Polazak
u školu predstavlja jednu od najvećih promena u životu deteta. Prvo
je ta promena nastala prilikom upisa deteta u predškolsku ustanovu.
Međutim, te promene su normalne i zdrave za razvoj dečje individualnosti
kao i neizbežna etapa u razvoju dečje ličnosti. Za ovako velike promene
kod deteta roditelji igraju veliku ulogu i to u smislu da su oni ti
koji na pravi način treba detetu da objasne i uvedu dete u druge vode,
gde će se postepeno uklapati i kombinovati sa svojim vršnjacima. Ali
upravo je to onaj moment kada dete shvata da nije u porodici i da
mora da se izbori za svoje mesto u grupi i pronadje svoje “mesto pod
Suncem”. U početku je deci veoma teško, njihova tuga je tada prevelika
i onda su tu vaspitači koji treba ovaj drugi svet da približe deci.
Neka deca čak misle da su ih roditelji “ostavili” i zato je bitno
da im stalno pričaјu zašto su u vrtiću i da oni sami jedva čekaju
da im se deca vrate i da ostatak dana provedu sa njima razmenjijući
nežnost. Zbog toga je veoma bitno da se još od tih dana u deci stvori
osećanje odgovornosti a samim tim valja ih i osamostaljivati. Deca
koja su dosta vezana za roditelje, koja po ceo dan i noć provode sa
njima, veoma im je teško da razviju ova osećanja odgovornosti i osamostaljivanja.
Vremenom se sve to postiže kada roditelji postavljaju detetu različite
zahteve i obaveze primerne njihovom uzrastu, a to će upravo detetu
biti glavni pomagači i u daljem školovanju.
SOCIJALIZACIJA
Pod pojmom socijalizacija najčešće se podrazumeva
proces učenja u toku kojeg dete vremenom prihvata “pravila igre”
koja vrede u društvu, osećaj za vrednost navike i ponašanja, tako
da bi kasnije s razumevanjem moglo aktivno sarađivati sa svojom društvenom
okolinom. Pod socijalizacijom se podrazumevaju svi uticaji društva
I njegovih jedinica (skupina, institucija) na pojedinca kojima se
on priprema ya preuzimanje svih društvenih uloga koje mu pripadaju
I kojima on stvara svoju ličnost, razvija svoj individualitet (Ivković
2003: 98).
Socijalizacija
je veoma složen proces koji planski i sistematski sprovode porodica,
škola i društvena zajednica kako bi se socijalno nezrela deca osposobila
za dalji život u socijalnoj zajednici. Osnovni cilj
procesa socijalizacije je da novi članovi društva
putem učenja i interakcije sa roditeljima, vaspitačima, nastavnicima
i ličnostima iz kulturnog i javnog života, kao i osobama iz njihove
okoline i dalje porodice, nauče onaj tip ponašanja u međuljudskim
odnosima, koji su karakteristični za datu kulturu, uz mogućnost adaptacije
na životnu sredinu i njene uslove. Prema savremenim shvatanjima,
proces socijalizacije uključuje i proces individualizacije pod kojom
se podrazumeva sposobnost pojedinca da prevazilazi određenu socijalnu
sredinu koja nam je nametnuta i da se menja u skladu sa sopstvenim
potrebama. Socijalizacijom čovek uči obrasce kulture, prisvaja društvene
vrednosti i formuliše ciljeve, Ljudi, ustvari čine ono što sa gledišta
društva moraju da čine. Čovek najčešće postaje biće koje prihvata
i ispunjava zahteve društva, a mi to postajemo od samog rođenja. Zbog
toga socijalizacija podrazumeva process formiranja i društvenog sazrevanja
čoveka. Naravno, tokom socijalizacije pojedinac nije pasivan, odnosno
ne mora sva shvatanja, sve norme, principe, obrasce ponašanja da prihvati.
Tokom života, pre svega putem školovanja, čovek razvija kritičko i
samokritičko mišljenje, što mu dosta pomaže u izgrađivanju sopstvenog
stava i razmišljanja.
Stadijum rane socijalizacije traje 7 godina. Ovde presudnu ulogu imaju
pre svega porodica i dečji vrtići, odnosno ona mesta gde deca u ovom
uzrastu provode najveći deo svog vremena. Osnovni vid delatnosti je
igra kroz koju dete stiče navike elementarne radne delatnosti i usvaja
norme ponašanja. Najvažnije područje dečjeg prisnog druženja i saradnje
jesu porodica, grupa dece sa kojima se igra, susedstvo i zajednica
starijih. Dakle, dete prvo uči uloge u okviru malog društvenog sveta
porodice i susedstva, a zatim i na šire društvo i kulturu.
Agensi socijalizacije su najvažniji činioci koji neposredno utiču
na socijalizaciju jedinke u procesu rasta i razvoja. U glavne agense
socijalizacije spadaju : porodica, vrtići, škola, grupe vršnjaka,
crkva, društvene organizacije kao i sredtva za masovnu komunikaciju.
Oni ne stvaraju sistemne vrednosti, uzore i norme, već ih samo prenose
na jedinku koja se socijalizuje.
ŠKOLA AGENS SOCIJALIZACIJE
Socijalizacija u školama predstavlja sekundarnu socijalizaciju,
dok je porodica primarna socijalizacija. Sekundarna socijalizacija
se pre svega odvija pod uticajem škole. Ona je proizvod društva zasnovanoj
na razvijenoj podeli rada. Odlazak u školu podstiče duhovni razvoj
deteta, naročito učenjem jezika. Škola se pojavljuje kao jedna društvena
zajednica u kojoj se dete nalazi u jednoj više obezličenoj situaciji,
normiranoj pravilima, pa se ono pojavljuje kao jedan od mnogih. Socijalizacija
u školama se odvija putem vaspitanja i obrazovanja. Posebno je važno
što dete u školi mora da bude mirno i pažljivo, bar duže vremena i
što nije u centru pažnje kao u porodici. Na taj način dete uči postepeno
da se socijalizuje. Elementi sekundarne socijalizacije, odnosno elementi
školske socijalizacije su brojni ( Flere 1976:96), a kao osnovni se
navode:
1) podučavanje i podsticanje razvoja i umešnosti,
2) prenošenje informacija i usmeravanje na duhovno nasleđe,
3) prenošenje duhovnih vrednosti i ciljeva,
4) obezbeđivanje atmosfere potrebne za učenje,
5) nastojanje da se individualizuje pristup učeniku i
6) nadzor i kontrola.
Škola predstvalja jednu od najznačajnijih vaspitno-obrazovnih institucija
koja prati veoma važan period života svakog pojedinca. Ona je veoma
važna u procesu socijalizacije deteta i razvijanju procesa individuacije.
Znači da je socijalizacija proces izgradnje samosvesti, izradnja lične
kompetentnosti i autonimnosti ličnosti. U školi treba da se odvija
najvažniji deo vaspitno obrazovnog procesa, onaj deo koji je najorganizovaniji
i koji je pod stalnim vođstvom vaspitača, odnosno osobe koja organizuje
vaspitno obrazovni proces (Ivković 2003: 97).
Socijalizacija kao vaspitanje i obrazovanje je onaj segment socijalizacije
koji je društvo organizovalo i sistematizovalo ( Havelka 1995: 270).
Vaspitanje i obrazovanje se pretežno odvija u specijalizovanim institucijama,
koje se jednim imenom zovu škole. Iako je vaspitanje kao pojava starija
od škole, iako se realizuje u različitim institucijama, organizacijama
i društvenim grupama, školski sistem još uvek predstavlja najznačajniju
instituciju koja se u okviru društvene podele i organizacije rada
neposredno i obuhvatno bavi integracijom novih članova u organizovan
deo društva.
Kroz vaspitno-obrazovni proces uspešno se razvijaju i neguju ona svojstva
ličnosti koja istovremeno imaju visoku učestalost i visoku instrumentalnu
vrednost u društvenom životu. Sistematsko razvijanje i negovanje odabranih
svojstava ličnosti zahteva i odgovarajuću pedagošku organizaciju takvog
vaspitno-obrazovnog rada. U školi se obrazuje, ali se u školi i vaspitava.
Škola je te koja u svakom pojedincu razvija određene potencijale i
sposobnost za što bolje snalaženje i prilagođavanje postojećem društvenom
sistemu u uslovima koje nam nameće samo društvo. U školi se zahtevaju
posebni intelektualni, stručni i organizovani napori koji određuju
i funkciju same škole, radi boljeg i uspešnijeg vaspitanja i obrazovanja.
Vaspitanje se uglavnom, u svim socijalnim, pedagoškim i psihološkim
literaturama definiše kao složeniji proces od obrazovanja, ali to
ne znači da je obrazovanje manje značajan proces od procesa vaspitanja.
I jedan i drugi proces su veoma važni u funkciji same škole i pripremanju
čoveka ka njegovoj svestranosti. Zbog toga škola i zahteva malopre
navedene napore. Kada škola uspe da objedini sva iskustva učenika
tako da se on u svim situacijama opredeljuje na osnovu osećanja svoje
društvene pripadnosti, onda znači da škola na taj način vaspitava.
SOCIJALIZACIJA DECE U ŠKOLAMA I POTEŠKOĆE PRILIKOM
SOCIJALIZACIJE
Socijalizacije dece u školama pre svega podrazumeva spremnost deteta
da prihvati nove obaveze koje mu škola nameće, ali takođe i podrazumeva
i spremnost roditelja da na pravi način pomognu detetu i obezbede
uslove za uspešan rad. Pre svega, dete je u predškolskoj ustanovi
naviklo da igrom razvija određene sposobnosti i sada u školu tu igru
mora da zameni obavezama i sistematskim radom. Naravno, igra se ne
isključuje, već se samo pomera u drugi plan. Igra se ne sme eliminisati
jer ona ravija brojne funkcije, ali sada obaveze dobijaju primat.
Zbog toga roditelji imaju veoma važnu ulogu u pripremanju deteta da
te obaveze prihvati još na samom početku, kako na dalje ne bi imalo
problema. Roditelji to čine u zavisnosti od uzrasta njihovog deteta,
postavljajući im razne zahteve i obaveze, koji će im kasnije pomoći
tokom školovanja.
Inteligencija je samo jedan od uslova da dete bude uspešno u školi
i da nauči da prihvata postojeće činjenice. Ali uporedo se moraju
razvijati i druge sposobnosti kako bi njegove intelektualne mogućnosti
mogle da dođu do izražaja i da se dalje produbljuju i to u najpozitivnijem
smislu. Zbog toga, dete treba na vreme pripremiti. To može da krene
i sasvim neobavezno, npr. prilikom šetnje. Roditelj može da odvede
dete da vidi školu, da gleda drugu decu kako trčkaraju po školskom
dvorištu, da vide da i tamo ima igre preko fizičkog vaspitanja. Dete
tako može da stekne utisak jedne lepe i pozitivne zajednice. Naravno,
takođe treba dopustiti detetu da sam odabere svoj pribor, ranac i
sve ono što misli da će mu biti od koristi. Možda su to sami počeci
socijalizacije deteta u školi. Takođe treba imati dosta strpljenja
prilikom njihovog navikavanja, jer socijalizacija nije toliko jednostavan
proces i adaptacija, odnosno prilagođavanje deteta na školu može dugo
da traje. Detetu će trebati nekoliko nedelja da se adaptira. To posebno
važi za decu koja se nisu odvajala od svoje porodice ili su imala
iskustvo nestabilnosti u životu.
Sve novine sa kojima se dete sreće prilikom polaska u školu mogu biti
teškoća za njega, pa nije ni redak slučaj da dete ne može odmah da
se uključi u sistem školstva. Te teškoće u prilagođavanju se mogu
ispoljiti u načinu ponašanja, bilo da se preterano povlače ili da
su nemirna, a moguće su i druge reakcije kao što su zaboravnost, plakanje,
strahovi, izbegavanje škole (izmišljaju bolest), poremećaji apetita,
sna, poremećaji funkcije probavnih organa i dr. Međutim, deca u ovom
urastu takođe uspostavljaju autonomiju, razvijaju sposobnost da znaju
kome mogu da veruju a kome ne, sa kim mogu da uspostave bliži kontakt
a sa kim ne mogu itd. Na taj način ona biraju svoje durgove i drugarice
i tako se socijalizuju u datu sredinu.
SOCIJALIZACIJA DECE SA MENTALNOM RETARDACIJOM
Potvrđeno je da deca sa mentalnom retardacijom zaostaju u procesu
socijalizacije, naročito umereno mentalno retardirana deca, dok se
lako mentalno retardirana deca u toku druge i treće godine sa napredovanjem
socijalizacije, sve više priključuju deci prosečne inteligencije.
Kod teško i teže retardirane dece jedva se može govoriti o socijalizaciji,
jer je njima potreban stalni nadzor i briga.
Lako mentalno retardirana deca zaostaju u senzo-motornom razvoju,
u razvoju govora i mišljenja što im znatno otežava uspostavljanje
kontakata sa decom ili odraslima. Roditelji imaju jako veliki uticaj
na primarnu socijalizaciju lako retardiranog deteta. Povoljna emocionalna
klima u porodici olakšava socijalizaciju ove dece. Tokom ranih godina
deteta izuzetno je bitno porodično okruženje, jer ovde deca provode
najveći deo svog vremena, stiču mnoge razne socijalne i kognitivne
veštine i razvijaju uverenja ili vrednosti. Socijalni odnosi sa okolinom
bitno utiču na pravilan razvoj kao i na razvoj samopercepcije. Ako
je razvoj tekao pozitivno, dete će se razviti u osobu koja uspešno
sarađuje sa drugim ljudima, a to je povezano sa osobinama te osobe,
sa njenim mogućnostima, potrebama i potrebama sredine u kojoj pripada.
Suprotno tome, ako socijalizacija nije bila primerena, javiće se nedostatak
samopouzdanja, strah od odvajanja, slabo prilagođavanje detata…
Lako mentalno retardirana deca se najpre druže sa jednim detetom,
tokom predškolskog perioda, ali mogu i sa dva. Skloni su konfliktima,
svađama sa drugom decom koje su kratkotrajne. Dečaci se obično fizički
obračunavaju a devojčice, po pravilu, verbalno vređaju osobu sa kojom
se svađaju. Ova su deca često impulsivna i reaguju agresivno ako im
nešto zasmeta. Nerazumevanje njihovih potreba češće dovodi do agresivnih
reakcija nego kod dece prosečne inteligencije. Ali i ovde postoje
bitne razlike. Lako mentalno retardirana deca mogu se socijalizovati
i u predškolskim ustanovama i zbog toga je važno stvoriti što više
predškolskih ustanova za lako mentalno retardiranu decu.
Deca sa menlatnom retardacijom su izrazito osetljiva i ponekad se
teško prilagođavaju sredini. Kao takva, sa dodatnim poteškoćama, neprihvatljiva
su od strane druge dece u sudelovanju u njihovim aktivnostima. Međutim,
primenivši individualni pristup ovoj deci, ona se mogu približiti
ostaloj deci i može im se omogućiti zajednička saradnja u igri. Za
ovaj pristup nije potrebno neko veliko znanje ili edukacija, potrebna
je volja i želja da se takvoj deci pomogne. Vaspitači moraju biti
dodatno motivisani i stimulisani za takav rad, jer on podrazumeva
i traži više emocionalnosti, prilagodljivosti, pripremanja, zahteva
ali pored svega toga i veći psihički napor.
USTANOVE ZA OBRAZOVANJE I VASPITANJE DECE OMETENE U RAZVOJU
Naša društvena organizacija na posebno organizovan način i sa posebno
školovanim kadrovima obezbeđuje deci
ometenoj u razvoju, predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje,
osposobljavanje za rad i uključivanje u raznovrsne oblike života.
Specijalno vaspitanje se odnosi na vaspitno-obrazovni rad sa decom,
čiji su telesni, mentalni, govorni i emocionalni razvoj, rašćenje
i sazrevanje na duže vreme ometeni i da im je neophodno obezbediti
specijalan vaspitni tretman. Zato se u specijalnom vaspitanju primenjuju
specijalne metode, individualizovano prilagođena nastavna organizacijai
posebna nastavna, tehnička i druga sredstva, oprema i uređaji. Vaspitno-
obrazovni rad se organizuje u zavisnosti od stepena ometenosti: deca
ometena u mentalnom razvitku, deca sa poremećajem govora, deca sa
oštećenim sluhom, deca sa oštećenim vidom, telesno invalidna deca,
deca višestruko ometena u razvitku. Timovi stručnjaka evidentiraju
i kategorizuju decu ometenu u razvoju. U organizacionom pogledu specijalno
vaspitanje i obrazovanje se ostvaruje u više različitih oblika:
- u specijalno vaspitnim obrazovnim ustanovana (školama) za predškolsko,
osnovno školsko i srednje vaspitanje, ili u
- specijalnim zavodima ili specijalnim centrima za radno osposobljavanje
(sa internatskim smeštajem ili bez njega), a
- postoje i specijalna odeljenja pri redovnim osnovnim školama za
određene kategorije ometenosti.
U novije vreme sve su češća shvatanja da izolacija ove dece u specijalne
škole i zavode žigoše decu, izdvaja ih iz svakodnevnog društvenog
konteksta u kojoj kasnije treba da se uključe, pa je sve zastupljnija
teza da je za određene kategorije lakše ometenosti specijalno vaspitni
rad bolje organizovati u redovnim školama. Ovakav rad se može jedino
ovako organizovati:
- da jedan specijalni pedagog po određenom rasporedu radi u više
škola u gradu ili selu,
- da svaka škola ima po jednog specijalnog pedagoga za određenu vrstu
ometenosti
- da se oformi jedno pedagoško-psihološko savetovalište u kome će
se upućivati ovakva deca na ispitivanje i tretman.
Sa ovom decom rade, u oblasti specijalnog vaspitanja, kadrovi sa visokom
specijalnom pedagoškom (defektološkom) spremom, koji se obrazuju na
posebnom faklultetu.
ZAKLJUČAK
U životu ništa nije jednostavno, ništa ne možemo postići ako se
bar malo ne pomučimo. Možda smo zbog toga još od ranog detinjstva
suočeni sa raznim izazovima, prijatnim ili neprijatnim, nekim lepim
i ružnim. Možda su upravo ti usponi i padovi nešto što nas uči kakvi
treba da budemo kada odrastemo. Sam taj proces rastenja od malog deteta,
do odraslog i zrelog čoveka jeste komplikovan i težak. Prvo se naviknemo
na majčinu utrobu, zatim postajemo deo porodice, naše mirne luke,
potom se uključujemo u malo širu sredinu sa našim rođacima i susedima,
a kasnije postajemo deo već šireg društvenog sistema putem predškolskog
i školskog obrazovanja. Samo to uključivanje u novi sistem i socijalizacija
u njemu, jeste veoma težak izazov za svakog pojedinca. Zbog toga,
ovaj izazov moramo dočekati pripremljeni i to na najbolji način. U
tome nam pomažu roditelji, osobe od poverenja, ljudi koji su već to
preživeli. Uz lepe i čvrste reči, sigurno ćemo ovaj problem prevazići.
Naravno prvo nas ta prekretnica čeka prilikom uključivanja u predškolskoj
ustanovi, ali ništa manje potresno nas ne očekuje i u školskim klupama.
Slično je, a ipak malo drugačije. Takođe nam je potrebna velika podrška
roditelja. Bez njih, mi bismo bili izgubljenji, ovako nas oni vraćaju
na pravi put. Ali moramo biti svesni da sam proces socijalizacije
dece u školama nije ni malo lak, ni kratak proces. Socijalizacija
može da traje i po nekoliko nedelja. Za to vreme, roditelji pre svega
treba da budu dosta strpljivi, jer u suprotnom mogu da se pojave trejne
posledice, zbog kojih će dete kasnije mrzeti školu ili nešto slično
tome. Ali na kraju, svaki trud se isplati, jer posle nekog vremena,
deca budu svesna da im je obrazovanje neophodno i na samom početku
veoma zabavno.
LITERATURA
- Ivković, M. (2003) Sociologija obrazovanja. Knjaževac: DIP ,,NOTA”
- Koković, D. (1994) Sociologija obrazovanja. Novi Sad: Matica Srpska
- Milovanović, V. (1985) Obrazovanje I društvo. Beograd: Radnička
štampa
- Pedagoško društvo Srbije, autor teksta Ristić Stankov Sanja, pedagog
osnovne škole “Jelena Cvetković”, Beograd : http://www.pedagog.rs/adaptacija%20ucenika.php
(pristup sajtu, decembar 2009. )
- Autor teksta Jelena Popadić (objavljeno; 11/08/2009.) : http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Neupisivanje-dece-u-shkolu-samo-prekrshaj.lt.html
(pristup sajtu, decembar 2009.)
- Edukativni portal, Školarac.net: http://www.skolarac.net/ (pristup
sajtu, decembar 2009.)
-
Sveučilište u Rijeci; Visoka Učiteljska škola
u Rijeci; diplomski rad (nepoznat autor) na tamu: “Dobi s mentalnom
retardacijom”, Rijeka 2002. : http://www.scribd.com/doc/12646084/socijalizacija-djece-s-mentalnom-retardacijom
(pristup sajtu, decembar 2009.)
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|