|
Savremeno roditeljstvo
Vaspitanjem
i obrazovanjem odraslih za život u porodici bavi se porodična andragogija.
U našoj vaspitno-obrazovnoj praksi, da bi se označila aktivnost u ovom
području, najčešće se upotrebljava termin obrazovanje roditelja ili još
kraće: rad sa roditeljima. Vaspitanje i obrazovanje za život u porodici
ne odlikuje se samo specifičnošću sadržaja već i specifičnošću celokupnog
vaspitnog delovanja čiji je zadatak osposobljavanje odraslih da sa uspehom
obavljaju svoju funkciju u porodici.
U oblicima za vaspitanje i obrazovanje za život u porodici susrećemo se
sa različitim kategorijama polaznika, a naročito u pogledu starosti (mladi
odrasli, odrasli u zrelom dobu, odrasli srednjih godina, odrasli u starijem
dobu). Cilj i zadaci vaspitanja za život u porodici kod nas društveno
je determinisan. Cilj ima opšti a zadaci poseban karakter. Zadaci su uvek
odredjeni ciljem vaspitanja, ali su mu i podredjeni. Cilj je opšta osnovna
smernica vaspitno-obrazovne prakse i pedagoško-andragoške teorije. Zadaci
su sistematski utvrdjeni posebno konkretizovani putevi do ostvarenja vaspitno-obrazovnog
cilja.
Sistem vaspitanja i obrazovanja za život u porodici zasniva se na demokratskim
principima koji su tekovina našeg društva u celini. Ovaj sistem je veoma
raznovrstan i čine ga brojne institucije i društvene , stručne i kulturne
organizacije. Praksa vaspitanja i obrazovanja odraslih je veoma raznovrsna
i dinamična.
Organizacija obrazovanja za život u porodici ima svoju sociološku osnovu
a pod pojmom vaspitno obrazovna grupa podrazumeva se planski i sistematski
organizovan socijani oblik udruživanja u kome se odvija proces vaspitanja
i obrazovanja.
U ovom radu bavićemo se problemom obrazovanja odraslih za život u porodici
u savremenim uslovima. Stoga smo pošli od sledećih pretpostavki:
1. Obrazovanje odraslih za život u porodici i roditeljstvo predstavlja
veoma bitan faktor budućih roditelja;
2. Savremeno roditeljstvo ne predstavlja samo majčinstvo već i očinstvo;
3. Ravnopravno roditeljsko partnerstvo je ključ savremenog roditeljstva.
1. Savremeno roditeljstvo
Za razliku od tradicionalnog shvatanja da se roditeljstvo može poistovetiti
s majčinstvom, da je majčinstvo za (razliku od očinstva) biološki utemeljeno
i zbog toga nerazdvojan deo ženskog a ne muškog identiteta, i da očevi
imaju važnu ulogu u ispunjavanju roditeljstva samo preko materijalne i
psihološke potpore ženi – majci ili pak svojim specifičnim prinosom putem
igre i razgovora, savremeni se pojam roditeljstva shvata kao “ravnopravno
roditeljsko partnerstvo”. Ravnopravni roditeljski partneri odbijaju tradicionalne
socijalne pritiske, uvrežene stereotipe očinstva i majčinstva i rodno
podeljene radne uloge u kući i izvan nje. Oni svakodnevnim dogovorom,
zajednički i fleksibilno odlučuju o podeli dužnosti i poslova oko dece,
s decom, i zbog dece, i to prema načelu svrsishodnosti, ekonomičnosti
i pravičnosti raspodele napora i vremenskih resursa, a ne prema načelu
“muških” i “ženskih” poslova, “majčinih” i “očevih” zadataka. Takvim zajedničkim
roditeljstvom najlakše se izbegava negativna porodična klima, koja u času
prerastanja braka u roditeljstvo nastaje zbog preopterećenosti majke ili
isključenosti oca te još izrazitije rodne podele poslova. Ravnopravna
podela roditeljskih dužnosti pogodovat će nastanku pozitivnog doživljaja
roditeljstva kod oba roditelja, jer će majka osećati zadovoljstvo zbog
potpore i muževljevog sudelovanja, dok se muž neće osećati isključen,
suvišan u “majčinskoj praksi”.
Sve do početaka 90-ih godina 20. veka roditeljstvo se poistovećivalo s
majčinstvom, a u istraživanja su bile uključene samo majke . Iako se već
tokom 70-ih, a posebno 80-ih, i očinstvo sve češće prihvata kao od majčinstva
nezavisan i različit oblik roditeljstva, pravo odvajanje tih dvaju doživljaja
roditeljstva i njihove razlike predmetom su istraživačkih napora od 90-ih
godina naovamo. I iz istraživanja majčinstva proizlazila je važnost očevog
uticaja na dete, zbog njegovog uticaja na majku, a postupno se sve više
ističe i nezavisan uticaj oca na detetov razvoj, kao poseban i specifičan
prinos očinstva. Posebno se 90-ih godina važnost pridaje izučavanju očinstva
zbog povećanog broja samohranih majki i mogućeg odgojnog deficita, kao
i zbog velikog broja porodica u kojima je i majka zaposlena izvan kuće.
Savremena društva zbog toga sve snažniji zahtev postavljaju na očeve,
u smislu potpunijeg i obuhvatnijeg preuzimanja očinske uloge.
1.1. Majčinstvo
Majčinstvo, subjektivan roditeljski osećaj majke, za žene predstavlja
najvažniji izvor ličnog identiteta, mnogo snažniji od bračnog statusa
ili profesije. Ovo je najuočljivije kod žena koje ne mogu roditi, u velikom
socijalnom pritisku na ženu da se uda i rodi dete, u spremnosti na veliko
ulaganje vremena, napora i uživanja u bavljenju decom. Čini se da je doživljaj
majčinstva za žene daleko važniji negoli doživljaj očinstva za muškarce.
No u doživaljaju majčinstva izrazita je podvojenost majke, i to zbog istovremenih
pozitivnih i negativnih aspekata majčinstva.
Majčinstvo je temelj ličnog ispunjenja, razvoja i sreće, ali ono je i
izvor najvećeg straha, depresije i teskobe. Ono donosi osećaj ispunjenja
ali i ekonomskog tereta, ograničavanja i podređenosti. Zbog toga mnogi
smatraju da nije moguće podvesti pojam majčinstva pod zajednički nazivnik,
nego da je ono jedinstven doživljaj, poseban i drugačiji za svaku majku.
Pa ipak, uprkos različitostima uslova u kojima se odvija majčinstvo, postoji
skup aktivnosti, tzv. “majčinska praksa” koja je bit majčinstva, a podrazumeva
negu, zaštitu i odgajanje dece.
1.2. Očinstvo
Subjektivan doživljaj roditeljstva kod očeva se donekle razlikuje od
onoga kod majki. Najpre, veći je društveni pristisak na žene da postanu
majke nego što je na muškarce da postanu očevi. Potom, neplodnost mnogo
više emocionalno pogađa ženu koja to često doživljava kao ličnu katastrofu,
dok muškarcima neplodnost u braku predstavlja više problem zbog ženinog
nezadovoljstva i depresije nego zbog nemogućnosti ostvarivanja očinstva.
Ukratko, čini se da je majčinstvo bitan deo ženinog identiteta, dok je
očinstvo poželjna ali ne i neophodna muškarčeva uloga .
2. Dobro roditeljstvo
Uprkos mogućim kulturnim razlikama u ciljevima i postupcima roditelja,
opšti stav koji proizlazi iz rezultata jeste da možemo prepoznati opšte
činioce koje čine “dobro roditeljstvo”, za razliku od disfunkcionalnoga,
grubog i zlostavljajućeg/zanemarujućeg roditeljstva. Shodno mnogobrojnim
istraživačkim rezultatima, “dobro” roditeljstvo se često poistovećuje
s autoritativnim, ili roditeljstvom uz veliku potporu, pa se još naziva
i “konstruktivno roditeljstvo”.
U prve dve godine života dobro roditeljstvo usmereno je na zdrav socioemocionalni
razvoj deteta i razvoj kognitivno-motivacijske kompetencije. Ti se odgojni
ciljevi postižu pažljivom, toplom, podsticajnom, reaktivnom i neograničavajućom
brigom za dete. Najvažnije je uspostavljanje detetove sigurnosti, a to
će postići majke/roditelji. Tokom predškolskog razdoblja (3–6 godina)
dobro roditeljstvo usmereno je na razvijanje detetovih socijalnih veština,
tj. izražavanje prijateljstva i kooperativnosti, kao i sposobnosti da
bude snalažljivo u okolini i motivisano za postizanje rezultata.
U toku osnovnoškolskog razdoblja odgojni ciljevi jesu postizanje unutarnje
kontrole (vladanja sobom), prosocijalna orijentacija, razvijanje socijalnih
veština uspostavljanja prijateljstva i saradnje s vršnjacima, razvijanje
pozitivne slike o sebi i samopoštovanja, i intelektualni razvoj.
2.1. Obrazovanje roditelja
Budući da kvalitetno roditeljstvo u značajnoj meri zavisi od roditeljskog
zadovoljstva u koje spada osećaj roditeljske kompetencije, osećaj udovoljavanja
ulozi roditeljstva, detetov napredak i uspostavljanje odnosa topline i
uzajamnosti između roditelja i deteta, potrebno je ponajpre omogućiti
pozitivan razvoj roditeljske kompetencije. To je posebno važno u razdoblju
nastanka roditeljstva, u razdoblju detetovog puberteta i adolescencije,
pa za sve roditelje dece s teškoćama u razvoju, pažnje i ponašanja, tj.
u onim razdobljima i za one roditelje čiji je doživljaj roditeljske kompetencije
najviše ugrožen. Taj se cilj može postići organzovanjem “škole za roditelje”,
i to za buduće roditelje, za roditelje dece u predpubertetu, roditelje
koji ulaze u proces razvoda braka ili su ga završili, kao i osnivanjem
stalnih savetovališta za roditelje s decom školske dobi, adolescenata
i roditelje s decom koja napuštaju roditeljski dom.
Svi se obrazovni programi za roditelje, buduće roditelje ili one iz rizičnih
grupa i razdoblja, temelje na načelu da im se mora omogućiti razvoj osećaja
samouticajnosti, osećaja da imaju kontrolu nad svojim životom i životom
svoje dece i da od njihovih napora i nastojanja zavise rezultati i zadovoljstvo
njih i njihove dece.
Vaspitanje i obrazovanje odraslih članova porodice razvija se i u porodici
(samovaspitanje, samoobrazovanje, interakcijski vaspitno-obrazovni uticaji
članova porodice, vaspitanje i obrazovanje putem radio i televizijskih
emisija) i van okvira porodice kao rezultat organizovanog vaspitno-obrazovnog
delovanja drugih faktora (obrazovnih institucija, radnih, stručnih i društvenih
organizacija). Vaspitni proces i onda kada se javlja kao rezultat delovanja
faktora van porodice, svojom celokupnom organizacijom i programskom orijentacijom
usmeren je na porodicu i porodične odnose, usmeren je i na poseban oblik
društvenog života , sa zadatkom da unapredi taj život. Na karakter vaspitnog
procesa utiče ne samo priroda, struktura i karakteristike porodice, već
i priroda, struktura i karakteristike društva u kome porodica egzistira.
.
2.2. Psihološke osnove vaspitanja i obrazovanja za život u porodici
U oblicima za vaspitanje i obrazovanje za život u porodici susrećemo
se sa različitim kategorijama polaznika, a naročito u pogledu starosti.
Za uspešno organizovanje vaspitanja i obrazovanja za život u porodici
potrebno je poznavati psihičke osobenosti koje se manifestuju u pojedinim
periodima čovekovog razvitka. Obrazovna interesovanja, tempo usvajanja
znanja,emocionalna stabilnost, jačina navika, socijalni i drugi stavovi
imaju svoje specifičnosti u pojedinim etapama čovekovog razvitka. Odrastao
čovek nalazi se u stalnom procesu menjanja i usavršavanja. Koja je to
granica starosti kada ličnost postaje predmet porodične andragogije, kada
postaje subjekt vaspitanja i obrazovanja kojim se bavi porodična andragogija?
Organizovani proces vaspitanja i obrazovanja za život u porodici pretpostavlja
upoznavanje nastavnika sa problemima genetičke psihologije. Nastavnici
s esusreću sa mladim odraslima, odraslima u zrelom dobu, odraslima srednjih
godina, odraslima u starijem dobu.
- Mladi odrasli
Period mladih odraslih oznčava se kao period napredovanja, kao period
u kome se manifestuju impuslivnost, brzina, pokretljivost, emocionalnost
sa povećanom stabilnošću kontrole emocija. Ličnosti u ovom periodu znatno
spremnije prihvataju savete, lakše prihvataju novo, brže i spremnije prihvataju
savremenije postupke u vaspitanju dece. U ovom periodu i dalje se produžavaju
sukobi izmedju roditelja i njihove dece. Roditelji žele da jop duže zadrže
kontrolu nad detetom i smatraju da njihova deca nisu još dozrela da uživaju
slobodu koja im pripada.
- Zrelo doba
Zrelo doba obuhvata period od 25-45 godina, a karekteriše se povećanom
stabilnošću, sređenošću i umerenošću kao i radnom usmerenošću. Rad se
nalazi u središtu života. Na osnovu iskustva i obrazovanja čovek u ovom
životnom razdoblju poznaje najbolje puteve za postizanje svojih ciljeva.
Vreme se mnogo više ceni nego što je to bilo ranije a život se doživljava
kao jedinstvena celina. Iskustva stečena u porodičnom i društvenom životu
veoma su značajna za određivanje daljeg pravca razvitka ličnosti i za
preuzimanje i izvršavanje vaspitno-obrazovnih zadataka.
- Srednje godine
Odlikuju se izvesnim specifičnostima koje su psihičke prirode. Istina,
godine su najmanje proučeni period čovekovog života, jer su se naučnici
više posvećivali proučavanju problema detinjstva i mladosti. Pored toga,
čovekov vek je bio do sada kraći pa se problem srednjih godina nije ni
pojavljivao u tolikoj meri. Povećanjem broja ljudi u srednjim godinama
i starijem dobu pojavljuju se i pokreću novi problemi lične i društvene
prirode.
- Starije doba
To je period kada se stariji ljudi isključuju iz aktivnog života i produktivnog
rada. Za stariju osobu od ogromnnog psihičkog značaja je prekidanje rada-tog
bitnog dela života. Taj momenat u životu čoveka često prouzrokuje pesimističke
stavove i može da ima dublje posledice na dalji životni tok, stoga što
ljudi nisu pripremljeni za istupanje iz aktivnog života dolazi do nepoželjnih
psihičkih stanja .
3. Promene u savremenoj porodici
U skladu sa društveno-ekonomskim i političkim razvojem našeg društva,
i porodica je doživljavala krupne promene i u strukturi i u međusobnim
odnosima između članova, posebno u odnosima između samih supružnika i
roditelja i dece. Naravno, navedene promene, posebno u pojedninim funkcijama
porodice, odvijale su se različitim intenzitetom u različitim društvenim
sredinama, zavisno od društveno-ekonomskih promena u pojedinim sredinama.
Ove promene najvidljivije su u reproduktivnoj i ekonomskoj sferi porodice.
Savremena porodica
se transformiše na tri nivoa i to :
• U odnosu prema društvu i društvenim institucijama (promene u strukturi
stanovništva,u starosnoj strukturi, povećanoj mobilnosti društva i u periodu
školovanja)
• U interpersonalnim porodičnim odnosima
• U položaju ličnosti u porodici (demokratizacija, humanizacija odnosa
u pravcu sve veće ravnopravnosti, uzajamnog poverenja, emancipacija žene
i slično.
Osnovnu vrednost savremene
porodice čini težnja za socijalno-emocionalnom i ekonomskom sigurnošću,
s tendencijom razvijanja i jačanja emocionalne sigurnosti i obogaćivanja
emocionalnih odnosa roditelja prema deci .
Među mogućim promenama savremene porodice jeste i tendencija da ima malo
dece-jedinče, a što se opravdava ,,brigom za dete“ i željom za obezbeđivanjem
njegove bolje budućnosti. Zbog smanjenja broja članova porodice dolazi
i do slabljenja porodične tradicije kao snažnog faktora u vaspitanju.
Zaključak
Praćenje i proučavanje promena savremene porodice, posebno sa stanovišta
njenih pedagoških implikacija, ima posebnu važnost za pedagogiju. Poznavanje
prirode pojava i činilaca koji ih uslovljavaju predstavlja osnovnu pretpostavku
za izbor adekvatnijih metoda i postupaka za uspešnije vođenje vaspitnog
procesa u porodici, a time i potpunijeg razvoja ličnosti mladih.
Problem porodičnog vaspitanja odnosno ostvarivanja vaspitne funkcije porodice
u našoj zemlji impliciran je dinamičnim društveno-ekonomskim i socijalnim
promenama, a posebno mobilnošću stanovništva (prelazak iz sela u grad).
U novim uslovima života, drugačije se gleda na neke vrednosti, što često
dovodi do sukoba sa ranije usvojenim stavovima, shvatanjima i navikama,
pa time i do potresa u porodici. U takvim uslovima roditelji zbog nižeg
stepena obrazovanja od onog koji imaju deca nailaze na problem u komunikaciji
sa decom koja su obrazovanija i lakše se prilagođavaju promenama koje
donosi naučno-tehnički progres i novi sistem vrednosti. To roditelji često
ne mogu da prate i private, što dovodi do sukoba starih i novonastalih
vrednosti, a to može da bude uzrok konfliktnih situacija između roditelja
i dece.
Roditelji često nisu ni sigurni koje vrednosti treba da prenesu na decu
da bi bila korisni članovi društva. Jedno od rešenja je podruštvljavanje
funkcija porodice i permanentno osoposobljavanje roditelja za uspešnije
obavljanje njihove složenije vaspitne uloge.
Literatura
1. Savićević, D., Obrazovanje za život u porodici, Zavod za izdavanje
udžbenika SRS, Beograd, 1967, str 10.
2. Stanulović-Kapor, Nila, Psihologija roditeljstva, V poglavlje.
3. Stanojlović, D., Borislav, Porodica i vaspitanje dece, Naučna knjiga,
1996, str. 42-50.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|