|
Komuniciranje u radnim grupama
Definicija komunikacije
Komuniciranje se često definiše kao razmena informacija,
simbolički, organizovanih kao poruke, između dva (od kojih jedan može
biti zamišljen fiktivan), ili više, i neograničenog broja subjekata, neposredno
ili posredstvom medija, u određenom socijalno-političkom ambijentu i sa
određenim efiktima.
Harold Lasvel komunikaciju vidi kao proces permanentne razmene informacija,
dnosno: smisao komunikacije je sadržan u razmeni poruka, čije su finkcije
upozorenje, savet, informacija, ubeđivanje, izražavanje mišljenja i uživanje.
Komunikacija se može definisati i preko sredstava koja koristi, prema
tome razlikuju se:
-Forma,ato je način na koji se nešto saopštava.
-Medijum, odnosno sredstvo komunikacije koje kombinuje različite forme.
-Mediji tu se misli na tehnološka sredstva masovne komunikacije kao što
su: štampa, radio, televizija, internet.
Društvene nauke komunikaciji prilaze iz specifičnog ugla. Pod komuniciranjem
se podrazumeva sveukupnost odnosa između pripadnika društva, a ta veza
ispoljava se u tri ravni: kao psihosocijalne, materijalne,
i masovne komunikacije.
Komuniciranje u radnim grupama
Pod komuniciranjem u radnim grupama se podrazumeva izučavanje
reklama, odnosa
s javnošću, poslovnog komuniciranja, kao i analize strukture i načina
funkcionisanja, odnosno organizacije komunikacionih mreža i sistema.
Poslovno komuniciranje je blisko shvatanju kulture po prof. Cvetanoviću
se sastoji iz: poslovnog morala, poslovnog ponašanja, i izgleda, poslovnog
komuniciranja i odnosa s javnošću. Pod poslovnim komuniciranjem smatra
samo usmeini ili pismeni kontakt između poslovnih partnera, ali poslovno
komuniciranje može biti mač sa dve oštrice, ukoliko je ostvareno na pravi,
odnosno znalački način, ono će biti korisno i delotvorno, a sa druge strane,
pogrešno izvedeno komuniciranje se može izroditi u njegovu suprotnost,
naročito između učesnika koji pripadaju različitim kulturnim krugovima.
Profesor Dragoslav Jokić i profesorka Anđela Mikić smatraju
da je poslovno komuniciranje posebna vrsta masovnog ili interpersonalnog
komuniciranja koji se sprovodi u cilju obavljanja poslvonih aktivnosti
pri čemu se ono može ostvarivati u užem i širem smislu, što znači da ovi
autori poslovnu komunikaciju dele na masovnu i interpersonalnu.
Efekti poslovnog komuniciranja se ogledaju u efektima samog posla a mogu
se izraziti preko ostvarene dobiti, postignutog poslovnog ugleda, osvojenih
novih tržišta idr.
Modeli govornog komuniciranja
Prema Berlovom modelu u uspešnoj komunikaciji sposobnost izvora i primaoca
moraju se u znatnoj meri podudarati jer će u suprotnom komunikacija, a
samim tim i njen cilj biti promašeni, odnosno nedostignuti.
Bret Bredli kod govornog tipa komunikacije prepoznaje šest karakteristika,
dinamičnost, trajnost, složenost, nepovratnost, nesledstvenost i neponovljivost.
- Dinamičnost komunikacije se sastoji iz većeg broja akcija koje izazivaju
različite efekte, a koji zauzvrat daju različite rezultate.
- Komunikacija je trajna. Razumevanje sveta počinje rođenjem i traje do
smrti. Za to vreme se komunicira sa drugima i zato ovaj proces nema ni
početka ni kraja, jer traje i posle direktne komunikacije.
- Komunikacija je složena jer se ne sastoji samo iz stimulans-odgovor.
Iako je početni napor u procesu komunikacije lak, postizanje komunikacije
je teško. Dokaz za to je problem prenošenja ideja.
- Nepovratnost se iskazju prosto time što se komunikacija ne može vratiti
nazad kad se jednom pošalje poruka i kad se primi, efekat koji je ostvarila
postaje faktor za dalje poruke.
- Komunikacija je nesledstvena jer njeni elementi nisu nužno ni u kakvom
sledu ili poretku. Mogu se pojaviti u bilo kom sledu ili nasumično. Pozicije
na šemi se stalno menjaju.
- Neponovljivost komunikacije ogleda se u tome što su učesnici promenljivi
i proces se ne može ponavljati, jer menjaju značenje svim kasnijim aktima
komunikacije.
Interpersonalno komuniciranje
Komuniciranje u poslovnoj sredini se, logično ostvaruje preko interpersonalnog
komuniciranja koje je najrasporstranjeniji i elementarni oblik društvenog
komuniciranja. Njegovo osnovno svojstvo je recipročnost razmene poruka
izmedju dve ili više osoba, neposrednim ili posrednim putem. Elementarnost
i rasprostranjenost interpersonalnog komuniciranja proističu iz samog
karaktera čoveka, shvaćenog kao socijanog bića. Jer se nekomunicira zbog
samog komuniciranja već da bi se postigao odredjeni cilj.
Postavlja se i pitanje šta to pokreće ljude na komunikaciju, a Šušnjić
navodi da su to sledeće tri pretpostavke: ontološka, gnoseološka
i aksiološka.
- Ontološka polazi od toga da je čovek nesavršen, i da mu je potreban
drugi da bi ga upotpunio.
- Gnoseološka pretpostavka ističe čovekovo traganje za istinom o sebi
koja je uvek nepotpuna.
- Aksiološka pretpostavka polazi od toga da je u srži interpersonalnog
komuniciranja želja da se kroz razgovor stvori nova vrednost. Jer se samo
putem razgovora može doći do istine (jedne od vrednosti)
Dinamički faktori interpersonalnog komuniciranja
Što se tiče dinamičkih faktora interpersonalnog komuniciranja u prvom
redu treba istaći povratnu vezu (feedback). Od ostalih dinamičkih faktora
treba istaći (1) subjekte komuniciranja, (2) interakcijske uslove ostvarivanja
recipročnosti uloga, (3) ciljeve razmene prokuka i, (4) komunikativnu
kompetentnost učesnika komunikacije.
Ne trebamo ispustiti iz vida i ciljeve razmene poruka jer je interpersonalno
kumuniciranje veoma svrhovito, oličeno kroz racionalno postavljen cilj,
ali isto tako ne bi trebalo ispustiti iz vida ni motivaciono dinamički
aspekat interpersonalnog komuniciranja koji je odredjen mentalno-psihičkom
strukturom ličnosti. Zbog toga se može govoriti o neuočljivom procesu
interpersonalne komunikacije poznate kao persuazivni proces. Njegova suština
je u nastojanju da se razmenom poruka deluje na mišljenje, osećanje i
čula sagovornika, ali i sebe samog.
Persuazivnim procesom se nastiji, posebno, delovati na stavove u smislu
njihovog: (1) potvrdjivanja, (2) korekcije ili (3) menjanja.
Komunikativna kompetentnost je određena nizom čovekovih sposobnosti kao
što su na primer: prepoznavanje fidbeka i artikulisanje pozitivnog odgovora,
sposobnost epatije sa drugima sposobnost da se drugi slušaju, samoreprezentativnost,
pažljivo posmatranje sebe i drugih, kao i korišćenje verbalnih i neverbalnih
znakova.
Statički faktori interpersonalnog komuniciranja
Ovde se radi u prvom redu, o uticajima na interpersonalna komuniciranja
koja potiču od različitih oblika društvene svesti (običaja, morala, religije,
itd.), od pripadništva makrosocijalnim grupama (naciji, rasi, sloju, itd.)
i od različitog socijalnog statusa (pola, starosti obrazovanja)
Interpersonalno komuniciranje se odvija u primanim grupama. Porodica je
nesumnjivo, milje u okviru kojeg se prenosi i usvaja jezik. Primarni kontakti
ostvareni u porodici održavaju se na kasnije interpersonalne kontakte
u drugim primarnim grupama. Moguće je govoriti o šest tipova primarnog
grupisanja ljudi i to: (1) porodica kao primarna grupa, (2) prigonde grupe
(3) ktarktičke grupe (4) grupe za igru (5) grupe za olučivanje (6) akcijske
grupe.
Interpesonalno komuniciranje se odvja i izvan primarnih grupa, na primer
sa neznancima, pri tome priroda uspostavljenih odnosa ili odnosa koji
se uspostavljaju određuje formu interpersonalnog komuniciranja i ono može
biti: (1) spontatno, (2) uvežbano, (3) plansko.
Spontanost potiče iz čovekove stalne izloženosti komunikacionim podsticajima
i temelji se na racionalnosti.
Uvežbano komuniciranje predstavlja razmenu poruka koje su rezultat procesa
dugotranje socijalizacije i stečenih komunikacionih refleksa.
Plansko interpersonalno komuniciranje se manifestuje preko delovanja čoveka
kao racionalnog bića koje u interakcijski odnos stupa sa unapred odrednjeim
ciljem.
Oblici interpersonalnog komuniciranja
Interpersonalno komuiciranje se može razviti prema situaciji u kojoj
se ona odvija. Zorica Tomić (2003, 64) prepoznaje pet oblika interpersonalne
komunikacije, a to su:
- Formalna ili neformalna, razlika između proračunatog na jednoj
strani i spontanog korišćenja komunikacijskih veština na drugoj strani.
- Javana ili privatna, razlika u pogledu korišćenja konteksta
komunikacije, na primer pri komunikaciji na javnom mestu izbegava se korišćenje
neverbalnih znakova i pokazivanje emocija.
- Distancirana ili intimna, razlika u kvalitetu odnosa i veza
između učesnika komunikacije; distancirana komunikacija znači, po pravilu,
veći stepen formalizma u govoru ili nastupu, dok intimna komunikacija
svedoči o čvršćim odnosima među ljudima.
- Ritualna ili otvorena, razlika u mogućnosti predviđanja upotrebe
odredjenog komunikacijskog koda.
- Funkcionanla ili ekspresivna, razlika u kvalitetu i svrhovitoj
upotrbi jezika.
Prepreke u interpersonalnoj komunikaciji
U interpersonalnoj komunikaciji pojavljuju se različite prepreke ili
barijere koje smanjuju njenu efikativnost i efikasnost. Sve barijere se
dele na tri grupa problema, i to na:
- Mehaničke barijere koje blokiraju komunikaciju u fizičkom smislu
(buka ili oštećenje tehničkog pomagala).
- Sematičke barijere se odnose na problem neprecizne upotrebe
reči, a do nje dolazi zbog nerazumevanja značaja neke reči, ili nesposobnosti
da se na odgovarajući način saopšti određena poruka.
- Psihološke barijere, kao najčešće prisutne u praksi, oblikuju
kako sadržaj onoga što se saopštava.
U interpersonalnoj komunikaciji u poslovnoj sredini dolazi do sledećih
barijera:
- Filtriranje (ono može biti namerna manipulacija informacijama
kako bi one izgledale privlačinije za primaoca)
- Emocije (odnosno raspoloženja primaoca, utiču na to kako će
se primljena poruka protumačiti.
Pretrpanost inforamcijama (je sve iražajnije, menadžera posle višednevnog
odsustva može da očekuje i preko 1000 novih prouka)
- Defanzivnost (nastaje iz osećanja ugroženosti, smanjuje mogućnost
da se postigne međusobno sporazumevanje)
- Jezik i nacionalna kultura (neke zemlje pridaju veliki značaj
individualnosti, dok druge neguju tradiciju kolektivizma, pa ni interpersonalna
komunikacija nije svuda ista.
Prevazilaženje barijera
Kao najažnije mere, koje menadžeri
preduzimaju u prevazilaženju barijera itiču se: Korišćenje fidbeka, pojednostavljanje
jezika, aktivno slušanje, kontrolisanje emocija, i posmatranje neverbalnih
znakova. Tipačan način korišćenja fedbeka je postavljanje pitanja ,“da
li ste razumeli šta sam vam rekao”. Odgovor koji se ne bi stastojao od
samo jedne reči obično “da”, bio bi dobar fedbek.
Mnogi ljudi su loši slušaoci jer prosečni čovek može da izgovori od 125
do 200 reči u minuti a može da shvati i do 400 reči u minuti a ta razlika
ostavlja dosta vremena za lutanje uma. Jedan od načina da se poboljša
aktivno slušanje je stavljanje sebe u poziciju pošiljaoca, a tu su naravno
i aktivno gledanje u oči govornika, postavljanje pitanja, bez prečestih
prekidanaja govornika, potvrdinm klimanjem glave i adekvatnim izrazom
lica, parafraziranje i dr.
ZAKLjUČAK
Savremeno poslovno komuniciranje
Komuniciranje je proces koji teče između dva prostora na kojima se nalaze
izvor ili pošiljalac i korisnik informacija ili primalac, dok su sredstva
komuniciranja – sredstva informisanja (štampa, radio, televizija, internet),
umetnost (književnost, slikarstvo, muzika), naučna literatura, cifre,
simboli i drugo.
Poslovno komuniciranje znači istovremeno davanje i primanje poslonih informacija
radi postizanja određenih poslovnih ciljeva i konkretnih rezultata.
Preduzeća u kojima postoji slobodna i nesmetana komunikacija doživljavaju
se od strane zaposlneih kao dom, pa je u vezi s tim i njihovo zalaganje
maksimalno. Poslovno komuniciranje postaje pokretač, generator i koordinator
svih poslovnih aktivnosti i predstavlja skup svih privrednih i poslovnih
aktivnosti subjekata i firme u celini. U savremenom poslovnom svetu usmeno/pismeno
opštenje, kao i ostali savremeni moderni oblici opštenja, deluju, bolje,
dugotrajnije i imaju pozitivnu povratnu vezu (fedbek) ako su realizovani
na znalački način. Dobra komunikacija uz adekvatno motivisanje zaposlenih,
obezbeđuje donošenje dobrih odluka i njihovu uspešnu realizaciju.
Menadžeri su zaduženi za orgaizaciju posla i za usmeravanje zaposlenih
u preduzeću, s tim u vezi, njihova uloga u procesu komuniciranja postaje
veoma značajna. Upravo je njihov zadatak da uoče značaj dobre komunikacije
unutar organizacione šeme preduzeća i da na to ukazuju svim zaposlenima.
Kultura poslovnog komuniciranja postaje naša stvarnost. Treba imati u
vidu da svako pravilo u privatnom ponašanju ima svoj direktni ekvivalet
pri poslovnom ophođenju. Svaki promišljeni napor, svaki ozbiljan čovekov
korak u životu ima svoje početne ciljeve, svoju svrhu. Ti ciljevi nisu
statičke prirode, već se oni kroz stalni rad i tokom vremena, nekad manje
a nekad više menjaju, prilagođavaju novostvorenim uslovima, situacijama
i stečenim znanjima i iskustvima. Znanje i iskustvo su potrebni elementi,
ali da bi bili operativno upotrebljivi, neophodna je permanentna komunikacija
i ostvarenost prema novim predlozima i idejama.
Komunikacija u poslovnoj sredini kod nas
Nivo komunikacionih veština kod nas je još uvek zabrinjavajuće nizak.
Medutim, nije u pitanju samo poslovna komunikacija, vec komunikacija uopšte.
Poslovna politika mnogih naših kompanija ne predviđa postojanje komunikacione
strategije, jer ne prepoznaje njenu funkciju. Oni koji odlučuju još uvek
ne vide u kojoj meri dobar PR program može unaprediti poslovanje, obezbediti
bolje tržišno mesto, veću prodaju, stabilnije partnere, sposobnije distributere
i najbolje službenike. Nije bez razloga Bil Gejts izjavio: "Kada
bi mi ostao samo jedan dolar potrošio bih ga na PR!" Kulturi govora
u izlaganju nije se u našim obrazovanim institucijama posvećivala dovljna
pažnja do pre nekoliko godina, kada se ovom pitanju okreću istraživači,
pisci udžbenika, mediji, predavači. Polazilo se od stava da kvalitet razgovora
spada isključivo u domen individualnih sposobnosti svakog pojedinca ali
neopravdano.
Savremena praksa dokazuje suprotno. Objavljuju se brojne publikacije i
praktični priručnici, rade se testovi, postoje kursevi, ili se ova oblast
izučava na fakultetima, upućujući mlade ljude u tajne i finese tehnike
vođenja poslovnog razgovora bilo pismenog ili usmenog, kao i ponašanja.
U malom broju preduzeća, najčešće u mladim savremenim preduzećima, menja
se poslovna klima, a s tim u vezi dolazi i do promena poslovne kulture.
Cilj zaposlenih je da svoje zadatke realizuju što bolje, imajući u vidu
da od njihove uspešnosti, u šta spadaju poslvona kultura i komunikativnost,
zavisi kvaltiet obavljenog posla.
LITERATURA
1. Dr. Milovan Vuković, Uvod i kultura komunikacije, Tehnički fakultet
u Boru univerzitet u Nišu, Decembar 2006.
2. Dragana Radojčić, Konkuri od “čitulje” do “reklame, Etnografski institut
SANU Beograd
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|