|
Ekološko obrazovanje
U
formiranju ekološke kulture savremenog čoveka važnu ulogu ima sistem ekološkog
obrazovanja i vaspitanja. On se nalazi u procesu stvaranja, a njegova
neophodnost više je nego očevidna. Ekološko obrazovanje predstavlja shvatanje
problema opšte ekologizacije materijalne i duhovne delatnosti društva.
Široki dijapazon ekološkog obrazovanja omogućava neophodnu sintezu znanja,
umenja i navika iz prirodnih i društvenih nauka. Obrazovno - vaspitni
proces u funkciji zaštite i unapređivanja životne sredine predstavlja
svesno i plansko razvijanje znanja o čovekovoj sredini u toku čitavog
života, koje ima za cilj razvijanje svesti o osnovnim karakteristikama
čovekove sredine, odnosa u njoj i odnosa prema njoj, na osnovu koje će
čovek težiti očuvanju i unapređivanju sredine. Ekološko obrazovanje treba
da pruži veoma sigurna znanja o osnovnim ekološkim pitanjima savremenog
društva, razvija kritički stav prema rastućoj degradaciji životne sredine
i ukazuje na neophodnost racionalnog korišćenja prirodnih resursa. Osnovno
načelo eko-obrazovanja i vaspitanja izraženo je u zahtevu da ekološko
obrazovanje ne bude samo informisanje o eko-činjenicama, da znanja koja
učenici stiču budu samo na nivou obaveštenosti, već da čitav život u obrazovnim
ustanovama bude u adekvaciji sa ekološkim zahtevima. Ekološka svest se
ne sastoji samo od znanja, već i od emocionalno-voljnih komponenata koje
je vrlo bitna, jer znanja bez uverenja i praktične delatnosti ne znače
mnogo. Ekološko obazovanje i formiranje ekološkog načina mišljenja započinje
u najranijoj mladosti, pa je, otuda veoma značajna uloga obrazovno-vaspitnih
organizacija na svim nivoima sticanja znanja (osnovno-školsko, srednje
i visokoškolsko). Zato je zadatak vaspitanja i obrazovanja sticanje znanja,
kako bi generacijama koje stasavaju i koje su u punoj aktivnosti na rešavanju
problema čovekove sredine imali sistmatizovana znanja o savremenim problemima
čovekove sredine, o karakteru i suštini opasnosti ugrožene sredine; o
načinu otklanjanja negativnih posledica narušene ekološke ravnoteže.
Da bi se moglo od čoveka očekivati i zahtevati ekološko ponašanje potrebno
ga je prethodno obrazovati, što se može jedino uvođenjem ekoloških sadržaja
u sve nivoe obrazovnog sistema vaspitanja i obarazovanja.
2. Činioci i izvori eko-znanja
Sa aspekta potreba zaštite životne sredine, neophodno je odgovoriti na
pitanje: Koji faktori, koliko i kada doprinose cilju izgradnje ekološki
odgovorne ličnosti?
Veoma je važno kako pojedinac vidi doprinos pojedinih faktora u ostvarivanju
ciljeva i zadataka koji se postavljaju kao zahtevi i potrebe očuvanja
zdrave i kvalitetne životne sredine. Posebno su interesantni faktori koji
su u vezi sa postignućem u eko-vaspitanju i obrazovanju u formiranju ekološke
svesti i kulture učenika, a to su: porodica, dečji vrtić, škola, fakultet,
kasarna, preduzće, društvene organizacije i dr. Porodica je značajan faktor
vaspitanja mladih, koja u načelu deluje pozitivno i u smislu razvoja ekoloških
vrednosti svojih članova. U njoj se izgrađuje formalistički odnos u ostvarivanju
brige o neposrednoj okolini. Porodica je najuža socijalna grupa koja ostvaruje
opšte stanje o egzistenciji i drugim važnim potrebama ličnosti. Osnovni
metod delovanja u porodici je lični primer, gde deca uče spontano. Takvi
uticaji na mlađe članove porodice su trajnijeg karaktera. Vršnjačka grupa,
je uz porodicu, značajan faktor društvene svesti mladih. Ona u nekim uticajima
nadmašuje porodicu i školu. Vršnjaci su potencijalno bliski jedan drugome.
Oni imaju istovetne stavove u oceni društvenog položaja njihove generacije.
Potrebno je sagledati vrednosti sveta mladih, njihove potrebe i načine
na koje gledaju na probleme ugrožavanja životne sredine, kako bi se oni
angažovali na zaštiti i unapređivanju zaštite životne sredine. Ekološko
obrazovanje zahteva različite izvore znanja. Koji izvor znanja će biti
favorizovan zavisi od nastavnika koji rukovodi vaspitno-obrazovnim procesom.
Izdvajamo sledeće izvore znanja:
• Neposredna stvarnost - podrazumeva konkretnu životnu sredinu
u kojoj učenik egzistira. To je porodični dom, obdanište, škola, fakultet,kasarna,
šira urbana ili ruralna sredina. Ona igra važnu ulogu u formiranju ekološke
svesti, mada je u mnogome prepuna neekološkog, ali su znanja usvojena
posredstvom nje najkvalitetnija;
• Tekstualni materijali - školski udžbenici, beletristikčka izdanja,
pripovetke, romani i sl.
• Školski udžbenici su osnovni izvor, ali su u ekološko-vaspitnom
pogledu nedovoljno usklađeni sa programima rada, ekološki sadržaji u njima
su nedovoljno i nefunkcionalno zastupljeni;
• Nastavna sredstva i objekti - modeli, preparati, makete, slike,
crteži, tabele, grafikoni, fotografije, dijapozitivi, video kasete i dr.
Oni zamenjuju neposrednu stvarnost;
• Nastavnik - pojavljuje se kao bitan činilac u realizaciji ciljeva
i zadataka ekološkog obrazovanja: vrši izbor nastavnih sadržaja, procenjuje
ekološke aspekte gradiva, organizuje i vodi proces usvajanja znanja, formiranja
stavova i navika učenika, organizuje i izvodi vannastavne aktivnosti i
neposredno svojim postpucima deluje na ličnost učenika;
• Štampa, televizija, radio i druga sredstva masovnog obaveštavanja
angažuju se na polju informisanja, aktiviranja građana u zaštiti životne
sredine. Na taj način ostvaruje se neformalno ekološko obrazovanje i vaspitanje.
3. Škola kao faktor - eko obrazovanja
Škola je osnovni faktor vaspitanja i eko-obrazovanja. Sa utvrđenim programskim
sadržajima i oblicima škola pruža najveće mogućnosti u izgrađivanju svesti
učenika. Ona pruža značajne mogućnosti za sticanje određenih znanja, ali
i za izgrađivanje određenih navika, za razvoj ekološke svesti razvijanjem
ljubavi i odgovornog odnosa prema porodici.
U osnovi, naš obrazovni sistem podrazumeva kontinuirani vaspitno-obrazovni
proces, koji se sprovodi regulatno u ustanovama namenjenih za tu vrstu
delatnosti. Iako vaspitanje i obrazovanje mladih za zaštitu životne sredine
ima svoje polazište u porodičnom vaspitanju, škola u tom cilju postaje
nezamenljiva.
Kolika će se važnost dati ekološkim sadržajima i da li će se vršiti korelacija
između nastavnih predmeta u samom nastavnom procesu i sa iskustvima i
znanjima učenika, u značajnoj meri zavisi i od afiniteta i obučenosti
nastavnika. Zato se velika pažnja mora posvetiti stalnom stručnom osposobljavanju
nastavnika kroz dodatne obuke i seminare. Značajno je koliko i sama škola
kao institucija uključuje ozbiljno u aktivnosti koje se organizuju na
nivou lokalne sredine i da li postoji takva vrsta saradnje. Savremena
ekološka stuacija je pokazala da fond znanja iz ekologije nije na potrebnom
nivou. Ta znanja sama po sebi ne znače ništa, ali zato imaju ogroman vaspitni
potencijal.
3.1. Obavezno obrazovanje
Оvaj nivo obrazovanja započinje Pripremnim predškolskim programom omogućuje
inkorporiranje eko-sadržaja (u svim predmetima i svim razredima) počev
od maternjeg jezika, poznavanja prirode i društva, pa do likovnog i muzičkog
vaspitanja. Inkorporiranjem eko-sadržaja u nastavne programe pojedinih
predmeta, oni postaju sastavni deo programa, njihov neodvojivi deo.
Pripremni predškolski program je deo obaveznog devetogodišnjeg obrazovanja
i vaspitanja, ostvaruje se u okviru predškolskog vaspitanja i obrazovanja,
što je i predviđeno Pravilnikom o opštim osnovama predškolskog programa.
Upoznavanje prirodne i društvene sredine je jedna od oblasti rada u pripremnom
predškolskom programu u koji su ugrađeni sadržaji iz Zaštite
životne sredine, a čiji su ciljevi propisani Pravilnikom o opštim
osnovama predškolskog programa. Neki od ciljeva su: saznavanja o zajedničkim
staništima određenih biljaka i životinja i njihovoj povezanosti u «lance
ishrane»; pojam prilagođavanja živih bića životnim uslovima izgrađen na
jednostavnim primerima; saznanja o načinima na koje čovek utiče na životnu
sredinu i njihovim posledicama; o načinima zagađivanja vode, zemljišta
i vazduha, i postupcima na koje se zagađenjenje smanjuje ili izbegava;
svest o koristi koje čovek ima od šuma i načinima da se one očuvaju i
obnove; saznanja o buci kao ekološkom problemu i načinima da se on reši;
poznavanje mogućnosti da svaki pojedinac doprinese očuvanju životne sredine
i elementarno razumevanje ekološke poruke: «Misliti globalno, delovati
lokalno»; razvoj poštovanja i ljubavi prema svemu živom, prirodi
i njenom Tvorcu, uz motiv da se ona čuva i unapređuje. Postavljeni ciljevi
se ostvaruju kroz raznovrsne aktivnosti, kao što su: radionice, posmatranjem,
razgovorima, organizovanjem izleta u prirodu i drugim aktivnostima. Ipak,
najprimerenija aktivnost na ovom uzrastu je igra kao najživotnija situacija
za učenje.
Nastavni program u mlađim razredima osnovne škole predviđa posebne sadržaje
iz oblasti zaštite i unapređivanja životne sredine u više predmeta. Programski
sadržaji su dati globalno. Nastavniku je dopušteno da programske sadržaje
koncentriše, aktuelizira i konkretizuje ih. Oni obezbeđuju da se učenicima
nenametljivo pružaju informacije o vezi čoveka i životne sredine.
U prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja, ekološki sadržaji
se često prožimaju kroz skoro sve nastavne predmete, korelacijom. Ipak,
najviše su zastupljeni u nastavnim predmetima Svet oko nas u prvom i drugom
razredu i Priroda i društvo u trećem i četvrtom razredu osnovnog obrazovanja
i vaspitanja. Opšti cilj integrisanog nastavnog predmeta Svet oko nas
jeste da deca upoznaju sebe, svoje okruženje i razviju sposobnosti za
odgovoran život u njemu. Jedan od posebnih ciljeva i zadataka planiran
Pravilnikom o nastavnom programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja
i vaspitanja («Sl.gl.RS» br.10/2004) je razvijanje ekološke svesti. Nastavni
plan i program predmeta Priroda i društvo realizuje se u trećem i četvrtom
razredu sa po 72 časa godišnje, odnosno po dva časa nedeljno, što čini
po 10 % od ukupnog fonda časova redovne nastave. Opšti cilj integrisanog
nastavnog predmeta Priroda i društvo jeste upoznavanje sebe, svog prirodnog
i društvenog okruženja i razvijanje sposobnosti za odgovoran život u njemu.
Ovaj nastavni predmet predstavlja programski kontinuitet integrisanog
nastavnog predmeta Svet oko nas iz prva dva razreda osnovnog obrazovanja
i vaspitanja. Postavljeni ciljevi se realizuju kroz konkretne zadatke
nastavnog programa, a odnose se na sticanje elementarne naučne pismenosti,
razvijanje sposobnosti zapažanja osnovnih svojstava objekata, pojava i
procesa u okruženju i uočavanju njihove povezanosti.
Ekološki sadržaji u starijim razredima osnovnog obrazovanja (od 5 do 8
razreda), odnosno u drugom ciklusu obaveznog obrazovanja su zastupljeni
kroz nastavne predmete prirodnih nauka: biologije, geografije, hemije
i fizike.
Kompletan nastavni program sedmog razreda posvećen je ekologiji sa ukupno
72 časa u toku školske godine, što čini 7,69 % od ukupnog fonda časova
redovne nastave u ovom razredu. U propisanim ciljevima koji su predviđeni
da se ostvare kroz nastavu biologije su i «ljubav prema prirodi i osećanje
dužnosti da čuvaju i zaštite prirodu» . Ovi ciljevi se ostvaruju kroz
postavljene zadatke u nastavi biologije, a to su: «da učenici razvijaju
osećanje odgovornosti prema stanju životne sredine; shvate stepen ugroženosti
biosfere i ulogu svakog pojedinca u njenoj zaštiti i unapređivanju». Postavljeni
zadaci realizuju se kroz teorijske časove kao i časove vežbi i praktičnog
rada učenika. Zadaci nastave biologije u sedmom razredu su: «da se učenici
upoznaju sa pojmom ekologije i njenim značajem, upoznaju ekološke uslove
i njihov značaj za živi svet; da shvate sistem ekološke organizacije u
prirodi i odnose u njima; shvate uzajamne odnose živih bića i životne
sredine i dinamiku odnosa materije i energije; shvate kontinuitet održavanja
ekosistema; uzroke i posledice promena u njima; shvate značaj ekološke
ravnoteže za održanje ekosistema; upoznaju osnovne tipove ekosistema i
žuivotne uslove u njima; razvijaju ekološku svest i ekološku kulturu;
shvate položaj i ulogu čoveka u biosferi» .
Nastavni predmet geografija izučava se u svim razredima drugog ciklusa,
od petog do osmog razreda. Ekološki sadržaji se uglavnom izučavaju kroz
proučavanje sadržaja iz fizičke geografije (atmosfere, hidrosfere i biosfere).
Jedan od zadataka nastavnog programa je da učenici treba da «razumeju
potrebu očuvanja, unapređenja i zaštite Zemljinih sfera i kompleksne geografske
sredine u kojoj egzistira i čovek.» . Jedan od ciljeva nastave geografije
je i izgrađivanje svesti učenika o značaju zaštite svih geosfera kao ekološkog
okvira za život na Zemlji i formiraju odgovoran odnos prema životnoj sredini.
Nastavni predmet hemija izučava se u sedmom i osmom razredu osnovnog obrazovanja,
sa po dva časa nedeljno što na nivou školske godine iznosi 72 časa u sedmom
i 68 časova u osmom razredu, odnosno procentualno predstavlja po 7,69%
ukupnog fonda časova redovne nastave u sedmom i osmom razredu. Nastavni
program hemije je koncipiran tako da se u sedmom razredu izučavaju osnovni
pojmovi opšte hemije, a u osmom sadržaji iz neorganske i organske hemije.
Jedan od ciljeva nastave hemije je «razvijanje svesti o važnosti odgovornog
i racionalnog korišćenja i odlaganja različitih supstanci u svakodnevnom
životu» 8. Postavljeni ciljevi se dostižu kroz osposobljavanje učenika
da steknu znanja o svojstvima supstanci i da razumeju značaj hemije u
svakodnevnom životu. Nastavni predmet fizika izučava se u šestom, sedmom
i osmom razredu osnovnog obrazovanja, sa po dva časa nedeljno što na nivou
školske godine iznosi ukupno 72 časa u šestom i sedmom i 68 časova u osmom
razredu. Nastavni program fizike je koncipiran tako da se kroz nastavu
fizike učenici upoznaju sa osnovnim fizičkim zakonima i pojavama koji
vladaju u prirodi. Jedan od ciljeva nastave fizike je «shvatanje povezanosti
fizičkih pojava i ekologije i razvijanje svesti o potrebi zaštite, obnove
i unapređivanja životne sredine» .
Postavljeni ciljevi se dostižu kroz osposobljavanje učenika da steknu
znanja o prirodnim zakonima i silama, vrstama energije i razumeju te pojave
u prirodi. Učenje fizike omogućava i da učenici mogu da sagledaju i razumeju
životno okruženje. Utisak je da sadržaji iz ekologije imaju kontinuitet
od najmlađeg uzrasta do završetka obaveznog obrazovanja. Postavlja se
pitanje da li je ovaj broj časova primeren trenutku i odgovara li zahtevima
i stanju životne sredine.
3.2. Izborni predmeti u obaveznom obrazovanju
Izborni predmet u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja čiju
osnovu čine sadržaji iz ekologije je nastavni predmet Čuvari prirode.
Ekološki sadržaji se povremeno prožimaju i kroz ostale izborne predmete:
Ruka u testu, Narodna tradicija...
Nastavni predmet Čuvari prirode ponuđen je učenicima, kao izborni, od
prvog do petog razreda sa po jednim časom nedeljno, odnosno 36 časova
na nivou školske godine u svakom razredu. Cilj predmeta je «razvijanje
svesti o potrebi i mogućnostima ličnog angažovanja u zaštiti životne sredine,
usvajanje i primena principa održivosti, etičnosti i prava budućih generacija
na očuvanu životnu sredinu» . Nastavni predmet Ruka u testu - otkrivanje
sveta ponuđen je učenicima, kao izborni, od prvog do četvrtog razreda
sa po jednim časom nedeljno, odnosno 36 časova na nivou školske godine
u svakom razredu. «Osnovna ideja uvođenja ovog izbornog predmeta je
negovanje, podsticanje i razvijanje prirodne dečje radoznalosti i traženje
odgovora na pitanja šta, kako i zašto? Cilj predmeta je razvijanje osnovnih
pojmova iz prirodnih nauka i njihovo povezivanje» .
Pored navedenih obaveznih i izbornih predmeta, u školama se sadržaji sa
temama iz ekologije, realizuju kroz slobodne i fakultativne aktivnosti.
U takve aktivnosti spadaju dodatna nastava iz prirodnih nauka: Sekcije
(ekološka, biološka, geografska, planinarska...), kao i kroz rekreativnu
nastavu u mlađim razredima. Navodimo neke aktivnosti: Eko akcije, Ekološki
kutak, Ekološki izlet, Ekološke radionice, Obeležavanje značajnih datuma...
Ekološki sadržaji treba da obezbede da učenici u osnovnoj školi upoznaju:
osnovne pojmove (pojam poremećenosti ekološke ravnoteže, pojam degradacije
čovekove sredine), da steknu znanja o negativnom dejstvu zagađenog vazduha,zemljišta,
vode, o načinu sprečavanja i zaštiti od svih negatibnih uticaja. Savremena
ekološka situacija zahteva da se na nacionalnom nivou u okviru nastavnih
predmeta koji izučavaju ekološke sadržaje sačine i standardi znanja, umenja
i veština iz ekologije. Razvijanje sposobnosti percepcije životne sredine
svodi se na izgrađivanje intelektualnih mogućnosti učenika za pravilno
procenjivanje ugroženosti. Učenici treba da znaju sledeće:
• da kritički ocene lične postupke, a takođe i postupke drugih građana
prema životnoj sredini na osnovu predviđanja mogućnosti negativnog delovanja;
• da sagledaju pravila individualnog ponašanja prema životnoj sredini.
• ekološkim pojavama i problemima učenici bi trebalo da znaju sledeće:
• osnovne protivurečnosti između društva i prirode;
• raznovrsne pojave preobražaja životne sredine u korist zdravlja ljudi;
• mere koje društvo preuzima u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine;
• ekološke procese i zakonitosti koje se odvijaju u životnoj zajednici;
• uslove, posledice i načine prevazilaženja stanja u životnoj sredini.
Sistem obrazovanja i vaspitanja mora biti u stalnoj funkciji formiranja
vrednostne ekološke orijentacije učenika. Na strukturu sistema eko-vrednosti
utiču sledeći faktori: obrazovni sistem, globalno društvo, tehnološki
razvoj, ekološki pokreti, tradicija i dr. Pravilnom stvaranju ekološkog
vrednosnog sistema doprinose i mikrosredina, porodica, kolektiv.
3.3. Srednjoškolsko obrazovanje
Kao poseban nastavni predmet, ekologija se prvi put, pojavljuje na nivou
srednjoškolskog obrazovanja, i to kao nastavni predmet u nekim srednjim
stručnim školama. Treba napomenuti da se pored ovog posebnog nastavnog
predmeta ekološki sadržaji proučavaju i kroz opšte obrazovne predmete
(hemija, fizika, biologija, gegrafija) u velikom broju područja rada i
obrazovnih profila. Status predmeta kroz koje se izučavaju ekološki sadržaji
zavisi prvenstveno od zanimanja za koje se učenici školuju na njima.
Gimnazija spada u grupu opšte obrazovnih srednjih škola, tako da se u
njima ekologija kao poseban nastavni predmet ne pojavljuje, ali su ekološki
sadržaji zastupljeni kroz nastavne predmete prirodnih nauka: hemije, biologije,
fizike, geografije i po prirodi predmeta i predmetu svojih proučavanja
na direktan ili indirektan način su veoma vezani za ekolške sadržaje.
Nastavni programi predmeta prirodnih nauka u ovoj vrsti škola dobra su
osnova za nastavak školovanja na visokoškolskim ustanovama. Srednje stručne
škole u našem srednjoškolskom obrazovanju pokrivaju veliki broj područja
rada sa širokom lepezom obrazovnih profila. Područja rada srednjih stručnih
škola su:
• Kultura, umetnost, javno
• informisanje
• Zdravstvo i socijalna zaštita
• Poloprivreda i prerada hrane
• Šumarstvo i obrada drveta
• Prirodno-matematičko
• Ekonomija, pravo i administracija
• Trgovina, ugostiteljstvo, turizam
• Lične usluge
• Tekstilstvo i kožarstvo
• Saobraćaj
• Geodezija i građevinarstvo
• Hemija, nemetali i grafičarstvo
• Mašinstvo i obrada metala
• Elektrotehnika
• Geologija, rudarstvo, metalurgija
Generalno gledano, u svim područjima rada izučavaju se sadržaji iz ekologije.
Zastupljenost ekoloških sadržaja u nastavnim planovima i programima zavisi
od toga koji obrazovni profil je u pitanju i kolika je njegova bliskost
sa prirodnim naukama i ekologijom. U četvorogodišnim obrazovnim profilima
u gotovo svim područjima rada sadržaji vezani za ekologiju proučavaju
se kroz opšteobrazovne predmete, dok se kroz stručne predmete proučavaju
u onim obrazovnim profilima koji su direktnije vezani za problematiku
ekologije i zaštitu životne sredine. Obrazovni profili u četvorogodišnjem
obrazovanju koji su direktno vezani za zaštitu životne sredine nisu tako
brojni. Navodimo neke obrazovne profile koji su najdirektinije vezani
za zaštitu životne sredine: iz područja rada Zdravstvo i socijalna zaštita
- Sanitarno-ekološki tehničar; iz područja rada Hemija, nemetali i grafičarstvo
- Tehničar za zaštitu životne sredine, Tehničar za industrijsku farmaceutsku
tehnologiju, Hemijsko-теhnološki tehničar, Laborant, Tehničar za polimere.
U ovim obrazovnim profilima najveći deo nastavnih predmeta (opšteobrazovnih
i stručnih) ima ekološke sadržaje. U brojnim obrazovnim profilima u četvorogodišnjem
trajanju, koji ne školuju kadrove koji su na direktan način vezani za
izučavanje prirodnih zakona i ekologije, ekološki sadržaji se izučavaju
uglavnom kroz opšte obrazovne predmete (hemija, fizika, biologija, geografija).
U trogodišnjim obrazovnim profilima u gotovo svim područjima rada, ekološki
sadržaji se izučavaju kroz opšte obrazovne predmete (hemija, fizika, geografija),
a kao poseban nastavni predmet, takođe kao opšte obrazovni, prvi put se
javlja na ovom nivou obrazovanja pod nazivom Ekologija i zaštita životne
sredine. U najvećem broju obrazovnih profila ovaj nastavni predmet izučava
se tokom jedne školske godine. U trogodišnjim obrazovnim profilima koji
su bliskiji tematici ekologije, znanja o zaštiti životne sredine stiču
se i kroz stručne predmete. Ekološki sadržaji treba da obezbede da učenici
kroz srednjoškolsko obrazovanja steknu eko-znanja koja će im koristiti
u obavljanju stručnih poslova, ali i da nakon srednjeg obrazovanja dobijemo
i ekološki obrazovane kadrove. Kao i za nivo osnovnog obrazovanja neophodno
je sačiniti standarde za sva područja rada i sve obrazovne profile kojima
će se jasno definisati koja su to znanja, umenja i veštine kojima učenici
treba da ovladaju u toku srednjoškolskog obrazovanja. Kadrovi koji se
školuju za obrazovne profile vezane za zaštitu životne sredine moraju
biti osposobljenji da prate, mere i analiziraju zagađivače životne sredine
i preduzimaju mere prevencije i zaštite.
4. Ekološko obrazovanje
Ako pažljivo posmatramo današnju školu, čini se da poželjne aktivnosti
ne samo da nedostaju nego se učenici često navode na jednostranost i uskost.
Umesto da im neka širina znanja pomogne u suočavanju sa njima već poznatim
fenomenima, ovi fenomeni su upravo protearni iz njihovog prvobitnog doživljaja
sveta. U praksi obrazovnog rada negovanje kompetencija za kreativno rešavanje
otvorenih i kompleksnih problema i zadataka vode nastavnike ka promeni
samorazumevanja, ka novoj ulozi pokretača učenja, koji ne deluje na one
koji uče sažetim, utvrdjenim znanjima, ne manipuliše njima, nego zajedno
streme otkrivanju i promeni stvarnosti. Kada se pojam ,,ekološko obrazovanje”
želi smisaono upotrebiti, tada želimo da istaknemo da škola treba da bude
izuzetak u odnosu na ophodjenje sa kompleksnošću, sa nelinearno povezanim
uzrocima, sa nejednoznačnim delovanjima, nepredvidivim promenama ili neželjenim
ušincima, sa teško proračunatim rizicima, protivrečnim informacijama.
Ekološko obrazovanje uglavnom opisuje jedan ,,specijalni” zadatak koji
upućuje na ionako zabranjeno skraćivanje pedagoških zahteva pod uticajem
još uvek snažnog kartezijanskog pravila . Ekološko obrazovanje pokušava
da poveže različita iskustva i stručne pristupe, oslanja se na mnogostranost
individualnih načina opažanja i doživljavanja, interesa i kompetencija
uz uvažavanje različitih sadržajnih i metodičkih pristupa i načina obrade.
Sve to void u promišljanje onoga što je trend današnjeg razvoja-pitanje
inter-generacijskog i intra-generacijskog globalnog i održivog delovanja
i razvoja, globalnih odnosa u prostoru koji želi da se odredi kao ,,globalno
selo”
4.1. Ekološko obrazovanje odraslih
Ekološka
kriza, odnosno trošenje prirodnih resursa, uništavanje prirodne okoline,
globalne klimatske promene (naročito karakteristične za poslednje dve
decenije), podstakla je važnost i značaj vaspitanja za očuvanje čovekove
životne sredine. Reč je o tome da promenjene okolnosti u prirodi, al ii
uraboj sredini, odnosno okruženju, obavezjuju i andragogiju da preispita
odnose čoveka i prirode.
Ekološko obrazovanje kao deo kontinuiranih obrazonih procesa koji traju
u toku celog života, stalno proširuje i produbljuje svoje sadržaje. Medju
njima su u današnjim ekološkim uslovima i razumevanju celokupne problematike
obrazovanja i vaspitanja za očuvanje i unapredjenje životne i radne sredine,
kao područja orijentisanog na život i rad, najvažnije sledeće programske
celine: osposobljavanje zaposlenih za bezbedan rad i zdravo životno okruženje,
osposobljavanje, obrazovanje i vaspitanje najširih slojeva stanovništva
za zaštitu od požara i elementarnih nepogoda, kao i osposobljavanje, obrazovanje
i usavršavanje stručnjaka različitih profila za sve potrebnije i korisnije
andragoško delovanje u ovoj oblasti teorije i prakse obarzovanja odraslih.
Zaključak
Promene u dinamici znanja tokom vremena dovode do sve bržih promena i
razvoja različitih koncepcija naučno-tehnološkog progresa. U dosadašnjem
razvoju društva i naučno-tehnološkog progresa, primena znanja na različita
područja ljudske delatnosti dovela su do revolucionarnih promena. Razlikuju
se četiri koncepcije u razvoju društva, počev od poljoprivrednog, preko
industrijskog do informatičkog i društva znanja. Znanje, kreativnost i
veština predstavljaju "trojstvo" jedne profesije. Ako struka
nije elementarno zasnovana na rezultatima nauke, ne uvažava potrebe njenog
postojanja i potrebe primene rezultata naučno-istraživačkog rada u praksi,
ona će stagnirati i uvek biti struka prošlosti. Otuda svaka država pa
i naša treba da afirmiše naučnu misao i vrednuje je kao najviše nacionalno
dobro, a naša zemlja za to poseduje kreativne predispozicije, naučni potencijal,
materijalnu bazu i ostale naučnostručne osnove.
Polazeći od činjenice da oblast zaštite životne sredine, sa pozicije savremenog
poimanja te pojave, predstavlja jedan od osnovnih postulata nacionalnog
interesa zemlje, upućuje, da jedino temeljna promena odnosa čoveka prema
okolini obezbeđuje dalji napredak ljudskog društva. U tom smislu krucijalnu
ulogu ima vaspitanje i obrazovanje za zaštitu životne sredine. Strategija
vaspitanja i obrazovanja za zaštitu okoline treba da obezbedi: shvatanje
da obrazovanje za zaštitu životne sredine traje celi život stvori osećaj
odgovornosti za stanje okoline počev od lokalne samouprave do samog vrha,
da preduzme odgovarajuće pravne mere, osigura svima tačne i potpune imformacije,
istiće načela održivog razvoja, razvija partnerstvo svih relevantnih učesnika
i koristi sve raspoložive resurse i istražuje najoptimalnije metode u
vaspitanju i obrazovanju za zaštitu životne sredine i primenjuje ih. Možemo
konstatovati da i pored toga što ekologija kao poseban nastavni predmet
nije zastupljen u sistemu obaveznog obrazovanja, postoji kontinuitet u
izučavanju ekoloških sadržaja od predškolskog uzrasta do kraja osnovnog
obrazovanja i vaspitanja. Koliko će ekološki sadržaji biti zastupljeni
u izbornim, slobodnim i fakultativnim aktivnostima zavisi dosta i od afiniteta
i zainteresovanosti pojedinih nastavnika, kao i škole u celini.
Literatura
1. Pravilnik o nastavnom programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja
i vaspitanja («Sl.gl.RS» br.10/2004)
2. Pravilnik o nastavnom planu i programu biologije (Sl.RS- Prosvetni
glasnik br.6/2006)
3. Pravilnik o nastavnom planu i programu biologije (Sl.RS- Prosvetni
glasnik br.6/2006)
4. Nastavni plan i program geografije (Sl.RS- Prosvetni glasnik br.9/2006)
5. Pravilnik o nastavnom planu i programu fizike (Sl.RS- Prosvetni glasnik
br.6 /2006)
6. Pravilnik o nastavnom planu i programu za I II razred osnovnog obrazovanja
i vaspitanja («Sl.gl.RS-Prosvetni glasnik»br.10/2004)
7. Pravilnik o nastavnom planu i programu za I II osnovnog obrazovanja
i vaspitanja («Sl.gl.RS-Prosvetni glasnik»br.10/2004)
8. Andevski, M. , Ekoloogija i održivi razvoj, str.655-664.
9. Kundačina, M., (1998), Činioci ekološkog vaspitanja i obrazovanja
učenika, Užice:Učiteljski fakultet u Užicu.
10. Kulić, R. , Despotović, M. (2005), Uvod u andragogiju, Zenica.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|