Uloga marketinga u preduzecu i trzista
Marketing je vazno I dinamicno podrucje rada I izucavanja.On je vazan
zbog toga sto utice na nas svakodnevni zivot,drustvo u kome zivimo I uspeh
I neuspeh svih preduzeca.Marketing je jedan od bitnih elemenata koji koriste
preduzeca u njihovom vecitom traganju za opstankom i rastom.
Termin” marketing” se koristi na mnogo razlicitih nacina
I moze da se odnosi na mnogo razlicitih stvari.Koncept marketinga stalno
se redefinisao zadnjih decenija.Kako su se menjali uslovi na trzistu ,tako
su se menjale I definicije marketinga,pa se moze reci da za sada ne postoji
opste prihvacena definicija marketinga.
Marketing je jako bitan za razvoj preduzeca.Ukoliko nema dobrog marketinga
preduzeca,nema ni opravdane mogucnosti za boljim I brzim razvojem samog
preduzeca.
Preduzece kao organizacija je usko povezano sa trzistem.,a oni zajedno
sa marketingom.Dobar I uspesan marketing je odlicna ulaznica na polje
trzista.Samim tim otvaraju se mnoge mogucnosti samog preduzeca,od dobijanja
novih komitenata do anuliranja same konkurencije.
Marketing je znacajan za privredu I drustvo u celini.Marketing utice,ali
se I prilagodjava potrebama odredjene privrede I drustva.
Moze se istaci da marketing doprinosi privrednom razvoju menjajuci ponasanje,sklonost,odnose
I vrednosti,stimulisuci privredni razvoj umesto da se adaptira.Ne potcenjuju
se proizvodnja I raspolozivi kapaciteti,ali primeri neiskoriscenih kapaciteta
I neadekvatnih proizvodnih programa najbolji su dokaz da je marketing
bio odsutan u privrednom razvoju..
DEFINISANJE MARKETINGA
“Marketing je proces planiranja I sprovodjenja koncepcije,cene,promocije
I distribucije ideja,roba I usluga,da bi se ostvarila razmena koja zadovoljava
ciljeve pojedinaca I organizacija.”
Marketing je kovanica anglosaksonskog porekla.Etimolosko znacenje je stavljanje
na trziste(market je trziste,a sufiks ing ima vise znacenja).Za sada nije
poznato da je u nekoj zemlji nadjen adekvatan prevod tog termina.Marketing
je termin koji se ne moze adekvatno prevesti na nas jezik.
Potrebna nam je definicija koja predstavlja zajednicki imenilac za sve
marketing aktivnosti.Ovaj zajednicki imenilac je upravo koncept razmene.Centralni
deo svake definicije marketinga je razmena,koja je davanje necega od vrednosti
u zamenu za nesto od vrednosti.
Razmena je jedan od cetiri nacina zadovoljavanja potrebe.Drugi nacin je
sopstvena proizvodnja,treci otimanje,a cetvrti prosenje.Za uspesnu razmenu
kao minimum moraju postojati sledecih pet uslova:
-postoje najmanje dve strane
-svaka strana ima nesto sto moze biti od vrednosti za drugu stranu
-svaka strana je sposobna da komunicira I isporuci
-svaka strana je slobodna da prihvati ili odbije ponudu druge strane
-svaka strana veruje da je primereno ili pozeljno da posluje sa drugom
stranom
Odsustvo cak jednog od pet nabrojanih uslova moze da dovede do toga da
ne uspeju najbolje strategije I planovi.
Marketing se moze definisati sa nekoliko razlicitih stanovista:
-ukupne privrede
-odredjenog preduzeca
-kupca i
-drustva kao celine
Marketing moze biti definisan sa stanovistva kupca.Peter Drucker jedan
od vodecih teoreticara predlozio je sledecu definiciju:
“marketing …je ceo biznis posmatran sa stanovista njegovog
finalnog rezultata,to jest sa stanovista kupca.”
MARKETING PREDUZECA
Preduzeca takodje razmisljaju o marketingu imajuci u vidu promociju I
distribuciju,isto kao I ekonomisti.Ali ukljucuju dve dodatne stvari koje
marketing funkcija obavlja za njih:
-ona pomaze da se oblikuje proizvod ili usluga koji se nudi
-I odredi cena po kojoj se nudi
Preduzeca oznacavaju sve cetiri ove funkcije kao marketing miks.-srce
modernog marketinga.Miks se sastoji od:
-proizvoda ili usluge
-cene
-distribucije I promocije
Otuda bi mogli da definisemo marketing kao proces uskladjivanja resursa
preduzeca da bi se zadovoljile potrebe trzista.
Povezivanje proizvodjaca I potrosaca odvija se na trzistu putem razmene.izmedju
proizvodjaca I potrosaca roba,usluga I ideja obicno postoje jazovi ili
odvojenost,koje onemogucavaju razmenu.Uspesan marketing podrazumeva isporuku
roba I usluga koje su potrebne I koje potrosaci zele.To znaci d aim se
dostave pravi proizvodi,u pravo vreme,na pravom mestu,u pravoj kolicini,po
pravoj ceni.
MIKRO I MAKRO MARKETING
Mikro-marketing je obavljanje aktivnosti koje idu za tim da ostvare ciljeve
preduzeca anticipiranjem potreba kupaca ili klijenata I usmeravanjem toka
proizvoda I usluga kojima se zadovoljava potreba od proizvodjaca do kupca
ili korisnika.Ova definicija se primenjuje kako profitna tako na neprofitna
preduzeca.Ideje mikro marketinga su vazne ne samo za velika I mala preduzeca,nego
I za sve tipove javnog sektorai neprofitnih preduzeca.One su korisne na
domacem I medjunarodnom trzistu I bez obzira da li se preduzece usmerilo
na marketing fizickih dobara,usluga ili ideja ili uzroka.One su podjednako
kriticne bilo da su relevantni kupci ili klijenti individualni potrosaci,preduzeca
ili drugi tip organizacije.
Makro-marketing je drustveni proces koji usmerava tokove roba I usluga
u privredi od proizvodjaca do potrosaca na nacin da uspesno uskladjuje
ponudu I traznju I ostvaruje ciljeve drustva.I makro-marketing se bavi
tokovima roba I usluga koje zadovoljavaju potrebe od proizvodjaca do kupca.Ovde
nije naglasak na aktivnostima individualne organizacije(preduzeca),vec
na tome kako funkcionise ceo marketing sistem.Svakom drustvu je potreban
makro-marketing sistem da pomogne da se usklade ponuda I traznja.
PROMENE U ORIJENTACIJI PREDUZECA
Bez obzira na to koju poziciju preduzece zauzima na trzistu,stalno mora
budno motriti na svoje konkurente.Postavlja se pitanje:Moze li preduzece
potrositi suvise vremena I energije prateci konkurente,slabeci svoju orijentaciju
na kupce-Odgovor je da!Preduzece moze postati u toj meri orijentisano
na konkurente da gubi njegov jos vazniji focus na kupce.
Preduzece koje je orijentisano na konkurente
-je ono koje vecinusvog vremena trosi na pracenje poteza konkurenata
I trzisnog ucesca I nastoji da nadje strategije dam u parira.Na pozitivnoj
strain,preduzece razvija borbenu orijentaciju.Uci svoje ljude iz marketinga
da stalno budu oprezni,motreci budno na slabosti u sopstvenoj poziciji
I istrazujuci slabosti konkurenata.Na negativnoj strain,preduzece postaje
suvise reaktivno.Umesto da sprovodi sopstvenu strategiju orijentisanu
na kupce,ono svoje poteze zasniva na potezima(Akcijama I reakcijama)konkurenata.
Preduzece koje je orijentisano na kupce
-vise se usmerava na povecanje kupaca u oblikovanju strategije marketinga
I isporuku superiorne vrednosti ciljnim kupcima.Ovo preduzece je u boljoj
poziciji da identifikuje nove mogucnosti I utvrdi dugorocne strategije
koje imaju smisla.
Preduzece koje je orijetisano na trziste
-danasnja preduzeca,u praksi,moraju biti trzisno orijentisana.,vodeci
racuna kako o njihovim kupcima tako I o njihovim trzistima.U formulisanju
svoje strategije marketinga preduzeca moraju da izbalansiraju razmatranja
kupca I konkurenata.Ne smeju da dozvole da ih razmatranja konkurenata
zaslepe I da se ne usmere I na kupce.
Godinama, preduzece prolazi kroz cetiri faze orijentacije:
-prva faza-preduzeca su orijentisana na proizvod,poklanjajuci malo
paznje bilo kupcima,bilo konkurentima
-druga faza- ona postaju orijentisana na kupce
-treca faza-kada pocinju da posvecuju paznju konkurentima,postaju
orijentisana ka konkurentima
-danas,preduzeca treba da budu orijentisana na trziste,poklanjajuci izbalansiranu
paznju I kupcima I konkurentima.
Mnoga preduzeca ystem a je pridobijanje I zadrzavanje kupca posao sektora
za marketing ili prodaju.Uspesna preduzeca su odavno shvatila da marketing
ne moze sam da obavi taj posao.U stvari,mada marketing igra vodecu ulogu,on
moze biti samo partner u privlacenju
paznjei I zadrzavanju kupaca.Ni najbolji marketing sector na svetu ne
moze uspesno da proda lose uradjene proizvode,koji ne uspevaju da udovolje
potrebama kupaca.Sektor marketinga moze biti uspesan samo u preduzecima
u kojima su svi sektori I zaposleni ekipirani da formiraju konkurentski
superioran ystem za isporuku vrednosti kupcu..
DEFINISANJE TRZISTA
Trziste se moze definisati kao mesto gde se susrecu kupac I prodavac,proizvod
ili usluge nude na prodaju I odvija transfer vlasnistva.Trziste se moze
definisati kao traznja odredjene grupe potencijalnih kupaca za proizvod
ili usluguTermini trziste I traznjase cesto koriste kao zamena,a mogu
se koristiti skupa kao trzisna traznja.
Trziste se moze opisati:
-prema velicini
-prema ljudima koji kupuju
-prema karakteristikama kuoaca
-prema razlikama u ponasanju potrosaca
-prema karakteristikama koje se zele kod kupca
Trziste se moze razlikovati :
-prema podeli medju konkurentima ili
-po proizvodima koji ga cine
Ako se podje od definicije da je trziste skup svih stvarnih I potencijalnih
kupaca za proizvod,onda je potrebno sagledati tri njihove karakteristike:
-interes za proizvodom
-dohodak kojim raspolazu i
-pristup trzistu proizvoda
Prvo moramo da procenimo broj potrosaca koji imaju potencijalno interes
da poseduju neki proizvod.Potencijalno trziste je skup potrosaca koji
pokazuju neki nivo interesovanja za ponudjeni proizvod.Potencijalni potrosaci
moraju imati dovoljno dohotka da sebi priuste proizvod.Velicina trzista
je funkcija I interesa I dohotka.Velicinu trzista dalje smanjuju barijere
u pristupu trzistu.Skup potrosaca koji imaju interes,dohodak I pristup
odredjenoj trzisnoj ponudi je raspolozivo trziste.
Kako da identifikujemo ciljno trziste I odlucimo da li ono nudi
dobre mogucnosti?
Identifikovanje trzista preduzeca je vazno,ali tesko pitanje.U nacelu,trziste
je grupa potencijalnih musterija sa slicnim potrebama,koji su spremni
da razmene nesto od vrednosti sa prodavcima koji nude razlicite proizvode
ili usluge tj.nacine zadovoljavanja ovih potreba.
GENERICKO TRZISTE I TRZISTE PROIZVODA
Korisno je razmisljati o dva osnovna tipa trzista:
-genericko trziste je trziste sa slicnim potrebama uopsteno uzevsi-prodavcima
koji nude razne-cesto razlicite nacine zadovoljavanja tih potreba.
-trziste proizvoda je trziste sa vrlo slicnim potrebama I prodavcima
koji nude razne nacine zadovoljavanja tih potreba bliskim supstitutima.
Sira definicija trzista koja ukljucuje I definiciju generickog trzista
I definiciju trzista proizvoda-moze pomoci firmi u iznalazenju mogucnosti.Ali
nije lako odluciti o tome koliko siroko ici.
TIPOVI TRZISTA
Za analizu trzista od strane preduzeca od znacaja je tipologija trzista,koja
omogucava da se posebno analizira prostorna dimenzija trzista(lokalno,regionalno,nacionalno,medjunarodno,
globalno),a posebno vrsi analiza sa stanovista proizvoda ili usluga koji
su predmet razmene.
Kada smo definisali trziste u opstem smislu,sada mozemo da identifikujemo
najvaznije tipove:
-trziste krajnjih potrosaca
-trziste organizacija(trziste proizvodjaca proizvoda I usluga,finafsijskih
institucija I pruzaoca ostalih usluga
-trzisne posrednike(tgovine na veliko I malo)
-dzavno trziste(savezne,republicke,pokrajinske,lokalne institucije)
-trziste neprofitnih organizacija(Crveni krst,Pokret gorana,crkve,muzeji,skole,fakulteti)
-medjunarodno trziste
Trziste potrosaca-podrazumevamo one pojedince i domacinstva koji kupuju
I trose ili koriste proizvode I usluge za zadovoljavanje licnih zelja.Oni
su krajnji korisnici po tome sto ne kupuju radi ponovne prodaje I za industrijsku
upotrebu.Ovo trziste je ogromno.
Trziste posrednika (preprodavaca),kao sto su veleprodaja I maloprodaja,koji
kupuju u cilju dalje prodaje uz ostvarivanje zarade,je veoma znacajno
u kreiranju traznje.
Drzavne organizacije I institucije na svim nivoima (lokalni,republicki,savezni)su
izuzetno vazni kupci za odredjene kategorije roba I usluga
Jos jedan vazan segment traznje sastavljen je od razlicitih tipova neprofitnih
institucija,kao sto su skole,bolnice,razne dobrotvorne institucije,muzeji,crkve.
Medjunarodno trziste ,odnosno kupci I proizvoda I usluga su locirani
u drugim zemljama,sirom sveta,ali ne u sopstvenoj zemlji.
Trziste se moze definisati na mnogo nacina-geografski,demografski,institucionalno,politicki…Svrha
definicije trzista je da podeli potencijalne kupce u grupe koje su homogene
sa aspekta neke karakteristike.Definisanje trzista geografski je vazno
za odluke o fizickoj distribuciji.
CILJEVI TRZISTA
Jedan od primarnih ciljeva analize trzista je da se odredi atraktivnost
trzista za sadasnje I potencijalne ucesnike.Profitni potencijal trzista
meren dugorocnim prinosom na investicije koje ostvaruju njegovi ucesnici,obezbedjuje
vazan input za odluku o ulaganje u proizvod-trziste..Polaziste su svi
konkurenti.
Drugi cilj analize trzista je da se shvati dinamika trzista.Potrebno je
identifikovati kljucne faktore uspeha koji se pojavljuju,trendove,pretnje
I mogucnosti.Kljucni factor uspeha je znanje ili sposobnost .
Posmatrano sa aspekta cele privrede trziste obuhvata celokupnost kupaca
I prodavaca roba I proces razmene koji se izmedju njih odvija.
ZAKLJUCAK
Marketing je integralni deo naseg zivota.Veliki deo naseg vremena ispunjen
je naporima da nesto(proizvod ili ideju)nekome prodamo ili naporima drugih
da nam prodaju.Svako zivi od prodaje necega,na neki nacin svi smo angazovani
u marketingu.Istinski izazov je da se aktivnosti marketinga obavljaju
na pravi nacin.
Zasto izucavamo marketing-Marketing je vazno podrucje izucavanja iz najmanje
tri osnovna razloga:
-on ima direktan uticaj na Vas licno
-on je glavna komponenta svake ekonomske aktivnosti
-on je kritican za uspeh I neuspeh svih organizacija.
-Jedan od razloga izucavanja marketinga je taj sto Vi kao potrosaci placate
troskove marketing aktivnosti.
-Jedan od razloga je taj sto marketing utice skoro na svaki aspekt vaseg
svakodnevnog zivota.Svi proizvodi I usluge koje kupujemo,prodavnice gde
kupujemo,radio I TVprogrami koji se finansiraju od propaganda I niz drugih
stvari su tu zbog marketinga.
-Jos jedan razlog je taj sto u marketingu postoji mnogo uzbudljivih I
zahvalnih mogucnosti za uspesnu karijeru.
Samo pravilno razumevanje I shvatanje marketinga moze biti dobar preduslov
za njegovu primenu u praksi,pa samim tim I u preduzecu I na trzistu.
LITERATURA
1.Prof.dr Predrag Damnjanovic,prof.dr Rajko Uncanin,”Marketing
I odnosi s javnoscu”
VPS-Cacak,2006.
2.Prof.dr Momcilo Milisavljevic,”Marketing”
Savremena administracija, Beograd,1996.
3.Prof.dr Radoslav Senic,”Marketing menadzment” Prizma,Kragujevac,1998.
4.R.Senic,”Sistem I funkcionisanje kanala prodaje u trzisnoj
privredi”
Naucna knjiga,Beograd,1976.
5.www.rcg.si (www.google.com)
6.www.carnet.hr(www.google.com)
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|