INTERNET MARKETING
Uvod u internet marketing
Internet
marketing uopšteno predstavlja korišcenje pretraivanja
i prezentovanja na Internetu u cilju sticanja profita. Prezentovanje
na internetu predstavlja reklamu koja ima bitne razlike u svim segmentima
reklamiranja u odnosu na standardno reklamiranje.
Internet je stvorio virtualno
i globalno trište oslobodeno granica vremena i prostora. Doprineo
je i promeni forme marketinga, od tradicionalnog (masovnog) sa “prosecnim
potrošacem” i njemu prilagodenim instrumentima marketinga u
marketing miks, u pravcu individualiziranog, prilagodenog (customized),
ciljnog (one to one) marketinga. Nova forma marketinga usmerena je na
individualiziranog internet potrošaca putem neposredne interakcije..
Umesto masovnog marketinga na internetu nastaje marketing mase individua,
a oglašavanje se transformiše u izbor informacija.
Novo podrucje marketinga sa istom suštinom su pojmovi online marketing,
internet marketing, marketing na internetu. Najcešce se definiše
kao zadovoljenje potreba i zahteva potrošaca za informacijama, proizvodima
ili uslugama, uz adekvatnu finansijsku nadoknadu. Pretpostavka uspešne
primene online marketinga je znanje o osnovama sistema i procesa marketinga
ili cesto sad vec nazvanog tradicionalnog marketinga. To podrazumeva znanja
iz podrucja marketing istraivanja, planiranja i razvoja proizvoda,
distribucije i promocije kao aktivnosti marketinga i o instrumentima marketinga.
Dakle, principi i metodi online marketinga poticu od tradicionalnog marketinga
a osnovna razlika rezultira u interaktivnosti. Naime, subjekti na strani
potrošnje i ponude realizuju dvosmerno komuniciranje. Prodavac bilo
kada i bilo gde moe da stigne do potrošaca: na radnom mestu,
kod kuce i sl, kao što i potrošac ima daleko vece mogucnosti
za kontaktiranje prodavca.
Strategije internet marketinga
Koriscenje mogucnosti Interneta u razvijanju koncepta marketinga (popularno
nazivan Internet Marketing) nije nista drugo nego prihvatanje specificnosti
koje donosi online pristup za razliku od tzv. off-line ili tradicionalnog
pristupa. Zato pod pojmom Internet marketinga podrazumevamo tzv. online
marketing koji se odnosi na sprovodjenje marketing zamisli koriscenjem
javne medjunarodne kompjuterske internet mreze
Poslovni ljudi i biznismeni svoj nastup na Internetu moraju paljivo
planirati u vidu velikog broja razlicitih davalaca informacija koji su
prisutni. Potrebno je obratiti panju na intenzitet saobracaja posetilaca,
kvalitet i kompatilnost sa ostalim sadrajima na lokaciji internet
reklame, dostupnost te lokacije i velicinu i strukturu odredenog trišnog
podrucja.
Prisustvo na internetu u vidu savremenijeg oglasavanja i na novom mediju
se primenjuje u cilju da se podstaknu posetioci koji surfuju Internetom
da obrate panju na reklamu i da na osnovu te reklame putem e-mail
pošte, telefonom ili nekim drugim vidom komunikacije stupe u kontakt
sa kompanijom.
Transakcije u Interaktivnoj komunikaciji dopustaju obavljanje razlicitih
aktivnosti kao sto su dijalog, prikupljanje informacija, sirenje obavestenja
o proizvodima, resavanje odredjenih trzisnih problema i prikupljanje kvalifikovanih
adresa kupaca i proizvodjaca. Konacno, u interaktivnoj komunikaciji je
moguce i zakljuciti prodaju sto je cilj svih uspesnih konpanija.
Internet je medij marketinga koji funkcioniše uz najnie i najvece
iskorišcenje troškova. Poruke su dostupne na svakoj tacki zemljine
kugle uz mogucnost uspostavlljanja i odravanja licnih kontakata
sa trenutnim i potencijalnim potrošacima.
Stoga fenomen Interneta sa stanovista njegove primene u okvirima sopstvenog
marketing koncepta svake organizacije treba posmatrati pre kao revoluciju
u komunikacionom nego u tehnoloskom kontekstu.Iz svega prethodnog proizilazi
definicija Internet marketinga :
Internet marketing se moe predstaviti kao proces planiranja i izvršavanja
koncepcije, cena, promocije, distribucije ideja, robe i usluga, pod uslovom
prilagodenja komunikacionim aspektima Interneta, u cilju stvaranja razmene
koja zadovoljava ciljeve firme.
Akcenat se mora postaviti na cinjenicu da se odredeni broj nematerijalnih
roba, usluga i ideja moe distrubuirati putem Interneta, dok se distribucija
materijalnih roba organizuje klasicnim sistemima upravljanja transportnim
lancima.
Internet promocija
Postoje više vidova Internet promocija , najcešci su :
Web prezentacija
E-mail marketing
Prvi korak u ostvarenju marketinskog nastupa na Internet-u jeste posedovanje
prezentacije. Web prezentacija je predstavljanje firme na internetu putem
stranica koje sadre informacije o istoj. Reklama na bilo kom segmentu
Internet-a treba da vodi korisnika do prezentacije na kojoj ce potencijalni
kupac moci detaljnije da sazna o cemu se radi i da, ako je zainteresovan,
komunicira sa doticnom firmom prvenstveno preko e-mail servisa.
E-mail marketing
E-mail marketing predstavlja direktnu komunikaciju sa korisnikom (direktan
marketing). S obzirom na tehnicke (graficko-multimedijalne) nedostatke
e-maila, njegovu veliku ispomoc cini adekvatna Web prezentacija. U obrnutom
slucaju, Web prezentacija proizvoda ili usluga ne moze da pruzi mogucnost
direktne dvosmerne komunikacije sa korisnikom koji je eventualno zainteresovan
za proizvod ili uslugu.
Ono sto pruzaju Web i e-mail servisi Interneta jesu neogranicene mogucnosti
vezane za poducavanje eventualnih klijenata o proizvodu ili usluzi, pruzanje
vesti vezanih za tematiku kojom se firma bavi, pruzanje vesti o novim
proizvodima, afirmativno delovanje, vodjenje diskusija na temu koja je
u interesu delovanja firme...
Da bi se ispoštovala kultura komunikacije na Internetu sve navedene
aktivnosti mogu se sprovoditi ISKLJUCIVO u slucaju kada korisnik sam zeli
informacije. Ovo se postie time sto se na prezentaciji nalazi formular
gde korisnik prijavi svoju e-mail adresu na koju ce posle dobijati cilkularnu
postu.
Cirkularna pošta ili mailing liste mogu
se podeliti na :
Promotivne (komercijalne)
Kod ove vrste cirkularne komunikacije promotivna karakteristika bi trebalo
da se iskazuje kroz njenu primenljivost. Ako se promoviše proizvod
preko mailing liste u razlicitim vremenskim periodima, ne prosirujuci
pricu - verovatno je da broj prijavljenih nece rasti! Mnogo je bolje objavljivati
novosti vezane za proizvode, a time mailing lista postaje informativna.
Promotivne mailing liste najbolje opstaju u slucaju postojanja baze podataka
ciljane populacije koja zeli da prima poruke ovakve prirode, gde korisnici
mogu da biraju koju vrstu promotivnih poruka mogu da primaju .
Informativne (komercijalne i nekomercijalne)
Ovaj tip mailing lista jeste najpopularniji na Internetu. Pocevsi od informacija
o promeni sadrzaja neke Internet prezentacije, do pravih e-mail novina,
ovaj tip mailing lista donosi najveci broj prijavljenih .
Diskusione (komercijalne i nekomercijalne)
Diskusione mailing liste omogucuju raznim osobama sa istim, ili slicnim,
interesovanjima da brzim i jednostavnim razmenjivanjem poruka dobiju informacije
o necemu sto ih interesuje, odnosno da stupe u kontakt sa nekim ko deli
slicna interesovanja. Diskusione mailing liste karakterise dvosmerni tok
informacija. Osoba koja je prijavljena na takvu mailing listu dobija poruke,
no istovremeno moze na listu da salje originalne poruke, odnosno odgovore
na one koje dobija. .
Diskusione grupe i njena aktivnost i kvalitet zavisi od prijavljenih
na istu. Da bi ovakva mailing lista bila aktivna treba imati dobre teme
na koje ce sagovornici imati sta da odgovore . .
Ove liste obicno imaju svoje moderatore. Na nekim listama je procedjura
tako odredjena da pristup listi nije moguc dok ga moderator ne odobri.
Isto tako postoje i liste gde je praksa da moderator procita svaku poruku
koja bude upucena na listu i tek ako je on odobri poruka biva prosledjena
svima koji su prijavljeni na listu. Razlozi za eventualno moderatorovo
odbijanje da neku poruku prosledi na listu mogu biti razliciti i variraju
od liste do liste.Generalno, na listama vaze neka pravila ponasanja.
Pravila reklamiranja se na Net-u u nekim segmentima znacajno razlikuju
od reklamiranja u realnom svetu, a i svetu ostalih medija (TV, novine,
radio...). Kod e-mail marketinga postoje posebna pravila koja se razlikuju
od Web reklamiranja.
Vecina korisnika ovih servisa vrlo brzo nakon prvog pristupa Internet-u
savlada pravila komunikacije na taj nacin sto imitira (svesno ili nesvesno)
formu pisanja licnih i poslovnih pisama na nacin koji je uobicajen u standardnoj
komunikaciji zemaljskom postom, i (ili) videvsi kako to drugi rade preko
Inrernet-a, svesno ili nesvesno prihvata nacin komunikacije koji smatra
logicnim i pravilnim. Ovakav pristup ne mora biti los, ali ovakav sistem
vrlo cesto dovodi do gresaka koje se ostvaruju u segmentima komunikacije
na Internet-u koji se razlikuju od drugih vidova komunikacije. Korisnici
ovih servisa jednostavno ne razmisljaju o posledicama postupaka koje cine
zato sto su ih videli od drugih, bez obzira sto ti postupci direktno vode
do losih efekata poslovanja na Net-u, u slucaju poslovne komunikacije.
U svetskim razmerama e-mail i Usenet SPAM poruke su najcesci oblici nezeljene
komunikacije sa korisnicima ovih servisa .
Optimizacija e-mail marketinga
S obzirom da se ispostavilo iz razlicitih razloga da je e-mail mnogo
licniji od svih prethodno navedenih uobicajenih nacina promocije, veoma
treba voditi racuna o pravilima komunikacije na Internetu Jedan od osnovnih
razloga ovakve personalizacije e-maila predstavlja cinjenica da ako vam
se nesto ne dopada sto dobijete preko e-maila, mozete odmah, i to vrlo
jednostavno, poslati uzvratnu poruku pritiskom na dugme "Reply".
Ovakva komunikacija ide dotle da mozete tuziti doticnog sto vam je poslao
nezeljeni mail, a ako se ispostavi da je doticni poslao isti takav mail
na vise adresa sa istim odzivom, u nasim uslovima, doticna firma ili osoba
gube pravo za otvaranje novog e-mail naloga
Kvalitetna poslovna komunikacija email servisom podrazumeva prethodno
dobijenu dozvolu. Naime, korisnik daje dozvolu da na njegovu email adresu
stiu poruke (korisnik se dobrovoljno prijavljuje da prima odredene
sadraje). Ovaj sistem poslovne komunikacije naziva se marketing
na osnovu date dozvole (Permission Based Marketing).
E-mail marketing na osnovu date dozvole (Permission Based
Marketing).
Obzirom na dalekosene posledice pojave spama, izraden je marketinški
model koji se zasniva na dozvoli datoj firmi da oglašava svoj proizvod.
Ovaj kvalitetni iskorak u svetu marketinga, inicirao je kvalitetnije promotivne
ponude koje realno zanimaju kupca. Ako ga poruke ne zanimaju, nece se
prijaviti da prima marketinške poruke na svoj email.
Ovakva postavka slanja email poruka dovela je do posebne kategorizacije
prijavljivanja i odjavljivanja korisnika, pod nazivom Opt-in i Opt-out
servisi.
Opt-in servis - korisnik dobija poslovne email poruke iskljucivo ako se
dobrovoljno prijavio da ih prima. Kad se prijavi da eli ovakve poruke
da prima, dodatno mora da potvrdi svoju odluku.
Opt-out servis je “blizanac” prethodog servisa. Omogucava
jednostavno napuštanje primanja Opt-in poruka.
Direktni e-mail
Direktan marketing predstavlja promotivne aktivnosti firme koje imaju
za sredstvo direktan ulazak u stan kroz letak, pismo, brosuru, licno prisustvo,
telefon, fax... Direktan marketing ima za cilj, logicno, povecanje prodaje
proizvoda ili usluge
U slucaju Interneta direktan marketing predstavlja komunikacija firme
(pojedinca) sa potencijalnom musterijom preko e-maila
Naravno da tu postoje odredena pravila , i odnos prema potencijalnoj mušteriji.
Da bi se ostvarila kvalitetna poslovna komunikacija s potencijalnim korisnicima
putem nekog od servisa Interneta mora postojati opravdani razlog za to,
a sam nacin uspostavljanja kontakta mora biti odobren od korisnika s kojim
se zahteva komunikacija.
Direktnom e-mailu treba da prethodi analiza trišta , potrošaca
,zatim selektovanje i na kraju 10 saveta preuzeti su iz knjige Bob Serlinga
"Direct Marketing Hotseat" i na njih su dodati su prakticni
saveti vezani za nase Internet podneblje.
1.Pazljivo odrediti ciljanu populaciju kojoj se obracate
Uspesnost prodaje proizvoda ili usluge direktno je vezana sa vasom mogucnoscu
da procenite ko su vam musterije. Ako je potrebno, napravite razlicite
verzije proizvoda ili usluga za razlicite ciljne grupe
. Za sada, u nasim uslovima, direktan marketing preko e-maila se svodi
na pravljenju mailing liste koja je od interesa vasim potencijalnim musterijama,
ili reklamiranje na mailing listama koje privlace vasu ciljanu populaciju.
2.Pomozite vasim musterijama da postignu znacajne uspehe koristeci
vas proizvod ili uslugu.
Ako vas proizvod ili usluga ucini zivot vase musterije uspesnijim i (ili)
laksim, vasa prodaja sigurno raste.
U slucaju da imate mailing listu, neka od nje vase potencijalne musterije
imaju koristi.
3.Koristite pravilo "4 prema 1"
Za svako komercijalno obracanje preko mailing liste jednom "JA"
treba da prethodi bar 4 "VI". Musterije vole da cuju za njihov
prioritet br. 1 - oni.
4.Podelite sa vasim korisnicima "specijalne" informacije
e-mail nudi mogucnost za zadovoljenje mogucnosti da se osoba koja ga cita
oseti posebnom. Idealan nacin za to jeste podeliti sa njom neku ekskluzivnu
informaciju. Ako imate svoju mailing listu ucinite to tako da je ta informacija
(ponuda) napravljena samo za prijavljene na tu mailing listu.
5.Saljite poruke koje je napisao vlasnik kompanije
Ljudima se dopada da komuniciraju sa "glavnim osobama". Koristeci
ovaj tip personalne poruke, gradite poverenje. Poruka od vlasnika firme
ima veliki efekat na korisnika, bez obzira da li je u pitanju bitna ili
manje bitna korespondencija.
6.Posebne ponude
Ovaj nacin pristupa je idealan za nove proizvode, usluge i prijave. Ako
vas proizvod nije nov, razmislite o stvaranju kluba korisnika i ponudite
njihovim clanovima specijalne popuste (Primer: e-mail klub Intelovih korisnika).
7.Koristite negativne cinjenice da bi stvorili vase tvrdnje
verodostojnijim
Mada je vrlo vazno demonstrirati kljucne prednosti vaseg proizvoda ili
usluge, njegovi negativni aspekti vam mogu doneti kredibilitet.
Ako prodajete proizvode poznate firme po veoma povoljnim cenama preko
Internet-a i garantujete istu cenu sa isporukom u celoj Jugoslaviji, normalan
posetilac ce pomisliti da je u pitanju kradena roba ili neka druga vrsta
sveprisutnih prevara. Ali ako vasim potencijalnim musterijama istaknete
da prodajete legalno samo dva modela proizvoda koji se prakticno moze
naci svuda i da musterija placa pouzecem, verovatno ce vam poverovati
vise nego sto su vam verovali sa prvobitnom informacijom.
. 8.Ponudite vise verzija istog proizvoda Delux verzija, osnovna
verzija, minimalna verzija..
.Preko Internet-a mozete lako formirati personalizovanu verziju koju mozete
najaviti i objasniti preko e-maila, kombinujuci to sa specijalnim popustima
za one koji su porucili proizvod preko vase mailing liste ili preko OPT-IN
mailing liste..
9.Koristite e-mail adrese vasih kupaca
Ako ste preko e-maila prodali nekom proizvod u poslednjih 3-6 meseci i
ako imate novu ponudu - posaljite im. "Zadovoljna musterija se vraca."
10.Postavite sebi sledece pitanje:
Da li bih ja kupio ovo sto nudim preko e-maila?
Pokusajte da budete realni. Ako dodjete do odgovora "ne" uradite
SVE potrebne promene da bi ste stigli do odgovora "DA". Ako
vi ne bi ste kupili vas proizvod - zasto bi to ucinio neko drugi?
Spam (neeljena pošta)
Kod e-mail reklamiranja mozemo krenuti od dve manje ili vise poznate
cinjenice:
1.Ovaj vid reklame predstavlja Direktan Marketing, s obzirom da se
upucuje na tacno odredjenu adresu koju prima jedan covek.
2.Sloboda koju omogucava Net i nesto sto bi se moglo nazvati privatnost
e-mail adrese imaju za rezultat razlicite reakcije ljudi kada dodju u
situaciju da dobiju e-mail od osobe (ili firme) od koje to nisu ocekivali.
Ove dve stavke daju za posledicu pojavu oko koje se lome mnoga koplja
u opisima, a koje se u Net zargonu naziva SPAM (junk e-mail, unsolicited
e-mail, bulk messages) -djubre, sum, nezeljene poruke...
SPAM bi po nekim definicijama predstavljao svaki e-mail koji korisnik
dobija, a koji nema direktne ili indirektne veze sa njim.
Pod direktnim vezama se podrazumevaju osobe i firme (servisi) sa kojima
korisnik komunicira.
Pod indirektnim vezama se podrazumevaju osobe i firme (servisi) koje se
pozivaju na direktne veze (a koje direktne veze mogu potvrditi da su dale
e-mail doticnoj osobi, firmi ili servisu).
Jednostavnije receno, svaka posta koja nema razloga da se pojavi u mail
box-u (sanducetu) korisnika predstavlja SPAM.
Postoji veliki broj istrazivanja na ovu temu koji potvrdjuje da bar 1%
ljudi koji dobiju SPAM poruku zainteresuje se i kupi proizvod ili uslugu.
Znaci, sto vise adresa - vise prodatih jedinica proizvoda ili usluge.
Ovde se postavlja pitanje Imidza firme koja na ovaj nacin obezbedjuje
profit. Pozitivna marketinska politika se ocenjuje dugorocnim ostvarenjem
njenih ciljeva, a firme koje se iskljucivo baziraju na principu "Rata
na brzinu", toliko i opstaju. Ovo pitanje zadire u sustinu Marketing
psihologije kozumenta i stratesko ponasanje firme u odnosu na ovo.
Nakon svega iznetog nazire se kako bi trebao da izgleda jedan
komercijalni e-mail.
Pisanje e-mail poruke (šta treba da sadri)
Pisanje e-mail poruka moze se podeliti u cetiri etape:
1. Predstavljanje
2. Upis svrhe obracanja
3. Tekst poruke
4. Potpis
1. Predstavljanje
Prvi korak u pisanju e-mail poruke predstavlja odredjivanje "to:"
polja koje prima korisnik. Radi se o imenu koje se pojavljuje kada poruka
stigne do njenog primaoca. U opcijama vezanim za upisivanje imena korisnika
mail programa, moe se pisati naziv firme, ime ili ime proizvoda
koji se prodaje. Preporuka je da ako se uglavnom obraca:
nepoznatim korisnicima - koristi ime firme.
poznatim korisnicima - koristi ime i prezime.
afirmativno - koristi za ime ono sto zelite da afirmisete - ime, proizvod,
firmu...
U slucaju da imidz firme tezi ka neposrednom kontaktu sa potencijalnom
musterijom, trebalo bi da se koristi ime i prezime u komunikaciji preko
e-maila. Ovo je narocito korisno u slucajevima kada se obraca u svojstvu
vlasnika kompanije, direktora sektora...
Ljudi vole da komuniciraju sa "glavnim osobama". U slucaju da
posao zahteva formalni nacin komunikacije, ili ime firme vec samo po sebi
daje odredjenu tezinu.
2. Svrha obracanja (subject line)
Polje "Subject:" (naslov poruke) je najbitni deo komercijalne
e-mail poruke! Od njega, uglavnom, najvise zavisi da li ce potencijalna
musterija poruku uopste procitati. Ako iskljucimo SPAM poruke, naslov
poruke direktno moze uticati na nacin kako ce se primalac poruke postaviti
prema vasem pismu.
Naslov poruke bi trebao da predstavlja njenu sustinu u par reci.
Naslov ne bi trebalo da sadrzi kompletnu informaciju, za to postoji "telo"-
tekst poruke (body).
Ako se salje periodicna posta (mailing lista) na istu adresu ne bi trebalo
da se menja "Subject:" ili "to:" polje. Ljudi koji
primaju takvu postu treba odmah da znaju o cemu se radi, a ne da svaki
put istrazuju.
Ako se desi da se komunikacija sa korisnikom produzi, zgodno je da se
posle izvesnog vremena promeni naslov od standardnog "Re:..."
ili "Fw:...". Ovo narocito vazi u slucaju kada se tematika pisma
promeni u odnosu na prvobitan kontakt. Za "Subject:" polje ne
bi trebalo stavljati vise od 30 karaktera.
3. Tekst poruke ("Text body")
Prvo i osnovno pravilo u komercijalnoj komunikaciji preko e-maila jeste
da bi poruke trebale da budu sto konciznije. Treba imati na umu sledecu
cinjenicu: Ljudi u danasnje vreme uglavnom nemaju vremena. Ako je priroda
obracanja drugacija, treba na pocetku ukratko objasniti o cemu se radi,
a zatim nastaviti sa pismom kako je zamicljeno. U nastavku komunikacije
bilo bi dobro da se koriste delovi iz prethodnog pisma preko komandi "Reply"
ili "Forward". Ovim se potvrdjuje verodostojnost odgovora i
sagovornik se podseca na svoje iskaze.
4. Potpis (Signature - "Sig")
Svi e-mail programi dozvoljavaju mogucnost automatskog dodavanja jednog
ili vise razlicitih potpisa. Ovu opciju svakako treba koristiti za slanje
svih potrebnih kontakt informacija (ime, funkcija, adresa, telefon, web
adresa, druga email adresa...).
Zakljucak
Dobro formulisana e-mail poruka sa svim svojim aspektima moze doprineti
poboljsanju svih pozitivnih aktivnosti koje vode do ostvarivanja zadatog
marketinskog cilja. U suprotnom, efekti su suprotni.
B2C, B2B KONCEPTI
Kao prvo objašnjenje pojmova B2C , i B2B moe se iskazati kao:
B2C (Business-to-consumer)
- oznacava prodaju elektronskim putem na malo, dakle, prodaju finalnim
potrošacima. Prodaja putem Interneta doivela je ekspanziju
sa pojavom ovog tipa trgovine.
B2B (Business-to-business)
- termin poznat još i kao e-biz ili B2B e-commerce; oznacava prodaju
proizvoda, usluga ili informacija na veliko preko Interneta, tacnije,
izmedju kompanija. Vecina poslovnih ljudi smatra da je B2B buducnost poslovanja
kompanija, kako na nacionalnom, tako i na medjunarodnom nivou. Smatra se
da ce se sve transakcije izmedju kompanija obavljati na ovaj nacin, dakle,
posredstvom globalne mree.
B2B model elektronskog poslovanja predstavlja poslovanje izmedju predjuzeca,
tj. razmenu proizvoda, usluga ili informacija sa drugim firmama iz okruenja.
Za razliku od B2C modela koji podrazumeva poslovanje predjuzeca sa krajnjim
korisnicima, B2B povezuje sve ucesnike u poslovnom procesu koji prethodi
krajnjem korisniku - dobavljace, posrednike, distributere...
U slucaju direktne online komunikacije s krajnjim korisnicima (B2C) postoji
samo dva nacina pravilnog uspostavljanja poslovne komunikacije na osnovu
dozvole:
korisnik je samoinicijativno ostavio svoju email adresu (direktno ili
putem Web prezentacije),
korisnik se dobrovoljno prijavio na neki servis sa saznanjem da ce dobijati
komercijalne ponude na koje moe ali ne mora da odgovori
Drugim recima, postojanje online masovne komunikacije s krajnjim korisnicima
uslovljeno je postojanjem sopstvene ili iznajmljene mailing liste korisnika
koji su dobrovoljno prijavljeni za precizno odredeni tip sadraja
i usluga koji se šalje tim mailing listama.
Za slucaj direktne online komunikacije s poslovnim korisnicima (B2B),
pored navedenih dozvoljenih nacina komunikacije, postoji još jedan
nacin – korišcenje email adrese sa sajta firme s kojom se eli
da se uspostavi poslovni kontakt.
Zakljucak
Implikacije na poslovanje su vrtoglave. Kao parna mašina, telefon,
automobil i avion, internet menja sve. Krecemo se prema onome, gde prenosivost
komunikacija cini lokaciju nevanom. S geografskom nezavisnošcu
dolazi ekonomska nevanost grada, fabrike, poslovne zgrade - cak
škole i domacinstva - koji su definisani u smislu lokacije i dostupnosti
drugim ljudima.
Do skoro (ili danas) morali smo imati licni kontakt:
-izmedju trgovca na veliko i trgovca na malo,
-izmedju krajnjeg potrošaca i prodavca (ne racunajuci retke izuzetke
poput benzinskih pumpi, naplatnih mesta na autoputevima i sl.),
U trgovinu smo ulazili uglavnom pešice, birali tako što smo
dodirivali, okretali, degustirali.., i konacno platili (kešom ili
karticom) i odneli kuci;
Sastajali smo se na i-toj adresi na i-tom spratu u i-toj kancelariji,
zgrade u centru da bi dostigli "kriticnu masu" potrebnu za timski
rad.
U danima koje karakterišu "tehnologije koje spajaju" -
racunari, telekomunikacije i transport - ne moramo da budemo u fizickoj
vezi da bi interreagovali.
Logican zakljucak je najava kraja predjuzeca kakvo poznajemo, a to je
upravo ono što futuristi predvidaju.
Malo predjuzece koje izlazi na internet, oglašava svoj proizvod ili
uslugu budzašto i koristi DHL ili UPS kao distribucioni sistem ,
bukvalno bez troškova moe imati globalno predjuzece i isporucivati
dobra i usluge širom sveta u roku nekoliko dana.
Literatura:
Vodic kroz raj i pakao Internet marketinga – Dragan Varagic, Prometej,
2002
W W W.Pretraga.co.yu
W W W.E-trgovina.co.yu
W W W.Internetservis.co.yu/marketing
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|