Folklor u predškolskom uzrastu dece
U svetu najmlađih i u njihovim svakodnevnim igrama značajno mesto zauzima
muzika. Dete se od jutra susreće sa različitim zvucima preko raznih mas
medija, televizije, radija,... U vrtićima i školama u okviru vaspitno-
obrazovanog rada preciziraju se i zadaci iz oblasti muzičkog vaspitanja
kojim se utiče na razvoj muzičkih sposobnosti dece. Izvodeći muzičke igre,
pevajući, slušajući muziku dete doživljava muziku i svet oko sebe.
Muzičko stvaralaštvo kod dece se javlja vrlo rano, ali svoj vrhunac
između četvrte i pete godine, kada je dete već ovladalo potrebnom tehnikom
pevanja i jednostavnim pokretima koje može da kombinuje u okviru igara
sa pevanjem. Interes i želja deteta da proizvodi razne zvukove, upućuje
dete za raznu upotrebu muzičkih instrumenata.
Da bi se podsticalo dečje stvaralaštvo potrebno je uspešno primenjivati
muzičke zadatke: podjednako negovanje lepog i izražajnog pevanja, skladnim
izvođenjem muzičkih igara i slušanja kvalitetne kompozicije. Programski
zadaci doprinose da dete slobodnije i odlučnije deluje u stvaralačkim
zadacima.
Stvaralaštvo pokretom
Stvatalaštvo pokretom ima višestruki značaj za psihofizički razvoj najmlađih.
Putem izvođenja muzičkih igara stečena su iskustva o skladnom i lepom
pokretu. Dete ne izmišlja pokrete već kombinuje i poznate pokrete koje
je usvojilo. Igre često predstavljaju opasnost za razvoj kičmenog stuba
i mišićne građe najmlađih. I zbog toga je potrebno obezbediti jednostavne
igre za decu koja će uspešno uuticati na psihički i fizički razvoj.
Tokom pevanja pesme, možemo zapaziti da dete pravi jednostavne pokrete
rukama, glavom ili čitavim telom
Dečji interes da slobodno stvara zvuke
Dete pokušava različitim predmetima da stvara zvukove i to treba podržati
i dalje podsticati. Da bi moglo dete uspešno da koristi muzičke instrumente
mora da se upozna sa njima, ali ne i da zapostavlja instrumente koje mu
je priroda dala. U cilju da se postigne što veća spretnost poželjno je
da se sa decom izvode i jednostavni ritmički pokreti pljeskanje dlan o
dlan, prstima o prste, ili lupkanje nogama o pod, samo petom, samo prstima
itd. Da bi deca tokom igre proizvodila različite zvukove i melodije potrebno
je obezbediti određeni broj instrumenata. Pored ovih instrumenata prebalo
bi da imaju instrumente napravljene tako da deca mogu da ih povežu sa
predmetima iz prirode.
Dečje stvaralaštvo treba negovati tokom predškolskog doba, a i podsticati
kako bi u toku daljeg školovanja došlo do punog izražaja stvaralačkog
potencijala deteta.
Scenska primena narodnih igara
Scenska primena narodnih igara vezana je za rad sa decom u okviru folklornih
grupa, družina, osnovnih škola, sastoji se u izboru materijala, proučavanja
i odabranog materijala, povezivanje u celine, koja treba na najbolji način
da predstavi područje, kraj, selo. To je moguće na više načina koji zavisi
od znanja koreografa.
U radu sa decom treba biti naročito oprezan kada su u pitanju manja
deca, jer o pravoj scenskoj postavci ne može biti govora. O njoj treba
razmišljati samo onda ako se kao etno materijal uzmu dečje igre i sve
ono što prati psihofizičke mogućnosti dece ovog uzrasta.
U radu folklorne grupe dece mlađeg uzrasta treba da autentične igre
povezivati u spletove ili smeše bez većih koreografskih zahvata. Sama
interpretacija dece nosi lepotu i šarm, koji se ničim do dečijim ne da
nadoknaditi. Zbog toga je potrebno znalački odabrati određen broj narodnih
igara različitih po strukturi, sadržaju, oblicima i povezati ih u celinu.
Lepota pri kazivanju narodne igre treba da se sastoji u spontanom izvođenju
dece, njihovog doživljaja igre i jednog dečijeg izraza.
Skladna celina izabranih izbornih igara, koja odgovara uzrastu treba
da sadrži interesantnija prostorna rešenja i raspored igara na sceni,
veću dinamiku, slike, gradiciju toka izvođenja, kvalitet interpretacije
kako igre tako, tako i pesme u muzike, kostima i odgovarajućih elemenata
koji egzistiraju na zahtev koreografa. Pri tom narodna igra može da zadrži
svoju osnovnu strukturu, obrazac i stil.
Deca mogu svoj program izvoditi u narodnim nošnjama, što je najlepše,
ali i u jednoobraznim kostimima koji su po meri njihovih godina. Urednost
u odevanju, frizuri, ponašaje na sceni doprinose takođe opštem utisku
izvedene numere.
Značaj i mesto narodnih igara u vaspitanju dece
Narodne igre su jedan od oblika narodnog stvaralaštva. One su tesno
vezane za život naroda, te stoga održavaju njegov duh, njegova shvatanja,
zasnovana na materijalnoj i duhovnoj kulturi u pojedinim etapama društveno-
istorijskog razvitka naših naroda. Narodne igre zauzimaju i danas vidno
mesto u životu velikog dela naših naroda, mada je nekad njihova uloga
bila znatno veća.
Bogatstvo narodnoh igara izvire iz dubokog smisla naših naroda da svoj
unutrašnji život, težnje i osećanja izraze igrom, pokretom. Velika raznovrsnost
osnovnih elementi, formacija i stilova, svedoči o neiscrpnoj i bujnoj
mašti koja je u ovoj oblasti narodnog stvaralaštva našla svoj snažni izraz.
Pratnja igara pesmom ili muzičkim instrumentima, uz veliki broj ritmova
i melodija, od najjednostavnijih do najsloženijih, predstavlja takođe
blago od ogromne vrednosti sa gledišta muzičkog folklora. Čitav niz motiva,
po karakteru različitih, podstakao je narod i dao mu povod za igru. U
narodnim igrama izražena su najraznovrsnija osećanja i raspoloženja- od
radosti do tuge, od humora do ozbiljnosti, od skromnosti do razigrane
oblasti, i niz drugih.
Svestranija primena narodnih igara kod dece doprinela bi rešavanju niza
zdravstveno-higijenskih i vaspitno-obrazovanih zadataka. Razvijanjem svih
dimenzija ličnosti izgrađivao bi kod dece smisao za izražavanje lepog
kroz pokrete, smisao za kulturno ophođenje muđu ljudima itd... Narodne
igre bi takođe korisno poslužile u organizovanju zdrave i kulturne razonode
mladih.
Izbor igara zavisiće pre svega od uzrasta, sposobnosti i sklonosti onih
sa koji mi se radi, a isto tako i od cilja koji se želi postići primenom
narodnih igara.
Zaključak
Narodne igre imaju veliki vaspitni značaj u radu sa decom. Upoznavajući
narodne igre dece upoznaju kulturu svog naroda.
Narodne igre utiču na razvoj fizičkih sposobnosti. Kroz narodne igre
razvija se motorika dece. U njima muzika određuje karakter pokreta, brzinu
i preciznost. Iskonska potreba svakog bića je potreba za pokretom. Ti
pokreti predstavljaju egzistenciju i esenciju samog života. Pokret je
sinonim života. Čovek se izražava kroz pokrete svog tela i iskazuje svoja
osrećanja. Deca imaju potrebu za igrom i narodne igre imaju za cilj negovanje
društvenog i estetskog vaspitanja dece.
Literatura:
1. Đurić B. i Janković R. - Srpske narodne igre
2. Mirković Radoš K. – Psihologija muzičkih sposobnosti
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|