|
Shvatanje vaspitanja u delu Žan Žak Rusoa
Medju
najveće duhove francuske u XVIII. veku treba da ubrojimo Žan Žak Rusoa
koji je u pedagogiji delomično nastavio senzualističku tradiciju Džona
Loka, a delimično na svoj način protestvovao protiv srednjevekovnog
vaspitanja time što je u središte vaspitnog nastojanja postavio dete,
njegove psihičke i razvojne osobine, i tražio između ostalog naročito
njegovu aktivnost. Ostao je kod senzualizma i deizma, a usprotivio se
racionalizmu, te ga je svladao na njemu svojstven način.
Ruso se rodio u Ženevi 1712. u porodici urara. Imao
je veoma tešku mladost, a kasnije i vrlo buran život. Majka mu umire pri
porodjaju, tako da je otac vodio brigu o decaku koji je inače imao veoma
bujnu maštu. Po prirodi je bio slabašno i osetljivo dete.
Nakon sticanja osnovnog obrazovanja Ruso izučava graverski zanat. Zbog
majstorove surovosti Ruso napušta zanat i pocinje da skita po svetu. Jedno
vreme je radio kao sluga, kućni učitelj, prepisivač nota, sekretar itd.
Pošto nije mogao da nastavi dalje školovanje, postao je smouk čitajući
mnogo knjiga pre svega dela slavnih filozofa Dekarta, Loka i drugih.
Kasnije odlazi u Pariz gde je ušao u krug književnika i filozofa, a posebno
se sprijateljio sa Diderom. Godine 1750. akademija u Dižonu raspisuje
konkurs na temu ˝Da li je napredak u naukama i umetnosti oslabio ili
unapredio moral?˝ na šta je Ruso odgovorio da je moral oslabio, sto
je vise civilizacija napredovala. Već u tom prvom literalnom radu Ruso
jasno formuliše koncepciju koju kasnije razrađuje u svojim delima: u prvobitnom
stanju ljudi su bili ravnopravni i slobodniji nego kasnije, u veštačkom
političkom uređenju. Po njemu civilizacija nije donela sreću čovečanstvu.
Nakon par godina ista akademija raspisuje novi konkurs ovoga puta sa temom
˝O izvoru nejednakosti među ljudima˝. Ruso se i na drugi konkurs odazvao,
a 1762. godine je izdao raspravu ˝Društveni ugovor˝.
Njegovo glavno pedagoško delo je knjiga ˝Emil ili o vaspitanju˝ koja je
izašla 1762. godine. To delo po obliku sadrži elemente romana i rasprave,
a idejno predstavlja napad na feudalno vaspitanje i skolastičku školu,
te daje sliku idealnog vaspitanja. Ruso u tom delu najoštrije napada konfesijsku
religiju i crkvu te zastupa načela deističke vere izazvao je jak otpor
katolicke crkve i sveštenstva. Knjigu su javno spalili na trgu usred Pariza,
a samom Rusou su zapretili zatvorom. Nakon ovih događaja beži u Bern gde
takođe nailazi na negostoprimstvo i odatle odlazi u Englesku. Zbog višegodišnjih
progona kod Rusoa se javlja duševna bolest.
Godine 1767. vratio se u Francusku, gde je napisao sa velikom iskrenošću
psihološki duboko zasnovanu autobiografiju ˝Ispovesti˝. U Francuskoj i
umire.
Pedagoški pogledi i značenje
Kada govorimo o Rusou kao pedagogu i filozofu bitno je napomenuti da
je on bio predstavnik sitne buržoazije(zanatlije,nadničari,siromašni seljaci...).
Zbog ovog njegovog drustvenog i socijalnog položaja razumljivi su i njegovi
filozofski stavovi, pogotovo ideja o ravnopravnosti svih ljudi. Prirodno
vaspitanje
Kao ideolog jednakosti, prirodnog prava(vrhovna vlast pripada narodu),
prirodnih pravaca i prirodne vere, i to u mnogo demokratskijem obliku
nego Lok, koji je priznavao kraljevu vlast, Ruso je postao predstavnik
prirodnog vaspitanja. Ruso je gajio kult prirode, pa je poznato i njegovo
načelo ˝vratimo se prirodi˝. Takođe kod Rusoa susrećemo opet načelo ˝vaspitanje
treba da je u skladu sa prirodom˝, ali se to načelo kod njega pojavilo
na nov način, ranije nego kod Komenskog. Dok Komenski izvodi nacela o
metodi odgoja i nastave iz skladnosti sa spoljašnjom prirodom, Ruso misli
na prirodu deteta, koju treba u vaspitanju bezuslovno imati u vidu i njoj
se prilagoditi.
Ruso kroz ova njegova načela zahteva da majka sama doji dete i da se niko
ne meša u razvoj deteta i ne pospešuje ga, sto je u stvari srž njegove
teorije o slobodnom vaspitanju. Tri vrste vaspitanja
Ruso govori o tri vrste vaspitanja: vaspitava priroda, vaspitava čovek
i vaspitavaju stvari. Priroda vaspitava time što u nama razvija sposobnosti
i orgne. Ljudi nas vaspitavaju tako što nas uče upotrebljavati ono što
u nama razvija priroda, pre svega sposobnosti. Stvari nas odgajaju tako
što stičemo vlastito iskustvo u sredini koja utiče na nas. Uslov za dobro
vaspitanje je skladnost sve tri vrste vaspitnja. Vaspitanje koje potpuno
zavisi od nas samih je ono koje pružaju ljudi, delimično zavisno ono vaspitanje
koje pružaju stvari, a sasvim nezavisno od nas je vaspitanje koje pruža
priroda. Vaspitač se mora u svom radu podrediti prirodi deteta i detetu
mora davati slobodu.
Zadatak vaspitanja
Na osnovu ovakvog ocenjivanja vaspitanja koje pruža priroda, Ruso je
odredio ulogu vaspitanja koju treba da pružaju ljudi. Prema Rusou vaspitačeva
uloga je da stvara što povoljnije okolnosti za razvoj deteta, za njegovo
sticanje sve brojnijih iskustava i da ga zbliži sa prirodnim posledicama.
Time se na prvo mesto stavlja iskustvo deteta.
Ruso zasniva svoju veliku veru u prirodu deteta na veri u čoveka, na svom
humanizmu, kojem je polazna tačka njegovo uverenje, da je covek po svojoj
prirodi dobar i da medju ljudima postoje neizmerno male razlike.
Posto prirodno vaspitanje ne formira dete za prirodno stanje neizkvarenosti
i jednakosti, zbog toga pravo vaspitanje najpre mora dete odvojiti od
pokvarenog društva i preseći veze, koje spajaju dete sa njim. Dete-poseban
svet
Uprkos tome, što Ruso daje primarno značenje prirodi deteta i njegovom
razvoju, on visoko ceni vaspitanje od kojeg očekuje da će promeniti društvo.
Po Rusou društvo će postati slično svom prvobitnom stanju samo onda ako
vaspitanje bude pomoglo prirodni razvoj.
Ako vaspitanje hoće da vrši taj zadatak, mora pre svega da upozna dete
i da ga prouči. To je drugo veliko načelo Rusoove pedagogije. U tom načelu
takođe koren nalazi i Rusoova psihologija razvoja deteta. Ruso je zaslužan
što je utvrdio da se priroda deteta razlikuje od prirode odraslog čoveka,
da dete nije odrastao čovek u malom već da kod deteta moramo govoriti
o njegovom specificnom fizičkom i društvenom razvoju. Dakle o uzrastu
koji ukljucuje i psihicke osobine. Slobodno vaspitanje
U skladu sa Rusoovim uverenjem o nepokvarenom i slobodnom stanju čoveka
u prvobitnom društvu takođe je i njegov glavni vaspitni cilj: treba vaspitati
slobodnog čoveka, koji ceni slobodu iznad svega. Ruso je u tome bio nedosledan,
u mnogim stvarima je protivrečio, jer je na jednoj strani sve ocekivao
od vaspitanika, a na drugoj strani sve od vaspitača. Zbog toga što ne
priznaje vaspitaču vodeću ulogu u vaspitnom procesu, onemogućuje plansko
usvajanje nastavnog gradiva, idealizira detetovu prirodu, precenjuje ulogu
bioloških faktora u detetovom razvoju i negira društvu pravo da postavlja
vaspitne ciljeve.
Vaspitni cilj
Iz Rusoovog karakterističnog sitnoburžoaskog humanizma proizilazi posebna
strana vaspitnog cilja. Ne radi se o vaspitanju slobodnog čoveka određenog
drustvenog i socijalnog statusa, zvanja ili države, već se radi samo o
vaspitanju čoveka.
Time je takođe pobijao stalešku školu i prerano profesionalno obrazovanje.
Pošto je odklanjao feudalnu kulturu, više je zahtevao od iskustva dece,
pa je preteran njegov zahtev da do svega deca sama dolaze, pa je zbog
takvih stavova vise puta ulazio u protivrečje i pogresne tvrdnje.
Budući da zamisao o razvoju mladog čoveka spada među najveće rezultate
Rusoova duha, poznavanje osnovnih osobina toga razvoja bitno nam dopunjuje
sliku njegove pedagoške ličnosti. Stepeni razvoja
deteta
Ruso deli čovekov razvoj na četiri odnosno pet stupnjeva. Peti stepen
znači već potpunu zrelost i osposobjenost za porodičan život.
Prvi stepen je period od rođenja do druge godine. To je doba utisaka,
prijatnosti i neprijatnosti, period u kojem dete oseća samo svoju slabost,
raspolaze plačom i suzama, period telesne nege, koja se završava govorom
deteta. Drugi stepen razvoja traje od druge do dvanaeste godine. To je
period kada dete ˝nije ni čovek ni životinja, nego samo dete˝, to je doba
˝razuma koji spava˝. Na tom se stupnju pre svega razvijaju čula. Treći
stepen traje od dvanaeste do petnaeste godine i predstavlja period umnog
vaspitanja. Četvti stepen traje od petnaeste godine do punoletstva. To
je period moralnog vaspitanja.
Prvi stepen razvoja- Vaspitanje na prvom stepenu razvoja deteta je pre
svega fizičko vaspitanje. Ruso daje mnogo uputstava majkama kako da neguju
svoje dojenče. Preporučuje kada treba prestati sa dojenjem, upozorava
na prve zube itd. Roditelji treba sami da vaspitavaju svoju decu, što
znači da u vaspitavanju treba podjednako da učestvuju i otac i majka.
Ruso traži od vaspitača da bude primeran uzor svom vasitaniku, da bude
dobro vaspitan i mudar, i da mu bude prijatelj i drug.
Prema Rusou, dete već od samog početka treba fizički da jača i treba ga
privikavati na to da se odriče određenih stvari. Zbog toga detetu se ne
smeju zadovoljavati sve želje. Ne sme se silom razvijati detetov govor,
jer se takao kvari njegov izgovor. Najbolji način da se prevaspita hirovito
dete jeste da mu se ne poklanja prevelika pažnja.
Drugi stepen razvoja- Drugo razdoblje za Rusoa ne znači razdoblje učenja.
Prema njemu pre nego sto dete započne umno vaspitanje dete mora imati
razvijena čula. Ruso tvrdi da su deca u tom razdoblju sposobna da misle
samo konkretno, što je loše. Ispravno je to da je potrebno pokloniti veliku
brigu razvoju čula. U tom razdoblju potrebno je nastaviti sa fizičkim
vaspitanjem kao što su šetanje, rad u vrtu itd. ali je odlučno protiv
toga da se dete u tom periodu moralno vaspitava, zbog toga sto dete nije
u stanju da shvati moralne pojmove. Nasuprot surovom feudalnom kažnjavanju
Ruso preporučuje disciplinu prirodnih kazni: dete treba da oseti posledice
svojih dela. On je prvi proglasio načelo ˝prirodnih posledica˝. Dete će
iz posledica svog delovanja šta je dužnost, potreba, nužnost, nemogućnost.
Medjutim pogresio je kada je tvrdio da je to jedino vaspitno sredstvo.
Ruso je posebno protiv sistematske nastave u tom periodu. Na taj način
oslobađa dete od knjige, koja je kako on kaze uzrok najgoreg zla za dete.
U tom periodu dete nikako ne treba prisiljavati da nauči da čita i pise,
ali nemože mu nikako naškoditi ako nauči.
Treći stepen razvoja- Ovaj stepen je period shvatanja nauke. Dete ima
višak energije i treba negde da je istroši, da bi na taj način sticalo
znanje. Pritome je bitno da učenici uče ono šta će im biti od koristi.
Na prvo mesto savlja predmete iz nauka o prirodi kao što su geografija,
astronomija, fizika, a potpuno je uklonio veronauku. Tu je njegova velika
zasluga. Ali pre toga deca tog uzrasta treba da uče pisanje, čitanje,
računanje i geometriju.
Učitelj treba svoj rad da oslanja na radoznalost i lični interes deteta
da razvija u detetu samostalnost, aktivnost i sposobnost zapažanja. Ucenik
mora da sve razume i mnogo posmatra, istražuje i da sa svojim učiteljom
o tome pazgovara. Prilikom posmatranja i proučavanja potrebno je da učenik
bude što više samostalan. Nakon sto ga učitelj izvede na put, učenik treba
sam da stiče znanje koliko on smatra da mu je potrebno. Ruso ovde delimično
greši jer od sistematskog znanja, do naučnih sponaja i navika samostalnog
rada ne može učenik doći sam bez pouzdanog i planskog vođenja i učiteljove
pomoći. On ne pridaje veliku važnost udžbenicima. Jedina knjiga koju on
preporučuje Emilu je knjiga ˝Robinson Kruso˝.
Ruso jako ceni radno vaspitanje. On tvrdi da rad zbližuje čoveka sa prirodnim
stanjem. Vaspitanik treba da zna da radi seljačke poslove i da izuči neki
zanat. Tako će upoznati radnički život i vaspitavati se radom. Ruso tvrdi
da je kod tako vaspitanog deteta pri kraju trećeg stepena razvijen razum,
tj. sposobnost da stekne znanje i da je to znanje ne toliko veliko koliko
je čvrsto. Glavni nedostatak takvog znanja je taj da je nedovoljno sistematsko
i raznovrsno.
Četvrti stepen razvoja- Kod moralnog vaspitanja radi se o životu za društvo
i uredjenju odnosa prema ljudima. Moralno vaspitanje čini jezgro vaspitnih
zadataka četvrtog stupnja. Kod vaspitanika se pojavljuje osećaj prijateljstva
prema drugom polu, u kojim je koren saosećanja za druge ljude. Dete treba
vaspitavati tako da gaji veliku ljubav prema svim ljudima.
Zadatak moralnog vaspitanja je odgajanje dobrote. Oko sedamnaeste i osamnaeste
godine javlja se pitanje religije, koje do tada nije bilo bitno. U tom
razdoblju takođe se javljaju polne sklonosti i polne strati. Ruso govori
prilično opširno o polnom životu i daje mnogo dobrih saveta. Treba paziti
da u detetu ne probudimo prerano polne želje. Da ne bi postala mekušci
deca ne smeju da lenčare i ne smeju da čitaju erotske knjige. Kada dete
pita o stvarima vezanim za polni zivot treba se truditi da se na ta pitanja
neda odgovor ili ga bar nekako izbeći, ali nikako se ne sme lagati.
Vaspitanje žene
Rusoovi pogledi na ženu i žensko vaspitanje spadaju u njegove najzaostalije
poglede. On je uveren da između muškarca i žene postoje velike razlike,
i to u samom postojanju, sposobnostima i zanimanjima. Po njegovom mišljenju
žena postoji samo zato da bi rađala decu i ugađala mužu, kao i da se brine
za njegovu sreću. Zbog tih razlika zenu je potrebno drugačije odgajati
nego muškarca. Pre svega treba je vaspitati tako da bude sposobna da se
brine o mužu i kućanstvu. Takodje je potrebno i fizičko vaspitanje da
bi žena radjala zdrav narastaj. U moralnom pogledu žena treba da bude
poslušna, ponizna, umerena i uljudna. Žena mora biti stalno podređena
autoritetu. Ovi pogledi nisu predstavljali samo Rusoove stavove već i
stavove sitne buržoazije, čiji je ideolog bio Ruso.
Zaključak
Žan Žak Ruso je snažna figura francuskog prosvjetiteljstva, svojim je
snažnim književnim stilom, svojom veoma čuvstvenom i ingenioznom prirodom
i upravo fanatičkom privrženošću svojim idejama snažno razbudio pedagoške
ideje u društvenoj svesti XVIII veka i doveo ih u središte pažnje. Priroda
i sloboda, to su osnovi njegovih filozofskih, socioloških, političkih
i pedagoških pogleda. Strastveno borben protiv ekonomskih, političkih
i idejnih okova feudalizma, vezan teškoćama i sponama sitnoburžoaskih
slojeva, postao je predstavnik ideja bratstva, slobode i jednakosti, ali
je ujedno zapadao, naročito svojim pedagoškim pogledima, u teška protuslovlja,
koje je moguće razumeti delomično iz njegovog klasno-društvenog položaja
(bori se protiv feudalizma i kritikuje ga a ujedno idealizira ekonomsku
i socijalnu sredinu sitnih vlasnika), a delomično iz njegovog prilično
neuravnoteženog karaktera.
Kritika Rusoovih pogleda nije teška, jer su greške dovoljno očite. Navest
ću samo neke. U težnji da bi dete udaljio od feudalnog društvenog uređenja,
išao je predaleko, te je makar na prvom stepenu detetovog razvoja izolirao
vaspitanika od bilo kojih društvenih uticaja. Ne može se prihvatiti ni
Rusoovo obožavanje prirode deteta, koju postavlja u središte vaspitanja
i stvara od nje glavni odgojni imperativ, a niti njegovo precenjivanje
dečijeg iskustva. To se osobito opaža u njegovom i suviše malom uvažavanju
sistematskog znanja i udžbenika. Jasno je takođe, da vaspitanje ne sme
nikada gledati samo na vaspitanje čoveka kao pojedinca, nego je potrebno
uvek težiti da vaspitamo čoveka i za društvenu zajednicu i da ga uvodimo
u društvene zadatke. Ruso je takođe grešio u primeni vaspitnog metoda,
jer je previše očekivao od samostalnosti deteta, od njegovog samostalnog
rada i mišljenja, te je premalo dolazio do izražaja vaspitačev autoritet.
Iako j e tražio od roditelja, da detetu poklone svu vaspitnu brigu, sam
je svoga idealnog vaspitanika istrgao iz društvenog života. Njegovi pogledi
o ženi i ženskom odgoju očito su nazadni.
Najočitija protivrečnost Rusoovog učenja u vaspitanju jesu: Ruso zahteva,
da vaspitanje apsolutno vodi računa o prirodi deteta i njegovom razvoju,
dok je ujedno sam iskonstruisao sliku toga razvoja; Ruso zabranjuje da
vaspitanika uvodimo u kulturu, a ujedno ga sam upoznaje s kulturnim napretkom;
iznosi da treba početi s umnim i moralnim vaspitanjem nakon dvanaeste
godine, a s moralnim iza petnaeste, dok sam počinje s time već ranije;
zabranjuje uticaj na razvoj deteta, dok ujedno očekuje od vaspitača vrlo
mnogo; zahteva, da se žena u svemu podređuje mužu, dakle takođe i u mišljenju,
dok ujedno ističe, da ga umno ne dostiže.
Bez obzira na sve nedostatke, Ruso je vrlo snažno uticao na tadašnju i
kasniju pedagogiju, on se grčevito opirao skolastičkoj nastavno-vaspitnoj
ukrućenosti u sadržaju i metodama, te se oduševljavao za odgojni demokratizam.
Njegovo izrazito psihološko shvatanje načela: vaspitanje treba da je u
skladu s prirodom, njegov zahtev za povezivanjem nastave sa okolinom i
iskustvima djeteta, s njegovim životom, njegovo naglašavanje aktivnosti
djeteta, nega čula, otklanjanje suvoparnog nastavnog mehanizma i oduševljavanje
za realističko obrazovanje, za fizičko i radno vaspitanje, za vaspitanje
čoveka, ukratko njegovo duboko i iskreno poštovanje ličnosti deteta —
sve su to stvari, koje su prešle u najbolju vaspitnu tradiciju, iako je
istina, da je Ruso već pokoju ideju našao kod Locka.
Literatura
Žlebnik Leon:˝Opšta istorija školstva i pedagoških ideja˝
Zaninović Mate:˝Pedagoška hrestomatija˝
Grandić Radovan:˝Uvod u pedagogiju˝
www.wikipedia.org
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|