|
Mentalna retardacija
Mentalna retardacija nije bolest, već administrativno
određen naziv za različita genetska, socijalna i medicinska stanja
čija je zajednička karakteristika značajno ispodprosečno intelektualno
funkcionisanje.
Zaostajanje
u intelektualnom razvoju podrazumeva vidljivo zaostajanje kognitivnog
razvoja deteta za prosečnim kognitivnim razvojem dece istog doba. Za taj
fenomen se obično upotrebljava naziv mentalna retardacija.
U svakom duštvu rađa se oko 30% dece koja ne dosegnu kognitivni razvoj
viši od IQ 70. Oko 2% takve dece uspeva da se na neki način uklopi
u svakodnevni život okoline i ne zahteva specijalnu pomoć društva. Oko
1% te dece ima, uz smanjenu inteligenciju, i probleme s prilagođavanjem
na društvenu okolinu. Ne uklapaju se u svakodnevni život okoline i potrebna
im je specijalna pomoć društva u razvoju i životu. Takva deca smatraju
se intelektualno hendikepiranim, odnosno mentalno retardiranim. Osobe
sa mentalnom retardacijom podeljene su četiri kategorije prema ozbiljnosti
hendikepa. Mentalna retardacija može nastati zbog raličitih razloga: porodičnih,
genetskih, poremećaja razvoja centralnog
nervnog sistema, oštećenja centralnog nervnog sistema, ekstremne zapuštenosti
deteta, nedostatka stimulacije za razvoj itd. Veoma je važno znati da
mentalna retardacija nije bolest, to je stanje hypofunkcije ili nerazvijenosti
CNS-a. To znači
da se mentalna retardacija ne može lečiti i izlečiti poput nekih bolesti,
može se samo stimulisati razvoj deteta. Uz teškoće u ponašanju, mentalno
retardirana deca često boluju i od psihičkih bolesti. Razna epidemiološka
istraživanja pokazuju da teškoće u ponašanju i psihičke bolesti nataju
čak u 30 do 60% slučajeva dece sa mentalnom retardacijom. Deca sa težim
hendikepom obolevaju češće nego ona sa lakšim hendikepom. Prepoznavanje
simptoma psihičke bolesti i dijagnostika, kao i tretman, traže specijalno
psihijatrijsko znanje.
KRITERIJUMI DEFINISANJA MENTALNE RETARDACIJE
Postoji pet osnovnih kriterijuma koji se upotrebljavaju da bi se postavila
definicija ovog stanja. Tri od pet kriterijuma obuhvaćena su skoro svakom
definicijom, dok su ostala dva prisutna u većini definicija, ali ne u
svim.
Prvi i osnovni koji je prisutan u svim definicijama je
onaj koji kazuje da mentalna retardacija vodi svoje poreklo iz razvojnog
perioda. Mnogi autori limitiraju razvojni period osamnaestom godinom života,
ali ima i onih koji su mišljenja da se u šesnaestoj godini ovaj završava.
Iako je ovo jedan od najvažnijih parametara, potrebno je napomenuti da
on sam ne može bliže da odredi mentalnu retardaciju, jer postoji čitav
niz oboljenja, a i stanja, koja nastaju u ovom periodu života, daju sličnu
kliničku sliku, imaju hronični karakter i slične posledice. Mentalna retardacija
i mentalno oboljenje se znatno razlikuju. Psihičko oboljenje je oboljenje
emocija, oboljenje psihe, intelekt funkcioniše na normalnom nivou. Mentalna
retardacija nije oboljenje već stanje, a primarni je deficit intelekta,
mada kod ovakve osobe mogu biti bolesne i mnoge psihičke funkcije pa i
emocije. Kao što mentalno retardirana osoba može imati mnoge emocionalne
poremećaje, tako i duševni bolesnik posle izvesnog vremena trajanja oboljenja
dolazi u fazu intelektualne deterioracije. Početak mentalne retardacije
je uvek u razvojnom periodu, dok psihijatrijsko oboljenje ima kasniji
početak i dijagnostiku.
Drugi kriterijum značajan za dijagnostikovanje mentalne
retardacije je intelektualni deficit. U literaturi postoje nesuglasice
među autorima po pitanju ovog kriterijuma, od tvrdnji da je ovaj kriterijum
jedini validan do negiranja istog. Koncept koji je bio prvobitno peihvaćen,
po pitanju koeficijenta inteligencije kao glavnog instrumenta na polju
dijagnostike mentalne retardacije, pokazao se netačnim, jer mnoge osobe
koje bi po svom koeficijentu inteligencije trebalo da budu retardirane,
funkcionišu apsolutno uspešno unutar limita normalnog ponašanja, dok sa
druge strane, ličnosti koje pokazuju veći koeficijent inteligencije od
graničnog skora, nisu sposobne da funkcionišu normalno u grupi koja ih
okružuje. Ali i pored manjkavosti testova i određenih otpora i dilema
kod dijagnostikovanja mentalne retardacije, koeficijent inteligencije
je najviše upotrebljavan “objektivni” kriterijum.
Treći kriterijum obavezno prisutan u svim definicijama
mentalne retardacije je socijalna neadekvatnost. Po ovom kriterijumu,
osoba koja nije sposobna da ispunjava zahteve sredine, mentalno je retardirana.
Ovo shvatanje ne odgovara realnosti. Već ranije je napomenuto da izvestan
broj osoba sa manjim koeficijentom inteligencije može adekvatnije odgovarati
zahtevima socijuma nego one sa višim koeficijentom inteligencije. Drugi
problem leži u tome da socijalna neadaptibilnost ne zavisi samo od pojedinca
već na nju utiče i čitav niz drugih faktora, a prvenstveno okolina koja
okružuje individuu. Mora se napomenuti da je potpuno zdrava osoba u smislu
socijalnog prihvatanja ona koja može da se prilagodi prihvaćenim standardima
ponašanja grupe u kojoj egzistira.
Četvrti kriterijum, koji se nalazi u mnogim definicijama
mentalne retardacije, je organska osnova ovog stanja. Oko 25% svih slučajeva
mentalne retardacije sigurno ima mikro ili makro organsku patološku osnovu,
dok se kod ostalih 75% slučajeva ne može dokazati bilo kakva organska
patološka podloga. Procenat od 25% slučajeva sa organskom patološkom osnovom
se poklapa sa procentom slučajeva težih oblika mentalne retardacije, sto
ukazuje na to da je laka mentalna retardacija bez organskog patološkog
osnova i da je ona samo kvantitativna devijacija od normalne u kontinuumu
intelektualnih sposobnosti ljudi. Dok su umereni, teži i najteži slučajevi
mentalne retardacije uzrokovani patološkim organskim promenama u centralnom
nervnom sistemu i od normalne populacije se razlikuju kvalitativno, a
ne samo kvantitativno.
Peti kriterijum definisanja mentalne retardacije je neizlečivost
stanja. Ovaj kriterijum je povezan sa prethodnim, organskom osnovom mentalne
retardacije, i smatra se da je prisutan kod svih oblika, izuzev lako mentalno
retardiranih. Poznato je da se oštećeno tkivo centralnog nervnog sistema
ne može reprodukovati, iz ovog proizilazi da je stanje mentalne retardacije
neizlečivo. Što se tiče lako mentalno retardiranih, tretmanom im se ne
može mnogo podići koeficijent inteligencije, ali mogu postati socijalno
adapabilni, mogu se potpuno uklopiti u sredinu i samim tim maksimalno
socijalno i profesionalno rehabilitovati, a to znači na neki način izlečiti,
odnosno, mogu se donekle izgubiti izvesni kriterijumi, koji ove osobe
svrstavaju u grupu mentalno retardiranih lica.
DEFINICIJA MENTALNE RETARDACIJE
U nekim definicijama autori daju prioritet pojedinim od prethodno navedenim
kriterijumima, dok drugi autori neke opisane kriterijume negiraju dajući
prioritet samo jednom kriterijumu.
Istorijski važne definicije po hronološkom redu:
A. F. Tredgold (1973. godine): “Mentalna retardacija je stanje nekompletnog
razvoja takve vrste i stepena da je individua nesposobna da se adaptira
na normalnu sredinu svojih drugova, te da nije sposobna da vodi samostalnu
egzistenciju nezavisno od supervizije i spoljne pomoći.”
E.A. Doll (1941. godine): Mentalno retardirana osoba po ovom autoru pokazuje
sledeće karakteristike:
• socijalno nekompletna,
• intelektualno je subnormalna,
• poremećaj nastaje od rođenja do rane mladosti,
• retardirana je u sazrevanju,
• stanje je uzrokovano bolešću ili hereditetom,
• u osnovi je neizlečiva.
D. Wahlin (1950. godine): “Mentalna retardacija je stanje ozbiljne
i trajne povrede centralno nervnog sistema, prouzrokovano bilo zaostajanjem
u razvoju neurona, bilo oštećenjem nervnog tkiva, naročito mozga, i to
specijalno spoljnjeg sloja svih ćelija (korteksa), za vreme prenatalnog
ili ranog postnatalnog perioda razvoja deteta.”
A.F. Tredgold (1952. godine): “Mentalna retardacija označava stanje
zaustavljenog ili nekompletnog razvoja do osamnaeste godine života, bilo
da je uzrokovana naslednim faktorima ili nastala usled bolesti ili povrede.”
Kaner (1957. godine): Ovaj autor govori o dve vrste mentalne retardacije,
o “apsolutnoj” i “relativnoj”. Apsolutno mentalno retardirane osobe su
one koje bi bile mentalno retardirane u bilo kojoj sredini, bilo u sredini
divljaka, bilo u civilizovanoj sredini, te dodaje da oni nisu deficijentni
samo intelektualno, već i u svim sferama umnosti. Relativno mentalna retardacija
zavisi od standarda specifične kulture. U manje kompleksnim i manje kulturno
razvijenim sredinama ova grupa nema problema u postizanju i realizovanju
sopstvenih ambicija, te neki mogu socijalno da se adaptiraju, usled čega
ovaj autor smatra da je bolje govoriti o ovim osobama kao intelektualno
neadekvatnim, nego mentalno insuficijentnima.
Mercer (1957. godine): Ovaj autor pokazuje da mnoge definicije slede ili
statistički ili patološki model. Po statističkom modelu, na osnovu testiranja
inteligencije, mentalna retardacija se definiše kao devijantna oblast
u kontinuumu intelektualnih sposobnosti u odnosu na normalnu populaciju,
odnosno na populaciju koja je u većini. Po ovom shvatanju i visoka inteligencija
je devijantna. Patološki model je izdanak medicinske orijentacije i bavi
se fiziološkim nedostacima i simptomima bolesti ili defekta. Prema ovom
modelu normalnost je nedostatak patoloških simptoma.
S. B. Sarason (1965. godine): I ovaj autor mentalnu retardaciju shvata
kao dve dijagnostičke grupe, te govori o mentalnoj retardaciji i mentalnoj
deficijentnosti. Mentalna retardacija se pripisuje onim osobama koje,
usled privremenih ili trajnih uzroka, funkcionišu intelektualno ispod
normale, ali čije su socijalne sposobnosti adekvatna, ili ako nisu, onda
je verovatno da individua može da nauči da funkcioniše nezvisno i adekvatno
u svojoj sredini. Mentalna deficijentnost se odnosi na lica čija je socijalna
neadekvatnost nastala kao rezltata intelektualnog deficita, koji se reflektuje
usled slabljenja centralnog nervnog sistema, koji je esencijalno neizlečiv.
AAMD definicija (1973. godine): Po definiciji koju daje ovo udruženje,
mentalna retardacija je funkcionisanje na nižem intelektualnom nivou od
prosečne populacije, koje nastaje u vreme razvojnog perioda, a povezano
je sa lošim adaptivnim ponašanjem. Po ovoj definiciji osnovni kriterijum
za dijagnostiku mentalne retardacije su već pomenuta tri: intelektualna
subnormalnost, poremećaj u adaptivnom ponašanju i nastanak u ravojnom
periodu. Naglašavaju se sva tri kriterijuma,jer samo jedan od njih nije
dovoljan da ukaže na mentalnu retardaciju.
Prema novijem pristupu AAMD (2002. godine) mentalna retardacija se definiše
kao snižena sposobnost za koju su karakteristična značajna ograničenja
u intelektualnom funkcionisanju i adaptivnom ponašanju, izražena u pojmovnim,
socijalnim i praktičnim adaptivnim veštinama. Nastaje pre osamnaeste godine.
KLASIFIKACIJA MENTALNE RETARDACIJE
Postoji veliki broj sistema klasifikacije mentalno retardiranih osoba.
Tako neki mentalno retardirani imaju minorne deficite koji se otkrivaju
tek u školi, dok je kod drugih hendikep očigledan već u ranom detinjstvu
i do te mere ponekad težak da onemogućava mentalno retardiranoj osobi
da funkcioniše na nivou ljudskog bića.
Kao što je već spomenuto, koeficijent inteligencije nije jedina osnova
dijagnoze, već su i nedostaci adaptivnog funkcionisanja takođe kriterijum
mentalne retardacije. Neke osobe koje ulaze u kategoriju lako mentalno
retardiranih osoba na temelju koeficijenta inteligencije ne moraju pokazivati
nedostatke adaptivnog funkcionisanja pa stoga neće biti svrstane u mentalno
retardirane osobe. Američko udruženje za duševnu zaostalost preporučuje
primenu kriterijuma koeficijenta inteligencije tek nakon što se otkriju
nedostaci u adaptivnom funkcionisanju. Sledi sažetak opisa osoba na svakom
pojedinom stupnju mentalne retardacije prema Robinsonu i Robinsonu (1976.
godine):
Laka mentalna retardacija (koeficijent inteligencije između 50-55 i
70)
Oko 85% osoba sa koeficijentom inteligencije manjim od 70 svrstani
su u grupu sa lakom mentalnom retardacijom. Ove osobe odgovaraju
mentalnom uzrastu od 9 do 12 godina. Obično se prepoznaje pri upisu u
školu ili kada nastanu teškoće u usvajanju školskog gradiva i tek taj
trajni neuspeh u učenju izdvaja ovu decu od njihovih vršnjaka. Osobe sa
lakom mentalnom retardacijom sporije prolaze faze kognitivnog razvoja
i zadražavaju se na stadijumu konkretnih operacija u mišljenju, ne dosežu
nivo formalnih operacija koji karakteriše apstrakcija u mišljenju. I pored
teškoća u učenju lako mentalno retardirane osobe se mogu obrazovati, mogu
ovladati osnovnim akademskim veštinama - čitanjem, pisanjem i osnovnim
računskim operacijama. Sposobni su da usvoje akademske veštine do oko
šestog razreda osnovne škole. Kada odrastu sposobni su da rade jednostavne
poslove u zaštitnim radionicama, iako im je obično potrebna pomoć kada
se radi o problemima finansijske prirode i socijalnog funkcionisanja.
Udaju se, žene se i imaju sopstvenu decu. Oko 1% ovih osoba biva institucionalizovano
i to obično u adolescenciji zbog problema u ponašanju. Najveći broj lako
mentalno retardiranih osoba ne pokazuje znakove patologije mozga i pripadaju
porodicama sa niskim formalnim obrazovanjem, niskom psihometrijski merenom
inteligencijom i nižim socioekonomskim statusom.
Umerena mentalna retardacija (koeficijent inteligencije između 35-40
i 50-55)
Oko 10% osoba sa koeficijentom inteligencije 70 i niže klasifikovani
su kao umereno mentalno retardirani. Česta su oštećenja moza i druge
patologije. Umereno retardirani mogu imati fizičke defekte i neurološke
disfunkcije koje su vidljive u nedostatku finih motoričkih veština kao
npr. hvatanje ili bojenje unutar linija, i grubih motoričkih veština,
poput trčanja i penjanja. Odgovaraju mentalnom uzrastu deteta od 6 do
9 godina. Dostižu stupanj konkretnih operacija u mišljenju ili su na prelazu
ka njemu. Ove osobe obično pohađaju specijalne škole ili razrede u kojima
se najviše pažnje posvećuje usvajanju brige o samom sebi, a manje akademskim
postignućima. Umereno retardirane osobe najčešće ne napreduju u svom akademskom
postignuću iznad zahteva drugog razreda osnovne škole, a te zahteve usvajaju
tek u kasnijem detinjstvu ili odraslom dobu. Mnoge takve osobe su institucionalizovane.
Njihova retardacija se najčešće otkriva već u vrlo ranom ili ranom detinjstvu
zbog loše senzomotoričke koordinacije i sporosti u razvoju verbalnih i
socijalnih veština. Za razliku od lako retardiranih i teže retardiranih
osoba, umereno retardirani se nalaze u svim socioekonomskim grupama.
Teža mentalna retardacija (koeficijent inteligencije između 20-25 i
35-40)
Od osoba sa koeficijentom inteligencije manjim od 70, oko 3 do 4%
ulazi u kategoriju teške mentalne retardacije. Takve osobe najčešće
imaju kongenitalne fizičke abnormalnosti i organičenu senzomotoričku kontrolu.
Genetski poremećaji i oštećenja, poput nedostatka kiseonika pri porođaju,
predstavljaju najveći broj slučajeva ovog stupnja mentalne retardacije.
Mentalna retardacija ovog stupnja je jasno uočljiva ubrzo po rođenju.
Ovakve osobe dostižu mentalni uzrast od 3 do 6 godina, odnosno stupanj
preoperacionalnog perioda u razvoju mišljenja. Govor, komunikacija i motorika
razvijaju se sporo i samo delimično. Da bi takva deca progovorila i naučila
da brinu sama o sebi potreban je duži trening. Većina takvih osoba je
institucionalizovana i potrebna im je trajna pomoć i nadzor. Kada odrastu
one se uključuju u vrlo malo nezavisnih aktivnosti i vrlo su često nezainteresovane,
zbog velikih moždanih oštećenja pasivne, a događaji u njihovom životu
daju im vrlo malo stimulacije.
Teška mentalna retardacija (kvocijent inteligencije ispod 20-25)
Jedan do dva posto retardiranih osoba klasifikovano je u grupu izrazito
teške mentalne retardacije. Mentalni uzrast koji ove osobe mogu da
dostignu je ispod 3 godine. Dostižu samo senzomotorni stadijumu kognitivnog
razvoja. Imaju ozbiljnih ograničenja u komunikaciji i pokretljivosti i
potreban im je potpun nadzor, nega i briga tokom celog života. Mnogi takvi
ljudi imaju velike fizičke deformitete i neurološka oštećenja i ne mogu
brinuti o sebi. Kod izrazito teško mentalno retardiranih osoba javlja
se visok stupanj mortaliteta tokom detinjstva.
ETIOLOGIJA MENTALNE RETARDACIJE
Etiološki činioci mogu biti biološki, psihosocijalni ili kombinovani.
Prema podacima iz DSM-IV u otprilike 30-40% osoba s mentalnom retarda¬cijom
ne može se, usprkos napretka u dijagnostici, utvrditi jasna etiologija.
Najčešći činioci su:
Naslednost (oko 5%) što uključuje greše metabolizma koje
se nasleđuju recesivno, abnormalnosti gena koji se nasleđuju po Mendelovom
tipu s različitom ekspresijom (npr. tuberozna skleroza), hromozomske aberacije
(translokacija kod Downova sindroma, sindrom lomljivog X kromosoma).
Rana oštećenja u embrionalnom razvoju (oko 30 %) što
uključuje hromozomske promene (Downov sindrom zbog trisomije 21) ili rana
oštećenja alkoholom, infekcije.
Trudnoća i perinatalni problemi (oko 10%), što uključuje
infekcije, traume, hipoksiju, malnutriciju.
Opšte zdravstveno stanje u dobi dojenčeta (oko 5%).
Uticaji okoline koji obuhvataju neadekvatne socio-kulturne
uslove i zahteve, pre svega u porodici i užoj socijalnoj sredini deteta
(15-20%).
Prema preporuci Američkog udruženja za mentalnu retardaciju (1992. godine)
uzroci se dele na:
- prenatalne (nastaju od trenutka začeća do porođaja)
- perinatalne (nastaju tokom porođaja)
- postanatlne (nastaju od porođaja do 18 godine)
Prema drugim autorima prema uzrocima mentalna retardacija se deli na:
- Porodičnu ili sociokulturnu zaostalost
- Organsku zaostalost
Porodična ili sociokulturna zaostalost obuhvata oko
75% mentalno retardiranih osoba i odnosi se na zaostalost usled nepovoljnih
sredinjskih uslova. Ona se češće sreće u nižem socio-ekonomskom sloju
stanovništva i često je da u porodici još neki član funkcioniše na nižem
intelektualnom nivou. Njena pojava tumači se na različite načine - kao
posledica nepovoljnih psihosocijalni uslova odrastanja, kao posledica
nespecifične interakcije između genetskih i sredinskih uslova, kao ishod
subkliničkog moždanog oštećenja. Nekad se uopšte i ne svrstava u patološke
pojave, već se obeležava kao donji opseg normalne distribucije ili se
naziva pseudoretardacijom. Najčešće se pojavljuje u formi lake mentalne
retardacije praćene teškoćama u učenju. Deficit pažnje kod mentalno retardiranih
osoba vrlo je često rezultat poremećenih odnosa između majke i deteta,
što za posledicu ima razvoj nesigurnosti. Uz majku bitnu ulogu igraju
i ostali članovi porodice, njihov odnos s detetom, očekivanja i prihvatanja.
Tokom odrastanja na emocionalni život deteta utiče i detetovo okruženje
izvan porodice u koje dete unosi iskustva iz porodice, što sve zajedno
utiče na njegov razvoj. Brojni problemi mentalno retardiranih osoba proizlaze
iz loše komunikacije s okolinom, loše socijalne perspektive, doživlja¬vanjem
različitosti u odnosu na zdravu populaciju, što rezultira psihološkom
dezorganizacijom. Socijalni problemi nedjeljivi su od razvojnih.
Organska zaostalost najčešće uslovljava IQ ispod
50. Razvojni zastoj se uočava na ranom uzrastu, u porodicama gde
su sestre i braća normalno intelektualno razvijeni. Može biti praćena
senzornim poremaćajima, cerebralnom paralizom, epilepsijom, poremećajima
govora i komunikacije, emocionalnim poremećajima, poremećajima u ponašanju.
Nastanku sekundarnih problema u svakodnevnom prilagođavanju ove dece doprinose
i hipersenzitivnost na stimuluse, hipo- ili hiperaktivnost, teža kontrola
impulsa, senzorna oštećenja. Za organsku zaostalost karakteristične su
i stereotipne aktivnosti i radnje, impulzivnost u reakcijama, nizak nivo
frustracione tolerancije, difuzna pažnja, nesamostalnost, zavisnost i
sugestibilnost.
U najvećem broju slučajeva uzroci mentalne retardacije leže u multiplim
činiocima, te ona nastaje kao rezultat interakcije genetskih faktora,
okoline, razvojne preosetljivosti i trauma.
OPŠTE KARAKTERISTIKE FUNKCIONISANJA KOD MENTALNE RETARDACIJE
Opšte karakteristike funkcionisanja kod mentalne retardacije
su sporo napredovanje, kasnije dostizanje i duže trajanje
pojedinih faza razvoja, veće teškoće u prevazilaženju kritičnih faza razvoja
i povećana zavisnost od okoline. Smetnje u razvoju prepoznaju se
u svim aspektima razvoja, a učestalost i stepen razvojnih smetnji zavise
od stepena mentalne retardacije.
Motorika je jedan od prvih pokazatelja mentalne retardacije,
pogotovo ako je dijagnostikovana u težem stepenu. Vidljiva je usporenost
u razvoju motorike tokom čitavog detinjstva, odnosno nedostatak motorne
kontrole i slaba koordinacija. Usled teškoća u motornom razvoju smanjena
je manipulacija predmetima i ograničeno perceptivno iskustvo što otežava
sticanje shema koje predstavljaju osnovu daljeg kognitivnog razvoja. Slabo
je razvijena fina motorika šake i prstiju.
Kod senzornih sposobnosti se javljaju smetnje rezličitog
stepena u prijemu čulnih utisaka.
Jezik i govor usled mentalne retardacije se razvijaju
dosta kasno i usporeno. Smanjena je sposobnost razumevanja. Reči
u kontekstu počinju da se razumevaju tek oko četvrte godine. Artikulacija
dugo ostaje neadekvatna, a govorna produkcija siromašna i leksički i gramatički.
Na starijim uzrastima korektno su usvojena jednostavnija gramatička pravila,
ali nikada i složene gramatičke forme. Javlja se mnogo govorinih stereotipija,
a veštine pisanja i čitanja se teže usvajaju.
Pažnja mentalno retardiranih osoba je kratkotrajna,
vrlo zamorljiva, fluktuira sa predmeta na predmet. Ovakve osobe nisu
u stanju da se duže usredsrede na vršenje voljnih, usmerenih, organizovanih
aktivnosti, naročito kada treba angažovati mišljenje i inteligenciju.
Za osobe sa mentalnom retardacijom karakteristična je nemogućnost ovladavanja
apstraktnim mišljenjem ili teži prelazak sa konkretnog na apstraktno mišljenje.
Generalizacija iskustva je slaba i zbog toga teško reorganizuju svoje
ponašanje prema zahtevima novih, više ili manje izmenjenih situacija.
Obično primenjuju stare sheme ponašanja koje su usvojili na osnovu samo
nekog detalja iz sfere realnosti koji je u prethodnoj situaciji bio funkcionalan.
Ali i pored svih nedostataka ovakve osobe mogu imati specifične talente.
Pamćenje mentalno retardiranih osoba je vrlo selektivno
i emocionalno obojeno. Teže pamte bitne elemente i brzo i lako zaboravljaju.
Sposobnost učenja im je slabija. Teže usvajaju apstraktne pojmove i termine,
naročito one koji se odnose na prostorne i vremenske relacije i količinu.
Teže ili nikako ne rešavaju matematičke zadatake date rečima i računske
operacija. Ovakve osobe teže ostvaruju transfer učenja zbog tendencije
ka mehaničkoj primeni naučenih principa.
Emocije mentalno retardiranih osoba su slabije izdiferencirane.
Osećanja su površna i vrlo promeljiva. Kod mentalno retardiranih osobe
i na starijim uzrastima (kad počnu da se uspostavljaju heteroseksualne
veze) usmerena osećanja su dosta površna i lako razgradljiva pod uticajem
sredine. Emocionalna usmerenost je najduža i najsnažnija prema primarnoj
porodici, što je uzrok izrazite anksioznosti ili čak i kliničke depresije
pri dužem odvajanju od nje. Pokazuju povišenu anksioznost, posebno u novim
situacijama, zbog konstantnog doživljaja neuspeha u adaptaciji na zahteve
sredine. Odnosi sa vršnjacima su im površni i trenutni i zbog toga ne
mogu da se uključe u neku strukturiranu igru. Ovakve osobe ne trpe odlaganja
svojih potreba; kako slabo shvataju vremensku dimenziju, ne mogu da prihvate
dugotrajnije aktivnosti čiji se ciljevi anticipiraju u budućnosti.
LITERATURA
1. Davison, Gerald C. i Neale, John M. (1999.), Psihologija abnormalnog
dozivljavanja i ponasanja. Jastrebarsko: Naklada Slap
2. Jakulic, S. (1981.), Mentalna zaostalost. Beograd: Zavod za udzbenike
i nastavna sredstva
3. Radulovic, K. (1991.), Mentalna zaostalost : dijagnostika,
organizovanost psihomotorike, ličnost. Beograd: Naučna knjiga
4. Došen, A. (2002) Mentalno zdravlje djece s mentalnom retardacijom.
Zagreb: E.R.F
5. Hrnjica, S. i sar. (1991), Ometeno dete - uvod u psihologiju ometenih
u razvoju. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
6. Kocijan-Hercigonja, D. (2002), Mentalna retardacija. Jastrebarsko:
Naklada Slap
7. Sekušak-Galešev, S. (1994), Komunikacija i kognitivne sposobnosti
u djece i adolescenata s težom mentalnom retardacijom. Zagreb: Fakultet
za defektologiju Sveučilišta u Zagrebu
8.http://www.nakladaslap.com/PDF/Mentalna%20retardacija%20-%20poglavlja.pdf
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|