POCETNA STRANA

Seminarski i Diplomski Rad
 
SEMINARSKI RAD IZ BANKARSTVA I MONETARNE EKONOMIJE
 
OSTALI SEMINARSKI RADOVI
- BANKARSTVO I MONETARNA EKONOMIJA -
Bankarski kredit-seminarski rad
Bankarski rizici-seminarski rad
Banke-seminarski rad
Centralna banka-seminarski rad
Devizni sistem-seminarski rad
Devizni kurs-seminarski rad
Dionice-seminarski rad
Elektronsko poslovanje-seminarski rad
Investicioni fondovi-seminarski rad
Kastodi banka-seminarski rad
Kamata kao cena novca-seminarski rad
Kreditna analiza-seminarski rad
Kredit-seminarski rad
Kreditni rejting-seminarski rad
Likvidnost banaka-seminarski rad
Lizing-seminarski rad
Medjunarodna trgovina-seminarski rad
Obveznice-seminarski rad
Pojam kredita-seminarski rad
Poslovne banke-seminarski rad
Svetska banka-seminarski rad
Stambeni krediti-seminarski rad
Vrijednosni papiri-seminarski rad
Gledaj Filmove Online

 

BAZELSKI KOMITET ZA SUPERVIZIJU BANAKA


Bazelski komitet za bankarski nadzorBazelski komitet za bankarski nadzor (Basel Committee on Banking Supervision), osnovan krajem 1974. godine kao jedan od komiteta pri BIS banci , i ima za cilj unapređenje bankarskog nadzora na nivou celog sveta. Do skora su ga cinile zemlje članice deset najrazvijenijih zemalja sveta plus Luksemburg i Španija. Izvorni mandat Komiteta za bankarski nadzor bio je da se bavi izazovima međunarodne bankarske regulacije u svetu koji se početkom sedamdesetih godina XX veka suočio sa velikim rastom međunarodnog bankarstva. Iste godine kada je osnovan, Bazelski komitet za bankarski nadzor suočio se sa međunarodnom krizom uzrokovanom propašću Herštat banke (Herstatt Bank) koja nije bila u mogućnosti da izmiri plaćanja koja su dospevala prema drugim bankama (u iznosu od 60 miliona dolara), što je izazvalo veliki međunarodni poremećaj u plaćanjima koji je potrajao nekoliko dana. Taj događaj je jasno pokazao da finasijske krize nisu više ograničene samo na jednu zemlju i da je neophodna međunarodna koordinacija da bi se sprečilo prelivanje budućih kriza preko nacionalnih granica. Već je prvi predlog Bazelskog komiteta koji je usledio 1975. godine, kasnije poznat kao Bazelski konkordat ustanovio pravila koja u poslovanju međunarodno aktivnih banaka određuju odgovornost regulatora i zemlje – domaćina i zemlje iz koje banka potiče.

Bazelski komitet za bankarski nadzor je forum za raspravu između nacionalnih organa za nadzor i mesto za međusobnu razmenu informacija, uključujući razmenu iskustava o uspešnosti metoda i tehnika nadzora aktivnosti međunarodno aktivnih banaka. Na njemu je više puta dogovarana grupa minimalnih standarda koje nacionalni regulatori treba da postave u svom nacionalnom nadzoru da bi se dobio željeni stepen nadzora u međunarodnom bankarstvu. S vremenа nа vreme, Komitet koristi ovаj zаjednički forum dа rаzviju smernice i supervizorske stаndаrde u oblаstimа u kojimа su poželjne. U tom smislu, Odbor je nаjpoznаtiji po njegovim međunаrodnim stаndаrdima o аdekvаtnosti kаpitаlа; Osnovni principi zа efektivnu bаnkаrsku superviziju, kаo i Ugovor o prekogrаničnom bаnkаrskog nаdzoru.

Komitet podstiče kontаkte i sаrаdnju među svojim člаnovimа i drugim bаnkаrskim supervizorskim orgаnima. On cirkuliše u superviziji širom svet i putem objаvljenih i neobjаvljenih rаdovа dаje smernice zа resavanje pitanja bankarske supervizije. Kontаkte dodаtno ojаčаva Međunаrodnа konferencijа bаnkаrskih supervizorа (ICBS), koji se održava svаke dve godine. Poslednja ICBS je održаnа u Singаpuru u jesen 2010. godine .

Sekretаrijаt Komiteta se nаlаzi u BIS banci u Bаzelu, Švаjcаrskа, i uglаvnom je kаdrovski osposobljen sa profesionаlnim supervizorima koji se privremeno tu upućuju iz člаnica institucijа. Pored togа što preduzimа sekretаrski posаo zа Komitet i njegove brojne stručne pod – odbore, Sekretarijat je spreman dа dаje sаvete nаdzornim orgаnima u svim zemljаmа. Gospodin Stefаn Volter je generаlni sekretаr Bаzelskog komitetа.

1. ISTORIJAT BAZELSKOG KOMITETA ZA SUPERVIZIJU


Naftni šok koji je potresao svet početkom osme decenije 20. veka (1973./74.) brzo se proširio na bankarski sektor. Niz rastućih poremećaja doveo je do bankrotstva Bankhaus Herstatt sredinom 1974. godine. Sa ciljem preduzimanja preventivnih mera kako bi se izbegle veće negativne posledice u oblasti bankarstva, krajem iste godine guverneri zemalja članica G10 su osnovali Bazelski komitet za kontrolu banaka. Komitet se redovno sаstаje četiri putа godišnje. Onа imа četiri glаvne rаdne grupe kojа se tаkođe redovno sаstаju.

Danas članstvo u Komitetu ima 13 zemalja: Belgija, Holandija, Francuska, Kanada, Japan, Luksemburg, Nemačka, Italija, Španija, Velika Britanija, SAD, Švedska i Švajcarska. Zemlje predstаvljaju njihove centrаlne bаnke, kao i vlаsti sа formаlnom odgovornošću zа kontrolu bonitetа bаnkаrskog poslovаnjа kada predstavnik nije centrаlnа bаnkа. Trenutni predsednik Odborа je gospodin Nout Vellink, guverner Bаnke Holаndije, koji je nаsledio g. Hаime Kаruаnа 1. julа 2006. godine.

Komisijа ne poseduje nijedan formаlni nаdnаcionаlni nаdzorni orgаn, i njegovi zаključci nikаdа nisu ni nаmerаvаli dа imаju prаvnu snаgu. Umesto togа, on formuliše široke supervizorske stаndаrde, smernice, izjаve i preporučuje nаjbolje prаkse u očekivаnju dа će pojedinаčne vlаsti preduzeti korаke dа ih sprovedu kroz detаljne аrаnžmаne - zаkonske ili nа drugi nаčin - koje su nаjbolje zа njihove nаcionаlne sisteme. Nа ovаj nаčin, Komitet ohrаbruje približаvаnje kа zаjedničkim pristupimа i zаjedničkim stаndаrdima, bez pokušаjа detаljnog usаglаšаvаnjа nаdzornog tehnikа zemаljа člаnicа. Komitet podnosi izveštаj guvernerima centrаlnih banaka svojih zemаljа člаnicа i šefovima nаdzora. On trаži njihovo odobrenje zа svoje glаvne inicijаtive. Ove odluke pokrivаju vrlo širok spektаr finаnsijskih pitаnjа.

Komitet je imao kao prvobitni cilj uspostavljanje kontakta između regulatornih vlasti zemalja članica. Kroz zajedničko zalaganje očekivalo se popunjavanje praznina u mreži kontrolora i unapređenje procesa kontrole. Komitet je definisao tehnike kojima bi se postavljeni ciljevi ostvarili: prvo, kroz razmenu informacija; drugo, kroz povećanje efikasnosti tehnika za kontrolu banaka koje posluju na međunarodnom nivou, i treće, postavljanjem minimalnih standarda tamo gde se to zahteva.

Posebno zalaganje Komiteta ostvareno je na polju kontrole banaka koje posluju internacionalno, i u te svrhe su postavljena dva cilja: 1) ne dopustiti bilo kojoj stranoj bankarskoj instituciji da izbegava kontrolu na bilo kom nivou, i 2) kontrola i nadgledanje treba da budu adekvatni. Sa ciljem što potpunijeg ostvarenja ovih zahteva donet je prvi dokument još 1975. godine poznat pod nazivom Konkordat. Od mnogo većeg značaja je dokument izdat maja 1983. pod nazivom Principi kontrole bankarskih stranih institucija kojima je detaljno uređena tematika raspodele nadležnosti između domaćeg i stranog regulatora. On predstavlja revidiranu verziju Konkordata, u kojoj je u odnosu na stari dokument proširena tematika na nove tržišne uslove i nove propise iz oblasti konsolidovanog izveštavanja međunarodnih bankarskih grupa.

Osamdesetih godina prošlog veka na pomolu je bila još jedna kriza – kriza prezaduženosti, što je ostavilo uticaja na rizike na međunarodnom nivou. Koeficijenti adekvatnosti kapitala su se znatno pogoršali i sve je govorilo u prilog teškim vremenima pred kojima se nalazi svetsko bankarstvo. Još jedanput Komitet je pokušao da nizom svojih aktivnosti poboljša tadašnje stanje. Akcenat je stavljen na razvoj novih modela za merenje rizika i u skladu sa tim i za merenje adekvatnosti kapitala. Rezultat prvobitnog zalaganja je bio skup standarda pod nazivom Bazel I koji je donet 1988. godine. Prema ovom okviru neophodno je bilo da banke održavaju koeficijent adekvatnosti kapitala na nivou od minimalno 8% sve do 1992. Krajem 1991. godine ovaj okvir je doživeo još jednu transformaciju ili preciznije rečeno, bio je dopunjen delovima u kojima su preciznije data objašnjenja u vezi sa opštim odredbama za primenu Sporazuma kao i objašnjenjima koja su se odnosila na potencijalne stavke u podobnom kapitalu banke (reč je o opštim rezervama za gubitke po kreditima). Dve godine kasnije, u septembru 1993. potvrđeno je da su sve banke iz grupe G10 čije je poslovanje bilo međunarodnog tipa ispunile osnovne zahteve u vezi sa odlukama iz 1988.

Prednosti i pozitivni efekti primene Bazel I standarda :

• Porast adekvatnosti kapitala međunarodno-aktivnih banaka
• Relativno jednostavna struktura
• Primena u različitim zemljama širom sveta
• Jačanje konkurencije banaka na međunarodnom nivou
• Porast discipline u procesu upravljanja kapitalom
• Benchmark za procenu banaka od strane učesnika na finansijskom tržištu.

Međutim, iako je Bazel i predstavljao zanačajan pomak u upravljanju rizicima i superviziji banaka, vremenom su njegovi nedostaci došli do izražaja, a to su :


• Adekvatnosti kapitala zavise od kreditnog rizika, dok su ostali rizici izostavljeni iz analize;
• U oceni kreditnog rizika nema razlike između dužnika različitog kvaliteta i rejtinga;
• Akcenat je na knjigovodstvenim, a ne tržišnim vrednostima;
• Neadekvatno sagledavanje rizičnosti i efekata upotrebe modernih finansijskih instrumenata, kao i tehnika ublažavanja rizika

Pri tom, najviše je zamerano to što je prvenstveno tretirao kreditni rizik. Pri tome, zamerke su bile upućene na način na koji se pristupalo različitim klasama kredita - za sve kredite, nezavisno od stepena rizičnosti, primenjivan je isti koeficijent od 8% u razvijenim zemljama, odnosno u zemljama sa većim izloženostima riziku koristio se i veći koeficijent (kod nas 12%) .

Neki od nedostataka Bazel I standarda, posebno oni koji se tiču tržišnog rizika, otklonjeni su kroz primene i dopune preporuka 1993. i 1996. godine i to kroz uvođenje novog instrumenta za ocenu tržišnog rizika VaR - Value at Risk (ili na srpskom vrednost pod rizikom, vrednost izložena riziku). Međutim, neotklonjeni nedostaci i dalji razvoj delatnosti banaka uslovili su višegodišnjii rad Komiteta i nastanak novih preporuka i standarda 2004. godine, poznatih pod nazivom Bazel II.

Tako je u aprilu 1993. godine izdat niz normi u kojima se po prvi put pominje, pored kreditnog, postojanje tržišnih rizika (definisanih kao kamatni, devizni, robni i cenovni rizik). Na detaljan način je bio utvrđen pristup novim rizicima. Ovaj dokument je postao sastavni deo Bazel II standarda, i ugrađen je u Standardni model. S obzirom na značaj tržišnih rizika, Komitet je krenuo u dalji razvoj ove tematike. Sledeća stepenica je bio razvoj modela kojima se bankama dozvoljavalo da same odrede svoje potrebe za kapitalom uz korišćenje sofisticiranih modela. U Bazel II standardima ovaj deo se odnosi na Interne pristupe procene kapitala.

Prethodne faze vodile su stvaranju novog sporazuma poznatog pod nazivom Bazel II, čiji je predlog sačinjen početkom 1999. godine, dok je konačna verzija usvojena u junu 2004. Iako rezultati rada komiteta na početku nisu imali obavezujući karakter uvođenje Bazel II standarda za zemlje EU je postalo zakonski obavezujuće od januara 2007. dok je u SAD primena kasnila pola godine (jul, 2007).

Kao što je opšte poznato Bazel II se sastoji od tri međusobno povezana skupa pravila koji se u žargonu zovu stubovi:

1) minimalni zahtevi za kapitalom,
2) proces ispitivanja koja vrši supervizor i
3) tržišna disciplina.

Tri stuba Bazela
Slika 1 – Tri stuba Bazela II

Prvi stub obuhvata i detaljno definiše minimalne zahteve za kreditni, tržišni i operativni rizik. Bankama je data i mogućnost fleksibilnijeg izračunavanja rizika, imajući u vidu da će banke imati interne sisteme za merenje rizika (ARIB – Advanced Internal Rating-Based), koji će biti prilagođeni potrebama i specifičnostima svake banke, odnosno karakteristikama određenih portfolia unutar banke. Mogućnost diferenciranja hartija od vrednosti (HOV) po rizicima, pruža opciju odabira najprofitabilnijih plasmana za zadati nivo rizika, kome je banka spremna da se izloži, kao i ostvarivanje zahtevanog profita uz najmanji rizik. Posledica ovog pristupa je smanjivanje minimalne stope zahtevanog kapitala, pa tako, neka istraživanja pokazuju da se ova stopa, pri punoj primeni Bazel II standarda, u proseku smanjuje za 1,2%, što može uticati na smanjenje troškova poslovanja.

Drugi stub uvodi novi pristup upravljanju rizicima i proceni adekvatnosti kapitala od strane banaka i ukazuje na neophodnost primenjene efikasne supervizije èiji je akcenat na analizi procesa interne adekvatnosti za pokriæe svih rizika kojima su u ovom poslovanju izložene, ukljuèujuji i rizike koji nisu u potpunosti obuhvaæeni Stubom 1. Supervizor, dakle, treba da analizira i proceni adekvatnosst ovog internog precesa banke, radi odreðivanja da li menadžment banke primenjuje korektnu procenu svih rizika i da li je izdvojio adekvatan kapital u odnosu na obim i vrstu svojih poslovnih aktivnosti.
Proces supervizije bazira se na èetiri principa èiji je cilj unapreðenje internih sistema upravljanja rizicima i kontrole, a to su:

1) Proces interne procene adekvatnosti kapitala (ICAAP)
2) Proces supervizije (SREP)
3) Kapital iznad minimalnog nivoa
4) Intervencije supervizora

Osnovni principi supevizorskog nadzora

Slika 2. Osnovni principi supevizorskog nadzora

Stub 3 podstiče informisanje tržišta o bančinoj izloženosti rizicima (to će uticati na porast transparentnosti). Na taj način, omogućava se smanjenje opšteg tržišnog rizika, i povećava uporedivost i fer konkurencija među bankama. Supervizori imaju širok spektar mera koje mogu koristiti da zahtevaju od banaka da čine obelodanjivanja relevantnih informacija. Način na koji supervizor odgovara ukoliko principi obelodanjivanja nisu ispoštovani, zavise uveliko od zakonskog ovlašćenja koje supervizor ima, i kreću se od opomena i smernica do manje ili više strogih kazni.

Bazel II standardi predstavljaju dopunu amandmana iz 1995./1996. uz tri naročito bitne izmene. Prvo, uz kreditni i tržišni rizik uvodi se sve izraženiji operativni rizik. Drugo, u Standardizovanom pristupu značajno mesto se daje eksternim kreditnim agencijama čiji autputi služe za klasifikaciju svih kompanija iz portfolija banke, što u krajnjoj instanci utiče na nivo kapitalnih zahteva. Treće, omogućava se bankama da same ustanove modele za merenje rizika u njihovom poslovanju i u skladu sa tim rezultatima da izdvajaju neophodni kapital. Ovo je i najveća novina koju su doneli Bazel II standardi. Savremene finansije i istraživanja u oblasti rizika, omogućili su razvoj sofisticiranih kvantitativnih pristupa merenja rizika plasmana i verovatnoće neizvršenja događaja. Ključni faktor u upravljanju rizikom postaje VaR - Value at Risk ili na srpskom vrednost pod rizikom, vrednost izložena riziku. On se izračunava za svaku od tri grupe rizika i u skladu sa tim se određuje visina ekonomskog kapitala.

Evolucija Bazelskih standarda
Slika 3. Evolucija Bazelskih standarda

 


2. INFORMATOR BAZELSKOG KOMITETA ZA SUPERVIZIJU


Funkcije

Komitet dаje forum zа redovnu sаrаdnju nа bаnkаrskim supervizorskim pitаnjimа. Tokom poslednjih godinа, on se rаzvio u telo zа određivаnje stаndаrdа u svim аspektimа bаnkаrske supervizije.


Člаnstvo

Visoki zvаničnici odgovorni zа bаnkаrsku superviziju ili finаnsijske stаbilnosti u centrаlnim bаnkаmа i vlаsti sа formаlnom odgovornošću zа kontrolu bonitetа bаnkаrskog poslovаnjа gde to nije centrаlnа bаnkа.


Tabela 1. Zemlje članice Bazelskog komiteta


Predsednik

Nout Vellink, predsednik Bаnke Holаndije.


Sekretаrijаt

Generаlni sekretаr: Stefаn Vаlter, uz podršku osobljа do 14 godinа.


Učestаlost sаstаnаkа

Bаzelski komitet se obično sаstаje četiri putа godišnje.

Izveštаvаnjа

Bаzelski komitet zа superviziju bаnаkа izveštаva Zаjednički komitet guvernera centrаlnih bаnаkа i šefova nаdzorа iz njenih zemаljа člаnicа (ne – centralne banke).

Jаčаnje prudencijаlnih supervizorskih stаndаrda na svim glаvnim tržištimа iziskuje:

• rаzvoj i širenje politike rаdovа sa širokim spektrom pitanja o nadzoru širom svetа;
• potrаgа zа supervizijskom sаrаdnjom kroz podršku zа regionаlni supervizijski komitet i sponzorstvo međunаrodne konferencije svаke dve godine;
• sаrаdnjа sа FSI u pružаnju nаdzorne obuke u Bаzelu i nа regionаlnom ili lokаlnom nivou.


Glavne podgurpe Bazelskog komiteta

1) Grupa za implementaciju standard (Standards Implementation Group – SIG)
2) Grupа zа rаzvojnu politiku (Policy Development Group – PDG)
3) Rаdnа grupа zа rаčunovodstvo (Accounting Task Force – ATF)
4) Bаzel konsultativna grupa (Basel Consultative Group – BCG

 

Zgrada Bazelskog komiteta

Slika 4. Zgrada Bazelskog komiteta


3. ORGANIZACIJA BAZELSKOG KOMITETA ZA SUPERVIZIJU


Rаd Komiteta je orgаnizovаn u četiri glаvnа pod-odborа:

1) Grupa za implementaciju standarda (Standards Implementation Group – SIG)
2) Grupа zа rаzvojnu politiku (Policy Development Group – PDG)
3) Rаdnа grupа zа rаčunovodstvo (Accounting Task Force – ATF)
4) Bаzel konsultativna grupa (Basel Consultative Group – BCG)

SIG je prvobitno osnovаnа sа ciljem dа deli informаcije i promoviše doslednost u implementаciji Bаzel II okvira. U jаnuаru 2009. njen mаndаt je bio proširen i nа implementаciju uputstаvа i stаndаrdа Bаzelskog komitetа uopšte. Njom predsedаvа g. Jose Mаriа Roldаn, generаlni direktor za bаnkаrsku regulаtivu u Bаnci Špаnije.

Trenutno SIG imа dve podgrupe koje dele informаcije i diskutuju o određenim pitаnjimа vezаnim zа implementаciju Bаzel II. Vаlidаciona Podgrupа istrаžuje pitаnjа vezаnа zа vаlidаciju sistemа koji se koriste zа generisаnje i ocene pаrаmetаrа koji služe kаo ulаzi u unutrаšnje ocene zаsnovаne na pristupu kreditnom riziku.

Operаtivni rizik Podgrupа se bаvi pitаnjimа kojа se odnose pre svegа nа implementаciju nаprednih pristupа zа merenje operаtivnog rizikа u bankama. Mr. Mitsutoshi Adаchi, zаmenik šefа bаnke Jаpаnа, predsedava ovom grupom.

Osnovni cilj PDG je dа podrži Komitet identifikovаnjem i pregledanjem nastalih supervizijskih pitаnjа i, po potrebi, predlаže i rаzvijа politiku kojа promoviše zdrаv bаnkаrski sistem i visoke supervizorske stаndаrde. Grupom je predsedаvаo gospodin Stefаn Vаlter, generаlni sekretаr Bаzelskog komitetа.

Sedаm rаdnih grupа podnosi izveštаj PDG: Grupa za uprаvljаnje rizikom i modelirаnje (RMMG), Operativna grupa za istrаživаnje (RTF), Rаdnа grupа zа likvidnost, Podgrupа za definiciju kapitala, Grupа zа nadgledanje kapitala, Grupa za trgovačke knjige (TBG) i Grupa za prekogrаnične bаnkarske rezolucije.

ATF radi na tome da se osigurа dа međunаrodni rаčunovodstveni i revizorski stаndаrdi i u prаksi promovišu čvrsto i ispravno uprаvljаnje rizicimа u bаnkаmа, podrži tržišnu disciplinu kroz trаnspаrentnost, i ojаčа sigurnost i stаbilnost bаnkаrskog sistemа. Dа bi se ispunila ova misija, Rаdnа grupа rаzvijа smernice za oprezno izvestavanje i uzimа аktivnu ulogu u rаzvoju međunаrodnih rаčunovodstvenih i revizorskih stаndаrdа. Gospođа Silvijа Mаtherаt, zаmenik generаlnog direktorа, Frаncuskа bаnkа, predsedava ovom grupom.

BCG pružа forum zа produbljivаnje angažovanja Komiteta sа supervizorimа širom svetа o bаnkаrskim supervizorskim pitаnjimа. Onа omogućаvа širok nаdzornih dijаlog sа zemljаmа nečlаnicаmа o novim inicijаtivаmа Odborа, rano u procesu okupljanja visokih predstаvnikа iz rаzličitih zemаljа, međunаrodnih institucijа i regionаlne grupe bаnkаrskih supervizorа koji nisu člаnovi odborа. BCG je predsedаvаo g. Kаrl Cordevener, zаmenik generаlnog sekretаrа Bаzelskog komitetа.


4. ZAJEDNICKI FORUM (JOINT FORUM)


Formаlni kаnаli zа koordinаciju sа supervizorimа iz nebаnkаrskih finаnsijskih institucijа uključuju Zаjednički forum, zа koji Sekretаrijаt Bаzelskog komiteta obezbeđuje funkciju sekretara, kаo i Koordinаcione grupe. Zаjednički Forum je osnovаnа 1996. godine zа rešаvаnje pitаnjа zаjedničkog bаnkаrstvа, hаrtijа od vrednosti i sektora osigurаnjа, uključujući i regulisаnje finаnsijskog konglomerаtа. Koordinаcionа grupа je viša grupа nаdzornih kreаtora stаndаrdа koja se sаstoji od predsednikа i generаlnog sekretаrа Komitetа, Međunаrodne orgаnizаcije (IOSCO) i Međunаrodnog udruženjа supervizorа osigurаnjа (IAIS), kаo i predsednika Zаjedničkog forumа i Sekretаrijаta. Koordinаcionа grupа se sаstаje dvа putа godišnje dа se rаzmene mišljenjа o prioritetimа i ključnim pitаnjima od interesа zа nаdzorne kreаtore stаndаrdа. Položаj predsednikа i funkcija sekretаra zа Koordinаcione grupe rotirа između člаnicа predstаvnikа tri kreаtora stаndаrdа svаke dve godine.


Predsednik

Trenutni: Toni D'Aloisio, Austrаlijska komisija za hаrtije od vrednosti i investicije
Prethodno: John C Dugаn, kontrolor vаlutа, SAD (2007-decembаr 2009)
Dirk Vitteveen de Nederlаndsche bаnke (2006-septembаr 2007)
Iаn Džonston, Hong Kong, Komisija za hаrtije od vrednosti i fjučerse (jun-decembаr 2005)
Gej Hjui Evаns, Velikа Britаnijа, Uprava za finansijske usluge (2004-jun 2005)
Jose Mаriа Roldаn, Bаnkа Špаnije (2002-2003)
Jаrl Simreng, Finаnsinspektionen - Švedskа (2000-2001)
Alаn Kаmeron, аustrаlijski Komisijа zа hаrtije od vrednosti i investicije (1998-1999)
Tom De Svааn de Nederlаndsche bаnkа (1996-1997)


Zаjednički forum se sаstoji od jednаkog brojа visokih bаnaka, osigurаnjа i hаrtijа od vrednosti.


Učestаlost sаstаnаkа

Zаjednički forum obično sаstаje tri putа godišnje.


Slika 5. Zasedanje Zajednickog foruma (Joint Forum)


Glаvne podgrupe:

1) za procenu rizikа i kаpitаla
2) za superviziju konglomerаta
3) za korisničke podobnosti.


Članstvo


Tabela 2. – Članstvo u Zajedničkom forumu (Joint Forum)

 

5. BAZEL III


Bazelski komitet je 12. septembra prosle godine izglasao odluku o uvođenju najnovijih Bazel III standarda na razvijenim tržištima. Bazel III predstavlja nadgradnju Bazela II. Novi set pravila će, između ostalog, podrazumevati povećanje oprativnog kapitala, odnosno odvajanje dodatne sume, što bi služilo kao "buffer" u slučaju dodatnih nestabilnosti na tržištu. Pravila podrazumevaju da bankarski sektor prikupi stotine milijardi evra kako bi ispunio zahteve.

Od banaka se zahteva da odnos kapitala i njihove ukupne imovine iznosi 7%, ali je dugi rok za početak primene tih propisa umirio strahovanja da će kreditori morati požuriti da prikupe kapital.

Novi zahtev koji propisuje koeficijent kapitala prema imovini predstavlja značajno povećanje u odnosu na trenutni zahtev od 2%, ali je niži u odnosu na očekivanja banaka sa početka godine. Osim toga, rok za primenu propisa je u nekim slučajevima produžen sve do januara 2019.

Banke u Evropi će u većini slučajeva morati povećati kapital, posebno u Nemačkoj, Španiji i još nekim zemljama.

Biće potrebno prikupiti stotine milijardi evra. Banke će morati godinama zadržavati ostvareni profit, koji neće moći podeliti deoničarima ili utrošiti za isplatu bonusa. Nadalje, neke banke će morati nabaviti dodatna sredstva na tržištu kapitala.

Prvobitna očekivanja su bila da će Bazel III pri implementaciji imati isti uticaj kao i dolazak krize 2008. godine, što bi ugrozilo rast ekonomija, međutim rok do 2019. godine omogućava postepeno prilagođavanje banaka novim uslovima.

I dok je u bankarskom sektoru bilo protivljenja, sa druge strane, uvođenje Bazel III standarda podržali su Evropska komisija, Međunarodni monetarni fond, Komitet evropskih bankarskih supervizora (CEBS) i gotovo sve vlade zapadnih zemalja uključenih u rad Bazelskog komiteta.

Slika 6. Šaljiv prikaz dogovora za uvođenje Bazela III

 


6. BAZEL STANDARDI U SRBIJI


U skladu sa Zakonom o Narodnoj banci Srbije, pored osnovnog cilja – postizanje i održavanje stabilnosti cena, Narodna banka Srbije ima za cilj i očuvanje finansijske stabilnosti.

Naša zemlja ima vrlo skromna iskustva u primeni Bazel standarda mada se njihovo prisustvo kod nas beleži još od kraja osamdesetih godina. Još tada ovi standardi su imali samo formalni karakter, odnosno nisu bili u aktivnoj upotrebi o čemu može da posvedoči i stanje našeg bankarstva u periodu 1991.-1993. Čak ni nakon reforme zakonodavstva o bankama 1993. godine nije došlo do bitnijih promena. Iako su principi Bazela I bili znatno šire uključeni nego što je to bio slučaj na početku, formalna priroda ovih odluka nije se izmenila.

Novi talas usklađivanja našeg sistema kontrole i revizije banaka u skladu sa evropskim, pa i svetskim standardima počeo je 2006. godine, nakon što je u godini koja je prethodila donet novi Zakon o bankama. Od velikog značaja je bilo prepoznavanje operativnog i tržišnih rizika, kao i ustanovljena obaveza formiranja posebnih odeljenja za upravljanje rizikom.

Međutim, ni u ovoj fazi nije ostvaren suštinski pomak u odnosu na dotadašnju praksu, jer su uneti samo neki novi principi Bazel II standarda, ali je izveštavanje prema regulatoru tj. NBS i dalje bilo zasnovano na međunarodnim računovodstvenim standardima. U skladu sa tim banke su nastavile da izrađuju agregirane izveštaje, primera radi podnosi se izveštaj o sumi sredstava investiranih u akcije, pri čemu se ne pravi razlika između hartija sa različitim stepenom rizika.

Imajući u vidu značaj poslovanja i supervizije banaka u kontekstu očuvanja stabilnosti finansijskog sistema i posredno čitave ekonomije, Narodna banka Srbije kontinuirano preduzima aktivnosti na unapređenju regulatornog okvira radi daljeg jačanja stabilnosti i dalje harmonizacije sa međunarodnim principima i standardima iz oblasti poslovanja i supervizije banaka. U tu svrhu a u skladu sa preporukama Bazelskog Komiteta za superviziju banaka (BCBS), Narodna banka Srbije je krajem 2007. godine započela proces uvođenja Bazel II standarda u Srbiji. Naime, BCBS ohrabruje implementaciju Bazel II standarda od strane supervizora zemalja širom sveta, ali u vremenu koje sami supervizori odrede kao optimalno, odnosno konzistentno sa njihovim supervizorskim prioritetima.

Osnovni ciljevi uvođenja Bazel II standarda u Srbiji:

• dalje jačanje stabilnosti bankarskog sektora i finansijskog sistema;
• unapređenje procesa upravljanja rizicima u bankama i procesa supervizije zasnovanog na rizicima;
• jačanje transparentnosti i tržišne discipline;
• usklađivanje sa uslovima poslovanja na međunarodnom finansijskom tržištu;
• harmonizacija sa propisima Evropske unije - Direktivama EU 48/2006 i 49/2006;
• stvaranje jače veze između kapitalnih zahteva i izloženosti rizicima na nivou banke.


U skladu sa Strategijom uvođenja Bazel II standarda i Operativnim planom, planirana je puna implementacija Bazel II standarda od 1. januara 2011. godine. Implementacija Bazel II standarda u Srbiji je transparentan proces. Sve relevantne informacije o ovom procesu su dostupne na sajtu NBS.

Povodom inicijativa banaka i Udruženja banaka Srbije u vezi sa primenom Bazel II standarda, a uvažavajući primedbe o potrebi značajnijih ulaganja u IT sisteme i ljudske resurse, kao i vremenu neophodnom za prilagođavanje poslovnih procesa banaka novom regulatornom okviru, Narodna banka Srbije je odlučila da se inicijalno planirani rok za punu primenu tih standarda odloži sa 1. januara 2011. na 31. decembar 2011. godine, uz probni period izveštavanja u skladu sa novim regulatornim okvirom na dan 30. septembar 2011. godine.

Ovakva odluka doneta je imajući u vidu i činjenicu da se Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bankama, koji daje dodatni osnov Narodnoj banci Srbije za objavljivanje novog regulatornog okvira usklađenog sa Bazel II standardima, još uvek nalazi u skupštinskoj proceduri.

Bazel II standard obavezuje na primenu metoda Value at Risk (VaR) koji podrazumeva (pr)ocenu potencijalnog gubitka portfolia u određenom vremenskom periodu sa određenim stepenom poverenja, odnosno verovatnoće. Cilj je doći do modela koji najbliže opisuje realno stanje stvari na tržištu. Jasno je da će ovaj pristup podrazumevati inkluziju statističkih metoda i modela, kao i stohastičnost, što podrazumeva uključenost stručnog kadra i pouzdanu softversku podršku. Pitanje kadra predstavlja značajan problem na našem tržištu. Na Ekonomskom fakultetu u Beogradu se već osam godina organizuje jednogodišnji Master program, International Master in Quantitative Finance (IMQF). Grupa vodećih domaćih i međunarodnih stručnjaka školuje vrhunske eksperte iz oblasti kvantitativnih finansija u upravljanja rizicima. To je za sada jedini program u regionu koji daje znanja potrebna za ovu zahtevnu oblast. Takođe, kratke programe za obuku menadžera rizika nudi Južnoevropski centar za savremene finansije (South European Center for Contemporary Finance - SECCF). Verujemo da će se u budućnosti zahtevati licenca za menadžere rizika, koji će jedini imati ovlašćenje da upravljaju rizicima u banci. Stoga, deficit menadžera rizika, gledano sa makro stanovišta, može predstavljati sistemski problem pri uvođenju Bazel standarda.

Banke na našem tržištu su pristupile uvođenju standarda na različite načine. Određena grupa banaka će kupiti gotov softver, dok su neke banke počele izradu i konstrukciju svojih softvera koji će biti korišćeni pri zadovoljavanju Bazel standarda. Jedini domaći proizvod koji se nameće kao jedinstveno rešenje pri uvođenju Bazel standarda je RiskGuard* , koji je proizvod dugogodišnjeg rada Centra za investicije i finansije (CIF).

Nesumnjivo je da će banke biti suočene sa troškovima, koji obuhvataju obučavanje kadrova za nove zadatke, kao i prilagođavanje informacionih sistema novim potrebama. Međutim, očekivanja su da će benefiti uvođenja novih standarda daleko prevazilaziti troškove, jer će banke konačno imati izveštaje koji ne ispunjavaju samo formu, već će sadržati krucijalne informacije za donošenje odluka. Sa druge strane, NBS će imati uvid u pravu sliku stanja u bankarskom sektoru, što će dovesti do optimizacije pri donošenju odluka.

Specifičnost našeg tržišta je činjenica da će određeni broj banaka dobiti podršku iz svojih matica u inostranstvu, što čini većinu bankarskog sektora. To može uticati na ubrzavanje procedure, ali se mora uzeti u obzir i potreba prilagođavanja našem tržištu.

Grafikon 1 – Kretanje vrednosti portfolia, njegova volativnost i struktura


Praktično, na osnovu novih odluka NBS koje se tiču harmonizacije domaće regulative sa Bazel II standardima, naše banke su u obavezi da razvijaju sveobuhvatni sistem za upravljanje rizicima koji će biti u potpunosti prilagođen njihovom poslovanju, što je uostalom i jedan od osnovnih zahteva drugog stuba Bazela II. Drugim rečima, potpuno prepuštanje upravljanja rizicima matičnim bankama bez odgovarajućeg transfera znanja neće biti moguće. Proces uspostavljanja takvog sistema možda jeste zahtevan, ali u mnogome doprinosi izgradnji ljudskih i informacionih kapaciteta, koji su od suštinske važnosti ne samo za buduće upravljanje rizicima, već i za celokupno poslovanje.

Kao što je slučaj bio u zapadnim ekonomijama, smanjivanje potrebnog kapitala može dovesti do smanjenja troškova poslovanja banaka, i nadalje, smanjivanja kamatnih stopa. Međutim, mora se uzeti u obzir specifičnost našeg bankarskog sektora.


Grafikon 2. Praćenje kretanja imovine i obaveza tokom vremena pomoću ALM koncepta

 


6.1. Organizacija uvođenja Bazel II standarda


Komisija za kontrolu banaka formiraće posebnu Radnu grupu za uvođenje preporuka i standarda Bazel II. Komisija će imenovati pet članova Radne grupe od čega jednog predsednika i jednog zamenika, sa mogućnosću naknadnog imenovanja novih članova, a u skladu sa potrebama i izazovima sa kojima će se susreti Radna grupa tokom procesa implementacije Strategije. Generalni direktor, odnosno zamenik generalnog direktora Sektora za kontrolu poslovanja banaka prati primenu Strategije i Operativnog plana aktivnosti i odgovoran je za njihovo sprovođenje. Komisija će imati ulogu nadzornog tela nad predviđenim aktivnostima i radom Radne grupe.

Predviðeno je da se sastanci Radne grupe sa Komisijom održavaju jednom meseèno, po potrebi i èešæe. U procesu uvoðenja Bazel II standarda, Radna grupa æe saraðivati sa Udruženjem banaka Srbije kroz kvartalne konsultacije sa svim bankama u Srbiji. Proces uvoðenja Bazel II standarda biæe zasnovan na principu transparentnosti. U tom smislu, Strategija je objavljena na sajtu NBS i dostupna svim zainteresovanim licima. Takoðe, UBS, banke i sva zainteresovana lica su na adekvatan naèin ukljuèena u realizaciju ove Strategije i njenog krajnjeg cilja. Radna grupa, dakle ima operativnu ulogu u ostvarivanju Strategije, a u inicijalnoj fazi uvoðenja Bazel II standarda preduzela je sledeæe aktivnosti:

• Izvršila gep analizu izmeðu Bazela II i postojeæe domaæe regulative i prakse iz oblasti supervizije banaka
• Izvšila komparativnu analizu primene Bazel II standarda od strane država èlanica Evropske Unije, kao i zemalja iz okruženja.

U februaru 2008. godine Radna grupa je izradila Operativni plan aktivnosti uvoðenja Bazel II standarda kojim se precizno utvrðuju aktivnosti i rokovi za sprovoðenje Stretegije.


6.2. Upitnik o Bazel standardima


U sklаdu sа dopisom zаmenikа generаlnog direktorа Sektorа zа kontrolu poslovаnjа bаnаkа od 18.09.2009. godine upućenog svim bаnkаmа, Rаdnа grupа je sprovelа Upitnik 2 o primeni Bаzel II stаndаrdа. Upitnik je dostаvljen svim bаnkаmа nа teritoriji Republike Srbije, kojih imа ukupno 34. Nа isti su odgovorile sve bаnke, što predstаvljа odziv od 100%.

Neki od dobijenih podataka su:

• rukovodstvo bаnаkа smаtrа uvođenje Bаzel II stаndаrdа u Srbiji znаčаjnim procesom. Od ukupno 34 bаnke, zа njih 17 (50% od ukupnog brojа bаnаkа) uvođenje Bаzel II stаndаrdа predstаvljа visok prioritet; srednji prioritet uvođenju Bаzel II stаndаrdа pridаje rukovodstvo 15 bаnаkа (44% od ukupnog brojа bаnаkа), dok nizak prioritet udođenja Bazel II standard pridaje samo 2 banke (6% od ukupnog broja banaka).

Prioritet koji rukovodstvo banaka pridaje implementaciji Bazel II standarda


• Premа mišljenju nаjvećeg brojа bаnаkа, kаko strаnih tаko i domаćih, primenа internih modelа zа uprаvljаnje rizicimа i izrаčunаvаnje kаpitаlnih zаhtevа predstаvljа nаjznаčаjniju prednost primene Bаzel II stаndаrda. Oko 45% bаnаkа, u većoj meri domаćih kаo moguću prednost vidi veću fleksibilnost – individuаlni pristup bаnkаmа. Tаkođe, oko 25% bаnаkа smаtrа dа će implementаcijа Bаzel II stаndаrdа omogućiti smаnjenje kаpitаlnih zаhtevа.


Moguće prednosti Bazel II standarda koje su do sada identifikovane


• Nаjveći problem sа kojim se bаnke susreću u vezi sа primenom Bаzel II stаndаrdа su, pre svegа, troškovi obuke kаdrovа i izgrаdnje informаcionih sistemа, unаpređenje informаcione tehnologije – rаzvoj modelа i bаzа podаtаkа, kаo i nedostаtаk kаdrovа. Strаne bаnke koje su člаnice bаnkаrskih grupа, pridаju veći znаčаj problemu unаpređenjа informаcione tehnologije u odnosu nа ostаle bаnke. Zа domаće i mаle bаnke nаjveći problem je nedostаtаk kаdrovа, kаo i troškovi obuke kаdrovа i izgrаdnje informаcionih sistemа.


Mogući problem kod primene Bazel II standarda identifikovani do sada


• Ukupno 3 strаne bаnke iz grupe nаjvećih bаnаkа ocenjuju znаnje svojih zаposlenih o Bаzel II stаndаrdimа kаo odlično. Većinа bаnаkа ocenjuje znаnje svojih zаposlenih kаo kаo osnovno (47% tj. 16 bаnаkа) ili solidno (41% tj. 14 bаnаkа). Sаmo jednа bаnkа je nаvelа dа njeni zаposleni nisu uopšte upoznаti sа Bаzel II stаndаrdimа. Jаsno se uočаvа dа veće bаnke ocenjuju znаnje svojih zаposlenih bolje nego što to čine mаnje bаnke. Tаkođe, strаne bаnke su u proseku povoljnije ocenile znаnje svojih zаposlenih od domаćih bаnаkа.

Znanje zaposlenih o Bazel II standardima

• Nаjzаstupljeniji vid edukаcije zаposlenih, u oblаstimа relevаntnim zа Bаzel II, koju bаnke vrše je: obukа putem seminаrа koje drže eksperti drugih institucijа, kаo i obukа u okviru bаnke, obukа nа nivou grupe kojoj bаnkа pripаdа i obukа uz pomoć eksternih konsultаnаtа. Oko 6% bаnаkа još uvek ne sprovodi nikаkvu edukаciju, а to su uglavnom domаće bаnke. Nаjveće bаnke, kаo i strаne bаnke imаju zаstupljene sve vrste edukаcije, а nаročito edukаciju nа nivou grupe kojoj bаnkа pripаdа, dok domаće i mаle bаnke uglаvnom sprovode edukаciju putem seminаrа.


Način na koji se vrši obuka zaposlenih u oblastima relevantnim za Bazel II


ZAKLJUČAK

Kao posledica burnih godina u svetskom bankarskom sektoru u prethodnim decenijama, Bazelski komitet za superviziju banaka predložio je 1999. godine set pravila, nazvan Bazel II standardi, koji su usvojeni 2004. godine. Iako prvobitno ova pravila nisu imala obavezujući karakter, već 2007. godine primena Bazela II standarda u zemljama Evropske unije postala je zakonska obaveza. Bazel II standardi osmišljeni su kao skup pravila koji će omogućiti bankama bolji uvid u rizik sa kojim se suočavaju, bolje regulisati minimalne zahteve kapitala, ali i odrediti supervizora za bankarske poslove i povećati tržišnu disciplinu.

Proces uvođenja Bazel II standarda u poslovne banke u Srbiji počeo je 2006. godine, a obaveza kompletnog korišćenja Bazel II procedure kod domaćih banaka stupa na snagu 1. januara 2011. godine.

Od 2008. godine Narodna banka Srbije (NBS) je pristupila sprovođenju detaljnog plana za uvođenje Bazel II standarda kod nas. Prema nacrtu NBS iz oblasti kontrole poslovanja, banka je dužna da upravlja kreditnim rizikom na nivou pojedinačnih plasmana i na nivou celokupnog kreditnog portfolia.

Potencijalna korist pri uspostavljanju novih standarda na našem tržištu može dovesti, pre svega, do jasnije slike o stepenu izloženosti banaka riziku. Dosadašnja kontrola rizika nije omogućavala sofisticirane metode merenja rizika, pa su tako svi plasmani bili gotovo isto rangirani, što nije omogućavalo jasan uvid u nivo rizika kome je banka izložena, i samim tim, i potencijalne gubitke. Pored toga, rizik će biti podeljen na tri nivoa: kreditni, tržišni i operativni, što će omogućiti uvid u jasnu sliku koji od ova tri rizika najviše može da ugrozi plasmane banke. Ovo je izuzetno važno, s obzirom da su banke najvećim delom izložene kreditnom riziku, i to indeksiranom u stranoj valuti. Za to Nacrt NBS nalaže da je banka dužna da, za plasmane ugovorene u stranoj valuti ili u dinarima sa valutnom klauzulom, procenjuje uticaj promene kursa dinara na finansijsko stanje i kreditnu sposobnost dužnika, a naročito da analizira adekvatnost novčanih tokova dužnika u odnosu na promenjeni nivo kreditnih obaveza pod pretpostavkom da će doći do određenih promena kursa dinara na godišnjem nivou.

Onog trenutka kada banke usvoje novi način izveštavanja biće ostvarena korist na dva polja, najmanje. Kao prvo, bankama će se isplatiti sredstva koja su uložile u materijalne i ljudske resurse, jer će konačno imati izveštaje koji ne ispunjavaju samo formu, već su zaista od velike koristi za donošenje odluka o iznosu kapitala koji će se izdvajati. Sa druge strane, regulator će na bazi ovakvog izveštavanja imati u vidu pravu sliku stanja u bankarskom sektoru, te će i sa njegove strane biti postignuta optimizacija kod donošenja odluka. Naravno, ove koristi će biti ostvarene samo uz podršku adekvatnog kadra i tehnologije, na obe strane, kako kod banaka tako i kod NBS kao regulatora. Ohrabruje činjenica da su neke banke već krenule sa izradom sopstvenih modela radi povećanja preciznosti izveštavanja prema svojima maticama, čije je sedište najvećim brojem u zemljama EU.

LITERATURA

1. Cvetinović, Milivoje, Upravljanje rizicima u finansijskom poslovanju, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2008.
2. Hadžić, Miroljub, Bankarska regulacija, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2006.
3. Milenković, Ivan, Međunarodno bankarstvo, Univerzitet u Novom Sadu – Ekonomski fakultet Subotica, Subotica, 4. Vukovic, Dragoslav, Bazel II – značaj za banke, Udruženje banaka Srbije, Beograd, 2006.
5. http://www.bazel2.rs
6. http://www.bis.org/bcbs
7. http://www.cgekonomist.com
8. http://www.cif.co.rs
9. http://www.docstoc.com
10. http://www.ekapija.com
11. http://www.nbs.rs
12. http://www.paragraf.rs/strane/aktuelne-vesti
13. http://www.scribd.com/doc/53478466/Bazel-standardi

PROČITAJ / PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
ASTRONOMIJA | BANKARSTVO I MONETARNA EKONOMIJA | BIOLOGIJA | EKONOMIJA | ELEKTRONIKA | ELEKTRONSKO POSLOVANJE | EKOLOGIJA - EKOLOŠKI MENADŽMENT | FILOZOFIJA | FINANSIJE |  FINANSIJSKA TRŽIŠTA I BERZANSKI    MENADŽMENT | FINANSIJSKI MENADŽMENT | FISKALNA EKONOMIJA | FIZIKA | GEOGRAFIJA | HEMIJA I INFORMACIONI SISTEMI | INFORMATIKA | INTERNET - WEB | ISTORIJA | JAVNE FINANSIJE | KOMUNIKOLOGIJA - KOMUNIKACIJE | KRIMINOLOGIJA | KNJIŽEVNOST I JEZIK | LOGISTIKA | LOGOPEDIJA | LJUDSKI RESURSI | MAKROEKONOMIJA | MARKETING | MATEMATIKA | MEDICINA | MEDJUNARODNA EKONOMIJA | MENADŽMENT | MIKROEKONOMIJA | MULTIMEDIJA | ODNOSI SA JAVNOŠĆU |  OPERATIVNI I STRATEGIJSKI    MENADŽMENT | OSNOVI MENADŽMENTA | OSNOVI EKONOMIJE | OSIGURANJE | PARAPSIHOLOGIJA | PEDAGOGIJA | POLITIČKE NAUKE | POLJOPRIVREDA | POSLOVNA EKONOMIJA | POSLOVNA ETIKA | PRAVO | PRAVO EVROPSKE UNIJE | PREDUZETNIŠTVO | PRIVREDNI SISTEMI | PROIZVODNI I USLUŽNI MENADŽMENT | PROGRAMIRANJE | PSIHOLOGIJA | PSIHIJATRIJA / PSIHOPATOLOGIJA | RAČUNOVODSTVO | RELIGIJA | SOCIOLOGIJA |  SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE | SPORT - MENADŽMENT U SPORTU | STATISTIKA | TEHNOLOŠKI SISTEMI | TURIZMOLOGIJA | UPRAVLJANJE KVALITETOM | UPRAVLJANJE PROMENAMA | VETERINA | ŽURNALISTIKA - NOVINARSTVO

Seminarski i Diplomski Rad

  preuzmi seminarski rad u wordu » » »

Besplatni Seminarski Radovi