|
Slobodno vreme i kultura
Kao
relativno nova kulturno istorijska pojava, slobodno vreme će najverovatnije,
uskoro postati nezaobilazna preokupacija brojnih nauka, posebno društvenih,
i jedna od najatraktivnijih tema našeg vremena. Kada je reč o slobodnom
vremenu, uvek se stavlja akcenat na aktivnosti koje će ispuniti to
vreme i način na koji će pojedinci biti usmeravani u pozitivnom pravcu.
Višak slobodnog vremena neophodno je iskoristiti za emancipaciju ličnosti
pojedinca i obogaćivanje njegovog života pojedinostima koje ne može
priuštiti usled obaveza kojima je preokupiran.
Treba nastojati da se u slobodnom vremenu zadovolje kulturne potrebe
pojedinca, ali za to je neophodna određena psihofizička spremnost
pojedinca i odredjeni fond slobodnog vremena. Potrebu za slobodnim
vremenom imaju i deca i mladi i veoma je važno to vreme organizovati
u pozitivnom pravcu i omogućiti raznovrsnost aktivnosti koje će im
biti dostupne kako bi svako zadovoljio svoje lične interese i kako
bi se doprinelo njihovom razvoju.
Kada se govori o kulturi u slobodnom vremenu, akcenat se stavlja na
potrebu pojedinca za kulturnim sadržajima i razvijanje njegovih interesovanja
prema novim, nepoznatim sadržajima. Treba omogućiti pojedincu raznovrsnost
kulturnih sadržaja i ukazivati mu na sve opcije koje može iskoristiti
u obogaćivanju svog slobodnog vremena.
U 21. veku sve više se govori o uticaju masovne kulture u ispunjavanju
slobodnog vremena, što ide na štetu tradicionalne, klasične kulture.
Mas – mediji sve više potiskuju kulturne institucije kao što su biblioteke,
pozorišta, muzeji a opada i vrednost obrazovnih institucija. Sve više
se u prvi plan ističu zabava, ispunjenost slobodnog vremena propagandom
i sadržajima koji ne podstiču intelektualnu aktivnost već svode pojedinca
samo na posmatrača i sve više ga pasiviziraju.
Masovna kultura doprinosi tome da pojedinac gubi svoj kuturni identitet
i postaje samo deo mase, pa je zato veoma važno kako će se i kojim
sadržajima ispuniti slobodno vreme mladih, jer od kvaliteta aktivnosti
i sadržaja koji im se pružaju u slobodnom vremenu zavisi i to dali
će se oni okrenuti određenim oblicima društveno neprihvatljivog ponašanja.
1. Pojam slobodnog vremena
Postoje različita određenja slobodnog vremena. Objašnjenje pojma slobodno
vreme moguće je pronaći u raznim studijama, monografijama i enciklopedijama.
– U pedagoškoj literatuti pojmom slobodno vreme označava se “ vreme
koje pojedinac ispunjava i oblikuje prema vlastitim željama, bez bilo
koje obaveze i nužde” (Pedagoška enciklopedija 2, 1989:353).
– Dumazedier je dao sledeću definiciju slobodnog vremena:
“ Slobodno vreme je skup zanimanja kojima se jedinka može do mile
volje predate, bilo da se odmori, bilo da se razonodi, bilo da razvije
svoje dobrovoljno društveno učešće, svoje informisanje ili svoje naknadno
obrazovanje, pošto se oslobodila svih profesionalnih, porodičnih ili
društvenih obaveza”. On je svakodnevni život podelio na 3 dela:
rad, obavezu van rada i slobodno vreme i pokazao je da da neobavezno
slobodno vreme ima tri značajne funkcije: odmaranje koje se ispoljava
u osposobljavanju za rad; zabava, funkcija koja oslobađa od dosade.
Treća funkcija se odnosi na razvoj ličnosti i ona oslobađa od navike
koja teži da kretanje, vladanje, svakodnevne ideje ograniči na automizme
i klišee. Ona omogućuje šire, slobodnije društveno učešće i nesebičnu
negu tela i duha. Ona pruža nove mogućnosti za dobrovoljnu intgraciju
u život rekreativnih, kulturnih, društvenih grupa. Ona omogućuje slobodno
upotpunjavanje afektivnih ili intelektualnih znanja, negovanje sposobnosti
stečenih u mladosti, ali koje su uvek prevazilažene neprestanom i kompleksnom
evolucijom društva (Todorović, 1984: 76).
– Slobodno vreme obično se definiše i kao vreme izvan radnih obaveza,
porodičnih dužnosti i fizioloških potreba, kojim pojedinac samostalno
raspolaže po vlastitom nahođenju i preferencijama. To su vreme i mogućnosti
koje slobodno posedujemo da se nečim bavimo po vlastitoj želji. Slobodno
vreme je vreme aktivnog odmora, razonode, pozitivnog razvoja, socijalizacije,
humanizacije i stvaralačkog potvrđivanja ličnosti. Bitna odlika tako
shvaćenog slobodnog vremena stoga nije besadržajno traćenje vremena,
nego kreativno osmišljavanje vremena koje pojedincu ostaje na raspolaganju
nakon ispunjavanja zadatih obaveza ( Previšić, 2000).
– Drago Branković i Mile Ilić opredeljuju se za pojam
slobodnog vremena koji je definisan na Drugom kongresu pedagoga Jugoslavije.
Prema toj definiciji, slobodno vreme predstavlja onaj vid vremena kojim
pojedinac raspolaže ili ga koristi slobodno izvan profesionalnih, porodičnih
i društvenih obaveza, pojedinačno, grupno ili kolektivno, a na osnovi
prirodne i društvene uslovljenosti u skladu sa svrsishodnošću društvene
stvarnosti u kojoj pojedinac živi i deluje ( Branković, Ilić, 2003:358).
– Georges Friedmann pravi razliku između slobodnog
i oslobođenog vremena. Po njegovom mišljenju, oslobođeno vreme je celokupno
vreme izvan obaveznog rada. Međutim, to nije vreme u kome može doći
do izražaja njegov slobodan izbor. Slobodno vreme označava onaj vremenski
interval koji je oslobođen svake obaveze, u kome ličnost pokušava da
se izrazi po izboru i da se, ako poseduje sposobnosti i sredstva, razvije.(Božović,
1979)
– Max Kaplan izlaže dve kategorije mišljenja o slobodnom
vremenu. Na osnovu prvog mišljenja on ističe sledeće formulacije slobodnog
vremena: slobodno vreme kao količina vremena kvalitativno različitog
od drugog vremena; slobodno vreme kao sloboda od onih aktivnosti koje
moraju da se izvrše; slobodno vreme kao cilj za razliku od rada kao
sredstva; slobodno vreme kao minimum obaveza prema drugima, čak i prema
sebi, prema rutini; slobodno vreme kao rekreacija, priprema za akumulaciju
energije, za rad ili znanja; slobodno vreme kao samousavršavanje bilo
u studiranju ili u sticanju novih iskustava; slobodno vreme kao društvena
kontrola, pri čemu se koristi vreme drugih da bi se na njih uticalo;
slobodno vreme kao društveni simbol klasnog položaja, starosti ili uspeha;
slobodno vreme kao stalno priticanje stavova i motivacija; slobodno
vreme kao psihološka ili emotivna potreba, kao što je terapija ili psihički
odmor. Ovakva subjektivna interpretacija pojma slobodnog vremena govori
i o njegovoj ograničenosti i nepodobnosti za naučnu anlizu. Na osnovu
drugog mišljenja Kaplan navodi sledeće esencijalne elemente slobodnog
vremena, prema kojima slobodno vreme podrazumeva: antitezu radu kao
ekonomskoj funkciji; prijatno iščekivanje i sećanje; minimum nedobrovoljnih
obaveza koje društvena uloga povlači sobom; psihološku percepciju slobode;
blisku povezanost sa vrednostima kulture; uključivanje celokupnog opsega
od nedoslednosti i nelogičnosti do vrednosti i odgovornosti; često,
ai ne i obavezno, aktivnost prožetu elementom igre.
– Max Kaplan je takođe proučio i identifikovao tipove
slobodnog vremena u odnosu na kreativne vrednosti. Prvi tip slobodnog
vremena prepoznat je tamo gde je jedna osoba direktno povezana sa drugom
osobom u svom slobodnom vremenu. U ovom tipu slobodnog vremena kraativnost
može biti minimalna pošto su ljudi u stanju nonšalantne opuštenosti
koja je daleko od kreativne samopotvrde i koncentracije kojom se stiže
do predela kreativnosti. Drugi tip slobodnog vremena temelji se na čovekovoj
povezanosti sa drugim ljudima na način intezivne uzajamnosti. U ovom
tipu slobodnog vremena, koji je više nego proces, kreativnost povezivanja
sa drugima leži u uzajamnom stremljenju prema zajedničkom cilju. Pojava
vođa i sledbenika, grupne solidarnosti i slabosti skreće pažnju na dinamičku
stranu ovog procesa koji može da varira od nevažnog zbivanja do značajne
aktivnosti. Treći i četvrti tip slobodnog vremena razlikuju se po načinu
prilaženju svetu. Putovati, fizički ići u susret svetu i ostati u stanju
nepokretnosti, u svojoj sobi dok sredstva masovnog komuniciranja dovode
svet nama – dva su načina odnošenja prema sebi i prema svetu. Četvti
tip slobodnog vremena dolazi do izražaja kada smo suočeni sa svetom
preko štampanih stranica, televizijskog ekrana, pretežno kod svoje kuće.
Peti i šesti tip slobodnog vremena su igra i umetnost. Kaplan smatra
da igra pruža čoveku mikrokosmos sveta: slobodu kroz red i discipline,
moralnost svojstvenu sportu, saradnju koja se slobodno može preneti
i na svet izvan igrališta. Kreativna vrednost igre i igračkog elementa
sastoji se, pored ostalog, u majstorstvu protivnika, ali, više od toga,
ona je sadržana u savlađivanju samog sebe u trenutku suočavanja sa organizovanim
i nepredvidljivim okolnostima prostora igre. Poslednji tip slobodnog
vremena nastaje u susretu sa zagonetnim svetom umetnosti. Specifičnost
ovog oblika slobodnog vremena sa stanovišta kreativnih vrednosti je
u tome što se njegova polivalentnost ne može posmatrati izolovano i
nezavisno od ostalih oblika slobodnog vremena (Božović, 1979: 25).
– Blanka Filipcova definiše slobodno vreme kao vreme
koje čovek može da upotrebi neposredno za sebe, vreme u kome maksimalno
pripada sam sebi, u kome može da radi više nego ikad – ono što ga zabavlja,
što mu donosi radost, zabavu i odmor, a time, dakle, i izvesnu korist.
Ona ističe i da (a) slobodno vreme u kvantitativnom pogledu čini onaj
deo vremena van radnog procesa koji preostaje po odbitku: (1) funkcija
koje su spojene s radom, ali se ne mogu uračunati u radon vreme; (2)
celokupnog prekovremenog rada; (3) rada koji je posvećen obezbeđenju
domaćinstva; (4) vremena koje se utroši za jelo, ličnu higijenu, spavanje;
(b) sadržinu slobodnog vremena čini najraznovrsnija skala aktivnosti,
počev od najmanje vrednovanog utroška vremena kakvo je dokono pričanje,
preko takve aktivnosti čiji je karakter na granici rada i slobodnog
vremena, pa sve do sportske, kulturne, studijske i političke aktivnosti
(Božović,1979: 60)
Većina teoretičara slobodnog vremena, bilo da govore o njegovim funkcijama
ili o njegovim principima, stavlja u prvi plan lične sklonosti čoveka,
počev od odmora, rekreacije i razvijanja fizičkih sposobnosti do potpunog
intelektualnog i opštekulturnog razvitka. Slobodno vreme, po mišljenju
mnogih teoretičara, kroz razonodu i najrazličitije vidove opuštanja
i relaksacije popravlja psihofizičke štete koje su proizveli nehumani
uslovi rada.
Slobodno vreme već se ispoljilo kao pojava čije su granice neodređene
i neuhvatljive, a sadržaji neujednačeni i protivrečni. Zato bi svako
određenje slobodnog vremena moralo uzeti u obzir stepen mogućnosti čoveka,
da kao celovita i slobodna ličnost, samostalno i svesno određuje svoju
egzistenciju, svoj odnos prema sebi i prema svetu.
Ne postoji sveobuhvatna definicija slobodnog vremena , bar ne još uvek,
jer sam pojam slobodno vreme za svakog autora predstavljha različito.
Uglavnom, svi se slažu da je to vreme koje pojedinac ispunjava dobrovoljno,
u kom nema obaveze i dužnosti koje mora ispuniti. Zato je i veoma bitno
da ga svaki pojedinac iskoristi na najbolji mogući način, inspirativno
i sadržajima i aktivnostima koji će podsticati njegovu kreativnost i
stvaralaštvo i na taj način doprineti stvaranju novih kulturnih tekovina.
2. Pojam kulture
U traganju za preciznim određenjem kulture najčešće se javljaju shvatanja
o potrebi definisanja dva pojma kulture: kultura u širem smislu (sve
ono što su ljudi stvorili) i kultura u užem značenju (duhovno stvaralaštvo).
Kultura u širem značenju određuje se tako da se pod tim terminom podrazumevaju
sva dostignuća čoveka i ljudskog društva, odnosno materijalna i duhovna
dobra. Takvim određenjem kultura se shvata kao integralni deo života
u totalitetu. Iz takvog shvatanja proizilazi da je društveno – istorijski
karakter bitna odrednica kulture. Analizirajući shvatanja više autora
V. Antić dolazi do sledećih saznanja: a) kulturu poseduje samo čovek,
b) kultura je način života s poštovanjem normi ponašanja, c) kultura
je širi pojam od društva, jer uključuje, pored duhovnih, i materijalna
dobra, d) kultura održava i prenosi tradiciju, e) kultura uključuje
znanje, verovanje, umetnost, moral, zakone i običaje, f) kultura integriše
intelektualnu i umetničku komponentu, g) kultura označava proizvodnju
novog mišljenja, podstiče otkrića i stvaralaštvo i i) kultura doprinosi
duhovnom razvoju pojedinca u zajednici. Navedene odrednice kulture
omogućavaju sagledavanje odnosa kulture sa slobodnim vremenom, a posebno
one odrednice koje apostrofirajukulturu kao način života, kulturu
kao stvaralaštvo i kulturu kao podsticaj duhovnog razvoja pojedinca
u zajednici. Za slobodno vreme najznačajniji konstituenti kulture
su: jezik, društvena pravila, vaspitanje, društvena svest, religija,
filozofija, moral, umetnost, nauka i razni oblici zabave i sporta.(Branković,
2009).
Ljudska kultura je jedinstvena jer se najveći njen deo prenosi s generacije
na generaciju složenim sistemom komunikacija. Ljudi su jedina stvorenja
koja se svojom kulturom koriste u prilagođavanju okolini, kod ostalih
to čini priroda. Samo ljudi imaju kulturu tj. sistem navika i običaja
koje usvajaju i predaju dalje kao sebi svojstven način prilagođavanja
okolini. Raznovrsnost kultura govori o želji različitih društava da
zadrže svoje običaje, načine ponašanja, moral i da ne dopuste uplitanje
drugih kultura u svoju, mada u modernom svetu to je sve manje izraženo.
3. Kultura u slobodnom vremenu
Društveni značaj kulture promenio se ublažavanjem društvenih suprotnosti,
izrazitih klasnih antagonizama, ali se veoma komplikovao ekspanzijom
masovne kulture, koja se pojavila mnogo pre nego što je idejno društvo
uspelo da ustali metode za masovno razvijanje stvaralačkih sposobnosti
ljudi i njihovo kreativno angažovanje.
Udeo televizije u razvoju ličnosti i njenom duhovnom životu veoma
je naglašen i protivrečan. Izvesni teoretičari smatraju da je “čovek
slobodnog vremena” – čovek televizije”. Ovo pojednostavljeno tumačenje
ipak izražava deo istine o čovekovim preokupacijama u slobodnom vremenu,
a i o njegovoj zavisnosti od televizije koja svojim načinom izražavanja
i uticaja određuje, u izvesnoj meri, i čovekov stav prema svetu. Televizija
svakako vrši i veoma izrazit uticaj na uobličavanje čovekovog karaktera
i njegovih kulturnih horizonata, ali naivno bi bilo verovati da je
ljudska priroda bezgranično savitljiva i da je , prosto, proizvod
spoljašnjih uticaja.
Kulturni sadržaji slobodnog vremena javljaju se i kao uslov za razvoj
afiniteta i sposobnosti pojedinca i kao uslov intelektualne lenjosti,
umora, praznine i otuđenja. Po mišljenju antropologa Edgara Morina,
slobodno vreme stvara, nasuprot profesionalnom radu, uslove jednog
novog privatnog života, postaje središte života.
Kada govori o kulturnoj aktivnosti u slobodnom vremenu, Paul Chauchard,
ističe da je prisustvo ovih aktivnosti izuzetno značajno ne samo da
bismo uvećali svoja znanja, već naročito da bismo razmišljali. Prema
tome, sam rad kojem se slobodno pristupa, koji nam je prijatan i koji
nema nameru da pruži tehničko i profesionalno znanje, već da nas otvori
prema svetu, i da nam dozvoli da budemo humaniji – eto konačno rada
koji se može smatrati slobodnom aktivnošću i adekvatnim sadržajem
slobodnog vremena. U duhu ovakvog viđenja kulture u čovekovom životu
i njegovom slobodnom vremenu, ovde se kulturna potreba prepoznaje
kao vrednost koja će bitno uticati na čovekov unutrašnji preobražaj,
kao bitna stimulativna pretpostavka ostvarivanja čovekovih sposobnosti
i mogućnosti njegove prirode.
Kulturna aktivnost se ne bi smela odvojiti od čovekovog slobodnog
života koji bi do kraja odgovarao njegovim ljudskim potrebama. Zato
bi kulturna aktivnost, pored relaksacije i razonode, predstavljala
prostor konteplativnog i stvaralačkog, jedinstvo aktivnog i misaonog
života. Ta aktivnost će pomoći čoveku da u sebi prepozna neslućena
prostranstva svoga duha i da ga kultivišr. Ona će mu pomoći da se
približi drugima putem stvaralačke uzajamnosti i plodne komunikacije.
Tako bi kulturna aktivnost bila isto što i aktivan život, život u
kome bi se sačuvala suština slobode i slobodan izbor. Na taj način
ostvarila bi se interakcija između kulture i celovite čovekove aktivnosti.
Tako bi kultura proizašla iz same akcije, a akcija, posredstvom kulture,
dobila bi svoje puno opravdanje. Kvalitet slobodnog vremena sigurno
će zavisiti od kvaliteta “duhovne zajednice”, ali više od svega zavisiće
od “kvaliteta ličnosti”. Novi oblici kulturnog života, nove potrebe,
raznovrsne i bogate, obezbedile bi takvu kulturnu potrošnju u kojoj
će doći do punog izražaja subjektivna strana ljudske aktivnosti i
težnja za samoostvarivanjem.
Povratak kulture kao posebne delatnosti čovekovoj integralnoj praksi
– da bi pored ostalog, postala i sadržaj društvenih i proizvodnih
odnosa, da bi označila punu humanizaciju individue i društva – nije
moguće realizovati bez čovekove vlasti nad materijalnim svetom, nad
prirodnom i veštačkom sredinom, s jedne, i nad samim sobom i svojim
unutrašnjim svetom, s druge strane. Pad velikog broja tradicionalnih
vrednosti i duboki mentalni preokret čoveka našeg vremena, praćeni
snagama kulturnog razvoja koje teže univerzalizaciji i uniformnosti
racionalno organizovanog društva – stavlja ljudsko iskustvo i društvenu
praksu pred potrebu obnavljanja uslova u kojima bi došlo do odbrane
kulturnog stvaralaštva i njegovog integriteta (Božović, 1979: 183)
4. Masovno – potrošačka kultura i slobodno vreme
U modernom dobu, u novom društveno – istorijskom kontekstu, nastaje
jedna nova kultura koja se najčešće terminološki određuje kao masovna
kultura. Suština tog novog doba, pa i masovne kulture, izražava se
zahtevima za što većom proizvodnjom, potrošnjom i profitom. U novom
dobu dolazi do automatizacije rada, znatno se povećava životni standrad,
a menjaju se potrebe i navike stanovništva. U tom novom masovnom kulturnom
ambijentu čovek se povlači u imaginarno koje je nerazdvojno od realnog
i mitskog. Takva kultura omogućuje bekstvo u svet u kome vladaju pustolovina,
kretanje, neobuzdana akcija. Suštinu pojma masovna kultura određuju:
a) stvaranje kulturnih sadržaja koji imaju karakter široke potrošnje,
b) primena standardizovanih klišea u proizvođenju i korišćenju kulturnih
sadržaja, c) postojanje širokih mogućnosti korišćenja kulturnih sadržaja,
d) svođenje funkcija masovne kulture na masovnu, relaksirajuću i zabavljačku.
Z. Golubović pod pojmom masovna kultura podrazumeva takve proizvode
kulture koji se stvaraju specijalno za široku potrošnju i koji se
proizvode prema standardizovanim klišeima; koji se mogu koristiti
bez napora, bez pripreme i sa minimalnim nivoom obrazovanja; koji
se stvaraju sa ciljem da informišu, da relaksiraju i da zabave publiku
i takvu proizvodnju u kojoj su oni koji proizvode i oni koji troše
te proizvode anonimni. Praktično, masovna kultura pretenduje da ostvari
dve osnovne funkcije: funkciju zabave mase i funkciju informisanja,
koja se često svodi na propagandu. Strukturu masovne kulture čine
tri osnovne konstitutivne komponente: masa (publika) koja konzumira
kulturu, kulturni sadržaji zabavnog karaktera i sredstva masovne komunikacije.
Funkcija ove kulture u slobodnom vremenu je zabava i bežanje iz sveta
rada. Osnovni princip na kojem funkcioniše masovna kultura jeste dopadljivost.
Uspeh se ne iskazuje umetničkim vrednostima, već sticanjem popularnosti,
finansijskim i drugim efektima.
Masovnost ne znači automatski i negativne karakteristike kulture.
Masovnost može imati negativne konotacije ako se kultura izričito
veže za ekonomske vrednosti. Stoga neki autori smatraju da pored masovne
u modernom dobu postoji i potrošačka kultura.(Branković, 2009).
Za širenje svojih proizvoda i uticaja, masovna kultura koristi sredstva
masovne komunikacije, s kojima se najčešće ova kultura i poistovećuje.
Putem medija, odnosno štampe, televizije, radija – sadržaj masovne
kulture, poruke raznih vrsta i informacije bivaju distribuirani i
najpristupačnijih i do najudaljenijih potrošača. U svetu prepunom
novih događaja, informacija i proizvoda, u kom pojedinac ima osećaj
zbunjenosti i nesigurnosti, mediji imaju ulogu vodiča oslobađajući
ga samostalnog izbora između više mogućnosti.
Kulturno stvaralaštvo u masovnoj kulturi teži univerzalnosti i stoga
se pridržava jasno utvrđenih standarda, odnosno pravila pri izradi
kulturnih dela kojima će ostvariti upliv u sve slojeve i narode. U
masovnoj kulturi stvaralac je profesionalac, čiji je posao da stvara
proizvode prema kriterijumu dopadljivosti i prometnosti. Njegova inventivnost
svodi se na osluškivanje i praćenje prometnih učinaka stvorenog dela
i njegovo prilagođavanje univerzalnim težnjama primaoca. Uspeh proizvoda,
pri tom, nipošto ne leži u njegovoj vrednosti merenoj umetničkim kvalitetom
već komecijalnim efektom i veća proizvodnja se ne ostvaruje zbog povećanih
kulturnih potreba pojedinca već prvenstveno potreba kapitala. (Krivokapić,
2008: 66).
5. Multikulturalizam i slobodno vreme
Multikulturalizam je novo terminološko rešenje kojim se želi iskazati
nova društvena stvarnost u sferi kulture u multinacionalnim društvima,
koja su sve brojnija. Multinacionalna društva nastaju seobama stanovništva
koje su uzrokovane konfliktima, ekonomskim krizama, ali i migracijom
radne snage.
Na kraju prošlog veka otpočeo je proces afirmacije kultura „malih
naroda“ i nacionalnih manjina. Nadnacionalna kultura bez obzira na
koju se naciju ili geografsko područje odnosi, nema futurološku šansu.
Multikulturalizam kao nova paradigma kulture može imati futurološku
vrednost. Suštinu multikulturalizma čini opredeljenje društva za istovremenim
razvojem zajednice sa različitim kulturnim identitetima. To znači
da se kulturni koncept temelji na sprečavanju nacionalne diskriminacije
i stvaranju uslova za participaciju i stvaranje kulturnih dobara za
sve pod istim uslovima. U takvoj društvenoj atmosferi uspostavljaju
se bliske veze i odnosi između naroda i kultura.
Protagonisti multikulturalizma smatraju da se on ispoljava u dva oblika:
zaštitni multikulturalizam i ofanzivni multikulturalizam. Zaštitnim
se izražava odbrana kulture svake grupe ili pojedinca u cilju sprečavanja
diskriminacije u kulturi bez obzira na njene aktere. Zaštitni multikulturalizam
čini opredeljenje prema kom pripadnici jedne kulture nastoje sačuvati
svoje od drugih, ali i tuđe od sebe, odnosno sačuvati i negovati svoje
korene, svoju religiju, karakteristike porodičnog života i prijateljstava...
Ofanzivni multikulturalizam protivreči sam sebi i zasniva se na secesiji
i etničkoj čistini ili monokulturalizmu. Praktično ostvarivanje zaštitnog,
pa i nasilnog multikulturalizma čine dominantni pojedinci ili manje
grupe. Međutim, stvarni multikulturalizam počiva na saradnji i razumevanju
različitih i integraciji vrednosti iz više kultura. On čini društvo
(državu) kulturno bogatijom, vrednijom i zanimljivijom.
Multikulturalizam predstavlja i nov izazov za slobodno vreme. Iz aktivnosti
slobodnog vremena, koje su temeljene na jednoj kulturi, sada se stvara
nova društvena klima zasnovana na paradigmi razumevanja kultura. U
takvom društvenom kontekstu slobodno vreme kojim raspolaže svaka individua
se može koristiti slobodno i dobrovoljno. To znači da ličnost bira
i one kulturne aktivnosti i sadržaje koji mogu zadovoljiti njene potrebe
i interesovanja. Za multikulturalni aspekt slobodnog vremena veoma
su bitne posebne kompetencije. Takve kompetencije su brojne i mogu
se svrstati u 3 grupe:
a) kognitivne kompetencije – su one kompetencije u čijoj
osnovi se nalaze određena znanja o pravilima zajedničkog života. U
takve kompetencije spadaju i ona znanja koja omogućavaju odgovorno
odlučivanje u demokratskom društvu.
b) Etičke kompetencije – odnose se na sposobnosti pojedinca
da svoj identitet i odnose sa drugima razvija u skladu sa određenim
vrednostima
c) Socijalne kompetencije obuhvataju znanja, sposobnosti i stavove
o životu sa drugim ljudima. Socijalne kompetencije i u oblasti
slobodnog vremena prepoznaju se prema toleranciji i sposobnostima
rešavanja konfliktnih situacija.
Multikulturalizam predstavlja osnovu za izbor kulturnih sadržaja i
aktivnosti u slobodnom vremenu, ali i slobodno vreme je veoma pogodno
za razvijanje kompetencija multikulturalizma. (Branković, 2009)
Zaključak
Samo onda kada slobodno vreme postane prostor u kojem se pojedinac
oseća svojim, zadovoljnim i ostvarenim, u kojem je spontan, jednostavan
i prirodan, možemo biti sigurni da je slobodno vreme ispunilo sve
svoje funkcije i doprinelo razvoju pojedinca.
Iako slobodno vreme po svom osnovnom značenju i smislu treba da ostane
svojina čoveka, ono je po svojim funkcijama i mogućnostima korišćenja
upućeno na određenu saradnju i pomoć društva, koje mora voditi računa
ne samo o kvalitativnom osiguranju slobodnog vremena, nego i o stvaranju
takvih društvenih faktora koji na raznovrsne načine pomažu, upućuju
i omogućavaju korišćenje slobodnog vremena.
Sa brzim socio – kulturnim promenama nastaju i nove društvene grupe
i novi problemi u vezi sa slobodnim vremenom. Menjaju se tradicionalne
kulturne vrednosti i nastaju nove vrednosti, nastaju razne aktivnosti,
grupe i samim tim i sadržajnost slobodnog vremena raste ali i pored
toga jos uvek se ne pridaje dovoljno pažnje aktivnostima i sadržajima
koji bi trebalo da ispunjavaju slobodno vreme. Umesto kulturnih dobara
u slobodnom vremenu sve više preovladavaju sadržaji masovne i potrošačke
kulture i to se ne može sprečiti, ali mogu se iskoristiti sredstva
masovne komunikacije i na taj način omogućiti prenos kulturnih dobara
i vrednosti do pojedinaca.
Danas je već jasno da povećanje slobodnog vremena postaje bitan činilac
integracije celokupnog ljudskog vremena i uslov svestranog razvoja
ličnosti. Na osnovu toga javljaju se i pitanja kao što su kako se
osloboditi prazne i komercijalizovane zabave, kako izbeći umor i prazninu
u slobodnom vremenu i kako se ne okrenuti prema društveno neprihvatljivim
oblicima ponašanja. Odgovori možda leže u obogaćivanju slobodnog vremena,
bez obzira na ekonomski status pojedinca, jer on nije preduslov za
kulturno stvaranje i za punu afirmaciju vrednosti koje se mogu ostvariti
u slobodnom vremenu.
Bez sumnje je da slobodno vreme, samo po sebi, pruža velike mogućnosti
za kulturni i stvaralački razvoj ličnosti, međutim, još uvek te mogućnosti
nisu do kraja iskorišćene. Sve veće skraćivanje društveno potrebnog
radnog vremena povećavaće će mogućnosti za korištenje slobodnog vremena
a to će onda, u okvirima savremenog društva, postati jedan od bitnih
uslova za čovekovo neprofesionalno učestvovanje u javnom životu i
omogućiće njegov doprinos kulturnom životu društva čiji je član.
Literatura
Božović, R. (1979). Iskušenje slobodnog vremena. Beograd: Mladost.
Branković, D., Ilić, M. (2003). Osnovi pedagogije. Banja Luka: Comesgrafika.
Branković, D. ( 2009 ). Kultura i slobodno vreme. Iz zbornika radova
sa naučnog skupa. Banjaluka
Krivokapić, N. (2008). Slobodno vrijeme i masovna i potrošačka kultura.
Iz časopisa „Sociološka luča II/1“. Nikšić: Filozofski fakultet.
Pedagoška enciklopedija 2 (1989). Beograd: Zavod za udzbenike i
nastavna sredstva.
Previšić, V. (2000). Slobodno vrijeme između pedagogijske teorije
i odgojne prakse. U časopisu „Napredak“ br. 4. Zagreb: HPKZ.
Todorović, A. (1984). Sociologija slobodnog vremena. Beograd: Interpregled.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|