Intrageneracijski odnosi
Intrageneracijski odnosi između supružnika označavaju
da se radi o odnosima između odraslih i relativno formiranih ličnosti
koje na temelju sopstvene odluke i izbora zasnivaju porodičnu zajednicu
kao što je brak.To je intimni odnos dva pola,ne samo jedan društveni
odnos koji proizilazi iz uzajamnih osećanja i očekivanja,već bi trebalo
da nastaje i iz uzajamnih osećanja i afiniteta.Stoga i priprema supružnika
za brak pretpostavlja mnogo više emocionalno i psiho-socijalno sazrevanje
ličnosti supružnika,nego neko isključivo verebalno znanje koje se može
dobiti u specijalnim školama u kojima bi se obrazovali budući supružnici.Odnosi
između supružnika su određivani u zavisnosti od toga kakvo je mesto
zauzimao muž u porodici i kakvo se značenje pridavalo ženiAko se,u definiciji
položaja,pravi značajna razlika između muža-oca-ukoliko on označava
najvažniji položaj i obeležava status najpriznatijeg člana-a takvo se
značenje ne pridaje istovremeno i supruzi-majci,već je njen položaj
određen u funkciji položaja muža,tada je prihvaćen model porodičnih
odnosa,izgrađen na principu nadređenosti i podređenosti,a hijerarhijska
struktura je njegova nužna posledica.U takvim odnosima žena uvek mora
biti u senci muža,mora biti nevidljiva a uvek prisutna da bi omogućila
ostvarenje društvenih zadataka muža.Takav je bio položaj žena u patrijarhalnoj
porodici.Kada su statusi supružnika jednako definisani i kada se oba
supružnika tretiraju kao ličnosti koje se u uzajamnom odnosu ostvaruju,ostvaren
je demokratski model odnosa.Ukoliko su društvene norme koje određuju
karakter odnosa u porodici manje tradicionalno prihvaćene i ako je ostavljena
veća širina samim supružnicima da odrede sopstvene odnose,personalni
činioci će igrati veću ulogu.Međusobni odnos supružnika,oca i majke,pravi
je model za učenje i prihvatanje porodičnog ponašanja i odnosa za decu
i što je veći sklad između međusobnog ponašanja roditelja i njihovih
zahteva u vaspitnom procesu u pogledu odnosa koje ističu kao poželjne,utoliko
će vaspitanje teći bezbolnije i biti uspešnije i kao rezultat dati emocionalno
stabilne ličnosti.U raskoraku između međusobnog ponašanja roditelja
i modela koji nameću deci,treba najčešće trađiti izvore kako emocionalne
i psihičke labilnosti dece,tako i njihovog neprihvatanja roditeljskog
doma,usled osećanja otuđenosti,što se može manifestovati i u vidu bekstva
od kuće ili u raznim drugim vidovima delikventnog ponašanja.
Socijalizacija za porodični život počinje već u roditeljskoj porodici,gde
se dete najpre i najintimnije sreće sa modelom porodičnih odnosa.Tu
se predstava o porodici stiče mnogo više spontano,u kontekstu međusobnih
odnosa roditelja nego što se uči formalno.Ali,pošto dete učestvuje u
međusobnim odnosima roditelja,samo kao posmatrač,socijalizacija za buduće
porodične odnose ne može se u potpunosti postići u roditeljskoj porodici.Deca
će mnogo lakše i trajnije prihvatiti ono ponašanje koje neposredno doživljavaju
kroz odnose svojih roditelja,nego ono koje im se verbalno nameće kao
poželjno.
Intergeneracijski odnosi
Intergeneracijski odnosi su složeniji od intrageneracijskih,jer
se u ovom slučaju radi o odnosu između članova porodice različitih doba,tj.
o odnosu odraslih članova sa onima koji nisu odrasli,ili o dvema generacijama
odraslih. Zbog toga je mogućnost uzajamnog razumevanja smanjena,što
ne zavisi samo od vremenske udaljenosti jednih od drugih,nego i od istorijskih
prilika,koje mogu pojačati ili smanjiti vremensku distancu između generacija.Intergeneracijske
odnose možemo posmatrati u sledećim varijantama:roditelji-deca,majka-ćerka,majka-sin,otac-sin,otac-ćerka.Odnos
roditelji-deca je složen zbog toga što uloga roditelja zahteva da se
kombinuje autoritet i intimnost,što uspešno mogu savladati samo oni
roditelji koji su formirani kao ličnosti,koji su stabilni i koji u međusobnim
odnosima uspevaju da uspostave sklad između dužnosti i osećanja,pa ne
dolaze u teže konfliktne situacije.Svaki poremećaj u supružanskim odnosim
ili poremećaj ličnosti samih supružnika,odraziće se,vidljivo,u odnosu
prema deci-bilo u obliku zanemarivanja ili preterane brige,ili čak u
vidu netrpeljivosti i arogantnog odnosa prema deci.
Devis ističe sociološke i psihološke razlike između generacija koje
utiču na pojačavanje generacijskog sukoba.On polazi od teze da stariju
generaciju karakteriše realizam,a mlađu idealizam(prvi ozbiljnije shvataju
operacionalizovane ideale,a drugi su skloni utopijskim idealima).Devis
navodi da autoritet roditelja proizilazi iz činjenice da roditelji imaju
dužnost da odgajaju decu i da na njih prenose zahteve društva i kulture
i pomoću toga omoguće održavanje društvenog i kulturnog sistema,pa stoga
moraju imati privilegiju autoriteta,što zajednica i garantuje.Društvo
može,manje ili više,uspešno da reguliše odnose generacija,da smanji
ili pojača napetost između generacija u porodici.Primitivna društva
su dosta uspešno sprečavala generacijske konflikte na taj način što
su određene društvene položaje striktno vezivali za određenu starost.''Primitivna
društva'' su obezbeđivala postepeni prelaz iz jedne generacije u drugu,što
je bilo institucionalizovano,s jedne strane,ranim učenjem porodičnih
uloga i dužnost,a sa druge,ritualizacijom prelaza.U društvima savrene
civilizacije,gde je neposredno učešće dece u radu i životu zamenjeno
dugim školovanjem,deca sve sporije socijalno sazrevaju i sve kasnije
preuzimaju društvene uloge,što stvara osećanje isključenosti iz zajednice
i njenih zadataka i odgovornosti.Kako će biti regulisani odnosi između
generacija u porodici,zavisi od procesa socijalizacije,od toga kako
se on izvodi i koji mu se ciljevi postavljaju.Ako se socijalizacija
shvati isključivo kao prilagođavanje datim društveno-kulturnim uslovima
i roditeljskim zahtevima i vrednostima,javlja se osnova za sukob,jer
mlada generacija nije spremna da živi samo prilagođavajući se onome
što su očevi stvorili.
Intergeneracijski odnosi u porodici nisu determinisani samo porodičnim
uslovima i karakteristikama samih generacija,već imaju dublju osnovu
u društvu,u definiciji generacija i njihovog društvenog položaja i kulturnih
mogućnosti što se u procesu socijalizacije prenosi kao prihvaćen model
i na porodične odnose.
Odnosi među roditeljima
Sa stanovišta međusobnih odnosa roditelji mogu biti međusobni suparnici
ili se dopunjavati,mogu biti međusobno bliski ili udaljeni,međusobno
neposredni ili posredni,međusobno pravedni ili nepravedni,nestabilni
ili stabilni,međusobno nezadovoljni ili zadovoljni,kao i međusobno povezani
ili razdvojeni.Roditelji mogu biti i međusobno povezani samo preko deteta.
Roditelji međusobni suparnici su u stalnoj međusobnoj
borbi kako za roditelje,tako i za svoj udeo roditeljstva.Međusobno se
takmiče ko će biti bolji i uspešniji roditelj.Oni se međusobno ne dogovaraju,nema
sporazuma,u stalnom su konfliktu i jedno drugom nameću svoj tip roditeljskog
ponašanja.Za njih je važnije kome će se dete prikloniti,koga će više
voleti,ceniti,na čiju stranu će stati,nego šta će s njim biti i kako
će se razvijati.To su roditelji koji žele da imaju decu da bi se međusobno
dokazivali i da bi se dokazivali prema okolini.Iza takvog roditeljskog
takmičenja krije se egoizam,njihov lični interes,njihova zloupotreba
deteta za rešavanje ličnih problema i želja.
Roditelji koji se međusobno dopunjavaju su oni koji
se dogovaraju,sporazumevaju,sarađuju,po potrebi dopunjavaju i zamenjuju.Ovakav
odnos doprinosi razvoju ličnosti deteta jer deci nisu potrebni samo
majka ili samo otac već roditelji koji su u stanju da budu i majka i
otac.Biološke funkcije majke i oca ne smeju se poistovetiti sa njihovim
interpersonalnim funkcijama unutar roditeljstva.One moraju biti naizmenično
komplementarne i oslobođene svojih genetsko-bioloških ograničenja.
Međusobno bliski roditelji su jedno pored drugoga i
jedno uz drugo u svemu što se događa sa detetom.Reč je o međusobnoj
brizi na roditeljskom planu,što može ali i ne mora uključivati blizinu
i na drugim nivoima međusobnih odnosa.Često na dete jače utiče ono što
se događa između roditelja nego ono što dolazi od pojedinih roditelja,Zajedništvo
i blizina između roditelja bitno utiče na kasniji život deteta.Ono što
vidi da se dešava među roditeljima,kasnije i samo razvija u svojim odnosima
sa ljudima.
Međusobno udaljeni roditelji su razdvojeni kao roditelji,emocionalno
međusobno udaljeni.To je''mrtva'' roditeljska zajednica.Svoje roditeljstvo
ostvaruju u okvirima isključivog majčinstva ili isključivog očinstva.Detetu
se nameće nužnost opredeljivanja za majku ili oca,što je za njega veoma
mučno,pošto ono želi oba roditelja bez obzira na njihova neslaganja,bračnu
i seksualnu razdvojenost.Detetu su potrebni roditelji koji ga vole različito,ali
zajedno a ne odvojeno.Dete nije rođeno da bi rešavalo probleme roditelja,već
da roditelji njemu pomognu u rešavanju njegovog problema.
Međusobno neposredni roditelji jedno drugo poštuju,jedno
drugom veruju,rade na zajedničkom vaspitanju i nezi deteta.Njih veže
roditeljstvo a ne samo dete.Njima dete ne smeta,oni ga žele.Oni su zajedno
jer žele da budu roditelji.Njihovi odnosi su neposredno roditeljski
zasnovani na horizontalnom partnerskom nivou njihovog roditeljstva a
ne samo na vertikalnom nivou njihovih odnosa prema zajedničkoj deci.U
stanju su da ostanu neposredni roditelji i onda kad više nisu neposredni
braćni i seksualni partneri.To su roditelji koji prihvataju svoje roditeljstvo,kojima
ono nije nametnuto,niti im se slučajno dogodilo.
Međusobno posredni roditelji su oni koje povezuje samo
zajednička obaveza,dužnost,roditeljska funkcija,dete.Doživljavaju se
kao instrument preko koga priroda održava ljudsku vrstu.Veoma brzo se
prepoznaju po sadržajima komunikacije.Zanima ih dete,govore samo o njemu
a ne o svom roditeljstvu.Vole sebe ali ne sebe kao roditelje.Zajedno
su zbog deteta i za dete,ulažu u njega a ne u svoje roditeljstvo.Očekuju
da im dete sve uloženo vrati jer izvan njega ne nalaze ni zadovoljstvo
ni nagradu za svoj roditeljski napor.
Međusobno pravedni roditelji pokušavaju da budu objektivni
u proceni udela pojedinog roditelja unutar roditeljstva,kao i roditelja
zajedno u procesu celokupnog vaspitanja i razvoja deteta.Pravedno roditeljstvo
je ono u kome oba roditelja ravnopravno sudeluju u davanju i primanju,ulaganju
i dobijanju,žrtvovanju i uživanju.Majka i otac moraju biti međusobno
pravedni,objektivni,kritični,pošteni i oboje treba da ulažu u dete,da
imaju jednako prevo na zahvalnost deteta kada ono odraste i da oboje
uživaju u rezultatima svog roditeljstva jer oboje imaju pravo na svoj
deo roditeljstva.
Međusobno nepravedni roditelji su oni koji često svojataju
roditeljstvo.Ovakvo roditeljstvo uvek isključuje jednog roditelja bez
obzira na to da li roditelji žive ili ne žive zajedno.Unutar takvog
roditeljstva dete se prvi put susreće sa nepravednim međuljudskim odnosima
koji u njemu stvaraju osnov za nepoverenje,pravednu ravnopravnost i
partnerstvo među ljudima.
Nestabilni roditelji su oni koji često menjaju svoje
ponašanje što detetu uliva nesigurnost i kod njega razvija nepoverenje.Prevelika
nestabilnost odnosa među roditeljima šteti vaspitanju i razvoju deteta.Roditelji
često nestabilnost svog braka neposredno prenose i na roditeljstvo,nisu
u stanju da sačuvaju stabilnost roditeljstva,makar i sam brak bio ugrožen.Roditelji
treba da se menjaju u ponašanju prema detetu tokom njegovog razvoja,što
važi i za njihove međusobne roditeljske odnose.To ne smeta,već koristi
detetu.Nestabilni roditelji vole i mrze,prihvataju i odbacuju svoju
decu,a i međusobno se tako ponašaju.To često zavisi od postignutih rezultata
njihovog planiranog uticaja na decu.
Stabilni roditelji održavaju konstantnost svog roditeljstva
bez obzira na promenu niza okolnosti,kako u braku,tako i u razvojnim
fazama deteta.Održavaju svoje roditeljstvo bez obzira na ono što se
događa sa njihovom decom,bez obzira na smer njihovog razvoja i promena.Detetu
su potrebni stabilni roditelji da bi i samo postalo stabilno odraslo
i zrelo ljudsko biće.
Međusobno nezadovoljni roditelji su oni kojima se nisu
ispunila očekivanja,koji su nezadovoljni svojim roditeljstvom.Za njih
je roditeljstvo teret,ne žele ga,nezainteresovani su i nemotivisani
za aktivno obostrano sudelovanje u razvoju i održavanju roditeljstva.
Međusobno zadovoljni roditelji su spremni da ulažu
u održavanje roditeljstva.Dete je za njih objekt zajedničkog a ne pojedinačnog
zadovoljstva.Takvi roditelji uživaju ne samo u detetu već i u svom zajedničkom
roditeljstvu.To međuroditeljstvo zadovoljstvo je osnova zdravog i dobrog
roditeljstva u celini,uključujući i dete.Mnogi roditelji održavaju porodicu
i decu,ali ne i brak i roditeljstvo.Dete traži srećne i zadovoljne roditelje,a
ne nesrećne i nezadovoljne.Bračno i seksualno zadovoljstvo roditelja
je poželjno i važno,ali nije dovoljno i ne uključuje međuroditeljsko
zadovoljstvo.
Povezani roditelji su oni koji sarađuju,koji komuniciraju,koji
se dogovaraju i podnose.Njihov međusobni kontakt i kontakt sa detetom
razvijaju uporedo.Nastupaju zajedno kao roditelji i usklađuju svoj pristup
i stav prema detetu,deluju sa sličnih ili istih pozicija,omogućuju detetu
da ih doživljava zajedno i povezano.
Razdvojeni roditelji su međusobno nepoverljivi,bez
otvorenog kontakta,skloni međusobnom napadanju i optuživanju.Oni se
međusobno brane,opravdavaju,čuvaju svoju ugroženu individualnost.Spremni
su da se međusobno optuđuju ili brane zbog deteta. Međusobno ne pronalaze
zajednički interes za održavanje i razvijanje roditeljstva,a u odnosima
sa detetom naginju zloupotrebi deteta kao kompenzaciji onoga što ne
ostvaruju u međusobnom odnosu.
Takođe se spominje i fenomen trianguliranja,o kome
se govori kada se problematika odnosa među roditeljima pokušava rešiti
pomoću deteta ili kada se problem odnosa jednog roditelja i deteta pokušava
razrešiti uvlačenjem drugog roditelja kao trećeg.Dete je,u takvoj poziciji,bespomoćno
i nesposobno da se brani,da se isključi iz tog trougla,jer su mu roditelji
potrebni i ne može bez njih.
Međusobno prilagođavanje roditelja
Jedno od osnovnih obeležja roditeljskog tima je i njihovo međusobno
prilagođavanje u toku vaspitavanja deteta.Ono može biti na nivou prihvatanja
međusobne različitosti ili isticanja međusobne sličnosti.
Međusobno različiti roditelji ne kriju svoje razlike,već
im one služe kao stalni izazov i motiv kontinuiranog obostranog napora
za svakodnevno međusobno prilagođavanje i usklađivanje u okviru zajedničkog
roditeljstva.Oni se mogu složiti i uskladiti kao različiti.Dete ih sme
doživljavati kao različite jer se ta različitost roditelja detetu nudi
kao nešto poželjno i dobro.Različitosti se mogu ispoljiti i u vaspitanju
deteta,ali to ne znači da se ne može doći do zajedničkog zaključka i
delovanja.Neskrivanje različitosti i spremnost roditelja da kroz obostrani
rad dođu do sličnog i zajedničkog,pretvara se u najbolju praktičnu životnu
školu njihove dece.
Međusobno slični roditelji nastoje da prikriju svoju
međusobnu različitost.Za njih međusobna prilagođenost znači slaganje,isto
mišljenje.Oni pred sobom imaju idealizovanu sliku nekog savršenog sklada
bez ikakvih i najmanjih konflikata,neslaganja i suprotnih mišljenja.Decu
vaspitavaju u nerealnoj harmoničnosti u kojoj zapravo dominira popuštanje,a
ne slaganje.Njihova međusobna prilagođenost predstavlja homogenost u
celini već samo na površini,jer u dubljim slojevima njihovog ponašanja
dominira ne samo različitost već i potpuna suprotnost stavova i mišljenja.Dete
koje se vaspitava i odrasta u takvoj porodici kasnije nije često sposobno
da prihvati različitost u svojoj okolini,što bitno ograničava dijapazon
njegovog prilagođavanja životnoj stvarnosti.Obično dolazi do neslaganja
i suprotnosti mišljenja i stavova,posebno u ličnim partnerskim odnosima
u koje treba da stupi kao zrela ličnost.
Roditelji koji se prilagođavaju su oni koji nastoje
da menjaju sebe da bi se prilagodili drugom roditelju.Majka se prilagođava
ocu,otac majci a oboje detetu.To je jednostrano prilagođavanje sebe
drugome i to je ''žrtvovanje'' jednog roditelja drugom roditelju i detetu.Kod
dece to koči razvoj prema samostalnosti i individuaciji,što važi i za
drugog roditelja.Takvo roditeljstvo ne zadovoljava istovremeno oba roditelja,već
nužno dovodi do isključivog majčinstva i potisnutog očinstva unutar
patrijarhalne kulture koja se još uvek može naći u porodičnim sredinama.Takvo
prilagođavanje se obično veže za ženski pol,tj. za majku i žensku decu.
Roditelji koji prilagođavaju drugog roditelja su oni
koji nastoje da menjaju drugog roditelja,da ga prilagode sebi i svojim
potrebama,što nastoje da učine i sa detetom.Za neprilagođenost je uvek
kriv drugi i on se mora menjati da bi se razrešio neki međusobni konflikt.Svaki
od roditelja pronalazi uzrok problemu u drugome a ne u sebi.Takav način
međusobnog prilagođavanja ima suprotan efekat.Što više jedan traži od
drugoga da se menja,to se manje oboje menjaju i sve ostaje po starom.Obično
u takvim porodicama postoje svađe,konflikti,mržnja,optuživanja i vređanja.Vaspitanje
deteta u takvoj atmosferi je neuspešno i loše.
Roditelji koji se međusobno prilagođavaju ravnaju se
jedno prema drugom,menjajući sebe i nastojeći da menjaju i drugoga.To
znači menjati sebe i drugoga kako bi i jednom i drugom bilo bolje u
zajedničkom odnosu.Samo međusobno prilagođeni roditelji na obostrano
zadovoljavajući način su u stanju da omoguće detetu da normalno raste,razvija
se,osamostali se i da bez kompleksa napusti i počne razvijati i negovati
partnerske odnose.Takvim roditeljima dete ne treba da bi rešili svoje
međusobne probleme,niti da kompenzuju ono što ne dobiju u svojim međusobnim
odnosima.
Nezreli roditelji žele jedno drugo da pretvore u vlastitog
roditelja.To je tzv. trogeneracijsko roditeljstvo:prvu generaciju predstavlja
roditelj - ''roditelj'',drugu roditelj – ''dete'',a treću njihovo dete.Kulminacija
takve roditeljske nezrelosti jeste uvlačenje u taj oblik međuroditeljskog
prilagođavanja i samog deteta pa se ono povremeno pretvara u dete –
''roditelja''.Roditelj – ''dete'' regresivno se prilagođava roditelju
– ''roditelju''.Pod ovakvim prilagođavanjem podrazumeva se svako ono
prilagođavanje u kome se koristi ponašanje koje nije primereno hronološkom
dobu onoga koji se tako ponaša.Ako se odrasli ponaša kao dete,za njega
kažemo da je u regresiji.U takvim porodicama sputava se i roditelj i
dete.Tu se stvara nezrela porodična atmosfera koja je osnova mnogim
poremećajima ponašanja i ozbiljnim psihičkim problemima.
Zreli roditelji međusobne probleme rešavaju odraslo
i zrelo.Takvi roditelji ostaju na nivou odraslog partnerstva i ne pretvaraju
se međusobno u ''roditelja'' i ne uvlače dete u svoje probleme kao sredstvo
mirenja i rešavanja.To su roditelji koji ostaju odrasli i onda kada
su u krizi,kada im je teško i kad imaju bilo kakvih problema sa detetom.Ovakvo
roditeljstvo pretpostavlja zrelost ličnosti roditelja.Da bi bilo ostvarivo,roditelji
moraju održavati svoje roditeljstvo,svoje ličnosti,sebe zasebno i sebe
zajedno.To ne znači da povremeno neki roditelj ne sme biti ''dete'',ali
samo unutar bračnog partnerstva s drugim roditeljem,ne uključujući i
dete u tu igru.Roditeljske funkcije mogu obavljati samo odrasli i zreli
ljudi koji su samostalni,odgovorni i sigurni u sebe i svoje roditeljstvo.
Jednosmerno i kružno roditeljstvo
Dinamika roditeljskog tima može biti jednosmerna i kružna,sa ograničavajućim
ili stimulativnim uticajem na razvoj deteta,kruta ili prilagodljiva,aktivna
ili pasivna.
Jednosmerni roditelji za sve što se događa oko njih
i u vaspitanju dece smatraju odgovornim jedino sebe uz uverenje da mogu
direktnouticati na detetov razvoj,usmeravati ga i programirati ga..Za
svaki neuspeh u detetovom razvoju optužuju sebe i svoje ponašanje,kao
što za svaki uspeh deteta doprinos daju sebi i svojim aktivnostima.
Kružni roditelji prihvataju realnu životnu cirkularnost
interpersonalne dinamike kako u međusobnim odnosima,tako i u odnosu
prema detetu.Sebe i svoje dete smatraju učesnicima zajedničkog kružnog
životnog ciklusa unutar koga su i uzroci i posledice recipročno,kružno
uslovljeni.I dete i roditelji su i uzroci i posledice onoga što se događa
među njima.Cilj roditelja je stvaranje što povoljnijih uslova unutar
kojih se nesmetano može odvijati taj kružni proces detetovog razvoja
i vaspitanja.Za sve što se odgađa,dobro ili loše,zajednički udeo imaju
i roditelji i deca.Uspeh niko od članova porodice ne svojata,niti se
sva krivica prenosi na dete.
Roditelji koji ograničavaju razvoj deteta ne prate
razvoj deteta već ga razvijaju prema nekim svojim ciljevima,planovima
i programima.Cilj im je da dete oblikuju prema nekom svom modelu i da
ga unutar njega zadrže.Takvo roditeljstvo je štetno i za same roditelje,jer
oni samo ponavljaju vlastitu prošlost a ne koriste priliku da nastave
vlastiti razvoj,omogućavajući stvarni razvoj deteta.
Roditelji koji podstiču razvoj deteta prate razvoj
deteta i ne diriguju ga.Oni se razvijaju zajedno sa detetom,podstičući
ga na nove oblike ponašanja.Oni su otvoreni prema budućnosti,kako u
svojoj tako i detetovoj.Stvarno vole svoju decu i ne veruju da ona baš
sve rade loše i štetno.
Kruti roditelji su oni koji se strogo pridržavaju stila
međusobnih odnosa i komunikacije,bez obzira na to da li takvo ponašanje
zadovoljava ili ne zadovoljava njihove i detetove potrebe i odgovara
li to trenutnoj situaciji i razvojnoj fazi deteta.Roditelji se sve više
brinu za tačno izvršavanje ''pravilnika'' nego za ono što se stvarno
događa sa njima i detetom
Prilagodljivi roditelji ne robuju uhodanim načelima
i pravilima ponašanja.Njihova pravila ponašanja se menjaju,razvijaju
i uvek se ponovo sporazumno oblikuju,prilagođavaju novonastalim situacijama
i potrebama roditelja i dece.Ovakvo roditeljstvo služi roditeljima i
deci,umesto da roditelji i deca robuju pravilima.
Pasivni roditelji ne ulažu puno napora u održavanju
međusobnih odnosa a samim tim niti odnosa sa decom.Oni smatraju da sve
treba prepustiti vremenu jer je ono najbolji lek.Čekaju i pasivno posmatraju
šta će se dogoditi umesto da aktivno rade na tome da se dogodi nešto
bolje i korisnije kako za njih tako i za decu.
Aktivni roditelji ne održavaju samo sebe već i ono
što se događa između njih.Ne brinu se samo o detetu već i o odnosima
i komunikaciji između njih i deteta.Oni moraju razgovarati i o sebi,svom
međusobnom ponašanju i odnosima prema detetu.
Budućnost i ciljevi savremenog roditeljstva
Da bi dete postalo čovek,potrebna mu je pomoć odrasle osobe.Ta pomoć
predstavlja roditeljstvo u najširem smislu.Određeni ciljevi savremenog
roditeljstva su:
1. Uključivanje deteta u širi interpersonalni ekosistem,u zajednicu,u
ljudsko društvo. Roditelji ne smeju dete vaspitavati i podizati
za sebe,već ga moraju socijalizovati.Deca se moraju osposobiti da napuste
roditelje i porodicu da bi našli sebe i stvorili porodicu.
2. Uključivanje deteta u interpersonalnu cirkularnost uže i
šire zajednice. Roditeljsko vaspitanje mora da ima za cilj
da osposobi dete za dijalog,dogovaranje, sporazumevanje,razumevanje
i međusobno poštovanje unutar ljudske zajednice.To je pravi put da ono
postane srećno,zadovoljno i da zajedno sa drugima razvije zajedništvo.
3. Vaspitanje deteta za kvalitetne interpersonalne odnose u
užoj i široj društvenoj zajednici. Roditelji su prvi model
međiljudskih odnosa za dete.
4. Učenje deteta kvalitetnoj interpersonalnoj komunikaciji.
Zadatak je roditelja da dete nauče da komunicira i sa drugima a ne samo
sa njima.Oni moraju širiti komunikacijski potencijal svog deteta.
5. Učenje deteta interpersonalnom prilagođavanju. Da
bi odraslo i postalo aktivan i koristan član ljudske zajednice,dete
se mora naučiti međusobnom prilagođavanju drugima.Ta funkcija roditeljstva
pripada osnovnim ciljevima porodičnog vaspitanja.
L i t e r a t u r a:
Dr Radovan Grandić, Prilozi porodičnoj pedagogiji, 2007.god., Novi Sad
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|