SEMINARSKI RAD IZ PEDAGOGIJE
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
RAZVOJ GOVORAGovor je sredstvo pomoću koga deca uspostavljaju socijalne kontakte. Pored toga, on je i značajno sredstvo mišljenja. U njemu i putem njega koriste se artikulisani glasovi i pisani simboli sa značenjem, kojima se prenosi značenje drugima. Novorođenče ne ume da govori niti je u stanju da razume govor. U razvoju govora, koji teče uporedo sa razvojem motornih i intelektualnih sposobnosti, mogu se razlikovati dve faze: prelingvistička i lingvistička.Faktori koji utiču na razvoj govora su zdravlje, inteligencija, socioekonomski odnosi, odnosi u porodici, pol i bilingvizam. Na učenje govora utiču imitacija, asocijacija značenja, motivacija i način govora. Postoji više različitih teorija o razvoju govora, o kojima će biti reči u daljem tekstu. Poremećaji koji se javljaju u razvoju govora su greške i defekti (šuškanje, nejasan govor, mucanje i zamuckivanje) govora. 1. POJAM GOVORAJezik je sposobnost opštenja sa drugima. On obuhvata svako sredstvo za
komunikaciju pri čemu se misli i osećanja simbolizuju tako da se na taj
način prenosi određeno značenje. U tome su obuhvaćene različite forme
komunikacije kao što je pisani, govorni, znakovni, facijalni, gestovni,
pantominski i umetnički način komuniciranja. On predstavlja jednu od glavnih
pojava u kojima se čovek razlikuje od nižih formi života. Govor je samo
jedna od formi jezika, gde se koriste artikulisani glasovi ili reči za
prenošenje određenih značenja. Razvoj govora je razvoj oblikovanja glasova,
proces rašćenja koji polazi od nejasnih, neodređenih i slučajno formiranih
glasova do jasnih, razgovetnih i kontrolisanih glasova. Govor je sredstvo
prenošenja misli i osećanja. U njemu i putem njega koriste se artikulisani
glasovi i pisani simboli sa značenjem, kojima se prenosi značenje drugima. 2. FAZE U RAZVOJU GOVORAU razvoju govora, koji teče uporedo sa razvojem motornih i intelektualnih sposobnosti, mogu se razlikovati dve faze: prelingvistička i lingvistička. Lingvistička faza počinje sa prvom izgovorenom reči koja ima neki smisao. Posle te reči dolazi do bogaćenja rečnika, do upotrebe raznih vrsta reči, kao i rečenica, koje u strukturalnom pogledu postaju sve složenije. 2.1. PRELINGVISTIČKA FAZAVokalizacija je pojava vezana za prve mesece posle rođenja,
kad dete spontano proizvodi glasove. Prvi krik predstavlja najraniji oblik
vokalizacije. Njega su objašnjavali na više načina. U stvari, to je prvo
treperenje glasnih žica izazvano prvim udisanjem i izdisanjem vazduha.
Prvi krik nema nikakvo emocionalno značenje. Za govor, međutim, on ima
važnosti: pre svega, taj krik je dokaz da organi koji proizvode zvuk funkcionišu
već pri rođenju. Dete proizvodi glasove i kad plače i kad je zadovoljno.
Među tim glasovima na početku preovlađuju vokali, zbog čega se i čitava
pojava naziva vokalizacija. Ovi glasovi se javljaju spontano, bez učenja.
Da dete te glasove ne uči, dokaz je činjenica što se oni javljaju u istom
obliku kod dece svih nacionalnosti i svih rasa, a izgovaraju ih i deca
koja su gluva od rođenja. 2.2. LINGVISTIČKA FAZAPrva reč je grupa glasova koje dete izgovori a koja ima značenje. Teško je odrediti kad se kod deteta javlja prva reč. Tako, na primer, kad dete izgovara «ma-ma» roditelji su skloni da to protumače kao detinje prepoznavanje majke. Međutim, to je u početku najčešće još uvek samo detinja igra govornim organima. Ti udvojeni slogovi mogu postati i prva reč, ukoliko bi ih dete redovno vezivalo za majku.Uvećavanje rečnika može se ispitivati na više načina, na primer: prebrojavanjem reči koje dete ume da definiše, upotrebljava u spontanom razgovoru, koje prepoznaje, razume u čitanju i razgovoru sa drugima. U jedanaestom mesecu deca u proseku znaju da upotrebljavaju jednu reč. Kada napune godinu dana, upotrebljavaju tri reči. U toku druge godine broj reči koje dete poznaje i upotrebljava naglo se povećava. Sa navršene dve godine taj broj iznosi prosečno 272, u trećoj godini 896, u četvrtoj preko 1500, u petoj preko 2000. Vrste reči koje dete upotrebljava - Prvi period u razvoju dečijeg govora neki psiholozi nazivaju period imenovanja. Na uzrastu od dve godine, više od polovine reči kojima dete raspolaže jesu imenice. Iako se ove reči formalno mogu klasifikovati kao imenice, one su često u suštini glagoli. Detinje «mama» može da znači npr. «uzmi me». Zamenice deca umeju da upotrebljavaju znatno kasnije. Prva zamenica javlja se krajem druge godine. Razvoj rečenica - Tek krajem druge godine dete ume da kombinuje dve reči u rečenici. Prvi pokušaj deteta da napravi rečenicu sastoji se u tome što stavlja dve reči jednu pored druge. To su obično imenica i glagol ili pridev i imenica. Ovakve rečenice ono obično propraća gestovima. Ubrzo zatim dete sastavlja rečenice od po tri reči. U daljem razvoju, uporedo sa povećanjem rečnika raste i broj reči, kao i kompleksnost njihovih kombinacija u rečenici. Funkcija govora - Deca koriste govor u razne svrhe. Nekad njime izražavaju emocionalna stanja, nekad saopštavaju namere, ili nešto zahtevaju. Funkciju dečijeg govora prvi je izučavao švajcarski psiholog Pijaže, prema Smiljanić, V. i Toličić, I. (1983). Posle njega i američki psiholog Mekarti. Oni su našli da dobar deo onoga što mala deca govore nema funkciju uspostavljanja kontakta sa drugima, te su takav govor nazvali egocentričnim. Egocentričnost u govoru kod dece predstavlja noramalan stupanj u razvoju, dok kod odraslih označava padanja na niži stupanj ponašanja. Egocentričnim govorom dete ne želi da bilo šta saopšti drugima, za njega nije važno da ga pri tom neko sluša, ono govori za sebe (jer mu to pričinjava zadovoljstvo). Sa uzrastom, egocentrični govor se gubi, ustupajući mesto drugom obliku dečijeg govora, tzv. socijalizovanom govoru. Podvrste egocentričnog govora su: eholalija, monolog i monolog u dvoje ili kolektivni monolog. Podvrste socijalizovanog govora su: adaptirana informacija, kritike i ruganja, naredbe, žalbe i pretnje, pitanja i odgovori, socijalne fraze i dramska imitacija. 3. FAKTORI KOJI UTIČU NA RAZVOJ GOVORADok je opšti način razvoja govora podjednak kod sve dece, ipak postoje
izrazite varijacije u pogledu tempa razvoja, veličine i kvaliteta fonda
reči i ispravnosti izgovora na svakom starosnom nivou. Čitav niz faktora
je odgovoran za ove varijacije, a među njima su najvažniji sledeći: 4. UČENJE GOVORAGovor je umešnost. Kao što je slučaj kod svih umešnosti, i on se mora naučiti. Zato što pretpostavlja ovladavanje velikog broja složenih aktivnosti govor je umešnost koja se razvija sporije nego motorne umešnosti. Govor se proizvodi koordiniranom aktivnošću mišića usana, jezika i grkljana kao i dušnikom i jezikom. Potrebno je da prođe izvesno vreme da bi svi ovi organi dovoljno sazreli za komplikovanu aktivnost govora, a takođe je potrebno dosta vremena i vežbanja kod malog deteta da bi se usavršila koordinirana akcija ovih organa. Postoji potvrda da se javlja period «spremnosti za govor» kada dete lakše usvaja govor nego u svako drugo doba. Ovaj period javlja se kod većine beba između dvanaestog i osamnaestog meseca. Ako se beba ne koristi ovim periodom spremnosti ona može da postane emocionalno poremećena.Imitacija. Sposobnost da reprodukuje glasove koje čuje suviše je komplikovano za malo dete. U toku prvih šest meseci života bebe proizvode mnoge glasove bez značenja kada guču i brbljaju. U prisustvu drugih beba će ih ponekad imitirati time što ponavlja ono što je čula, ali ona time u stvari ne imitira glasove drugih. Ona samo imitira proizvođe glasova uopšte. ovo se zove «eho - reaktivna faza» imitacije. «Spremnost za imitaciju» javlja se pri kraju prve godine života. u to dobe beba pokušava da oponaša specifične glasove koje čuje, a među kojima se mnogi nisu ranije pojavljivali u njenom brbljanju. Među mnogim glasovima koje je dete koristilo u brbkljanju ljudi koji okružuju dete biraju neke i ponavljaju ih, pa dete najzad uči da takve glasove povezuje sa određenim predmetima, ljudima i situacijama. Vokali se imitiraju najpre. Asocijacija značenja. Izvesne glasove kojima se služe, ljudi oko deteta ih biraju i ponavljaju u određenim situacijama sve dok beba ne nauči da ih povezuje s tim situacijama. Ako, na primer, neko kaže neku reč dok pruža neki predmet detetu, ono će naučiti, posle nekoliko ponavljanja da ta kombinacija glasova predstavlja predmet koji mu pružaju. Postoje dva načina kako dete povezuje značenje sa rečima. Prvi način je direktan ili eksplicitan, kada odrasli imenuje neku stvar ili definiše neku reč detetu; drugi način je indirektan ili implicitan, kada dete kroz iskustvo sa konkretnim ili verbalnim kontekstom određuje značenje. Motivacija. Malo dete uči da govori u zavisnosti od svojih potreba. Ako može da dobije ono što želi a da ne mora da to traži onda neće uložiti potreban napor da nauči tako složen i težak zadatak kao što je govor. Ako razne zamene za govor kao što je plač ili gestikulacija mogu dovoljno da posluže njegovim potrebama i kada dete otkrije da može na taj način da dobije ono što hoće, onda je oslabljen njegov podstrek da nauči da govori. Ovo ima za posledicu zakašnjavanje u govoru i oskudan rečnik u detinjstvu i adolescenciji. Ako roditelji razumeju «dečiji govor» onda će po svoj prilici malo dete nastaviti da govori na taj način sve dok ne počne da se igra sa drugom decom koja, kako će dete otkriti , ne mogu da ga razumeju onako kako ga razumeju roditelji. To predstavlja za njega motivaciju da se potrudi da govori na razumljiv način. Prvenstvene potrebe kod malog deteta, koje deluju kao podstrek za učenje govora jesu: želja da se obavesti o svojo okolini, a kasnije i o samom sebi, o svojim prijateljima, ta se želja javlja između dve i po i tri godine; da nešto naredi ili poželi; da stupi u socijalni kontakt sa drugima; i da iskaže svoje misli i ideje. Način govora. Govor se razvija prema jednom modelu koji je gotovo istovetan kod sve dece, mada je tačno da neka deca uče da govore brže nego druga deca. Tempo učenja varira sa urođenom opremom deteta i sa stimulacijom koju dobija od okoline. Način razvoja govora karakteriše se skokovima i periodima mirovanja ili «platoima». Kad god se formira nova motorna aktivnost, uvek se javlja privremeni plato u razvoju govora. Između devetog i osamnaestog meseca, kada beba ovladava umešnošću hodanja, izgleda de je poriv za hodanje snažniji nego poriv za govor. Pošto se hodanje pretvorilo u naviku opet se detinja pažnja okreće prema govoru, pa se javlja novi skok u učenju govora. 5. TEORIJE RAZVOJA GOVORA5.1. EMPIRISTIČKO TUMAČENJE RAZVOJA GOVORAEmpirističko tumačenje razvoja govora zastupaju američki psiholozi bihejvijoristi, koristeći pojmove podražavanja i potkrepljenja, odnosno opšte principe uslovljavanja, npr. instrumentalnog učenja. Jedno od empirističkih shvatanja razvoja govora je i tumačenje, prema Manojlović, A. i Mladenović, U. (2001), koje daju Miler i Donald. Oni navode više načina usvajanja govora. Prva vokalizacija - plač, kao prva refleksna radnja, postaje prva instrumentalna reakcija. Plač postaje sredstvo za dozivanje u svrhu zadovoljavanja potreba. Druge artikulisane, verbalne reakcije (reči) dete usvaja za vreme hranjenja, kada odrasla osoba (najčešće majka) govori dok hrani dete. Tada dete spontano podražava reči koje čuje, ali je to u početku nepotpuno. 5.2. NATIVISTIČKA KONCEPCIJAZa učenje jezika, prema Manojlović, A. i Mladenović, U. (2001), Čomski navodi, dovoljno je da dete samo sluša govor svoje sredine. Ono se ipak neograničava samo na takvo slušanje, čak ni na samo imitiranje. Po njegovom mišljenju učenje govora nije imitiranje, nego je u najvećoj meri inovativna aktivnost, stvaranje nečeg novog, nezavisno od stimulusa i iskustva. Gramatika je suština jezika, a način njenog usvajanja nije jasan ni kod odraslog čoveka. Odgovor Čomskog na tu dilemu je u postuliranju postojanja urođene, nasleđene sposobnosti za razumevanje i produkciju pravila gramatike. To su tzv. gramatičke univerzalije, univerzalna gramtika, koja je, navodno, genetski uslovljena. Na osnovu nje dete konstruiše jednu impicitnu, intuitivnu teoriju jezika u vidu gramatičke strukture i pomoću takve dispozicije usvaja realnu gramatiku jezika sredine u kojoj raste i razvija se. 5.3. PIJAŽEOVO SHVATANJE PRIRODE I RAZVOJA GOVORAPrema Manojlović, A. i Mladenović, U. (2001), u Pijažeovom shvatanju odnosa mišljenja i jezika mogu se uočiti dva gledišta. On je u početku smatrao da govor deteta neposredno odražava dečije mišljenje, pa je to mišljenje i proučavao pomoću analize dečijih verbalnih iskaza. U svojim kasnijim pristupima ističe simboličku funkciju jezika, u kojoj su sadržane i simboličke igre i simboličko predstavljanje. Koreni i mišljenja i govora su po Pijažeovom mišljenju u senzomotornoj sprezi, tačnije u akcijama koje kasnije bivaju interiorizovane u unutrašnje mentalne strukture. Tvrdi da dete nije u stanu da shvati neku verbalnu formulaciju ako predhodno nije ovladalo pojmom koji je u osnovi te formulacije. Ovladavanje tim pojmom iziskuje predhodno savladavanje ranijih nižih razvojnih etapa (senzomotorne i preoperacione). Deca ne mogu da shvate značenja rečenice ako predhodno ne usvoje osnovne pojmove na koje se odnose reči u toj rečenici. 5.4. TEORIJE VIGOTSKOGPrema Manojlović, A. i Mladenović, U. (2001), po mišljenju Vigotskog razvoj mišljenja i govora je paralelan ali je ipak uzajamno zavisan. U početku se razvoj ta dva entiteta odvija kao razvoj dve različite, posebne i nezavisne aktivnosti. Mala deca uviđaju i shvataju bitne veze i odnose cilja i sredstva u praktičnim okolnostima, u cilju rešavanja praktičnih problema. Međutim, razvoj govora započinje prvim artikulacijama fonskih ekspresija, vokalizacijom, gukanjem, brbljanjem, u kojima još nisu zastupljeni misaoni procesi. Po njegovom mišljenju, u drugoj godini se dešava presudan prelom, kada dolazi do spajanja, preplitanja prelingvističkog mišljenja i preintelektualnog govora. Tada nastaje jezgro nove vrste ponašanja, odnosno novog sadržaja strukture. Nju čini «verbalno mišljenje», odnosno racionalni govor. U daljem razvoju govor deteta ima dve osnovne funkcije. Prva, unutrašnja, usmerava i kontroliše mišljenje u sebi, a druga, spoljašnja funkcija govora, služi saopštavanju rezultata sopstvenog mišljenja drugim osobama. Zato što dete ne razlikuje te dve funkcije, javlja se tzv. egocentrični govor, kada dete govori glasno o svojim namerama, iako nema prisutnog sagovornika ili bez obzira na njega. 5.5. PROBLEM RAZVOJA GOVORA PREMA ŠTERNUPrema Vigotski, L. (1977), ono što je ostalo najpostojanije u Šternovom sistemu i još se učvrstilo i dalje razvilo - to je čisto intelektualističko shvatanje dečijeg govora i njegovog razvoja. Štern sam naziva svoje stanovište personalističko - genetičkim. Razlikuje tri korena govora: ekspresivnu tendenciju, socijalnu tendenciju ka sporazumevanju i intencionalnu. Prva dva korena ne predstavljaju osoben znak ljudskog govora, svojstvena su i začecima govora kod životinja. Ali treći činilac sasvim nedostaje u govoru životinja i predstavlja specifičnu oznaku ljudskog govora. Intenciju određuje kao usmerenost ka izvesnom smislu. 6. GOVOR I JEZIK KAO KULTUROLOŠKE POJAVEBroj glasova se sužava kada dete počne da govori. «Sužavanje» nije baš
najpogodnija reč za ono što se stvarno događa. Nije reč samo o sužavanju
glasova već i o opadanju sposobnosti da se proizvode glasovi koje je dete
moglo da proizvede pre nego što je ovladalo fonetičkim sistemom u kome
određenu ulogu imaju samo određeni glasovi. Prema tome, pored pojave sužavanja
glasova, postoji i pojava usmeravanja na funkcionalne jedinice. Kada glasovi
postanu glasovi govora (tj. delovi datog jezičkog sistema), njihova funkcija
počinje da se menja. Za dete oni nisu više samo glasovi koje treba prepoznati
kao takve već glasovi koje treba prepoznati kao različite elemente jednog
fonemičkog sistema. Da bismo ilustrovali kako se dete odnosi prema tim
elementima, poslužićemo se jednom analogijom. Malo dete je, na primer,
oduševljeno šahovskim figurama i igra se sa njima. Ono uživa u njihovoj
glatkoći i raznolikosti oblika; ispituje njihovu čvrstinu udaranjem jedne
figure o drugu; skriva ih u ruci, razbacuje unaokolo, pa i «jede». Kada
kasnije nauči da igra šah, isti ti objekti stiču novu funkciju u okviru
pravila šahovske igre. Iako figure i dalje čuvaju svoju privlačnost, ovo
svojstvo postaje nevažno za samu igru u kojoj svaka figura ima svoju određenu
ulogu, definisanu ciljem i pravilima šahovske igre. Na isti način, prepoznavanjem
i korišćenjem galsova fonemičkog sistema kao integralnog dela jezičkog
sistema, glasovi dobijaju sasvim novu dimenziju važnosti. 7. POREMEĆAJI U RAZVOJU GOVORAPošto je govor važno sredstvo za komunikacije, svaki njegov poremećaj
u detinjstvu dovodi i do poremećaja socijalnih odnosa. Ova okolnost čini
govor višestruko značajnim. 7.1. VRSTE GOVORNIH POREMEĆAJAGovrni poremećaji mogu se grubo podeliti u dve klase: greške i defekte.
Razlika među njima je prvenstveno proizvoljna. Pri tome se ozbiljnost
poremećaja uzima prvenstveno u obzir. Kod grešaka u govoru uzrok je prvenstveno
pogrešno učenje, dok su kod govornih defekata emocionalnost i pogrešno
formiranje usta prvenstveno odgovorni za postojeću smetnju.
Ispitivanje razvoja govora značajno je ne samo zbog toga što se govorom čovek razlikuje od životinje već i zbog tesne povezanosti koja postoji između govora i mišljenja. Govor i mišljenje tesno su poveuani naročito kada treba da se saopšti nešto apstraktnije, kada treba drugom da se saopšti neka misao koja se ne može preneti gestikulacijom ili mimikom. Osim toga, govor predstavlja prvorazredno sredstvo za socijalnu adaptaciju. Ljudsko društvo ne bi se moglo ni zamisliti bez sposobnosti čoveka za sporazumevanje pomoću govora. Značaj govora za intelektualni i društveni razvitak ilustruje primer gluvonemog deteta u fazi pre nego što je naučilo da se sporazumeva gestovima. Ovakvo dete stvarno je odsečeno od svoje okolino, ono kao da živi u nekom vakuumu, odvojeno pregradom od ostalog sveta. Razumljivo je da će ono intelektualno izostati iza normalno razvijenog deteta zato što nema mogućnosti da neprestano stiče nova iskustva slušanjem govora drugih, a i samo nije u stanju da govorom saopšti svoje potrebe, želje i misli. Dete, lišeno sposobnosti govornog saopšavanja, znatno je unazađeno u pogledu uspostavljanja socijalnog odnosa sa svojom okolinom. LITERATURA:
preuzmi seminarski rad u wordu » » » Besplatni Seminarski Radovi |