|
DECA U KONTEKSTU MASOVNE KULTURE
ŽIVOT KAO ZABAVA I ŠOU PREDSTAVA
Pojam
kulture je kompleksan pojam jer je vezan za čoveka od trenutka njegovog
svesnog postojanja, tj. kultura je čovekovo delo, ona predstavlja proces
pretvaranja ljudske delatnosti u vrednosti - materijalne i duhovne. Materijalne
vrednosti su očigledne i vidljive - kao što su oruđa, različiti instrumenti,
odeća, arhitektura, skulpture, i drugi materijalni tragovi ljudskog rada.
Duhovne vrednosti se odnose na religiju, umetnost, jezik, nauku, filozofska
shvatanja, običaje, pronalaske, norme i zakone, različite sisteme simbola
i komunikacije, verovanja i sl.
U osnovi reči kultura nalazi se latinska reč cultus, koja znači
obrađivanje, gajenje, negovanje. Taj izraz je prvi put upotrebio Ciceron
u svojoj "Poslanici Tuskoncima". Već nas sama reč upućuje na
to da kultura nije sama po sebi data, već da je posledica čovekovog svesnog
truda da se usavrši, razvije, da napreduje.
Kultura je istorijski promenljiva i u neprestanom razvoju, jer se u njenoj
osnovi nalazi ljudski rad. Ona je potporno sredstvo u razvijanju čoveka
kao pojedinca jer podržava, kultiviše i oplemenjuje njegov intelektualni,
emocionalni i duševni razvoj i uključuje u život ljudi kao socijalne grupe
najintimnije i najličnije strane ljudskog bića. Tako kultura obezbeđuje
prenos vrednosti s jedne generacije na drugu, ali i stvara uslove za budući
razvoj i promene. (Vigotski S.L., 2005)
Jezik kulture je jezik simbola. Čovekova sposobnost stvaranja simbola
omogućava čoveku da stvara nove, unutrašnje realnosti koje ga oslobađaju
od zavisnosti od sadašnjosti i okolnosti u kojima postoji. Na taj način
čovek stiče duhovnu slobodu i postaje stvaralac.
Umetnost pripada duhovnim vrednostima kulture. Tokom vremena, kako se
razvijala čovekova misao, i shvatanje umetnosti se menjalo. Reč umetnost
je prevod latinske reči ars, a ova grčke reči techne. Obe reči su značile
isto što i umeće izrade nekog predmeta, stručno znanje, kao i umeće uticanja
na slušaoce, vođenje vojske i sl. Umeće je počivalo na poznavanju pravila.
Ono što je činjeno bez pravila, u nadahnuću ili fantaziji u antičkom perodu
nije smatrano umetnošću. Priroda je predstavljala savršenstvo i čovek
je bio dužan da u svom radu što više postane sličan njoj, jer on podleže
zakonima prirode i njima se pokorava. Sloboda da se od zakona prirode
odstupi nosila je opasnost da se čovek odvuče od optimuma koji može u
svom delanju da dosegne. U muzici nije bilo slobode - melodije su bile
propisane. Melodije za svečanosti i zabave su imale naziv nomoi, što znači
zakoni. Likovna delatnost je bila zasnovana na zakonima proporcije. Njih
je propisao Poliklet i nazvao ih kanoni. Značenje tog izraza je bio mera.
Jedini izuzetak je bila poezija, i ona je bila povezana više sa filozofijom
i proroštvom nego sa umećem. Poezija je nastajala na osnovu nadahnuća,
koje je dolazilo od muza i božanskog, i imala je moć da upravlja dušama,
da fascinira i očarava.
U srednjem veku se javlja podela na slobodne (liberales) i proste (vulgares)
umetnosti. Proste su smatrane one koje su zanatlijske, "mehaničke",
a slobodne su bile: gramatika, retorika, logika, aritmetika, geometrija,
astronomija, muzika, dakle to su bile u stvari nauke (na primer, muzika
je shvatana kao teorija harmonije), i kao takve su bile izučavane na univerzitetima.
Umetnički talenti su smatrani za božji dar, a zadatak čoveka je bio da
se trudi da teži ka nedostižnom savršenstvu koje postoji u božjem stvaranju,
to jest u principima koji su bili izvan čoveka.
Tek u 17. veku, sa pojavom renesanse, umetnost je počela da znači proizvođenje
lepog. Lepe umetnosti, les beaux arts, su zauzele povlašćeno mesto i one
se priznaju za jedine prave umetnosti. To je značilo da je umetnost počela
da se oslobađa kanonizovanih moralnih i religijskih ciljeva. Srednjovekovni
intelektualizam je bio zamenjen emocionalnim stavom, a kult nadahnuća,
entuzijazma, genijalnosti, iracionalnosti se suprotstavlja pravilima,
kanonima i krutom razumu. Čovek je polako preuzimao inicijativu i izborio
se za identitet stvaraoca. Kod renesansnih umetnika se javljaju osećanja
nezavisnosti, slobode, stvaralaštva, oni nisu više samo zanatlije, već
dobijaju povlašćeni položaj kod vlastele i stiču uslove za individualni
razvoj. Umetničko delo postaje ostvarenje nezavisne ličnosti. Pojavljuje
se pojam genija, onoga koji ima urođene i jedinstvene stvaralačke moći,
svoj božanski dar. Ipak, nagli razvoj nauka je još uvek preplavljivao
misao o umetnosti i umetnost kao poseban vid ljudske svesti još uvek nije
bio razdvojen od naučnog mišljenja. Na primer, Leonardo da Vinči je pokušavao
da naukom afirmiše umetnost. Prirodu je smatrao spletom često skrivenih
zakona, koje umetnost ume da "pročita" i prikaže u svojim delima.
Oponašanje onoga što je u prirodi Leonardo je smatrao osnovnom slikarskom
veštinom.
U 18.veku se konačno umetnost i estesko odvajaju od naučnog mišljenja,
a estetika i stvaralaštvo postaju ključni pojmovi u umetnosti.Takođe je
važno da se pojavilo prepoznavanje da osećanja čine suštinu umetničkog
i estetskog doživljaja. Hjum govori da filozofija nije iznad umetnosti
i da ona ne može da određuje smisao i vrednost mašte i osećanja.I Gotlib
Baumgarten, koji je prvi upotrebio reč estetika, smatra da se ona bavi
područjem osećajnosti, ali da "celina ne bi pripadala gluposti",
razum treba da je povezan sa osećanjima. Kant je isticao ulogu mašte u
umetnosti i ulogu genija koji je u stanju da stvara svoja vlastita pravila
i da bude nezavisan od konvencija i ustaljenih pravila. Tokom čitavog
19.veka je pojam stvaralaštva bio povezan samo i isključivo za umetnost.
U 20. veku pojam stvaralaštva se proširuje i počinje da dobija svoje mesto
i u nauci.
U umetnosti 20. veka koncept lepog se pomerio ka konceptu novog i umetnost
nije više imala zadatak da budi lepa osećanja, već i da uzbuđuje, šokira,
pomera načine na koje se fenomeni života uočavaju i doživljavaju. Ekspresija
onoga što je unutrašnje dobija na najvećem značaju pojavom psihoanalize
i pokreće pojavu čitavog niza eksperimentalnih pravaca u umetnosti, kao
što je, na primer, nadrealizam. Pojavljuju se i pravci koji se kritički
odnose prema dotadašnjoj evropskoj kulturi i umetnosti. Umetnost dobija
ulogu avangarde, koja ne gleda unazad i ne oslanja se na prošlost, već
trasira budući razvoj. Međutim, razrušavanje samog jezgra evropske kulturne
tradicije uvođenjem različitih vrsta eksperimetisanja sa klasičnim umetničkim
formama nije uspostavilo nove vrednosti i pokazalo je da ono što je novo
ne mora da znači i da je bolje od starog. Savremena umetnost uzbuđuje
čula i um, ali zbog nedovoljne količine lepote, istine i dobrote ostaje
odsečena od čovekovog duševnog jezgra.
U 20. veku se, sa razvojem tehnologije u oblasti umetnosti, javljaju nove
dileme: da li su fotografija i film umetnosti, pošto su proizvod mašine,
a ne samo čoveka? Da li je industrijska arhitektura umetničko delo? Da
li ono što spada u masovnu i komercijalnu proizvodnju može da se ubroji
u umetničko, pošto ima upotrebni karakter i pre je delo ruku nego misli?
Da li je umetnost samo ono što ne služi ničemu, tj.služi samo da bi bilo
lepo?
Umetnost je toliko složena pojava da ju je nemoguće jednostavno definisati.
Ako je definišemo kao svesnu ljudsku delatnost, nameće nam se pitanje
u čemu se umetnost kao delatnost razlikuje od ostalih ljudskih delatnosti.
Ako je to stvaranje lepog i stremljenje ka lepom, odmah ćemo biti u problemu
kako da definišemo lepo. Ako je definišemo kao podražavanje stvarnosti,
pitaćemo se šta je stvarnost, da li se ona odnosi samo na vidljivo ili
i na nevidljivo, ono što čini unutrašnji sadržaj ljudske svesti. I tako
dalje, tražeći suštinu umetnosti u ekspresiji, ili impresiji, ili u stvaralaštvu
ili bilo kojem drugom aspektu, čovek se neminovno suočava sa glavnim pitanjem,
a to je - da li se umetnost bavi univerzalnim kategorijama i vrednostima
koje postoje same po sebi i nezavisno od čoveka ili su one relativne i
promenljive, jer su isključivo proizvod ljudskog uma? Drugo važno pitanje
koje se stalno nameće u oblasti umetnosti i estetike je vrednovanje ljudskih
osećanja - da li su osećanja "privezak" ljudskoj svesti koja
ometaju jasno i racionalno mišljenje, ili čine suštinsku odliku čoveka
putem koje on može da ima direktnu spoznaju o sebi, svetu i ljudskom postojanju?
Ipak, možemo sa sigurnošću reći da je umetnost celovita ljudska delatnost
jer stimuliše i povezuje čovekove misli, osećanja, čula, dovodeći čoveka
u dublju vezu sa osnovnom njegovom potrebom da nalazi i daje smisao svom
životu. Posledica njegovog "saopštavanja" sebe putem umetnosti
je uvek neka vrsta povezanosti - sa drugim ljudima, bogom, prirodom, svekolikim
životom ili samim sobom.
O lepom kao estetskoj kategoriji
Izraz estetske kategorije nastaje krajem 19.veka pod uticajem Kanta,
a prvi ga je upotrebio Viktor Bašo, francuski estetičar da bi označio
modifikacije lepog. Ima puno teoretičara koji su na različite načine klasifikovali
estetske kategorije, no ovde ćemo navesti samo Hegelovu klasifikaciju.
On navodi lepo, uzvišeno, ružno, tragično i komično kao estetske kategorije.
Lepo se u antičkoj Grčoj nazivalo
kalon, a u Starom
Rimu pulchrum. Oba izraza su se koristila do pojave renesanse,
kada je u upotrebu ušao izraz bellum. Ove reči označavaju lepotu konkretnog
predmeta, kao i apstraktnu odliku lepog. U antičko doba lepo su nabolje
definisali Pitagorejci i ta definicija
je i danas najpriznatija i najrasprostranjenija u zapadnoevropskoj teoriji
estetike. Lepo je počivalo na savršenoj strukturi, a struktura na proporciji
delova i sve se moglo objasniti matematičkim zakonitostima. Pitagorejci
su u muzici, na primer, otkrili da strune žičanog instrumenta zvuče harmonično
ako je odnos njihove dužine odnos prostih brojeva. Izrazi harmonia i symmetria,
sklad i srazmer, bili su korišćeni u muzičkoj i likovnoj umetnosti. I
Platon smatra da su mera i proporcija
glavne odlike lepog. Lepo za njega predstavlja najvišu ideju, pored dobrog
i istinitog. Za njega je lepo ono što je neprolazno i uvek lepo, a prolazne
stvari i bića su lepi ako u sebi imaju delimični odraz idealne lepote.
Do idealne lepote, koja je ideja o lepoti, dolazi se mišljenjem i ona
je nadčulna. Po Aristotelu,
najviši oblici lepog su simetrija, red i određenost, a lepota nastaje
iz sklada broja i veličine. Zato nisu samo umetnička dela lepa, već to
može biti i predmet iz prirode. Ipak, najvažnije je naglasiti da je lepo
u ovom razdoblju obuhvatalo i moralno lepo, to jest estetika je uključivala
i etiku. Aristotel
kaže da je lepo "ono što, budući dobro, jeste i prijatno."
Srednjovekovna misao je apstraktna, oslanja se na boga i apsolutne kategorije,
koje su izvan čoveka. U srednjem veku se karakteristikama lepog, kao što
su proporcija i celina, dodaje i sjaj. Toma
Akvinski određuje lepotu kao kombinaciju karakteristika istinitog
i dobrog. On ne određuje lepotu samo u kontekstu saznanja, već i u kontekstu
samog predmeta i tvrdi da je lepo "ono što se dopada, kada se posmatra"
i da počiva na pravoj proporciji i sjaju. Uvodeći stvar kao nosioca lepog,
Toma Akvinski je napravio
korak od apstraktne ideje lepog ka lepom u umetnosti.
Renesansa donosi zaokret od apstraktih kategorija lepog ka prirodi i pojavnom.
Lepota jednostavno proističe iz harmonije delova. Široki pojam lepog,
koji je do tada uključivao i etičku komponentu, postaje čisto estetski
pojam.
Tokom vremena pojam lepog postaje sve relativniji. Romantičari su, na
primer, smatrali da je lepo sasvim suprotno od tradicionalne teorije o
proporciji i regularnom
rasporedu delova, da ono počiva na nedostatku pravilnosti, jer u sebe
uključuje živost, slikovitost, punoću i izražavanju osećaja. Osećaji sve
više ulaze u definicije lepog. Lajbnic i Monteskje ističu da se lepo bolje
oseća nego što može da se izrazi rečima i pojmovima. Lepo kao doživljaj,
kao percepcija uma, uvodi subjektivnost u definisanje lepog. Hjum smatra
da lepo nije osobina samih stvari, nego da postoji u umu posmatrača. Lepo
je po tom shvatanju naša reakcija na poticaj. Kant izjavljuje da su sudovi
o lepom samo pojedinačni, subjektivni sudovi.
U 20.veku relativizacija pojma lepog je došla do vrhunca i ono je sasvim
izgubilo mesto suštinske kategorije u umetnosti. Umetnost dobija ulogu
pokretača promena i potresa, a za takav uticaj je ponekad potrebno upotrebiti
i ružno.U tom smislu, lepo je postalo statično i dosadno. Somerset Mom
izjavljuje: "...Lepo je kao slepa ulica. Ono je kao planina na čiji
se vrh možemo popeti, ali dalje više nema puta."
Postmodernistički uticaji u nauci i umetnosti dovode u pitanje našu temeljnu
sliku sveta koja se vekovima razvijala. Postmodernisti nam pomažu da uvidimo
da je stvarnost mnogo složenija nego što smo je do sada zamišljali. Ona
ne postoji izvan nas, već je mi stvaramo na osnovu našeg iskustva, potreba,
interesovanja, predrasuda i kulturnog nasleđa. (Gojkov G., 2006). Tako
je istina postala relativna i zavisna od pojedinačnog i ličnog iskustva.
Oslobađanje uma od mentalnih konstrukcija je imalo za cilj da čovek osvoji
slobodu i u odnosu na mišljenje i da otvori novo stvaralačko polje u kome
je čovek gospodar i onaj koji svojim delovanjem i promišljanjem konstruiše
stvarnost. Međutim, u veliku prazninu koja se pojavila napuštanjem starog
načina razmišljanja uletele su nove konstrukcije, zasnovane na materijalizmu,
pragmatizmu, ideologiji, spektaklu, komercijalizmu. Uloga umetnosti da
šokira donela je koncepte koji osim šokiranja ne pokreću nikakve druge
ljudske vrednosti. Tako nakon novoosvojene slobode opet dolazimo do pitanja
da li estetske vrednosti zaista mogu da postoje bez etičkih.
Možda je najapsurdniji primer negacije ljudskih vrednosti u modernoj umetnosti
čuvena izložba anatoma Gintera fon Hagensa pod nazivom "Svetovi tela"
i sloganom "fenomenalni pogled na fenomen ljudskog tela", koja
je tokom 2010. godine stigla i do balkanskih prostora. ( po Đorović B.,
2010). Ova izložba, koja predstavlja pravu inverziju života, sastoji se
od mrtvih ljudskih tela, konzerviranih i plastificiranih specijalnim postupkom
i izloženih poput antičkih kipova u muzejskom prostoru, na kojima dominiraju
kolorit i pokreti. Tu su izložena tela koja plešu, skaču, voze bicikl,
učestvuju na mrtvačkim olimpijskim igrama ili pripadaju mrtvačkoj varijanti
Diznilenda - Hagenslendu. Mrtvo ljudsko telo tako izloženo postaje roba
koja može više puta da se reciklira i iskoristi u svrhu entertainment-a,
tj.zabave. Tu se otvara više etičkih pitanja, kao što je način na koji
su mrtva ljudska tela nabavljena za tu izložbu. Ispostavilo se da ih je
Hagens nabavljao jeftino i bez ikakvih problema u Kini, koja ima visok
stepen izvršenja smrtnih kazni i zakon po kome ta tela mogu da se koriste
u naučne svrhe. Da bi prevazišao neugodu nastalu tim otkrićem u javnosti,
Hagens je na "demokratski" način i transparentno ustanovio i
program za donaciju tela. Sam autor je naveo da se ovde radi o slamanju
poslednjih tabua i opsesivno u medijima tržišno preporučivao svoj izum
- postupak plastifikacije, a zatim insistirao na svojoj privrženosti slobodi
i demokratiji. Ova izložba, koja i danas putuje svetom i svuda ima ogroman
broj posetilaca, savršeno oslikava kulturnu matricu neoliberalnog kapitalizma
koji vlada zapadnim svetom - u kojoj su nauka, umetnost i sam čovek, oslobođeni
etičkih stega, ujedinjeni u spektaklu u kome je čovek, navodno, oslobođen
smrti, a u stvari je žrtvovan na tržištu koje ima jednu jedinu potrebu
- proizvodnju i zgrtanje novca.
O kiču kao masovnom proizvodu kulture 20. veka
Reč kitch je imenica
nemačkog porekla. Njeno osnovno značenje je smeće, i označava u kulturi
- modi, literaturi, vizuelnim umetnostima, ono što pretenduje da ima estetsku
svrhu, ali je lošeg kvaliteta. Nemački glagol verkitchen znači
nešto sklepati. Ova se reč u svakodnevnom govoru odnosi na jeftine sentimentalne
masovno proizvedene predmete koji se mogu kupiti u supermarketima ili
prodavnicama suvenira. U umetnosti se odnosi na bezvrednu imitaciju nekog
vrednog umetničkog dela. Takođe se ovaj koncept vezuje za namernu upotrebu
kulturnih elemenata koji se smatraju kulturnim simbolima ili ikonama da
bi se masovno proizvodili kao neoriginalni proizvodi. Odnosi se i na tipove
umetničkih izražavanja kojima nedostaje ili imaju preteranu količinu sentimentalnosti,
glamura, teatralnosti, vulgarnosti, pretencioznosti. Na taj način oni
su samo površna imitacija pravog stvaralaštva. Postoji još jedna upotreba
reči kič koja se oslanja na Hegelovu
ideju da umetnik treba da pripada duhu svog vremena. U tom smislu,
imitacija dela iz prošlih epoha je lažna i smatra se kičem.
Reč kič je postala popularna oko 1930. godine, kada su je teoretičari
umetnosti Teodor Adorno, Herman Broh i Klement Grinberg suprotstavili
avangardi. Oni su kič posmatrali kao tip lažne svesti koja je nastala
unutar kapitalističkog sistema i na osnovu težnje za površnim zadovoljavanjem
želja i zarađivanjem novca.
Adorno kič povezuje sa industrijalizacijom kulture, u kojoj je kultura
kontrolisana i oblikovana prema potrebama tržišta i ponuđena pasivnoj
populaciji kao zabava i kao nešto u čemu nema izazova. Nasuprot kiču,
prava kultura treba da izvire iz individualnog, da pruža izazov i da je
usmerena protiv struktura moći i opresije. Po njemu, kič je parodija katarze
i estetskog iskustva.
Broh je tvrdio da kič zavisi od krađe stvaralačke umetnosti, tako što
preuzima i imitira originalno stvoreno i od toga pravi konvenciju i oprobanu
formulu.
Grinberg je smatrao da lepo i istinito u umetnosti postoje u zajedništvu
i da se avangarda javlja da bi branila estetske standarde od urušavanja
ukusa koje donosi konzumersko društvo, tj. od kiča.
Kič se povezuje sa iznenadnom pojavom buržoaske klase na društvenoj sceni,
koja nije imala pre toga izgrađen ukus i estetske vrednosti. Takođe je
povezan i sa pojavom industralizacije, koja je omogućila masovnu proizvodnju
predmeta i bezbrojne replike originalnog predmeta. I popularna politika
je plodno tlo za kič. Umetnost totalitarnih društava je kič umetnost jer
ona ne prikazuje složenost i suprotnosti koje postoje u ljudskom životu,
već služi pojednostavljenoj propagandi političkog pokreta na poziciji
moći. Kič je mehaničan i šematizovan, neautentičan i površan jer je odvojen
od unutrašnjeg života čoveka.
Sa pojavom postmodernizma oko 1980. Godine granica između kiča i visoke
umetnosti se gubi. Veliki umetnici uključuju elemente kiča u svoj rad,
u konceptualne svrhe, uz ironiju ili sa ciljem da naglase povezanost neke
sfere života sa svojim delom. Na primer, religiozne slike velikog i cenjenog
umetnika, Salvadora Dalija, i danas se smatraju delima na granici kiča.
Pojava pop kulture i umetnici poput Endija Vorhola, koji se poigravaju
sa kulturnim simbolima, definitivno ukida visoku i nisku kulturu. Danas
su svi umetnički koncepti koji su prisutni u javnosti dobili pravo da
budu podjednako vrednovani, jer je ukus postao sasvim subjektivna kategorija.
Krajem veka kič dobija pozitivnu konotaciju i predstavlja popularnu umetnost
uopšte. Podsetimo se da je Grinberg smatrao da džez i holivudski filmovi
pripadaju svetu kiča, a danas se tretiraju kao ozbiljna umetnost. Međutim,
njegova izjava da se kič javlja u svetu u kojem su novac i želje raširenije
od ukusa i znanja nikada nije bila aktuelnija.
Možda je vrhunac kiča u savremenoj masovnoj kulturi pojava reality programa
u kojima je sam čovek postao ovaploćenje kiča. Ti programi se lažno predstavljaju
kao istinito prikazivanje čoveka kakav on zaista jeste, a u stvari su
to manipulativni spektakli u
O kulturi na početku 21. veka
kojima su ljudi kontrolisani i neslobodni, postavljeni u krajnje nehumane
uslove, u ograničenom prostoru i sa ljudima koje nisu slobodno odabrali
za zajedničko življenje. U takvim uslovima njihova percepcija je osiromašena,
a odnosi sa drugima konfliktni. Komunikacija među ljudima je podsticana
potrebom za plitkim senzacijama, uzbuđenjem i primitivnim osećanjima,
jer su dobro i lepo — dosadni. Verovatno se izvor dosade krije u činjenici
da su za doživljaj i stvaranje lepog potrebni izvestan trud i rad na sebi.
Lako zarađen novac, bez pravog rada, je glavni razlog zbog kojeg učesnici
pristaju da budu u tako degradirajućim situacijama i da povređuju sami
sebe ogoljavanjem svoje intime. Takvi programi su svakodnevno prisutni
u domovima prosečnog građanina putem televizije. Istraživanja gledanosti
pokazuju da savremeni čovek, koji nema vremena za intimnost sa svojom
decom i drugim članovima porodice i koji ne uspeva da se izbori sa svakodnevnim
profesionalnim obavezama, ima vremena da prati ovakve programe. Pošto
je u njima prisutna nepodnošljiva beznačajnost ljudskog postojanja, postavlja
se pitanje zašto ih čovek sa toliko strasti prati?
„Uhvaćena u mrežu ideološkog, komercijalnog i tehnicističkog varvarstva,
savremena kultura ostaje daleko od čovekove samorealizacije, sudbinskih
pitanja i od strukturalnih društvenih promena...Njoj je bliža mitologija
svakodnevlja i modeli pseudoimaginarnog života nego susret sa realnošću,
istinom i lepotom."
Dr Ratko Božović (2010)
Kultura na početku 21. veka je dramatično promenila svoj medijum komunikacije
i iz sveta knjiga i uljanih slika je prešla na audio — vizuelni plan,
koje karakteriše direktan kontakt i mogućnost spajanja više medijuma u
jednom umetničkom delu. Film, televizija i novi nosači zvuka su poput
mehaničkih produžetaka ljudskih čula i omogućavaju čoveku snažne nove
doživljaje. Oni takođe menjaju čulnu ravnotežu u čoveku i stvaraju uslove
za novu percepciju koja ljudima menja doživljaj stvarnosti. Ovi medijumi
su zauzeli veći deo našeg društvenog prostora i u kratkom vremenskom razdoblju
uspeli da se nametnu i ovladaju doživljajnim svetom običnog čoveka jer
su ušli u svakodnevicu i domove prosečnog građana.
Kultura danas nije privilegija samo bogatih i obrazovanih krugova, već
je postala masovna i „demokratska". Međutim, smanjenje kulturnih
razlika između društvenih slojeva donosi i svoje opasnosti - svojom sveprisutnošću
masovna kultura snižava kulturne standarde i omogućava taloženje stereotipnog
razmišljanja, predrasuda, manipulativnih poruka, a najviše od svega, stvara
naviku da na kulturni život gledamo kao na domen razonode, razbibrige
i zabave. U svom najgorem obliku masovna kultura može da posluži uspostavljanju
totalitarnih sistema, jer je agresivna i nameće se neverovatnom snagom.
Kao i u slučaju bilo koje masovne proizvodnje, ljudi se nekritički poistovećuju
sa ponuđenim modelima koji nam putem medija stižu i podležu idolatriji
koja pokazuje veliki otklon od stvarnosti. (Setimo se samo istovetnog
oblačenja mladih, premršavih manekenki, neobrazovanih folk pevačica, reklama
za večno mlada lica, i sl.)
Mehanizmi industrijske kulture su pod diktatom tržišta i novca, tj.komercijalizma
koji sve pretvara u robu. Konzumenti kulture su potencijalni potrošači,
na njih se utiče tako što im se stvaraju lažne potrebe i podstiču želje
za posedovanjem materijalnih dobara.
Konzument je zauzeo mesto slobodnog čoveka.Temelj ljudskog života, osnovne
ljudske vrednosti su dovedene u pitanje. Prirodnost, spontanost, privatnost,
potreba za lepotom su uslovi da bi čovek mogao da dopre do svoje unutrašnjosti
i do svojih stvaralačkih sposobnosti, a te mu je osobine masovna kultura
manipulativnog spektakla, kontrolisana i neslobodna, gotovo sasvim uništila.
Pod uticajem masovne kulture čovek postaje neosetljiv, ravnodušan, plitkih
osećanja, bezvoljan i dosadno mu je. Njeni produkti su površnost doživljaja,
degradacija vrednosti, izopačavanje ljudskih osećanja, jednom rečju -
degradacija čoveka i čovečnosti.
U Srbiji, zemlji koja neposredno iza sebe ima petnaest godina ratova,
izolacije, dezintegracije, umiranja i siromaštva, dogodilo se i veliko
uništavanje sistema društvenih vrednosti. U tu prazninu su lako uskočili
različiti primitivizmi, turbo - folk, kič, ksenofobija i provincijalizmi
zatvorenog društva koje se oseća ekstremno ugroženo i u kome više nema
ni etike, ni estetike.
O vizuelnoj komunikaciji i medijima
Savremena globalna kultura je prevazišla jezičke barijere među različitim
narodima pomoću slike i preplavljena je vizuelnim medijima. Mi se svakodnevno
srećemo sa ogromnim brojem slika - u popularnoj kulturi, reklamama, vestima,
prodaji, pa, tek na kraju, u umetnosti. Slike koje vidimo imaju različitu
svrhu i uticaje, one u nama stvaraju širok raspon emocija i odgovora:
ugodu, želju, gađenje, bes, radoznalost, šok, konfuziju, ali i osećaj
povezanosti sa drugim ljudima... Uloge slika su raznovrsne, složene, višeslojne
i mogu da imaju više namena i poruka, što zavisi od konteksta u kome se
nalaze, kao i posmatrača koji im daje svoja tumačenja.
Gledanje nije pasivan čin. Svaki dan mi putem gledanja i posmatranja dajemo
smisao svetu oko nas. Kad gledamo s namerom, mi vežbamo da pravimo izbor
i vršimo uticaj -mi gledanjem pravimo aktivan izbor, odlučujemo da budemo
u komunikaciji, da utičemo na drugog ili dopuštamo da budemo pod uticajem.
Dakle, u gledanje je uključena i naša interpretacija i naše raspoređivanje
moći u komunikaciji.
Vizuelni mediji imaju svoja pravila i konvencije prema kojima su su organizovani
i koji nam pomažu da slikama damo određena značenja i da ih razumemo.
Kapacitet slika da utiču na posmatrače i potrošače zavisi od šireg socijalnog,
političkog i kulturnog konteksta u kojem su posmatrane. Konvencije prema
kojima su slike organizovane su kao znakovi na putu, moramo da naučimo
njihov kod da bi one za nas imale smisla i mi ih usvajamo do te mere da
nam dekodiranje ide gotovo automatski. Na primer, kada vidimo olimpijsku
baklju, trenutno znamo na šta se ona odnosi. Međutim, naše asocijacije
na simbole i kodove su daleko od fiksiranih. One su bogate, višeznačne
i neprestano se preobražavaju.
Slike nemaju vrednost same po sebi, već im mi dodeljujemo vrednosti -
novčane, socijalne, političke, estetske. Osim tradicionalnog estetskog,
javljaju se i novi načini vrednovanja. Na primer, dok se slikarska dela
vrednuju po kriterijumu jedinstvenosti, originalnosti, autentičnosti,
tržišne potražnje, TV slike se vrednuju na osnovu kapaciteta da pruže
informaciju i da brzo prenesu utisak na veliki broj ljudi.
Tehnologija slika ima centralno mesto u našem iskustvu sa vizuelnom kulturom.
Setimo se da većinu čuvenih umetničkih dela koja pripadaju evropskoj i
svetskoj kulturi nismo zaista videli, nego su nam dostupna putem reprodukcija
i fotografija u knjigama, sa postera, razglednica, iz televizijskih emisija.
Ta elektronski reprodukovana dela su često izmenjena u kompjuterskoj grafici.
Moderna sredstva kulturne komunikacije imaju potencijal koji nam omogućava
višestruke doživljaje koji bi mogli da preobražavaju naš unutrašnji život
- kada bi bila u službi ljudskih vrednosti. Slika mnogo direktnije iskazuje
ono što reči samo nagoveštavaju, ona može da nas podstakne na inicijativu,
oslobodi vremenskog i prostornog ograničenja i da pokrene slobodnu i stvaralačku
igru koja je svojstvena i čoveku i detetu. U takvoj slobodnoj igri, čovek
može da ima aktivan odnos prema svom životnom iskustvu. Međutim, za takve
doživljaje je potrebno biti vaspitan i obrazovan u duhu negovanja ljudskih
i kulturnih vrednosti, a to je danas isuviše skup i spor proces od kojeg
škola odustaje, a za koji porodica nema ni vremena, ni sredstava.
O deci u kontekstu masovne kulture
Programi prezentovani deci na njihovim specijalnim kanalima zloupotrebljavaju
dečju potrebu za iskustvima o svetu i posebno onu za dobrom pričom, jer
su napravljeni na tržišnim principima. Loš uticaj se odražava najviše
u uništavanju same srži svake dobre priče za decu jer ona nije više sama
sebi svrha. Danas dobra priča nije sama po sebi dovoljna. Uz nju u paketu
idu lutke, posteri, bojanke, igrice i mnogi drugi proizvodi koji donose
kapital na osnovu dečjih želja, jer ona se i dalje nakon priče podstiču
da nastave da doživljavaju svet mašte prikazan u priči. Deci se, u stvari,
oduzima mašta, i njihovi doživljaji ostaju na površini, a dobra zabava
nadvladava poruku priče.
Lek za sprečavanje površnosti doživljaja već u dečjem dobu se nalazi u
razvijanju osećaja za lepo, kritičkog mišljenja, zdrave distance između
svoje svesti i sredine u kojoj se dete nalazi, kao i u kreativnoj upotrebi
svih vidova izražavanja - rečju, pokretom, muzikom, bojom i različitim
oblicima. Takvo vaspitanje može da pomogne detetu da ostane u vezi sa
svojom unutrašnjošću. Zato je potrebno omogućiti mu što više umetničkih
aktivnosti u kojima ono može aktivno da učestvuje i stiče iskustva o sebi,
ponašanju u zajednici sa drugima, kao i o svetu u kome živi. U tom procesu
dete će biti u stanju da uspostavi čitavu mrežu unutrašnjih i spoljašnjih
veza i odnosa u sebi i sa drugima i da stekne svest o sebi, o svom vremenu
i drugim ljudima sa kojima gradi svoju društvenu stvarnost. Možda je najvažnije
od svega što će biti u mogućnosti da upozna sebe u ulozi stvaraoca, aktivnog
učesnika koji svojim postupcima i ponašanjem može da gradi i menja svoj
svet.
Takođe je važno da se kod deteta podstakne i sposobnost da bilo koji materijal
koji se nalazi u njegovom okruženju upotrebi u službi svoje duše i njenih
potreba. U tom slučaju, i najgori veštački materijal može da postane predmet
koji dečja mašta može da učini živim i dragocenim, ali ne treba zaboraviti
da nas živi nestrukturisani materijali, oni iz prirode, kao što su komad
drveta, školjka, kamen, lakše povezuju sa životom koji se u njima krije
od otuđenog tehnološkog okruženja. Oni nam pomažu da obnovimo veze sa
prirodom koje nam je savremena civilizacija sasekla, nudeći nam zauzvrat
tehnološku udobnost u domovima, koja nas na više načina slabi.
U savremenim humanističkim pristupima razvoju deteta smatra se da doživljaj
predstavlja meru rasta i preobražaja, a da dete treba da je u središtu
vlastitog doživljaja. Na taj način ono može da ima autentičnu i aktivnu
ulogu u oblikovanju vlastite stvarnosti i vlastite umetnosti. Dete kao
stvaralac biće sposobno da prepozna svoja vlastita osećanja i prave potrebe
i da misli slobodno i tako da preispituje svoju stvarnost. Znaće kako
da aktivno učestvuje u životu, da postavlja pitanja i traži zadovoljavajuće
odgovore. Znaće i kako da prepozna lepotu, da bude ushićeno, da se prepusti
igri i da ostane osetljivo biće.
Mnogo više od tehničkih sredstava kojima su deca izložena, za propuste
u dečjem odrastanju krivi su odrasli koji u njemu nisu prisutni. Da bismo
ojačali dete u ovakvim uslovima odrastanja, vrlo je važno da odrasli ne
budu lenji i ne propuste da budu uz dete kada je ono izloženo ogromnom
broju sadržaja koji do njega stižu putem masovnih medija.
O važnosti estetskog vaspitanja
Kao i u drugim naukama, koje su vremenom usložnjavale i umnožavale svoje
znanje, i u savremenoj pedagogiji su prisutni različiti pristupi koji,
kao nikada do sada, postoje paralelno i podjednako su vrednovani, od kulturno
- transmisionih teorija vaspitanja, zasnovanih na kultivisanju intelekta
i transmisiji informacija i kulturnim univerzalijama začetim još u antičko
doba, preko romantičarskih i humanističkih teorija koje se prvenstveno
bave unutrašnjošću deteta i samorealizacijom, do progresivističkih teorija
koje su nastale na osnovama postmodernizma i kapitalističkog pragmatizma.
Mnoštvo ideja i pristupa je donelo, pored raznolikosti i slobode, i određenu
konfuziju koja štetno utiče na obrazovanje i razvoj školskog sistema uopšte,
jer je zamagljeno ono što je bitno, bez čega se u pedagogiji ne može -
to su ljudske vrednosti koje su suština i osnovni cilj svakog obrazovanja.
I pored velikog broja teorijskih pristupa, treba imati u vidu da je situacija
"na terenu" sasvim drugačija, daleko od bogatstva ideja, dirigovana
ekonomskim odnosima i globalizacijom, u kojoj nema mnogo mesta za slobodan
razvoj potencijala deteta. Kao i u kulturi i umetnosti, i obrazovanje
je postalo roba, pa su obrazovni sistemi pod uticajem tržišnih zakona.
Cilj modernog obrazovanja je što brže i jednostavnije osposobljavanje
čoveka za ulogu u ekonomskim procesima proizvodnje. Izgradnja svestranog
i celovitog čoveka je skupa i spora i sve nedostupnija onima koji nemaju
novac za obrazovanje. Umno i duševno oslobođen čovek ne samo da nije potreban
u novom dobu, oslonjenom na filozofiju neoliberalnog kapitalizma, nego
predstavlja opasnost i smetnju u sistemu. Deca u školama napreduju na
osnovu kompetitivnog testiranja koje je standardizovano prema proseku
i koje ne prepoznaje nikakve individualne razlike. Napredak je omogućen
samo onima koji mogu brzo i spretno da se snađu u toj novoj tehnologiji
obrazovanja. Veliki broj dece ne uspeva u takvom sistemu da bude uspešno
i ostaje na marginama obrazovnog sistema, bez mogućnosti za pohađanje
dobrih i perspektivnih škola. Najgora posledica ovoga je što su takva
deca ne samo izgubljena za buduće društvo, nego što se, ne uspevši da
prepoznaju svoje ljudske potencijale i kvalitete, njihova životna energija
okreće u negativnom smeru i ona tako postaju teret čitavom društvu.
Principi ekonomskog poslovanja ušli su i u obrazovne sisteme. Školski
programi se formiraju na osnovu obrazovnih standarda koji se donose na
globalnom nivou, a uz pomoć statistike i prosečnosti donose se odluke
koje se tiču razvoja budućih generacija građana. Gde je u takvom obrazovnom
sistemu mesto vaspitanja umetnošću i razvijanju estetskih vrednosti?
Očigledno je da u ovakvim ekonomskim tendencijama u oblasti obrazovanja
nema mesta za estetske vrednosti i umetnost, ali to samo pokazuje da je
njihov značaj vrlo veliki. Da bi se deca odbranila od ovakvog duševnog
osiromašenja u procesu obrazovanja, estetsko vaspitanje je od suštinske
važnosti. Ono može da im omogući da spoznaju vrednosti ljudskog kulturnog
nasleđa i sebe samih. Estetsko vaspitanje se bavi stvarnošću na sasvim
drugačiji način, ono kultiviše čoveka u odnosu na njegov unutrašnji život,
uključuje emocije, intuiciju, sposobnost razlučivanja bitnog od nebitnog.
Estetske kvalitete predstavljaju onaj medijum preko koga čovek može da
se sretne sa pitanjima dobra i zla, laži i istine u ljudskom životu, da
postavlja pitanja o svojoj ljudskoj sudbini i i da nađe smisao u svom
životu. Spoznaja do koje čovek dolazi putem umetnosti je sintetička, trenutna,
celovita, ona povezuje misli i osećanja, stavove i delovanje i razvija
prijemčivost za lepo, dobro i istinito. Samo čovek kultivisan u estetskom
smislu imaće potrebnu slobodu da preispituje sebe i svoju ličnu i društvenu
stvarnost i biće sposoban da bude stvaralac kulturnih i duhovnih dobara.
Na praktičnom nivou, estetsko vaspitanje treba na prvom mestu da oblikuje
kod pojedinca smisao za estetske vrednosti, tj. za njihovo uočavanje,
doživljavanje, vrednovanje i ostvarivanje.
Sposobnost uočavanja lepog razvija se postepeno, sa razvojem čula. Najbolji
uslovi za njen razvoj su estetski oblikovana svakodnevica, kao i čistoća
i red u detetovom domu. Boravak u prirodi čini takođe važno okruženje
za razvoj sposobnosti uočavanja lepog. Ona je neophodna da bi se razvila
sposobnost doživljavanja, koje je u svojoj osnovi emocionalna. Emocionalna
sfera je povezana je sa celokupnim psihičkim životom, jer su u emocionalni
doživljaji uključeni u značenje i smisao koji pridajemo onome što uočavamo.
Sposobnost vrednovanja je povezana sa oblikovanim estetskim ukusom koji
posmatraču pomaže da razlikuje lepo od onog što nije. Estetski ukus je
složen fenomen koji je zasnovan na višim psihičkim funkcijama i relacijama,
a ne samo na čulnom. Razvija se upoznavanjem dece sa vrednim umetničkim
delima i postepenim otkrivanjem estetskih svojstava u njima, uz prikladna
tumačenja, koja ne treba samo da informišu, već i da inspirišu.
Sposobnost ostvarivanja je najviša u tom smislu što čini čoveka aktivnim
stvaraocem, a ne samo pasivnim primaocem utisaka. Aktivni stvaralac koristi
svoju svest i volju da bi izrazio vrednosti koje nosi u sebi.
Sposobnost prepoznavanja, doživljavanja i stvaranja lepog je svojstvena
samo čoveku. U procesu stvaranja umetničkog dela čovek ima duboko iskustvo
o sebi i svojim svojim stvaralačkim snagama. Kroz negovanje estetskog
čovek prepoznaje svoje autentične ljudske potrebe, po kojima se razlikuje
od drugih živih bića. U tom smislu je estetsko vaspitanje usko povezano
sa moralnim vaspitanjem.
Herbert Rid u svojoj knjizi " Vaspitanje kroz umetnost" oživljava
Platonov ideal po kome umetnost treba da je osnova vaspitanja. On čoveka
posmatra u njegovoj jedinstvenosti i smatra da su zadaci estetskog vaspitanja
razvoj mašte, jezika osećanja i moralnosti. Dakle, umetnost ima snagu
da podstakne celovit razvoj čoveka.
Tomas Manro naglašava da umetnost obuhvata sve aspekte ljudskog života,
da je oblik ljudskog iskustva koji čini ljudski život vrednim postojanja
i dodaje mu čar i značenje. Njegov ideal je čovek kao obrazovani "građanin
sveta" tj.onaj koji je osposobljen da prepoznaje kulturne i umetničke
vrednosti i da ih koristi u izgradnji svoje ličnosti.
Estetska kultura i vaspitanje umetnošću podjednako su potrebni i naučniku
i umetniku, jer svaki čovek je prvenstveno čovek i treba da živi u skladu
sa svojom ljudskom prirodom, koja uključuje osetljivost za lepo, dobro
i istinito. Nikola Tesla je otkrio obrtno magnetno polje tokom šetnje
po gradskom parku u Budimpešti, dok je recitovao reči iz Geteovog
Fausta. Leonardo da Vinči je, pored svojih veličanstvenih umetničkih
dela, bio i naučnik. Albert Ajnštajn je govorio da su sve religije, umetnosti
i nauke grane istog drveta. U ovim ličnostima, i ne samo u njima, već
u svim velikim ličnostima koja su stvarala velika dela su lepo, dobro
i istina bili neraskidivo isprepleteni.
Zaključak
Pitanje o realnom postojanju i važnosti lepog u životu čoveka je isto
kao i pitanje o postojanju boga. Mi intelektualnim putem nismo sposobni
da dođemo do odgovora, ali osećamo da je ovo pitanje veliko i značajno
za nas kao ljude, što nam ukazuje da čovek ne može do velikih i značajnih
istina da dođe, a da ne bude uključen u njihovo traženje potpuno, svim
delovima svog bića. Razvoj celovite ličnosti je pitanje opstanka ljudskog
roda, jer se znanja stečena bez uključivanja intuicije, savesti i osećanja
uglavnom preokreću protiv čoveka. Kakva je korist od znanja koje umanjuje
čovekovo dostojanstvo i ne pomaže mu da razvije svoje unutrašnje vrednosti?
Kakva je korist od sveta u kome nema mesta za emocije? Možemo završiti
visoke škole, a ostati neposobni da komuniciramo sa svojim unutrašnjim
glasom, svojim daemonom, kako ga je nazivao Sokrat.
Osećati nešto je za čoveka izuzetno važno, jer putem osećanja mi komuniciramo
sa svojom unutrašnjošću. Degradacija savremenog čoveka je povezana na
prvom mestu sa dezintegracijom njegovog procesa mišljenja, osećanja i
činjenja. Posledica ovog razdvajanja je konfuzija u kojoj čovek gubi kontakt
sa svojim unutrašnjim svetom. Konfuzija, otuđenje, briga i nesposobnost
čoveka da oseća radost života imaju koren prvenstveno u njegovoj nekontroli
čula, koja su okrenuta isključivo ka spoljnim utiscima. Lakoća sa kojom
se zadovoljavaju čula u spoljnom svetu učinila je teškim unutrašnje ovladavanje
njima.
Savremeni čovek je osvojio različite slobode koje su ga dovele do iluzije
da je slobodan da čini šta god hoće. Međutim, imamo razlog da se pitamo
da li je takva sloboda moguća za bilo koje živo biće? Ili svako ima slobodu
u kontekstu onoga što mu je genetski dato - da živi u skladu sa sobom
i svojom prirodom? Ako čovek već ima sposobnost da misli i oseća, da razlučuje
dobro od lošeg, lepo od ružnog, istinito od neistinitog, da li ostvarenje
njegove svrhe leži u prepuštanju zabavi i različitim beskorisnim vrstama
užitaka ili u tome da traži svoju suštinu i da se pita (jer on jedini
može i ume da se pita) šta je svrha njegovog života?
Spoljni svet ima kvalitet raznovrsnosti, ali u unutrašnjem, duhovnom svetu
postoji kvalitet jedinstva. Mi sa lakoćom prepoznajemo autentična umetnička
dela, ona nas iznutra dotiču na višestruke načine, u dodiru sa njima mi
imamo osećaj da saznajemo tajne o ljudskom postojanju, bez obzira kojoj
epohi i civilizaciji pripadaju, jer ona u sebi sadrže nešto univerzalno,
nešto što pripada svim ljudima. U njima se kriju ljudske vrednosti, od
kojih je ljubav kao arhetipska pokretačka sila ljudske evolucije , najmoćnija.
Istinu o ljubavi kao svojoj suštini čovek doseže samo kroz autentično
životno iskustvo, koje dolazi kroz iskreni trud i borbu, a koje je na
kraju nagrađeno osećanjem celovitosti i jedinstva, a tu umetnost igra
ključnu ulogu.
Literatura:
1. Božović, R. (2010): Spektakl i medijska kultura,
Kulture ritmova i spektakla, Časopis za teoriju i sociologiju kulture
i kulturnu politiku, Beograd, I - 12 - 52
2. Đorović, B. (2010): Svetovi tela, Kulture ritmova i spektakla, Časopis
za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, Beograd, II -
53 - 80
3. Gojkov, G. (2006): Didaktika i postmoderna, Visoka škola za obrazovanje
vaspitača, Vršac
4. Grandić, R. (2007): Prilozi estetskom vaspitanju, Savez pedagoških
društava Vojvodine, Novi Sad
5. Lukić, M. (1980): Elementarni problemi etike, Naučna knjiga, Beograd
6. Misailović, M. (1991): Dete i pozorišna umetnost, Zavod za udžbenike
i nastavna sredstva, Beograd
7. Nola, D. (1987): Dijete i kreativnost, Globus, Zagreb
8. Sri Satya Sai Baba, (2008): Educare - Human Values, Sri Satya Sai
World Foundation, Prasanthi Nilyam, Puttaparti
9. Tatarkjevič, V. (1976): Istorija šest pojmova, Nolit, Beograd
10. Uzelac, M. (2011): Uvod u estetiku, Visoka škola za obrazovanje
vaspitača, Vršac
11. Vigotski, S.L. (2005): Dečja mašta i stvaralaštvo, Zavod za udžbenike
i nastavna sredstva, Beograd
Veb - izvori:
12. Greenberg,C: Avant-gardde and Kitch, www.sharecom .ca/greenberg/kitsch
.html l
13. Dutton, D: On Kitch , www.denisdutton.com/kitsch macmillan.html
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|