|
Odbrambeni mehanizmi i frustracije
Mehanizmi odbrane su načini kojima se ego suprotstavlja
neprijatnosti, potstiže kontrolu nad impulsima, ponašanjem, nagonskim
potrebama i afektima. Mehanizme odbrane aktivira anksioznost,
koja može biti izazvana nagonskim potrebama, super ego zahtevima i zahtevima
spoljašne sredine. Frustracija je stanje kada se
našim željama, potrebama, ciljevima suprodstavi neka prepreka. Sposobnost
čoveka da u situacijama kad naiđe na prepreke traži nove i korisnije načine
rašavanja zadataka a da ne pribegava odbrambenim mehanizmima i drugim
neadekvatnim reakcijama, naziva se u psihološkoj literaturi frustracionom
tolerancijom.
1. ODBRAMBENI MEHANIZMI
Od najranijeg detinjstva stvaramo odbrambene mehanizme koji nas štite
od opasnosti, ali gradeći njih, gubimo otvorenost. Odbrambeni mehanizmi
snažno utiču na lakoću kojom smo sposobni stvarati i zadržavati zdrave
odnose i odbacivati one nezdrave. Javljaju se kao odgovor na frustrirajuće,
teške i bolne situacije i iskustva. Ključ zdravlja je sposobnost razlikovanja
kada nam je odbrana potrebna, a kada nije. Potrebna nam je da bismo se
zaštitili od onih koji nas žele povrediti, ali trebamo i da znamo kada
možemo spustiti i odbaciti odbranu tako da zadržimo svojstvo otvorenosti
i sposobnosti održavanja zdravih odnosa. Rađamo se otvoreni i nezaštićeni.
Učimo izbegavati bolne i opasne situacije stvarajući u svojim umovima
predstave o svetu i opasnim mestima u tom svetu. To činimo od najranijih
dana, počevši s primitivnim odbrambenim mehanizmima, i tako nastavljamo
tokom celoga života, ali naši odbrambeni mehanizmi postaju sve sofisticiraniji.
Prvo postanemo svesni unutrašnjeg bola, recimo gladi, i učimo da izbegnemo
takvu bol, ali uskoro počinjemo stvarati i predstave o svom socijalnom
okruženju koje nam pomažu da izbegnemo ljude koji bi nas mogli povrediti,
a zbližavamo se s onima koji bi nam mogli biti od pomoći. Stepen razvoja
predstava o sebi i svetu uvek je srazmeran razvojnom nivou pojedinca,
a njegov razvojni nivo zavisi od bioloških faktora i iskustva. Deca se
ponašaju detinjasto zbog nedostatka iskustva, ali i zato što su im mozgovi
još nezreli i nisu potpuno psihički razvijeni. Međutim, nije svako u stanju
učiti iz iskustva. Postoje odrasle osobe koje u nekim segmentima funkcionišu
na nezreo i detinjast način. Iz predstava o sebi i svetu razvijamo odbrambene
mehanizme da bismo izbegli bol. Na svakom razvojnom stepenu čovek koristi
svoje predstave da bi se nosio sa bolom na najbolji mogući način. Prirodno
je da tokom sazrevanja primitivne odbrambene mehanizme zamenjujemo složenijim,
sofisticiranijim odbrambenim mehanizmima. Međutim, mnogi ostaju zaglavljeni
i nesposobni da učine razvojni pomak u određenom području života prihvatajući
efikasniji način suočavanja u tim područjima. Dok se u većini životnih
područja ponaša zrelo (npr. u poslu), u nekim se životnim područjima ponašaju
iznenađujuće nezrelo i detinjasto (npr. u emotivnim vezama). Upoznajući
odbrambene mehanizme dobro bi bilo razmisliti o tome kako oni utiču na
našu sposobnost da imamo zdrave i zrele odnose i da odbacimo one nezdrave.
Disociranost je stanje isključivanja pažnje i pamćenja.
Disocirano pamćenje je izdvojeno od drugog bez jasne
veze među njima koja vodi od jedne misli do druge. Nekim ljudima
disociranost postaje način na koji se nose s emocijama. Raskol se događa
kad su pozitivne i negativne predstave o sebi i drugima u sukobu u umu
pojedinca. Često je povezan s ranim zlostavljanjem i čini se da je to
mehanizam pomoću kojega je pojedinac sačuvao neki privid sreće nasuprot
izrazito negativnim iskustvima. Za razliku od osoba s integrisanim predstavama
o sebi i drugima koji mogu doživeti ljudsku kompleksnost (sposobnost ljudi
da istovremeno imaju i pozitivne i negativne aspekte), ljudi s rascepljenim
predstavama bore se sa izrazito crno – belim viđenjem sebe i drugih. Mogu
uporno nekome oduzimati vrednost zbog nečega što bi drugi smatrali sitnim
nedostatkom, ili pak idealizovati nekoga drugog, možda očekujući da ih
ta osoba spasi. U projekciji ljudi veruju da drugi doživljavaju
i proživljavaju osećanja koje oni sami imaju, na taj način oni preslikavaju
svoja osećanja na druge. Ovo se ne događa sa svim osećanjima već uglavnom
sa onima koji se smatraju neprikladnima ili na bilo koji način neprihvatljivima.
Često se bes projicira na druge, a ljudima bude teško shvatiti da je u
pitanju njihov sopstveni bes. Projekcija uključuje i nesposobnost
adekvatnog razlikovanja između predstava o sebi i drugima, zato predstavlja
stanje koje je daleko od realnosti. Sličnu grešku ljudi čine u reaktivnom
ponašanju, pri kojem snažno reaguju na sopstvene nepoznate želje nastojeći
da potisnu ili čak unište takve želje u drugima (sve vreme poričući da
sami imaju te želje). Poricanje je jedna od najpoznatijih
odbrambenih mehanizama. Pri poricanju osoba jednostavno odbija
prihvatiti da je istinito nešto što je očigledno istinito (recimo
kada alkoholičar poriče da ima problem s pićem). Represiju
(potiskivanje) je Frojd
smatrao nekom vrstom zadržavanja neugodnih misli pod površinom svesnosti.
Premda se takve "potisnute" misli ne bi uzdigle do svesnosti,
motivisale bi ponašanje na zaobilazan način. Termin supresija
(potiskivanje, obuzdavanje, zatamljivanje) ima slično, ali više voljno
značenje: ljudi nisu svesni represivnih misli, ali supresivne misli su
svesno potisnute u nesvesni um odlukom osobe da neće razmišljati o njima.
U novije vreme represija se smatra načinom razrešavanja usmerenim na smanjenje
neugodnosti ili bola izbegavanjem informacija koje bi je mogle izazvati.
Premeštanje je odbrambeni mehanizam pri kome osoba
uznemirena zbog nečega što nije u stanju kontrolisati (npr. nezgodnog
šefa) premešta uznemirenost na nešto što može kontrolisati (udara
psa, viče na decu, ženu). Pri intelektualiziranju ljudi
se nose s bolnim ili neugodnim događajima ulazeći u kognitivnu analizu
tih događaja i na taj način stvaraju neku vrstu izolovane distance od
emocija koje su u vezi sa dogadjajem. Slično deluje i racionaliziranje,
kad ljudi nakon događaja razmišljaju o razlozima koji bi mogli objasniti
svoje ponašanje sa kojim su u konfliktu. Dok su već i intelektualiziranje
i racionaliziranje sofisticiraniji odbrambeni mehanizmi, najzrelijima
i najboljima smatraju se oni koji su utemeljeni na kvalitetnom razumevanju
društvene stvarnosti koji imaju tendenciju da budu što konstruktivniji
i prilagodljiviji. To su sublimacija (oplemenjivanje),
humor, afilijacija (druženje) i asertivnost
(odlučnost).
Koristeći ove mehanizme čovek je skloniji rešavati probleme nego ih samo
ulepšavati. Mada izuzetno pomažu, ljudi zaglavljeni u primitivnijim odbrambenim
mehanizmima teško ih prihvataju. Sublimacija se događa
kada ljudi svesno preusmeravaju energiju sa neprihvatljivih impulsa na
one prihvatljive, recimo kad čovek tugu zbog gubitka bliske osobe transformiše
u radnu energiju pa na poslu postiže dobre rezultate. Humor
razbija negativnost, unosi smeh u ono što izgleda veoma ozbiljno i prisiljava
ljude da vide svetliju stranu svoje nevolje. Afilijacija
ili poriv za druženjem s drugima zbog dobrobiti koje donosi njihovo društvo
i uteha nije toliko dobar odbrambeni mehanizam, ali je izvrstan način
da kada naiđemo na dobrog sagovornika posluži nam kao mehanizam za suočavanje
sa problemom i bolom. Asertivnost ili odlučnost je komunikacijski
stav koji se nalazi između agresivnosti i pasivnosti. Pasivni ljudi dopuštaju
drugima da ih povređuju, dok agresivni ljudi povređuju druge. Odlučni
se ljudi brane od napada agresivnih ljudi, ali sami ne postaju agresivni
i ne napadaju druge. Da bi čovek bio odlučan, potrebno mu je samopouzdanje
i zdravo razumevanje društvene dinamike. Da bi imao sretan i svrhovit
život, čovek treba biti u stanju održavati zdrave odnose, a da bi to mogao
– treba prihvatiti pozitivne odbrambene mehanizme koji su utemeljeni na
razumevanju društvene realnosti i znati kada odbaciti sve mehanizme i
biti potpuno otvoren ka drugome.
1.1 Gledište Ane Frojd
Ego je medium kroz koji saznajemo ostale dve instance ličnosti.Mehanizmi
odbrane su načini kojima se ego suprotstavlja neprijatnosti, postiže kontrolu
na impulsima, ponašanjem, nagonskim potrebama i afektima.Mehanizme odbrane
aktivira anksioznost. Ona
može biti izazvana nagonskim potrebama, super ego zahtevima i zahtevima
spoljašnje sredine.
Ličnost kod koje dođe do javljanja ankcioznosti nastoji da se oslobodi
tog neprijatnog stanja i izbegne slabljenje i gubljenje samopoštovanja,
što se javlja kao posledica neuspeha u ostvarivanju postavljenih ciljeva,
i zato bez svesne namere koristi različite vrste odbranbenih mehanizama.
Mehanizmi odbrane predstavljaju učenjem stečene načine reagovanja na frustracione
situacije.
Dete koje plačem ili valjanjem po podu uspeva da dobije nešto što su mu
roditelji branili, koristi takvo ponašanje i kasnije kad ne uspe da odmah
ostvari svoj cilj.Čovek kome je prebacivanje krivice za svoj neuspeh na
druge donosilo olakšanje i oslobađalo ga osećaja nesigurnosti koristće
takve reakcije često kad bude frustriran i one mogu postati stalni način
njegovog reagovanja na frustraciju.
Čovek se takvim načinima reagovanja, koje nazivamo odbrambenim mehanizmima
, ne koristi svesnom namerom već ih po pravilu koristi automatski, ne
znajući da se sa njima koristi kako bi pokušao da se oslobodi negativnih
efekata frustracije.U takvom slučaju čovek umesto da preduzima akcije
koje odgovaraju situaciji u kojoj se nalazi, on koristi odbrambene mehanizme
i više nije u stanju da uspešno rešava zadatke i da seuspešno snalazi
i prilagođava.Odbrambeni mehanizmi u ovakvom slučaju otežavaju obavljanje
redovnih poslova i normalne odnose sa drugim ljudima i postaju jedan od
simptoma neuroza.
Odbrambeni mehanizmi nisu uvek nekorisni i štetni načini reagovanja.Dok
se samo povremeno koriste, oni pomažu da se održi samopoštovanje, da se
čovek oslobodi ankcioznosti...
Korišćenje odbrambenih mehanizama zavisi od različitih faktora, pre svega
od situacija u kojima se čovek nalazi i od osobina ličnosti.Neko ko se
često nalazi pred zadacima koji su teški i koji prevazilazenjegove snage,
češće će koristiti odbrambene mehanizme i za njega će reagovanje odbrambenim
mehanizmima postati tipičan način reagovanja.Sposobnost čoveka da u situacijama
kad naiđe na prepreke traži nove i korisnije načine rašavanja zadataka
a da ne pribegava odbrambenim mehanizmima i drugim neadekvatnim reakcijama,
naziva se u psihološkoj literaturi frustracionom tolerancijom.
U psihološkoj literaturi se pominje veliki broj mehanizama odbrane.
Među ostalim:
•Kompenzacija
•Intelektualizacija
•Racionalizacija
•Identifikacija
•Maštanje
•Negacija
•Pomeranje
•Humor
•Distanciranje
•Zataškivanje
Poznavanje ovih mehanizama znatno doprinosi razumevanju i objašnjavanju
postupaka pojedinca i razumevanju ličnosti u celini.
1.2 Odbrambeni mehanizma prema Freudu
Ego normalne ličnosti se veoma uspješno bori sa zahtjevima Id-a i Super-
Ega, ali u slučaju kada strah stupi na scenu Ego osjeća potrebu da se
odbrani od tih nasrtaja, kako vanjskih, tako i unutrašnjih faktora koji
mu prijete. U svrhu svoje odbrane Ego koristi razne metode potiskivanja,
ili drugačije rečeno odbrambene mehanizme.
Potiskivanje je metoda koja je spomenuta u poglavlju “Teorija libida”,
a sada ćemo dati njenu punu definiciju jer ona predstavlja osnovni odbrambeni
mehanizam. Potiskivanje je nesvjesno blokiranje negativnih impulsa ( bijes,
mržnja, ljutnja itd. ) ili njihovo preorijentisanje na neke društveno
poželjnije i prihvatljivije impulse kao što su:
1. seksualni,
2. kreativni,
3. impulse u službi društva.
Prema Freudu postoji veliko mnoštvo tih mehanizama, a to su : poricanje,
represija, asketicizam, izolacija, zamjena subjekta, usmjeravanje impulsa
na sopstveni organizam, identifikacija ( poistovjećivanje ), sublimacija,
nedjelovanje, “vjerovanje u suprotno”, poistovjećivanje sa napadačem(agresorom),
regresija, racionalizacija, altruizam Svi ovi navedeni mehanizmi nesvjesno
oblikuju našu ličnost, a društvo ih koristi u svrhu svog opstanka i napretka.
Kao što smo već rekli da je Freud u svoju teoriju libida uveo instinkte
smrti koji uvjetuju nastanak ovih odbrambenih mehanizama, tako ti isti
odbrambeni mehanizmi uvjetuju naše socijalno stanje i stanje društva kao
jednog funkcionalnog organizma.
Zamislite samo da u društvu ne postoji ono što se naziva “prosječna osoba”,
postojala bi samo dva tipa ličnosti, beskrajno okrutni, oni koji su vođeni
nagonima ili onim što proizilazi iz Id-a i savršeno moralni koje bi mogli
poistovjetiti sa mučenicima koji su vođeni Super-Egom.U obadva slučaja
Ego ovih osoba je jednak nuli.
Prosječna osoba pokušava naći kompromis između onoga što bi trebala učiniti
i onoga što će učiniti da ne iskusi štetne posljedice tog akta. Produktivnost
i funkcionalnost društva zavisi od omjera broja prosječnih i onih kojima
vladaju nagoni ili moral. Sada prelazimo na obrazlaganje mehanizama odbrane
ličnosti kako bi shvatili kakav oni uticaj imaju na čovjeka i društvo.
PORICANJE -predstavlja blokiranje vanjskih događaja ili
njihovo odstranjivanje iz svijesti. Ovo je jedan od najprimitivnijih i
najopasnijih mehanizama, jer rijetko kad uspijeva “isključivanje iz stvarnosti”,
a da pri tome ne iskusimo štetne posljedice koje proizilaze iz istog.
Ovaj oblik odbrane je često u interakciji sa drugim, sofisticiranijim
odbrambenim mehanizmima. Primjer za ovaj oblik odbrane je odbijanje ljudi
da prihvate smrt voljene osobe, neprihvaćanje neuspijeha i slično.
REPRESIJA - povratak u neke primitivne i djetinjaste
faze života prilikom susreta sa opasnosti. Freud tvrdi da se vraćamo do
onoga trenutka kada smo se zadnji put u životu osjećali potpuno sigurno.
Primjer, skupina normalnih, civilizovanih ljudi može postati nasilna rulja
kada pomisle da im je prebivalište u opasnosti.
RACIONALIZACIJA - pokušaj čovekovog Ega da učini neku
situaciju manje nepovoljnom ili opasnom. Racionalizacija je ustvari spremnost
čoveka da poveruje u sopstvene laži. Freud je tvrdio da su svi odbrambeni
mehanizmi laži ali da su zapravo neophodne jer čovekov ( a pogotovo dečiji
) Ego je preslab da se suoči sa životnim činjenicama.
IDENTIFIKACIJA - zamjenjivanje svoje ličnosti drugom,
pogodnijom u datoj situaciji ili freudovski rečeno zamjenjivanje sopstvenog
Ega prihvatljivijim. Zamjenjivanje se vrši u svrhu oslobađanja od emocionalne
neprilagođenosti, napetosti ili straha. Primjer za ovaj oblik je poistovjećivanje
i imitiranje adolescenata nekih pop zvijezda.
IDENTIFIKACIJA SA AGRESOROM - modificirani oblik identifikacije
prilikom kojeg žrtva postaje slična napadaču.
ASKETICIZAM - odricanje različith potreba, u rasponu
od odricanja hrane, do odricanja svih potreba i posvećivanja monaškom
načinu života. Za primjer totalnog asketicizma možemo uzeti budiste, dok
za primjer djelomičnog Freud uzima uzdržavanje od jela koje se javlja
kod žena ( posebno u periodu puberteta ) kao prikrivanje njihovog seksualnog
razvoja. Društvo vrlo vješto primjenjuje asketicizam kao način da obuzda
neku negativnu pojavu ili radnju.
IZOLACIJA - je odstranjivanje bilo kakvih emocija koje
nas vežu za događaj koji u nama izaziva strah ili negativne reakcije.
Tipičan primer za izolaciju je sputavanje prirodnih reakcija čovjeka na
krv, smrt, rane koji se javljaju kod doktora i medicinskih sestara.
ZAMJENA SUBJEKTA - je prenošenje negativnog impulsa na
neki drugi ( često simboličan )
PREDAVANJE ALTRUIZMU - osobe koje svoj život posvećuju
riješavanju tuđih problema, a da pri tome nisu riješili svoje spadaju
u klasičan primjer za predaju altruizmu.
VJEROVANJE U SUPROTNO - ovaj način odbrane Ega je zamjenjivanje
neprihvatljivog impulsa u prihvatljivi. Primjer za to je osoba se homoseksualnim
sklonostima će često tvrditi da prezire homoseksualce.
NE DJELOVANJE - uključuje geste i rituale koje , kako
Freud tvrdi, obavljamo kako bi odagnali neprihvatljive i neugodne misli.
Primjer za ovo je dječak koji je izgovarao abecedu unazad čim bi pomislio
na nešto što je vezano za seks.
SUBLIMACIJA - Freud je tvrdio da je sublimacija jedina
društveno pozitivna ikorisna odbrana. Prema Freudu sublimacija je zapravo
pretvaranje nepotrebnih impulsa kao što su seks, bijes ili bilo koji drugi
koji je u tom trenutku označen kao takav, u društveno prihvatljive, produktivne
radnje.On je smatrao da sve pozitivne ljudske radnje su sublimacije, prvenstveno
životnih( seksualnih ), a kasnije sa razvićem teorije o instinktima smrti
i sublimacija agresivnosti, destruktivnosti i sličnih nagona. Sublimacija
predstavlja samu srž psihoanalitičke teorije. Za sociologiju je nainteresantnija
sublimacija jer ona prema Freudu dokazuje da je društvo i sva društvena
dostignuća samo sublimacija seksualnih i nagona smrti. To dovodi do pitanja
da li je seks pokretač svega ? Za Freuda jeste, jer on cijelo društvo
posmatra kroz prizmu potiskivanja i preusmjeravanja seksualnih i agresivnih
nagona koji su osnovna pokretačka snaga svakog čovjeka i društva analogno
tome. Da bi opravdali ovo napisano preći ćemo na raščlanjivanje čovekovih
faza odrastanja i uloge seksualnosti i agresivnosti u tim fazama.
2. Frustracija
Frustracije nastaju kada se našim htenjima, potrebama,
željama i ciljevima suprotstavi neka spoljašnja ili unutrašnja prepreka.
Prepreke se mogu odnositi na različite nepovoljne aspekte životnih okolnosti,
to mogu biti uslovi života, drugi ljudi ali i neki unutrašnji činioci
kao što su strahovi, depresivnost, nedostatak motivacije, sposobnosti,
znanja, veština itd.
Frustracije su sastavni i neizbežni deo života i psihičkog razvoja. One
mogu sprečavati i ometati psihički razvoj a mogu biti i generator samog
razvoja. Izloženost prevelikoj količini frustracija svakako ne doprinosi
psihičkoj dobrobiti i razvoju (na primer: zapostavljanje i lišavanje dece
ljubavi u detinjstvu, preterano kažnjavanje i nasilje, traumatska iskustva,
česte promene životne i socijalne sredine, hronične frustracije na poslu
i porodici itd.) već naprotiv može voditi razvoju različitih psihičkih
problema i poremećaja. S druge strane nizak nivo frustracije takođe dovodi
do štetnih posledica po psihičko zdravlje i integritet pojedinca. Na primer,
deca koja su rasla u porodicama u kojima su bila prezaštićena od strane
roditelja, često odrastu u ljude sa veoma slabim kapacitetom za nošenje
sa svakodnevnim frustracijama i problemima. Takve osobe ostaju večito
nezrele, zavisne i na najmanja osujećenja reaguju burno, često i agresivno,
kada se univerzum ne pokorova njihovim željama.
Ali da li uopšte ima psihičkog razvoja bez frustracije? Ne. Kada ne bismo
imali nikakve frustracije mi se ne bismo ni razvijali, ostali bi večito
u blaženom stanju potpune narcističke simbioze sa našim prvim objektom
ljubavi, našom majkom. Ono što nas gura da se osamostalimo, da se istrgnemo
iz sigurnosti majčinog (a kasnije i roditeljskog, porodičnog) zagrljaja
jesu upravo frustracije. Ali jedino optimalna frustracija je zdrava frustracija.
To je frustracija koja dovoljno jaka da nas pokrene i uzdrma, da nas motiviše
da se suočavamo sa izazovima a istovreme ne toliko prevelika da nas preplavi
i u potpunosti parališe u datom momentu razvoja ili životnog ciklusa.
Na frustracije možemo reagovati konstruktivno i destruktivno. Kada frustracije
dovode do toga da ulažemo dodatne napore da se suočimo sa nametnutim preprekama,
kada frustracije vidimo kao izazove i šanse da postanemo bolji, jači,
veštiji, uoprniji i istrajniji onda možemo reći da se ponašamo konstruktivno.
Primeri konstruktivnog reagovanja na frustracije su kada se trudimo da
usvaršimo svoja znanja i veštine kako bismo pronašli novi (ili bolji)
posao, partnera, položili neki ispit, suočili se sa sopstvenim strahovima
itd. Destruktivno reagovanje na frustracije podrazumeva depresivno reagovanje,
odustajanje od sopstvenih želja i ciljeva, pojačavanje strahova, izbegavajuće
ponašanje, agresivno ponašanje.
Kako ćemo reagovati na frustraciju zavisi od naših stavova, uverenja od
naših životnih filozofija. Osobe koje frustracije doživljavaju kao normalan
i sastavni deo života, kao šansu i izazov za dalji razvoj (po principu
što me ne ubije to me ojača) u nepovoljnim okolnostima bivaju značajno
više motivisane, optimistične i uporne u rešavanju nastalih problema i
prepreka. S druge strane neki ljudi polaze od implicitnih uverenja i zahteva
prema svetu da bi životne okolnosti morale uvek biti povoljne i prijatne,
da se stvari moraju uvek odvijati lako i bez bola. Upravo ovakva uverenja
dovode do depresivnosti, očajanja,
užasavanja i agresivnog reagovanja
kada se stvari ne odigravaju onako kako osoba misli da bi morale. Osobe
koje polaze od ovakvih vrsta apsolutističkih zahteva zapravo veoma slabo
tolerišu frustracije i ne samo da pate zbog nepovoljnih životnih okolnosti
već sebi stvaraju i dodatnu patnju činivši sebe depresivnim, preplašenim
ili besnim.
Najbolnije frustracije su one koje nastaju kao posledica naših unutrašnjih
prepreka i konflikata. To je slučaj kada se našim željama i ciljevima
suprostave naši strahovi, depresivnost, odsustvo sopsobnosti ili veština
itd. Ljudi mogu sami sebe uznemiravati i frustrirati mnogo više nego što
je to često slučaj sa spoljašnjim nepovoljnim okolnostima. Kako ćemo se
nositi sa frustracijama zavisi od naših uverenja i načina na koji mislimo
i delamo, jedno je sigurno bol je neizbežan a patnja je stvar ličnog izbora.
2.1. Frustracija i izvori frustracije
Ljudi obično ne zadovoljavaju lako svoje motive. U toku čitavog života
oni često dolaze u situacije u kojima ne mogu u potpunosti zadovoljiti
svoje motive, ili ne mogu uopšte da ih zadovolje. U takvim situacijama
moraju se ulagati posebni napori i preduzimati različiti postupci da bi
se savladale smetnje koje su se isprečile zadovoljenju njihovih motiva.
O ponašanju ljudi u takvim situacijama govorimo kao o prilagođavanju.
Manje smetnje i manje prepreke se relativno lako savlađuju, ali kad naiđu
teže onda dolazi do frustracije i do različitih posledica frustracije.
Frustracijom nazivamo sprečavanje, osujećenje, zadovoljenja motiva. Psihološko
stanje u kome se nalazi pojedinac kad nešto sprečava zadovoljenje njegovih
motiva nazivamo frustracionom situacijom. Njude možemo razlikovati prema
tome da li su više ili manje otporni prema neuspehu. Otpornost prema neuspehu
oznađčava se u psihologiji frustracionom tolerancijom ( podnošenje, tolerisanje
frustracije ). Do frustracije može doći iz više uzroka, ako su se pojavile
neke objektivne fizičke prepreke ili barijere npr. Gladni smo a nema hrane
da zadovoljimo glad, ovo su objektivne barijere. Smetnje mogu biti i socijalne
prirode koje se pojavljuju kad ljudi ili njihova shvatanja postanu prepreka
ostvarenju naših motiva npr. Kada roditelji ne dopuštaju udaju za mladića
za kojeg se ćerka želi udati. Uzrok frustracije može biti i u samoj ličnosti,
kada osoba sebi zada ciljeve a nije sposobna da ih ostvari. Uzroci takođe
mogu biti i sukobi različitih motiva u čoveku tj. konflikti.
2.2. Reagovanje na frustraciju
Na frustracije i na konflikte možemo dvojako nreagovati: realistički
i nerealistički. Realistički način reagovanja
imamo kada neko ko je naišao na prepreku u ostvarenju određenog cilja
ponovo pokušava, ulažući ovog puta veći napor. O nerealističkom reagovanju
na frustraciju govorimo onda kad situaciju koja je izazvala frustraciju
pokušavamo da rešimo na taj način što tražimo različite načine da pred
sobom prikrijemo neuspeh u ostvarenju određenih ciljeva, falsifikujemo
pravo stanje i sebi i drugima i na taj način skrivamo doživljeni neuspeh.
Ovakva frustracija ima negativne posledice. Najbolji i najprilagodniji
način reagovanja na frustraciju jeste povećano uklaganje napora da se
neka prepreka savlada i da se dodje do cilja. Ovaj način reagovanja nazivamo
realističko reagovanje na frustraciju. Kada se desi da osoba nije u stanju
da yadovolji svoj cilj, potrebu, želju ili motiv dešava se da bira način
reagovanja koji se manifestuje u agresiji, koja se odnosi na uzročnika
frustracije, zatim u tzv. pomernoj agresiji gde se osoba iskaljuje na
nekoj drugoj nedužnoj osobi, koja se tu sticajem okolnosti našla, skrivanjem
sopstvenog neuspeha koršćenjem različitih mehanizma odbrane. Ovaj način
nazivamo nerealističko reagovanje na frustraciju
2.3. Posledice frustracije
Frustracije vrlo često imaju pozitivan efekat. Svaki čovek u nastojanju
da ostvari svoje ciljeve nailazi na oderđene prepreke i smetnje, ali one
ne moraju uvek da dovedu do neuspeha u aktivnosti ni do drugih negativnih
posledica. One često mogu da koriste razvoju ličnosti, jer prisiljavaju
pojedinca da pažljivo oceni zadatak, da traži najpogodniji način kako
će ga rešiti. Zato se može reći da frustracije predstavljaju uslov za
razvijanje različitih pozitivnih pozitivnih osobina čoveka, on razvija
svoje sposobnosti te upornost u ostvarivanju ciljeva.
Z A K LJ U Č A K
Na osnovu prethodnog rečenog možemo zaključiti da se odbrambeni mehanizmi
koriste kada neka naša želja ili neki naš cilj naiđe na prepreku, dok
su frustracije stanja u kojima su osobe u nemogućnosti da zadovolje neku
svoju potrebu.
Literatura
1. Osnovi socijalne psihologije, Nikola Rot, 2001, Beograd
2. Internet, http://www.google.com
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|