|
MEÐUNARODNI MONETARNI FOND
(MMF)
Postoje
razlicita definisanja MMF-a. Neki tvrde da je to jaka politicka institucija
koja se slui manipulacijama,drugi je poistovecuju sa Svetskom
bankom i tako dalje. MMF nije ni jedno ni drugo.
MMF je medjunarodna kooperativna institucija koju
cine 182 zemlje, dobrovoljno uclanjene, jer prednost vide u zajednickom
dogovaranju u okviru ove institucije, a sve u cilju postizanja što
stabilnijeg medjunarodnog sistema poslovanja.
Takodje, MMF je institucija koja pozajmljuje novac
svojim clanovima koji imaju probleme sa finansijskim obavezama, ali samo
pod uslovom da preduzmu mere za eliminisanje tih poteškoca.
MMF nema nikakav autoritet nad domacom ekonomskom politikom svojih
clanova.
Do potrebe za organizacijom kao što je MMF došlo je posle velike
ekonomske krize 30-ih godina ovog veka. Veliki broj drava sa Velikom
Britanijom na celu moralo je da napušta zlatno pravilo. Taj sistem
je nailazio na poteškoce u vreme nastajanja monopola i koncentracije
kapitala. Došlo je do opadanja ivotnog standarda. Neke drave
su teile skoro potpunom eliminisanju upotrebe novca a druge su prodavale
svoju valutu ispod realne cene da bi smanjile poslovanje drugih zemalja.
Odnos izmedju novca i vrednosti roba je postao nejasan. Ovakva praksa
je poznata pod nazivom kompetitivna devalvacija.
Cene dobara na svetskom trištu su pale za 48% , a vrednost
medjunarodnog poslovanja za 63%. Tokom 30-tih godina dolazi do nekoliko
medjunarodnih konferencija sa ciljem da se sprece monetarni problemi.
Trebalo je stvoriti sistem koji ce se baviti monetarnim pitanjima i rešavanju
monetarnih problema. Zahtev za takvim sistemom su zatraili Harry
Dexter White iz SAD-a i John Maynard Keynes iz UK. Medjunarodna
zajednica je prihvatila ovaj sistem a dogovor o uspostavljanju Medjunarodnog
monetarnog fonda se desio u gradu Bretton Woods, New Hampshire, USA, 22-og
Jula 1944 godine.Dogovoru su prisustvovali 44 delegata raznih zemalja.
MMF je poceo zvanicno sa radom u Vašingtonu maja 1946 godine sa 39
clanova
3. Zadatak i cilj MMF-a
Osnovni zadaci MMF-a su:
• Razvijanje medjunarodne monetarne kooperacije
• Potpomaganje ekspanzije medjunarodnog privrednog poslovanja i
doprinosa povecanju nivoa zaposlenosti i realnog rasta dohotka
• Podrška stabilnosti medjunarodne razmene
• Pospešivanje multilateralnih odnosa u placanjima i slobodne
trgovine
• Pomaganje smanjenju nestabilnosti kod placanja
Zadatak MMF-a nije smo rešavanje problema pojedinih zemalja vec
i funkcionisanje medjunarodnog monetarnog sistema kao celine. Njegovi clanovi
zajedno rade na uspostavljanju stabilnog svetskog rasta. MMF radi na pronalaenju
nacina da se preduhitre, kontrolišu i rešavaju finansijske krize.
4. Finansijska osnova MMF-a
Na osnovu clana III odeljak 3 iz Breton Vudsa zemlje clanice su bile
dune da izvrše upis kvota i kao minimum, svaka zemlja clanica
je u zlatu placala manji iznos od sledeca dva iznosa: 1) 25% svoje kvote,
2) 10% od svojih zvanicnih neto holdinga zlata u SAD dolarima. Ostatak
kvote se upisivao u nacionalnoj valuti. Na osnovu Amandmana II iz 1978
godine predvideno je da se 25% kvote uplacuje u SDR ili u konvertibilnim
valutama, a 75% u nacionalnoj valuti. Najnovija, jedanaesta opšta
revizija kvota bila je 1998 godine i vrednost upisanih kvota je iznosila
212 milijardi SDR.
Kvote imaju 3 osnovne funkcije:
• One su osnovica za odredivanje olakšica prilikom povlacenja
sredstava fonda
• One izraavaju iznos deviza sa kojima Fond moe da
racuna
• One predstavljaju osnovu za izracunavanje prava glasa zemalja
clanica
5. Kvote i glasanje – pojam i znacaj
Pri ukljucenju u MMF svaka zemlja clanica deponuje odredenu sumu novca,zvanu
“quota subscription”.Kvote imaju razlicite uloge i slue
za:
• Utvrdivanje broja glasova
• Utvrdivanje maksimalnog iznosa sredstava na korišcenje
• Bazu za dodelu SDR
Kvote odreduju glasacku snagu clanova,pa iz neravnomernog ucešca
kvota proistice isto takva neravnomernost u glasovima.Broj glasova se
utvrduje na taj nacin što sve svakoj zemlji dodeljuje 250 glasova
i plus po jedan glas na svakih sto hiljada SDR-a uplacene kvote.Bogatije
zemlje imaju vecu glasacku moc. Zemlje koje imaju preko 15% ukupnog broja
glasova imaju pravo veta na odluke fonda. Zemlje sa najvecim brojem kvota
u MMF-u su: SAD sa 18,25%, zatim idu Nemacka, Japan, Francuska i Velika
Britanija.Ucešce glasova industrijskih zemalja u ukupnim glasovima
kod Fonda iznosi oko 60% a ZUR oko 40%,tako da ZUR mogu da uticu na odluke
ako deluju kao grupa jer se mnoge znacajne odluke u Fondu donose kvalifikovanom
vecinom od 70% ili 85%.
One stvaraju odredeni fond novca koji se moe povuci u slucaju finansijskih
poteškoca clanova.
One su osnova za odredivanje koliko clan moe da pozajmi od MMF-a
ili da primi od MMF-a u periodicnim alokacijama specijalnih pomoci, poznatim
pod nazivom “specijalna prava vucenja”. Ovo nam govori da,
što je više clan finansijski doprineo, to više moe
da pozajmi kada mu je potrebno.
Kvote se preispituju svakih 5 godina i mogu biti povecane ili smanjene
prema potrebama MMF-a i prema ekonomskom prosperitetu zemalja clanica.
U 1946 godini MMF je imao $7,6 milijardi, a u 1998 godini $193 milijarde.
Predlog da se kvote podignu na $280 milijardi ceka na odobrenje. SAD,
kao najjaca ekonomska sila, ucestvuje u fondu sa oko $35 milijardi, što
im daje oko 265.000 glasova (18,25%), a Palau koja je postala clan u Decembru
1997 godine, ima najmanju kvotu, i doprinosi sa oko $3,8 miliona, i ima
272 glasa (0,002%).
Odreduju alokaciju “specijalnih prava vucenja”.Udeo zemlje
clanice u alokaciji “specijalnih prava vucenja”, odreduje
se u odnosu na njene kvote.
U januaru 1998 godine došlo je do predloga da se podigne nivo kvota
za 45%. Da bi se ovaj potez odobrio potrebno je 85% svih glasova. Prema
podacima od 15-og Avgusta 1999 godine, 153 zemlje clanice (što predstavlja
96,9% svih glasova) su se saglasile sa povecanjem. “Board of
governors” svakih 5 godina preispituje kvote i ukoliko je potrebno
menja njihovu strukturu. Takodje, svaka zemlja moe u bilo kom momentu
traiti preispitivanje svoje kvote. Kvota svake zemlje clanice se
odreduje prema njenoj ekonomskoj snazi u odnosu na druge zemlje. Razliciti
ekonomski faktori se uzimaju u obzir pri determinisanju kvote –
GDP odredene zemlje, broj finansijskih transakcija i zvanicne rezerve
odredene zemlje.
6. Operacije MMF-a
Pri ukljucenju u MMF, zemlja clanica se obavezuje da ce informisati ostale
clanove o vrednosti svoga novca u odnosu na novac drugih zemalja, da ce
izbegavati restrikciju zamene domace valute za stranu, da ce negovati
takvu ekonomsku politiku koja ce voditi povecanju nacionalnog bogatstva
i bogatstva celog covecanstva.
MMF ne moe naterati clanice da se striktno vladaju prema ovim pravilima,
mada moe izvršiti moralni pritisak da se pridravaju pravila
koja su dobrovoljno potpisale.Ukoliko zemlja clanica konstantno ignoriše
svoje obaveze, ostale clanice mogu, kroz instituciju MMF-a, da zabrane
toj zemlji pozajmljivanje novca od MMF-a, ili da, u krajnjem slucaju,
zamole zemlju clanicu da izadje iz institucije.Tokom vremena obaveze clanova
su se menjale prema potrebama.
Što se tice samog MMF-a, on ima obavezu kontrolisanja kooperativnosti
sistema u svrhu redovne i pravilne razmene nacionalnih valuta, pozajmljivanje
novca clanovima da bi reorganizovale svoje ekonomije da bolje kooperišu
sa sistemom i obavezu davanja servisnih usluga-tehnicku pomoc i obuku.
7. Organizacija MMF-a
Organi upravljanja u Fondu su:
• Odbor guvernera
• Odbor izvršnih direktora
• Generalni direktor fonda
Na vrhu hijerarhijske lestvice nalazi se Odbor Guvernera i cine ga po
jedan guverner i njegov zamenik iz svake zemlje clanice koje potpuno slobodno
imenuju guvernere i zamenike.Oni su obicno guverneri centralnih
banaka ili ministri finansija zemalja clanica.Oni su predstavnici
svojih vlada i govore u njihovo ime. Upravni odbor guvernera se sastaje
jednom godišnje, a guverneri svoje ideje i elje prenose izvršnom
odboru koji ih predstavlja.
Odbor izvršnih direktora se nalazi u Vašingtonu,a sastavljen
je od 22 izvršna direktora,od cega:
• 5 direktora imenuju zemlje sa najvecim kvotama
• 15 direktora biraju ostale zemlje clanice na dve godine
• 1 direktora (21.-og) imenuje zemlja ciju valutu Fond koristi
u znacajnijem obimu (Saudijska Arabija)
• 1 direktora (22.-og) imenuje NR Kina
Uloga izvršnog direktora je:
• da zastupa interese zemalja koje su ga izabrale
• on predstavlja kanal komuniciranja zemalj clanica i Fonda
Odbor izvršnih direktora ,najcešce,odluke donosi konsenzusom,iako
je to mesto sa najviše sukoba onteresa.
Generalni direktor Fonda (Managing Director) je predsedavajuci
Odbora izvršnih direktora.Ta funkcija obicno pripada evropljanima.
8. Uloga zlata u MMF-u
Pre dogovora iz aprila 1978.godine, uloga zlata u medjunarodnom monetarnom
sistemu je bila centralna i odlucujuca.Ovaj dogovor imao je za cilj da
se postepeno smanji uloga zlata u medjunarodnom monetarnom sistemu i MMF-u.
Medutim, zlato je još uvek vana rezerva u mnogim zemljam, a
MMF spada u institucije koje imaju najvece kolicine zlata.MMF ima 3.271.341
kilograma zlata, što iznosi oko 3,6 milijardi specijalnih prava vucenja.
Prema trenutnoj trišnoj ceni, vrednost ovog zlata je oko $30
milijardi. Ove zalihe prestavljaju ravnoteu MMF-ovih zaliha zlata
posle aukcije zlata i povracaja zlata clanovima u periodu 1976-80.Iako
MMF dri zlato u zalihama,ono se koristi u MMF-ovim operacijama i
transakcijama. Svaka transakcija sa zlatom mora biti odobrena od 85% zemalja
clanica.MMF moe prodati zlato po trišnoj ceni,ili moe
prihvatiti zlato od svojih clanova u zamenu za obaveze prema MMF-u.
Sve ostale transakcije su zabranjene.
9. Valutni sistem MMF-a
U svom nastanku,svi clanovi MMF-a morali su da se pridravaju istih
metoda racunanja vrednosti njihovog novca u odnosu na valute drugih zemalja.U
tim vremenima SAD su definisale vrednost dolara prema zlatu,tako da je
jedna unca zlata vredela $35.Pri ukljucivanju u MMF sve zemlje su morale
da izraze vrednost svoga novca u odnosu na zlato ili u odnosu na dolar.Svi
kursevi su bili fiksni i odstupanja su mogla biti najviše do 1%.Ukoliko
je neka zemlja clanica elela da prmeni kurs svoje valute,u cilju
stabilnosti svoje ekonomije,morala je da se konsultuje i saraduje sa ostalim
clanovima MMF-a pre same promene.Ukoliko bi neka zemlja menjala kurs nezavisno
od institucije MMF-a,onda bi ta zemlja izgubila pravo korišcenja
sredstava Fonda.Ovaj sistem je imao svoje prednosti u odnosu na staro
pravilo zlatnog vaenja-odravanje kurseva stabilnim i predvidivim,ali
tokom godina nailazio je i na velike slabosti.Sistem stalnih deviznih
kurseva bio je u upotrebi oko 25 godina.Slom se nazirao pocetkom 70-ih.Funkcionisanje
postojeceg zlatno-deviznog standarda je došlo u krizu zbog nedostajuceg
kapitala-sve vece medjunarodne nelikvidnosti.Takodje,nestabilnost rezervnih
valuta,prvenstveno americkog dolara,ugroavao je medjunarodni monetarni
sistem.Napuštanjem,predhodno otpisanog sistema deviznih kurseva,pocelo
je sa primenjivanjem individualnih metoda za odredivanje kursa domace
valute.Jedini zahtev je bio da zemlje više ne koriste zlato kao osnovu
za odredivanje vrednosti valute i da informišu clanove o nacinu denominovanja
vednosti svog novaca u odnosu na strani.Uglavnom se primenjivao slobodan
kurs,odnosno,novac je vredeo onoliko kolika je bila njegova vrednost na
trištu.Neke zemlje su formirale svoje prema kursevima vodecih
ekonomskih sila.
10. Dogovaranje i konsultacije u MMF-u
Kroz periodicne kosultacije sa zemljama clanicama,MMf saznaje da li se
njegovi clanovi ponašaju otvoreno i odgovorno pri postavljanju uslova
pod kojima se prodaju i kupuju domace valute drugim dravama ili
stranim gradanima,i takodje se sagledava trenutna ekonomska pozicijadrave
clanice.Ovakav vid saradnje MMF-a sa clanicama,ima cilj da eleminiše
restrikcije razmene domace valute za stranu.Uprvim godinama postojanja.MMF
je vršio ovakve konsultacije samo sa odredenim zemljama,tj.onim clanovima
koji su sprovodili praksu restrikcije razmene valuta,ali od 1978. svi
clanovi su obavezni na ovakav vid saradnje sa MMF-om.Konsultacije se obavljaju
uglavnom jednom godišnje, ali “Managing Director”moe
u svakom trenutku da inicira sprovodenje postopka ako se utvrdi da je
zemlja clanica upala u vece ekonomske probleme ili ukoliko se cini da
clan radi protiv interasa Fonda.Svake godine,tim od 4-5 MMF-ovih strucnjaka
provodi u zemlji clanici oko dve nedelje,sakupljajuci informacije i razgovara
sa predstavnicima vlade o ekonomskoj politici zemlje. Prva faza konsultacija
se odnosi na sakupljanje statistickih podataka o uvozu i izvozu,visini
dohotka,nivou zaposlenosti,kamatama,protoku novca,investicijama, porezima,
troškovima budeta i drugim pokazateljima ekonomskog ivota
koji mogu da uticu na medjunarodni monetarni sistem.Druga faza sastoji
se od sastanaka sa visokim predstavnicima vlade,na kojima se utvrduje
efektivnost domace politike tokom tekuce godine.
Ovako prikupljene informacije ,prezentiraju se na Izvršnom odboru,
koji donosi predloge o prevazilaenju problema.Pored ovakvih periodicnih
konsultacija,sprovode se i specijalni sastanci sa zemljama koje imaju
znacajan uticaj na svetsku ekonomsku politiku.Ovo ima za cilj sagledavanje
i predvidanje daljeg razvoja svetske ekonomije.
Zakljucci sa ovih sastanaka se publikuju dva puta godišnje u “World
Development Outlook”.
11. Finansijska funkcija MMF-a
MMF je poznat svetskoj javnosti kao izvor za pozajmljivanje velikih suma
novca finansiski ugroenim regionima.Tokom osamdesetih i devedesetih
godina prošlog veka,MMF je dao velike kredite Meksiku i Rusiji.Tokom
1983. i 1984.MMF je pozajmio zemljama clanicama koje su imale obaveze
prema drugim clanicama oko $2,8 milijardi.Do 1995.godine Meksiko je kreditiran
sa blizu $18 milijardi,a Rusija sa nešto više od $6,2 milijarde,za
vreme teških reformskih perioda. Prema izveštaju iz jula 1998.godine,MMF
potpomae Indoneziju, Koreju i Tajland sa oko $35 milijardi,a Rusiji
je odobreno $20,4 milijarde kao pomoc ekonomskom programu za 1998.Sve
ovo govori da je Fond veliki mobilizator kapitala i jedna od najvecih
kreditnih institucija.
12. Finasijska pomoc
MMF pozajmljuje novac zemljama clanica koje imaju finansijke poteškoce,odnosno
zemljama koje nemaju dovoljno stranih valuta da plate ono što su
kupili od drugih zemalja.U svaku zemlju novac stie na razlicite
nacine:od izvoza,od davanja usluga (bankarsko poslovanje i osiguranje),
od turizma, od stranih investicija ili finansijkih pomoci. Ukoliko se
zemlje zadue previše,suocavaju se sa brojnim neprijatnim situacijama:opadanje
kupovne moci,smanjenje izvoza...Zemlj clanica MMF-a moe zatraiti
pomoc od organizacije koja bi trebala sa pomogne u utvrdivanju uzroka
loše ekonomske situacije i nacina za njeno razrešenje.
Clan Fonda sa finansijskim problemima moe odmah povuci iz fonda
25% svog ukupnog uloga (kvote) koji je uplatio u zlatu ili u drugoj konvertibilnoj
valuti.Ukoliko je ova suma nedovoljna,zemlja sa velikim teškocama
moe traiti od MMF-a i u toku godine pozajmiti tri puta više
od svog uloga.Ovi limiti se ne odnose na specijalne pozajmice MMF-a.Ovakav
vid finansiranja Fonda je pozant pod nazivom “Supplemental Reserve
Facillity” i stvoren je u decembru 1997.godine da prui
kratkorocno finansiranje clanova suocenim sa iznenadnim ekonomskim poremecajima.SFR
je prvi put primenjen na Junu Koreju. Pri pozajmljivanju sredstva
Fond se dri dva osnovna principa. Prvo, sredstva Fonda postoje za
dobrobit svih clanova, tako da se od svakog clana koji pozajmi novac ocekuje
da se taj novac vrati cim se problem reši.Drugo,pre nego što
Fond odobri kredit,clan mora da pokae kako ce da reši svoje
finansijske probleme i kako ce kredit da vrati u periodu od 3 do 5 godina
(izuzetno do 10).
Logika ovog principa je vrlo jednostavana: zemlja koja trai kredit
od MMF-a je prezaduena, odnosno previše troši. Ukoliko
ekonomske reforme ne urode plodom,kredit ce biti potrošen i uci ce
u dug. Znaci kreditiranje se vrši samo ako postoji realna šansa
da se problem prevazide i da se pozajmljena sredstva efikasno iskoriste.
13.Finansijske olakšice
Postoje sledece finansijske olakšice:
Prva kreditna tranša; Zemlja treba da pokae
da preduzima razumne napore za perevazilaenje platnobialnsnih problema,
nema uslova za korišcenje sredstava i otkupi domace valute se vrše
u periodu od 3 do 5 godina.
Više kreditne tranše; Zemlja mora
da ima validan i utemeljen program za uspostavljanje platnobilansne ravnotee.
Sredstva se obezbeduju putem stand-by aranmana sa kupovinom strane
valute u tranšama a na osnovu kriterijuma izvršenja. Rokovi
za otkup valute su od 3 do 5 godina.
Proširena ( produena ) olakšica fonda;
Mora da postoji srednjerocni program koji ima za cilj strukturne promene.
Srednjerocni program je na 3 godine, ali moe da bude produen
na 4 godine. Program mora da sadri mere i instrumente za prvih 12
meseci u detalje. Sredstva se obezbeduju iz proširenih aranmana
koji uljucuju kriterijume izvršenja i povljacenja u obrocima, u periodu
od 4,5 do 10 godina.
Politika povecanog pristupa; Koristi se za povecanje
sredstava u okviru stand-by aranmana, kao i proširenih aranmana.
Što se tice politike uslovnosti i faza odnosno performansi, sve je
isto kao i u uslovima kreditne tranše i proširene olakšice
Fonda. Otkupi valuta se vrše u periodu od 3,5 do 7 godina, a nameti
se utvrduju na bazi zajmovnih troškova Fonda.
Kompenzatorne i finansijske olakšice za nepredvidene
okolnosti; Kompenzatorni elemenat i prošireni aranmani
obezbeduju sredstva zemlji clanici zbog pada izvoza i preteranog uvoza
pšenice koji je van kontrole zemlje clanice.
Elemenat nepredvidivih okolnosti se proširuje na obezbedenje pomoci
clanici koja sprovodi programe prilagodavanja, u cilju odravanja
prilagodavanja, cak i u slucaju nastanka neocekivanih, u suprotnom smeru
eksternih šokova. Otkupi valuta se krecu u periodu od 3,5 do 5 godina.
Olakšica finansiranja zaliha: Sredstva imaju za cilj pomaganje finansiranja
doprinosa za odobreni medjunarodni stok zaliha. Otkupi valuta se vrše
u periodu od 3,25 do 5 godina.
Olakšice za strukturno prilagodavanje; Sredstva se obezbeduju pod
povoljnim uslovima zemljama sa niskim dohodkom koje se suocavaju sa dugorocnim
platnobilansnim problemima, a radi podrške srednjerocnim programima
makroekonomskog i strukturnog prilagodavanja. Uz pomoc MMF-a i Svetske
banke, zemlje clanice sacinjavaju okvir politike u periodu od 3 godine.
Detaljni godišnji programi se odreduju pre isporuke godišnjih
zajmova. Ovi programi ukljucuju i rokove kada se ocenjuju kriterijumi
izvršenja. Otkupi valuta se vrše u periodu od 5,5 do 10 godina.
Okalšice za pojacano strukturno prilagodavanje; U osnovi se radi
o istoj kreditnoj olakšici kao što je olakšica za strukturno
prilagodavanje. Razlike se odnose na obezbedenje sredstava i monitoring.
Zajmovi se odobravaju polugodišnje, a otkup deviza se vrši u
periodu od 5,5 do 10 godina.
14. Specijalna prava vucenja SDR – pojam i suština
(Special Drawing Rights)
Jedan od glavnih uzroka strukturne krize u koju je svet zapao krajem
šezdesetih godina ovog veka jeste nedostatak deviznih rezervi drava
i povecanje medusobne nelikvidnosti,uz izmenu strukure i kvaliteta nacionalnih
trezora.Sve više je dolazilo do smanjivanja rezervi zlata i povecanja
americkog dolara i sterlinške funte kao rezervne valute.Istovremeno
se belei slabljenje pozicija ovih valuta.Da bi se poboljšala
ukupna svetska likvidnost i ublaile negativne posledice svetske
krize,došlo se na ideju da se stvori odredeni mehanizam u okviru
MMF-a koji bi rešio ove probleme.Taj mehanizam je nazvan specijalna
prava vucenja,a predstavlja vrstu novca,koji bi trebalo da zameni zlato,
po cemu je dobio naziv “knjigovodstveno zlato”.
Osnivanje odeljenja u okviru MMF-a je dogovoreno na godišnjoj skupštini
1969,i pocetna suma je iznosila SDR 9.5 milijardi.Smatra se da je uvodenje
rezervi SDR-a u sistem jedan od najvanijih dogadaja od osnivanja
MMF-a.Skoro svi clanovi MMF-a su i clanovi odeljenja SDR-a,a da bi to
postali moraju deponovati izjavu kojom prihvataju obaveze,a one se ticu
pravila pod kojim funkcioniše SDR.Osnovna obaveza svakog clana je
da mora primiti transver SDR-a od ucesnika koji ima finansijske probleme.Funkcionisanje
SDR-a se bazira na koegzistentnosti dravnih politika i kooperaciji
drava.Vrednost jedne jedinice SDR-a je $1,34467 prema obracunu od
16.februara 2000.godine.SDR je striktno oficijelna rezerva MMF-a i mogu
je koristiti clanovi Odeljenja SDR-a,sam MMF i druga tela koja imaju ovlašcenja
od MMF-a.Treba naglasiti da su neke komercijalne banke stvorile instrumente
slicne SDR-u,ali da se oni razlikuju od oficijelnih specijalnih prava
vucenja.SDR nemaju podlogu u zlatu.
Osnovna namena SDR-a je da se poveca likvidnost zemalja,odnosno zemlja
koja ima finansijski deficit moe da koristi raspoloive iznose
SDR-a srazmerno svojoj kvoti.Sem ovog,postoje i specijalne namene ovih
sredstava,a to je da se SDR koristi kao nacin zamene osnovnih konvertabilnih
valuta za SDR.To ima za cilj stabilizaciju rezervnih valuta.Ovim se ne
obecava zamena valuta za SDR,vec samo otvara mogucnost takve transakcije.Takodje,SDR
ima i ulogu zaštite valuta od kursnih razlika,što je narocito
izraeno posle napuštanja zlata kao monetarne podloge.
SDR nije mnogo doprineo rešavanju strukturne krize,i bilo je potrebno
dati mu znacajniju ulogu u medjunarodnom sistemu.Ta revizija najviše
se ticala zamene rezervnih valuta dolara i funte za specijalna prava vucenja.
Trenutna vrednost SDR je:
1 SDR =1.53351 USD
1 USD =0.652098 SDR
15. Politika uslovljenosti fonda
Od zemalja clanica Fond zahteva da ekonomske politike budu u skladu sa
odredbama Statusa Fonda. Taj zahtev Fonda je poznat pod pojmom “uslovljenost”.Uslovljenost
se pocela izraavati nekoliko godina po osnivanju Fonda,a pod pritiskom
najvecih kreditorskih zemalja.Poznato je da se Kejns zalagao za zadravanje
maksimalne slobode zemalja clanica i protivio se davanju Fondu bilo kakvog
autoriteta da ulazi u pitanja domace politike.Takodje ni evropske zemlje
koje su u to vreme bili glavni potencijalni dunik nisu podravale
uslovljenost.Pocetkom 50-tih godina prošlog veka Odbor izvršnih
direktora je prihvatio uslovljenost samo da bi se obezbedilo finansijsko
ucešce SAD,a kasnije (1955.) da se ona pojaca,uporedo sa obimom korišcenih
sredstava.Vremenom i evropske zemlje su postale kreditori pa su se priklonile
uslovljavanju.Uslovljenost podrazumeva prilagodavanje finansiranja u rešavanju
platnobilansnih problema.Zdrava platnobilansna pozicija je ona kod koje
postoji mogucnost da se deficit tekuceg bilansa finansira prilivom kapitala,pod
uslovima koji su u skladu sa razvojnom politikom,a koji sa svoje strane
ne dovode zemlju u poziciju da uvodi trgovinska i devizna ogranicenja.Programi
koje Fond odobrava,a cije izvršenje uslovljava,treba da obezbede
i spoljnu i unutrašnju ravnoteu drave.Uslovnost podrazumeva
da su mere primerene uslovima i specificnostima privrede zemlje na koju
se primenjuju. U pocetku rada,smatralo se da platno bilansne ravnotee
mogu da budu fundamentalnog i privremenog (reverzibilnog) karaktera.Statut
je predvidao razlicit nacin za njihovo izravnanje.Za fundamentalnu neravnoteu
jedino rešenje je bilo prilagidavanje kursa,a za reverzibilnu korišcenje
sredstava kod Fonda,jer je izazvano vodenjem pogrešne domace politike.U
tom slucaju od domacih vlasti se ocekivalo da unesu promene u svoju ekonomsku
politiku,radi rešavanja platno-bilansnih problema.Sa tim u vezi razvijeni
su modeli za finansijske programe i tehnike stand-by aranmana.
Uslovnost je osnovni element u pomoci Fonda zemljama clanicama u cilju
rešavanja finansijskih problema.Politika uslovnosti koju Fond vodi
obezbeduje Fond da ce zemlja uzeti kredit i vratiti.Naime,ako zemlja ne
ispunjava kriterijume izvršenja,ona nije u mogucnosti da povlaci
sredstva po osnovu odobrenog stand-by aranmana.
16. Stand-by aranmani
Stand-by aranmani predstavljaju aranmane
za pribavljanje sredstava Fonda i veoma su pogodni sa obzirom na jednostavnost
vucenja potrebnih stranih sredstava placanja.Ovi aranmani su u sistem
Fonda uvedeni 1952.godine. Stand-by krediti su uvedeni,s obzirom da se
pokazalo da povlacenje sredstava po osnovu nivoa nacionalnih kvota ne
zadovoljava potrebe zemalja clanica. Stand-by krediti su ograniceni sa
stanovišta vremena korišcenja,kao i visine sredstava.Uobicajni
rok stand-by aranmana je jedna godina,a izuzetno moe da bude
i dui,ali ne dui od 3 godine. Predvidena je mogucnost da kredit
bude produen pre isteka roka vaenja.Najcešca forma odobravanja
kredita u Fondu su stand-by krediti. Oni su instrument preko kojeg se
odobravaju sredstva Fonda u okviru prve kreditne tranše,kada i ako
se zemlje pridravaju mera dogovorene ekonomske politike.Zemlja Fondu
podnosi na odobrenje mere ekonomske politike koje ima nameru da primenjuje,na
osnovu kojih bi trbalo da se kvalifikuje da dobije sredstva od Fonda.Mere
koje zemlja predlae da bi izašla iz neravnotee moraju
da budu u skladu sa stabilizacionim programima koje Fond priznaje.Po svojoj
prirodi stand-by kredit predstavlja kreditnu liniju cije modalitete korišcenja
Fond unapred utvrduje. Na taj nacin,drava clanica dobija garanciju
od Fonda da ce sredstva povlaciti do odredenog iznosa i u odredenom periodu.
17. Srbija i Crna Gora i MMF
(Jugoslavija i MMF)
Jugoslavija je jedna od osnivaca MMF-a.U periodu od 1974-1990.godine,Jugoslavija
je vukla 3,9 milijardi SDR od cega je otplatila 3,5 milijardi SDR-a.SFRJ
je koristila i sredstva sa ciljem finansiranja deficita platnog bilansa,kao
i za akcije koje su bile usmerene u pravcu promene privrednog sistema.Jugoslavija
je koristila sredstva Fonda i redovno vracala svoje obaveze,ali nije uvek
dosledno izvršavala svoje programe dogovorene sa Fondom.U grupi zemalja
u razvoju Jugoslavija je u periodu 1979-1990.godine najviše koristila
stand-by aranmane.
Zbog male kvote ona je sa stanovišta Fonda marginalna.Niska kvota
zemlje joj je dala malu glasacku snagu,ali je Jugoslavija zahvaljujuci
svom izvanrednom medjunarodnom politickom poloaju imala odredeni
politicki znacaj,što se moe primetiti u stvaranju Grupe 24
ZUR.
Posle delimicnog napuštanja Bretonvudskog sistema 1971.godine,u okviru
Fonda se odvijao intenzivan rad na reformi medjunarodnog monetarnog sistema,u
kome ucestvuju paralelno industrijske zemlje i ZUR. Da bi se zaštitili
interesi ZUR,u procesu reforme MMS-a,Grupa 77 je 1971.godine osnovala
Grupu 24 ZUR za medjunarodna monetarna pitanja u kojoj se uskladuju zajednicki
stavovi ZUR po svim pitanjima reforme.Jugoslavija je od pocetka aktivno
ucestvovala u ovom forumu i podnela brojne inicijative i predloge koji
su prihvatani i ukljucivani u zajednicke platforme ZUR.
Nakon raspada SFRJ, MMF je 14.decembra
1992.godine podelio postojecu kvotu SFRJ od 613 miliona SDR (oko $900
miliona ) na pet delova,odnosno na kvote zemalja koje su nastale na prostoru
bivše SFRJ.Fond je smatrao da u Jugoslaviji nije došlo do secesije
pojedinih republika vec do raspada,tako da je SRJ (SCG) nova drava
i da nije naslednica SFRJ.SRJ je dobila 36,5% ukupne kvote bivše
SFRJ.Zbog sankcija UN i teškoca u izmirenju obaveza prema Fondu,Savezna
vlada je 1993.godine od Fonda i Svetske banke zatraila da odluku
o statusu zemlje odloi za 6 meseci.SCG je od nedavno ponovo clanica
MMF-a.
18. Srbija i Crna Gora i MMF – aktuelnosti
Narodna banka Srbije potvrdila je da je Medjunarodni monetarni fond odobrio
povlacenje devete rate od 95 miliona dolara, tekuceg aranmana za
podršku deviznim rezervama i platnom bilansu. Nakon povlacenja te
rate ostaje još oko 286 miliona dolara koje treba da se iskoriste
do isteka aranmana, cija je ukupna vrednost oko 994 miliona dolara,
navodi se u saopštenju NBS. Odobravanjem nove rate kredita, kako
se istice, uspešno je završena cetvrta revizija sprovodenja
dogovorenog ekonomskog programa za ovu i 2005. godinu. U zakljuccima Odbora
direktora MMF-a navodi se da su srpski dravni organi cvrsto opredeljeni
za sprovodjenje strukturnih reformi kako bi se stvorili uslovi za snaan
odriv privredni razvoj. Program za 2005. godinu predvida smanjenje
poreskog opterecenja i prelazak na indirektno oporezivanje, kao i ubrzavanje
strukturnih reformi, ukljucujuci privatizaciju, da bi se odrao snaan
ekonomski rast i povecala produktivnost, navodi MMF. Ta finansijska institucija
je u odluci o dodeljivanju nove rate primetila i da su vlasti u Srbiji
sredinom 2004. godine ‘pocele sa pooštravanjem fiskalne i monetarne
politike radi smanjenja neravnotee u razmeni sa inostranstvom i
daljeg smanjivanja inflacije’. Prema proceni potpredsednika srpske
vlade Miroljuba Labusa, aranman sa MMF-om, vredan oko 680 miliona
dolara specijalnih prava vucenja, bice okoncan u novembru ili decembru
iduce godine, sa oko šest meseci pauze u njegovom sprovodenju, koje
je nastalo u vreme prethodne Vlade Srbije. Mnogo je znacajnije kada ce
da se završi taj aranman sa MMF-om, kada ce Srbiji ce biti
otpisano još oko 700 miliona dolara duga Pariskom klubu poverilaca
Zakljucna razmatranja
Medjunarodni monetarni fond je institucija bez koje bi današnja ekonomija
izgledala nezamislivo. MMF postoji da predvidi i reši sve probleme
i poteškoce na kojem medjunarodni monetarni sistem nailazi. Sukobljavanja
u finansijskom pogledu izmedju zemalja nikada nisu ništa dobro donela.
Zbog toga su se dogovori, saradnja, konsultacije i kompromisi unutar jedne
organizacije pokazali kao dobro rešenje u savladavanju svih finansijskih
poteškoca.Dakle, za MMF se moe reci da je najvanija i
najveca medjunarodna monetarna institucija i treba joj pridavati najveci
znacaj. Moglo bi se reci da clanstvo neke zemlje u MMF-u znaci da ce ta
zemlja pomagati drugim clanicama, ali i da ce njoj biti pomognuto u slucaju
nekih njenih i unutrašnjih i vanjskih finansijskih poteškoca.
Svaka zemlja ucestvuje u odlucivanju sa onoliko glasova koliko je sredstava
deponovala u Fondu, tako da je odlucivanje proporcionalno deponovanim
sredstvima. Najveci depodent su Sjedinjene Drave.Medutim bitno je
napomenuti da stavovi zemalja u razvoju cijih glasova ima procentualno
manje nisu marginalizovani jer se mnoge znacajne odluke u Fondu donose
kvalifikovanom vecinom od 70% ili 85%,pa ako deluju jedinstveno mogu da
uticu na odluke.Moje je mišljenje da razvijene svetske zemlje a posebno
SAD,ako imaju u interesu donošenje neke odluke koja bi njima odgovarala,mogu
lako da privole još neke zemlje (ZUR) ciji su im glasovi neophodni
da bi izglasali takvu odluku.Iako je ovakvo mišljenje pogrešno,sigurno
je da snaga zemalja zasnovana na ekonomskoj moci cesto nadjacava snagu
argumenata slabije razvijenih zemalja,odnosno brojnijih zemalja clanica.
Ono što se ne moe osporiti MMF-u je njegova zasluga za uspostavljanje
i odravanje monetarne stabilnosti u svetu.
Kao i svaka druga institucija, i MMF ima svoju organizaciju na cijem
celu je Upravni odbor Guvernera ili Board of Governors u kom se nalaze
predstavnici vlada razlicitih zemalja koji govore u ime svoje zemlje.
MMF-ova delatnost je u neprestanim izazovima i kako se okolnosti menjaju,
menja se i delatnost, a sve u cilju gobalizacije finansijskih trišta
i smanjivanja finansijskih kriza.
Korišcena Literatura
Dr Ognjanovic,Vuk: Medjunarodno bankarstvo , Beograd 2004.
Dr Pušara,Kostadin: Medjunarodne finansije , Beograd 2003.
Dr Bjelica,Vojin: Bankarstvo–teorija i praksa , Novi Sad 2001.
Dr Bubanja,Marijana : Medjunarodna ekonomija , Beograd 2000.
Razne internet stranice
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|