I ako postoje mnoge definicije menadžmenta, medžu mnogobrojnim autorima
postoji veliko ne slganje sta je to menadžment, pa je sasvim izvijesno
da nema ni opće prihvaćene definicije, kao modern i integralne nauke,
obrazovne discipline ili vjestine, a shodno tome i kao profesije, zanimnja
ili karijere. U literature se nailazi na različite pojmove mendžmenta,
a najčešće da je to: nauka o upravljanu, vjestina upravljanja, process
upravljanja, dok neki smatraju to filozofija upravljanja. Semanticki
prevodeći sa engleskog znači upravljanje, odnosno rukovođenje, ali takva
simplikacija pomocu koje bi se konstruilra njegova definicija, obavezno
bi dovela do pogresnog pristupa i shavatanja, a sasvim izvjesno in a
stramputicu. Rezimirajući ovkve pristupe i definicije moze se konstatirati
da većina autora menadžment posmatra najćešće kao process, al ii aktivnost
kojom se vrše određene funkcije, s ciljem na što efikasnoi način obezbijede,
rasporede, iskoriste ljudski resursi, kako bi se postigao željni cilj.
Shodno tome, za mendžment se može kazati da je: proces, koji u sebi
sadrži niz povezanih i kontinuiranih aktivnosti, aktivnost, koja je
usmjerena na ostvarivanju utvrđenih ciljeva, rad s ljudima, koji korištenjem
resursa ostvaruju njegovu ulogu, nauka, obrazovanje, umijetnost i viještina,
profesija, karijera i znimanje.
U savremenoj literaturi pojam menadžment se pojavljuje u tri različita
značenja, i to kao: organizacija, upravljanje i rukovođenje.
Menadžment se uglavnom definiše i proučava kao aktivnost usmerena ka
postizanju unapred postavljenih ciljeva, sa osnovnim funkcijama: planiranje,
organizovanje, usmeravanje (motivisanje), vođenje i kontrola. Navedene
funkcije predstavljaju faze ili podsisteme menadžmenta. Menadžment (upravljanje)
je proces planiranja, organizovanja, motivisanja i kontrole u pravcu
postizanja određenih kompanijskih ciljeva. Polazeći od ove definicije
i izučavanja menadžmenta kao procesa, sa određenim fazama, rukovođenje
(leadership) se javlja kao njegov deo koji predstavlja „alokaciju
ponašanja pojedinaca i grupa usmerenu ka definisanim ciljevima kompanije“.
Usmeravanje (directing) je uža aktivnost koja je deo rukovođenja, a
označava upućivanje radnika (zaposlenog) na konkretan zadatak, koji
ne mora da bude u sastavu aktivnosti definisane ugovorom o zaposlenju.
U navedenom pristupu menadžment se javlja kao univerzalna upravljačka
aktivnost, čiji su principi primenljivi u svim oblastima ekonomije i
društva: proizvodnji, bankarstvu, trgovini, poljoprivredi, sportu, armiji,
umetnosti, religiji, zdravstvu.
Menadžment obuhvata veći broj međusobno povezanih funkcija koje su prisutne
u svim organizacijama i na svim organizacionom nivoima. Kao proces,
menadžment je u preduzeću usmeren na postavljanje i realizaciju postavljenih
ciljeva. Kao ključne odrednice procesa menadžmenta javljaju se: odlučivanje,
uticanje, komuniciranje, koordiniranje i povezivanje.
2. Menadžment u sportu
Menadžment u sportu prestavlja jednu od najvažnih i ujedno najsloženih
djelatnosti, koja obezbeđje da se sportske i poslovne funkcije sprovede
na što racionalniji, ekonomičniji i efikasniji način, u kome sportista,trener,
i tim strućnjaka prestavljaju najvažni resurs. Bez sportske organizacije
menadžment ne može da obezbjedi svoj funkcionalni sadržaj i obrtno bez
menadžmenta sportska organizacija nema integralnu, odnosno optimalnu
moc za svoje djelovanje i razvoj.
Kao nauka, menadžment korisi naucne metode i konstutitivni je elemenat
teorije menadžmenta, koja se može definisati kao skup naučnih zakonitosti,
rukovodećih ideja i kriterijuma, koji na sveobuhvatan, jasn i precizan
nacin daovode u vezu sve relativne fenomene u toj oblasti. Sa stanovista
obrazovne discipline, mendžment se izučava u obrazovnim institucijama,
a sto se tiče viještine, on se zasniva na radnim sposobnostima, znanjima,
kraciji, stvaralastvu i iskustvu menadžera.
Većina autora koji se bave teorijom i praksom menadžmenta smatraju da
se ova djelatnost može posmatrati kao process koji prestavlja:
• koordiniranje i usmjeravanje, prije
svega integralnih i organizacionih resursa radi ostvarivanja definiranih
ciljeva,
• koordiniranje resursa, kroz proces planiranja,
organiziranja, rukovođenja i kontrolirnja, kako bi se mogli ostvariti
utvrđeni ciljevi,
• simplifikaciju funkcija, koja se ostvaruje
preko njihovog odnosa u strukturi i dinamici poslovanja,
• rad sa ljudima, sa svrhom da bi se na efektivan
nacin realizirali ciljevi organizacije putem efikasnog korištenja limitiranih
resurs u uslovima promijenljivog okruženja i sl.
3. Osnovne funkcije menadžmenta
Kao začetnik teorije menadžmenta, Henri Fajol (Henry Fayol) je ustanovio
sledeće osnovne funkcije menadžmenta: planiranje, organizovanje, naređivanje,
koordinaciju i kontrolisanje. On je postavio tezu o univerzalnoj primenimenadžerskih
funkcija, koja je kasnije potvrđena u brojnim školama i praksi menadžmenta
u svetu.
Većina savremenih autora obrađuje i izučava četiri osnovne funkcije
menadžmenta: planiranje, organizovanje, uticanje i kontrolu. Umesto
uticanja, često se navodi funkcija vođenja, pa se proces menadžmenta
može prikazati na sledeći način:
Četiri funkcije menadžmenta: planiranje, organizovanje, vođenje
i kontrolisanje
Kunc i Donel (H. Koontz, O. Donnell) ukazuju na potrebu razlikovanja
poslovnih funkcija, kao što su: proizvodnja, marketing, finansije, računovodstvo
i dr., od funkcija menadžmenta, koje sačinjavaju: planiranje, organizovanje,
upravljanje ljudima, vođenje i kontrolisanje. Ovi autori ističu da je
suština uspešnog menadžmenta koordinacija, koja vrši krajnju kontrolu
poslovanja i procesa i koja je povezana sa svim ostalim menadžerskim
funkcijama.
U izboru i klasifikaciji menadžerskih funkcija, razrađuju se teze i
mišljenja da je odlučivanje najznačajnija funkcija menadžmenta. Akio
Morita, predsednik „Sony Company“, smatra da je primarna funkcija menadžmenta
donošenje odluka, odnosno odlučivanje. Od svih područja menadžmenta,
naučne metode se najviše primenjuju u procesu odlučivanja. Potreba za
odlučivanjem u kompanijama je u toj meri prisutna, izražena i rasprostranjena
da je odlučivanje postalo sinonim za upravljanje (managing). U praksi
poslovanja kompanija menadžment ostvaruje svoju ključnu ulogu kroz procese
donošenja odluka u preduzeću. Odlučivanje je imanentno svakoj menadžerskoj
funkciji kao način ostvarivanja te funkcije.
3.1. Planiranje
Kao funkcija menadžmenta, planiranje uključuje izbor misije, ciljeva
i akcija za njihovo ostvarivanje. Planiranjem se organizacija usmerava
prema budućnosti, odnosno vrši izbor budućih smerova akcija između mogućih
alternativa.
Iako se planiranjem profesionalno bave odgovarajuće službe u preduzeću,
ono je „neophodna i neizbežna odgovornost svih menadžera“ (Schermerhorn).
Uspešnost menadžera se i zasniva na njihovoj sposobnosti da „vide dalje“,
razumeju dinamično okruženje i pronađu buduće odgovore za uspešno poslovanje
preduzeća u novim i neprekidno promenjenim uslovima.
Kao polazna funkcija menadžmenta, proces planiranja se može posmatrati
na osnovu sledećih faza:
1. definisanje ciljeva (na svim nivoima preduzeća),
2. procena realne pozicije preduzeća u funkcionalnom okruženju,
3. predviđanje budućih događaja,
4. postupak izrade planova,
5. implementacija planova i ostvarivanje rezultata poslovanja.
Planiranje je povezano sa ostalim menadžerskim funkcijama, a posebno
sa funkcijom kontroleBilo kakav pokušaj kontrole bez plana besmislen
je i nerealan. Pravi plan u praksi postoji tek kada menadžment donese
odluku o ulaganjima i pokretanju ljudskih ili materijalnih resursa.
Sve dotle postoje samo planska studija ili projekcija, analiza ili predlozi
rešenja.
3.2. Organizovanje
Da bi se planirani ciljevi kompanije ostvarili, potrebno je odrediti
uloge koje će pojedini delovi ili članovi organizacije obavljati – što
predstavlja zadatak funkcije organizovanja. Pojam „uloge“ označava da
one aktivnosti koje pojedinac, grupa ili timovi rade, imaju svoju određenu
svrhu i cilj.
Funkcija organizovanja uspostavlja, klasifikuje i grupiše sve potrebne
i propisane aktivnosti u preduzeću prema načelima organizacije. Ona
delegira poslove, aktivnosti i uloge pojedinim organizacionim jedinicama,
menadžerimai zaposlenima i obezbeđuje njihovu koordinaciju u procesu
poslovanja. Osnovni zadatak funkcije organizovanja jeste „određivanje
uloga ljudima koji rade zajedno“, odnosno uspostavljanje odgovarajuće
strukture uloga za zaposlene u organizaciji.
U zavisnosti od uticajnih faktora koji deluju u konkretnoj organizaciji,
definišu se ključne dimenzije organizacione strukture. Shodno tome,
u svakom preduzeću se formira određeni nivo formalizacije organizacionih
resursa i odnosa zaposlenih, složenosti i centralizacije poslova i funkcija.
Ove dimenzije organizacije utiču na način obavljanja ukupnih menadžerskih
funkcija.
3.3. Upravljanje ljudskim resursima
Ovoj funkciji menadžmenta se u poslednje vreme pridaje izuzetan značaj.
Pošto je čovek jedini živi faktor organizacije, ne postoji univerzalni
obrazac u radu i odnosu sa ljudima koji bi garantovao uspeh kompanije.
Zadatak funkcije upravljanja ljudskim potencijalom u organizaciji odnosi
se na: popunjavanje i održavanje radnih mesta u organizacionoj strukturi,
obrazovanje, usavršavanje i trening zaposlenih.
Sistem upravljanja ljudima u širem smislu obuhvata istraživanje ljudskih
resursa, kadrovsko popunjavanje, razvoj zaposlenih, njihove naknade
i zarade, unapređenje na poslu, brigu o zdravlju i životu zaposlenih,
odnose sa zaposlenima i sindikatima.
Selekcija kadrova sama po sebi ne garantuje uspeh preduzeću, ukoliko
je ne prate akcije stalnog usavršavanja, obrazovanja i obuke, ali i
zadržavanja kvalitetnih kadrova. U vreme kada se znanja zaposlenih proširuju
i umnožavaju u sve kraćem vremenskom periodu, uspeh i opstanak svakog
preduzeća uslovljen je stalnim razvojem i usavršavanjem zaposlenih kadrova.
Samo one kompanije koje su sposobne da pridobiju, razvijaju, podstiču
i zadrže svoje zaposlene, biće sposobne da ostvare svoje planirane ciljeve
i opstaju na tržištu. Preduzeća se, pri tome, moraju ekipirati i stalno
„obnavljati“ kvalitetnim kadrovima, kako bi ostvarila planirane ciljeve.
Osnovni cilj upravljanja ljudskim resursima u svakoj kompaniji jeste
da prave ljude postavi na prava radna mesta.
4.4. Vođenje
Vođenje predstavlja stalnu funkciju i „najvažniji aspekt“ menadžmenta.
Voditi znači uticati na ljude kako bi doprineli uspehu organizacije
i grupnim ciljevima. Za razliku od vođenja koje je vezano za menadžere,
sve ostale funk-cije menadžmenta se profesionalno obavljaju, u odgovarajućim
organizacionim jedinicama preduzeća.
Kao jedna od funkcija menadžmenta, vođenje obuhvata veći broj aktivnosti
usmerenih na interakciju između menadžera i saradnika. Vođenje podrazumeva
sledbenike, odnosno praćenje vođe, a ljudi teže da prate i slede one
menadžere koji im nude alternative zadovoljavanja njihovih ličnih i
kolektivnih potreba, želja i ambicija.
Suština vođenja je sposobnost vođe da utiče na ljude (saradnike), kako
bi oni svojim radom i akcijama doprineli ostvarivanju zajedničkih ciljeva.
Vođenje se bavi međuljudskim dimenzijama i aspektima menadžmenta, pa
stoga uključuje motivisanje, stilove vođenja i komuniciranje.
3.5. Kontrolisanje
Kontrolisanje je merenje i ispravljanje pojedinačnih i grupnih aktivnosti,
kako bi se poslovi i procesi odvijali prema utvrđenom planu. Kontrolisanjem
se upoređuju ostvareni rezultati sa planiranim i povezuje, odnosno integriše
i zaokružuje celokupni proces menadžmenta.
Kao funkcija menadžmenta, kontrola predstavlja nadzor nad poslovnim
aktivnostima preduzeća, njegovih delova i nosilaca svih funkcija. Proces
kontrolisanja upoređuje ostvarene rezultate sa standardima i zadacima
koje je kompanija postavila kao svoje ciljeve u obliku planova ili drugih
razvojnih dokumenata.
Značajan korak kontrole je merenje ostvarenih rezultata u odnosu na
planove, a sledeći je otklanjanje odstupanja od postavljenih planova
i standarda. Iako planiranje mora da prethodi kontrolisanju, planovi
se ne ostvaruju automatski, sami po sebi. Menadžeri se rukovode planovima
u korišćenju resursa preduzeća, kako bi se realizovali postavljeni ciljevi.
Da bi kontrola bila efikasna, ona mora biti blagovremena. To se posebno
odnosi na preventivnu kontrolu, ali isto tako i na tekuću kontrolu.
Treća vrsta je naknadna ili post festum kontrola.
Savremeni pristup kontroli kao menadžerskoj funkciji polazi od pristupa
TQM (Total Quality Management), tj. potpunog upravljanja kvalitetom.
Ova vrsta kontrole podrazumeva postojanje i primenu kontrolisanja na
svakom radnom mestu, organizacionim.
4. Modeli menadžmenta koji se najviše koriste u sportu
• model strategiskog menadžmenta
• model menadžmenta prema ciljevima
4.1. Model strategijskog menedžmenta
U savremenom polovnom svijetu predstavlja jedan od najrasprotranijih
modernih menadžmenta, koji se oslanja na adekvantne resurse organizacije
i ispitivanja šansi koje ogrganizacija može imati na osnovu saznaja
iz okruženja u smislu promjena kje se događaju u njemu.
Osnovni cilj strategiojskog menadžnmenta je upravljanje strategijskm
planiranjem,koji ima zadatak da dugoročno definira ciljeve, strategije
razvoja organizacije, kao i da obazbijedi potrebne kadrovske potencijale
u rukovođenju njegove realizacije.
Ključen karakteristike modernog menadžmenta su da je orjentiran na dugoročnu
budućnost integralnog organiziranog sistema, da favorizuje top mendžment
u procesu odlučiovanja, da priznaje hijararhijske odnose, što ukazuje
da nije dovoljno demokratičan.
Zbog svojih čvrstih kanona i unaprijed isplaniranjei programskih rješenja
ostavlja malo prostora za ispoljavanje kreativnih sposobnosti ljudi,
tako da se u sportu njemu mora prići veoma barivo.
4.2. Model menadžmenta prema ciljevima - MBO (Magagement by objectives)
Se primjenjuje u slučajevima kada se želi blagovremeno odrediti smijernice
organizacione djelatnosti i izraditi programe rada za postizanje konkretizovanog
cilja.
Za razliku od modela strategijskog menadžmenaat,model MBO menadžmenta
se ogleda u činjenici da se ciljevi ostavruju na demokratski način,
jer moraju biti prihavćeni od većine članova organizacije.
Za MBO menadžment, koji se primjenjuje u oko 100 zealja svijeta karakteristično
da permanentno obnavlja ciljeve i da sposobnost organizacije leži u
činjenjcnici njenih moči, da u kontinuitetu i iznova definira akutuelne
ciljeve, a vještina i znanja upravljanja se ogledajući u flekksibilnijiem
pristupu i postupcima.
Zavisno iz koje se pozicije posmatra i šta se njime želi postići u praksi,
MBO može biti u isto vrijeme pristup, sistem, model i tehnika menadžmenta.
MBO model ne priznaje strukturnu podjelu ljudi na takozvano podređene
i nadređene.
To praktično znači da MBO sistem podržava i inicira ispoljavanje stvarlačkih
i kreativnih sposobnosti velikog broja ljudi. Kao rezultat MBO model
je da omoguæuje ostvarivanje ciljeva i od strane običnih ljudi.
Konkretno, sportski menadžment predviđa sportski razvoj, planira opšte
razvoje u oblasti sporta organizuje resurse proces i funkcije, ostvaruje
politiku ravoja ljudskih resursa, organizuje sportsku i poslovnu funkciju,
obezbjeđuje kominukaciju i koordinaciju,, kontrolira procese i eleminiše
destruktivne konflikte. U sportskom menadžmentu najvažniji resurs je
sportista i njegov trener, kao i grupe ljudi koje donose veoma važne
odluke za ravoj sportske rganizacije i postizanja visokih sportskih
vrijednosti
Obzirom da se u svim sferama ljudskog rada i djelovanja, u današnje
vrijeme, teži prema tomo, da se u relativno kratkom vremenskom periodu
postigne sto optimalnija efektivnost tehnickog procesa kao i visoka
efektivnost specijaliziranih proizvoda ljudskih resursa, i u sportu
posljednjih godina, operacionalizacija ove ljudske težnje po mogucnosti
se ostvaruje u što kraćem vremenu i na interdisciplinaran način koristeći
pri tome sve raspoložive poznate i nepoznate sportske i poslovne funkcije
ljudskih potencijla, kako bi se došlo do optimizacije tehnološkog procesa
i visoko vrijednog sportskog ostvaranja.
Zakljucak
Menadžment kao koordinacija aktivnosti usmjerenih prema postizanju ciljeva
nužna je funkcija koja se obavlja u svakoj organizacijskoj jedinici
bez obzira na njezinu veličinu i aktivnost. Često se kaže „Dobar
menadžer može prevladati loše uvjete na tržištu, ali loš menadžer vjerojatno
neće uspjeti niti u dobrim uvjetima“, ali pri dimenzioniranju menadžmenta
u svakoj organizaciji na umu valja imati sve različitosti koji proizlaze
iz vlasničkog statusa, veličine poduzetničkog poduhvata kao i karaktera
temeljne aktivnosti. Tu je raznolikost vrlo jednostavno prepoznati u
brojnim mogućnostima koje pruža ruralni turizam, pri čemu stvaranje
dodane vrijednosti ovisi o pokretanju različitih aktivnosti usmjerenih
na kreiranje turističkog doživljaja posjetitelja i interesnoj koordinaciji
različitih interesnih skupina i poduzetničkih poduhvata.
Sažimanje rečenog u stručnom dijelu ovog modula čini se da zahtijeva
naglašavanje sposobnosti menadžera da realno sagleda obilježja i segmente
posla koji vodi te svoju aktivnost podrediti usklađivanju procesa i
funkcija usmjerenih na pružanje kvalitetne usluge i ostvarivanje postavljenih
ciljeva. U tom smislu, posebno se važnim čini, bez obzira da li se radi
o novom ili postojećem poslovnom poduhvatu, kontinuirano analizirati
kretanja na tržištu i obilježja kupaca te konkurenciju, značajke poslovnog
procesa kao i očekivane kvalitativne i kvantitativne ciljeve. To će
omogućiti i pravodobno poduzimanje koraka potrebnih za prevladavanje
vlastitih slabih strana, ali i pokretanje aktivnosti za neutraliziranje
opasnosti i rizika iz okruženja te time, naravno, uz koordinaciju brojnih
drugih aktivnosti, i uspješno poslovanje.
Literatura
1. Tehnologija sporta i sportskog treninga, Sarajevo 2004, Julijan
Malacko, Izet Rađo.
2. Menadžment ljdskih resursa u sportu Julijan Malacko, Izet Rađo.
3. M. Jovanović: Interkulturni menadžment, Beograd, 2002, str. 92.
4. H. Mintzberg: The Managers Job, New York, 1990, str. 169.
5. http://www.hrks.hr/skole/17_ljetna_skola/464-469.pdf
6. http://www.uns.ac.rs/sr/centri/menSport/programMenSportM.pdf
7. http://www.uiss.org.rs/Dokumenta/Seminari/Seminar2009_10/Predavanja/Menadzment_1.pdf
8. http://www.apeiron-uni.eu/Nastavniplanovi2010/FSN.pdf
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|