PSIHOANALITICKA TEORIJA LICNOSTI
TEORIJA LICNOSTI
Teorija licnosti predstavlja uskladjen sistem principa, hipoteza, pojmova
i cinjenica koje se odnose na prirodu i funkcionisanje licnosti.
Danas postoji veliki broj licnosti,ali sve nastoje da opisu i objasne
licnost kao cjelinu.
Zavisno od pozicije autora u ovom smislu razlicite teorije se mogu svrstati
u pet osnovnih grupa:
l. Psihoanaliticke teorije licnosti
2. Bivejvioristicke teorije licnosti
3. Faktorske teorije licnosti
4. Humanisticke teorije licnosti
5. Socijalne teorije licnosti
Psihoanaliticke teorije licnosti
To je grupa teorija kojima je zajednocko naglasavanje znacenja nesvjesne
dinamike u tumacenju licnosti.U oblasti nesvjesnog kaze Frojd, osnivac
psihoanalize leze pokretacke snage ljudskih
postupaka.Njegova teorija je jedna od onih prvih dinamickih psihologija,ali
ne i jedina. Takva su i Adlerova i Jungova teorija,jer sve one unose dinamicko
glediste u analiziranje licnosti.
Frojdova psihoanaliticka teorija
Nastaje krajem 19 vijeka u Australiji. Sigmund
Frojd se bavio istrazivanjem i lijecenjem neuroza, a do svoje teorije
dolazi koristeci osoben metod istrazivanja nesvjesnog - psihoanalizu.
Frojd govori o dvema grupama instiktata:
-instiktima zivota
-instiktima smrti.
Prvi sluze odrzavanju jedinke i odrzavanju vrste.Energija koja goni na
zadovoljenje ovih instiktata jeste libido.Medju njih se ubrajaju nagon
gladi,nagon za vodom i seksualni nagon.
Drugu grupu instiktata cine instikti smrti ili razaricki instikti.U ovom
instiktu lezi, po Frojdu, izvor sklonosti ljudi ka agresiji i razaranju,uzrok
ratova ,zlostavljanja licnosti po Frojdu cine tri oblasti licnosti i to:
ID(ono]-tezi da postigne po svaku cenu zadovoljenje instikta
koji ga gone da ih neposredno i odmah zadovolji.Ali po pravilu nije moguce
instikte zadovoljiti lako i neposredno.Mi moramo svoje postupke podesiti
objektivnim uslovima.Zato stupa drugi dio licnosti koji Frojd naziva
EGO(ja]-Ego vodeci racuna o realnoj situaciji nastoji
da omoguci makar zaobilaznim putem,zadovoljenje onoga cemu nagonski deo
tezi.Treci dio licnosti koji razlikuje Frojd jeste
SUPEREGO(nad ja]-taj dio licnosti se sastoji od principa
,normi ,moralnih propisa, ideala.
Izmedju id,ega i superega dolazi vrlo cesto do sukoba.Kad dodje do takvih
sukoba,licnost postaje nesigurna i zastrasena.Kad su sukobi izmedju id,
ega i superega veoma ostri i cesti , dolazi do poremecaja u ponasanju
, do neuroza i do dusevnoh oboljenja (psihoza).
Po
Frojdovom shvatanju odlucujuce je za formiranje licnosti rano detinjstvo.Kakva
ce se licnost razviti i kakava ce ona biti u toku citavog zivota pojedinca
resava se po Frojdu do pete godine zivota. Dete u svom razvitku prolazi
kroz odredjene stadijume.
U prvom od tih stadijuma koji traje od prilike od kraja prve godine zivota,
usta su, kaze Frojd, glavna oblast preko kojih dete izrazava svoju aktivnost.
Ovaj stadij um se naziva oralni stadijum.
Posle oralnog stadijuma sledi analni stadijum kroz koje dete prolazi u
toku druge godine zivota. Posle analnog stadijuma sledi falicki stadijum
to je manipulisanje seksualnim organom izvor zadovoljstva i najvaznija
erogena zona tj. Zona koja pruza seksualno zadovoljstvo.
Ova tri stadijuma Frojd naziva pregenitalnim stadijumima. Posle njih sledi
period latencije, povlacenja i slabijeg ispoljavanja seksualnih interesovanja.
U toku pregenitalnog stadijuma javlja se Edipov
kompleks. Nazvan je tako prema grckom mitu o tebanskom kralju Edipu
koji je ubio svog oca i ozenio se svojom majkom ne znajuci da je sa njima
u krvnom srodstvu.
Po Frojdu postoji kod djeteta taznja prema roditelju suprotnog pola, a
neprijateljstvo prema roditelju istoga pola, koga dete dozivljava kao
rivala.
Poslednji stadijum u razvitku jeste genitalni stadijum.Sad vise libido
nije upravljen na sopstvenu licnost nego na osobu suprotnog pola. U pocetku
ovog stadijuma u maldalacko doba javlja se ne samo interesovanje za osobe
suprotnog pola nego nastupaju i druge vazne promjene u licnosti: cenjenje,
naglo se razvija socijalizacija, prihvatanje drustvenih normi.
Frojd je dao veoma znacajan prilog poznavanju covjeka i razvitku psihologije
covjeka. Njegova je zasluga isticanje dinamickog karaktera licnosti i
naglasavanje uloge motiva i motivacije.
Posebno treba istaci snazan podstrek koji je dao daljem istrazivanju psihickog
zivota postavljajuci veliki broj razlicitih hipoteza i iznoseci veliko
bogatstvo ideja.
Adlerova teorija licnosti
Nekadasnji
Frojdov ucenik i saradnik, Alfred Adler ,odvojivisi se
od psihoanalize i izgradjuje,svoju teoriju licnosti. On je zapazio da
ljudi koji imaju neki nedostatak pokusavaju da ga nadoknade time sto jacaju
taj organ intenzivnim vjezbanjem.Najpoznatiji primjer kompenzacije nedostataka
svakako je Demosten koji je u djetinjstvu mucao ,a kasnije postao jedan
od najvecih govornika Antike.
Osecanje inferiornosti koje je po Adleru glavni pokretac licnosti moze
se prevazici putem kompenzacije.Sam Adler kao dijete bio je bolesljiv
i slab ucenik,a postao je ljekar i slavni psiholog. Suprotno Frojdu, Adler
smatra da se ponasanje neke osobe bolje moze razumjeti ako znamo kakvi
su joj ciljevi za buducnost,nego ako samo znamo njenu proslost.
Svaki covjek ima neki svoj zivotni plan i ne postoje dvoje ljudi sa istim
zivotnim planom.Zivotni plan je za Adlera osnovno idiografsko nacelo koje
objasnjava jedinstvenost licnosti. Za razliku od Frojda, Adler je vise
naglasavao znacaj svijesti,isticao je osjecanje zajednistva i ulogu socijalnih
cinilaca u oblikovanju licnosti,cime je doprinio formiranje socijalne
psihoanalize.
Jungova teorija licnosti
Nastala
je kada se bliski saradnik Frojda odvojio od psihoanalize. Po
Karlu Gustavu Jungu covjek je slozeno bice, nagonsko ali i duhovno,
nesvjesno ali i svjesno, iracionalno ali i racionalno.Za objasnjenje slozenog
ponasanja ljudi neophodno je i kauzalno i teolosko objasnjenje-kaze Jung.
Ljudsko ponasanje uslovljeno je proslom, i to ne samo individualnom,vec
i kolektivnom istorijom pojedinca. Ali je ljudsko ponasanje odredjeno
i njegovom buducnoscu, njegovim ciljevima i aspiracijama .
Pored licnog, nesvjesnog, stecenog, potiskivanjem i dusevnom zivotu covjeka
vaznu ulogu ima i urodjeno, nadlicno
, kolektivno, nesvjesno, koje sadrzi naslijedjenu mudrost predaka.
Za Junga licnost je samo regulativni sistem koji neprestano tokom cijelog
zivota, strepi ka sve savrsenijoj ravnotezi i cjelovitosti. U prvoj polovin
zivota prilagodjava se spoljasnjoj stvarnosti, a u drugoj, u unutrasnjoj
, psihickoj stvarnosti.
Libido za Junga nije samo seksualna, vec sveobuhvatna psihicka pa i zivotna
energija. Ako je Libido usmjeren na spoljasnju stvarnost,onda je to stav
ekstraverzije,a ako je okrenut u unutrasnju, subjektivnu stvarnost, to
je stav introverzije.
Psihoanaliticki teorijama licnosti odaje se priznanje
zbog uvodjenja u psihologiju licnosti dinamickih cinilaca, nesvjesnih
motiva, unutrasnjeh sukoba i raznovrsnih vidova samoobmanjivanja. Zamjera
im se na prenaglasavanju nesvjesnog i nedovoljno jasnim i preciznim definisanjima
svojih pojmova i hipoteza.
LITERATURA:
1) arko Trebješanin,Zoran Lalovic-psihologija za II razred
opšte gimnazije
2) Dr Nikola Rot- Opšta psihologija.-Beograd 1983 g.
3) De Ejub Cehic-Psihologija za I razred srednjeg usmjerenog obrazovanja-
Sarajevo 1989 g.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|