|
SPORTSKO REKREATIVNE AKTIVNOSTI KOD
DECE PREDŠKOLSKOG UZRASTA
Sport
sa svojim zahtevima postao je kompleksna delatnost u koju su uključeni brojni
društveni, ekonomski, naučni i politički faktori. Sportski radnici, sportisti,
sportski objekti, sportski rezultati, uspesi, rekordi, pa i sportska diplomatija,
rangiraju se danas kao najviše društvene vrenosti. U svim razvijenim zemljama
sveta, pa tako i kod nas, sport spada u red najznačajnijih delatnosti, kako
sa aspekta zdravstvene zaštite stanovništva, tako i sa aspekta afirmacije
jedne zemlje. Obzirom na značaj koji sport ima u životu jedne države i nacije,
ukazala se potreba da se ovim tekstom pojasni šta je to sport, koja je njegova
misija, kako je sistemski organizovan i koji su to subjekti koji organizuju
i sprovode rad u okviru sportske delatnosti.
Najšire gledano, sport je moguće definisati kao slobodnu ljudsku aktivnost
usmerenu na razvoj psiho-fizičkih sposobnosti. Nekada se nivo dostignutih
sposobnosti iskazuje kroz takmičenje sa drugima i nastojanje da se ostvari
maksimalni razultat, dok se nekada radi o takmičenju sa samim sobom ili,
pak, o fizičkoj aktivnosti usmerenoj na unapređenje zdravlja ili na psihičku
relaksaciju
Sport je tipična multidisciplinarna oblast, budući da objašnjavanje svih
njegovih segmenata zahteva kompleksan pristup i korišćenje znanja iz različitih
naučnih oblasti: medicine, biologije, psihologije, sociologije, pedagogije,
informatike, menadžmenta, prava, ekonomije… Bez obzira na aspekt koji dominira
prilikom objašnjavanja nekog sportskog fenomena, kao centralni problem sporta
moguće je izdvojiti ljudsko kretanje. Za realizaciju sportskih aktivnosti
neophodni su i objekti posebne namene, kao i specifična organizacija praćena
pravnim, finansijskim, informatičkim i drugim resursima. Prema tome, sport
traži veoma kompleksan (multidisciplinaran) pristup, pa je predmet njegovog
izučavanja možda najbolje definisati kao ljudsko kretanje, te njime i zbog
njega stvorena materijalna i duhovna dobra.
2. POJAM SPORTA
Kao i mnogi drugi izrazi koje srećemo u svakodnevnom životu, i pojam
sport ima više jezičkih značenja, odnosno upotrebljava se da iskaže različite
vrste ljudske aktivnosti. U najrasprostranjenijim pristupima shvatanju
pojma sporta preovladava shvatanje da je sport društveni fenomen nastao
iz igre, odnosno da je on sam po sebi jedna vrsta igre, zabave i razonode.
Sam pojam sport vodi jezičko poreklo od latinske rečidisportare odnosno
deportare, što je bukvalno značilo odneti ili raznositi, ali se koristila
i u prenosnom smislu kao opustiti se i označavalo je nešto što je u bliskoj
vezi sa igrom, zabavom i dokolicom. U 14.veku izraz disport dobio je u
engleskom jeziku značenje aktivnost u slobodnom vremenu, a iz njega je
kasnije nastala reč sport koja se i danas koristi. S obzirom da je nastao
iz igre sport je zadržao njene određene karakteristike, ali su se one
vremenom intenzivirale i postale naglašenije. To se u prvom redu odnosi
na takmičenje, borbu i sportski rezultat koji se u sportu postavljaju
kao primarni ciljevi. Danas se svuda u svetu pod pojmom sporta podrazumeva:
zadovoljstvo, ugodnost, razonoda, odmor, telesno vežbanje, takmičenje,
trčanje. To je svaka ljudska delatnost koja se ispoljava u obliku kretanja,
i koja služi zadovoljenju nagona za igrom, očuvanjem zdravlja ili povećanju
telesnih sposobnosti. Možemo ga definisati kao posebno područje ljudskog
stvaralaštva, specifično po svojim kulturološkim i biološko-zdravstvenim
funkcijama i posebno specifično po svojim ciljevima i tehnologiji ostvarenja
postavljenih ciljeva.
Evropska definicija sporta glasi: Sport predstavlja formu neobaveznog
ili organizovanog odvijanja fizičkih aktivnosti radi unapređenja fizičkog
i mentalnog blagostanja. Učešćem u sportskim aktivnostima razvijaju
se međuljudski odnosi, ili postižu takmičarski rezultati.
Osnovne karakteristike sporta
Sport , u suštini, karakterišu tri osnovna elementa:
• takmičenje
• postizanje maksimalnog (sportskog) rezultata
• intenzivno psiho-fizičko opterećenje
Suštinu takmičenja odslikava nastojanje pojedinca ili grupe ljudi (timova,
ekipa) da bolje ili brže postignu isti cilj kome teže i drugi. Takmičenje
u sebi sadrži i specifične vrednosti koje se ogledaju u tome da čovek
vremenom postaje bolji, jači, sposobniji, zdraviji i da stalno teži da
prevaziđe dostignute nivoe svoga razvoja. Ovo, dalje, dovodi do stvaranja
snažne težnje za postizanjem maksimalnog, sportski merljivog rezultata.
Međutim, postizanje sve većeg rezultata podrazumeva i stalno povećanje
čovekovih telesnih i mentalnih napora, koji bi trebali biti adekvatno
dozirani i kontrolisani. Osnovne karakteristike sporta mogu se posmatrati
i shvatiti iz njegove aktivacione determinisanosti, gde je osnovna odlika
stalno prisustvo težnje za prevazilaženjem već postignutog, najbolje oslikanoj
u latinskoj izreci citius, altius, fortius (brže, više, snažnije).
3. ORGANIZACIJA SPORTSKIH AKTIVNOSTI
Teoretičari sporta su do sada pokušavali da utvrde jedinstvenu klasifikaciju
sportova, u čemu nisu do kraja našli zajednički imenitelj. Razlozi se,
pre svega, nalaze u različitom pristupu i shvatanju suštine sporta, što
je na neki način i opravdano, jer je ova oblast izrazitog multidisciplinarnog
karaktera.
U poslednje vreme u aktuelnoj praksi je sve zastupljenija podela sporta
na vrhunski i kvalitetan sport, školski sport i sport za sve.
Vrhunski sport je u Zakonu o sportu definisan kao oblast
sporta koja obuhvata sportske aktivnosti koje pokazuju izuzetne (vrhunske)
sportske kvalitete i rezultate. To praktično znači da samo oni sportisti
i sportske grane koji postižu vrhunske rezultate na međunarodnoj sceni
mogu imati atribut vrhunskog sporta.
Kvalitetni sport obuhvata aktivnosti u okviru kojih se
postižu zapaženi sportski kvaliteti i rezultati na lokalnom i nacionalnom
nivou, kao i rezultat koje ostvare sportisti na međunarodnim takmičenjima,
a ti rezultati nisu kategorisani kao vrhunski. Pod kvalitetnim sportom
se podrazumevaju sve sportske aktivnosti koje se sprovode u okviru pojedine
sportske grane, a čija se takmičenja održavaju do nacionalnog nivoa (lige
i prvenstva države), pod uslovom da su te sportske grane registrovane
u skladu sa Zakonom i da ih prepoznaje Olimpijski komitet Srbije kao redovne
ili pridružene članove. U ovu kategoriju ubrajaju se i sportske aktivnosti
koje se održavaju na pokrajinskom i lokalnom nivou.
Školski sport- Međunarodna povelja o fizičkom vaspitanju
i sportu, koju je UNESKO usvojio 1978. godine, u prvom članu naglašava
da je „Bavljenje fizičkim vaspitanjem i sportom fundamentalno ljudsko
pravo za sve”. U nacionalnom školskom sistemu, realizacija ovog prava
školske dece i omladine je obezbeđena kroz redovnu (obaveznu) nastavu
fizičkog vaspitanja, kao i kroz funkcionisanje sistema školskog sporta
Sport za sve- Oblast koja obuhvata bavljenje sportskim
aktivnostima radi odmora i rekreacije, unapređenja zdravlja ili unapređenja
sopstvenih rezultata u svim segmentima populacije. Kao sinonim za ovo
karakteristično područje sporta koristi se: rekreacija, rekreativni sport,
fitnes, velnes i sl.
Pored teorijskih klasifikacija postoje i pragmatičke kvalifikacije među
kojima je najaktuelnija Olimpijska klasifikacija. Ona deli sportove na:
• Atletske sportove
• Gimnastičke sportove
• Borilačke sportove ; sportove borenja
• Sportske igre
• Nautičke sportove ; sportovi na vodi
• Zimske sportove
• Konjičke sportove
• Vazduhoplovne sportove
• Ciklične sportove
4. SPECIFIČNOSTI ORGANIZACIJE SPORTSKIH AKTIVNOSTI KOD DECE
Kada se završava igra i počinje takmičenje?
Velika sportska takmičenja i uspesi naših sportista kod dece bude želju
za bavljenjem sportom, a kod roditelja ambicije da jednog dana i njihovo
dete donese kući medalju kojom će se oni ponositi. Aktuelni šampioni i
njihov status u društvu često i utiču na izbor sporta kojim će se mnoga
deca baviti. To na žalost nije uvek i najbolje rešenje za dete pa uslede
velika razočarenja. Kako se danas više ne trenira u sportskim sekcijama
u školama, već isključivo u klubovima što podrazumeva materijalne izdatke,
roditelji često ne dozvoljavaju deci da prestanu sa treniranjem kada ona
to više ne žele. Pored svih pozitivnih strana sporta, sportska aktivnost
koja ne odgovara detetu može da ugrozi njegovo zdravlje. Nekada je dete
previše malo ili nedovoljno motorički spremno, a nekada prosto nije talentovano
pa ne može da ispuni zahteve koji se pred njega postavljaju. Pored fizičkog
napora koji može da dovede do nepravilnog rasta i razvoja i psihički stres
kome je dete izloženo ostavlja posledice. Nije lako podneti poraz i odgovornost
za neuspeh ekipe, ali ni uspeh i obaveze koji on nosi. Ovo je prevelik
teret za nezrelo dete koje bi još uvek trebalo da se spontano igra sa
svojim vršnjacima
Ne krivite dete
Dok dete ne prohoda odrasli su usmereni na njegov motorni razvoj, stvaraju
mu odgovarajuće uslove, stimulišu ga, hvale i nagrađuju. Kada se to konačno
dogodi svi odahnu jer je dete prohodalo i prepuste ga sticaju okolnosti
koji će uticati na njegov dalji razvoj motorike.
Sa polaskom u školu u prvi plan dolazi umni razvoj kada se roditelji ponovo
angažuju dok je motorni razvoj i dalje prepušten slučaju. U ovom uzrastu
se najčešće deca uključuju u neku sportsku aktivnost. Tada mogu da nastanu
problemi kada dete ne može da uradi nešto što druga deca mogu. Pri tom
je dete svesno svoje različitosti u odnosu na druge i neće ni da pokuša.
Roditelj uglavnom prvo okrivi dete, da je trapavo, lenjo, neće da se potrudi,
ili svali krivicu na drugog manje spretnog roditelja kaže "da je
dete na njega".
Ovo je momenat kada se "otkrivaju i deformiteti koštano-mišićnog
sistema", ravna stopala, kriva kičma, kokošije grudi, X noge, oni
su uglavnom prisutni već duže vreme ali ih roditelji, a često i lekari
nisu prepoznali do tada.
Šta sve dete može...
Od kako je prohodalo do navršene treće godine dete je usavršilo hodanje,
trčanje, savladavanje prepreka, penjanje uz i silaženje niz stepenice
bez pridržavanja, skakanje, stajanje na jednoj nozi, bacanje i šutiranje
lopte i sada počinje da vozi tricikl.
Do navršene pete godine može da nauči da pliva, vozi bicikl na dva točka,
kliza, vozi rolere i da skija. Petogodišnjaci su neustrašivi, puni energije,
neumorni i većina će ovladati ovim veštinama ako imaju prilike da se oprobaju.
Nekima će biti potrebna pomoć u vidu ohrabrenja jer nemaju sva deca dovoljno
samopouzdanja da bi se upustila u nešto nepoznato. Roditelji moraju da
poštuju detetove želje i mogućnosti ali i da ličnim primerom pokažu kako
se nešto radi bez velikih očekivanja da će dete odmah to uspeti. Do puberteta
bi sva deca trebala da se bave lakom atletikom, da nauče da pravilno trče,
skaču u dalj i u vis, što je neophodno za većinu sportova i istovremeno
omogućava pravilan fizički razvoj. Smatra se da od dvanaeste godine deca
mogu da počnu da ozbiljno i redovno treniraju sport za koji imaju psihofizičke
predispozicije i afinitet jer su tek tada u stanju da uče i usavršavaju
tehnike, kao i da postižu određene rezultate.
Sport je igra!
Danas je granica započinjanja bavljenja sportom drastično pomerena na
mlađi uzrast što se na žalost često završava ozbiljnim fizičkim povredama
i psihičkim traumama sa dugotrajnim posledicama. Deca treba da nauče da
igraju fudbal na poljani sa vršnjacima, basket na terenu ispred zgrade,
vaterpolo na letovanju, hokej na zaleđenom školskom dvorištu u društvu
svojih vršnjaka. Sport za malu decu treba da bude pre svega igra, zabava
u kojoj rezultat nije bitan. Cilj treba da bude postizanje gola ili koša,
učenje pravila igre a ne kako pobediti protivnika.
5. KAKO IZABRATI PRAVI SPORT KOD PREDŠKOLSKE DECE?
Malu decu treba usmeravati na sportove za koje na prvi pogled nisu, a
to znači da gojazna deca treba da plivaju, voze bicikl, jašu konje, rade
sve ono što će dodatno sagorevati kalorije a u čemu će uživati. Ukoliko
dete ima problem sa koordinacijom, kruto je, sporo, džudo i slični sportovi
će uticati da se njegove sposobnosti poboljšaju.
Stidljiva deca koja se teško uklapaju, kroz igranje fudbala, košarke,
odbojke i rukometa brzo će postati deo tima i u isto vreme će ojačati
mišiće stomaka i nogu.
Kada dete ovlada nekom veštinom uglavnom poželi da nauči nešto drugo i
to mu svakako treba omogućiti. Potreba da se oproba u raznim stvarima
znači da je dete zdravo i da se normalno razvija. Roditelji se uglavnom
protive ovim promenama jer su već kupili skupu opremu za jedan sport a
dete sada hoće na neki drugi. Ali nemojte unapred previše ulagati u nešto
što dete nije ni tražilo ili jednostavno to prodajte ili poklonite nekome,
ali nemojte kočiti detetov razvoj.
6. ORGANIZACIJA SPORTSKO REKREATIVNIH AKTIVNOSTI KOD DECE SA DEFORMITETIMA
Ukoliko dete ima deformitet kao što su ravna stopala, kifoza, skolioza,
deformitet grudnog koša to nije prepreka za bavljenje sportom ali je neophodno
uključiti ga u program korektivne gimnastike. Danas je sve više i dece
i odraslih sa problemima vezanim za kičmeni stub. Način života u kome
je sve manje fizičke aktivnosti utiče na pojavu deformiteta već kod dece
predškolskog uzrasta. Ciljanim korektivnim vežbama i plivanjem utiče se
na pravilan rast i razvoj deteta i priprema ga za nesmetano bavljenje
sportom.
U zavisnosti od vrste deformiteta potrebno je odabrati i sportsku aktivnost
koja neće da potencira deformitet, na pr.ako dete ima skoliozu ne preporučuje
se sport koji forsira jednu stranu tela na račun druge. Ukoliko ima kifozu
sportovi koji nameću povijanje leđa svakako nisu dobri. Za decu sa ravnim
stopalima biće teško da postignu dobre rezultate ukoliko treba brzo ili
dugo da trče. Zato je važno konsultovati stručnjake kako bi se utvrdilo
kojim sportom dete ne bi trebalo da se bavi, kako bi se izbegla situacija
u kojoj dete radi nešto što voli a to loše utiče na njegovo zdravlje.
Nisu retki momenti kada roditelj mora da odluči da li da detetu uskrati
dalje treninge ili da ga izloži riziku sa trajnim posledicama.
ZAKLJUČAK
Većina dece zadovoljava svoje potrebe za fizičkom aktivnošću kroz igru
i rekreativne aktivnosti, ali je sve veći broj dece koja se rano specijalizuju
za određenu vrstu sporta i počinju intenzivno da treniraju radi takmičarskih
rezultata.
Postoje definisane preporuke u kom uzrastu treba početi sa treninzimna,
zavisno od sportske discipline:
Za sportove kao što su plivanje, klizanje, skijanje i ritmička gimnastika,
koje zahtevaju psihofizičke sposobnosti kao što su fleksibilnost, spretnost,
brzina i donekle izdržljivost, osnovni trening bi trebalo započeti između
šeste i devete, a takmičarski trening ne pre 12. godine.
Osnovni trening za atletske discipline (bacanje koplja, trčanje na kratke
staze, skokovi), sportske igre (košarka, fudbal, odbojka...) i vežbe na
spravama, trebalo bi početi između osme i jedanaeste godine, a sa vrhunskim
treningom sačekati do 16. godine. Ovi sportovi zahtevaju brzinu pokreta,
fleksibilnost i kratkotrajne brzinske vežbe snage.
Kad su u pitanju atletske discipline kao što su bacanje kugle, trčanje
na srednjim i dugim prugama, biciklizam, rvanje, odnosno sportovi koji
zahtevaju izdržljivost i intenzivne vežbe snage, sa osnovnim treningom
bi trebalo početi između 10. i 14., a vrhunski trening odložiti do 18.godine.
Ove preporuke su ustanovljene u skladu sa mogućnostima razvoja pojedinih
psihofizičkih sposobnosti kao što su: brzina (od 10. godine), snaga (od
puberteta), fleksibilnost (od 8. do 10. godine), aerobna izdržljivost
(od ranog detinjstva) i anaerobna izdržljivost (od sredine puberteta).
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|