Cilj moralnog odgoja usmerenje na formiranje slobodne, humane i
moralne ličnosti koja će tokom svoga života težiti uspostavljanju
istinskih ljudskih odnosa, u kojima će čovek biti najvrednije biće,
ceniti se i poštovati njegovo dostojanstvo i gde će se ostvariti bratstvo
i jednakost svih članova ljudske zajednice. Ovako postavljen cilj
moralnog vaspitanja pretpostavlja da su učenici- odgajnici usvojili
postavke i norme u potpunosti pravila i principe ljudskog morala,
da su ih prihvatili emotivno i da praktično deluju u svom životu u
skladu sa njima iz etapa procesa moralnog formiranja logički slede
i zadaci moralnog vaspitanja odgoja i to:
- upoznavanje morala i njegove teorije,
- razvijanje moralnih uverenja i stavova,
- formiranje navika moralnog ponašanja i delovanja
- odgoj pozitivnih osobina volje i karatkera,
- formiranje i negovanje smisla za etičke vrednosti.
2. Upoznavanje morala i njegove teorije
Iz prve etape moralnog formiranja – formiranje moralne spoznaje
proizilazi ovaj zadatak moralnog odgoja. Moralna spoznaja kako znamo
znači moralno obrazovanje čiji je cilj upoznavanje i usvajanje moralnih
pojmova i kategorija, pravila i principa, moralnih shvatanja i odnosa
znači upoznavanje sa zakonitostima morala i etike kako bi se ratlikovalo
dobro od zla, moralno od nemoralnog i slično. Mladi moraju znati šta
je moral, čemu služi i kakvi su njegovi zahtevi sa obzirom na ljudske
postupke. Upoznavanje morala i njegove teorije jako je značajno u
procesu moralnog formiranja. Stičući znanja o moralu odgajnik se osposobljava
da pravilno vrednuje svoje ponašanje, ponašanje drugih ljudi i da
zauzima kritičan stav prema takvom ponašanju i delovanju. Ostvarivanje
ovog zadatka zahteva da se kod mladih ličnosti formiraju sposobnosti
za ocenjivanje moralnih vrednosti koje se manifestuju u međuljudskim
odnosima u različitim situacijama. Upoznavanjem odgajnika sa moralnim
vrednostima u društvu i osvetljavanjem određenje moralne kategorije
u konkretnoj situaciji, omogućit ćemo mu da aktivnim uključivanjem
sebe u društvenu delatnost postigne sposobnost da ispravno ocenjuje
svoje postupanje. Pri razvijanju moralne svesti jako je važno razvijanje
odgovornosti prema sebi i društvu. Čovekovo ponašanje treba da zavisi
o vlastitoj kontroli, što afirira odgovornost pred sobom i društvom.
Sa razvojem ljudske svesti razvija se i njegova samosvest. Što se
ličnost više osamostaljuje, što više više postaje svestan svoje vlastite
aktivnosti i njene efikasnosti, to je i veća njena samosvest, koja
mu postaje merilo za njegovu vlastitu aktivnost i odlučivanje. Tu
samosvest u moralnom životu nazivamo savešću. Savest je znači, savest
o vlastitoj krivici zbog pogrešnog postupanja i oslobađanje zbog pravilnog
delovanja.
3. Razvijanje moralnih uverenja i stavova
Usvajanje moralnih saznanja nije dovoljano za pravilno moralno postupanje
odgojnika. Nakon moralnih spoznanja daljni korak u moralnom odlikovanju
odgojnika je formiranje moralnih uverenja i stavova. da bi kod odgojnika
formirali moralna uverenja i stavove nije dovoljno formalno usvojiti
moralne pojmove, kao npr. drugarstvo, prijateljstvo, humanizam - da
znaju šta je to, već je potrebno formirati kod njih unutrašnji aktivan
odnos i stav prema moralnim pojmovima i kategorijama da ih oni prihvate
kao vlastite stavove i da postupaju i deluju u skladu sa njima. Uverenje
se u odgajniku mora izgraditi. Ono je emocionalno obojeno. Onaj ko
formira uverenje kod odgojnika mora i sam duboko verovati u ono o
čemu govori. Neophodno je imati jasne i sugestivne stavove i interpretirati
ih odgajnicima emocionalno. Veliku podršku pri formiranju uverenja
odgajateljima pružaju primeri iz života i iz literature. Emocionalni
odnos prema najbližima kod deteta se počinje formirati veoma rano.
Prvo se javlja simpatija, pa ljubav, osećanje drugarstva, poštovanje
prema starijima, ljubav prema radu, osećanje odgovornosti, dužnosti.
Posebno karakteristično za čoveka je osećanje časti i ponosa. U doba
puberteta posebnu pažnju treba posvetiti razvitku osećanja ljubavi,
poštovanja suprotnog pola i razvijanju humanih odnosa među polovima.
Treba suzbijati strah, zavist i mržnju. Na kraju treba posebnu pažnju
posvetiti razvoju patriotizma-kao najdublje i najsloženije emocije,
koja predstavlja ljubav prema domovini. Odgoj emocionalnog života
treba usmeravati tako da moralna osećanja postanu pokretačka snaga
ponašanja i delovanja u skladu sa ciljem i zadacima moralnog odgoja.
Jako važno u tome su pravilni odnosi prema odgajnicima, topao odnos
sa njima, poštovanje ličnosti odgajnika i pravilna organizacija života
i rada.
4. Formiranje navika moralnog ponašanja i delovanja
Iz treće etape moralnog formiranja – etape formiranja moralnog ponašanja
i delovanja prizilazi terći zadatak moralnog odnosa. Ovim zadatkom
nije obuhvaćena cela ova etapa već samo formiranje moralnih navika.
Mlade treba vežbati u moralnim postupcima i tako formirati moralne
navike. Navike doprinose da se odgajnik u određenim okolnostima vlada
onako kako treba . Ukoliko su formiranje pravilno i dobro one osiguravaju
tačne i adekvatne postupke u raznim životnim situacijama: u porodici,
školi, radnoj organizaciji, tokom jela, u komunikaciji sa ljudima...
Od navika zavisi odnos pojedinaca prema drugim ljudima, pa one predstavljaju
temelj ponašanja. O moralnim navikama zavisi i odnos pojedinaca prema
radu, dužnostima i obavezama, prema pravilima zajedničkog života.
Škola je dužna podsticati i razvijati kod dece dobre moralne navike
a odstranjivati loše i negativne. pored toga dužna je stvarati takve
životne situacije u kojima se deca mogu i vežbati moralu i kod sebe
formirati moralne navike.
5. Odgoj pozitivnih osobina
U različitim zivotnim situacijama potrebno je postupiti u skladu sa
moralnim stavovima. Takvo ponašanje traži snagu volje i čvrstinu karatketa.
Odgoj pozitivnih osobina volje i karatkera kod odgojnika je jedan
od veoma bitnih zadataka moralnog odgoja. Kod odgojnika treba razvijati
pozitivne voljene osobine kao što su:odlučnost, inicijativnost, smelost,
čvrstina, izdržljivost i upornost, a suzbiajti negativne osobine u
koje ubrajamo: kolebljivost, lenjost, površnost, nesamostalnost, neodgovornost...Volja
je tesno povezana sa karatketom, zato se često kaže da je volja kičma
karaktera Odgoj moralne svesti, emocija i volje, čoveku daje određeni
moralni lik. Pod karakterom podrazumevamo osnovne karatktetistike
moralnog lika čoveka po kojima se on ističe kao moralna ličnost u
svim svojim postupcima. Karakter se razvija od najranije dobi do kraja
života. Krajnji cilj moralnog odgoja je formiranje pozitivnog karaktera.
Kod odgojnika treba razviajti pozitivne crte karaktera kao što su:
čestitost, pravičnost, istinoljubljivost, druželjubljivost, radinost,
svestnost, tačnost, skromnost, kritičnost, samostalnost, doslednost
i dr.
5.1. Samostalnost
Samostalnost je osnovni uvjet da moralno formirana i celovita ličnost
postane samostalna. Ličnost se mora osposobiti za vlastito odlučivanje,
prerasti u svoje nagone i organsek potrebe, razvijati svoje interese
i ciljeve. Bez samostalnosti delatnost čoveka je želja drugih, ličnost
je u njemu zakržljala. Njegova osećanja su površna, a volja je pasivna.
zato je važan zadatak odgoja, razvoj samostalnosti. Razvoj samostalnosti
odvija se u odgojnom procesu i tesno je povezan sa svim drugim odgojnim
naporima. Uvjet za razvoj samostalnosti predstavlja poverenje u čoveka,
bez koga se samostalnost ne bi nikad razvila.
5.2 Doslednost
Doslednost je osobina karaktera koja je neophodna za harmonijski
razvoj ličnosti. Ova osobina znači vernost prema ličnosti. Ova osobina
znači vernost prema samom sebi, ali se manifestuje prema društvu.
Odgajnika treba tako usmeravati da od običaje, vrednosti i zakonitosti
u postupanju skladno i dosledno izražava i ispunjava. Na taj način
ćemo ga osposobiti da postupa samostalno i odgovorno. Ličnost koju
karakteriše doslednost strano je kolebanje između mnoštvo uticaja,
ona postupa iz uverenja. Pogrešnu doslednost koja se ispoljava u vidu
tvrdoglavosti i dogmatičnosti treba nastojati otkloniti iz odgajnikove
ličnosti.
5.3 Kritičnost
Kritičnost predstavlja osobinu karaktera koja se ogleda u sposobnosti
čoveka da ocenjuje vrednost vlastitog postupanja prema sebi i prema
okolini i da ocenjuje pojave spoljneg sveta. Tesno je povezana sa
doslednošću i pomaže čoveku da se oslobodi tvrdoglavosti i dogamtičnosti.
Lakše je imati kritički stav prema spoljnjim odnosima i pojavama nego
prema samom sebi. U razvijanju kritičnosti treba imati u vidu Kantovu
poruku: „Budi prema drugima takav kako želiš da oni budu prema
tebi; ne čini drugima ono što ne želiš da čine tebi“ . Kao intelektualno-moralna
osobina kritičnost osposobljavanja za razlikovanje dobta i zla, pravde
i nepravde, istine od laži, naučne istine od dogme...Takvo razlikovanje
pomaže kod formiranja slobodnog i samostalnog čoveka.
5.4 Formiranje i reagovanje smisla za etičke vrednosti
Jedan od zadataka moralnog odgoja predstavlja razvijanje smisla
za etičke vrednsoti. Negovanju toga smisla doprinosi formiranje moralne
spoznaje, moralnih uverenja, moralnog ponašanja i delovanja. Za formiranje
i negovanje smisla za etičke vrednosti važan je i bitan izgrađen sistem
vrednosti. Važan zadatak svih društvenih faktora(škola, porodica,
društvo) je da stvaraju takve odgojne situacije u kojima smisao za
etičke vrednosti.
Literatura
[1] Tarik Obralić, „Pedagogija I“.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »