|
KOMPONENTE EMOCIONALNE INTELIGENCIJE
U našem kao i u većini modernih društava, vrednost pojedinca često se
„meri“ njegovim koeficijentom inteligencije.
Ako razmotrimo odnos između koeficijenta inteligencije i stečene stručne
spreme, radnog mesta i sl. pre ili kasnije ćemo shvatiti da postoje
velike nesrazmere između takozvane „akademske“ ili „racionalne“
(pojam i vrste inteligencija će biti objašnjeni naknadno) inteligencije
pojedinca i njenog ostvarenja kroz konkretne životne situacije.
Kako je i zašto moguće da pojedinci često vrlo visokog koeficijenta
inteligencije ne uspevaju da ostvare svoje životne ciljeve? – ovo
je pitanje koje se često nametalo samo od sebe prilikom raznoraznih
istraživanja. Ali, upravo ćemo za te pojedince primetiti da imaju problema
u komunikaciji sa drugim ljudima, da ne saosećaju sa drugima, često
su netolerantni, sarkastični, itd. Stoga je za razumevanje pojedinca
i njegovih (ne)uspeha potrebno uvesti još jedan kriterijum koji se naziva
„emocionalna inteligencija“ i koji, iako prečesto zanemarivan,
ima ogromnu ulogu u životu svakog pojedinca.
2. OSNOVNI POJMOVI: EMOCIJE, EMOCIONALNA INTELIGENCIJA
2.1. POJAM I POREKLO EMOCIJA
Emocija podrazumeva svaku uzbuđenost ili
uznemirenost uma, osećaja, strasti; svako žestoko ili uzbuđeno mentalno
stanje (prema Oxford English Dictionary). Daniel Goleman, autor
knjige Emocionalna inteligencija, emociju definiše kao „osećaj i
njegove misli, psihološka i biološka stanja te niz sklonosti delovanju“.
Kada se govori o poreklu emocija, nemoguće je izbeći medicinski aspekt,
te će u ovom delu biti data osnovna objašnjenja, onoliko koliko je neophodno
da bi se na pravi način objasnio pojam emocija i njihovo poreklo, kao
i sama veza sa svešću i donošenjem odluka.
Džozef LeDu (Joseph LeDoux), neurolog u centru za neurologiju
Univerziteta Nju Jorka (New York University), prvi je otkrio
ključnu ulogu amigdale u emocionalnom mozgu. Sama reč amigdala potiče
od grčke reči za badem, „amygdale“. Amigdala je žlezda bademastog
oblika (otuda i ime), struktura u kojoj dolazi do integracije specifičnih
čulnih informacija kojima se daje adekvatna emocionalna važnost i kontekst,
a električna stimulacija za posledicu ima doživljaje pozitivnih ili
negativnih emocija, u zavisnosti o toga koja jezgra su nadražena. Postoje
dve amigdale, po jedna sa leve i desne strane mozda, zadužena za emocionalna
delanja. Sam značaj amigdale na život čoveka se ogleda u tome da je
moguće odstraniti amigdalu, bez ikakvih vidljivih posledica po fizičko
zdravlje. Međutim, odstranjivanjem amigdale gubi se moć percepcije emocionalne
važnosti događaja, javlja se nezainteresovanost za međuljudske odnose.
LeDuova istraživanja ukazuju na to kako amigdala, koja se ponaša kao
svojevrsna ćelija za uzbunu ili „neuronski alarm“, može preuzeti kontrolu
nad ponašanjem čak i dok je prefrontalni korteks još uvek u fazi odabiranja
adekvatne reakcije. LeDuovo istraživanje pokazalo je da čulni signali
iz oka ili uha u mozgu najpre putuju do talamusa, a potom jednom sinapsom
do amigdale. Drugi signal (koji prolazi duži put jer prolazi kognitivnu
obradu) iz talamusa usmerava se u neokorteks („misleći mozak“), a zatim
iz njega u limbički mozak, iz kojeg se odgovarajuća reakcija širi celim
telom.
Slika 1. Amigdala
Ovakvo razgranavanje omogućava amigdali da daje odgovor na nadražaje
pre neokorteksa, dakle pre nego što neokorteks dobije informacije, uvidi
ih i pokrene odgovarajuću usmerenu reakciju. Dakle, ovaj kraći put kojem
je potrebno samo dvanaest milisekundi da aktivira amigdalu, može da
objasni zašto se neke emocionalne reakcije i uspomene mogu stvoriti
bez i najmanjeg svesnog, kognitivnog doprinosa.
2.2. RASPOLOŽENJE I AFEKT
Raspoloženje je unutrašnje duboko i trajno emocionalno stanje
koje daje ton i boju percepciji, doživljaju sveta i sebe samog.
Raspoloženje utiče na celokupna duševna zbivanja, voljni i nagonski
život, opažanje, mišljenje, svest, pažnju, pamćenje i psihomotoriku.
Za razliku od raspoloženja, afekt je kratkotrajno,
aktuelno emocionalno stanje koje se ogleda u izrazu i mimici lica, tonu
i modulaciji glasa, pokretima i ponašanju.
Raspoloženje je, dakle, unutrašnje emocionalo stanje pojedinca, a afekt
je spoljni izražaj tog stanja. Raspoloženje oscilira u svakodnevnom,
normalnom životu, pa tako može biti nešto tužnije ili veselije, ali
se uglavnom održava unutar nekih društveno prihvatljivih granica i osoba
ga može kontrolirati.
Međutim, promene raspoloženja koje klasifikujemo kao zdravstveni poremećaj
razlikuju se od prethodnog po jačini ispoljavanja od normalnog, po dužini
trajanja i nemogućnosti da osoba takvo raspoloženje kontroliše. Raspoloženje
može biti trajno sniženo, pa tada govorimo o depresiji, ili trajno povišeno,
pa tada govorimo o maniji ili hipomaniji. Ove promenese mogu javiti
bez ikakvog očiglednog razloga ili su u očitom neskladu s uzrokom.
2.3. POJAM EMOCIONALNE INTELIGENCIJE
Obzirom na to da je sam pojam emocionalne inteligencije još uvek nov,
definica nije čvrsto određena i konstantno se menja i dopunjava. Emocionalna
inteligencija označava sposobnost, mogućnost ili veštinu opažanja,
procene i upravljanja sopstvenim emocijama, kao i emocijama drugih ljudi
i skupina.
Iako se u psihologiji uticaj emocija na ljudsko ponašanje proučavao
godinama, emocionalna inteligencija je postala hit 90-tih godina prošlog
veka, kada je Danijel Goleman objavio već pomenuti bestseler „Emocionalna
inteligencija“. Goleman je izneo i svoju definiciju, da je to “skup
emocionalnih veština koje nam omogućuju da odaberemo ispravan način
upotrebe osećaja i nesvesnih, instinktivnih mehanizama u interakciji
sa drugim ljudima, kao i u shvaćanju i poboljšanju samoga sebe”.
Ovo je jedina službena definicija, no, ni ona nije finalna i nepromenjiva,
jer je sve više novih istraživanja koja se pokreću na ovu temu, a samim
tim je i teško dati preciznu definiciju.
Slika 2. Osnovna podela inteligencije
Emocionalna inteligencija se temelji na svesti o vlastitim osećanjima
u trenutku u kojem je do njih došlo. To je temeljna emocionalna sposobnost
iz koje izrastaju druge, npr. emocionalna samokontrola.
Hauard Gardner (Howard Gardner) razlikuje gotovo sedam različitih
oblika inteligencije. Međutim, zbog prirode ovog istraživanja, biće
prikazane samo osnovne tri:
1. Racionalna (akademska) inteligencija (IQ) – predstavlja
naše kognitivne kapacitete koji nam omogućuju da planiramo, rešavamo
probleme, razmišljamo apstraktno, razumemo kompleksne ideje, učimo brže
ili sporije kako iz knjiga (tzv. akademsko učenje) tako i iz sopstvenog,
ali i tuđeg iskustva. Inteligencija je ono što nam dozvoljava dublje
intelektualno razumevanje našeg okruženja i možemo je definisati rečenicom
„Ja mislim“.
Tako definisana racionalna inteligencija meri se tzv. testovima inteligencije
koji određuju naš koeficijent racionalne inteligencije (IQ). Psiholozi
uvek napominju kako su takvi testovi u tehničkom smislu vrlo pouzdani,
ali isto tako naglašavaju kako oni ne mere kreativnost, osobnost i ostale
bitne razlike među pojedincima, niti im je to namera (barem ne bi trebala
biti!).
Tvorac prvog testa za merenje koeficijenta racionalne inteligencije
je francuski psiholog Alfred Binet koji je početkom 20. veka osmislio
tzv. Binet-Simonov test inteligencije. Test se je provodio u školama,
a svrha mu je bila identifikovanje učenika kojima je bila potrebna posebna
pažnja pri savlađivanju školskog programa. Dalju razradu i sugestiju
kako bi se nivo inteligencije trebao meriti kroz koeficijent inteligencije
(IQ) dao je psiholog sa Stanforda, Luis Terman (Lewis M. Terman). Termanov
test, koji je on nazvao Stanford-Binetova skala inteligencije jedna
je od baza za moderne testove inteligencije.
2. Emocionalna inteligencija (EQ) – predstavlja sposobnost
i veštinu uočavanja, prepoznavanja i “upravljanja” vlastitim i tuđim
emocijama. Koeficijent emocionalne inteligencije (EQ) predstavlja nadogradnju
racionalnog koeficijenta inteligencije, zbog toga što naglašava karakteristike
naše emocionalne inteligencije, kao što su npr. sposobnost "čitanja"
tuđih emocija i kontrolisanje sopstvenih u skladu sa tim. Emocionalna
inteligencija definisala bi se rečenicom „Ja osećam“.
Model emocionalne inteligencije Danijela Golemana sastoji se od par
bitnih komponenti:
1. Samosvest – sposobnost “čitanja” sopstvenih emocija
i shvatanje kakav uticaj imaju na okolinu
2. Lično donošenje odluka – proučavanje sopstvenih
postupaka i poznavanje posledica
3. Upravljanje osećanjima – spoznavanje šta je podloga
osećanja
4. Prevazilaženje stresa – naučiti opuštati se i razumeti
važnost opuštanja
5. Empatija – razumevanje tuđih osećanja i uvažavanje
različitosti mišljenja
6. Komunikacija – razgovarati o osećanjima sa razumevanjem
i biti dobar slušalac
7. Samootkrivanje – razumevanje potrebe za otvorenošću
i poverenjem, naučiti kada i kako govoriti o svojim osećanjima
8. Pronicljivost – prepoznavanje obrazaca u ličnom
i životu drugih ljudi
9. Samoprihvatanje – umeti prihvatiti svoje mane, umeti
ceniti svoje vrline
10. Lična odgovornost – preuzeti odgovornost i umeti
prepoznati posledice ličnih odluka i reagovanja
11. Samopouzdanje – umeti izložiti svoje brige i osećanja
bez ljutnje i pasivnosti
12. Grupna dinamika – spoznati kada pratiti, a kada
voditi
13. Rešenje konflikta – model „pobediti/osvojiti“ pri
pregovaračkom kompromisu
Goleman je naglasio kako su ljudi rođeni sa određenim nivoom emocionalne
inteligencije koji im omogućuje njen dalji razvoj.
3. Duhovna inteligencija (SQ) – treća je komponenta
u cjelovitom promišljanju o čoveku. Ona predstavlja ljudsku kognitivnu
sposobnost dosezanja viših sfera duhovne svesti, stvaranje smisla u
životu, saosećanje, kontemplaciju i refleksiju nad stvarima koje smo
učinili te pronalaženje onih koje još moramo učiniti. Dejna Zohar (Danah
Zohar) kaže da je to sposobnost pronalaženja energije koja dolazi
iz nečega što nadilazi ego, sebičnost i preokupiranost dnevnim brigama.
Duhovna inteligencija definisala bi se rečenicom „Ja jesam".
Kako nas u ovom radu prvenstveno zanima emocionalna inteligencija,
nema potrebe da dublje ulazimo u definisanje ostalih.
3. KOMPONENTE EMOCIONALNE INTELIGENCIJE
Emocionalna inteligencija podrazumeva sledeće sposobnosti:
• Mogućnost motivisanja samoga sebe
• Niski nivo frustracije na događaje
• Obuzdavanje/samokontrola impulsivnosti
• Odgađanje trenutka primanja nagrade
• Regulisanje sopstvenih raspoloženja
• Onemogućavanje uzrujanosti koja može ugušiti sposobnost razmišljanja
• Saosećanje/empatija
Osnovne komponente emocionalne inteligencije su (1):
• Prepoznavanje emocija
• Korišenje emocija
• Razumevanje emocija
• Upravljanje emocijama.
Prepoznavanje emocija je sposobnost pojedinca da prepozna svoje
ili tuđe osećaje. Kao osnovni deo emocionalne inteligencije, to
je jedan od faktora pomoću kojih se mogu meriti emocionalne sposobnosti
jedinke (npr. od ispitanika se zahteva da iz izraza lica osobe prikazanog
na ekranu zaključi nešto o raspoloženju i emocijama te osobe). Uopšteno
govoreći, postoje dve vrste emocija: svesne i nesvesne. U trenutku kada
emocija pređe na svesni nivo osoba može ponovo da proceni situaciju
koja je tu emociju izazvala. Na osnovu dobijenog zaključka može se odlučiti
na promenu držanja i raspoloženja. To je ujedno i osnovni preduslov
za sposobnost odbacivanja negativnih emocionalnih stanja: potištenosti,
straha, zabrinutosti i slično.
Ljudske emocije se retko izražavaju rečima. Za intuitivno spoznavanje
tuđih emocija ključna je sposobnost interpretiranja izraza neverbalne
komunikacije; npr. sagovornikova tona, gesti, izraza lica i čitavog
niza nesvesnih kretnji koje napravi tokom razgovora. Neregistrovanje
tuđih emocija velik je nedostatak u emocionalnom životu pojedinca, jer
svaka vrsta ljudske povezanosti potiče od emocionalnog sklada, kao i
empatije. Empatija je osobita vrsta saosećanja, sposobnost uživljavanja
u emocionalno stanje druge osobe i razumevanja njenog položaja. Empatija
se temelji na samosvesti i samospoznaji - osoba otvorenija prema vlastitim
emocijama biće veštija u prepoznavanju i razumevanju tuđih osećaja.
Korišćenje emocija podrazumeva stvaranje emocija koje
možemo razložno obrazložiti. Emocije nam mogu i trebale bi pomagati
u odlukama i odabirima. Emocionalna osoba će lakše razumeti tuđe osećaje
i ponašanje. Sposobna je da sagleda situaciju iz više perspektiva (pa
će npr. u prepirki između više ljudi lakše odlučiti ko je u pravu) pa
je stoga sklonija i empatiji.
Razumevanje emocija se odnosi na shvatanje i predviđanje
šta će se dogoditi pri ojačavanju emocija te kako će druge osobe reagovati
na različite emocije, pri čemu je važno da osoba bude sposobna da promatra
situaciju s različitih stajališta.
Upravljanje emocijama je složen proces. Potrebno je
odabrati pravu emociju, njen intenzitet i smer ka željenom ishodu. Umeće
upravljanja svojim emocijama ključna je životna osobina. Upravljanje
emocijama podrazumeva prihvatanje emocija umesto njihovog potiskivanja
te njihovo korišćenje u svrhu donošenja bolje odluke.
Emocionalna inteligencija ne deluje samostalno nego je usko povezana
s psihološkim osobinama karaktera pojedinca, npr. ekstrovertnost, emotivnost.
Naime, osoba može biti emocionalno inteligentna bila ona ekstrovertna
ili introvertna, emotivnija ili smirenija ali će se njena emocionalna
inteligencija drukčije manifestovati u zavisnosti od njenih ostalih
osobina. Emocionalnu inteligenciju je moguće uspešno razvijati i unaprediti
motivisanim radom na sebi.
Za razliku od akademske inteligencije, koja se može razvijati u određenom
dobu i do određenih granica, emocionalna se može razvijati bez obzira
na uzrast. Svako od nas može da nauči koje su veštine potrebne za, primera
radi, uspešan timski rad i, te da ih svakodnevno razvija na radnom mestu.
Svako može vrlo uspešno da nauči da komunicira i kontroliše emocije;
svako može da spozna sebe ako to želi i ako posveti tome određenu pažnju.
Emocionalna inteligencija samo se donekle može razviti automatizmom
(suočavanjem s različitim situacijama tokom odrastanja). Da bi se razvila
na pravi način, treba usvojiti znanje i stalno vežbati nove veštine
dok ne pređu u naviku. Vežbate li aktivno slušanje, postaćete izvrstan
slušalac i poznavalac ljudi oko sebe, što je nenadmašna poslovna i lična
prednost.
4. PRIMENA EMOCIONALNE INTELIGENCIJE
Otkako je praksa porazila teoriju o IQ-u kao jedinom merilu pri odabiru
kadra, poslodavci traže i dobro plaćaju emocionalno i socijalno kompetentne
radnike.
Da akademska, odnosno racionalna inteligencija nije sama po sebi dovoljna
za uspeh postalo je jasno kada su se neki mladi menadžeri sa koeficijentom
inteligencije (IQ-om) daleko iznad 150 i odličnim diplomama prestižnih
fakulteta pokazali potpuno neefikasni, čak do mere da su postali destruktivan
element u kompaniji. Bilo je to ozbiljno upozorenje teoriji koja je
donedavno jedina smatrana ispravnom, a prema kojoj se smatralo da je
za uspešnost u poslu važno jedino izvrsno stručno znanje i nadprosečna
inteligencija, što su podupirali i psiholozi tvrdeći da je pri odabiru
kadra test inteligencije jedino što treba uzeti u obzir. Decenijama
je ovaj stav praksa je stalno demantovala, upozoravajući na to da ljudi
s velikim znanjem i intelektualnim sposobnostima nisu nužno i uspešni
radnici. Ako je poslodavac zaposlio osobu s najboljim prosjekom ocena
na fakultetu, to ne znači da će on ili ona uspešnim radom opravdati
poverenje. S druge strane, zaposleni s nešto slabijim znanjem i intelektualnim
kapacitetom neretko su iznenadili kvalitetom svog rada. Postajalo je
sve jasnije da je za izvrsnost u poslu potrebno još nešto osim znanja
i inteligencije, te da je to nešto veoma važno.
Slika 4. Razlike u razmišljanju
U protekle dve decenije psiholozi su proveli niz istraživanja kojima
su nastojali saznati koje su to karakteristike potrebne za uspešan rad.
Rezultati su izdvojili komunikacijske veštine, prilagodljivost, samokontrolu,
motivaciju za rad, delotvornost u grupi, delotvornost u organizovanju,
potencijal za vođstvo, kao i primereno intelektualno funkcionisanje,
stručnost i iskustvo. Od sedam tih kategorija samo jedna govori o važnosti
intelektualnog funkcionisanja, stručnosti i iskustva. Sve druge odnose
se na različite aspekte emocionalne inteligencije. Postalo je jasno
da je upravo emocionalna inteligencija ključ uspešnosti u poslovanju.
Ta vrsta inteligencije se u načelu sastoji od veštine upravljanja sobom
i veštine uspešne saradnje s drugima. I jedna i druga veština važne
su ne samo za uspešnost poslovanja nego i uopšteno za ostvarivanje životnih
ciljeva.
4.1. KORISTI OD PRIMENE EMOCIONALNE INTELIGENCIJE U POSLOVANJU
Prema izvršnom direktoru „Multi-Health Systems“ dr Štajnu (Stein)
„IQ je ono što vas zapošljava. Emocionalna inteligancija je ono
što vam pomaže da napredujete“.
„Da li će jedna kompanija biti dovoljno spretna da preživi iznenađenja
koja nosi sutrašnjica u velikoj meri zavisi od toga da li su njeni lideri
– posebno najviše rukovodstvo – sposobni da u uslovima drastičnih promena
upravljaju sopstvenim emocijama”, navodi se u zajedničkom radu
Danijela Golemana, Ričarda Bojacisa i En Maki.
Razvijanje i primena veština emocionalne inteligencije može biti povoljna
po sve zaposlene. Biće navedeno nekoliko primera kako bismo ilustrovali
pozitivne strane razvijanja emocionalne inteligencije u jednoj organizaciji
(4):
• Izvršni direktori (Executives) moraju svakodnevno donositi
odluke koje mogu unaprediti poslovanje njihove firme, ili pak je odvesti
u bankrot. Oni se moraju osloniti na veliki broj ljudi, sada više nego
ikad, kako bi dostigli rezultate koji će zadovoljiti upravni odbor. Na
dinamičnom tržištu današnjice izvršni direktori moraju biti fleksibilni,
reagovati brzo, predvoditi svoje zaposlene, inspirišući ih i nadahnjujući.
Ovaj neugodan i, nažalost, konstantan pritisak u tim ljudima može stvoriti
osećanja anksioznosti, straha, opreza, pa čak i osećaj krivice i depresiju.
Pogrešna odluka, nepravovremena odluka ili izostanak odluke može prouzrokovati
da javnost podceni kompaniju, onemogućavajući je da dostigne i ostvari
svoje planove i očekivanja na berzi. Istraživanja su pokazala da visok
nivo poznavanja veština emocionalne inteligencije predstavlja vidljivu
razliku koja odvaja uspešne menadžere od onih prosečnih. Poboljšanje ovih
veština menadžerima omogućava da predvode hrabro svoje zaposlene, donose
promišljene odluke, saosećajući sa svojim zaposlenima, ujedno ih izazivajući
da doprinesu postizanju zadatih ciljeva kompanije. Pozitivna, fleksibilna
i jaka organizacijska kultura, stvorena od strane ovakvog lidera, privlači
talentovane ljude, osigurava poslovne uspehe i stvara trajno uspešno nasleđe.
• Ljudi visokog potencijala (High Potential People)
preuzimaju na sebe veliki broj projekata, a vrlo često i ulogu lidera.
Često se dešavaju nepredvidive okolnosti koje odlažu ili na drugi način
remete kritične poslovne inicijative koje spadaju pod odgovornost ovih
ljudi. Oni su u svakodnevnom kontaktu sa kupcima, dobavljačima, ali
i konkurencijom, koja je nemilosrdna, često i preteća. Stotine e-mailova
zahtevaju urgentnu pažnju. Ovakve situacije mogu dovesti do toga da
se ovi ljudi osete anksiozno, prestrašeno i pretrpano poslom. Osećaju
frustraciju, jer se stvari ne odvijaju brže i, svakako, brinu da će
im svi ti problemi imati uticaja na karijeru. Negativne emocije vode
do loših odluka, te se tako dešava da kompanija sa multimilionskim profitom
bankrotira. Nedostatak talenta za inovacije utiče na to da kompanija
ne razvija nove proizvode, ne uvodi inovacije u ponudu, što na današnjem
tržištu neminovno znači krah. Kao i kod lidera, i kod ljudi visokog
potencijala važi pravilo da se najbolji u svom poslu od onih prosečnih
odvajaju svojom emocionalnom inteligencijom. Što se ranije razviju veštine
emocionalne inteligencije, to je verovatnije da će ljudi visokog potencijala,
ali i kompanije u kojima su zaposleni, dostići uspeh. Podsticanje razvijanja
ovih veština obezbeđuje kvalitetan kadar, sposoban da uvodi nove programe,
započinje nove poslove, te obezbeđuje dobit.
• Menadžeri / Nadzorni organi (Managers / Supervisiors)–
ponašanje menadžera i nadzornih organa i odnos prema zaposlenima određeno
je dešavanjima na tržištu i uspehom kompanije. Oni su u svakodnevnom
kontaktu sa zaposlenima koji imaju svoje potrebe, zahteve i očekivanja.
Svakako da utiču na stavove, preformance i zadovoljstvo zaposlenih.
Stres prouzrokovan trudom da se predvodi i ispoštuju želje tolikog broja
različitih ljudi može mnogima biti pretežak. U pokušaju da budu istovremeno
nepokolebljivi ali i pažljivi izaziva kod većine ljudi osećaj nekompetentnosti
za taj posao. Dokazano je da loš odnos između zaposlenih i njihovih
nadređenih ima visok uticaj na poslovanje. Tamo gde nedostaje poverenja,
trpe performanse. Menadžeri i nadzorni organi koji imaju razvijenu emocionalnu
inteligenciju umeju da vladaju sobom, da budu samomotivišući, kao i
da imaju empatiju prema svojim zaposlenima. Emocionalna inteligencija
im daje hrabrost da idu čak i protiv pravila u kompaniji, ukoliko je
to neophodno, da bi napravili potrebne promene. Svaki zaposleni želi
da njegovi nadređeni imaju osećaj za njegove potrebe, da mu pružaju
podršku – samo na ovaj način će zaposleni ostati u kompaniji i biti
zadovoljni, a samim tim će i poslovanje biti uspešnije.
• Vođe timova / Projektni menadžeri (Team Leaders / Project
Managers) su odgovorni za stvaranje i održavanje pozivitnog
okruženja tako da različiti ljudi, različitog geografskog porekla, mogu
da rade zajedno i dostignu uspeh, odnosno završe projekat u sve kraćem
vremenskom roku. Oni moraju da uklone sve prepreke, i unutrašnje i van
organizacije, kako bi njihovi timovi postigli uspeh. Rad u politički
raznolikom okruženju može izazvati frustraciju, anksioznost, sumnju
i mržnju prouzrokovanu zbunjenošću organizacionaim promenama. Timovi
i projekti „ispadaju iz koloseka“, probijaju rokove, članovi napuštaju
tim, prouzokujući još novih odlaganja. Glavni projekti visokog značaja
za organizaciju zavise od vremena i budžeta. Ukoliko vođe timova, odnosno
projektni menadžeri vladaju potrebnim veštinama emocionalne inteligencije,
to im omogućava da upravljaju timom na pravi način, stvarajući pozitivan
stav, eliminišuću prepreke ka uspehu tima. Ukoliko im je lična motivacija
razvijena, motivisaće i svoj tim da usvoji visok nivo performansi i
dostignuća.
• Sales Professionals (profesionalci u prodaji,
ali se i kod nas koristi naziv na engleskom, te neće biti preveden,
u daljem tekstu SP) – svi ljudi koji se bave prodajom rade sa velikim
brojem različitih, vrlo često „teških“ ljudi. Često se nalaze u nepovoljnim
situacijama u odnosu na cene, rokove isporuke i slično. Ovakve situacije
svakako da izazivaju anksioznost, strah, frustracije, pa čak i bes na
obe strane, dakle i kod kupca i kod prodavca, što može voditi do negativnog
kruga emocija, gde se otkazuje prodaja, SP su demotivisani, a kupci
nezadovoljni i odlaze. Razvijanje i primena emocionalne inteligencije
pruža mogućnost da SP imaju više kolntrole nad njima samima, ali i nad
situacijama uopšte. SP nisu tako podložni negativnim uticajima kupaca,
mogu ostati fokusirani na ključne stvari i odustaju od prodaje. Istraživanja
pokazuju da što je prodavac više optimističan, bolji mu je učinak prodaje.
Optimizam vodi ka doslednosti, koja vodi ka novim prodajama. Biti sposoban
saosećati sa kupcima oogućava SP da ima bolju komunikaciju, a samim
tim da rešava probleme brze, efikasnije i efektnije. Razvijanje snažnog
pozitivnog odnosa sa kupcima obezbeđuje viši novi prodaje i bolju saradnju,
čak i kada se pojave problemi.
• Timovi (Teams) nose sve veću i veću odgovornost glavnih
inicijativa u organizaciji. Pod pritiskom su uspešnog rada sa ljudima
koje možda nikada nisu sreli licem u lice, bilo unutar bilo van organizacije.
Rokovi su kratki, izvori su deficitarni, tehnologija se rapidno menja,
kao i sami članovi tima. U ovakvim uslovima je lako osećati se pretrpano,
odbačeno i zbunjeno dešavanjima oko sebe. Normalno je osećati bes kada
član tima ne uradi svoj deo posla na vreme, zgroženo kada su izvori
prihoda potrošeni, i besno kada se još uvek očekuje da se rokovi ispoštuju.
Kohezije timova nestaju, samim tim i njihova efektivnost, te napredak
usporava do nazadovanja. Uvođenje programa kasni, pa se dešava da tržište
bude preoteto od strane konkurencije. Timovi koji poseduju visoku emocionalnu
inteligenciju mogu dramatično skratiti „olujnu“ fazu u formaciji timova.
Članovi tima se ponašaju i delaju efektno i efektivno sa svojim ličnim
nemirima, ali i sa nemirima svojih zaposlenih, koristeći ih kao snagu
za razvoj povezanosti tima i nastanka i održavanja poverenja.Glavni
projekti su završeni na vreme i prema planiranom budžetu, a organizacija
gradi reputaciju kao dobro mesto za rad i razvoj.
• Službenici korisničkih servisa (Customer Service Representatives)
susreću se sa ljutitim, frustriranim kupcima neprekidno u toku
svog radnog dana. Oni vrlo često budu verbalno napadnuti, iako sami
lično nisu odgovorni za propuste učinjene prema kupcima. Bes, ljutnja
i frustracije kupaca mogu izazvati nervozu, bes, ljutnju i zgražavanje
i samih službenika. Ukoliko službenici nemaju visok nivo emocionalne
inteligencije, razgovor može eskalirati u svađu, te je potrebno mešanje
i nadzornog organa. Ili, u težim slučajevima, može kompaniju koštati
kupaca, sudeći po tome da istraživanja navode da nezadovoljan kupac
prenosi svoje nezadovoljstvo na prosečno 10-15 svojih prijatelja i poznanika.
Kada vladaju potrebnim veštinama emocionalne inteligencije, službenici
korisničkih servisa vrlo lako upravljaju sopstvenim emocijama i reakcijama
na emocije nezadovoljnih kupaca, ostaju smireni, ljubazni i sa iskrenim
stavom prema kupcima. Mogućnost saosećanja sa nezadovoljnim kupcima
omogućava im brže i efektivnije rešavanje problema i bolju komunikaciju.
Stvaranje zadovoljstva kod kupaca povlači za sobom i lojalnost, a lojalni
kupci takođe prenose svojim prijateljima iskustva. Veća lojalnost kupaca
vodi ka većem profitu.
• Technical Professionals (tehnički profesionalci, stručni profesionalci)
su pod konstantnim pritiskom da rade više sa manje izvora, a da to bude
brže, bolje i jeftinije. Oni rade mnogo duže od ostalih da završe projekat.
Njihov izazov je da kreiraju, inoviraju, budu u interakciji sa velikim
brojem ljudi različitih funkcija, i rade poslove koje bi u najvećem
broju slučajeva želeli da izbegnu. Ove situacije mogu da izazovu osećaj
odbojnosti, ogorčenost, anksioznost, frustracije i stres tokom većeg
dela dana, a dalje, ove negativne emocije vode ka stanju u psihologiji
poznatom kao „emotional hijacking“ (kidnapovanje emocija), što je psihološki
odgovor u mozgu koji bukvalno sprečava ljude da razmišljaju na pravi
način. Komunikacija je onemogućena, pravi se sve više grešaka, a kreativnost
je blokirana. Ono što TP uče uz pomoć emocionalne inteligencije je nešto
što nikada nisu učili u školi: kako da upravljaju sopstvenim emocijama
kao odgovorima na ljudsko ponašanje i situacije, kao i kako da izgrade
interpersonalne veštine koje im omogućavaju da potraže i dobiju pomoć
od drugog stručnog osoblja kada im je potrebna. Snažne veštine emocionalne
inteligencije obezbeđuju završavanje projekata na vreme, ali i to da
TP poseduju inovativno razmišljanje, najbolje koje je moguće imati.
• Personal (staff) – nejveći izazov sa kojim se sreće
najveći broj administrativnog personala je prenatrpanost poslom.Oni
su podrška za sve više ljudi koji putuju sve češće i za koje treba obaviti
sve više poslova za sve kraće rokove. Novi kompjuterski sistemi, novi
zahtevi, nove procedure i pravila – sve ovo izaziva frustraciju, kao
i konstantno prekidanje iz minuta u minut, koje je normalna pojava.
Razumljivo je zašto su najčešća osećanja personala preopterećenost,
zabrinutost, zbunjenost, prestrašenost, pa čak i krivica zbog brojnih
zahteva i očekivanja koje oni moraju da ispune. Ova osećanja mogu dovesti
personal do toga da se oseća paralizovano zbog svega što treba da obavi.
Odugovlačenje postaje vidljivo, broj grešaka raste, a osećaj nemanja
kontrole često vodi ka depresivnom stanju, kada zalbe i izostajanja
dobijaju na količini, a zdravlje, i psihičko i fizičko, trpi. Emocionalna
inteligencija omogućava ljudima da sa lakoćom obavljaju više zahteva,
ometanje i kratke rokove. Projekti se završavaju glatko, detalji se
ne gube kroz „napukline“ nastale greškama, i profesionalan personal
je sposoban da se fokusira na svoj posao.
ZAKLJUČAK
Značaj emocionalne inteligencije je neosporan, ali su ipak saznanja
iz oblasti istraživanja emocionalne inteligencije nedovoljno primenjena.
Razlog ovakvom stanju nalazi se u tome što još uvek ne postoje neki
univerzalni testovi, kao što je slučaj sa akademskom inteligencijom,
pomoću kojih se može pouzdano utvrditi koliko je neko „emotivno inteligentan“,
kako će se ponašati i reagovati u određenim situacijama.
Postoje određeni psihološki testovi kojima se može približno odrediti
karakter osobe i predvideti reakcije, ali se uvek mora imati u vidu
da na rezultate ima uticaj i sam kandidat, odnosno on može davati društveno
prihvatljive odgovore, želeći da ostavi bolji utisak, ili će zbog stresa
prouzrokovanog testiranjem za posao dati uslovno rečeno lošije rezultate
od onih koje bi postigao u „kućnim uslovima“.
Ipak, ne sme se zanemariti suština posedovanja veština emocionalne
inteligencije, i treba je na sve dostupne načine razvijati na prvom
mestu kod sebe, ali i kod svojih zaposlenih. Istraživanja pokazuju da
je visoko razvijena emocionalna inteligencija dvostruko važnija od kognitivnih
i stručnih sposobnosti zajedno.
Zaključak koji proizilazi iz ovog rada bi se mogao sistematizovati
na sledeči način: razvijanje i usavršavanje emocionalne inteligencije
omogućava:
• Poboljšavanje lične produktivnosti, unapređujući
sposobnost razmišljanja i delanja pod pritiskom, svođenja nepotrebnih
osećanja straha, anksioznosti, besa i frustracije na minimum
• Povećavanje satisfakcije poslom – ovladavanje veštinama
emocionalne inteligencije omogućava postizanje boljih performansi i
dostizanje zadovoljstva sosptvenim učinkom
• Lakši rad sa zahtevnim klijentima i članovima tima
– emocionalna inteligencija povećava koherentnost sa drugim ljudima,
što svodi vreme protraćeno na svađe i rasprave na minimum
• Postizanje optimalnog balansa posao/život – obavljanje
posla na pravi način, dobri interpersonalni odnosi na poslu i bolji
učinak zaposlenih daju potreban mir i zadovoljstvo, što znači da van
radnog vremena ostaje slobodno vreme, što se pozitivno odražava na psihofizičko
stanje.
Slika 5. Posledice usavršavanja emocionalne inteligencije
Danas postoje brojne takozvane consulting kompanije koje se bave prenošenjem
veština emocionalne inteligencije, organizujući razne seminare i „team
building“-e, na kojima se stiču osnovna saznanja o važnosti emocionalne
inteligencije, kao i načini da je podstičemo i razvijamo. No, svakako
da se za nekoliko dana ne može napraviti čudo. Mora se imati u vidu
da svaki napredak traži vremena i truda, te se tako i postaviti, odnosno
sistematski razvijati svaku od veština. Uloženi trud će se višestruko
vratiti, već pri prvoj narednoj konfliktnoj, ili na bilo koji drugi
način problematičnoj, situaciji.
LITERATURA:
1. Goleman Danijel, „Emocionalna inteligencija“, 2008.
2. Gardner Howard, „Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences“,
1993.
3. Goleman Danijel, Bojacis Ričard, Maki En, „Emocionalna inteligencija
u liderstvu“, 2008.
4. Sparrow Tim, Knight Amanda, „Applied Emotional Intelligence: The
Importance of Attitudes in Developing Emotional Intelligence“, 2006.
5. Jovanović-Božinov Mića, Živković Momčilo, Cvetkovski Tanja, „Organizaciono
ponašanje“, 2003.
WEB STRANICE:
www.savjetovaliste-karlovac.hr
www.wikipedia.org
www.poslovnaizvrsnost.hr
www.adizes.com
www.management-issues.com
www.liderpress.hr
www.svanconsulting.com
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|