|
Upravljanje ambalažnim otpadom u Republici Srbiji
Na putu održivog razvoja upravljanja otpadom i istovremeno na putu ulaska
u veliku Evropsku porodicu, Srbija može uz pomoć Benchmarking (best practice)
-analize učiti od drugih zemalja kao i iz njihovih grešaka i na taj način
jačati sopstvene šanse za uspešnost tranzicionog procesa. Srbija je donela
2003. godine Nacionalnu strategiju upravljanja otpadom sa programom približavanja
Evropskoj
uniji (EU). U današnje vreme postizanje visokih prinosa se ne može zamisliti
bez upotrebe mineralnih đubriva i pesticida za suzbijanje bolesti, štetočina
i korova. Proizvodnjom i primenom raznih hemijskih supstanci u poljoprivredi
ostaje pesticidno onečišćena ambalaža. Imajući u vidu ove činjenice napisan
je ovaj rad sa ciljem da doprinese upoznavanju problematike upravljanja
ambalažnim otpadom od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi, kao
bitnom komponentom ukupne količine otpada, kako u Srbiji tako i u drugim
zemljama.
Za osiguranje kvaliteta i kvantiteta hrane danas se u poljoprivredi koriste
razna hemijska sredstva. Uprkos neophodnosti i koristi ovih proizvoda sve
veći je problem sigurnosti onih koji ove proizvode koriste, proizvođače,
potrošače a posebno njihov štetan uticaj na životnu sredinu.
Mineralna i veštačka đubriva u svom sastavu sadrže najvise N. P. K. Oni
se uglavnom proizvode u obliku soli potrebnih za rast biljaka. Po hemijskom
sastavu su najčešće nitrati i sulfati. Pesticidi se koriste za zaštitu od
insekata, grinja, korova i drugih štetočina. Nijedna grana hemijske industrije
ne proizvodi toliko materija koje mogu izazvati kancerogena oboljenja, oštećenja
naslednog materijala kao i reprodukcijskih funkcija, i koje se u najvećoj
meri direktno odlažu u životnu sredinu, kao što je to slučaj s industrijom
pesticida. Širom sveta raste proizvodnja pesticida koja se procenjuje trenutno
na približno 5 miliona tona pesticida/godišnje. Negde oko 12% pesticida
koristi se u privatnom sektoru: u domaćinstvima, privatnim vrtovima i travnjacima.
Prema načinu delovanja među pesticidima se razlikuju:
• insekticidi (protiv insekata),
• herbicidi (protiv korova i drugih nepoželjnih biljaka),
• fungicidi (protiv gljivica),
• akaricidi (protiv grinja),
• rodenticidi (protiv pacova)
• nematocidi (protiv glista) i
• moluskicidi (protiv puževa).
Ambalaža ima središnju ulogu u sigurnoj dostavi ovih hemikalija ciljanim
tržištima, pri čemu smanjuje na najmanju meru rizik osipanja i isticanja
u nabavnom lancu i izloženost radnika. Ambalažom treba takođe tako upravljati
da se zadovolje i drugi ciljevi zaštite životne sredine, a koji postaju
sve bitniji u kontekstu široko rasprostranjene društvene svesti o održivosti
životne sredine. Upravljanje ambalažom je dinamičan i inovativan proces.
Strategije navedene u ovom radu odnosiće se na probleme u vezi sigurnosti
upravljanja ambalažom.
ZAKONSKA REGULATIVA UPRAVLJANJA AMBALAŽNIM OTPADOM U REPUBLICI SRBIJI
Održivo upravljanje prirodnim vrednostima i zaštita životne sredine uređuju
se Zakonom o zaštiti životne sredine kao opštim zakonom, posebnim zakonima
i drugim propisima kojima se uređuje zaštita životne sredine. Važećim
propisima je oblast upravljanja otpadom parcijalno uređena (zavisno od
vrste i svojstava otpada), propisane su mere zaštite životne sredine od
štetnog dejstva otpada, a nadležnost podeljena između republičkih organa
i organa lokalne samouprave. Ovi propisi uglavnom nisu usklađeni sa zakonodavstvom
EU.
Neadekvatno postupanje sa otpadom predstavlja jedan od najvećih ekoloških
problema u Republici Srbiji. Ovakav zaključak proizašao je iz brojnih
analiza stanja životne sredine na teritoriji Republike Srbije koje su
urađene u poslednih nekoliko godina, a veliki broj zakona i drugih propisa
nema jedinstveno postavljene ciljeve i ne obezbeđuje zadovoljavajuće efekte.
Zakonom o ambalaži i ambalažnom otpadu, uređuju se uslovi zaštite životne
sredine koje ambalaža mora da ispunjava za stavljanje u promet, upravljanje
ambalažom i ambalažnim otpadom, izveštavanje o ambalaži i ambalažnom otpadu
kao i ekonomske instrumente.
Što se tiče ambalaže koja sadrži opasne materije Zakon o ambalažnom otpadu
kaže da je važnije obezbediti da ambalaža kontaminirana opasnim ostacima
bude tretirana i odložena bezbedno, nego da bude reciklirana.
AMBALAŽA ZA PAKOVANJE HEMIKALIJA U POLJOPRIVREDI U REPUBLICI SRBIJI
„Pravilnikom o vrstama ambalaže za pesticide i đubriva i o uništavanju
pesticida i đubriva“ propisuju se vrsta ambalaže za pesticide i đubriva
radi njihovog pakovanja za stavljanje u promet, uništavanje pesticida
kojima je prošao rok upotrebe, kao i uništavanje ambalaže u kojoj su bili
upakovani pesticidi i đubriva.
Ambalaža za pakovanje pesticida i đubriva mora ispunjavati sledeće uslove:
1. mora da se po obliku razlikuje od ambalaže za pakovanje robe široke
potrošnje (prehrambeni i drugi proizvodi);
2. da sadrži natpis "pesticid" odnosno "đubrivo";
3. mora biti izrađena od materijala koji sprečava gubitak upakovanog sadržaja;
4. materijal od koga je izrađena ambalaža i sistem za zatvaranje ne smeju
biti podložni agresivnim hemikalijama, niti smeju sa upakovanim sadržajem
formirati bilo kakvu štetnu i opasnu materiju;
5. svi sastavni delovi pakovanja i sistema za zatvaranje moraju zadovoljavati
uobičajene zahteve rukovanja tako da se tokom transporta ne oštete;
6. sistem za zatvaranje mora biti izrađen tako da zadržava originalnost
zatvaranja do primene;
7. za tečne formulacije mora biti glatka iznutra, a grlo otvora mora biti
dovoljno veliko da obezbeđuje lako istakanje bez rasipanja (prskanja i
kapanja);
8. mora imati oznaku (logotip) proizvođača ambalaže;
9. mora biti atestirana od strane registrovane ustanove za ispitivanje
otpornosti materijala.
PRIKUPLJANJE I UNIŠTAVANJE PRAZNE AMBALAŽE ODPREMLJENIH HEMISJKIH SUPSTANCI
U POLJOPRIVREDI U REPUBLICI SRBIJI
Prikupljanje i uništavanje prazne ambalaže vrši se tako da ne deluje
štetno na zdravlje ljudi, korisne organizme i životnu sredinu.Pod uništavanjem
ambalaže smatra se dekontaminacija spoljnih i unutrašnjih površina ambalaže,
primenom propisanih metoda i njeno fizičko uništavanje, za koje se primenjuje
odgovarajuća tehnologija, a izbor zavisi od vrste i fizičko-hemijskih
osobina ambalaže.Ambalaža koja se pogodnim postupcima može osposobiti
za ponovnu upotrebu, daje se na dalju obradu proizvođaču pesticida, odnosno
đubriva ili zastupniku inostranog proizvođača. Prikupljanje ambalaže u
kojoj su bili upakovani pesticidi, odnosno đubriva, organizuje proizvođač
ili zastupnik inostranog proizvođača pesticida, odnosno đubriva.Prikupljanje
i uništavanje prazne ambalaže ne sme se vršiti bacanjem u vode (izvore,
bunare, reke, jezera, bare i more), jame, kanale, kanalizacione mreže,
pored puteva, na deponije, kao i na drugi način na koji može doći do zagađenja
životne sredine.
Ostaci pesticida i ambalaža se uništavaju, po pravilu, na mestima određenim
za prikupljanje i uništavanje otpadnih materija iz naselja. Uništavanje
prazne ambalaže (kartonske kutije i folije) ne sme se vršiti bacanjem
u vode (izvore, bunare, reke, jezera, bare i more), jame, kanale, kanalizacione
mreže, pored puteva, na deponije kao i na drugi način na koji može doći
do zagađenja životne sredine.
Prikupljanje i uništavanje prazne ambalaže (kartonske kutije i folije)
od strane krajnjeg korisnika može se vršiti spaljivanjem u posebno iskopanoj
jami na nepoljoprivrednom zemljištu.
Prikupljanje prazne plastične i metalne ambalaže (boce, kanisteri i burad),
kao i staklenih boca, od strane krajnjeg korisnika (individualnih poljoprivrednih
proizvođača), vrši se vraćanjem poljoprivrednim apotekama, a od poljoprivrednih
gazdinstava -predajom područnim sabirnim centrima radi uništavanja. Prazna
ambalaža mora zadržati postojeću deklaraciju zbog utvrđivanja porekla
ambalaže pesticida.
Krajnji korisnik, pre vraćanja ambalaže, dužan je da pri primeni pesticida
najmanje tri puta ispere ambalažu u kojoj je bio upakovan pesticid, a
ispranu tečnost mora utrošiti zajedno sa pripremljenim rastvorom za tretiranje.
Prazna ambalaža mora biti probušena (izuzev staklene) na tri mesta kako
bi bila neupotrebljiva za drugu namenu. Ambalaža se vraća zajedno sa sistemom
za zatvaranje (zatvaračem).
Prazna ambalaža se od područnih sabirnih centara transportuje do proizvođača,
odnosno uvoznika, i uništava u postrojenju za reciklažu i kontrolisano
spaljivanje otrovnog otpada.
Troškovi prikupljanja i uništavanja prazne ambalaže, padaju na teret proizvođača,
odnosno uvoznika, što se dokumentuje izveštajem sabirnog centra o uništavanju
ambalaže, na obrascu UA.
Obrazac UA
Izveštaj o uništavanju ambalaže i neutrošenih količina pesticida
Proizvođači su dužni na primeren način obaveštavati prodavce i potrošače
o bitnim svojstvima proizvoda i ambalaže u pogledu opasnih sastojaka koje
oni sadrže, te o načinu postupanja s proizvodom i ambalažom kada postanu
otpad.
KAZNENE ODREDBE PREDVIĐENE ZAKONOM O AMBALAŽI I AMBALAŽNOM OTPADU REPUBLIKE
SRBIJE
„Novčanom kaznom od 500.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj
privredno društvo, preduzeće ili drugo pravno lice ako:
- stavlja u promet ambalažu koja ne ispunjava propisane uslove (čl. 7.
do 14);
- ne označava ambalažu na propisan način (član 15);
- otpad ne preuzima na propisan način (član 18. .st.1 i 4.);
- ne organizuje prostor za preuzimanje, sakupljanje, razvrstavanje i privremeno
skladištenje ambalažnog otpada (član 19. stav 1);
- ne postupa sa ambalažnim otpadom koji nije komunalni otpad na propisan
način (član 21);
- ne postupa sa ambalažnim otpadom koji je zagađen opasnim materijama
na propisan način (član 22);
- ne obezbedi preuzimanje, sakupljanje, ponovno iskorišćenje, reciklažu
ili odlaganje ambalažnog otpada na propisan način (član 23);
- ne obezbedi upravljanje ambalažnim otpadom u ime proizvođača, uvoznika,
pakera/punioca i isporučioca sa kojim je zaključio ugovor (član 24. stav
2);
- upravlja ambalažnim otpadom koji nije komunalni otpad bez dozvole ministarstva
i suprotno uslovima utvrđenim u dozvoli (član 25. stav 5);
- ne postupa sa ambalažnim otpadom u skladu sa članom 26. ovog zakona;
- ne upravlja ambalažnim otpadom koji nije komunalni otpad u skladu sa
članom 27. ovog zakona;
- upravlja ambalažnim otpadom bez dozvole ministarstva (član 31. stav
1);
- ne organizuje centre za sakupljanje, razvrstavanje i privremeno skladištenje
ambalažnog otpada u skladu sa članom 35. ovog zakona;
- ne obezbedi ponovno iskorišćenje, reciklažu ili odlaganje ambalažnog
otpada u skladu sa članom 36. ovog zakona;
- ne obaveštava javnost i krajnje korisnike o upravljanju ambalažom i
ambalažnim otpadom;
- ne dostavi Agenciji godišnji izveštaj o upravljanju ambalažom i ambalažnim
otpadom (član 39);
- ne dostavi Agenciji godišnji izveštaj o upravljanju ambalažnim otpadom
za koji je ugovorom preuzeo obavezu upravljanja (član 40);
- ne naplati od krajnjeg korisnika depozit za jednokratnu ambalažu, odnosno
kauciju za povratnu ambalažu, ne prihvati tu ambalažu od krajnjeg korisnika,
nakon povraćaja ambalaže ne vrati krajnjem korisniku naplaćen depozit,
odnosno kauciju (član 44)
- na utvrdi iznos kaucije koju potrošač plaća za ambalažu u koju je smeštena
hemikalija ili iznos kaucije utvrdi suprotno ovom zakonu, ne prikupi od
trgovca o sopstvenom trošku povratnu ambalažu u koju je bila smeštena
hemikalija i nastali ambalažni otpad, ne prihvati povratnu ambalažu u
koju je bila smeštena hemikalija i ne vrati kauciju potrošaču u slučaju
prekida ili prestanka delatnosti trgovca (član 45. st. 1 do 4);
- ne naplati kauciju za pojedinačnu ambalažu u koju je bila smeštena hemikalija
u utvrđenom iznosu, ne prihvati povratnu ambalažu u koju je bila smeštena
hemikalija i nastali ambalažni otpad kako bi ih predao proizvođaču ili
uvozniku, odnosno po njihovom prihvatanju ne vrati potrošaču naplaćenu
kauciju (član 45. St.6 do 8.)
ZAKLJUČAK
U Republici Srbiji upravljanje ambalažnim otpadom a naročito ambalažnim
otpadom od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi je neadekvatno
i predstavlja opasnost po zdravlje ljudi i životnu sredinu. Poseban problem
predstavlja ambalažni otpad od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi
koji se ne sakuplja posebno i odlaže bez prethodnog tretmana. Ovaj otpad
uglavnom nastaje u seoskim sredinama i pali se po dvorištima.
Na osnovu prethodno izloženog u ovom Seminarskom radu, posebno želim da
ukažem na sledeće probleme:
- nedostatak celovitog sistema pravnog uređivanja upravljanja ambalažnim
otpadom od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi
- nedostatak baze podataka o ambalažnim otpadom od primenjenih hemijskih
supstanci u poljoprivredi
- zajedničko odlaganje komunalnog i opasnog otpada
- nepostojanje organizovanog sistema sakupljanja, transporta i odlaganja
ambalažnog otpada od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi
- ne postoji edukacija stanovništva o opasnosti od ambalažnog otpada od
primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi
PREDLOG MERA ZA DALJE DELOVANJE
Svi ovi nedostaci iz zaključka bi trebali da posluže i kao predlog mera
šta bi trebalo promeniti i poboljšati u tretmanu ambalažnog otpada od
primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi.
Pošto je u pitanju opasan otpad, važnije obezbediti da ambalaža kontaminirana
opasnim ostacima bude tretirana i odložena bezbedno, nego da bude reciklirana.
Neki konkretni predlozi za upravljanje ambalažnim otpadom od primenjenih
hemijskih supstanci u poljoprivredi su:
- razvijanje javne svesti
- profesionalna obuka poljoprivrednika koji rukuju hemikalijama
- usavršiti sistem nadzora, kontrole, izricanja i naplate kazni, pojačati
kažnjavanje privrednih i drugih subjekata za nepravilno postupanje sa
ambalažom od primenjenih hemijskih supstanci u poljoprivredi.
- organizovanje sakupljačkih stanica za prihvatanje opasnog ambalažnog
otpada
- uvesti sistem plaćanja kaucije
LITERATURA
1. www.ekoplan.gov.rs
2. www.hzpss.hr
3. http://www.well.org.rs/
4. Pravilna primena sredstava za zaštitu biljaka (pesticida) – Američka
agencija za međunarodni razvoj (USAID)
5. Strategija upravljanja ambalažnim otpadom sredstava za zaštitu bilja
– Udruga proizvođača i zastupnika sredstava za zaštitu bilja Republike
Hrvatske (CROCPA)
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski Radovi
SEMINARSKI RAD |
|