Poznato je da je svaki čovek drugačiji, ne samo po spoljašnjem izgledu
nego i po psihološkim osobinama i karakteristikama. Svaka individua,
sa nasleđenim i stečenim karakteristikama, ima svoje vlastite potrebe,
želje, strahovanja, strasti itd. Uticaji iz spoljašnjosti, kojima su
ljudi podložni, različito deluju na svakog pojedinca i daju različite
oblike njihovom mišljenju i postupcima. Socijalno poreklo ljudi, porodične
veze, tradicije, interesi kao i sve ostalo, što čoveka okružuje i što
se oko njega događa, takođe utiče na njegovo lično mišljenje i ponašanje.
Ako posmatramo čoveka kao faktora proizvodnje, videćemo da svi oni koji
rade na istom poslu neprestano utiču jedan na drugoga, kako u pogledu
stavova, tako i u pogledu učinka. Ta sfera uticaja čoveka na čoveka
bazira se na opšte poznatim odnosima simpatija i antipatija ljudi, jednih
prema drugima.
Da bi se odgovorilo na pitanje kako nastaju različiti oblici odnosa
među ljudima, mora se poći od društvene i kulturne sredine i od osobina
ličnosti, kao od najznačajnijih činilaca. Neki oblici interpersonalnih
odnosa samo su, manje ili više, verna reprodukciji kulturnih obrazaca
odnosa koji se prenose generacijama. Isto tako međuljudski odnosi mogu
biti u značajnoj meri određeni osobinama ličnosti onih ljudi koji su
u njih uključeni. Ali, neophodno je naglasiti da društvena i kulturna
sredina, ličnost i međuljudski odnosi stoje u odnosu složenog uzajamnog
delovanja. Ličnost određuje oblike odnosa u koje je uključena, ali se
i sama razvija u interakciji sa drugima. Osobine ličnosti članova jednog
društva forimiraju se i pod uticajima sistema vrednosti i stavova karakterističnih
za njihovu društvenu i kulturnu sredinu. Ali ličnost istovremeno utiče
na kulturne obrasce i koriguje ih i menja. U stvari sva tri fenomena
istovremeno su u interakciji. Uticaj društvene i kulturne sredine na
ličnost, da prihvati određene vrednosti, stavove i oblike ponašanja
odvijaju se najčešće u interpersonalnim situacijama. S druge strane,
tradicionalni oblici odnosa kao najopštiji elementi kulture, prenose
se i usvajaju u mnogim užim i širim društvenim grupama preko osobina
ličnosti članova tih grupa. I kad ličnost nije samo pasivan primalac
uticaja iz određene društvene i kulturne sredine, već i aktivan činilac
i tada veza između kulture, ličnosti i međuljudskih odnosa se posmatra
celovito. Kada je pojedinac aktivan, kreativan prema postojećim vrednostima,
stavovima i oblicima ponašanja, tada i njegovi interpersonalni odnosi
izmiču ustaljenim formama.
I međuljudski odnosi na radu povezani su sa osnovim karakteristikama
kulture. Budući da rad ima najznačajniju ulogu za funkcionisanje svake
društvene zajednice, prirodno je što odnosi između ljudi na radu održavaju
značajne zahteve i vrednosti kulturno društvene sredine u kojoj se rad
odvija.
LIČNOST I CRTE LIČNOSTI
Ličnost je jedinstvena organizacija osobina koja se formira uzajamnim
delovanjem jedinke i sredine i određuje opšti, za pojedinca karakterističan
način ponašanja. Ličnost se formira pod uticajem vlastite aktivnosti
čoveka i pod uticajem njegove prirodne i društvene sredine, a na osnovu
bioloških osobina koje je nasledio.
Među socijalnim faktorima za formiranje ličnosti značajni su: porodica,
škola, vršnjaci, sredstva masovnog komuniciranja, uspeh u zanimanju
koje je pojedinac izabrao, psihosocijalne osobine ljudi sa kojima sarađuje,
socijalni položaj, kultura u kojoj je odastao i drugi.
Pri proučavanju i prikazivanju ličnosti koristimo se utvrđivanjem i
navođenjem opštih osobina koje nazivamo crte ličnosti. Kada posmatramo
aktivnost nekog pojedinca tokom dužeg vremena, zapazićemo da kod njega
postoji veća ili manja doslednost u ponašanju.
Crte ličnosti su trajne odlike nekog pojedinca koje se očituju u doslednosti
njegovog ponašanja u brojnim različitim situacijama(aktivan, tačan,
lenj, marljiv, uporan, nesebičan, nagao, vedar, hladnokrvan, miran,
bezbrižan, osećajan, otvoren). Najčešće se razlikuju: crte temperamenta,
crte karaktera i sposobnosti.
Temperamentom označavamo koliko se lako, koliko često, sa kojim intenzitetom
i sa kojim trajanjem javljaju osećanja, kao i to koji emocionalni ton
se češće javlja. Temperament je dispozicija za način emocionalnog reagovanja.
Može se odrediti i kao karakterističan način reagovanja na različite
draži i situacije. Temperament zavisi od nasleđa. Najpoznatija je Hipokratova
klasifikacija temperamenata: kolerični, sangviničan, flegmatičan, melanholičan.
• Kolerični - jaka osećanja, česta uzbuđivanja, lako
se naljuti.
• Sangviničan - brzo reaguje ali osećanja nisu jaka
i ne traju dugo, promenljivost raspoloženja, sklon je vedrom raspoloženju.
• Flegmatičan - reakcije su ređe, spore, osećanja su
slaba i slabo se manifestuju. To je po pravilu miran, staložen, slabo
osetljiv i slabo pokretljiv čovek.
• Melanholičan - retko reaguje, ali kada reaguje onda
su osećanja intenzivna i dugo traju, reaguje na ono što je u vezi sa
njegovom ličnošću, slabo je pokretljiv, preovlađuju osećanja tuge i
zabrinutosti. Reakcije su retke, spore ali jake.
Karakter čoveka odražava se u njegovom odnosu prema radu, u njegovoj
marljivosti, upornosti, temeljnosti, spremnosti na saradnju itd. Sve
su to osobine, po kojima se ljudi međusobno procenjuju, i po kojima
se pojedinci više ili manje cene. Ovde treba naglasiti, da većina ovih
osobina, nije nasleđena, već naprotiv, stečena tokom života. A produkt
je određenih situacija i zahteva, pred kojima se dotični čovek nalazio
još u svojoj najranijoj mladosti.
Često se izrazom karakter označavaju voljne osobine čoveka pa se govori
o upornosti, odlučnosti, doslednosti u ponašanju... Ali te se osobine
manifestuju kroz određene aktivnosti i postupke. Teško je odvojiti voljne
osobine od moralnih ocena. Hrabrost, kukavičluk, savesnost, nesavesnost,
poštenje nazivamo karakternim osobinama. Karakterne osobine jesu one
crte ličnosti kojima se izražavaju istovremeno i voljne osobine i ostvarivanje
moralnih principa. Dakle, pod karakterom treba podrazumevati sistem
voljnih osobina koje pokazuju kako pojedinac postupa i deluje u vezi
sa moralnim principima, normama i shvatanjima društva u kome živi.
Sposobnosti su takođe značajne osobine ličnosti, budući da predstavljaju
bazu za obavljanje najraličitijih ljudskih aktivnosti. Ima ih veoma
mnogo i vrlo je teško učiniti neku prikladniju i za praksu upotrebljivu
klasifikaciju. Ipak se u praksi, kada je reč o sposobnostima, može oceniti
pojedine ljude kao izdržljive, spretne, pažljive ili neizdržljive, nespretne,
nepažljive, zaboravne itd. Sve nabrojane oznake ljudi, funkcije su pojedinih
sposobnosti, a koje određeni ljudi poseduju a drugi ne. Za praksu je
od bitnog značaja uočavanje pojedinih sposobnosti kod ljudi i postavljanje
ljudi na određena radna mesta, koja iskazuju dobro razvijenu bas ovu,
ili onu sposobnost. Postoji još jedna značajna mentalna (psihička) sposobnost,
koja se označava kao inteligencija. To je sposobnost, koja je neophodna
za vršenje gotovo svih ljudskih aktivnosti, a posebno se njena potreba
i neophodnost ističe kod najrazličitijih vidova učenja, kod sticanja
novih znanja i veština.
LIČNOST I MEĐULJUDSKI ODNOSI
Priroda međuljudskih odnosa zavisi, naravno od više značajnih činilaca.
Neki najčešći oblici ljudskih odnosa, koji se javljaju u gotovo svim
sredinama – kao što je slučaj sa dominacijom i podređivanjem – predstavljaju
ponavljanje jednog kulturnog obrasca ponašanja koji traje kroz čitavu
istoriju. Pored toga, i klima društvenih organizacija može da podstakne
razvijanje određenih tipova ljudskih odnosa na primer, kompetitivnih
ili kooperativnih. Priroda aktivnosti grupe, takođe u izvesnoj meru
utiče na oblike odnosa u grupi. Ali, i pored delovanja svih ovih činilaca
na prirodu ljudskih odnosa, nesumnjivo je da ličnost predstavlja ključni
fenomen za objašnjavanje interpersonalnih odnosa. Logično je da će,
ako osobine ličnosti u najvećoj meri određuju sve čovekove aktivnosti,
one imati odlučujuću ulogu i u njegovim odnosima sa drugim ljudima.
Interpersonalni odnosi determinišu ličnost. Zato se veza međuljudskih
odnosa i ličnosti posmatra na dva načina: 1) polazeći od ličnosti 2)polazeći
od međuljudskih odnosa, kao od ključnog fenomena koji određuje onaj
drugi fenomen.
LIČNOST ODREĐUJE MEĐULJUDSKE ODNOSE
Uticaj ličnosti na međuljudske odnose posmatran je na više načina,
zavisno od polaznih shvatanja o ličnosti. Ako ličnost shvatamo integralno,
ako polazimo od toga da je moguće sve njene karakteristike podvesti
pod jedan tip, tada iz definicije tipa proizilaze i karakteristike interpersonalnog
ponašanja. Po ovom shvatanju ličnosti u potpunosti određuje međuljudske
odnose. Ako ličnost shvatimo kao zbir mnoštva osobina, tada je istraživanje
usmereno na iznalaženje svih onih osobina ličnosti koje su značajne
za međuljudkse odnose. Ponašanje različitih osoba u interpersonalnim
odnosima zavisiće, prema takvom shvatanju, od prisustva i stepena razvijenosti
osobina koje su relevantne za interpersonalne odnose.
TIPOVI LIČNOSTI I MEĐULJUDSKI ODNOSI
Istraživanju veze između tipova ličnosti i interpersonalnih odnosa
najveći doprinos dala je psihoanalitička literatura. Tako je Sigmund
Frojd svoje shvatanje o tipovima ličnosti izložio u delu „Libidinalni
tipovi“. Definisao je tri tipa ličnosti za koje veruje da ne opisuju
samo patološke već i normalne ličnosti, ali i ostavio mogućnost da pored
njih postoje i drugi tipovi ličnosti.
“Narcistički tip karakteriše
odsustvo tenzije između ega i superega, a erotske potrebe nisu snažno
izražene. Osnovni interes (ove ličnosti) je usmeren na samoodbranu;
ovaj tip je nezavisan; nije ga lako zastrašiti. ” (Freud str.249)
Opsesivni tip karakteriše premoć ega nad superegom i prisustvo tenzije
koja je izražena u značajnoj meri. Najznačajniji motiv ovog tipa ličnosti
nije strah od gubitka ljubavi; već anksioznost savesti. “Ove osobe
karakteriše veća unutrašnja, nego spoljašnja zavisnost... One su razvile
visok stepen samopouzdanja i sa društvenog stanovišta, to su stubovi
civilizacije... u konzervativnom smislu” (str. 248)
Osnovna karakteristika erotskog tipa jeste njegova teznja da bude voljen.
“Ljubav ali iznad svega biti voljen za njega je najznačajnija stvar
na svetu. On je vođen strahom od gubitka ljubavi i zbog toga postaje
zavisan od onih osoba koje mogu da prestanu da ga vole. ” (str.
248) Erih From (Fromm, 1947.) je definisao 3 tipa ličnosti sa karakterističnim
“orijentacijama u procesu socializacije”. Prvi tip ličnosti karakteriše
tendencija ka povlačenju ili destrukciji. To je težnja za postizanjem
odstojanja u odnosu na druge ljude. “Osećanje lične bespomoćnosti
može se savladati povlačenjem od drugih ljudi koji se doživljavaju kao
opasnost... Povlačenje postaje osnovni oblik odnosa sa drugim ljudima...
Destruktivnost je aktivni oblik povlačenja, težnja za uništavanjem drugih
proizilazi iz straha od uništenja od strane drugih. ” (Fromm str.109-110)
Simbiotički oblik odnosa sa drugim ljudima karakteriše naglašena zavisnost
od drugih ljudi.
“U simbiotičkoj relaciji osoba stupa u kontakt sa drugima, ali gubi
ili nikada ne postiže nezavisnost; ona izbegava opasnost od usamljenosti
spajajući se sa drugom osobom, bilo na taj način što će biti “progutana”
od druge osobe, bilo na taj način što će “progutati” drugu osobu.”(str.107-109)
Treći oblik odnosa – ljubav – karakteriše one osobe koje su na potpuno
uspešan način ostvarile svoje odnose sa drugim ljudima.
“Ljubav je produktivni oblik odnosa prema drugima i prema sebi.
Ona uključuje odgovornost, brigu, respektovanje, poznavanje i želju
da se druga osoba razvija i napreduje. To je izraz bliskosti između
dva ljudska bića uz očuvanje integriteta svakog od njih.” (str.110)
Karen Hornaj (Hornaj, 1966.) u delu „Naši unutrašnji konflikti“,
opisuje tri osnovne neurotične tendencije, koje zapravo predstavljaju
tri karakteristična načina odosa prema ljudima.
Osobe sa tendencijom kretanja od ljudi, izbegavanja ljudi, karakteriše
težnja za nezavisnošću. One su samodovoljne i povučene. Ove osobe izbegavaju
da budu emocionalno vezane za druge ljude na bilo koji način. One se
intimno ne prilagođavaju pravilima ponašanja i ne prihvataju tradicionalne
vrednosti. One teže da ne budu pod prisilom, sa obavezom da ne budu
bilo čime vezane.
Osobu kod koje poreovladava težnja ka ljudima karakteriše potreba za
ljubavlju, za partnerom (prijateljem, ljubavnikom, mužem..) na kojeg
će moći potpuno da se osloni. Ona ima potrebu da je omiljena, tražena,
cenjena, priznata, da joj pomažu, štite je i brinu o njoj. U osnovi
takvog ponašanja je osećanje vlastite bespomoćnosti, iz čega proizilazi
težnja za razvojem afektivnog odnosa sa drugima i za osloncem na njih.
U osnovi orijentacije protiv ljudi nalazi se nepoverenje u emocije i
namera drugih ljudi. Osobe sa ovom orijentacijom polaze od uverenja
da su drugi prema njima neprijateljski raspoloženi i iz toga uverenje
proističe spremnost za borbu sa drugim ljudima. Svet shvataju kao arenu
u kojoj se ljudi bore i u kojoj će pobediti i nadživeti samo jaki. Žele
da se ističu, uspeju, da steknu prestiž i priznanje, iz toga nastoje
da nadmudruju ljude i da ih potčinjavaju.
Analizirajući shvatanje Frojda,
Froma i Hornajeve o tipovima ličnosti
u vezi sa međuljudskim odnosima, zaključujemo da postoji značajna saglasnost
među ovim autorima. Možemo uočiti da jezgro tih tipova čini nekoliko
osnovnih težnji. To su težnje za izbegavanje bliskih i emocionalnih
veza sa drugim ljudima (narcistički tip, tendencija ka povlačenju, kretanje
od ljudi), zatim težnja za postizanjem bliskih i emocionalnih veza sa
drugim ljudima (erotski tip, ljubav, kretanje ka ljudima), negativan
emocionalni odnos prema drugim ljudima (destruktivnost, kretanje protiv
ljudi), težnja za dominiranjem nad drugima (u izvesnoj meri narcistički
tip, simbiotička orijentacija, kretanje protiv ljudi) i težnja za potčinjavanjem
drugim ljudima (u izvesnoj meri erotski tip, simbiotička orijentacija).
Treba naglasiti da jezgro tipova ličnosti ne čini samo jedna od navedenih
tendencija. To su kompleksni opisi koji obuhvataju i oblike odnosa sa
drugim ljudima, ali i emocionalnu stranu tih odnosa. Svaki od navedenih
tipova ličnosti predstavlja sindrom stavova i vrednosti, emocija i akcija
u odnosu sa drugima.
INTERPERSONALNI STILOVI
Interpersonalni stil označava karakterističan način odnošenja pojedinca
prema drugim ljudima. Interpersonalni stilovi su složeni fenomeni, koji
obuhvataju više osobina ličnosti, stavova i vrednosti.
Interpersonalni stilovi svrstani su u četiri kategorije:
• Hijerarhijski odnosi – odnosi jednakosti
• Emocionalni ton u odnosima sa drugima
• Stepen društvene bliskosti pojedinca i drugih osoba
• Poseban oblik ličnog izražavanja u interpersonalnim odnosima
Hijerarhijski odnos (odnos jednakosti):
1. Dominantan: Nastoji da kontroliše ponašanje drugih i da
ga usmerava. Želi da naređuje drugima, da ima vlast, da određuje aktivnosti
u okviru grupe čiji je član.. Dominiranje kao interpersonalni stil podrazumeva
i određeni opšti stav prema drugima i prema sebi. To je generalno nisko
vrednovanje drugih i samoprecenjivanje.
2. Submisivan: Suprotno od dominantnog, submisivni žele da
drugi vladaju njima. Oni prepuštaju drugima odgovornost za odluke koje
bi morali sami doneti. Nastoje da budu u okrilju jakih ličnosti, da
budu vođeni od njih. Submisivni su poželjni u grupama koje su direktno
vođene, jer je to upravo onaj tip ličnosti kojim je najlakše vladati.
3. Egalitarni: U njegovom vrednosnom sistemu jednakost zauzima
najznačajnije mesto. On posmatra ljude kao jednake, čak i kada se činjenice
protive tome. Nije opterećen težnjom da dominira drugima, niti da im
bude podređen. I ne samo to, on nastoji da u svoje interpersonalne odnose
unese vrednost jednakosti. U položaju podređenih, oni žele da za sebe,
ali i za druge izbore, koliko god je moguće ravnopravnu poziciju. Većina
ljudi prihvata ili ne prihvata osobe sa egalitarnim stilom zato što
i sami imaju jasan stav prema principu jednakosti – prihvataju ga ili
odbacuju.
Emocionalni ton:
1. Čovekoljubiv: Ovaj interpersonalni stil sadrži redovno određeni
sklop interpersonalnih osobina:
• Društvenost – voli da je sa drugim ljudima i učestvuje u društvenim
aktivnostima
• Prihvatanje drugih ljudi – opšti pozitivan stav prema drugim ljudima.
Prihvata ljude kao takve sa njihovim dobrim i lošim stranama.
• Emocionalna toplina i saosećajnost – u interakciji sa drugima ispoljava,
najčešće emocionalnu toplinu i zainteresovanost za osećanja i potrebe
drugih.
Ove osobe su povoljno vrednovane i rado prihvatane od drugih. Čak i
oni kojima njihovo ponašanje nije simpatično najčešće ne izražavaju
to javno, jer je ono povezano sa najprihvaćenijim vrednostima (altruizam,
pomaganje drugih).
2. Mizantropski: Sindrom ovih osobina odgovara onom kod čovekoljubivih,
ali naravno sa suprotnim predznakom:
• Odsustvo – emocionalne topline i saosećajnosti – to je negativan emocionalni
naboj u odnosu na druge ljude i nezainteresovanost za osećanja i potrebe
drugih ljudi.
• Neprihvatanje drugih ljudi – oni imaju opšti negativan stav prema
drugim ljudima. Ne prihvataju druge ljude sa vrlinama i manama, već
su najčešće orijentisane na njihove mane.
• Nedruštvenost – ove osobe ne pokazuju zadovoljstvo zbog prisustva
drugih ljudi, ali je teško reći da generalno izbegavaju druge ljude.
Neki od njih svakako ne žele kontakt sa drugim ljudima.
3. Ravnodušni: Ove osobe ne pokazuju zadovoljstvo zbog prisustva
drugih, ali ni nezadovoljstvo, neprijatnost ili neprijateljstvo. One
mogu biti sa drugima i to im ne smeta mnogo, ali se ne trude da dođu
u kontakt sa drugima jer, jednostavno, nemaju motiv za to. Drugi ljudi
mogu biti razočarani kada dožive da im ove osobe ne pružaju podršku
ili pomoć koju od njih očekuju. Ali, s druge strane, one nisu sklone
ni da nanesu zlo drugima.
Stepen društvene bliskosti
1. Društveni: Kad neka osoba ima osobinu društvenosti znači
da voli da je sa drugim ljudima, da lako dolazi u kontakt sa drugima,
da učestvuje u mnogim društvenim aktivnostima. Društveni nalaze u drugima
ne samo izvor zadovoljstva, nego i kriterijum za vrednovanje svojih
savova i akcija. Oni se ne osećaju sigurnim dok ne dobiju potvrdu od
drugih ili bar provere svoje stavove u odnosu sa drugima.
2. Usamljenički: To je ona kategorija ljudi koja je odlučila
da živi bez kontakta ili sa što manje kontakta sa drugim ljudima. Ova
kategorija obuhvata mnogo različitih grupa. U nju spadaju i pustinjaci,
isposnici, budistički sveštenici, ali i neki filozofi i pisci. To su
ljudi koji žive potpuno izdvojeno od ostalih, ali i takvi koji žive
među drugima, ali gotovo bez ikakvog kontakta sa njima.
3. Povučeni: Usamljenici su ekstremni slučaj ljudi koji su
prekinuli, koliko god je moguće, kontakt sa drugim ljudima. Povučeni
su u kontaktu sa drugima, ali nastoje da taj kontakt bude na distanci,
da ne sarađuju sa drugim ljudima. U grupnim aktivnostima, ove osobe
su obeshrabrene i sklone su da ih napuste kad god je to moguće.
Lična ekspresija
1. Individualistički: Individualisti su osobe koje su orijentisane
na sebe. One nastoje da realizuju svoje lične ideje, planove i potrebe
i u tome nisu sklone da se povinuju društvenim ograničenjima. Za razliku
od usamljenika, individualisti ne napuštaju interakciju s drugima već
upravo u njoj promovišu svoje ideje i planove.
2. Liderski: Ove osobe su za sebe planirale ulogu vođe i to
nastoje da sprovedu u delo. To znači da one nastoje da stave na čelo
manje ili veće grupe ljudi u različitim poduhvatima. Težnja za vođstvom,
svako ko predstavlja sindrom koji uključuje više stavova i vrednosti.
Ove osobe žele da imaju autoritet i moć u odnosu na druge ljude i žele
da budu odgovorne za njih.
3. Takmičarski: Takmičari posmatraju druge ljude kao rivale.
Oni nastoje da se sa njima mere i nadmeću u različitim oblastima i da
dokažu svoju superiornost. Kao da su našli konačni smisao života – to
je dokazivanje premoći nad drugima. Takmičari provode veći deo svog
života maštajući i razmišljajući o tome kako da postignu više od drugih
i kako da to javno promovišu.
4. Konformistički: Konformizam kao osobina ličnosti podrazumeva
sklonost ka saobražavanju vladajućim standardima, stavovima, vrednostima,
načinu ponašanja. Konformisti se trude da na što više načina iskažu
svoju saglasnost sa opšte prihvaćenim. Upravo po toj odlici ih ljudi
prepoznaju i svrstavaju u kategoriju konformista, ali ne opažaju konformizam
kao jednu njihovu osobinu, već njihovu ličnost u celini opašaju kao
konformističku.
5. Antikonformistički: Analogno konformizmu kao ličnoj tendenciji,
antikonformizam je težnja da se ne prihvate i da se odbace dominantne
društvene vrednosti, stavovi, mišljenja, način ponašanja.
6. Manipulativni: To su osobe koje nastoje da rukuju s drugim
ljudima kao sa stvarima, da ih kontrolišu i usmeravaju tako da služe
njihovim ciljevima, a ne svojim vlastitim. Sklonost ka manipulaciji
podrazumeva više stvari. Pre svega, to je potpuno odsustvo emocija u
odnosu na druge ljude. Zatim, to je posmatranje drugih ljudi kao stvari,
objekata, s kojima se može lako rukovati.
7. Desruktivni: Ovaj interpersonalni stil ispoljava se kao
težnja da se drugi povrede ili da se unište. Ta težnja poprima veoma
raznolike odlike – od verbalne agresije preko mnogih radnji koje ove
osobe preduzimaju kako bi nanele zlo drugima, do direktnog ataka koji
ugrožava njihovu egzistenciju. Fizička destrukcija javlja se naravno,
najređe, a u neskrivenom obliku. Najčešće se ispoljava u vreme rata,
pobuna, štrajka i demonstracija.
8. Paranoidni: Paranoidni bolesnici žive u svetu iluzija. Oni
su pre svega opterećeni idejama proganjanjem, što znači da svuda vide
neprijatelje koji im rade o glavi. To je, naravno, oblik agresivne reakcije
prema onima što su optuženi i svakako jedan od najneprijatnijih doživljaja
u ljudskoj interakciji. Ova kategorija ljudi najčešće objašnjava svoje
neuspehe prljavom igrom drugih ljudi.
9. Uravnoteženo interpersonalno ponašanje: Uravnoteženo interpersonalno
ponašanje, kao što je rečeno, ne može se svrstati u bilo koju kategoriju
interpersonalnih stilova. Ono pre svega, podrazumeva odsustvo devijantnih
težnji kao što su dominantnost, submisivnost, destruktivnost. Ove osobe
ponašaju se različito u različitim interpersonalnim situacijama i u
njima zadovoljavaju različite interpersonalne potrebe. Tolerantni su
prema drugim ljudima i prema njihovim nedostacima imaju poverenje u
druge ljude. Žele da drugi ljudi ostvaruju svoje mogućnosti i pomažu
im u tome.
MEĐULJUDSKI ODNOSI ODREĐUJU LICNOST
Videli smo da od karakteristika ličnosti zavise i njeni međuljudski
odnosi. Ali, na proces forimiranja ličnosti, na razvoj njenih bitnih
odlika u značajnoj meri utiču međuljudski odnosi. Uticaj kulturnih obrazaca
na formiranje ličnosti prenose se preko interakcije mladih sa roditeljima,
nastavnicima, vršnjacima, prijateljima.
Uticaj međuljudskih odnosa na ličnost najbolje možemo ilustrovati ispitivanjima
veze atmosfere u porodici i osobina ličnosti mladih članova porodice.
Niz ispitivanja pokazuje da u porodicama sa represivnim odosima roditelja
prema deci, u kojima se zahteva apsolutna poslušnost dece, ona često
razvija osobine submisivnosti, zavisnosti i nedostatka inicijative.
U demokratskoj porodičnoj atmosferi, u kojoj se dozvoljava visok stepen
slobode dece, mladi često razvijaju osobine samostalnosti i inicijative.
Saliven (Sullivan, 1949, 1964) osnivač takozvane interpersonalne škole
u psihijatriji, naglašava značaj odnosa u grupi za razvoj i shvatanje
ličnosti. Po Salivenu, proučavanje u psihijatriji ne treba da pođe od
pojedinca, jer izolovanog pojedinca nema. Sve što se pojedincu dešava,
dešava se u međuljudskim odnosima, i zato jedinica proučavanja treba
da budu međuljudski odnosi. Saliven međuljudske odnose definiše kao
polje u kome postoji interakcija između dve ili više osoba. Interpersonalno
polje je složeno jer njega čine društveni i kulturni faktori, ali i
personalne karakteristike osoba koje su u njega uključene. Polje deluje
na individue, ali i ona deluje na polje. Ali, Saliven je otišao daleko
u naglašavanju značaja međuljudskih odnosa za ličnosti. Dao je preveliku
težinu činjenici da ličnost mnogo šta od onoga što prima u svojoj sredini
prima preko međuljudskih odnosa. Tvrdio je da se ličnost izražava jedino
u ljudskim odnosima, pa prema tome da je ona samo hipotetički entitet.
Izolovana jedinka (to jest jedinka van interpersonalne situacije) je
fikcija. Ličnost je skup interpersonalnih situacija. To znači da “svako
ljudsko biće ima onoliko ličnosti koliko ima međuljudskih odnosa.”
I pored toga što pojedinac mora da modifikuje svoje motive, stavove
i druge osobine u međuljudskim odonosima, njegova ličnost ipak ostaje
integralan, nezavisni fenomen koji nije hipotetički derivat međuljudskih
odnosa.
LIČNOST JE DINAMIČNIJA OD MEĐULJUDKSIH ODNOSA
Pored nasledne osnove, kulturnih i društvenih uticaja i procesa individualizacije,
i međuljudski odnosi su značajan činilac razvoju ličnosti. Kulturni
uticaji (na primer sistemi vrednosti i stavova) prenose se na pojedinca
u interpersonalnim situacijama. Ali, međuljudski odnosi predstavljaju
i neposredan činilac razvoja ličnosti. Videli smo da određeni tipovi
odnosa roditelja i dece forsiraju razvoj određenih osobina ličnosti.
Treba istaći da su međuljdski odnosi značajan činilac za razvoj ličnosti,
posebno u ranom detinjstvu, kada se inače i formiraju mnoge bazične
osobine ličnosti. Kada počne proces individualizacije, tad je značaj
odnosa sa drugima za razvoj ličnosti manji. U periodu individualizacije,
pojedinac često menja one osobine ličnosti i one obrasce ponašanja koji
su nastali u ranom detinjstvu. Zrelo doba, kada ga karakteriše samosvojan
odnos pojedinca prema društvu, jeste doba premoći fenomena ličnosti
u odnosu na međuljudske odnose. Ličnost se više ne oblikuje presudno
u međuljudskim odnosima kao što je to slučaj u ranom detinjstvu. Interpersonalna
situacija je, naravno, i dalje izvor podsticaja, ali svi se oni prelamaju
kroz i zavisni su od perspektive koju pojedinac sam planira. Ličnost
sada daje pečat međuljudskim odnosima, po logici svojih primarnih interpersonalnih
osobina, i na taj način što reativno pristupa odnosima sa drugim ljudima,
nastojeći da u njima zadovolji svoje potrebe i potrebe drugih.
ZAKLJUČAK
Veza između ličnosti, interpersonalnih odnosa i kulturnih obrazaca,
koji su neizbežno povezani, veoma je složena. Često je teško oceniti
koji je od ova tri fenomena najdinamičniji i najpresudniji za oblikovanje
ostalih. Problem ne rešavaju odgovori koji su već „pronađeni“ u raspravama
u odnosu ličnosti i kulture: da su sva tri fenomena višesmerno povezana
i da uzajamno deluju jedan na drugi, ili da su sva tri fenomena samo
različiti aspekti jednog dubljeg fenomena, te da ih zato i nije moguće
posmatrati izolovano.
Često možemo uočiti veliku bliskost fenomena međuljudskih odnosa i ličnosti.
Na primer, u autoritarnoj porodičnoj klimi često nastaju dominantne
i submisivne osobe koje kasnije i same pokazuju sklonost ka odnosima
dominacije i podređivanja. Jedan stari kulturni obrazac ljudskih odnosa
(hijerarhijski) ponavlja se u porodici i dovodi do formiranja određenih
osobina ličnosti kod članova porodice koji kasnije u životu pokazuju
sklonost da se ponašaju u skladu sa onim obrascem ponašanja koji je
i uticao na njihovo formiranje.
Ličnosti koje nisu dovoljno diferencirane, su zapravo one ličnosti koje
su u velikoj meri natopljene kulturnim obrascima i pretežno formirane
u međuljudskim odnosima. To su one ličnosti kod kojih nije dovoljno
razvijen vlastiti sistem vrednosti i stavova, vlastiti odnos prema svetu
i prema drugim ljudima, kod kojih proces individualizacije nije dao
značajne rezultate. Takve ličnosti su u najvećoj meri proizvod ljudskih
odnosa preko kojih se, u stvari, prenose kulturni obrasci, pa je zapravo
jednako reći da su one proizvod kulture. Posmatrajući takve ličnosti
možemo reći da su međuljudski odnosi i kultura primarni u oblikovanju
ličnosti, a da ličnost nema značajan uticaj na njih.
Na sasvim drugi način treba posmatrati odnos kulturnih obrazaca, međuljudskih
odnosa i ličnosti koje su u velikoj meri diferencirane kao ličnosti,
koje su izgradile svoj životni stil. Biti diferenciran kao ličnost zapravo
znači biti u velikoj meri emancipovan od kulturnih uticaja. To ipak
ne znači biti slobodan od njih. To znači da u primanju kulturnih uticaja
diferencirana ličnost ima aktivnu ulogu, da ih ona prelama na svoj način.
Isto tako, i u međuljudskim odnosima, ona uspeva da održi distancu,
da ne upija sve, da se ponaša kreativno.
Znači u slučaju izdiferenciranih ličnosti, ličnost je dinamičnija od
međuljudskih odnosa. Ličnost je ključni fenomen, ličnost je u većoj
meri uzročni činilac. Jer i kada ona prima u međuljudskim odnosima,
od nje zavisi u kolikoj meri i na koji način će primati.
Ni kulturni obrasci, ni međuljudska klima ne mogu odrediti u kojoj meri
će bilo koji pojedinac prihvatiti podsticaje za oblikovanje ili podsticaje
za individualizaciju. To ostaje privilegija pojedinca i zato je ličnost
ključni fenomen u trijadi: kultura, međuljudski odnosi, ličnost.
Literatura:
1.Bojanović, R. (1998). Psihologija međuljudskih odnosa, Beograd:
Centar za primenjenu psihologiju Društva psihologa Srbije
2.Šarić, Lj. (1962). Psihologija međuljudskih odnosa, Zagreb: Grafički
centar
3.Golubović, Z. (2007). Ličnost, društvo i kultura, Beograd:
4.Kavran, D. (1968) Rukovođenje i međuljudski odnosi, Beograd: Savremena
administracija
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|