|
ELEKTRONSKO POSLOVANJE
Elektronska trgovina (engleski-electronic commerce) je danas
najznacajnija oblast elektronskog poslovanja. Pojam elektronska trgovina
je danas cesto razmatrana tema i postoji mnogo definicija ali su uglavnom
operativnog karaktera. Smatra se najprikladnija ona definicija koja elektronsku
trgovinu definiše kao aktivnost koja se obavlja primenom elektronske
tehnologije.
Kad govorimo o stukturi elektronske trgovine moemo razlikovati
više kriterijuma za njeno klasifikovanje. Ako za kriterijum uzmemo
stepen elektronizacije trgovine, onda je moemo podeliti na totalno
elektronificiranu i delimicno elektronificiranu trgovinu. Totalna elektronificirana
trgovina podrazumeva komlpetnu elektronifikaciju svih faza trgovanja,
a delimicno elektronificirana je ona kod koje je iskorišcen samo
deo mogucnosti za elektronifikaciju. Ako kao kriterijum klasifikacije
uzmemo tip poslovnog kanala (racunarske mree) onda elektronsku trgovinu
delimo na: ograniceno i neograniceno elektronsko tgovanje. Ograniceno
elektronsko trgovanje podrazumeva poslovanje u zatvorenim, a neograniceno
u otvorenim racunarskim mreama.
Predmet trgovanja kao kriterijum klasifikacije elektronske trgovine uslovljava
njenu podelu na elektronsku trgovinu proizvodima, elektronsku trgovinu
uslugama i elektronsku trgovinu kapitalom.
U ovom radu sam pokušala da opišem nacin funkcionisanja i perspektive
elektronske trgtovine. Kao što sam vec navela, elektronska trgovina
je najznacajnija oblast elektronskog poslovanja.
Imajuci to u vidu, u prvom redu sam definisala elektronsko poslovanje
i navela njegove oblasti, a to su: elektronska filozofija, elektronska
trgovina, elektronska placanja, elektronske komunikacije, elektronski
marketing, elektronska proizvodnja, elektronska tehnologija, elektronska
distribucija i zaštita. Takode sam definisala i pojam arhikteture
elektronskog poslovanja koji je usko vezan za elektronsko poslovanje i
prikazala ga na prakticnim primerima mnogih kompanija u svetu.
Elektronska trgovina ne bi mogla funkcionisati bez elektronskih tehnologija
koje je podravaju. Ove tehnologije su opisane u drugom delu ovog
rada kroz elektronske informacione sisteme i njihove vrste, zatim kroz
EDI kao vid elektronske razmene podataka i kroz kao Internet najvece globalne
informacione mree u svetu.
Treci deo rada se odnosi na samu elektronsku trgovinu, a to su: elektronska
trišta, elektronska maloprodaja, elektronsko izdavaštvo
i interaktivne aukcije na Internetu.
Cetrvti i peti deo rada opisuju elektronsko poslovanje i trgovinu u Srbiji
i Crnoj Gori i u svetu, kao i perspektive koje stoje pred ovom, verovatno
najvanijom granom u buducnosti.
I na kraju, u šestom delu rada sam opisala sisteme elektronskog
(digitalnog) placanja cime se zadovoljava platni promet elektronskog poslovanja,
kao i modele placanja i sisteme elektronskog novca. Takode, da bi elektronska
trgovina mogla da zadovolji sigurne transakcije u elektronskom poslovanju,
mora ispoštovati izvestan stepen zaštite samih podataka-informacija
koje sam opisala u poslednjem delu ovog poglavlja, a to je zaštita
elektronskog poslovanja.
Na kraju rada sam opisala svoj licni zakljucak koji sam stekla tokom
pripreme, planiranja i izrade samog diplomskog rada, a na osnovu raspoloive
strucne literature, sajtova koje sam posecivala na Internetu kaop i u
razgovoru sa strucnim osobama koje polako ulaze u nesluceno veliki svet
elektronskog poslovanja koji nam donosi bliska buducnost.
1. ELEKTRONSKO POSLOVANJE
1.1. POJAM
Pojam elektronsko poslovanje je prvi put upotrebljen 1996. godine od
strane americke kompanije IBM, kojim je ona nastojala da opiše transformaciju
osnovnih poslovnih aktivnosti kroz upotrebu Internet tehnologija, buduci
da se do tada pod elektronskim poslovanjem podrazumevalo poslovanje preduzeca
u oblasti elektronske industrije. Na zapadu u poslednjih nekoliko godina
popularno je koristiti popularne termine koji pocinju sa slovom "e"
(buzzwords) i koji oznacavaju razlicite nove tehnike i tehnologije poslovanja
na Internetu.
Elektronsko poslovanje jeste vodenje poslova na Internetu, što ne
podrazumeva samo kupovinu i prodaju, nego i brigu o klijentima i poslovnim
partnerima, kao i organizacija poslovanja u sopstvenoj firmi online i
organizacija prema klijentima. Brzina, globalizacija, unapredenje produktivnosti,
dolaenje do novih klijenata i deoba znanja medu organizacijama i
institucijama u cilju ostvarivanja konkurentne prednosti-jesu termini
koji odreduju elektronsko poslovanje, prema recima Lu Gerstnera, generalnog
direktora IBM. Ukratko, sinonim za savremeno poslovanje jeste elektronsko
poslovanje.
EB = EC+BI+CRM+SCM+ERP
e-Commerce (Electronic Commerce EC - elektronska trgovina)
je kupovina ili prodaja dobara ili usluga putem Interneta, narocito putem
servisa World Wide Web. U praksi
se ovaj termin cesto koristi umesto novijeg termina e-business, što
znaci poslovanje putem Interneta. Termin e-Commerce moze se definisati
i kao proces upravljanja online finansijskim transakcijama od strane pojedinaca
ili kompanija. Ovaj proces ukljucuje kako maloprodajne, tako i veleprodajne
transakcije. Termin Online je sinonim za Internet
(biti na liniji = biti na Internetu). Fokus e-Commerce-a je u sistemima
i procedurama pomocu kojih dolazi do razmene razlicitih finansijskih dokumenata
i informacija. Ovi sistemi ukljucuju transakcije kreditnim karticama,
e-cash (elektronska gotovina), e-billing (elektronsko placanje), e-cheques
(elektronski cekovi), electronic invoices (elektronski racuni), narudzbine
i finansijske izjave. e-Commerce prakticno omogucuje nastavak koriscenja
tehnologije elektronskih razmena podataka (EDI).
BI poslovni podaci i istraivanje prua primarne i naknadne
informacije o trištu, potrošacima, konkurenciji i ostalim
ciniocima poslovanja na osnovu kojih se definiše strategija poslovanja.
CRM (odnos sa potrošacima) predstavlja potporu izmedu poslovanja
(preduzeca i krajnjeg korisnika) kupca, direktnu strategiju nastupa, SCM
upravljanje zalihama-lancem dobavljaca koordinacija kanala distribucija
isporuke proizvoda pravovremeno do potrošaca.
ERP (primena inicijativa) je organizacija i optimizacija poslovnog procesa
u skaldu sa smanjenjem troškova poslovanja.
Kao sto se moze videti iz prethodnih definicija, pojam elektronskog poslovanja
je mnogo siri od definicija najcesce koriscenog njegovog sinonima e-Commerce.
Mnogo prikladniji termin za elektronsko poslovanje jeste e-Business.
e-business, ( Electronic business EB-elektronsko
poslovanje), po recima strucnjaka IBM koji su definisali elektronsko
poslovanje kao “siguran, fleksibilan i integralni pristup dostavljanju
raznih ekonomskih vrednosti kroz kombinaciju sistema i procesa koji obavljaju
osnovne poslovne operacije sa jednostavnošcu i obuhvatom koji omogucuje
primena Inernet tehnologija“, predstavlja skup poslovnih aktivnosti
koje se odvijaju posredstvom informaciono-komunikacionih tehnologija,
a posebno Interneta, i koje podrazumevaju:
• optimizaciju poslovnih procesa ( proizvodnja, marketing,
veleprodaja, distribucija, prodaja, naplata, isporuka, dopuna zaliha );
• unapredenje odnosa sa ciljnim javnostima ( klijentima, zaposlenima,
dobavljacima, distributerima ) i
• unapredenje ostalih poslovnih servisa podrške ( banke, advokatske
agencije, racunovodstvene agencije, zakonodavstvo i vladine agencije ).
Sa druge strane, elektronska trgovina, e-commerce, predstavlja komponentu
elektronskog poslovanja, koja opisuje procese kupovine, prodaje i razmene
dobara, usluga i informacija, putem racunarskih mrea koje ukljucuju
i Internet.
Bilo koja firma ima mogucnost primene elektronskog poslovanja u svom poslovnom
procesu. U praksi, vecina firmi postepeno uvodi komponente elektronskog
poslovanja u pojedine poslovne procese. Osnovni razlog postepenog uvodenja
elektronskog poslovanja u firmama jeste postepeni razvoj automatizacije
poslovnih procesa. Da bi se u nekoj firmi uveo neki proces elektronskog
poslovanja, odgovarajuci poslovni proces u firmi mora biti prethodno automatizovan.
1.2. PODELA I OBLASTI
Najznacajniji kriterijum za podelu elektronskog poslovanja je svakako
stepen korišcenja elektronske tehnologije u savremenom poslovanju.
Po ovom kriterijumu elektronsko poslovanje moemo podeliti na:
• Potpuno elektronsko poslovanje- To znaci da se kompletan
ekonomski ciklus od prozvodnje preko trgovine i distribucije mora obavljati
potpuno uz primenu elektronskih tenologija.
• Delimicno elektronsko poslovanje- podrazumeva elektronifikaciju
pojedinih poslovnih procesa. Ovaj vid ekonomskog poslovanja se cešce
srece u praksi, i to zbog: nedostatka finansijskih sredstava, niskog stepena
razvijenosti pojedinih tehnologija, ali i radne intezivnosti nekih aktivnosti.
Elektronsko poslovanje se sastoji iz dva glavna dela: strategije elektronskog
poslovanja i primene elektronskog poslovanja (operativni procesi). Strategijama
elektronskog poslovanja definišu se svi poslovni procesi koji imaju
za krajnji cilj zadovoljstvo klijenta i profit firme. Medutim, da bi se
ostvario cilj elektronskog poslovanja, potrebno je kreirati i voditi operativne
procese koji u biti cine elektronsko poslovanje.
Elektronsko poslovanje se sastoji iz dva glavna dela: strategije elektronskog
poslovanja i primene elektronskog poslovanja (operativni procesi). Strategijama
elektronskog poslovanja definišu se svi poslovni procesi koji imaju
za krajnji cilj zadovoljstvo klijenta i profit firme. Medutim, da bi se
ostvario cilj elektronskog poslovanja, potrebno je kreirati i voditi operativne
procese koji u biti cine elektronsko poslovanje.
Elektronsko poslovanje se sastoji iz nekoliko oblasti. Ove oblasti predstavljaju
elektronificirane aktivnosti savremenog poslovanja, i njihova zajednicka
karakteristika je korišcenje elektronske tehnologije. Oblasti elektronskog
poslovanja su:
e-Filozofija
Elektronska filozofija, odnosno, Business Philosophy, Strategy & Policy
je, pak, takva filozofija poslovanja koja ima za cilj klijenta, a koja
je utemeljena na strategiji “posmatraj globalno, deluj lokalno“,
u distribuiranom okruenju Interneta, gde je cilj ostvariti odabrani
nivo interaktivnosti s klijentom.
e-Trgovina
Elektronska trgovina je danas najznacajnija oblast elektronskog poslovanja.
Sve definicije elektronske trgovine moemo podeliti u tri kategorije:
opšte, šire i ue. Opšte definicije daju najopširnije
poimanje elektronske trgovine. Na primer, elektronska trgovina se definiše
kao “opšti pojam za poslovanje uz pomoc telekomunikacija i
sredstava baziranih na komunikacijama“. Ove definicije ne daju znacenje
vec samo utvrduju njegove granice. Šire definicije pokušavaju
da daju znacenje, ali ukljucuju i aktivnosti koje nisu samo trgovinske.
Tako se elektronska trgovina definiše kao “svaka upotreba eleketronskih
mrea i tehnologija za trgovinske i druge ekonomske aktivnosti“.
U šire definicije spadaju i one koje kombinuju aktivnosti i tehnološke
aplikacije, pa se za elektronsku trgovinu kae da je to “poslovanje
elektronskim putem“. Ono je bazirano na elektronskoj obradi i prenosu
podataka ukljucujuci tekst, zvuk i video. Ona ukljucuje mnoge aktivnosti
kao elektronsko trgovanje robom i uslugama, elektronsku isporuku digitalnih
sadraja, elektronski transfer novca, elektronsko trgovanje aukcijama,
elektronske listove, trgovinske aukcije, direktan marketing i postprodajne
usluge. Ona podrazumeva i proizvode i usluge, tradicionalne aktivnosti
(obrazovanje, zdravstvo) i nove aktivnosti (virtuelne trne centre).
Ue definicije smatraju da elektronska trgovina predstavlja elektronificiranu
trgovinsku aktivnost, pa je definišu kao kupovinu proizvoda i usluga
i informacija putem elektronske mree. Ima pogrešnih shvatanja
da elektronska trgovina predstavlja trgovinu putem Interneta. Internet
trgovina je sastavni deo elektronske trgovine. Smatra se da je najprikladnija
definicija ona, koja elektronsku trgovinu definiše kao trgovinsku
aktivnost koja se obavlja primenom elektronske tehnologije.
e-Placanja
Elektronska placanja podrazumevaju transfer novca i izvršenje placanja
primenom elektronske tehologije. Elektronska placanja velikih vrednosti
se obavlaju upotrebom privatnih informacionih mrea. Korisnici ovih
mrea su banke i druge finansijske institucije. Ovakve mree
se koriste za obavljanje medunarodnih placanja (kao što je mrea
S.W.I.F.T. organizacije) i za unutrašnji platni promet (primer americke
mree FEDWIRE). Placanje malih vrednosti se elektronski obavlajju
uglavnom primenom elektronskih kartica. Najsavremeniji vid platnih kartica
su platne kartice sa elektronskim ocitavanjem informacija i one omogucavaju
elektronska placanja uglavnom primenom elektronskog prenosa sredstava
sa mesta prodaje (EFTPOS).
e-Komunikacije
Elektronske komunikacije podrazumevaju oblast elektronskog poslovanja
u kojoj se elektronska tehnologija primenjuje za razmenu poruka izmedu
poslovnih subjekata. Najznacajniji mediji elektronskih komunikacija su:
elektronska razmena podataka-EDI, EAN komunikacija-EANCOM i Internet komunikacioni
servisi.
e-Marketing
Strateško odlucivanje o poslovnim procesima (eIntelligence) u cilju
zadovoljenja potreba korisnika i firme zasniva se na kreiranju baza znanja
o profilu i potrebama kupaca, osoblja firme, managementa, i ostalih ciljnih
javnosti u poslovnom okruenju firme.
e-Proizvodnja
Elektronska proizvodnja podrazumeva stvaranje proizvoda i izvršeje
usluga primenom elektronske tehnologije. Ovo je nova oblast elektronskog
poslovanja i uslovljena je nastankom elektronskih proizvoda. Distribuirano
okruenje obezbeduje rad na daljinu: "telework", "work
at home", "virtual teams", "procedures at intranet",
"Web expert conferencing"... Internet takode omogucuje upravljanje
kvalitetom proizvoda koji su kreirani na osnovu potreba korisnika u realnom
vremenu.
e-Tehnologija
Da bi se ostvario sistem efikasnog i isplativog elektronskog poslovanja,
firma mora da poseduje odredenu informacionu i komunikacionu infrastrukturu,
da ima opisane poslovne procese na nivou upravljanja bazama podataka i
da strateški i operativno koristi podatke iz informacionog sistema
za upravljanje na razlicitim hijerarhijskim nivoima odlucivanja. Elektronske
tehnologije su one tehnologije koje omogucuju ostvarenje online poslovnih
procesa, od nivoa Web softverske tehnologije (asp, php, sql, java...),
dizajna (Web design) i njihove upotrebljivosti na nivou potreba korisnika
("usability"). One obuhvataju i procese razmene imedu zainteresovanih
strana u poslovnom procesu (B2C, B2B, B2E, B2G, C2G, eBanking ...).
e-Distribucija
Jedna od karakteristika elektronskih proizvoda je mogucnost elektronske
distribucije, obzirom da ovi proizvodi nemaju materijalni oblik. Internet
je kanal za distribuciju koji obezbeduje najnie troškove distribucije
i zahteva manje angaovanje kapitala za distribuciju. Potpuno elektronsko
poslovanje se razlikjue od delimicnog, po tome što ukljucuje elektronsku
distribuciju. Da bi se uspešno završio proces razmene dobara
izmedu zainteresovanih strana u procesu online poslovanja, potrebno je
obezbediti prilagodene modele lanaca distribucije fizickih i nematerijalnih
dobara i usluga.
e-Zaštita
Da bi kompletan proces online poslovanja bio ureden i u skladu sa potrebama
zainteresovanih strana, mora postojati pravni okvir koji osigurava bezbedno
poslovanje sa maksimalno smanjenim rizicima.Vara
1.3. ARHIKTETURA ELEKTRONSKOG POSLOVANJA
Arhitekturu e-poslovanja, po definiciji, cine svi delovi poslovanja
kompanije u kojima se koristi mrea da bi se obavio neki deo transakcije,
kae John Crossley, menader za usluge bezbednog povezivanja
u Schlumberger Network Solutions, ogranku kompanije Schlumberger Ltd.,
koji se bavi implementiranjem njihove infrastrukture za elektronsko poslovanje.
Arhitektura se sastoji od sistema za narucivanje, obracunavanje, isporuku
i realizaciju, kao i od mree koja sve to povezuje i bezbednostnog
sistema.
2. TEHNOLOGIJE KOJE OMOGUCAVAJU ELEKTRONSKO POSLOVANJE
2.1. ELEKTRONSKI INFORMACIONI SISTEMI
Racunarska mrea se odlikuje osobinom da omogucava komunikaciju
dva racunara cak i ako izmedu njih nepostoji baza podataka. Racunarske
mree se mogu klasifikovati sa razlicitih stanovišta. Nekoliko
faktora odreduje informacione tehnologije koje se mogu upotrebiti radi
pruanja komunikacione podrške odredenim organizacijama ili
grupama korisnika, a to su:
• Ucesnici - Broj ljudi koji šalje ili
prima informacije krece se od dvoje do mnogo hiljada;
• Vrsta izvora i destinacije - Izvori i odredište
informacija mogu ukljucivati ljude, datoteke, senzore i tako dalje;
• Lokacija - Pošiljalac i primalac mogu biti
u istoj sobi, u razlicitim sobama na istoj lokaciji, ili na razlicitim
lokacijama;
• Vreme - Poruke se mogu slati u odredeno vreme
i primati skoro istovremeno. U takvom slucaju kaemo da je komunikacija
sinhrona. Telefoni, telekonferencije, sastanci licem-u-lice su primeri
sinhrone komunikacije (u realnom vremenu). Pri asinhronoj komunikaciji,
sa druge strane, primalac prima poruku malo kasnije no što je poslata;
• Medijum - Komunikacija moe da ukljuci jedan
ili više medija. Današnji racunari mogu da obraduju
nekoliko vrsta medija, poput teksta, glasa, grafike, slike i animacije.
Kada se koriste razliciti mediji za komunikaciju, moe se povecati
efikasnost poruke, ubrzati ucenje, uvecati mogucnosti rešavanja problema.
Medutim, rad sa višestrukim medijima moe, takode, i smanjiti
efikasnost i produktivnost sistema (brzinu, kapacitet, kvalitet) i moe
znatno povecati troškove.
Ako kao kriterijum izaberemo broj subjekata koji koriste mreu, moemo
ih podeliti na:
a. Racunarske mree u okviru jednog subjekta-Intranet (na primer,
elektronski informacioni sistem preduzeca)
b. Racunarske mree izmedu povezanioh subjekata-Extranet (na primer,
racunarska mrea jedne transnacionalne korporacije)
c. Racunarska mrea izmedu velikog broja nezavisnih subjekata-Internet
Prema kriterijumu otvorenosti mree za nove korisnike, racunarske
mree se dele na:
a. Otvorene (javne) mree-mree kojima svako moe pristupiti
(Internet)
b. Zatvorene (privatne) mree-mree za koje treba posebno ovlašcenje
za prikljucenje
U zavisnosti od tipa subjekata koje povezuju racunarske mree mogu
biti:
a. Komercijalne (povezuju preduzeca sa kupcima)
b. Finansijske (povezuju banke sa komitentima)
c. Medubankarske
Vecina tekstova o informacionim sistemima u specijalizovanim casopisima
se, na alost, bavi jucerašnjim okruenjem, gde su vane
teme bile tehnologija i podrška tradicionalnim poslovnim aplikacijama.
Sve veca upotreba Weba, Interneta, intraneta, ekstraneta i elektronske
trgovine menjaju nacin na koji se posluje u skoro svim organizacijama,
stavljajuci u prvi plan inovativne primene informacione tehnologije. Internet,
intranet i ekstranet se mogu koristiti na više nacina, radi sticanja
konkurentske prednosti u korporacijskom okruenju, ali najznacajnija
poslovna inovacija se danas ogleda u doprinosu komunikaciji, saradnji
i otkrivanju informacija. Ova nova vrsta racunarstva pomae nekim
inovativnim kompanijama da se istaknu, a drugima (koje su iz nekog razloga
u krizi) jednostavno da opstanu.
Najopštija definicija informacionog sistema je da je to sistem u
kome se veze izmedu objekta i interakcija sa okolinom ostvaruje razmenom
informacija. U zavisnosti od namene i okoline u kojoj funkcioniše
postoje razni informacioni sistemi. Mi cemo imati u vidu informacioni
sistem koji se koristi za obradu i razmenu poslovnih informacija, u poslovnom
okruenju-poslovni informacioni sistem. To je sistem koji vrši
prikupljanje podataka, obradu podataka u informacije i prenos i cuvanje
podataka i informacija u poslovne svrhe. Elektronski informacioni sistem
je sistem koji koristi elektronsku tehnologiju u svom fuknkcionisanju.
Razvojem informatike dolazi do automatizacije informacionog sistema. Informacije
se bre i potpunije prenose, lakše cuvaju, lakše pretrauju
i automatski obraduju. Poslovanje se sada potpuno oslanja na elektronsku
informacionu podršku, dok elektronsko poslovanje predstavlja poslovanje
koje potpuno zavisi od elektronskog informacionog sistema.
Znacaj elektronskog informacionog sistema se ogleda u smanenju potrebne
radne snage, skracenju vremena potrebnog za obavljanje posla, kompletnijem
i aurnijem obavljanju posla, pravovremenom dobijanju potrebnih informacija
za odlucivanje i drugim prednostima.
Struktrura elektronskog informacionog sistema (unutar preduzeca) zavisi
od nekoliko faktora:
• Velicine i strukture preduzeca,
• Grane u kojoj posluje,
• Specijalizacije preduzeca,
• Vrste poslova koje se u preduzecu obavljaju i poverljivost podataka
i
• Veze preduzeca sa okruenjem.
Informacioni sistem se sastoji iz više podsistema, koji predstavljaju
sisteme za sebe, ali su integrisani u jedan sistem višeg nivoa. U
jednom preuzecu postoji više grupa poslova. Informacioni sistem treba
struktuirati tako da te grupe poslova predstavljaju podsiteme koji su
povezani u jedan integralni informacioni sistem-informacioni sistem preduzeca.
Svaki zaposleni u preduzecu mora imati svoj pristup informacionom sistemu-racunar.
Ovi racunari su povezani i sacinjavaju, uglavnom sa jedno centralnom jedinicom,
jedan podsistem. Tako povezani racunari formiraju racunarsku mreu
preduzeca. Jedan deo informacionog sistema je namenjen informacijama koja
su baza za odlucivanje. Informacije iz poslovanja idu od zaposlenih koji
se operativno bave konkretnim poslovima, i najbolje su upoznati sa stanjem
na trištu, ka vrhovnom rukovodstvu (odozgo na gore). Informacije
o odlukama idu u suprotnom smeru, od vrhovnog rukovodstva ka operativcima
(odozgo na dole). Ovaj deo sistema se naziva upravljacki informacioni
sistem.
U sklopu opšte elektronizacije poslovanja dolazi i do elektronizacije
radnog mesta, odnosno kancelarije. Ova automatizacija kancelarijskog poslovanja
predstavlja kombinovanu primenu informacionih tehnologija (racunara i
informacionih mrea) i telekomunikacija (telefon i telefaks) na radnom
mestu tako da je rad zaposelnog elektronificiran. Ovaj sistem ima sinonima:
automatizovana kancelarija (engleski, automated office), kancelarijski
informacioni sistem, integrisana kancelarija (engleski, itegrated office)
i slicno. Znacaj elektronske kancelarije je u tome što ona:
• Povecava produktivnost,
• Smanjuje vremeovabljanja nekih aktivnosti,
• Olakšava mnoge poslove i
• Olakšava aktivnost u citavom preduzecu.
Sva dokumenta se mogu cuvati u sistemu (nije potrebna papirna kopija),
a više zaposlenih moe koristiti iste informacije iz zajednicke
baze podataka. Ovaj koncept omogucava i obavljanje posla kod kuce što
znatno sniava troškove poslovnog prostora.
Intranet
Intranet je neocekivani
korak, suprotan Internetu. U suštini, to su “mini-Internet-ovi”,
koje su razvile pojedine organizacije ili grupe organizacija. Korišcenjem
postojecih iskustava na Internetu, zapoceta su istraivanja - šta
se sve od Interneta moe preuzeti, a šta dodatno napraviti,
da bi se na istom principu napravio softver, koji bi bio dovoljno pouzdan
i zašticen za poslovne primene. Kada korisnici intraneta pocnu da
se osecaju kao deo sajber-spejsa, mnoge poslovne komunikacije postaju
lakše i prirodnije. Ovladavanje tehnikama Interneta i njihovo korišcenje
u svakodnevnom poslu dovodi do psihološki efikasnije komunikacije
medu ljudima. Intranet zasada nije toliko rasprostranjen kao Internet,
ali se ocekuje da ce on u poslovnim primenama zauzimati sve vanija
mesta. Verovatno ce u nekom doglednom vremenu vecina mrenih transakcija
biti realizovana preko odgovarajuceg WWW klijenta. Pošto se moe
predvideti da ce svet intraneta progresivno rasti u duem vremenskom
periodu, verovatno ce i svakodnevna poslovna komunikacija izmedu korisnika
poceti da dobija znatno drugacije i raznovrsnije oblike. Kako se koncept
intraneta širi, a hardver i softver podrške se standardizuju,
logicno je pretpostaviti da ce ga vecina organizacija koristiti za internu
komunikaciju. Infrastruktura intraneta je sputana granicama same firme,
ali ne i geografskim; intranet se, takode, moe upotrebiti i za povezivanje
kancelarija iste firme na razlicitim lokacijama.
Ekstranet
Ekstranet je oblik povezivanja
racunarskih mrea dva ili više zasebnih poslovnih sistema koji
cine odredenu poslovnu asocijaciju. Primer takvih sistema su holding kompanije,
koje se sastoje iz veceg broja organizacija ciji je vlasnik zajednicki,
pa im je zajednicka i uprava (najviši menadment). Iako su clanice
holdinga organizacije koje uivaju visok stepen samostalnosti u radu,
a cesto se bave i sasvim razlicitim delatnostima, u interesu je zajednickog
vlasnika da one usko saraduju i da, po mogucnosti, medusobno ne konkurišu
na trištu. Sigurno je da poslovna logika nalae da se
njihove privatne
racunarske mree poveu prema standardima Interneta. Na taj
nacin nastaje ekstranet koji se sastoji od
više nezavisnih privatnih mrea. No, u procesima globalizacije
i uz podršku savremenih mrenih tehnologija, ekstranete mogu
graditi i organizacije koje ne pripadaju istoj formalnoj organizaciji
(npr. holdingu), vec se povezuju po potrebi, “ad hoc”, kako
bi ostvarile neki poslovni interes. To ce najcešce biti slucaj onda
kada je jedna organizacija stalni dobavljac one druge, ili ako jedna drugoj
prodaju sopstvene proizvode u vecim kolicinama i u dugorocnijim, moda
i povlašcenim aranmanima. Vano je napomenuti kako ekstranet
omogucuje razmenu podataka medu poslovnim partnerima uz bitno nie
troškove od onih koje bi iziskivala izgradnja zajednicke privatne
i od Interneta potpuno izolovane mree, koja, uostalom, moe
nakon nekog vremena postati suvišna (ako se prekinu poslovni odnosi).
Koordiniranim aktivnostima u ekstranetu moguce je uspostaviti i zajednicki
veb servis veceg broja samostalnih organizacija koje imaju interesa da
zajedno nastupaju na trištu. To dovodi do unapredenja zajednickih
marketinških aktivnosti, kao što su: stvaranje zajednicke trišne
slike, dogovaranje zajednicke strategije nastupa na trištu,
koordinirani PR i javno oglašavanje, usaglašavanje odnosa sa
potrošacima i sl. U takvim uslovima i nastojanjima, ekstranet se
danas smatra najprivlacnijim i najboljim mogucim rešenjem. Koncept
elektronskog trgovanja medu organizacijama (B2B), sa njegovim blistavim
perspektivama, još i više potencira vanost ekstraneta.
Elektronski informacioni sistem se u svom razvoju, u poslednje vreme,
suocava sa nekim problemima. U razvijenim zemljama javlja se problem viška
podataka, a manjak korisnih informacija, dok su kod nas ti problemi vezani
za pitanje konstruisanja informacionih sistema. Razvoj informaconih sistemacei
dalje pratiti razvoj informaconih tehnologija i ici ce se ka totalnoj
elektronifikaciji informacionog sistema. Da bi preduzece ostalo konkuretno
mora prihvatiti elektronski informacioni sistem koji obezbeduje nie
troškove poslovanja.
Internet
Internet predstavlja globalnu
racunarsku mreu koja se sastoji iz niza, manjih lokalnih racunarskih
mrea. To je mrea koja omogucava protok raznovrsnih informacija
u raznovrsnim oblicima i obezbeduje raznovrsne aplikacije za korišcenje
tih informacija. Nastanak Inerneta vezan je za istraivanje u SAD
koja su pocela 1963. godine od rukovodstvom ARPA-e americkog Ministarstva
odbrane o boljoj organizovanosti vojnog informacionog sistema koji je
tada bio centralizovan i ranjiv. Naucnici su došli na ideju da decentralizuju
sistem, oforme više centara sa samostalnim mreama koje su povezane
u jedinstvenu mreu, ARPA NET. Ako bi jedan deo mree bio uništen,
drugi delovi bi nastavili da funkcionišu.
Do sredine osamdesetih godina dvadesetog veka Nacionalna naucna fondacija
(NSF), agencija americke vlade, je kontrolisala pristup Internetu. Medutim,
1991. godine NSF je ublaila zabranu, tako da je Internet poceo da
se koristi i u komercijalne svrhe.Do velike liberalizacije je došlo
u aprilu 1995. godine kada je kontrola nad Internetom prepuštena
nezavisnim vladinim telima koja su omogucila da kompanije daju usluge
pristupa Internetu uz nadoknadu (takozvani Internet provajderi).Od kada
je dozvoljena ova komercijalna upotreba Interneta, rast broja pretplatnika
i saobracaja je vrtoglav.
Internetu svom radu koristi niz tehnologija kojima se obavlja komunikacija
izmedu udaljenih racunara i one se nazivaju sistematskim protokolom. Navešcemo
neke od osnovnih pojmova Internet tehnologija:
• Transmission Control Protocol /Internet Protocol (TCP/IP)
je jezik koji omogucuje komunikaciju izmedu racunara na Internetu.
• Hyper Text Transfer Protocol (HTTP) je protokol za komunikaciju
izmedu web pretraivaca i servera.
• Hypertext Markup Language (HTML ili HML) je jezik bez koga nije
moguce prikazivanje slika i linkova na Inetrnet pretentaciji.
• File Transfer Protocol (FTP) je protokol koji omogucava prenos
fajlova sa racunara na racunar.
• Post Office Protocol (POP) je protokol za razmenu pošte izmedu
korisnika Inernet i servera Internet provajdera.
• Point-To-Point Protocol (PPP) je protokol koji omogucava prikljucenje
na Internet.
• Uniform Resource Locator (URL) je adresa neke strane na Internetu.
Svaka web stranaima jedinstvenu adresu u svetu.
• Virtual reality (VR) je tehnologija koja omogucava stvaranje trodimenzionalnihweb
strana. Ova tehnologija se pocela primenjivati i u komercionalne svrhe
(virtuelne prodavnice).
• Web Browser (web pretraivac) je softver za citanje strana
na Internetu.
Internet je znacajan za savremeno poslovanje jer prua niz koristi:
• Ušteda u troškovima poslovanja,
• Porast ugleda preduzeca
• Lak pristup trištu za najrazlicitije proizvode,
• Obezbedenje veceg kvaliteta usluga,
• Priprema za buduce poslovanje.
Troškovi se znacajno smanjuju primenom Interneta, kao kanala distribucije
i komunikacije sa trištem, što ostavlja prostora za povecanje
profita ili smanjenje cena. Ukazacemo na nekoliko nacina kojim preduzeca
smanjuju troškove primenom Internet tehnologije:
• Sistem narucivanja preko Interneta. Kupci su navikli na kreiranje
svojih narudbenica putem Interneta, na taj nacin elektronski racun
prosecno iznosi oko 10 USD, u odnosu na tradicionalnu papirologiju vezanu
za racun i pratecu dokumentaciju koja znosi oko 100 USD. Pored toga bankarski
troškovi iznose 0,15-0,20 $ on-line u odnosu na 1,50$ tradicionalnim
nacinom. Kao primer u ovom slucaju cesto se navodi Cisco Systems, vodeci
svetski proizvodac mrene opreme i programskih paketa, koji je celokupno
svoje poslovanje bazirao na web tehnologiji, tako što je omogucio
kupcima da kreiraju svoje porudbenice preko web-a. Potom im ponudio
dodatne mogucnosti tehnicke podrške u posebnom modu rada. Na taj
nacin znacajno su smanjeni troškovi papirološke dokumentacije.
• Isporuka u pravo vreme. Pojedini proizvodaci elektronske opreme
koriste elektronsku razmenu podataka (EDI) u komunikacija sa dobavljacima
i kupcima. Na taj nacin se ostvaruju uštede u pogledu planiranja
zaliha i obima proizvodnje u skladu sa zahtevima trišta.
• Fiksni troškovi. Ovakvom organizacijom smanjuju se fiksni
troškovi (npr.zakup prostora). Primer toga je Amazon.com.
• Korisnicki servis. Korisnicki servis u standardnim okolnostima
iznose prosecno 15-20$ (najcešce organizovanim u call centrima).
Nasuprot toga, organizacija ovakve vrste podrške putem Interneta
iznosi 3-5$.
• Poštarina i štampanje materijala. Web prezentacija pria
mogucnost postavljanja celokupnog kataloga proizvoda na Internet u eljenom
obimu sa fotografijama i pratecim opisom uz stalnu dostupnost materijala
na mrei. Zamena uobicajene pošte odgovarajucom komunikacijom
putem e-maila.
• Isporuka elektronskih proizvoda (programa) putem Interneta. Za
programske paketa i slicne proizvode u elektronskom obliku kao najpogodniji
kanal isporuke je Internet, što izmedu ostalog smanjuje troškove.
Pocetkom 2002., procenjuje se da je 41% stanovništva u USD koristi
Internet (110 miliona). Podaci ukazuju da je broj korisnika Interneta
manji u ostalim delovima sveta, kao i stopa njihovog rasta. Ovaj pristup
podrazumeva niz akcija koje treba preduzeti u cilju definisanja i sprovodenja
uspešnog poslovno/marketinškog nastupa na Internetu, koji se
bazira na Internet marketing planu.
Na Internetu ima preko 2,2 miliona objavljenih Web prezentacija, sa oko
300 miliona Web strana. Smanjenje cena je jedna od najocitijih prednosti
poslovanja na Internetu, dobar primer su cene knjiga i CD, koje su 9-16%
nie. Rezime koriscenja Interneta u SAD-u se ogleda u sledecem: USA
poštanski servis isporuci 56.3 miliona $ vrednosti pakete za Amazon.com,
pri cemu pošta isporucuje 55% vrednosti robe na Mrei, prihodi
od elektronskog poslovanja za IBM su 1 bilion $ mesecno, Intel putem Interneta
ostvaruje 40% svoje prodaje, Priceline.com proda preko 1000 ulaznica dnevno
putem Interneta, eBay proda preko 3,5 miliona proizvoda u preko 2.900
kategorija.
Razvijene drave daju veliku potporu uvodenju interneta u poslovanje.
Evropska unija je donela dokument eEuropa, G8 je doneo Povelju iz Okinave
o svetskom društvu informatike. Taj dokument temelji se na nacelu
da svako, bez obzira gde se nalazi, mora imati kakav nacin da sudeluje
u svetskom društvu informatike.
3. PERSPEKTIVE ELEKTRONSKE TRGOVINE
Elektronsko poslovanje postaje sve znacajniji segment poslovanja uopšte.
Vodeci svetski privredni tokovi – globalizacija i integracija, namecu
poslovanje na globalnom nivou, dok razvoj nauke i tehnike namece sve šire
korišcenje njihovih produkata.
Elektronska trgovina na Internetu je 1997. godine, prema izveštaju
nekih agencija, donosila prihode od dvadeset pet milijardi $ u SAD-u.
Vodeca zemlja u razvoju elektronske trgovine je SAD, dok su u Evropi vodece
zemlje Velika Britanija i Nemacka, za koje se smatra da ce kontrolisati
64% evropskog trišta elektronske trgovine cija je vrednost
procenjena na pet milijardi $. U Evropi su još vane za elektronsku
trgovinu i Švedska i Holandija. Ako se zna da je unutrašnja
trgovina u SAD-u. 1997. godine iznosila oko dva biliona dolara, onda bi
mogli reci da elektronska trgovina, kao metod prodaje dobara, nije tako
znacajna. Medutim, usled dinamicnog rasta elektronske trgovine, ona ce
u buducnosti dostici znacajan obim prometa. Ovaj obim se sa sigurnošcu
nemoe predvideti, ali ako se uporedi projektovani rast elektronske
trgovine sa rastom drugih vidova trgovine: kataloškom prodajom, direktnom
prodajom i prodajom pouzecem na trištu SAD, vidimo da ce se
njeno ucešce u ukupnoj trgovini povecati. To pokazuje sledeca tabela
u kojoj su podaci izraeni u milijardama dolara.
Osnovni uslov rasta Internet trgovine je povecanje broja korisnika Interneta.
Broj korisnika Interneta u svetu je u decembru 1998. godine bio oko 150
miliona. Predvida se i dinamican rast korisnika Interneta.
Dve osnovne tendencije razvoja elektronskog poslovanja u svetu su:
a. Prihvatanje medunarodnih standarda u obavljanju elektronskog poslovanja
(UN/EDIFACT)
b. Prelazak na globalnu informacionu mreu kao kanal za obavljanje
elektronskog poslovanja (INTERNET)
Sada cu Vam navesti sledece najznacajnije promene koje se dešavaju
u sferi digitalnog poslovanja:
1. znacajne promene odnosa od prodavca ka kupcu - odnos se znacajno
promenio u gotovo svakom pogledu, kupac je u mogucnosti da promeni lokaciju
na Internetu i time bude blie ili dalje od prodavceve elektronske
prodavnice, dovoljan je jedan klik pa da «napustimo» prodavnicu,
tj. nekoliko sekundi da odustanemo od kupovine.
2. povecana brzina - promene u digitalnoj ekonomiji se ostvaruju
velikom brzinom, tj. koncepti koji su pokazali uspeh veoma brzo se implementiraju
na ostalim Web lokacijama. Na primer, ukoliko eBay uvede on-line aukcije
sutradan ce ih primeniti i Amazon.com.
3. udaljenost više nije bitan parametar u poslovanju - udaljenost
nije opterecavajuci faktor u uspostavljanju poslovnih odnosa, stvaranju
partnerskih odnosa sa udaljenim dobavljacima sirovina, poslovanju sa krajnjim
korisnicima ili stvaranju slicnih odnosa.
4. globalno trište - Internet je omogucio stvaranje
globalne ekonomije gde trište obuhvata neverovatno veliku bazu
korisnika povezanih preko ovog medija. Globalna mrea omogucuje stvaranje
kanala komunikacije izmedu poslovnih partnera (dilera).
5. Smanjenje vremenskih disproporcija - zahvaljujuci Internetu,
vreme nije ogranicavajuci faktor u poslovanju i saradnji partnera u poslovnom
procesu. On line mrea omogucava kontinuiranu komunikaciju 24/7.
6. Veština upravljanja je kljuc uspeha - u digitalnom svetu,
jednostavno je sakupiti informacije o kupcima. Moguce je generisati bogatu
bazu podataka koje mogu biti od velike koristi prilikom donošenja
odluka. Informisanost i pravovremeno raspolaganje podacima su znacajni
faktori uspešnih odluka.
7. Globalizacija trišta - u uslovima velike prohodnosti
informacija trište poprima drugacije obime. Naprimer: tradicionalni
kupac ce prilikom kupovine automobila posetiti prodavca, bankara i proveriti
uslove servisiranja automobila. U digitalnoj ekonomiji kupac ce posetiti
lokaciju koja prati dešavanja na trištu automobila, npr.
Edmund.com i pronaci na jednom mestu sve informacije o traenoj marki
automobila, uslove kreditiranje, odravanja i servisa , kao i najpovoljnije
cene kod prodavaca.
8. Otvorenost sistema - jedna od bitnih tendencija u razvoju
je otvorenost ka novim tehnologijama i standardima koje oni namecu
Iz svega gore navedenog moemo reci da bi se buducnost elektronskog
poslovanja mogla opisivati kao poslovanje pomocu najsavremenije elektronske
tehnologije koja se koristi po EDIFACT standardima na globalnoj mrei,
Internetu. U to nas uverava i tendencija integracije svih tehnologija
elektronskog poslovanja.
4. ZAŠTITA ELEKTRONSKOG POSLOVANJA
Internet je otvorena javna mrea dostupna svima.Uvek postoji mogucnost
da neko neovlašceno prati vašu komunikaciju i to kasnije zloupotrebi.
Zbog toga se u cilju njegove ozbiljne primene u savremenom poslovanju
mora pronaci mehanizam koji ce obezbediti:
• Zaštitu tajnosti informacija (sprecavanje otkrivanja
njihovog sadraja)
• Integritet informacija (sprecavanje neovlašcene izmene informacija)
• Autenticnost informacija (definisanje i provera identiteta pošiljaoca)
Kriptografija
Kriptografija kao nauka koja se bavi metodama
ocuvanja tajnosti informacija prua rešenje ovog problema. Pre
nego što predemo na prikaz i objašnjenje razlicitih sistema
šifrovanja podataka koji su danas u upotrebi, potrebno je objasniti
osnovne elemente kriptografije:
1. šifrovanje - postupak transformacije citljivog teksta
u oblik necitljiv za onoga kome taj tekst nije namenjen.
2. dešifrovanje - postupak vracanja šifrovanog teksta
u citljiv oblik
3. kljuc - pocetna vrednost algoritma kojim se vrši šifrovanje.
Prvi sistem koji cemo predstaviti koristi metod šifrovanja tajnim
kljucem. Šifrovanje tajnim kljucem (Simetricno šifrovanje) jeste
šifarski sistem kod koga je kljuc za šifrovanje identican kljucu
za dešifrovanje. Što znaci da i pošiljalac i primalac poruke
koriste isti tajni kljuc. Svako ko na bilo koji nacin sazna njegovu vrednost
mogao bi da cita i modifikuje sve poruke koje meðusobno razmenjuju
pošiljalac i primalac poruke,a da to ostane neprimeceno. Postoji
još jedan problem, ako jedan od njih eli da komunicira sa više
poslovnih partnera mora da obezbedi razlicit kljuc za svakog primaoca,
kako bi se izbegla mogucnost da bilo koji primalac cita poruke koje mu
nisu namenjene. Rešenje ovih problema je pronaðeno u vidu sistema
šifrovanja javnim kljucem (Asimetricni šifarski sistem). U njemu
svaki ucesnik u komunikaciji koristi dva kljuca. Jedan kljuc je javni
i moe se slobodno distribuirati, dok je drugi tajni i dostupan je
samo njegovom vlasniku. Iako su razliciti, kljucevi su meðusobno povezani
odreðenim transformacijama. Poznavanje jednog kljuca i algoritma transformacije
ne omogucava dobijanje drugog kljuca. Najbitnije je da se tajni kljuc
u celom postupku komunikacije nigde ne šalje jer nepostoji potreba
da bilo ko sem njegovog vlasnika bude upoznat s njim. Što znaci da
moete bilo kome da pošaljete šifrovanu poruku ako znate
javni kljuc osobe kojoj šaljete, a samo primalac svojim tajnim kljucem
moe da dešifruje poruku. Ovaj sistem predstavlja rešenje
za prva dva uslova koja smo na pocetku ovog teksta postavili - Zaštitu
tajnosti informacija i ocuvanje njihovog integriteta. Ostaje otvoreno
pitanje kako da primalac bude siguran da je poruku koju je primio zaista
poslao pošiljalac. Obezbeðenje autenticnosti informacija tj.
definisanje i provera identiteta pošiljaoca postie se upotrebom
digitalnih potpisa i digitalnih sertifikata.
Digitalni potpis
Svrha digitalnog potpisa je da potvrdi
autenticnost sadraja poruke (dokaz da poruka nije promenjena na
putu od pošiljaoca do primaoca ), kao i da obezbedi garantovanje
identiteta pošiljaoca poruke. Osnovu digitalnog potpisa cini sadraj
same poruke. Pošiljalac primenom odredjenih kripto grafskih algoritama
prvo od svoje poruke koja je proizvoljne duine stvara zapis fiksne
duine (pr. 512 ili 1024 bita) koji u potpunosti oslikava sadraj
poruke. To prakticno znaci da svaka promena u sadraju poruke dovodi
do promene potpisa. Ovako dobijen zapis on dalje šifruje svojim tajnim
kljucem i tako formira digitalni potpis koje se šalje zajedno sa
porukom.
Da vidimo kako to funkcioniše na našem primeru. Pošiljalac
kreira digitalni potpis na osnovu poruke koju eli da pošalje
primaocu. Šifruje ga svojim tajnim kljucem i šalje zajedno sa
porukom
.
Primalac po prijemu poruke dešifruje potpis pošiljaoca njegovim
javnim kljucem. Zatim primenom istog postupka kao i pošiljaoc i primaoc
kreira potpis na osnovu poruke koju je primila i uporeðuje ga sa primljenim
potpisom. Ako su potpisi identicni, moe biti siguran da je poruku
zaista poslao pošiljaoc (jer je njegovim javnim kljucem uspešno
dešifrovo potpis) i da je ona stigla do njega nepromenjena (jer je
utvrdo da su potpisi identicni). I pored velike sigurnosti koje prua
ovaj metod zaštite, i dalje postoji moguænost prevare. Neko
je mogao poslati primaocu svoj javni kljuc tvrdeæi da je od pošiljaoca,
a zatim mu slati poruke za koje bi on mislo da ih šalje pošiljaoc.
Rešenje ovog problema prua upotreba digitalnih sertifikata.
Digitalni sertifikati
Ako koristite sistem šifrovanja javnim kljucem i elite da nekom
pošaljete poruku, morate prvo dobiti njegov javni kljuc. Medutim,
kako moete biti sigurni da je to zaista njegov kljuc? Rešenje
ovog problema postie se upotrebom digitalnih sertifikata. Moemo
ih nazvati i digitalnom Licnom kartom, jer oni zaista to i jesu - digitalna
licna karta u syber prostoru, sredstvo kojim cete vi ili osoba sa kojom
komunicirate dokazati identitet na Internetu. Pošto na Internetu
nema policije koja bi proverila vaše podatke i izdala vam Licnu kartu,
pojavile su se kompanije koje imaju ulogu 'trece strane', - CA Certificate
Authority cija je uloga da provere i utvrde neciji identitet i nakon toga
mu izdaju digitalni sertifikat. Kako to funkcioniše u praksi npr.
pošiljaoc podnosi zahtev za izdavanje sertifikata CA kompaniji. CA
proverava njegov identitet na osnovu licnih dokumenata koje im je prikazao
pri podnošenju zahteva. Ako je sve u redu pošiljaoc im prosleðuje
svoj javni kljuc za koji CA kreira digitalni potpis i nakon toga izdaje
sertifikat kojim se potvrðuje da taj javni kljuc zaista pripada pošiljaocu.
Ako pošiljaoc kasnije eli da komunicira sa nekim, pri prvom
kontaktu mu šalje digitalni sertifikat i svoj javni kljuc. Sobzirom
da svi poznatiji komunikacioni programi u sebi vec imaju ukljucene javne
kljuceve CA kompanija kojima se veruje, primalac po prijemu ove poruke
lako utvrðuje validnost sertifikata pošiljaoca.Digitalni sertifikat
vašeg servera izdat od strane CA mora da sadri sledece: naziv
vaše organizacije, dodatne podatke za identifikaciju, Vaš javni
kljuc, datum do koga vai vaš javni kljuc, ime CA koji je izdao
digitalni sertifikat, jedinstveni serijski broj.Svi ovi podaci formiraju
sertifikat koji se na kraju šifruje koristeci tajni kljuc CA. Ako
korisnik ima poverenja u CA i ima CA javni kljuc, moe biti siguran
u ispravnost sertifikata. Najcešce korišceni standard za digitalne
sertifikate je X.509. Šta je SSL i kako funkcioniše Secure Web
server moete procitati u sledecem tekstu.
SSL (Secure Socket Layer)
SSL (Secure Socket Layer) protokol koji je razvila firma Netscape, je
trenutno najcešce korišcen metod za obavljanje sigurnih transakcija
na mrei. Podrava ga vecina Web servera kao i klijenata ukljucujuci
Microsoft Internet Explorer i Netscape Navigator. SSL obezbeðuje privatnost,
integritet podataka i autenticnost pošiljalaca korišcenjem kombinacije
šifrovanja javnim kljucem, simetricnog šifrovanja, i digitalnih
sertifikata.
Transakcija korišcenjem SSL protokola ukljucuje sledece aktivnosti:
• server šalje svoj digitalni sertifikat klijentu
• klijent proverava da li je sertifikat izdat od strane CA
• klijent i server razmenjuju javne kljuceve
• klijent generiše tajni kljuc koji se koristi samo u zapocetoj
transakciji.
• klijent šifruje generisani tajni kljuc, korišcenjem
serverovog javnog kljuca i šalje ga serveru.
• u daljem toku transakcije server i klijent koriste isti tajni
kljuc metodom simetricnog kriptovanja
5. ELEKTRONSKA TRGOVINA I POSLOVANJE U SiCG
Prvo cemo nešto reci o tehnologijama elektronskog poslovanja u Srbiji
i Crnoj Gori. Vecina preduzeca je pre dvadeset godina pocela sa razvojem
informacionih sistema. Oni su se zasnivali na takozvanom klasicnom konceptu,
što znaci da su na centralnu jedinicu vezivani mnogobrojni terminali.
Medutim, iako u to vreme savremeni, nisu bili maksimalno iskorišceni.
Nisu bii ni pravovremeno odravani Intenet modernizovani tako da
su brzo zastareli. Prednosti informacionih sistema, u pogledu smanjenja
radne snage nisu iskorišcene, jer se sprovodila politika ekstezivnog
Internet neplanskog zapošljavanja. Zbog neracionalnog korišcenja
postojecih informacionih sistema, oni se nisu amortizovali tako da nije
bilo novca za izgradnju novih. Nije ni postojala ni potreba za novim informacionim
sistemima buduci da se oposlovanje smanjilo Internet nije bio saradnje
sa tehnološki opremljenim preuzecima. Sa druge strane, nemoe
se reci da u našoj zemlji ne postoje potrebna znanja iz oblasti informacionih
tehnolgija, oprema se moe nabaviti, ali ono što nedostaje organizatorske
sposobnosti da se spoji Internet uskladi. Nema ni motivacije jer konkurencija
ne postoji.
Što se tice poslovne dokumentacije, u Srbiji i Crnoj Gori se ona
još uvek razmenjuje u papirnom obliku. Medutim, zbog saradnje sa
info firmama mora se preci na elektronsku razmenu dokumentacije. Cak i
i ako neke firme prihvate ovaj nacin komunikacije, one ce biti onemogucene
da maksimalno iskoriste prednosti koje EDI prua, zbog što ce
morati jedan deo komunikacije, sa partnerima koji nisu prihvatili ovaj
sistem, da obavljaju uz pomoc papirne dokumentacije. EDI je sigurno buducnost
jer su UN/EDIFACT standardi prihvaceni u celom svetu. Kod nas od 29.06.1993.
godine postoji asocijacija za elektronsku razmenu podataka (YUEDI) Internet.
Njen zadatak je popularizacija Internet primena EDI-a. I pored svih napora
EDIFACT razmena poslovnih podataka Internet nije posebno razvijena u Srbiji
i Crnoj Gori.
EAN sistem je razvijen sa namerom da se numerišu artikli u maloprodaji,
medutim, danas se ovaj sistem primenjuje na skoro sve vrste proizvoda.
Za promenu EAN sistema u Srbiji i Crnoj Gori nadlena je asocijacija
za numeraciju artikala (EANYU). Ova asocijacija je osnovana 19.06.1981.
godine, a u clanstvo EAN INTERNATIONAL je primljena 07.05.1982. godine
i dodeljen jo je prefiks 860.
Pristup Internetu je u Srbiji i Crnoj Gori omogucen maja 1996. godine
kada je EUNET Srbija i Crna Gora (YUNET INTERNATIONAL), preduzece u sistemu
BK korporacije kao podrunica jedne velike mree u Francuskoj,
pocela sa davanjem usluga DIAL IN pristupa. Kasnije se javljaju Internet
drugi Internet provajderi: Beotel, Sezampro Internet i slicno. Broj korisnika
Internet u Srbiji i Crnoj Gori dinamicno raste. Dok je 1997. godine bilo
848 korisnika, taj broj se u 1998. godini povecao na 1802 korisnika. Do
danas se broj korisnika dinamicno uvecao, ali još uvek ne postoji
potrebna osnova za dinamicniji razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji
i Crnoj Gori. Ubrzo posle prikljucenja Srbije i Crne Gore na Internet
dolazi do ubrzanog razvoja delatnosti pruanja Internet usluga (engleski,
Internet Service Providers-ISP). Najdinamicniji razvoj su doivele
usluge omogucavanja pristupa Internetu. Organizovan je Internet prvi yu
pretraivac (WWW.YUSEARCH.COM) po ugledu na velike svetske pretraivace.
Internet se u našim preduzecima uglavnom koristi za prijem Internet
odašiljanje informacija u raznim poslovnim subjektima. Vecina preduzeca
ima pristup Internetu preko provajdera, Intenet to u DIAL IN modu, dok
mali broj preduzeca ima direktnu vezu sa Internetom. Elektronska pošta
kao najznacajniji servis Interneta, iako postoji u velikom broju preduzeca,
se nekoristi u poslovnoj korespondencji, Internet još nema poslovnu
namenu u Srbiji i Crnoj Gori, a Internet trgovina je tek u zacetku. Dinamicniji
razvoj Internet trgovine u Srbiji i Crnoj Gori je onemogucen usled sledecih
faktora: mali broj potencijalnih potrošaca sa racunarima koji su
vezani za Internet u Srbiji i Crnoj Gori (procene su deset posto stanovništva
u Srbiji ima racunar, dok samo cetiri do pet posto koristi Internet),
oteana saradnja sa svetom, nepostojanje odgovarajucih mehanizama
elektronskog placanja, slaba motivisanost trgovaca da koriste elektronsku
trgovinu i slicno.
Kada govorimo o maloprodaji u Srbiji i Crnoj Gori moemo reci da
se ona nalazi u mehanickoj fazi razvoja ali sa velikom radnom intezivnošcu.
To nam govori da se mašine ne koriste do maksimuma, a da uz to postoji
višak Internet zaposlenih. Elektronska maloprodaja je tek u zacetku.
U Srbiji i Crnoj Gori je 1996. godine postojala 181 prodavnica sa EPOS
tehnologijom, što je veoma malo. Ali i prodavnice koje raspolau
ovom tehnologijjom, ne koriste je do maksimuma što je delimicno uslovljeno
organizacijom rada u tim maloprodajnim objektima, a delimicno zbog propusta
dobavljaca. Internet trgovina se pojavila sredinom jula 1998. godine,
kada je naš najveci provajder EUNETYU, u saradnji sa britanskom firmom
“Data Gate LTD” (koja ima svoju filijalu kod nas-YUGATE) otvorio
prvi elektronski trni centar pod nazivom YUGATE MALL ( www.YUGATE.COM)
korisnicima je omoguceno da za kupljenu robu placaju preko vecine poznatih
kreditnih kartica. U toku 1999. godine razvio se veliki broj Internet
prodavnica u Srbiji i Crnoj Gori, uglavnom pod okriljem Internet provajdera.
Medutim mali broj potencionalniih potrošaca, problemi zaštite
i nerešeni problemi placanja na Internetu i dalje su velika prepreka
nastanku novih Internet prodavnica i razvoju postojecih. Globalno poslovanje
naših Internet prodavnica je onemoguceno usled finansijskih sankcija
od strane razvijenih zemalja Zapada i nerazvijenih sredstava medunarodnih
placanja kao i bankarskog sistema uopšte.
Maloprodajna placanja u Srbiji i Crnoj Gori se uglavnom obavljaju upotrebom
cekova i gotovine što je takode destimuliše za dalji razvoj
elektronske trgovine.
ZAKLJUCAK
Iz ovog rada se moe videti da elektronsko poslovanje predstavlja
konkurentsku prednost za preduzeca i zemlje koje ga koriste. Srbija i
Crna Gora treba da iskoristi ovakvo stanje stvari u svetskoj privredi
i da poboljša svoju konkurentsku poziciju na svetskom trištu
u ovoj oblasti. U bliskoj buducnosti ce nastupiti period u kome ce eleketronsko
poslovanje biti neminovnost, a njegovo nerazvijanje ce prouzrokovati štete
što znaci da ce njegov razvoj biti nametnut.
Vana osobina elektronskog poslovanja je to što prua
podjednake šanse za poslovanjem velikim i malim zemljama, to jest
preduzecima. Ovo treba iskoristiti jer postoji malo oblasti savremenog
poslovanja koje ne favorizuju velika preduzeca. U toku privatizacije nastace
veliki broj malih, srednjih preduzeca koja dobijaju ravnopravne uslove
poslovanja u elektronskom okruenju.
Privredna zavisnost od sveta se povecava sa smanjivanjem teritorije i
sa smanjivanjem proizvodnih mogucnosti tako da je SCG zavisnija od spoljnotrgovinske
razmene nego ikad. Znacajni privredni razvoj moe doneti samo razmena
tehnologije kao i proizvoda visoke faze prerade. Pošto elektronsko
poslovanje predstavlja sve veci deo medunarodnog poslovanja, njegov razvoj
ce biti neophodan. Sve vodi ka tome da ce komunikacije sa ostatkom sveta
u jednom trenutku postati iskljucivo elektronske, jer je to motivisano
niim troškovima i vecim pogodnostima u komunikaciji. Sa obzirom
na dešavanja koja su se odigrala na društvenoj, politickoj i
ekonomskoj sceni naše zemlje poslednjih godina, moemo da, ocekujemo
intezivniju spoljnotrgovinsku saradnju i odredeni priliv kapitala. Pošto
se naša zemlja nalazi u nezavidnoj ekonomskoj poziciji, jedan od
nacina prevazilaenja ove situacije jeste i povecanje ucešca
Srbije i Crne Gore u svetskoj trgovini. Iz ovog rada moemo zakljuciti
da je jedan od nacina za postizanje gore navedenog cilja upravo razvoj
elektronske trgovine.
Treba podsticati domaca preduzeca da što više ulaze u elektronsku
trgovinu i da budu prisutnija na globalnoj mrei, Internetu. Ovo
je jedan od nacina za povecanje izvoza naše zemlje, cime bi istovremeno
popravili ekonomsku situaciju u kojoj se trenutne nalazimo.
LITERATURA
1) Poslovni i finansijski informacioni sistemi, prof.Dr Nikola Bracika,
prof. Dr Jovan ivadinovic, drugo izdanje, Viša poslovna škola,
Cacak, 2006.
2) WWW.YUSEARCH.COM
3) www.YUGATE.COM
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD |
|