Pedagogije „esencije“
U pedagogije „esencije“ spadaju: pedologija, individualna pedagogija,
personalistička pedagogija, funkcionalna pedagogija, progresivistička
pedagogija, pedocentrizam i pedagogija slobodnog vaspitanja. Sve
ove pedagogije u centar svog istrašivanja postavljaju pojedinca, individuu,
ličnost.
Pedologija
Termin pedologija je nastao od grčke reci pais, paidos (dete,decak)
i logos (nauka), što znaci nauka o detetu. Ovaj termin je prvi upotrebio
američki pedagog Krizman. On je smatrao da je zadatak pedologije da
proučava dete od rođenja pa do potpune polne zrelosti. Po mišljenju
pedologa razvoj deteta zavisi od dva faktora:nasleđa i društvene sredine.
Oba faktora su nepromenljiva i konstantna. Posebnu ulogu ima nasleđe
odnosno, geni koje dete nasleđuje rođenjem. Nasleđe se smatra nekom
vrstom sudbine za svako dete.na ove faktore se ne može uticati spolja.
Svako dete je ustvari proizvod dejstva ta dva faktora. Drugi faktori
razvoja ličnosti (vaspitanje, sopstvena aktivnost, svesna delatnost..)
nemaju nikakav uticaj na ova dva faktora pa su i bez značaja za razvoj
deteta. Vrsili su razne testove za ispitivanje inteligencije deteta.
U vaspitnom procesu su težili grupisanju dece po sposobnostima i individualnim
karakteristikama.
Individualna pedagogija
Ovaj pedagoški pravac nastao je u Nemačkoj krajem 19.veka. nastao je
kao protest na staru autoritarnu skolu, koja je državna, gde su propisani
isti plan i program za sve učenike, gde dominira frontalna nastava,
vaspitac prenosi gotova znanja, a učenici su nemi posmatrači. Za idividualnu
pedagogiju u prvom planu je decija priroda. Pristalice ovog pravca smatraju
da je svako dete individua za sebei da se po svojoj prirodi, tempu razvoja,
po sposobnostima i interesovanjima razlikuje od drugih i zato nije moguce
organizovati vaspitanje po istim kriterijumima za sve učenike. Pristalice
ovog pravca se zalažu za prirodann i slobodan razvoj svakog pojedinca.
Sva veština vaspitanja je da se stvore uslovi u kojima bi se svaka individua
razvila do svojih maksimuma.
Personalistička pedagogija
Pedagoški pravac nastao krajem 19.veka. Ucentar istraživanja stavlja
ličnost (persona). Ovaj pravac se još naziva i pedagogija ličnosti.
Pristalice ovog pravca smatraju da ličnost mora biti u centru svakog
vaspitanja jer ličnost nije slobodna ni u sadašnjem vaspitanju ni u
sadašnjem društvu. Sadržaj rada u školi i vaspitanje treba organizovati
tako da sve bude slobodno da bi se ličnost slobodno razvijala.Moraju
se uvažavati potrebe i interesovanja sveke ličnosti. U ovakvom vaspitanju
nastavnik ima značajnu ulogu ali samo ako je i on sam celovita i slobodna
ličnost jer samo tako može pozitivno delovati na svoje vaspitanike.
Tvorci ovog pravca su verovali da se vaspitavanjem slobodnih ličnosti
mogu osloboditi ličnosti u društvu i da se mogu rešiti nesuglasice izmežu
drzštva i ličnosti, a time će doći do potpunog društvenog osloboženja
ličnosti.
Funkcionalna pedagogija
Ovaj pedagoški pravac razvijan je u prvoj polovini 20.veka i vezuje
se za ime švajcarskog pedagoga Eduarda Klaperda. Po Klaperdu treba proučavati
psihičke procese kao sredstva organizma da postigne željenii cilj. On
smatra da inteligencija služi za to da se osmisli akcija usklađivanja
potreba covek ai sredine, služi da se organizam prilagodi sredini u
kojoj živi. Psihičke funkcije se uvek javljaju u službi da se zadovolji
neki cilj, a cilj proizilazi iz čovekovih potreba i interesovanja,,
što znači da su oni pokretači psihičkih procesa. Najvažnije je znati
kako funkcioniće jedan proces. Dete je aktivan organizam sposoban da
dela i da se prilagođava, a prilagođavanje je stalan proces . Potrebe
i interesovanja su pokretači tog prilagođavanja i funkcionisalja, te
potrebe izazivaju reakcije, traže aktivnost, izazivaju psihički proces.
Dok se ne ostvari cilj ne prestaje ni aktivnost organizma. Dete po Klaperdu
nije odrastao čovek u malom, deca se međusobno razlikuju ii te individualne
potrebe treba uzeti za osnovu vaspitanja. Detinjstvo nije period prelaska
deteta u odraslog čoveka, već je to period u kome se javljaju razne
potrebe i težnja za njihovim zadovoljenjem. Dete i detinjstvo moraju
postati centar vaspitanja. Inteligencija deteta je većstvorena sposobnost
postizanja cilja koji je proizišao iz potreba i interesovanja. Posto
postoje velike razlike među decom , svakom detetu treba obezbediti ono
vaspitanje koje miu odgovara.(škola po meri).
Progresivistička pedagogija
Progresivisti su sledbenici Dzona Djuija. Ovaj pedagoski pravac je američka
varijanta idividualne pedagogije. Osnovne ideje progresivističkog pedagoškog
pravca, veoma uticajnog u SAD, jesu da dete mora biti slobodno , treba
mu omogućiti prirodan razvoj, decija interesovanja treba da budu u centru
vaspitne delatnosti, ne učiti putem usvajanja gotovih znanja, već rešavajući
razne problemske situacije, sopstvenim istraživanjem: treba uvažavati
svojstva ličnosti i pustiti ih da se slobodno razvijaju. Podsticati
radoznalost i interesovanja učenika, sve mora biti podčinjeno učenicima.
Nastavnik je tu da pomaže u izboru sadržaja i metoda, da nadgleda rad
, da pomogne u izboru problemske situacije i njenog rešavanja, zato
nastavnik mora da poznaje dobro sve učenike.
Pedocentrizam
Pedocentrizam nije poseban pravac. On označava shvatanje da dete mora
da bude u centru vaspitnog procesa. Svi oni pravci i pokreti koji u
centar stavljaju dete mogu se nazvati pedocentričkim. Začetnikom ovog
pravca se smatra Ž.Ž.Ruso, on je smatrao da dete ne treba vaspitavati
direktno vec treba stvarati uslove u kojima bi se svako dete slobodno
razvojalo , sopstvenom aktivnošću. Posto je svako dete po prirodi dobro
nema ni opasnosti za promašaje u vaspitanju. Na prelazu 19. U 20. Vek
bilo je puno pristalica pedocentrizma, bila je to reakcija na zapostavljanje
ušenika u staroj skoli. Iako se svaki pravac razlikuje po tomena cemu
se insistira u vaspitanju ( na uvažavanju ličnosti, dečije prirode,
individualnih karakteristika i sl.) sve one polaze od deteta na prvom
mestu pa se zato mogu i smatrati pedocentrističkim pedagogijama.
Pedagogija slobodnog vaspitanja
Pristalice ovog pravca zahtevaju da se dete razvija slobodno, da se
ničim ne ograničava i ne sputava ( ni unapred utvrđenim planom i programom,
ni sadržajima nastave, ni vremenskim rokovima, ni društvenim uslovima).Dete
se može razviti slobodno samo ako mu se pruže takvi uslovi .Slobodan,
u stvari ničim neometan razvoj svakog deteta, uz puno uvažavanje individualnosti
svakog, čvrsto povezuju „slobodno vaspitanje“ i pedocentrizam. Ovakva
ideja je naisla na mnoge pristalice u svim pravcima i pokretima 19.
I 20. Veka.
Pedagogije „egzistencije“
U pedagogije egzistencije spadaju: socijalna pedagogija, pedagogija
redne škole, socijaldemokratska pedagogija, sovjetska pedagogija, fašistička
pedagogija i rekonstruktivistička pedagogija. Sve ove pedagogije
se zalažu za vaspitanje pojedinca za zajednicu, društvo, državu.
Socijalna pedagogija
Ovaj pedagoški pravac javio se na samom kraju 19.veka i vezuje se za
izlazak iz štampe dela Socijalna pedagogija, nemačkog pedagoga Paula
Natropa. Ovaj pravac zahteva da vaspitanje bude u funkciji zajednice
i njenih interesa,a ne interesa pojedinca. Po shvatanju pristalica ovog
pravca pojedinac kao pojedinac ne znači mnogo. On predstavlja nešto
samo kao član zajednice, zajednica mu daje vrednost, smisao i svrhu
njegovom životu. Zajednica je celina, a pojedinac je deo nje i on nešto
znači samo u okviru celine koja je jedinstvena, homogena i harmonična.
Da li će zajednica biti takva zavisi samo od vaspitanja njenih članova.
Ako je svaki član vaspitavan za zajednicu onda će i u toj zajednici
doći do promena na bolje. Na taj način je vaspitanje pojedinaca moguće
uticati na promenu i poboljšanje same zajednice. Od takvog vaspitanja
neće imati koristi smo zajednica već i pojedinac jer će u takvoj zajednici
onn biti siguran i zaštićen. Sve se to može postići vaspitanjem u školama
koje imaju utvrđene sadržaje i zadatke vaspitanja. Pored škole u vaspitanju
učestvuju i porodica i crkva i društvo. Iste ideje nalazimo i kod Paula
Bergmana, ali razlika između njih dvojce je u tome što je osnovno polazište
Natropa „svest o zajednici“, a Bergman tvrdi da se čovek oseća delom
zajednice jer je sa njom krvno povezan. Čovek se rađa u određenoj zajednici,
kulturi, naciji i on to ne može da bira i to je „narodni karakter“.
Svaki pojedinac nasleđuje deo tog karaktera, on to nosi u sebi , a zadatak
vaspitanja je da to razvije kod svakog pojedinca.Samo tako će se pojedinac
osposobiti za uključivanje uu zajednicu.
Pedagogija radne škole
Ovaj pedagški pravac je nastao na prelazu iz 19. U 20.vek i imao je
mnoge pristalice. Međutim ovaj pravac je veoma raznorodan i različit
po samom shvatanju pojma „rad“. Ustajući protiv stare škole i pedagogije,
pristalice ovog pokreta su efikasnijim sredstvima razvoja smatrali aktivnost,
samoaktivnost, samoradnju, funkcionisanje telesno i psihičko. Ta sredstva
su efikasnija u učenju, zapanmćivanju i reprodukciji naučenog, ali i
u formiranju navika. One doprinose pripremi pojedinca za život. Jedino
u čemu se pristalice ovog pokreta slažu je da rad treba uzetii kao osnovno
polazište ove nove pedagogije. Međutim oni su međusobno različito shvatali
taj pojam pa su i razlike u sadržajima, ciljevima i zadacima vaspitanja
veoma vidljive. Različito se utvrđuju varijante unutar pedagogije radne
škole:
- Ona koja rad shvata kao ručni (manuelni) rad, koji bi trebalo
da prožme celokupno vaspitanje, na čelu ovog pravca je Keršenštajner.
- Ona koja rad shvata kao „produktivni“, odnosno „proizvodni“ rad, kao
rad koji ima neku vrednost i društveni značaj, kojim se stvaraju neki
proizvodi, takav rad doprinosi ne samo razvoju pojedinca već i njegovoj
pripremi za život.
- Ona koja rad shvata kao „duhovni rad“ , na celu ovog pravca je Gaudig
i on smatra da doprinosi razvoju ličnosti pojedinca, ali i njegovom
uvođenju u zajednicu i u različita kulturna područja zajednice.
- Ona koja rad shvata kao instrument vlastitog života, kao instrument
pripreme za život, glavni predstavnik je Dzon Djuji.
Zajedničko svim predstavnicima radne škole je da iz rada izvode cilj,
zdatke, sadržaje, organizaciju nastave ii vaspitanja.
Socijaldemokratska pedagogija
Ovaj pedagoski pravac izražava pedagoške poglede socijaldemokratske
partije. Svi socijaldemokrati su kritikovali klasnu školu. Zalagali
su se za narodnu skolu koja će biti svima dostupna i obavezna za sve.
Ta škola trebba da bude javna, besplatna i obavezna. Isto tako ta škola
treba da bude laička, potpuno oslobođena crkve i njenog uticaja. Takvu
školu su smatrali slobodnom i za nju su se zalagali. Cilj vaspitanja
je da se razvije svestrana harmonijska ličnost koja ce moći da se uklopi
u društvo i da obavlja svoje obaveze i dužnosti.smatrali su da se vaspitanjem
mogu ukloniti klasni odnosi u društvu.
Fašistička pedagogija
Ova pedagogija je izuzetno politički i nacistički orijentisana. Svoj
razvoj je počela u Italiji ali je radikalni izraz dobila u Nemačkoj.
Osnovno polazište ove pedagogije jeste da postoji izabrana rasa „arijevska“
i da su u okviru te rase ljudi nadljudi , da su oni predodređeni da
vladaju drugim rasama i narodima. Zadatak ovih drugih „nearijevaca“
pre svega, Jevreja, Slovena, Cigana i crnaca je da služe nadljudima,
a ako oni to nece onda ih treba silom naterati. Fašistiška pedagogija
na jednoj strani vaspitava ljubav prema nadljudima, a mržnju i prezir
prema onim koji ne pripadaju toj izabranoj rasi. Mladi su u fašističkim
državama vaspitavani da se pokoravaju i da budu odani vođi jer vođa
je tu da misli i da vodi,a svi ostali da ispunjavaju njegove naredbe.
Telesno vaspitanje zauzima vaznu ulogu jer da bi neko bio sposoban borac
on mora da bude zdrav i izdržljiv.intelektualno vaspitanje nije bilo
toliko važno ni za pripadnike više rase, opšte obrazovanje je bilo dovoljno,
ali da je prožeto fašističkom ideologijom. Militarizam je zauzimao važno
mesto u vaspitanju, ali za dečake, mladiće. Devojke su imale veoma skromno
opšte obrazovanje, za njih je bilo važno da budu zdrave i da mogu da
rađaju sledeću generaciju arijevaca. Sve se to odnosilo na pripadnike
vise klase, a za pripadnike drugih klasa bilo je dovoljno četvorogodišnje
obrazovanje,a ako bi hteli dalje da se školuju morali su da prolaze
posebnu proveru.
Sovjetska pedagogija
Ova pedagogija je razvijana u vreme postojanja Sovjetskog saveza. Sovjetska
pedagogija je u svom razvoju prošla više faza. One međusobno nisu bile
samo različite nego su se nalazile na suprotnim polovima. U prvim godinama
posle Oktobarske revolucije negovana je pedagogija. A.P. Pinkevič je
objavio prvi sovjetski udzbenik Osnovi pedagogije, a Blonski objavljuje
knjigu radna škola. Taj period sovjetske pedagogije traje samo par godina.
On je mešavina radne, slobodne, individualne i socijalne pedagogije.
Sredinom 20-tih godina napušta se pedagogija i konstituiše pedologija.
Ni pedologija neće trajati dugo jer se već na početku 30-tih godina
javlja teorija o odumiranju škole jer se pokazalo da je obrazovni nivo
u školama veoma nizak i sve više opada pa se pedologija našla na udaru
svih. Sovjetska vlada zabranjuje pedologiju i zahteva se ponovni razvoj
pedagogije. Treća faza u razvoju sovjetske pedagogije traje od 1936
pa sve do usvajanja novog zakona o školstvu 1958. U trećoj fazi pedagogija
je iotišla skroz uu drugu krajnost. To je period kada se pojedinac odnosno
dete potpuno potiskuje iz procesa vaspitanja, učvršćuje se uloga države,
partije, vođe, propisuju je plann i program vaspitanja pa čak i detaljna
sredstva za njohovo ostvarivanje. Mnogo godina kasnije 60-tih, neki
pedagozi će reći da je to bio period bezdjetne pedagogije, period u
kome se ne obraća pažnja na dete, ali je strah da se iznese neka nova
ideja bio mnogoo veliki. Oni koji bi pokušali da istražuju dete koje
vaspitavaju izgubili bi službu ili bi bili premesteni. To je period
kada se ne govori o vaspitanju čoveka već o proizvodnji kadrova. Ta
pedagogija je utemeljena 1943.god. tako što je osnovana prva u svetu
Akademija pedagoških nauka koja je imala zadatak da štiti pedagogiju
od štetnih uticaja. Upravo takva pedagogija se nametala svima kao jedina,i
samo je jugoslovenska pedagogija celu deceniju pokušavala da joj se
odupre i napokon je u tome uspela 50-tih godina pa su jugoslovenski
pedagozi isključeni sa svih skupova. Posle smrti Staljina 1953, posebno
posle donošenja novog zakona o obrazovanju 1958 god počinje četvrta
faza razvoja sovjetske pedagogije. Javljaju se nove ideje, ali sve to
nije dugo trajalo jer se već posle prvih kritika sve počelo vraćati
u kontrolisane okvire i to je sve zbog toga što su na vodećim položajima
u akademiji nauka i ministarstvu ostali isti ljudi iz prethodne faze.
U ovom periodu smenjuje se popuštanja i pritezanja i tako će ostati
sve do kraja sovjetskog Saveza. Pedagogija nije uspela da izađe iz tih
strogih okvira, pojedinac je potpuno žrtvovan za državu i Boljševičku
partiju.
Rekonstruktivistička pedagogija
Rekonstruktivisti se javljaju već 30-tih godina 20.veka, ali kao pedagoški
pravac počinju da deluju 50-tih godina. Najpoznatiji rekonstruktivist
je Teodor Brameld. Osnovni stav ovog teoretičara je da se društvene
krize mogu rešiti vaspitanjem. Vaspitanje treba čoveka da osposobi za
takvu društvenu ulogu jer čovek živi u međuzavisnom svetu i rešavanje
problema treba rešavati vaspitavanjem ljudi , njihovim osposobljavanjem
da zajednički reše problem. Nastavnik treba da pomogne svim učenicima
da shvate da je rekonstrukcija društva demokratskim putem ne samo moguća
nego i potrebna,. Vaspitanje treba tako organizovati da odgovara potrebama
sadašnje kulturne krize, sadašnjim potrebama društva.
Pokušaji premošćavanja pedagogija „esencije“ i „egzistencije“
U ove pedagogije spadaju: Kulturna pedagogija, Pragmatistička pedagogija,
„Treća“ pedagogija Suhodolskog.
Kulturna pedagogija
Kulturna pedagogija je veoma raznorodan pedagoški pravac. Nastao je
i razvijao se u Nemačkoj u prvim decenijama 20. Veka, a zatim dolazi
do prekida, da bi posle Drugog svetskog rata nastavila da se razvija.
Kulturna pedagogija se zasniva na kulturnim vrednostima. One ne zavise
ni od društvenih slojeva, ni od klasa, ni od staleža. Njih stvaraju
generacije i generacije ljudi koji te vrednosti prenose na mlađe generacije,
na sledeću generaciju. Glavni predstavnik je E.Špranger. Cilj vaspitanja
je da se nasleđene kulturne vrednosti prenesu na mlade. Oni treba ne
samo da ih usvoje već da se osposobe da stvaraju nove vrednosti. Svako
pripada nekoj zajednici i on je deo te zajednice, od stepena usvojenosti
kulture, zavisi i razvoj te zajednice. Svaki pojedinac je zainteresovan
za napredak svoje zajednice i zbog toga ga treba osposobiti da stvara
nove kulturne vrednosti. Špranger smatra da u svakoj oblasti postoji
neka vrednost, u teoriji – istina, u ekonomiji – korisnost, u estetici
– forma, u društvu – ljubav, u politici – vlast, u religiji – moral.
On smatra da su to šest tipova individualiteta. Vaspitavajući se u određenoj
kulturi čovek se vezuje za tu kulturu. Pristalice ovog pravca smatraju
da treba razvijati i pojedinca i zajednicu jer zavise jedan od drugog
jer su neodvojivi,
Pragmatistička pedagogija
Pragmatističku pedagogiju , jedinu u 20 veku, Suhodolski je naveo kao
utopistički pokušaj da se premosti jaz između pedagigije esencije i
egzistencije. Ovaj pedagoški pravac je dobio ime po svojoj osnovi pragmatističkoj
filozofiji . pragmatistička filozofija i na njoj zasnovana pedagogija
su postale veoma popularne ne samo u Americi vec i van njenih granica
jer je Djuji držao predavanja na univerzitetima širom evrope. Pragmatizam
nije filozofija koja bi imala za cilj stvaranje originalnog pogleda
na svet ili nekog sistema mišljenja već ima za cilj da postane oruđe
u rukama čoveka za rešavanje životnih problema, za čovekovo prilagođavanje
životu u zajednici. U središtu pragmatizma je čovek kao pojedinac i
čovek kao član zajednice. Vaspitanje obuhvata tri područja kognitivno,
emotivno i socijalno. Ono ima psihološki aspekt: u čijem je centru dete,
vaspitanik i socijalni aspekt: osposobljavanje pojedinca za rešavanje
životnih problema. Tri su osnovna polazna stava u ovoj pedagogiji: prvi
– vaspitanje je život, drugii – učiti radeći, ne davati nikome da prenosi
gotova znanja nego sopstvenim istraživanje stići do saznanja, treći
– škola je zajednica jer bez škole ne može da se sprovodi ni vaspitanje.
Vaspitanje je uspešnije ako se uvaže potrebe i interesovanja svakog
pojedinca. Uloga nastavnika je da stvara životne uslove i da pomogne
učenicima da svojim radom takve situacije samii rešavaju.
„Treća“ pedagogija Suhodolskog
Poljski pedagog Suhodolski je sve pedagoške koncepcije svrstao u dve
grupe pedagogije „esencije“ i pedagogije „egzistencije“. Naveo je i
nekoliko utopističkih pokušaja da se razlike između te dve grupe prevaziđu.
Sam on je pokušao da reši taj problem. On je govorio o „trećoj pedagogiji“.
Ta pedagogija je pedagogija našeg vremena i ne bavi se time da li treba
razvijati ljudsku suštinu ( esenciju) ili čoveka pripremati za život
u zajednici (za egzistenciju). Treća pedagogija je pedagogija formiranja
Opšteg sistema, Opšteg obrazovanja, obrazovanje i vaspitanje koje obuhvata
celokupan ljudski život. On ovu pedagogiju vezuje za Sovjetske države
jer smatra da socijalizam formira državu i postaje dobro svih ljudi
i on jedini može da obezbedi uslove za integraciju sve tri pedagogije:
pedagogije esencije, egzistencije i pedagogije „opšteg formiranja“ u
jednu novu pedagogiju.
Filozofske pedagogije
Postoji više koncepcija vaspitanja, koncepcija predmeta pedagogije,
pa i više koncepcija i pristupa metodu pedagogije. Isto onako kao što
su različiti koncepti pedagogije bili međusobno često protivrečni i
isključivi, isto tako su se i različiti metodološki pristupi u proučavanju
vaspitanja nalazili u nepomirljivim suprotnostima. U filozofske teorije
spadaju: Herbartovo filozofsko – psihološko utemeljenje pedagogije,
duhovno - naučna pedagogija, verski orijentisane pedagogije, marksistička
pedagogija, perenialistička i esencijalistička pedagogija, egzistencijalistička
pedagogija, „kritička filozofija“ i pedagogija.
Herbartovo filozofsko – psihološko utemeljenje pedagogije
Težeći da pedagogiju predmetno diferencira od filozofije, da je zasnuje
kao posebnu nauku, herbart nije imao za cilj da pedagogiju potpuno odvoji
od filozofij . On je hteo da uporedo sa predmetnim diferenciranje pedagogije
od filozofije da je kao posebnu nauku još više osloni na filozofiju
i to na filozofsku disciplinu etiku. Pitanje cilja i zadataka vaspitanja
se može postavljati i pravilno režavati samo na osnovama etike. Kako
Herbart i njegovi sledbenici nisu prevideli praktičnu delatnost, nisu
prevideli vaspitnu praksu, oni su morali da postave pitanje kako pedagogija
treba da se odnosi prema njoj kao nauka. Njihova „ praktična pedagogija“
kako su je nazivali po Herbartovcima počiva na jednoj drugoj nauci na
psihologiji. Razdvajajući teorijski od praktičnog dela u pedagogiji
oni su stvorili još veći jaz među njima, taj jaz pedagogija dugo neće
moći da prevaziđe. Herbartovci nisu jedini koji su pokušavali pedagogiju
da izvedu iz filozofije racionalno deduktivnim putem,. Ovakva pedagogija
se može nazvati i deduktivna pedagogija. Pedagoški pravci deduktivne
orijentacije zanemaruju ili potpuno odbacuju praksu kao jednu od mogućih
osnova za stvaranje pedagogije. Međutim kako se i ovi pravci obraćaju
praksi onda oni propisuju kako tačno ta praksa treba da bude i težili
su da je uklope u normative koje su postavili.
Duhovno – naučna pedagogija
Tvorac ove metode , odnosno, ovog metodološkog pristupa proučavanja
društvenih fenomena je V. Diltaj. Ova metodološka orijentacija je zasnovana
na „metodi razumevanja“. Duhovne nauke po njemu imaju kao predmet istorijsko
– društvenu stvarnost. Društveno istorijske pojave nemaju onu pravilnost
i uniformnost odvijanja i menjaja joje susrećemo kod prirodnih pojava.
To je po Diltaju razumljivo jer je reč o duhovnoj aktivnosti, o svesnim
ljudskim postupcima, smišljenim aktivnostima. Sličnosti koje postoje
među društvenim pojavama su manje od postojećih razlika. Ako se broj
slučajeva ovih pojava povećava onda se razlike ne smanjuju nego se povećavaju,
uniformnost je sve manja. Iz navedenih stavova Diltaj izvodi zaključak
da se sve duhovne nauke, moraju osloniti na razumevanje, društvenih
pojava u čijoj osnovi je poseban metod. Cilj tog metoda nije opis pojava
već shvatanje smisla i vrednosti tih pojava. Kada je npr. Reč o psihologiji,
Diltaj je razlikovao prirodno – naučnu koja objašnjava psihičke pojave
i duhovno – naučnu koja razumeva psihičke procese. Ova druga je značajnija
od prve jer nam pomaže da razumemo duhovni život čoveka. Dakle različiti
uslovi, različiti istorijski putevi, različiti sistemi, dovode do razlika
u vaspitanju, i nije najbitnije da se ti sistemi tumače nego da se razumeju.
Verski orijentisane pedagogije
U verski orijentisane pedagogije spadaju katolička pedagogija, protestantska
pedagogija, pravoslavna, hebrejsko(jevrejsko, judaističko) vaspitanje
i islamska verska zajednica.
Između svih ovih religija ima dosta zajedničkog. Sve one naime polaze
od stava da je čovek po svojoj suštini, homo religiosus – verujući (
religiozni) čovek. Bog je , bez obzira kako se on naziva u tim religijama,
ili stvorio čoveka po svom obličju, ili je propisao verske norme po
kojima čovek treba da živi na ovom svetu, da bi zaslužio milost Božju
posle ovozemaljskog života. Sve religije smatraju da je suština čovekovog
života da služi svome Bogu i da se pridržava pravila života da bi zaslužio
pravedan ii bogat život posle smrti. Svaka religija utvrđuje određeni
sistem vrednosti kojih vernici treba da se pridržavaju, cilj vaspitanja
se izvodi iz tih vrednosti. Verske pedagogije zahtevaju da čovek razvija
svoju individualnost samo u okviru sistema verovanja, vrednosti i vrlina
koje važe za tu religiju. Cilj vaspitanja se ne izvodi iz čovekovih
potreba ili potreba zajednice već iz čoveka kao tvorevine Boga.
Marksistička pedagogija
Kao što i sam naziv kaže ova pedagogija polazi od marksističke filozofije.
Predstavnici su K.Marks i F. Engels. U marksističkoj pedagogiji sve
ideje o vaspitanju se izvode iz filozofije iz poimanja čoveka sadržanog
u antropološkim shvatanjima. Po shvatanju Marksa i Engelsa, čovek je
rezultat evolucionog razvitka. On se razvio iz šovekolikih majmuna.
Presudnu ulogu u tome je imao rad i to onog momenta kad je postao proizvodni
rad. Čovek je po svom shvatanju homo faber – čovek rada. Oni tvrde da
je rad stvorio čoveka , a čovek je radom stvorio prirodu oko sebe.iz
toga je izveden stav da u vaspitanju rad ima veoma važnu ulogu. Drugi
važan stav marksističke pedagogije je da je čovek zoon politikon – politička
životinja. Čovek živi u zajednici i društvu , a van zahjednice on ne
može opstati. Isto onako kako radom stvara prirodu oko sebe tako stvara
i svoju zajednicu. Društvo se menja pa se samim tim menja i uloga i
položaj čoveka u društvu. Marks posebno ističe da pod vaspitanjem podrazumeva
tri stvari, prvo Duhovno vaspitanje, drugo, telesno vaspitanje, treće,
tehničko obučavanje. Marks i Engels su se zalagali za jednako i svima
dostupno besplatno vaspitanje i zalagali su se za vaspitanje koje će
trajati celog života jer industriska proizvodnja i napredak traže stalno
usavršavanje. Celokupno vaspitanje treba da ima laički karakter da bude
oslobođeno crkve i njenog uticaja.
Perenialistička i esencijalistička pedagogija
Po shvatanju pristalica ovog pravca čovek se razlikuje od životinje
po dve stvari, a to su: kritičko mišljenje i jezik. Cilj vaspitanja
je razvijanje mentalnih i govornih sposobnosti svakog čoveka i to sticanjem
određenih znanja. Ako se čovek želi vaspitavati onda treba vaspitavati
i razvijati njegov razum, svest, racionalnost, logos, treba razvijati
čovekovu samosvest. To proizilazi iz toga što je čovek homo racionale
– racionalno biće. U Sad –u se razvija poseban pedagoški pravac koji
proizolazi iz Aristotelove philosophie preinalis i dobija naziv preinalizam.
Po osnovnom stavu da razum, racionalnost čine suštinu čoveka, čovek
je uvek i svuda čovek, ljudska priroda je ista, onda i vaspitanje mora
biti konstantno. Vaspitanje je priprema za život. Ovom pedagoškom pravcu
kao suprotnost se javlja esencijalistička pedagogija. Ovaj pokret počinje
u Americi osnivanjem posebnog društva. Esencijalisti su jednim delom
bili slični preinalistima, ali se po nekim stavovima znatno razlikuju.
Osnovne pedagoške ideje ovog pravca su da je učenje težak posao i da
njegovu osnovu ne treba tražiti u interesovanjima učenika već u napru,
inicijativa se mora nalaziti na strani nastavnika on ima važnu ulogu
jer je prenosilac znanja. Znači preinalisti insistiraju da vaspitanje
bude konstantno, nepromenljivo i stalno isto kao što je i ljudska priroda,
a esencijalisti govore o onome što čovek mora da nauči o onome što je
esencijalno u kulturi, civilizaciji, nauci, verovanju. Preinalisti vise
insistiraju na intelektualnom vaspitanju nego esencijalisti.
Egzistencijalistička pedagogija
Egzistencijalizam se razvio u vreme kada su se mnoge opasnosti nadvile
nad čovekom: vladavina nauke i tehnike, vladavina grupa nad pojedincima.
Zbog toga savremeni čovek trpi, muči se pati, živi u neizvesnosti za
svoju budućnost . čovek kao pojedinac mora postati svestan svoje egzistencije
i mora preuzeti odgovornost za svoju egzistenciju. Svaki čovek kao pojedinac
je slobodan, i to mu je dato ne samo kao pravo već i kao obaveza da
sam odlučuje i bira. Čovek je prepusten sebi, zbog toga njegovu egzistenciju
prate strah, strepnja, patnja, nemir dileme. Pristalice ovog pravca
se protive postavljanju bilo kakvih zajedničkih ciljeva i zadataka u
vaspitanju, sve to može da sputava pojedinca da u postizanju lične slobode
. zbog toga se ovi pedagozi protive uključivanju pojedinca u bilo kakve
grupe , kolektive ili druge oblike zajedniškog života. Razvoj je individualan
čin, posebnu pažnju kažu egzistencijalisti da treba posvetiti vaspitanju
elite onim najistaknutijim pojedincima i što pre ih izdvojiti i omogućiti
slobodan individualan razvoj. Vaspitač nema rukovodeću ulogu u vaspitanju,
jedina uloga je da omogući pojedincu slobodan razvoj.
„Kritička filozofija“ i pedagogija
Kritika pedagogije kao nauke o vaspitanju veoma je radikalizovana sredinom
druge polovine 20 veka. Ona je izraz tadašnje društvene krize u svetu.
Posebno su svemu tome bili izloženi mladi; njihovo nezadovoljstvo je
eksplodiralo kao i krize do kojih je došlo između društva i vaspitanja
i krize u samom vaspitanju. Prvi radikalni kritičari pedagogije u ovom
periodu 20 veka javljaju se u krilu egzistencijalističke pedagoške orijentacije
i to, pre svega u Nemačkoj.kritika je uperena protiv svake pedagogije
a posebno protiv sovjetske i socijalističke pedagogije. U to vreme u
Nemačkoj je objavljeno više radova koji kritikuju ove pedagogije. Ciljj
tih kritika je veoma jasno formulisan – uklanjanje vaspitanja, eliminacija
pedagogije. Sve te kritike vrše se u ime čoveka odnosno deteta. To je
povratak shvatanjima, pogrešno shvaćenim, individualne pedagogije, iskazan
u stavu da se detetu mora obezbediti slobodan samorazvoj ličnosti. Takav
čovek treba da postane merilo vrednosti u vaspitanju. Ovaj pokret nije
stekao mnogo pristalica ,ali je pomogao u tome da se dublje sagledaju
slabosti vaspitanja, pedagogije, škole i nastave.
Naučne pedagogije
Visok stepen razvitka koji su postigle prirodne nauke u 19.veku,a
time i metodologije tih nauka imale su veoma veliki uticaj na pedagogiju.
Novo induktivno-empirijsko, u odnosu na dotad vladajuće gledanje na
predmet i metod društvenih nauka, nalazilo je i svoju praktičnu zasnovanost.
Ovo posebno važi za pedagogiju, jer građanska klasa, pokazujući u svim
oblicima društvenog života, pa i u vaspitanju, svoje interese kao više
- nacionalne i državne – bila je posebno zainteresovana za stalno menjanje
i razvijanje vaspitne prakse, za njeno što adekvatnije saobražavanje
tokovima društveno – političkog, privrednog, kulturnog i drugog razvitka
građanskog društva. Međutim. Da bi postojeća vaspitna praksa mogla da
se menja , da se usmerava u određenom pravcu, bitno je poznavati postojeću
praksu i odnose koji u njoj postoje i vladaju. U naučne pedagogije spadaju:
deskriptivna pedagogija, komparativna pedagogija, eksperimentalna
pedagogija, kvantitativna i kibernetička pedagogija.
Deskriptivna pedagogija
Ova pedagogija je nastala krajem 19.veka i razvijala se tokom nekoliko
decenija 20.veka. glavni predstavnik ovog pravca je nemački pedagog
A. Fišer. Vaspitna praksa je osnova naučne pedagogije. Tu praksu treba
opisivati objektivno i nepristrasno, onakvom kakva ona stvarno jeste.
U tu praksu nema potrebe da se unose bilo kakvi stavovi spolja. Glavni
metod saznanja je posmatranje, a zatim verno i precizno opisivanje (
deskripcija ) činjenica vaspitne prakse. Ovaj pedagoski pravac je ostao
samo na površini, na tzv. slikanju vaspitne prakse, na onom što je dostupno
samo posmatranju. Zato ovaj pravac nije stekao mnogo pristalica među
pedagozima jer nije izvršio neki značajni uticaj na razvoj pedagoške
nauke.
Komparativna pedagogija
Ova pedagogija je nastala početkom 19.veka. Njenim začetnikom smatra
se švajcarski pedagog Žilijen. Komparativna pedagogija je nastala iz
potrebe upoređivanja nacionalnih sistema školstva najmoćnijih država
u prvoj polovini 19.veka. One su se međusobno odmeravale u vojnim i
ekonomskim snagama i uvidele su da u tome određenu ulogu igra upravo
razvijenost školstva, a time i stepen obrazovanosti nacije. Da bi mogle
znati gde se u tom pogledu nalaze, te zemlje su počele komparativna
proučavanja u oblasti školstva. U ovim proučavanjima nije se ostajalo
samo na dobijenim rezultatima komparativnih proučavanja, već se zahtevalo
njihovo tumačenje, otkrivanje dubljeg smisla i značaja rezultata dobijenih
komparativnim proučavanjima. Komparativna proučavanja postala su sve
značajnija u razvoju pedagogije – naukie o vaspitanju. Tokom 19.veka
osnovano je više državnih i privatnih institucija za komparativna pedagoška
istraživanja. Komparativna pedagogija se smatrala posebnom pedagogijom,
posebnim pedagoškim pravcem, pedagoškim pokretom, a u 20.veku dosta
pedagoških teoretičara smatra da je to posebna pedagoška disciplina
u okviru pedagogije kao celovite nauke o vaspitanju. Tokom 20.veka dosta
univerziteta u SAD počinje organizovano da se bavi komparativnim proučavanjima.
Danas se više ne postavlja pitanje da li je komparativna pedagogija
potrebna, već kako je bolje organizovati, unaprediti i proširiti.
Eksperimentalna pedagogija
Ovaj pedagoški pravac se javlja u drugoj polovini 19.veka i traje sve
do današnjih dana. Tvorcima eksperimentalne pedagogije smatraju se nemački
pedagozi E.Mojman i V.Laj i francuski pedagog A.Bine. Laj objavljuje
knjigu „Eksperimenzalna pedagogija sa posebnim osvrtom na vaspitanje
pomoću aktivnosti“. U tom sistemskom delu ne iznosi samo polazišta i
principe eksperimentalne pedagogije, već i poseban pogled na vaspitanje.
U centar vaspitanja stavlja aktivnost svakog pojedinca, njegov čin,
izražavanje. Po njegovom mišljenju eksperimentalna pedagogija je samostalna
nauka. Pored nje nema potrebe da postoji i neka opšta pedagogija kao
teorijska disciplina, ali ce kasnije taj stav on sam promeniti i reći
da treba da postoji filozofija vaspitanja koja će se baviti ciljevima
i zadacima vaspitanja pošto oni ne mogu biti predmet eksperimentalne
pedagogije. Mojman izdaje knjigu „Nastanak i razvoj eksperimentalne
pedagogije“ i izlaže šta je sve bio predmet proučavanja (intelektualni
rad, razvoj dečijeg govora, neki problemi u nastavi crtanja, pisanja,
pevanja, uspeh u školi..) mojman se zalaže za laboratorijsko proučavanje
pedagoške problematike. Zalaže se za eksperimentalne razrede u kojima
bi se proučavanje vršilo pod strogo kontrolisanim uslovima.predmet ove
pedagogije je psihički i fizički razvoj dece.bine je treći osnivač ove
pedagogije i svoje ideje izneo je u delu „Moderne ideje o detetu“. Po
njegovom mišljenju eksperimentalna pedagogija treba da proučava fiičke,
moralne i intelektualne sposobnosti deteta. Poznat je njegov rad na
konstruisanju testova za merenje intelektualnog razvoja dece. Različiti
stavovi o eksperimentalnoj i naučnoj pedagogiji zadržali su se do danas.
Ono što većina predstavnika eksperimentalne pedagogije smatra je da
pored eksperimentalne treba da postoji i druga pedagogija koja će se
baviti teorijskim, opštim i filozofskim pitanjima vaspitanja. Ali ono
oko čega se do danas nisu složili je kojim pitanjima bi trebala da se
bavi ta opšta pedagogija, koja su to pedagoška pitanja koja se načlaze
van eksperimentalne pedagogije.
Kvantitativna i kibernetička pedagogija
Može se reći da se kvantitativna pedagogija nije afirmisala kao poseban
pravac u pedagogiji. Njene pristalice su htele da naglase neophodnost
korišćenja kvantifikacije, a time i merenja u proučavanju i istraživanju
pedagočkih pojava. Reč je u stvari, o primeni statistike u pedagoškim
istraživanjima. Za primenu statistike u pedagoškim istraživanjima zalažu
se mnogi u SAD-u ali se oni ne zalažu za posebnu kvantitativnu ili statističku
pedagogiju vać samo za korišćenje statistike u naukama o vaspitanju
pri proučavanju pedagoških problema. Zalaganje za kvantifikaciju je
opšta karakteristika u razvoju pedagogije 20 veka, više se ne postavlja
pitanje da li treba koristiti statistiku, već kako to vršiti na najbolji
mogući način. Na istim osnovama nastala je i kibernetička pedagogija.
Sve čašća primena kibernetike(informatike, kompjutera) u pedagogiji
izazvalo je određenu dozu euforije i precenjivanja u odnosu na te nove
tekovine tehnološkog razvitka. Verovalo se da če se tako uspešnije rešavati
mnoga pedagoška pitanja i problemi. Posle prvih oduševljenja stvari
su došle na svoje mesto. Informatika, računarstvo, kibernetika, danas
internet zauzeli su važno mesto u pedagogiji i vaspitanju međutim, oni
sami po sebii neće biti dovoljni i neće biti jedina osnova i polazište
pedagogije.
Zaključak
Analiza osnovnih pedagoških zbivanja tokom 20.veka – pedagoških pravaca
i pokreta, projekata i izvođenja reformi sistema školstva, škola kao
osnovnih institucija u tim sistemima i nastave kao osnovne delatnosti
svake škole – došli smo do zaključka da dvadeseti vek nije bio ni vek
pedagogije ni vek deteta.
Osnovna pedagoška pitanja o strateškim razvojnim linijama pedagoške
nauke i vaspitne prakse, postavljena na početku 20.veka, ostala su bez
pravog odgovora sve do njegovog kraja. Ta pitanja, odnosno problemi
i dileme i pedagogije i vaspitanja, prenose se i očekuju svoje rešavanje
u sledećem 21.veku.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|