SEMINARSKI RAD IZ PEDAGOGIJE
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ROMANIKA SKULPTURA Upotrebu izraza „Romanika“ za označavanje umetnosti ranog srednjeg veka
zapadne Evrope prvi put je 1824. godine predložio francuski arheolog De
Komon i odmah imao uspeha. Tom reči je želeo da na sintetičan način izrazi
dva mišljenja. SKULPTURA U srednjem veku, različite umetničke delatnosti nisu smatrane međusobno
nezavisnim izrazima. Naprotiv, želelo se da svaka od njih doprinese u
onoj meri u kojoj je mogla i sredstvima kojima je raspolagala ostvarenju
i dekorativnosti samo onog sto se uzimalo kao osnovno delo, velike crkve
koja je građena. Jasno je kako su u okviru takvog shvatanja skulptura
i slikarstvo postali strogo podređeni potrebama i zahtevima glavne umetnosti,
arhitekture. Bronzana vrata- u romaničkom srednjem veku ponovo je u procvatu tehnika livenje bronze u umetničke elemente. To još nisu veliki kipovi, već ploče za vrata koja su se postavljala na drvene portale. Šema je jednostavna: dva krila podeljena na kvadrate na geometrijski način i, eventualno, kao u ovom slučaju, obeležena u uglovima lavljim glavama, sa pričom na svakoj pločici, to jest, u svakom krilo podeljeno. Kamena skulptura u romaničkom stilu uglavnom je vezana za arhitekturu.
U obliku dubokog ponekad bojenog reljefa, dekoriše portale, često celu
zapadnu fasadu, stub i stubac crkve i klaustra. Sve površine portala crkve
u Vezleju, pa čak i stub koji ulaz deli na dva dela, prikrivene su reljefima. Raspeće- od slonove kosti: Arheološki muzej, Madrid. U temi raspeća, koje je rađeno od različitih materijala, romanički skuptori su našli motiv koje savršeno odgovara njihovoj sklonosti prema gustom i zamršenom ukrašavanju, njihovoj ljubavi prema živopisnim, obojenim i izvanredno izražajnim efektima, kao i kompozicijama uklopljenim u unapred određenu strukturu. Ovde je to sam krst na koji je Spasitelj postavljen. U reljefu je naglašen grafički splet linija urezanih u kamenu. Složena
igra talasastih i spiralnih linija vise nego modelacija ispupčenih i udubljenih
volumena oživljava reljefnu površinu.
Figura biskupa- zaštitnica grada Milana, uokvirena je
vencem arhitektonskog porekla, štaviše najklasičnijim ukrasom romaničke
arhitekture, polukružnim lukom. To je kompozicija koja se, od niša u crkvama
(i njihovih fasada) do nadgrobnih ploča i svetih oprava, ponavlja prilično
često, posebno kada je reč o razdvajanju figura koje su postavljene u
nizovima U polukružnom timpanonskom polju iznad ulaza prikazano je rođenje Hrista. Kompozicija je prilagođena polukružnom arhitektonskom okviru i puna je svežih i neposrednih detalja iz života, kao što su pastir sa ovcama i scena kupanja deteta. ZAKLJUČAK Skulptura tog doba se neizcrpljuje u monumentalnim primerima, mada su oni najbrojniji. Ne govoreći o veoma brojnim proizvodima zlatarstva i visokog zanatstva, od antependija za oltar do posuda za čuvanje mošti svetaca i raznih kultnih predmeta, treba istaći da su za to doba tipična, značajna i veoma pogodna za proučavanje njegovih težnji ona posebna raspeća koja su Španci nazivali Mahestades. Raspeća na kojima je na jednostavnu podlogu ili sa umetnički obrađenim ivicama postavljena božanska figura, strogo šhematizovana, naročito u odeći, više svetačka nego paćenička ( otud i ime ). To je proizvod koji je, možda na osnovu italijanskih uzora, postao uobičajen za područije Mediterana, a njegovi izvanredni primerci ponekad se mogu naći i na severu.
preuzmi seminarski rad u wordu » » » Besplatni Seminarski Radovi |