Način
provođenja slobodnog vremena je jedna od određujućih karakteristika
stila života mladih a, kada su srednjoškolci u pitanju, upravo u tim
sekvencama dana mladi dobijaju slobodan prostor za lični (i grupni)
izbor. Tek kada pritisak odraslih popusti, kada se zaustave svakodnevne
rutine, mladi imaju priliku da pokušaju da otkriju ko su oni zaista,
šta i koga vole ili ne vole, šta žele da postanu. Za mlade, gotovo da
nema važnijeg vremena od slobodnog vremena.
Pojedini autori vide slobodno vreme kao proizvod postindustrijske ere
i navode da su i mladi upravo njen produkt, tvrdeći da se mladost i
ponašanje mladih gotovo u potpunosti mogu definisati vremenom oslobođenim
od obaveza. Prema jednom, nešto drugačijem, stanovištu način na koji
pojedine potkulturne grupe mladih provode slobodno vreme pod velikim
je uticajem životnih stilova odraslih predstavnika određene društvene
zajednice. Tako se može reći da se preko slobodnog vremena mladi približavaju
svetu odraslih.
Jedan od najvažnijih zahteva današnjeg vremena je kako da tradicionalnu
nastavu i školsku organizaciju osmisliti da učenici požele da aktivno
učestvuju u procesu svog vaspitanja i obrazovanja. Većina praktičara
i teoretičara pedagogije nastoji da tradicionalnoj školi da novi izgled
i pristup kako metodički i principijalno tako i šire, kako bi se potpomoglo
učenje. Na žalost u svemu tome postoje određena ograničenja. Menjanje
škole predstavlja dug i mukotrpan proces i zahteva angažovanje svih
učesnika vaspitno obrazovnog procesa.
Slobodno vreme u školi gubi smisao ako se na nov način ne bude organizovalo.
Aktivno učešće učenika i nastavnika u organizovanom slobodnom vremenu
zavisiće, pre svega, od motivacije nastavnika kao ljudskog faktora i
načina raspolaganja resursima kao što su prostor, vreme i oprema u školi.
iz dosadašnje prakse naše škole i iskustava razvijenih zemalja može
se zaključiti da je slobodno vreme:
• Faktor emancipacije učenikove ličnosti
• Uslovi za rekreaciju i odmor
• Mogućnost za socijalizaciju i humanizaciju učenikove ličnosti
• Slobodno vreme u funkciji samovrednovanja i samoidentifikacije učenika
(Đorđeviđ, D.:2003,43).
Pojam slobodnog vremena
Slobodno vreme je pojava koja je u naučnim krugovima postala veoma interesantna
šezdesetih godina dvadesetog veka kao pojava koja značajno utiče na
promene u životnom stilu. Jedan od prvih mislilaca, koji je u okviru
svojih teorijskih i empirijskih istraživanja obuhvatio oblast slobodnog
vremena i svojom koncepcijom uticao na mišljenje mnogih drugih kako
marksističke tako i građanske orijentacije, je Karl Marks. Za Marksa
slobodno vreme podrazumeva „vreme za slobodni razvitak“ (Marks,K. 1974
: 274) individua, njihovih duhofnih i fizičkih snaga i sposobnosti.
Razvijanje kapitala, prema Marksovom mišljenju, doprinosi stvaranju
pretpostavki da se radno vreme redukuje i stvore uslovi za nastajanje
većeg slobodnog vremena. Marksovo shvatanje je u velikoj meri uticalo
i na shvatanje naših teoretičara i kao orjentir i kao materijal za kritiku.
Analizom različitih shvatanja slobodnog vremena može se reći za slobodno
vreme:
• Da je društveno uslovljen fenomen, kako istorijski tako i klasno,
uslovljen je ekonomski, kulturno, naučno-tehnički i slično
• Da predstavlja integralni deo čovekovog vremena, zahvaljujući čijim
aktivnostima čovek stvara, razvija i određuje svoju suštinu, radnu i
individualnu.
• Da je vrednosno obojeno,što naročito dolazi do izražaja kroz razne
aktivnosti u slobodnom vremenu
• Da pretpostavlja (relativnu) slobodu izbora (Kačavenda-Radić,
N. 1986).
Slobodno vreme ima tri važne funkcije: odmor (rekuperacija), zabava
i razonoda, razvoj ličnosti (Dumazedier, 1967, prema ilišin, 2002).
Kroz slobodno vreme odvija se značajan deo socijalizacije mladih – deo
koji ih približava njima samima ali i društvu u kome žive. Pod organizovanim
slobodnim vremenom se najčešće podrazumeva vreme u koje nije ispunjeno
aktivnostima škole i nastave. Pregled interesovanja dece kod korišćenja
slobodnog vremena navodi na sledeće zaključke:
• Prvi rang zauzimaju aktivno-rekreativni sadržaji
• Zatim pokazuju interesovanje za pasivni odmor
• Estetsko-umetničke aktivnosti
• Humanitarne aktivnosti (Ješić,D., 2001, 72)
U dosadašnjim istraživanjima slobodnog vremena preovlađuju ona koja
akcenat stavljaju na pojedine aktivnosti mladih tokom slobodnog vremena
i posmatraju njihovu učestalost. Ukoliko postoji kategorizacija, ona
uglavnom nije dobijena empirijskim putem nego je teorijski zasnovana
i služi kao okvir za interpretaciju podataka. Tako se u nekim istraživanjima
slobodno vreme posmatra zavisno od toga da li je provedeno aktivno ili
pasivno, da li su vršnjaci ili odrasli ti koji usmeravaju aktivnost,
koje aktivnosti su prisutne, koje kompetence mladi angažuju baveći se
određenim aktivnostima.
U našoj zemlji poslednjih godina je zapažena tendencija mladih da izlaze
iz kuće u kasnim večernjim satima i da u kafanama, kafićima, diskotekama
i sl. i ostaju do ranih jutarnjih časova. Lekari ukazuju na pogubne
posledice takvog ponašanja i na fiziološke promene u samom mozgu, posebno
kada ovakvo ponašanje pređe u naviku. Prosvetni radnici se žale na apatiju,
bezvoljnost i letargično ponašanje kod učenika i nemogućnost normalnog
održavanja nastave. Pojava alkoholizma, narkomanije je povezana sa kasnim
izlascima i zadržavanjem na pomenutim mestima do ranih jutarnjih sati.
istraživanja Ješić Dragan pokazuju da većina mladih počinje da izlazi
jos u osnovnoj školi (54,3%). U velikom procentu (56,4%) učenici izjavljuju
da nemaju nikakvih ograničenja i da mogu da se vrate kad njima odgovara.
Ovim se postavlja opravdano pitanje, da li su i u kojoj meri učenici
sposobni za praćenje nastavnog procesa i opšte napore sledećeg dana,
ukoliko se kući vraćaju u ranim jutarnjim satima. Sigurno je da treba
tražiti rešenje u koordiniranom delovanju svih društvenih institucija
kako bi mladi kreativno i osmišljeno provodili vreme. (Ješić,D., 2001,72-78).
Van nastavne aktivnosti
Van nastavne aktivnosti su važan segment života i rada u školi. Osnovno
su obeležje savremene škole.
U van nastavnim aktivnostima moguće je prepoznati sklonosti deteta pre
nego na nastavnom času. Dete već svojim opredeljenjem za određene sadržaje
nagoveštava i nešto o svojoj jačoj strani. Mogućnost izbora je korak
ka slobodi i izražavanju u skladu s mogućnostima i afinitetima. Hoće
li to biti gluma, ples, otkrivanje pojedinosti o prirodi, zaštita prirode,
proučavanje običaja, prikupljanje
podataka o igrama koje su nekad bile popularne ili bavljenje ekologijom,
ili možda uživanje u novim pričama i razgovorima o ispričanom, manje
je važno.
Važnije je da učenici prošire vidike, a istovremeno bogate emocionalni
svijet.
Zadaci :
• Povezivanje, proširivanje i produbljivanje znanja, veština i navika
stečenih u nastavi i van nastavnim aktivnostima
• Usvajanje novih znanja, veština i navika
• Razvijanje interesovanja za društveno koristan rad
• Osposobljavanje za aktivnosti u slobodnom vremenu koje će biti u funkciji
razvoja vaspitanja i obrazovanja, prevencije svih vrsta zavisnosti,
zaštite i unapređivanja zdravlja
• Osposobljavanje za aktivno učešće u društvenom životu i njegovom demokratskom
razvoju
• Podsticanje dečijeg stvaralaštva – kreativnosti
• Osposobljavanje za komunikaciju, interakciju i kooperaciju sa drugima
• Omogućavanje upoznavanja drugih i drugačijih
• Omogućavanje učenja fleksibilnosti i tolerancije
Obrazovanje i slobodno vreme
Obrazovanje i slobodno vreme su pojmovi koje se nalaze u interakcijskom
odnosu, u međusobnoj vezi. Oni su pojmovno i istorijski delovi istog
procesa. Raspoloživo vreme možemo razumeti kao prostor koji čovek i
društvo mogu ispuniti svestranim razvojem sopstvenih znanja, sposobnosti
i proizvodnih snaga. Raspoloživo vreme obrazovanja nije privatizovano
vreme, nije protraćeno vreme koje predstavlja suprotnost i protivtežu
radnom vremenu, nego je vreme koje ostaje na volju za razvoj čoveka
i potvrđivanje ljudskosti. iz tih razloga su istorija teorije i prakse
obrazovanja i istorija raspoloživog vremena (dokolice ili slobodnog
vremena) delovi istog procesa. U obrazovanju se brišu granice između
rada i dokolice, radnog i slobodnog vremena. Školovanje se prepliće
sa radom, i to toliko da možemo govoriti o stapanju proizvodnog rada
sa obrazovnim aktivnostima. Upravo s obzirom na veliku količinu raspoloživog
vremena moguće je na višem nivou ujediniti rad i obrazovanje.
Predmet slobodnog vremena, ma kojim putem mu prišli, teško može biti
raspravljen bez tretiranja obrazovanja.
U tradicionalnoj školi odvija se preko redovne nastave, dodatnog i dopunskog
rada, fakultativne i izborne nastave ali i preko organizovanih takozvanih
slobodnih aktivnosti (klubovi, sekcije, učeničke organizacije). Škola
je socijalna sredina koja vrši nameran uticaj na razvoj učenikove ličnosti.
Struktura i sadržaj tog uticaja su definisani nastavnim planom i programom,
ali i ograničeni propisanom organizacijom rada, brojem učenika u odeljenju,
prostorom, brojem obaveznih nastavnih predmeta i obimnošću sadržaja
nastavnih predmeta. Vreme ostavljeno za ostale forme uticaja na razvoj
ličnosti može bitno doprineti da se učenik ispolji kao ravnopravni partner.
istraživanja profesora Đorđević Dušana koje je sproveo u školi pokazala
su da učenici starijih razreda veoma cene rad u društvenim i slobodnim
aktivnostima. Veliki broj njih žele da se prijave i učestvuju u radu
neke sekcije, učeničke organizacije, a njih 16% želi da rukovodi nekom
sekcijom. Ovo istraživanje pokazuje da je loša praksa u školama da se
u sekcijama angažuju samo odlični učenici jer se time zapostavlja veliki
broj učenika koji žele sa radom i učešćem u ostvarivanju sadržaja neke
aktivnosti da pokažu koliko i oni mogu. Potrebno je omogućiti svim učenicima,
bez obzira na uspeh, da se afirmišu svojim radom. Različita istraživanja
i iskustva pokazuju da učenici nepogrešivo tačno vrše izbor sekcije
prema svojim mogućnostima. isto ovo istraživanje pokazuje da je osećaj
zapostavljenosti veći što su učenici manje uspečni u nastavi.
Ovo istraživanje je isto tako pokazalo das u odlični učenici u 26% slučaja
izjavili da ih niko nije podsticao da se angažuju u nekoj sekciji, vrlo
dobri u 29%, dobri u 33% slučaja i dovoljni učenici u 44% slučajeva.
Osećaj zapostavljenosti raste što su učenici starijeg godišta.
Emancipacija učenika preko sadržaja u slobodnom vremenu je važna vaspitna
karika u razvoju ličnosti. Slobodu učenika da biraju sadržaje treba
podržavati od najranijih razreda. Preko realizacije sadržaja u slobodnim
aktivnostima se može sagledati i nastavnikov odnos prema tom vaspitnom
momentu, prema učenikovoj ličnosti i odnosu prema deci uopšte.
Aktivnostima u slobodnom vremenu može se ostvariti proces socijalizacije
putem različitih sadržaja. Humanizaciju međuljudskih odnosa i izgrađivanje
kulture komunikacije najlakše če se obaviti preko sadržaja slobodnih
aktivnosti van redovnih časova. Sama priroda rada u klubovima, sekcijama,
učeničkoj zadruzi, hour ili nekoj drugoj sekciji doprinusi da učenici
osete slobodnijim da iskažu sebe, pomognu drugima i međusobno se bolje
upoznaju. Mentor tih sekcija je tu da koordinira, sarađuje, on je tu
kao primer, model za rad i ponašanje.
U jednu sekciju, klub učlanjuju se ili opredeljuju za rad u nima učenici
sa sličnim sposobnostima, interesovanjima, shvatanjima… sama ta činjenica
utiče da se mladi sličnih opredeljenja bolje razumeju, da bolje međusobno
komuniciraju jer imaju isti motiv- dostići maksimum u poslu koji ih
motiviše.
Slobodno vreme može biti i u funkciji samovrednovanja, samoprocene i
samoidentifikacije. U slobodnim aktivnostima nema ocena ali postoji
nešto što je istovetno a to je da se osvoji prvenstvo, da se zaradi
priznanje u zavisnosti od aktivnosti. U sekcijama isti cilj imaju svi
članovi grupe. Tu je učenik u prilici da se javno uporedi sa boljim
ili gorim od sebe u nastupu i da nedvosmisleno odredi svoje mesto u
rangu na datom takmičenju.
Samovrednovanje i samoprocenjivanje se ne uči već se stiče u postupku
radi i javnog nastupa. Dakle da bi se ove sposobnosti razvile na pravi
način potrebno je što više ovakvih aktivnosti i dobra organizacija istih.
Bez realne slike o sebi nema ni pravilnog vaspitanja. Organizovano slobodno
vreme i aktivnosti u njemu će dati najbolju šansu da se taj važni vaspitni
cilj ostvari.
internom organizacijom rada sekcije potrebno je izvršiti što bolji izbor
mentora sekcija i aktivnosti kako bi se učenici vaspitavali na pravi
način.
Zaključak
Želimo li da kao društvo izbegnemo mnoga socijalno neprihvatljivo ponašanje
dece i mladih ( droga, alkohol, fizički obračuni mladih, dokoličarenje
i slično) potrebno je u školi ozbiljno programirati i izvršavati slobodne
aktivnosti. Tu će učenici naći zadovoljstvo, rad i dobru rekreaciju.
Dobra organizacija aktivnosti znači zadovoljstvo učenika u sportskim,
muzičkim, likovnim, tehničkim sekcijama i slično. Škola sa dobro organizovanim
sekcijama okuplja učenike oko interesantnih rekreativnih sadržaja, ne
zbog ocena, uspeha, diploma već radi dobrog korišćenja svog vremena
i samorazvoja. Odmor i rekreacija podstiču na stvaralaštvo, popravljaju
odnos prema radu i učenju. U porodici dok je dete jos malo treba razvijati
navike aktivnog odmora u igri, šetnji, trčanju (Đorđević. M, 1994:48).
Kulturu kreativnog odmora mladih treba da razvija i formira škola a
ne ulica i kafići. Dobro organizovane slobodne aktivnosti u školi popraviće
njenu dosadšnju sliku. Poslednjih godina je zapažena tendencija da mladi
izlaze iz kuće u kasnim satima i dolaze kući do ranih jutarnjih sati.
Najčešće imaju slabu kontrolu i roditelji i nastavnici nisu upućeni
u načine njihovog provođenja slobodnog vremena. Kako bi se to izbeglo
treba uposliti decu i dati im veće mogućnosti izbora vannastavnih aktivnosti
koje će oni iskoristiti za svoju afirmaciju i kako bi saznali nešto
novo. Treba im omogućiti da češće putuju, upoznaju nove ljude, kulture
i stiču nova znanja, da upoznaju različite jezike i pripreme se za ulazak
u svet rada.
Na taj način ih sprečavamo da se upuste u konzumiranje nedozvoljenih
sredstava ili se upuste u različite kriminalne aktivnosti za koje veliki
broj dece potvrđuje da radi ili proba zbog dosade, osećaja neispunjenosti
i kako bi otkrila nesto novo.
Škola i roditelji samim tim treba da uzajamno i organizovano deluju
kako bi deci bili dostupni adekvatni sadržaju njima i omogućiti im pravilan
rast i razvoj.
Literatura:
1) Ješić D. (2001): Uticaj porodice na sadržaj i provođenje slobodnog
vremena mladih, Pedagogija Pedagoško društvo Srbije, Beograd
2) Đorđević D. (2003): Pedagoški smisao slobodnog vremena, Pedagogija,
Pedagoško društvo Srbije, Beograd
3) Đorđević M. (1994): Kako uspešno vaspitavati, Gradina, Niš
4) Krivokapić,N. (2007): Pojimanje slobodnog vremena u savremenom
društvu do 80-tih godina dvadesetog vijeka, Filozofski fakultet, Nikšić
5) Marks,K (1974): Temelji slobode, Napred, Zagreb
6) Kačavenda-Radić (1986): Slobodno vreme i obrazovanje, Kulturni
život br.6-7
7) http://users.beotel.net/~nenadic/dokolica.html
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|