SEMINARSKI RAD IZ PEDAGOGIJE
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
DETE I KOMPJUTERMIŠLJENJA I STAVOVI U KOJI SE MOGU SRESTI U STRUČNOJ LITERATURIU
poslednjih nekoliko godina pitanje stvarnih posledica upotrebe kompjutera
i korišćenja interneta od strane dece postalo je nova i vrlo dinamična
oblast istraživanja. Sve više se piše o posledicama korišćenja ovih inovacija
na intelektualni, emotivni i socijalni razvoj dece i adolescenata. Mišljenja
koja se danas mogu sresti u stručnoj literaturi često su polarizovana.
S jedne strane su oni koji smatraju da kompjuteri mogu da dovedu do značajnih
uspeha u obrazovanju dece, da ih mogu naučiti da misle. Toj grupi pojedinaca
koji sa optimizmom gledaju na korišćenje kompjutera od strane dece i mladih
pripadaju i zastupnici shvatanja da kompjuter predstavlja korisno sredstvo
da se uspostavi komunikacija između mladih iz različitih kulturnih i jezičkih
sredina. Nasuprot njima su oni koji iznose bojazan da korišćenje kompjutera
može dovesti do slabijeg ovladavanja osnovnim operacijama (čitanje, pisanje
i računanje). Ugrožava li upotreba kompjutera zdravlje dece?Kompjuteri ne predstavljaju neposrednu opasnost po zdravlje njihovih korisnika, pa čak ni onih najmlađih. Strahovanja od gubljenja oštrine vida ili od zračenja ekrana pri dugom korišćenju pokazala su se kao neosnovana. Neke manje rizike po zdravlje korisnika ne treba potpuno zanemariti. Na primer, dugo i intenzivno korišćenje kompjutera može da dovede do premora očiju ili do mišićnog zamora i bolova u zglobovima. Može li se kompjuter smatrati drogom?Poput televizijskog programa ili detektivskog romana, kompjuter ima tu moć da zadrži pažnju korisnika često mnogo duže nego što bi ovaj to zaista želeo. To važi za odrasle, ali možda još više za decu. Zato se često dešava da deca ne mogu da dočekaju da se ponovo vrate kompjuteru. Unosi li kompjuter nepoželjne promene u interesovanje dece?Neka istraživanja su pokazala da deca koja imaju kompjuter kod kuće manje vremena provode u gledanju televizije, zanemaruju neke aktivnosti, kao što je crtanje, i manje izlaze iz kuće da bi se bavila sportom. Izgleda, međutim, da kod većine dece takve promene nisu dugog veka i posle nekoliko nedelja opčinjenosti računarom deca se vraćaju starim interesovanjima. Odatle bi moglo da se zaključi da uglavnom ne preti opasnost da bi kompjuter mogao da dovede do nesklada u razvoju u ranom periodu života dece. Da li kompjuter ugrožava učenje osnovnih operacija?Da li mogućnost da se pomoću kompjutera izvode razne operacije dovodi do toga da deca ne savladaju osnovne operacije kao što su računanje, čitanje i pisanje? Analiza školske upotrebe računara pokazuje da se na uzrastu kada bi trebalo učiti osnovne operacije najviše koriste programi za mehaničko uvežbavanje osnovnih operacija koji pružaju mogućnosti učenicima da uvežbavaju i utvrde znanja iz osnovnih operacija. Neka istraživanja u SAD pokazuju da korišćenje računara i interneta može da usavrši sposobnosti čitanja. Da li postoji opasnost od smanjenja socijalnih kontakata i dehumanizacije školske nastave?Ova opasnost se spominje kod uvođenja svake tehnološke inovacije. Slika odeljenja načičkanog kompjuterima može da zastraši. Posmatranje onoga što se realno dešava u školskoj situaciji pokazuje da deca najčešće sedaju za kompjuter u grupi od dvoje, troje. To važi i za školu i za kućnu upotrebu. Okupljanja pred kompjuterom nisu pasivna, kao što je često slučaj kod okupljanja pred televizorom. Autori razlikuju tri tipa upotrebe kompjutera kao nastavnog učila: Ugrožava li kompjuter nastavnika?Drugim rečima, ne preti li opasnost da nastavnici postanu suvišni? Učenici
se razlikuju po brzini, ali i po stilovima učenja. Neki najbolje uče kada
im se objašnjava preko nacrtanih šema, dok drugi najbolje uče kada im
se gradivo verbalno predstavi. Takva raznovrsnost učenika iziskuje individualizovanu
nastavu. Dovodi li redovno korišćenje kompjutera do napretka u dečjim saznanjima?Danas imamo metaanalize ovog problema (metaanaliza je vid kvantitativne analize većeg broja nezavisnih istraživanja koji ima za cilj da se dođe do jednog "prosečnog" rezultata iz upoređivanja većeg broja empirijskih studija sa zajedničkim predmetom istraživanja). Te metaanalize pokazuju da upotreba kompjutera pozitivno deluje na učenike prilikom usvajanja gradiva, u poređenju sa tradicionalnom nastavom, ali je ta prednost slabo ili umereno izražena. Prednost korišćenja kompjutera je nešto veća u osnovnoj školi nego na srednjoškolskom nivou. Primetno je da nastava uz pomoć kompjutera u većoj meri pozitivno deluje na slabije nego na bolje učenike. Uticaj ovakve nastave je nešto vidljiviji u matematici (u oblasti računa i geometrije) nego u prirodnim naukama. Prednost se pokazuje i kod korišćenja tekst procesora u nastavi. Učenici koji za pisanje koriste neki program za obradu teksta uglavnom pišu duže tekstove, sa složenijim rečenicama, sa više prideva. Tada posvećuju više vremena ispravljanju i ulepšavanju teksta nego kada pišu u svoje sveske. Prednost upotrebe tekst procesora ne ogleda se u originalnosti ili zanimljivosti sastava. Možemo li pomoću kompjutera naučiti da razmišljamo?Među istraživanjima koja se bave ovim problemom najviše je pažnje posvećeno uticaju korišćenja različitih programskih jezika, posebno LOGO programskog jezika. Više autora potvrđuje da se sposobnost razmišljanja, logičkog zaključivanja i posebne veštine u rešavanju problema razvijaju kao posledica programiranja u ovom jeziku. Neke studije, međutim, pokazuju da se veći uspeh u pogledu sposobnosti za rešavanje problema postiže kada se učenje programiranja poveže sa posebnom nastavom iz strategije rešavanja problema. Ima i takvih istraživanja koja govore da bi pod određenim uslovima učenje programiranja moglo da dovede do razvoja stvaralačkog i originalnog mišljenja. Da li kompjuter izjednačava ili zaoštrava razlike među školskom decom?Uprkos padu cena posedovanje kompjutera je privilegija samo manjeg broja učenika. Pored toga, dečaci koriste računare češće nego devojčice. To bi, ako su dobiti od korišćenja kompjutera realne, moglo da dovede do još većih zaoštravanja razlika između dece koja se razlikuju po društveno-ekonomskom statusu (koja imaju i koja nemaju sredstava da nabave kompjuter) ili između dečaka i devojčica (devojčice kompjuterima prilaze sa više nesigurnosti i straha od dečaka, pa bi to moglo da ih omete u ovladavanju veštinama na čiji razvoj korišćenje kompjutera pozitivno deluje). Mišljenja i stavovi roditeljaSprovedeno istraživanje je imalo za cilj da ustanovi: UzorakIstraživanje je sprovedeno na dva uzorka roditelja. MetodKorišćen je metod standardizovanog pismenog upitnika. RezultatiOdgovori prikupljeni anketom na prvom uzorku roditelja navode na zaključak
da roditelje najviše brinu četiri moguće negativne posledice korišćenja
računara od strane dece. Ogromna većina roditelja ocenjuje da korišćenje
kompjutera odvraća decu od školskih obaveza (81,9%). Drugi uzorak roditelja dece koja koriste računar odgovaralo je na izvestan
broj tvrdnji iz posebno konstruisane skale stavova prema korišćenju kompjutera
od strane dece. Tvrdnje iz korišćene skale date su u prilogu. Anketirani
su uz svaku od tvrdnji odgovarali na jedan od pet načina - "sasvim
se slažem", " uglavnom se slažem", " neodlučan",
" uglavnom se ne slažem"i" uopšte se ne slažem". Stepen
izraženog slaganja sa svakom od ovih tvrdnji bodovan je od 1 do 5, vodeći
računa o tome da li tvrdnja govori u prilog ili protiv korišćenja kompjutera.
Na taj način je ukupna skor na skali teorijski mogao da se kreće od 10
(krajnje negativan stav) do 50 (krajnje pozitivanstav). Zaključak Gotovo polovina roditelja ima negativan stav prema korišćenju računara
od strane dece. Opravdano se može pretpostaviti da se kod jednog broja
roditelja negativan stav formirao na osnovu iskustva s načinom na koji
njihova deca koriste računar. Oko 60% roditelja je primetilo određene
neželjene promene u ponašanju svoje dece koje su usledile posle kupovine
računara. Svaki peti roditelj je ocenio da je posle unošenja računara
u kuću dete popustilo u školi. To je u skladu s podatkom da deca srazmerno
retko koriste računar za ispunjavanje školskih obaveza. Svaki šesti roditelj
primećuje i da je koncentracija dece slabija, a svaki deveti da je dete
postalo socijalno izolovano. Opasnosti od pojava ove vrste ne bi ipak
trebalo preuveličavati jer većina roditelja smatra da deca mogu, zahvaljujući
računarima, da razviju koncentraciju i brzinu opažanja, radoznalost i
spremnost na saradnju. Ova mišljenja su verovatno odraz stvarnih uticaja
koje su mogli da primete kod svoje dece. preuzmi seminarski rad u wordu » » » Besplatni Seminarski Radovi |