdilo šta
jeste, a šta nije deo emocionalne inteligencije. Mayer i sur. napravili
su razliku između različitih modela emocionalne inteligencije koji se
javljaju u stručnoj literaturi tako što su ih podelili u dve grupe:
a) modeli mentalnih sličnosti – fokusiraju se na sposobnost
procesuiranja afektivnih informacija
b) mešoviti modeli – koncepiraju emocionalnu inteligenciju
kao raznovrsni konstrukt koji uključuje aspekte ličnosti, kao i sposobnost
primećivanja, obrade, razumevanja i upravljanja emocijama, i motivacijske
faktore i afektivne dispozicje.
1.2.1. Model Mayera i Saloveya
Model koji se najčešće navodi u radovima posvećenima temi emocionalne
inteligencije, a emocionalnu inteligenciju tretira kao skup mentalnih
sličnosti je model Mayera i Saloveya. U svojoj prvoj verziji iz 1990.
godine uključivao je tri nivoa sličnosti, a to su:
a) procena i izražavanje emocija kod sebe i kod drugih
b) regulacija emocija kod sebe i drugih
c) upotreba emocija u adaptivne svrhe
Opisani model imao je uglavnom heurističku vrednost, te predstavlja prvi
pokušaj konceptualizace ovog konstrukta. Pokušao je integrisati spoznaje
iz različitih područja psihologe. Bitno je da sličnosti koje sadrži uključuju
konceptualno srodne procese obrade emocionalnih informacija, i da su neophodne
za minimalni nivo kompetentnosti i inteligentnog funkcionisanja.
Prva definicija emocionalne inteligencije koju su predstavili autori ovog
modela je bila da je to “sposobnost praćenja svojih i tuđih osećanja i
emocija, i upotreba tih informacija u razmišljanju i ponašanju.” (Salovey
i Mayer, 1990).
Nakon nekoliko godina istraživanja i teorijskog usavršavanja prvobitnog
modela emocionalne inteligencije, isti autori su objavili drugu verziju
konstrukta u koju su uneli neke promene, i predložili promenjenu definiciju
prema kojoj “emocionalna inteligencija uključuje sličnosti brzog zapažanja,
procene i izražavanja emocija; sposobnost uviđanja i generisanje osećanja
koja olakšavaju mišljenje; sličnosti razumevanja emocija i znanje o emocijama;
i sposobnost regulisanja emocija u svrhu promocije emocionalnog i intelektualnog
razvoja” (Mayer i Salovey, 1996).
Druga verzija konstrukta proširena je za jedna nivo sličnosti i prikazana
u obliku dijagrama, tako da su četiri ogranka dijagrama poređana od jednostavnijih
psiholoških procesa prema višim, psihološki objedinjenim procesima. Svaki
ogranak ima četiri reprezentativne sličnosti. Sličnosti koje se javljaju
na srazmerno ranom stepenu razvoja nalaze se na levoj strani ogranka,
a one koje se razvijaju kasnije, na desnoj. Od ljudi visoke emocionalne
inteligencije očekuje se da brže napreduju kroz spomenute sličnosti i
da ih svladaju u većem broju (Salovey i Sluyter, 1997).Na slici 1. prikazan
je taj model.
U nastavku su opisane pojedini nivoi sličnosti koje su predstavljene u
modelu Mayera i Saloveya.
A) Percepcija, procena i izražavanje emocija
Ova najniži nivo predstavlja sličnosti i veštine osobe da tačno uoči emocionalni
obrazac. Tako deca već nauče identifikovati lična i tuđa emocionalna stanja,
i razlikovati ih. Kako dete raste, ono imaginativno pripisuje osećaje
i živim i neživim pojavama. To imaginativno mišljenje može pomoći detetu
da izvoditi opšte zaključke od sebe prema drugima.
Slika 1. Revidirani model emocionalne inteligencije Mayera i Saloveya,
1997. (Mayer i Salovey, 1997)
Zrela osoba zna da brižljivo pratiti unutašnje osećaje. Primereno trezvena
i samostalna osoba u razvoju počinje ocenjivati emocije gde god se one
mogu izraziti – kod drugih ljudi, u arhitekturi, umetničkim delima, itd.
Ovaj nivo sličnosti uključuje i mogućnost preciznog izražavanja osećaja
i potreba koje okružuju te osećaje. A budući da emocionalno inteligentni
pojedinci poznaju izražavanje emocija, oni su ujedno i osetljivi i na
manipulativne izraze (Salovey i Sluyter, 1997).
Ukrtko, ovaj aspekt emocionalne inteligencije utiče na svesnost pojedinca
o vlastitim emocijama i mislima koje se tiču emocija, na njihovo međusobno
razlikovanje, i sposobnost adekvatnog izražavanja emocija (Roberts, Zeidner
i Matthew, 2003).
B) Emocionalna facilitacija mišljenja
Ovaj drugi nivo uključuje sličnosti da se emocije koriste na načine koji
olakšavaju intelektualne procese. Emocije uvode prioritete u mišljenje
time što usmeravaju pažnju na važne informacije. One su dovoljno živopisne
i dostupne, pa se mogu pozvati po potrebi kao pomoć u razumevanju i pamćenju
događaja. Ako se uspemo uživeti u neki događaj ili osećanja osoba čiju
priču pratimo, moći ćemo se lakše snaći i odlučiti (za povoljniji ishod)
u sličnim situacijama u kojima se kasnije nađemo u životu (Takšić, 1998).
Promene raspoloženja menjaju pojedinčevu perspektivu od optimistične do
pesimistične, i potiču da se uzimaju u obzir različita stanovišta. Različite
vrste raspoloženja olakšavaju različite vrste posla i različite oblike
zaključivanja (Salovey i Sluyter, 1997).
Ukratko, ova komponenta emocionalne inteligencije uključuje asimuliranje
osnovnih emocionalnih iskustava u mentalni život (Mayer, Caruso i Salovey,
1999, 2000). Stavljanje emocija u funkciju cilja je neophodno za selektivnu
pažnju, samomotrenje, samomotivisanje, itd. (Roberts, Zeidner i Matthew,
2003).
C) Razumevanje i analiziranje emocija; korišćenje emocionalnog
znanja
Treći nivo uključuje sličnosti razumevanja emocija i upotrebe emocionalnog
znanja. Tako dete počinje primećivati sličnosti i razlike između simpatije
i ljubavi, netrpeljivosti i besa itd. Kasne se javlja i sposobnost tumačenja
značenja koje emocije prenose s obzirom na odnose, npr. da tuga prati
gubitak, i sposobnost razumevanja složenih osećaja. Dete uočava da se
u nekim situacijama mogu istovremeno javiti i suprotne emocije (npr. ljubav
i mržnja), te da se kombinacijom različitih emocija dobivaju nove kvalitete
(npr. nada je spoj vere i optimizma).
Kod zrelih pojedinaca se javlja sposobnost prepoznavanja verovatnih prelaza
između emocija, kao što je prelaz iz besa u zadovoljstvo ili iz besa u
stid. Poznavanje toka razvoja osećajnosti u međuljudskim odnosima bitan
je element emocionalne inteligencije.
Emocionalna znanja se počinju sticati u detinjstvu i usavršavaju se celog
života, a ljudi se obično slažu u svojim mišljenjima o tome šta izaziva
pojedine emocije (Salovey i Sluyter, 1997).
Ukratko, ova komponenta se odnosi na primećivanje zakonitosti pojavljivanja
specifičnih emocija, a takođe i razumevanje emocionalnih problema, kao
što je znanje o tome koje su emocije slične i u kojim su relacijama (Roberts,
Zeidner i Matthew, 2003).
D) Refleksivna regulacija emocija u svrhu emocionalnog i intelektualnog
razvitka
Najsloženiji nivo emocionalne inteligencije je svesna regulacija emocija
koja vodi emocionalnom i intelektualnom napretku.
Osnovna sposobnost na ovom niovu je otvorenost prema osećajima, bili oni
pozitivni ili negativni. Jedino ako je osoba svesna svojih osećaja i otvorena
prema njima, može o njima nešto i naučiti.
Kako dete raste, ono se uči socijalizovanju emocija, odnosno selektivnom
izražavanju emocija zavisno informacijama, odnosno socijalnim normama.
Dakle, razvija se sposobnost refleksivnog uključivanja u emocije ili isključivanja
iz njih, zavisno proceni njihove korisnosti. Osoba koja poseduje ovu sposobnost
je emocionalno zrela osoba koja u različitim situacijama reaguje adekvatne
i “hladne glave”.
Ovaj nivo emocionalne inteligencije uključuje i sposobnost refleksivnog
praćenja emocija u odnosu na sebe i druge, kao što su prepoznavanje koliko
su one jasne, tipične, uticajne ili razumljive, odnosno meta – evaluaciju.
Najsloženija sposobnost najvišeg nivoa emocionalne inteligencije, prema
ovom modelu, je sposobnost upravljanja emocijama u sebi i drugima ublažavanjem
negativnih emocija i pojačanjem pozitivnih, a da se ne umanji ili prenapregne
informacija koju one prenose.
Ovaj aspekt poboljšava socijalnu adaptaciju i rešavanje problema, jer
uključuje znanje o tome kako se smiriti nakon stresnih osećaja ili kako
ublažiti stresne emocije kod drugih ljudi (Roberts, Zeidner i Matthew,
2003).
Pored ovog modela koji emocionalna inteligencija tretira prvenstveno
kao skup mentalnih sličnosti, biće ukrako opisana i dva tzv. mešovita
modela koji osim sličnosti uključuju i neka druga nekognitivna svojstva
– Golemanov iz 1995.g. i Bar-Onov iz 1997. g.
1.2.2. Golemanov model emocionalne inteligencije
Daniel Goleman, nekadašnji profesor psihologije na univerzitetu Harward
i naučni dopisnik New York Times-a, objavio je 1995-e godine knjigu pod
naslovom Emocionalna inteligencija -zašta može biti važnija od procenata
inteligencije, koja je iste godine postala najbolje prodavana knjiga u
SAD. Iste godine objavio je članak u magazinu Time s sličnim sadržajem.
Ne sumnjivo je da je time učinio ogroman doprinos u popularnosti ideje
o emocionalnoj inteligenciji. Međutim Goleman sagledava emocionalnu inteligenciju
na potpuno drugačiji način od Mayera i Saloveya. Tako da naučnim krugovima
Golemanove teorije nemaju veliku težinu, šta više vrlo često je kritikovana
kao naučno neutemeljena, kao produkt slobodnih nagađanja ili nešta šta
već od prije postoji (Ciarrochi 2002). Pogotovo se to odnosi na Golemanovu
tvrdnju kako IQ objašnjava 20 % varijance uspeha u životu (šta je okvirno
korektno) a ostatak pripisuje uticaju emocionalne inteligencije onakve
kakvom je on sagledava. Autor naglašava kako osobe s visokim IQ-om nisu
uvek uspešne i u realnim životnim situacijama, kako prema kriterijumumu
veličine osobnog dohotka, produktivnosti i statusa u struci, tako i postizanja
životnog zadovoljstva i sreće u interpersonalnim odnosima. U tu svrhu
je neophodno biti u stanju motivisati samoga sebe da se istraje unatoč
poteškoćama i frustracijama, da se odgodi trenutak primanja nagrade i
da se uspije upravljati vlastitim raspoloženjem kako ono ne bi zagušilo
sposobnost mišljenja. Ove sposobnosti Goleman svrstava pod pojam emocionalno
inteligentnog ponašanja.
On je proširio značenje termina izvan njegovog originalnog značenja i
definisao emocionalnu inteligenciju kao:
• poznavanje vlastitih emocija
• upravljanje emocijama
• samomotivisanje
• prepoznavanje emocija u drugima
• snalaženje u vezama
Tako su u Golemanov model emocionalne inteligencije uključeni konstrukti
poput optimizma, motivacije, svesnosti, socijalne kompetence, specifične
socijalne i komunikacijske veštine.
1.2.3. Bar-Onov model emocionalne inteligencije
Najistaknutiji predstavnik mešanih modela emocionalne inteligencije Bar-Onov
koncept koji prema autoru predstavlja «… područije nekognitivnih kapaciteta,
kompetencija i veština koje utiču na nečiji uspeh u suočavanju sa zahevima
i pritiscima okoline».
Prema Bar-On (2000) model obuhvata 5 područja :
intrapersonalni kapacitet (sposobnost svesnosti i razumevanja
samoga sebe, vlastitih emocija i izražavanje vlastitih osećaja i ideja)
interpersonalne veštine (sposobnost svesnosti, razumevanja
i shvatanja tuđih osećaja, kao i uspostavljanja i održavanja uzajamno
zadovoljavajućih i odgovornih odnosa s drugima)
prilagodljivost ( sposobnost proveravanja vlastitih osećaja
na osnovu objektivnih vanjskih znakova i precizne procene neposredne situacije,
fleksibilnost prema prilagođavanju osećaja i mišljenja prema promeni situacije
i rešavanje osobnih i međuosobnih problema)
upravljanje stresom (sposobnost svladavanja stresa i
kontrola jakih emocija)
opšte raspoloženje i motivacija ( sposobnost da se bude
optimističan, uživa u sebi i drugima i osećaju i izražavaju pozitivne
emocije)
Vidljivo je kako je svako područije dodatno razložena na 2 do 5 užih
komponenata.
Upoređivanjem ovog modela s modelom od Mayera, Carusa i Saloveya vidljivo
da i jedan i drugi u sebi sadrže (ipak na nešta različite načine) percepciju
ili svesnost i razumevanje emocija kod sebe i drugih, kao i regulaciju
emocija. Sigurno je kako je Bar-On postavio širi model u smislu ubacivanja
nekih osobina ličnosti kao šta su optimizam. Pored toga dodao je i veštine
rešavanja problema, otpornost na stres i slično. Autor to objašnjava željom
da napravi konstrukciju i njemu shodne testove koji će što bolje proceniti
životnu uspešnost pojedinca. Kritika ovog koncepta vrlo često naglašava
kako se on ne razlikuje bitno od modela osobina ličnosti tako da je upitan
njegov autonomni doprinos objašnjenju čovekovog psihičkog funkcionisanja.
1.2.4. Zaključno o predstavljenim modelima emocionalne inteligencije
Za razliku od modela Mayera i Saloveya koji tretira emocionalnu iteligenciju
kao skup mentalnih sličnosti, modeli Golemana i Bar-Ona osim sličnosti
uključuju i različite aspekte ličnosti, motivacijske faktore, veštine
snalaženja u interpersonalnim odnosima, različite socijalne veštine i
sl. Neki autori smatraju da su takvi mešoviti modeli emocionalne inteligencije
preširoki, da ne opravdano neintelektualne karakteristike nazivamo inteligencijom.
Zbog toga se upotreba modela Mayera i Saloveya u istraživanjima emocionalne
inteligencije čini naučno opravdanijom.
Bez obzira na određene različitosti u pristupu konceptu emocionalana inteligencija,
Opsta ideja navedenih autora je zajednička: “Procesiranje emocionalnih
informacija je: a) drugačije prirode i relativno nezavisno sličnostima
koje se vezuju uz tradicionalno shvatanje intelektualnih potencijala,
b) posebna klasa sličnosti, a ne sistem preferiranih ponašanja i c) važna
specifična determinanta uspeha u mnogim područjima života, koja “može
biti važnija od IQ” (Goleman, 1997.)” (Kulenović i sur, 2001).
1.3. Načini merenja emocionalne inteligencije
Emocionalna inteligencija je često, kao i mnogi drugi psihologijski konstrukti,
u literaturi nejasno definisana, pa tako izaziva znatnu zbrku među istraživačima
u području (Roberts, Zeidner i Matthew, 2003).
Budući da predloženi modeli emocionalne inteligencije pretpostavljaju
da su to višestruke sličnosti, potrebno je bilo naći način i metodu procene
svake od njih. Najviše pokušaja merenja emocionalne inteligencije učinili
su autori koncepta, Mayer i Salovey. Oni su također postavili i kriterijume
kako je moguće valjano meriti i procenjivati emocionalnu inteligenciju.
Istraživanja emocionalne inteligencije odvijaju se uglavnom na tri načina:
1. neposrednim procenjivanjem sličnosti
2. samoprocenama ispitanika
3. procenama drugih ljudi
1.3.1. Samoprocene ispitanika
Samoprocene se konstruišu da bismo pomoću njih procenili verovanja i
percepcije pojedinca o kompetencijama u specifičnim područjima. Rane skale
emocionalne inteligencije su uključivale upotrebu takvih mera. Ali, one
se nisu pokazale naročito korisnima. Pronađeno je da većina skala samoprocene
emocionalne inteligencije ima slabu pouzdanost. Istraživanje Daviesa i
saradnika je pokazalo da se emocionalna inteligencija merena samoprocenama
ispitanika ne može razlikovati od osobina ličnosti jer samoprocene emocionalne
inteligencije visoko koreliraju sa faktorima ličnosti.
Samoprocene se oslanjaju na samorazumevanje osobe. Ako su samoprocene
netočne, ove mere sadrže informacije koje se odnose na samopercepciju
osobe, a ne na stvarni nivo emocionalne inteligencije.
Još neke od poteškoća sa samoprocenama su što one često nisu dostupne
svesnoj interpretaciji, podložne su uticaju cele skale na pojedine odgovore,
na njih utiče faktor socijalne poželjnosti odgovora, pa su podložne upravljanju
impresijama i varanju.
Istraživanja su utvrdila prilično skromne povezanosti između samoprocena
i stvarnih mera sličnosti. Metaanalizom 55 studija Mabe i West (1982.)
su utvrdili korelaciju od 0.34 između samoprocena inteligencije i objektivnih
rezultata testova inteligencije.
1.3.2. Procene drugih ljudi
Procene drugih ljudi su reko korišćena mera emocionalne inteligencije,
verovatno zbog svojih brojnih nedostataka. Najveći je, naravno, taj što
procene tuđeg ponašanja jako zavise od percepcije opažača.
U kontekstu emocionalne inteligencije, ako procenjivač poseduje niski
nivo emocionalne inteligencije, tada njegovi odgovori neće biti ispravni,
jer on neće znati proceniti emocionalnu inteligenciju druge osobe.
Osim toga, procenjivač poseduje vrlo malu količinu informacija koja isključuje
stvarne misli i osećaje druge osobe. Na njegove procene mogu uticati neke
osobine procenjivane osobe, koje nisu u vezi s emocionalnom inteligencijom,
npr. simpatičnost, ljepota, komunikativnost i sl.
Autori koncepta smatraju da procene drugih ljudi nemaju svoje mesto u
pokušajima merenja sličnosti emocionalne inteligencije i da nam one pružaju
samo zanimljivu informaciju o tome kako nas drugi vide, odnosno kako doživljavaju
naše veštine (prema www.emotionaliq.com).
Ali, mi smatramo da je vredno proveriti možemo li procenama drugih ljudi
zahvatiti određene facete emocionalne inteligencije i na temelju njih
predviđati neke aspekte prilagođavanja učenika.
1.3.3. Neposredno procenjivanje sličnosti
Neposredno procenjivanje emocionalne inteligencije obavlja se pomoću
psihologijskih instrumenata koji izravno mere sposobnost osobe za rješavanje
problema (npr. identificiranje emocija na licu, slici ili u nekoj priči),
a odgovor ispitanika dostupan je za evaluaciju u odnosu na neki kriterijum.
Kako je emocionalna inteligencija definisana kao skup sličnosti, ovakvo
procenjivanje je nužno primenjivati, ali testovi su malobrojni i nedovoljno
provereni. Prvi takav instrument konstruirali su autori koncepta emocionalne
inteligencije, operacionalizirajući kroz Multi-Factor Emotional Intelligence
Scale (MEIS; Mayer, Caruso i Salovey, 1999) svoj, prethodno opisani, model
EI. Nedavno su razvili i Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test
(MSCEIT; Mayer, Caruso i Salovey, 2000.).
U MSCEIT-u se od ispitanika traži da:
a) identificiraju emocije u izrazima lica i slikama
b) generišu raspoloženje i rešavaju određene probleme u tom raspoloženju
c) definišu uzroke različitih emocija i razumiju progresiju emocija
d) odrede kako najbolje uključiti emocije u mišljenje u situacijama koje
se odnose na njih same ili na druge ljude.
Postoje znatne teškoće u određivanju tačnih, odnosno netačnih odgovora
u ovakvim testovima. Za to se mogu koristiti tri načina bodovanja, odnosno
tri vrste kriterijuma, a to su:
1. KONSENZUS - primenom ovog kriterija tačan odgovor
je onaj koji je odabrala većina ispitanika. Npr., ako se grupa slaže da
lice (ili slika, muzički odlomak i sl.) izražava emociju sreće ili tuge,
tada taj odgovor postaje tačan. Prikladnost korišćenja ovog kriterijuma
temelji se na evolucijskim i kulturološkim nalazima koji potvrđuju konzistentnost
informacija koje signaliziraju emocije (Bar-On, 1997; Mayer, Caruso i
Salovey, 1999). Ali na takav način određivanja tačnog odgovora u testovima
emocionalne inteligencije mogu uticati iskrivljena kulturološka verovanja,
pa u najgorem slučaju takvo bodovanje jednostavno može indicirati stepen
slaganja s kulturološkim ili spolnim stereotipima.
2. MIŠLJENJE STRUČNJAKA (expert thinking)– sud o tačnom
odgovoru donose stručnjaci koji se bave emocijama (npr. psihijatri, psiholozi
i sl.), a pri tome se koriste svojim profesionalnim iskustvom. Dakle,
točnim odgovorom se smatra onaj kojeg je izabrao stručnjak. Međutim, istraživači
su se složili da procene stručnjaka ne moraju biti pouzdaniji indikator
točnog odgovora od konsenzusa grupe (Legree, 1995, prema Roberts, Zeidner
i Matthew, 2003).
3. MIŠLJENJE CILJNE OSOBE (target scoring)- tačan odgovor
određuje osoba koja je uključena u neku emocionalnu aktivnost (npr. pisanje
pesme, sviranje, slikanje), a procenjivač procenjuje što ta osoba oseća.
Drži se da ta osoba ima više informacija nego što je dostupno spoljnom
posmatraču (Bar-On, 1997; Mayer, Caruso i Salovey, 1999, 2000; Mayer i
Geher, 1996, prema Roberts, Zeidner i Matthew, 2003). Ovakav način određivanja
tačnog odgovora dobija malo pažnje u istraživanjima, verovatno zato jer
je prikladan samo za zadatke identifikovanja emocija, a ne i za više nivoe
emocionalne inteligencije.
Verovatnoća da postoji verodostojan standard za evaluaciju odgovora zavisi
od prirode čestice testa emocionalne inteligencije. Kao i kod kognitivnih
sličnosti, čestice se mogu odnositi na različite stepene apstrakcije od
sirovih podataka. Tako emocionalna inteligencija može biti procenjena
kroz procese nižeg reda, u koje svrstavamo osećaje i percepciju, kao što
je detekcija prisutnosti emocija na licu prezentovanom tahistoskopski
ili odlučivanje imaju li dve reči istu ili sličnu valenciju. A u isto
vreme se čestice testa emocionalne inteligencije mogu odnositi na procese
mišljenja višeg reda, kao što je izbor kako se suočiti sa stresnom izjavom.
Čini se da je temeljne sličnosti moguće najobjektivne proceniti. U tom
slučaju se mišljenje stručnjaka čini prikladnim i nema mesta za konsenzus.
Ali bodovanje čestica kojima ispitujemo sposobnost upravljanja emocijama
je složene, jer se određene emocionalne reakcijr mogu proceniti samo prema
osobnim i društvenim standardima.
Mayer i njegovi saradnici su se složili da se određivanje tačnog odgovora
pomoću mišljenja stručnjaka i pomoću konsenzusa preklapaju do određenog
nivoa, zato što se konsenzus pokazao kao pouzdanija mera i iz njega proizlazi
bolja faktorska struktura, trebalo bi ga koristiti (Mayer i sur., 2003).
1.4. Emocionalna inteligencija i različiti pokazatelji prilagođivanja
dece i adolescenata
Oni koji pišu o emocionalnoj inteligenciji obično pretpostavljaju da
je visoka nivo emocionalne inteligencije povezana s uspehom u važnim aspektima
života, kao što su obrazovanje, posao i odnosi s ljudima. Goleman tako
navodi da brojni dokazi potvrđuju da osobe koje imaju visoko razvijene
emocionalne sličnosti, koje dobro poznaju i upravljaju vlastitim osećajima
i koje iščitavaju i efikasno reagirau na osećaje drugih, imaju prednost
u svim područjima (Goleman, 1995). Ali, kako emocionalna inteligencija
još uvek nije dovoljno istražena, ne zna se puno o tome što ona predviđa.
U nastavku su prikazani rezultati nekih istraživanja koja su ispitivala
povezanost sličnosti emocionalne inteligencije s različitim kriterijumima
prilagođavanja dece i adolescenata.
Poznati su rezultati nekoliko istraživanja koja su ispitivala povezanost
percepcije emocija iz neverbalnog sadržaja s različitim kriterijima.
U ispitivanjima više od sedam hiljada osoba u SAD-u i osamnaest drugih
zemalja, među prednostima sličnosti iščitavanja osećaja iz neverbalnih
znakova bila je i bolja emocionalna usklađenost, veća popularnost, veća
otvorenost i veća senzibilnost. U ispitivanju hiljadu jedanaestero dece,
oni koji su pokazali sposobnost iščitavanja osećaja iz neverbalnih znakova
bili su u svojoj školi među najomiljenijim učenicima i među emocionalno
najstabilnijom decom. Oni su također bili bolji učenici premda im, u proseku,
procenat inteligencije nije bio veći od procenta kod dece koja su bila
manje umešna u čitanju neverbalnih poruka. Štaviše, ispitivanja dečje
neverbalne osetljivosti su pokazala da oni koji pogrešno tumače emocionalne
znakove u školi često postižu rezultate koji su lošiji u odnosu na potencijal
iskazan u ispitivanjima procenta inteligencije (Goleman, 1995). U jednom
istraživanju se pokazalo da mladi koji imaju teškoća sa zakonom često
nisu stekli veštine percepce emocija (McCown, Johnson i Austin, 1986,
prema Mayer, Di Paolo i Salovey,1990).
Takođe se ispitivala povezanost nekih sličnosti emocionalne inteligencje
i agresivnog ponašanja u dece. U nekoliko istraživanja se pokazalo da
deca koja iskazuju veće količine agresivnog ponašanja imaju više teškoća
u prepoznavanju i upravljanju svojim emocijama. Među decom školskog uzrasta,
viši stepen eksternalizirajućih simptoma je bio povezan sa smanjenom sposobnošću
pronalaženja primera prošlih emocionalnih iskustava i manje prikladnim
primerima osećaja (Cook, Greenberg i Kusche, 1994, prema Bohnert, Crnic
i Lim, 2003). Neka istraživanja pokazuju da deca koja iskazuju visok stepen
agresivnog ponašanja imaju teškoća u regulaciji svojih emocija (Shields
i Cicchetti, 1998, prema Bohnert, Crnic i Lim, 2003).
U istraživanju povezanosti između emocionalne inteligencije i upotrebe
cigareta i alkohola u ranoj adolescenciji, rezultati su pokazali da je
emocionalna inteligencija u negativnoj korelaciji s upotrebom cigareta
i alkohola (Trinidad i Johnson, 2000).
Pretpostavka je da emocionalno kompetentna deca upravljaju svojim postupcima,
mislima i osećajima na prilagođen i fleksibilan način u raznim kontekstima,
iskazuju samoefikasnost, samopouzdanje i osećaj povezanosti s drugima
(Salovey i Slyter, 1999), možemo pretpostaviti da su i bolje prihvaćena
od strane vršnjaka, što ćemo proveriti u ovom istraživanju.
1.5. Sociometrijski status
Socijalni status pokazuje kako neka grupa prihvata osobu i kako je osoba
socijalno adaptirana grupi. Socijalna prilagođenost se, između ostalog
utvrđuje i različitim sociometrijskim postupcima. U takve tehnike ubrajamo
sociometrijski test kao sredstvo za proučavanje obiteljskih, radnih i
školskih grupa. Sociometrijski test omogućuje da se odredi prihvaćenost
pojedinca u grupi. Prednost ovog testa pred psihometrijskim testovima
je u tome što situacije zamenjuje prirodnim situacijama koje se javljaju
u svakodnevnom životu.
Sociometrijsku metodu je razvio J. L. Moreno 1934. godine. Prema njemu
sociometrija ima nekoliko funkcija, a to su:
1. Sociometrija predstavlja istraživačku tehniku koja služi kako bi
se proučila organizacija grupe ili grupa;
2. Sociometriju shvata kao dijagnostičku proceduru kojom se treba odrediti
položaj pojedinca u grupi i položaj grupe u široj društvenoj zajednici;
3. Sociometrija uključuje i psihoterapijsku tehniku koja pomaže pojedincu
ili grupi da se bolje prilagode.
U najjednostavnijem obliku sociometrijski upitnik sadrži pitanja upućena
svakom članu grupe da označi među ostalim članovima grupe one s kojima
bi želio učestvovati u nekoj aktivnosti ili one s kojima ne bi.
Aktivnosti za učestovanje u kojima se ispituje odnos prihvatanja ili odbijanja
nazivamo sociometrijskim kriterijumima. U sociometrijskom ispitivanju
se može koristiti jedan ili više kriterijuma. Kriterijumi moraju biti
logični i moraju se odnositi na aktivnosti značajne za pojedinca.
Ispitivanje se provodi u malim grupama, a uslov za primenu je da se deca
međusobno poznaju i da su zajedno provela određeno vreme. Poželjno je
da ispitivanje bude anonimno.
Sociometrijski položaj pojedinca u grupi može se odrediti pomoću tri vrste
informacija. To su pozitivna, negativna biranja i neutralni glasovi.
Postoje različiti sociometrijski postupci kao što su, npr.:
1. Tehnika imenovanja – od pojedinca se traži da imenuje određeni
broj članova grupe koji mu se jako sviđaju ili ne sviđaju. Broj biranja
može biti ograničen (npr. 3 ili 5 mogućih biranja) ili neograničen.
2. Tehnika rangiranja – od pojedinca se traži da prema nekom
kriterijumu poređa sve članove grupe.
3. Tehika upoređivanja u parovima – pojedincu se iznesu imena
dvoje članova iz grupe i on mora izabrati onoga ko mu se više sviđa. Nakon
procene svih mogućih parova dobije se rezultat koji pokazuje koliko se
pojedincu sviđa svaki član grupe.
Podaci dobijeni sociometrijskim ispitivanjem mogu se prikazati kvantitativno
(sociometrijskim matricama, grupnim i individualnim indeksima) i grafički
(sociogramom). U slučaju većih grupa sociogram je nepregledan, pa se ne
koristi.
Sociometrijski upitnik je vrlo prilagodljiv različitim grupama i koristi
se u različitim područjima ljudske delatnosti: u industriji, školama,
domovima, vojnim jedinicama itd. Primenjuje se svugde gde su neki kolektiv
ili grupa nastali ili bi ih trebalo formirati unutar jednog šireg, već
nastalog, kolektiva.
U ovom istraživanju sociometrijski upitnik je upotebljen kao jedan od
kriterijuma prilagođavanja dece rane adolescentne dobi, odnosno kao mera
prihvaćenosti u grupi vršnjaka. Ako pretpostavimo da su sličnosti emocionalne
inteligencije nužne za razvijanje različitih emocionalnih i socijalnih
veština koje osiguravaju veći sociometrijski status u grupi vršnjaka,
odnosno da pojedinci koji imaju razvijene sličnosti emocionalne inteligencije
imaju i veći kapacitet za razvoj socijalnih veština, tada možemo očekivati
da nivo sličnosti emocionalne inteligencije objašnjava deo varijacije
sociometrijskog statusa učenika u razredu.
1.6. Školski uspeh i emocionalna inteligencija
Istražujući faktore koji određuju školsko postignuće najviše se ispitivala
inteligencija učenika, ali utvrđeno je da ona objašnjava samo deo varijacije.
U traženju drugih faktora koji bi mogli uticati na uspeh dece u školi,
istraživali su se socijalni faktori, kao što je porodično poreklo i socio-ekonomski
status, faktori ličnosti i motivacijski faktori. Cattel, Sealy i Sweny
(1966) su se bavili ispitivanjem povezanosti školskog uspeha s faktorima
ličnosti i motivacije , pa su pronašli da od ukupne varijacije školskog
postignuća testovi inteligencije objašnjavaju između 21-23%, motivacijske
osobine 23-27%, a crte ličnosti 27-36%.
U novije vreme javila se ideja da bi se barem deo uspešnosti u području
školskog i profesionalnog uspeha mogao objasniti emocionalnom inteligencijom.
Još je Kahneman (1973) tvrdeo da to koliko je osoba u stanju držati pod
kontrolom ostale, za osnovnu aktivnost irelevantne misli i događanja utiče
na uspeh u obavljanju osnovne aktivnosti (Takšić, 1998). Goleman takođe
opisuje važnost upravljanja emocijama za uspeh u školi: «Razmeri do kojih
emocionalna uzrujanost može uticati na mentalni život za učitelje nisu
ništa novo. Učenici koji su nervozni, ljutiti ili deprimirani ne uče;
osobe koje su obuzete ovim stanjima ne primaju informacije na efikasan
način ili s njima postupaju loše. Snažne negativne emocije prebacuju pažnju
na njihove vlastite preokupacije, ometajući pokušaje da se fokusiraju
na nešto drugo.» (Goleman, 1995, str ).
U okviru modela Mayera i Saloveya, logika u osnovi pretpostavke da bi
sličnosti emocionalne inteligencije mogle imati pozitivne efekte na uspeh
u školi temeljila se uglavnom na delu modela koji razrađuje način na koji
emocije facilitiraju mišljenje (nivo B). Takšić je u svom istraživanju
došao do zaključka da varijable emocionalne inteligencije značajno dodatno
doprinose objašnjenju školskog uspeha. Varijable emocionalne inteligencije
su povećale za 13.5% postotak varijance školskog uspeha objašnjene opštom
inteligencijom (Takšić, 1998).
Uopšteno govoreći, faktor ličnosti objašnjava samo mali deo životnih priča,
pa bi se doprinos emocionalne inteligencije od 10% u razjašnjavanju toga
mogao smatrati vrlo velikim (Salovey i Sluyter, 1999).
ZAKLJUČAK
Emocionalna inteligencija kao nova potencijalna vrsta inteligencije proživela
je prvih 12 godina velikih napora za njeno naučno dokazivanje kao zasebnog
konstrukcija za čije merenje su razvijeni testovi sa zadovoljavajućim
metrijskim karakteristikama i koja ima prediktorsku vrednost za neke segmente
ljudske uspešnosti. Uspeh je očit iako još uvek nije u potpunosti primljena
u obitelj zajedno s drugim klasičnim vrstama inteligencije. Svoj dosadašnji
razvoj konstrukciju može najviše zahvaliti naučnom triju Mayer, Caruso,
Salovey, koji su uspeli razviti svoj model emocionalne inteligencije tako
da on zadovoljava sve uvijete klasičnih inteligencija. Preostaje naravno,
da se ovaj model i drugi dodatno preispitaju i dorade u slijedećim godinama
istraživanja na ovom području. Isto tako bit će potrebno provesti istraživanja
o uticaju EI na sportsku uspešnost, kako u vrhunskom tako i u rekreacijskom
i školskom sportu. Ovime bi se hipotetski moglo očekivati dodatno objašnjenje
jednadžbe specifikacije sportskog uspeha, posebno onog dijela koji se
odnosi na psihološki dio varijance sportskih postignuća.
U posljednjih nekoliko godina većina seminara, naučnih članaka, doktorskih
disertacija i magistarskih radnji i knjiga koje se bave problemom postojanja
emocionalne inteligencije u sebi sadrže poprilično staru Aristotelova
izreka “Svatko se može naljutiti - to je lako. Ali naljutiti se na pravu
osobu, do ispravnog stupnja, u pravi trenutak, zbog ispravnog razloga
i na ispravan način - to nije lako ”(Aristotel, prema Goleman, 1997).
Čini se da kvaliteta ove izreke, koja se može primijeniti na većinu emocija
a ne samo na ljutnju, još uvek odolijeva i tako enormnoj citiranosti,
pa bi bilo korektno da ne bude izostavljena ni iz ovog seminarskog rada.
LITERATURA
1. Bohnert, A..M., Crnic, K. A., Lim, K. G. (2003). Emotional competence
and aggressive behavior in school-age children (1). Journal of Abnormal
Child Psychology.
2. Ciarrochi, J., Chan, A. Y. C., Bajgar, J. (2001). Measuring emotional
intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences,
31 (7), 1105-1119.
3. Goleman, D.(1997). Emocionalna inteligencija – zašto je važnija od
kvocenta inteligencije?. Mozaik knjiga, Zagreb.
4. Kulenović, A., Balenović, T., Buško, V. (2000). Test analize emocija:
jedan pokušaj objektivnog merenja sličnosti emocionalne inteligencije.
Suvremena psihologija. 3(1-2), 27-48.
5. Mayer, D., Salovey, P., Caruso, D. R., Sitarenios, G. (2001). Emotional
Intelligence as a Standard Intelligence. Emotion, 1(3), 232-242.
6. Mayer, D., Salovey, P., Caruso, D. R., Sitarenios, G. (2003). Measuring
Emotional Intelligence With the MSCEIT V2.0. Emotion, 3(1), 97-105.
7. Papić, M.(2003). Emocionalna inteligencija u školskom kontekstu.
Magistarski rad. Filozofski fakultet, Zagreb.
8. Roberts, R. D., Zeidner, M., Matthews, G. (2001). Does Emotional
Intelligence Meet Traditional Standards for an Intelligence? Some New
Data and Conclusions. Emotion, 1(3), 196-231.
9. Salovey, P. i Sluyter, D. J.(1999). Emocionalni razvoj i emocionalna
inteligencija: pedagoške implikace. Educa, Zagreb.
10. Schutte, N. S., Malouff, J. M. , Coston, T. D., Greeson, C., Jedlicka,
C., Rhodes, E., Wendorf, G. (2001). Emotional Intelligence and Interpersonal
Relations. The Journal of Social Psychology, 141(4), 523-536.
11. Takšić, V.(1998). Validacija konstrukta emocionalne inteligencije.
Doktorska dizertacija. Filozofski fakultet, Zagreb.
12. Trinidad, D. R., Johnson, C. A.(2000). The association between emotional
intelligence and early adolescent tobacco and alcohol use. Personality
and Individual Differences 32(2002), 95-105.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|