Sistem marketinških istraživanja
Marketing istraživanja obuhvataju sva istraživanja, bilo da su naložena
radi rešavanja specifičnih problema u poslovanju kompanije, ili su sastavni
deo uobičajenog procesa praćenja zbivanja u internoj i eksternoj okolini
i na tržištu kompanije. Stoga je opravdano svrstati u područje marketing
analizu marketing okoline, tržišta i potrošača, istraživanje marketing
kategorija, istraživanja radi merenja atraktivnosti tržišta, segmentacie
i izbora ciljnog tržišta, kao i poziciranje kompanijske ponude na izabrano
ciljno tržište.
Da bi rezultati marketing istraživanja, definisani kao podatak ili informacija,
bili pretočeni u saznanje, kompaniji stoji na raspolaganju marketing informacioni
sistem, zato što podaci predstavljaju osnovu znanja o bilo kojoj pojavi
ili problemu. Ali podaci u izvornom obliku ( tvz. Sirovi podaci ) ne ukazuju
na mogućnost donošenja odluke vezane za problem za koji su dati podaci
sakupljeni. Sređeni, analizirani i „ obrađeni „ podaci tvore inoformaciju.
Takva informacija je kombinovani set podataka koji daje mogućnost određenih
saznanja za donošenje marketing odluke za postojeći problem i adekvatno
upravljanje marketingom.
MARKETING ISTRAŽIVANJE
Marketing istraživači obavljaju marketing istraživanja. Rezultat marketing
istraživanja jesu informacije koje su prikupljene u procesu istraživanja
na osnovu definisanog problema i u skladu sa izabranim tehnikama i metodama
istraživanja. Ponekad je potrebno ponuditi „gotove“ informacije o definisanom
problemu, što omogućavaju banka podataka i banka modela u informacijskim
podsistemima marketing informacionog sistema. One pomažu dobijanju više
saznanja o definisanom problemu iz više različitih podataka ili istih
podataka iz različitih izvora,a slabije komparativnosti. Na taj način
je put do rešenog problema kraći, jer se gotovom informacijom sugeriše
alternativni pravac za rešavanje problema.
Međutim, marketing istraživače ne treba „opteretiti“ odgovornošću za ishod
procesa odlučivanja, odnosno odgovornošću za rešavanje problema.Od njih
ne zavisi karakter marketing odluke,jer većinu marketing odluka donese
menadžeri kompanije na osnovu ponuđenih alternativa od strane marketing
analitičara. Ali, od marketing istraživača značajno zavisi input informacija
koje su baza za predviđanje od strane marketing analitičara. Vezano s
tim, proces marketing analize je efikasan, blagovremen i uspešan koliko
je efikasno, blagovremeno i uspešno sproveden proces marketing istraživanja.
Kvalitet marketing istraživanja je pod uticajem:
• Kreativnosti istraživača koji predodređuje stepen kreativnosti procesa
istraživanja,
• Stepena naučne zasnovanosti postupka istraživanja ( posmatranje, postavljanje
hipoteze, predviđanje i testiranje),
• Primena naučnih principa u prikupljanju i analizi marketing informacija
( objektivnost, tačnost, temeljitost),
• Primene više metoda u istraživanju kako bi rezultati istraživanja bili
verodostojni,
• Međuzavisnosti modela za analizu podataka i tipa tražene informacije,
• Stepena u kojem istraživači imaju sluha za studiju izvoljivosti,
• Nivoa na kojem su istraživači sposobni da prepoznaju i identifikuju
šanse i opasnosti na tržištu,
• Nivoa svesti koji marketing istraživači imaju po pitanju društvene koristi
marketing istraživanj i
• Primenjene etike u marketingu.
SISTEM ISTRAŽIVANJA MARKETINGA
Sistem istraživanja marketinga je najvažniji informacijski podsistem
marketing informacionog sistema u sklopu sveobuhvatnog sistema marketing
istraživanja.
Sistem istraživanja marketinga pruža informacije marketing menadžerima
o specifičnim problemima sa kojima se može suočiti kompanija, ili o mogućnostima
koje mogu biti izazov za njen dalji rast i razvoj.Stoga je istraživanje
marketinga sistematsko i kontinuirano prikupljanje i analiza podataka
i prezentiranje specifičnih marketing informacija za rešenje specifičnih
marketing problema ili asimiliranje marketing izazova.U fokusu istraživanja
marketinga nije samo prikupljanje podataka, već i izučavanje definisanog
problema/ izazova, koji treba da rezultira u relevantnim informacijama
za njegovo rešenje, odnosno iskorišćavanje.
Istraživanje marketinga je analiza i prikupljanje podataka iz uzorka,
od pojedinaca ili organizacije, koje se odnose na njihove karakteristike,
ponašanja, stavove, mišljenja ili posedovanje, odnosno uključuje sve oblike
marketing i društvenih istraživanja, kao što su ispitivanje potrošača
i privrede, psihološka istraživanja, psihološka praćenja i panel studije.
Istraživanje marketinga se bazira na podacima eksternog karaktera koji
se odnose na:
• tržište potrošače i druge aktere marketing okoline i
• instrumente marketinga.
Imajući u vidu prethodno sistematizovana područja istraživanja, moguće
ih je analitički posmatrati kao:
• područja poslovanja kompanije uopšte i uticaja svih faktora iz okoline
na njeno poslovanje
• odgovornost kompanije prema društvenoj zajednici i prirodnoj okolini,
• karakteristika tržišta radi analize tržišnog učešća kompanije, radi
analize i predviđanja buduće prodaje, tekuće i buduće tražnje,
• konkurencije i konkurentskog marketing miksa,
• dobljavača i posrednika
• potrošača
• proizvoda, marke proizvoda i novog proizvoda,
• cena,
• distribucije i
• promocijskog miksa.
Evidentno je da je istraživanje marketinga širi pojam od istraživanja
tržišta.Istraživanje marketinga obuhvata istraživanje marketing okruženja
svih subjekata na makro i mikro nivou.
Međutim, istraživanje potrošača i praćebnje stepena njegovog zadovoljstva
jeste polazna ta čka istraživanja marketinga. Bez poznavanja potrošača
– nema efikasnog istraživanja marketinga.Stoga se smatra da istraživanje
potrošača ima dve dimenzije: demografsko-ekonomsku i društveno- motivacionu.
Demografsko- ekonomska dimenzija istraživanja potrošača
daje odgovor na pitanje ko, šta, gde, kako, koliko, kada i na koji način
kupuje.
Društveno- motivaciona dimenzija istraživanja potrošača
daje odgovor na pitanje zašto potrošač kupuje određeni proizvod i pod
čijim uticajem vrši izbor u kupovini.
Svrha istraživanja marketinga je poboljšanje procesa marketing odlučivanja
kroz smanjenje nesklada između potencijala kompanije i tražnje za njegovim
proizvodima i uslugama. Efikasnost upravljanja marketingom i strategijskog
marketinga zavisi od efikasnostio istraživanja marketinga. Istraživanje
marketinga treba da rezultira u maksimalnom iskorišćenju mogućnosti sa
tržišta, minimizaciji opasnosti iz okoline, stvaranju mogućnosti za pruzimanje
rizika i minimizaciji rizika kojeg je nemoguće izbeći. Stoga je veoma
važno organizovati istraživanje marketinga.
Organizacija istraživanja marketinga podrazumeva:
• određivanje nosioca istraživanja marketinga
• definisanje postupka istraživanja
Istraživanje marketinga u kompaniji može da obavlja odeljenje za istraživanje
marketinga u kompaniji, specijalizovane organizacije van kompanije i kombinovano,
angažman i jednih i drugih.
Manje kompanije obično angažuju pojedince ili specijalizovane institucije
koje poslove istraživanja marketinga obavljaju za njih.Veće kompanije
organizuju sitraživanje marketinga putem vlastitih odeljenja u okviru
postojeće organizacione strukture. Nije mali broj kompanija koje koriste
i usluge specijalizovanih organizacija za istraživanje marketinga kao
podršku sopstenom odeljenju.
Istraživanje marketinga nije nimalo lak posao. Istraživanje marketinga
zahteva kadrova, vreme i novac, ne uzimajući u obzir neprikosnovemost
informacije u ovom poretku važnosti. Veliki broj kompanija nije u situaciji,
iz bilo kog razloga, da efikasno obavi istraživanje marketinga, bez obzira
što ima odeljenje za istraživanje marketinga, opremu, programe, postupke
za rad na informacijama, stručne kadrove i dovoljno novca da uloži u poslove
istraživanja marketinga. Razlog neuspeha leži u nepredvidivosti problema,
opasnostima koje „vrebaju“ u marketing okolini i teškoćama u definisanju
i izdvajanju problema iz jedinstvens i kompatibilne mase problema.Često
se sa zakašnjenjem jasno izdiferencira tržišni problem, kojeg je trebalo
uključiti u proces istraživanja, jer je vrlo teško anticipativno obaviti
njegovu identifikaciju.Zato se kaže da je definisanje problema istraživanja
prva i najteža faza postupka istraživanja marketinga.
Prema tome, postupak istraživanja marketinga ima sledeće faze:
• definisanje problema zbog kojeg se vrši istraživanje,
• postavljanje cilja istraživanja,
• određivanje kadrova,
• definisanje metoda i tehnika istraživanja,
• istraživanje (prikupljanje, sređivanje, sortiranje i obrada podataka),
• analiza podataka i
• prezentiranje informacija – saznanja u jasnoj i razumljivoj formi.
Nakon toga se donosi marketing odluka za rešenje definisanog problema,
sprovodi u delo i vrši kontrola procesa marketing odlučivanja.
Problem treba jasno definisati. Preusko i preširoko definisanje problema
sužava efikasnost istraživanja marketinga.Pred problemima kompanija netreba
da „žmuri“, već jasno da ih sagleda, jer time rešava polovinu problema.
Dijagnoza problema je baza njegovog efikasnog rešavanja.
Izvori podataka mogu biti interni i eksterni.
Interni izvori podataka se odnose na izvore unutar kompanije kao celine.
Eksterni izvori podataka su locirani izvori van kompanije.
Odluke koje se donose na bazi internih izvora podataka su manje rizične,
blagovremene i efikasne, jer su podaci dostupniji i istiniti.Dakle, pomoću
podataka iz internih izvora tvore se informacije za saznanja u vezi sa
donošenjem odluka za manje teške, rizične i nepredvidive probleme.
Eksterni izvori podataka su manje dostupni od internih izvora. Pouzdanost
i tačnost podataka iz eksternih izvora manja je u odnosu na pouzdanost
i tačnost podataka iz internih izvora. U savremenim tržišnim uslovima,
potrebe za podacima iz eksternih izvora su mnogo veće, jer su ti podaci
raznovrsniji. Neophodno je oprezno pristupiti informacijama koje se dobijaju
obradom podataka iz eksternih izvora dok se ne proveri njihova tačnost
i validnost.
Metodi istraživanja marketinaga mogu biti kabinetsko i terensko istraživanje.
Kabinetsko istraživanje marketinga obavlja se iz kompanije, šireći informacije
iz sekundarnih izvora podataka, koji su obično vezani za protekli period.
Terensko istraživanje podrazumeva odlazak van kompanije, na teren, radi
prikupljanja podataka.
Tehnike prikupljanja primarnih podataka terenskim istraživanjem su posmatranje,
ispitivanje (anketa, intervju) i eksperiment.
Za bilo koju tehniku istraživanja neophodna je stručnost ispitivača,
pravilan odabir uzorka za ispitivanje, pravilno sastavljeni upitnici,
anketna pitnaja ili pitanja za intervju.
Rezultati istraživanja marketinga mogu biti u opisnom stanju, i to u vidu:
• Navođenja faktora, kada je zadatak istraživanja npr. Opisati
faktor koji utiče na prodaju proizvoda i usluga;
• Objašnjenaja, kada je zadatak istraživanja npr. Objasniti uzroke
koji su doveli do pada prodaje;
• Dijagnoze, kda je zadatak istraživanja marketinga npr. Postaviti
dijagnozu tržišne pozicije kompanije.
Na osnovu toga, ciljevi istraživanja bi mogli izgledati ovako:
1. istražiti razloge za preferiranje unapred pripremljenih smrznutih
jela u odnosu na tradicionalna jela;
2. istražiti koliko potrošača, tj. koji tip potrošača bi preferirao ovakav
proizvod (npr. zaposlene žene sa porodicom);
3. istražiti koliko bi novih potrošača preduzeće dobilo ovakvom akcijom;
4. istražiti koliko su sa ovom vrstom proizvoda kompatibilni lokacija
prodajnog objekta, postojeći asortiman objekta, unutršnji ambijent;
5. istražiti koja bi se najviša cena za ovu liniju asortimana mogla predvideti.
Sledeća faza postupka istraživanja marketinga jeste razrada plana istraživanja,
koja obuhvata imenovanje kadrova za istraživnaje, metoda i tehnika istraživanja.
Kadrovi za istraživanje marketinga treba da budu obučeni istraživači marketinga.
Metodei i tehnike istraživanja nalažu definissanje izvora podataka. Sekundarni
izvori podataka bile bi publikacije Udruženja za trgovinu, ili Ministarstva
poljoprivrede i trgovine, godišnje publikacije Zavoda za statistiku o
potrošnji namirnica po vrsti i količini, izveštaj specijalizovanih institucijao
potrebama potrošača ... Primarni izvor informacija bi se zasnivao na intervjuima
po uzorku izabranih potrošača, anketi o tome šta potrošači misle o novoj
liniji asortimana ...
Prikupljanje podataka, njihovo sređivanje, obrada i analiza čine sledeću
fazu, koja zahteva stručnost i sposobnost radi dobijanja adekvatnih informacija
– saznanja, koja se publikuju kao rezultat istraživanja. Saznanja do kojih
se dođe mogu uticati na donošenje odluke o uvođenju ili ne uvođenju nove
linije asortimana. U prilog uvođenju nove linije asortimana išla bi saznanja
o tome da bi preduzeće dobilo nove potrošače u segmentu zaposlenih žena
sa osnovanom porodicom, da bi postojeći potrošači svakodnevno preferirali
kupovinu takvih jela, sem vikendom i da se nova linija asortimana uklapa
u ambiojent, lokaciju i postojeći asortiman.
Istraživanjem marketinga se , dakle, pomaže identifikovanje svih pitanja
na koja teba dati odgovor koji će uskladiti potencijal kompanije sa potrebama
građana kao potrošača, privrede i društva. Istraživanjem marketinga se
doseže u budućnost. Ono rezultira specifičnim podacima o potrebama i željama
potrošača i njihovom očekivanom ponašanju na tržištu u budućem poslovnom
periodu. Baza za njihovo istraživanje i predviđanje jesu postojeće potrebe,
zahtevi i želje potrošača, njihovo ispoljeno ponašanje. Jasno je da lako
i brzo dolazi do promena sadašnjih potreba i želja potrošača, pa je zadatek
istraživanja marketinga da ih iodentifikuje i anticipira.
Klasifikacija metoda
Postavlja se pitanje koje metode se upotrbljavaju u znanstveno – istraživačkom
procesu? To zavisi o disciplini čiji predmet istražujemo. Kada je reč
o marketingu onda sve znanstvene metode, pomoću kojih istražujemo problem,
možemo podeliti u dve osnovne grupe:
1. Opšte (Osnovne) metode
2. Posebne ( Specijalne) metode
a) Metode za istraživanje tržišta
b) Metode za istraživanje ostalih elemenata marketinga ( proizvod, potražnja...)
U opšte metode, koje služe ne samo za istraživanje problema marketinga
nego i drugih znanstvenih disciplina ubrajamo: antičku, sintetičku, induktivnu,
deduktivnu, komparativnu, deskriptivnu, genetičku, racionalnu, empiričku
i dijalektičku metodu.
U posebne metode ubrajamo one metode koje su imanentne odnosno znanstvenoj
disciplini. Postoji mnogo načina klasifikacije posebnih metoda marketinga.
Uglavnom bi se mogli navesti sledeći kriterijumi za klasifikaciju metoda
marketinga:
1. Faze istraživalačkog procesa
2. Izvor prikupljanja podataka
3. Stepen znanstveno – istraživalačkog rada
4. Numeričnost ili nenumeričnost metoda
5. Funkcije marketina i područja istraživanja
6. Ostali kriterijumi
Klasifikacija metoda marketinga s obzirom na faze istraživalačkog procesa:
Tri osnovne faze istraživalačkog procesa:
1. Prikupljanje podataka
2. obrada podataka
3. prezentacija rezultata i zaključivanje na osnovi obrađenih podataka
F. Rocco klasifikuje metode marketinga ovako:
1. Metode prikupljanja podataka i informacija
a) Interna metoda (za prikupljanje sekundarnih podataka)
b) Ekstrene metode (za prikupljanje primarnih podataka)
- Metoda posmatranja
- Metoda ispitivanja
- Eksperimentalna i laboratorijska metoda
2. Metode analiziranja rezultata
- Metoda analize, sinteze, apstrakcije, konkretizacije, generalizacije,
specijalizacije , indukcije i dedukcije.
Klasifikacije metoda marketinga s obzirom na funkcije marketinga i područja
istraživanja
1. Metode istraživanja tržišta
2. Metode istraživanja ideja u marketingu
3. Metode istraživanja proizvoda
4. Metode istraživanja ekonomske propagande
Vrste metoda
Metode koje se upotrebljavaju u istraživanju tržišta proizilaze iz interdiscipliniranosti
u istraživnaju tržišta. Mi se kod toga služimo metodama koje su poznate
iz dosadašnje upotrebe u okviru ekonomskih nauka. Takođe se služimo metodama
vezanim uz upotrebu sociologije i psihologije. Posebno se služimo primenom
kvantitativnih metoda.
Ako pođemo od načina prikupljanja podataka, tada u suštini postoje:
1. Metode prikupljanja sekundarnih podataka i
2. Metode prikupljanja primarnih podataka
Nama međutim nije zadatak da u okviru istraživanja tržišta prikupljamo
podatke, već da znanstvenim metodama dođemo do određenih saznanja. Prema
tome objedinjavanje ovih zadataka (prikupljanje podataka i njihovih analiza)
na neki način determinišu sadržaj, naziv i podelu metoda istraživanja.
Polazeći, dakle od načina prikupljanja podataka, sadržaja i znanstvenog
postupka mi istraživanju odrđenog marketing problema moramo odrediti i
metodu rada. S obzirom na navedene faktore metoda može biti:
1. Istorijska
2. Posmatranje
3. Ispitivanje
4. Eksperimentalna metoda
Istorijska metoda
Istorijska metoda, ili kao što se nekad naziva i metoda direktnih podataka
je ona koja se bazira na postojećim podacima. Ta metoda ima dosta visoki
stepen tačnosti uz odgovarajuću pretpostavku da su postojeći podaci tačni,
odnosno da izvori podataka koje upotrebljavamo predstavljaju pravilan
izbor podataka što odgovaraju našem istraživanju. Rezultati koji se dobijaju
tom metodom predstavljaju određeni period prošlosti, na temelju koje utvrđujemo
sadašnjost i budućnost. Rezultati se dobijaju dosta brzo, te je i upotreba
te metode vrlo jednostavna.
Metoda posmatranja
Metodom posmatranja istražuje se sadašnjost, a donekle i prošlost i to
beleženjem pojedinih podataka. Ti “zabeleženi” podaci osvetljavaju
ono što se događa ili što se dogodilo. Osnova te metode je kap što i sam
naziv kaže, posmatranje i beleženje onoga što se u toku posmatranja događa.
Jedan od jasnih primera za tu metodu je postupak kojim se odredilo postavljanje
benzinskih stanica na jednom autoputu. Metodom posmatranja se konstatuje
gde je najveća frekvencija vozila i na tome mestu se izgradila benzinska
stanica. Podaci trebaju biti primarni a od istraživača se traži da prvi
primete i zapišu podatke.
Metoda ispitivanja
Osnovne karakteristike su da se u bilo kojoj formi postavljaju pitanja,
pa dobijenim odgovorima dolazimo do određenih podataka. M;ožemo doći i
do kvantitativnih podataka međutim težište je na dobijanju kvalitativnih
podataka. Razlikujemo ispitivanje s obzirom na sadržaj ( o činjenicama,
o namerama, o mišljenju, o pobudama) te s obzirom na način ispitivanja
(Preliminarno i Neformalno ispitivanje, Obaveštenost mnjenja, Sondaža
i to poštom, telefonom, neposrednim intervjuisanjem ili panelom (grupno
ispitivanje, psihološka ispitivanja).
Eksperimentalna metoda
Eksperimentalna metoda se može primeniti u raznim područjima. Metoda u
svojoj biti isključuje bilo kakvu dvosmislenost i prema tome smatra se
da je apsolutno objektivna i vrlo prikladna za potrebe istraživanja tržišta.
Eksperiment predstavlja namerno izazivanje određenei pojave u kontrolisanim
zakonima, dakle u zakonima u kojima eksperimentator određenu situaciju
svodi na dve ili tri varijacije: zavisnu, nezavisnu i kontrolnu ispitijući
smer i veličinu promena zavisne varijacije u odnosu na menjanje nezavisne
varijable (koju kontorlira eksperimentator) a pri definisanju uzročnosti
koristi se podacima kontrolne varijable (grupe ispitanika).
Zaključak
Da li će istraživanje tržišta obaviti samo preduzeće ili će to poveriti
specijalizovanoj instituciji za istraživanje tržišta zavisi prvenstveno
od ciljeva koju su predmet samog istraživanja, ekipnosti i osposobljenosti
istraživačkog tima u preduzeću i svakako o finansijskoj snazi preduzeća.
Istraživački tim mora se sastojati od obrazovanih kadrova različitih struka
(informatičara, pravilnika, ekonomista, psihologa i dr.) ali svima mora
biti zajedničko da su stekli dodatno obrazovanje iz marketinga, kako bi
ovladali tehnikama i metodama, terminologijom i nadasve da razumeju bit
marketing koncepcije. Istraživanje tržišta sa svojim glavnim funkcijama
postaje neophodno u svim delatnostima, što pojačava potrebu za institucijama
i agencijam za istraživanje tržišta i konsalting, te povećava potražnju
za kvalitetnim istraživačima marketinške struke.
LITERATURA
1) Dr. V. Filipović i Dr. M. Kostić – Marketing menadžment, Teorija
i praksa, Bgd 2005
2) Dr. V. Milanović – Golubović – Marketing menadžment, Bgd 2003
3) Milisavljević, Savremeni strategijski menadžment
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|