Definicija komunikacije
Komuniciranje se često definiše kao razmena informacija,
simbolički, organizovanih kao poruke, izmedju dva (od kojih jedan može
biti zamišljen fiktivan), ili više, i neograničenog broja subjekata,
neposredno ili posredstvom medija, u odredjenom socijalno-političkom
ambijentu i sa odredjenim efiktima.
Harold Lasvel komunikaciju vidi ako proces permanentne razmene informacija,
odnosno: smisao komunikacije je sadržan u razmeni poruka, čije su finkcije
upozorenje, savet, informacija, ubedjivanje, izražavanje mišljenja i
uživanje.
Komunikacija se može definisati i preko sredstava koja koristi, prema
tome razlikuju se:
- Forma, a to je načina na koji se nešto saopštava
- Medijum, odnosno sredstvo komunikacije koja kombinuje različite forme.
- Mediji tu se misli na tehnološka sredstva masovne komunikacije kao
što su štampa, radio, televizija, internet.
Društvene nauke komunikaciji prilatze iz specifičnog ugla. Pod komuniciranjem
se podrazumeva sveukupnost odnosa izmedju pripadnika društva, a ta veza
ispoljava se u tri ravni: kao psihosocijalne, materijalne, i masovne
komunikacije.
Organizacijsko komuniciranje
Pod organizacijsko komuniciranjem se podrazumeva
izučavanje reklama, odnosa
s javnošću, poslovnog komuniciranja, kao i analize strukture i načina
funkcionisanja, odnosno organizacije komunikacionih mreža i sistema.
Organizacijsko komuniciranje je blisko shvatanju kulture po prof. Cvetanoviću
se sastoji iz: poslovnog morala, poslovnog ponašanja, i izgleda, poslovnog
komuniciranja i odnosa s javnošću. Pod poslovnim komuniciranjem smatra
samo usmeini ili pismeni kontakt izmedju poslovnih partnera, ali poslovno
komuniciranje može biti mač sa dve oštrice, ukoliko je ostvareno na
pavi, odnosno znalački način, ono će biti korisno i delotvorno, a sa
druge strane, pogrešno izvedeno komuniciranje se može izroditi u njegovu
suprotnost, naročito izmedju učesnika koji koji pripadaju različitim
kulturnim krugovima.
Profesor Dragoslav Jokić i profesorka Andjela Mikić smatraju da je poslovno
komuniciranje posebna vrsta masovnog ili interpersonalnog komuniciranja
koji se sprovodi u cilju obavljana poslvoniha aktivnosti pri čemu se
ono može ostvrivati u užemi iširem smislu, što znači da ovi autori poslovnu
komunikaciju dele na masovnu i interpersonalnu.
Efektu pslovnog komuniciranja se ogledaju u efektima samog posla a mogu
se izraziti preko ostvarene dobiti, postignutorg poslovnog ugleda, osvojenih
novih tržišta idr.
Modeli govornog komuniciranja
Prema Berlovom modelu u uspešnoj komunikaciji sposobnost izvora i
primaoca moraju se u znatnoj meri podudarati jer će u suprotnom komunikacija,
a samim tim i njen cilj biti promašeni, odnosno nedostignuti.
Bret Bredli kod govornog tipa komunikacije prepoznaje šest karakteristika,
dinamičnost, trajnost, složenost, nepovratnost, nesledstvenost i neponovljivost.
- Dinamičnost komunikacije se sastoji iz većeg broja akcija koje izazivaju
različite efekte, a koji zauzvrat daju različite rezultate.
- Komunikacija je trajna. Razemevanje sveta počinje rodjenjem i traje
do smrti. Za to vreme se komunicira sa drugima i zato ovaj proces nema
ni početka ni kraja, jer traje i posle direktne komunikacije.
- Komunikacija je složena jer se ne sastoji samo iz stimulans-odgovor.
Iako je početni napor u procesu komunikacije lak, postizanje komunikacije
je teško. Dokaz za to je problem prenošenja ideja.
- Nepovratnost se iskazju prosto time što se komunikacija ne može vratiti
nazad kad se jednom pošalje poruka i kad se primi, efekat koji je ostvarila
postaje faktor za dalje poruke.
- Komunikacija je nesledstvena jer njeni elementi nisu nužno ni u kakvom
sledu ili poretku. Mogu se pojaviti u bilo kom sledu ili nasumično.
Pozicije na shemi se stalno menjaju.
- Neponovljivost komunikacije ogleda se u tome što su učesnici promenljivi
i proces se ne može ponavljati, jer menjaju značenje svim kasnijim aktima
komunikacije.
INTERPERSOBALNO KOMUNICIRANJE
Komuniciranje u poslovnoj sredini se, logično ostvaruje preko interpersonalnog
komuniciranja koje je najrasporstranjeniji i elementarni oblik društvenog
komuniciranja. Njegovo osnovno svojstvo je recipročnost razmene poruka
izmedju dve ili više osoba, neposrednim ili posrednim putem. Elementarnost
i rasprostranjenost interpersonalnog komuniciranja proističu iz samog
karaktera čoveka, shvaćenog kao socijanog bića. Jer se ne komunicira
zbog samog komuniciranja već da bi se postigao odredjeni cilj.
Postavlja se i pitanje šta to pokreće ljude na komunikaciju, a Šušnjić
navodi da st to sledeće tri pretpostavke: ontološka, gloseološka i aksiološka.
- Ontološka polazi od toga da je čovek nesavršen, i da mu je potreban
drugi da bi ga upotpunio.
- Gnoseološka pretpostavka ističe čovekovo traganje za istinom o sebi
koja je uvek nepotpuna
- Aksiološka pretpostavka polazi od toga da je u srži interpersonalnog
komuniciranja želja da se kroz razgovor stvori nova vrednost. Jer se
samo putem razgovora može doći do istine (jedne od vrednosti)
Dinamički faktori interpersonalnog komuniciranja
Što se tiče dinamičkih faktora interpersonalnog komuniciranja u prvom
redu treba istaći povratnu vezu (feedback). Od ostalih dinamičkih faktora
treba istaći (1) subjekte komuniciranja, (2) interakcijske
uslove ostvarivanja recipročnosti uloga, (3) ciljeve razmene
prokuka i, (4) komunikativnu kompetentnost učesnika komunikacije.
Ne trebamo ispustiti iz vida i ciljeve razmene poruka jer je interpersonalno
kumuniciranja veoma svrhovito, oličeno kroz racionalno postavljen cilj,
ali isto tako ne bi trebalo ispustiti iz vida ni motivacono dinamički
aspekat interpersonalnog komuniciranja koji je odredjen mentalno-psihičkom
strukturom ličnosti. Zbog toga se može govoriti o neuočljivom procesu
interpersonalne komunikacije pznatim kao persuazivni proces. Njegova
suština je u nastojanju da se razmenom poruka deluje na mišljenje, osećanje
i čula sagovornika, ali i sebe samog. Persuazivnim procesom se nastiji,
posebno, delovati na stavove u smislu njihovog: (1) potvrdjivanja,
(2) korekcije ili (3) menjanja.
Komunikativan kompetentnost je odredjena nizom čovekovih sposobnosti
kao što su na primer: prepoznavanje fidbeka i artikulisanje pozitivnog
odgovora, sposobnost epatije sa drugima sposobnost da se drugi slušaju,
samoreprezentativnost, pažljivo posmatranje sebe i drugih, kao i korišćenje
verbalnih i neverbalnih znakova.
Statički faktori interpersonalnog komuniciranja
Ovde se radi u prvom redu, o uticajima na interpersonalno komuniciranja
koji potiču od različitih oblika društvene svesti (običaja, morala,
religije, itd.), od pripadništva makrosocijalnim grupama (naciji, rasi,
sloju, itd.) i od različitog socijalnog statusa (pola, starosti obrazovanja)
Interpersonalno komuniciranje se odbije u primanim grupama, porodica
je nesumnjivo, milje u okviru kojeg se prenosi i usvaja jezik. Primarni
kontakti ostvareni u porodici, održavaju se na kasnije interpersonalne
kontakte u drugim primarnim grupama. Moguće je govoriti o šest tipova
primarnog grupisanja ljudi i to: (1) porodica kao primarna grupa,
(2) prigonde grupe (3) ktarktičke grupe (4) grupe
za igru (5) grupe za olučivanje (6) akcijske grupe.
Interpesonalno komuniciranje se odvja i izvan primarnih grupa, na primer
sa neznancima, pri tome priroda uspostavljenih odnosa ili odnosa koji
se uspostavljaju odredjuje formu interpersonalnog komuniciranja i ono
može biti: (1) spontatno (2) uvežbano (3) plansko.
Spontanost potiče iz čovekove stalne izloženosti komunikacionim podsticajima
i temelji se na racionalnosti. Uvežbano komuniciranje predstavlja razmenu
poruka koje su rezultat procesa dugotranje socijalizacije i stečenih
komunikacionih refleksa. Plansko interpersonalno komuniciranje se manifestuje
preko delovanja čoveka kao racionalnog bića koje u interakcijski odnos
stupa sa unapred odrednjeim ciljem.
Oblici interpersonalnog komuniciranja
Interpersonalno komuiciranje se može razviti prema situaciji u kojoj
se ona odvija. Zorica Tomić (2003, 64) prepoznaje pet oblika
interpersonalne komunikacije, a to su:
- Formalna ili neformalna, razlika izmedju proračunatog
na jednoj strani i spontanog korišćenja komunikacijskih veština na drugoj
strani.
- Javana ili privatna, razlika u pogledu korišćenja
konteksta komunikacije, na primer pri komunikaciji na javnom mestu izbegava
se korišćenje neverbalnih znakova i pokazivanje emocija
- Distancirana ili intimna, razlika u kvalitetu odnosa
i veza izmedju učesnika komunikacije; distancirana komunikacija znači,
po pravilu, veći stepen formalizma u govoru ili nastupu, dok intimna
komunikacija svedoči o čvršćim odnosima medju ljudima.
- Ritualna ili otvorena, razlika u mogućnosti predvidjanja
upotrebe odredjenog komunikacijskog koda.
- Funkcionanla ili ekspresivan, razlika u kvalitetu
i svrhovitoj upotrbi jezika.
Prepreke u interpersonalnoj komunikaciji
U interpersonalnoj komunikaciji pojavljuju se različite prepreke ili
barijere koje smanjuju njenu efikativnost i efikasnost. Sve barijere
se dele na tri grupa problema, na:
- Mehaničke barijere blokiraju komunikaciju u fizičkom
smislu (buka ili oštećenje tehničkog pomagala)
- Sematičke barijere se odnose na problem neprecizne
upotrebe reči, a do nje dolazi zbog nerazumevanja značaja neke reči,
ili nesposobnosti da se na odgovarajući način saopšti odredjena poruka.
- Psihološke barijere, kao načešće prisutne u praksi
oblikuju kako sadržaj onoga što se saopštava.
U interpersonalnoj komunikaciji u poslovnoj sredini dolazi do sledećih
barijera:
- Filtriranje (ono može biti namerna manipulacija informacijama
kako bi one izgledale privlačinije za primaoca)
- Emocije (odnosno raspoloženja primaoca, utiču na
to kako će se primljena poruka protumačiti.
- Pretrpanost inforamcijama (je sve iražajnije, menadžera
posle višednevnog odsustva može da očekuje i preko 1000 novih prouka)
- Defanzivnost (nastaje iz osećanja ugroženosti smanjuje
mogućnost da se postigne medjusobno sporazumevanje)
- Jezik i nacionalna kultura (neke zemlje pridaju veliki
značaj individualnosti, dok druge neguju tradiciju kolektivizma, pa
ni interpersonalna komunikacija nije svuda ista.
Prevazilaženje barijera
Kao najažnije mere, koje menadžeri preduzimaju u prevazilaženju barijera
itiču se: Korišćenje fidbeka, pojednostavljanje jezika, aktivno slušanje,
kontrolisanje emocija, i posmatranje neverbalnih znakova.
Tipačan način korišćenja fedbeka je postavljanje pitanja “da li ste
razumeli šta sam vam rekao” odgovor koji se ne bi stastojao od samo
jedne reči obično da bio bi dobar fedbek.
Mnogi ljudi su loši slušaoci jer prosečni čovek može da izgovori od
125 do 200 reči u minuti a može da shvati i od 400 reči u minutu a ta
razlika ostavlja dosta vremena za lutanje uma. Jedan od načina da se
poboljša aktivno slušanje je stavljanje sebe u poziciju pošiljaoca,
a tu su naravno i aktivno gledanje u oči govornika, postavljanje pitanja,
bez prečestih prekidanaja govornika, potvrdinm klimanjem glave i adekvatnim
izrazom lica, parafraziranjme i dr.
Slika 1. Ponašanje pri aktivnom slušanju (izvor: Hunsaker 2001)
Metode interpersonalne poslovne komunikacije
Interpersonalna poslovna komunikacija se ostvaruje primenom različitih
metoda komunikacije medju kojima je i “licem u lice” komunikacija telefonom,
formalnim prezentacijama, memorandumima, poštom, elektronskom poštom,
audio i video trakama, telekonferencijama i videokonferencijama idr.
Postavalja se pitanje koju metodu odabati.
Klapmpit predlaže 12 kriterijuma od značaja za izbor metoda. Odluka
o izboru nekog metoda zavisi od potrebe pošiljaoca, karakteristika poruke,
karakteristika kanala i potrebe primaoca. Tako na primer, ako je potrebno
da se komunicira sa nekim radnikom o promenama koje su uvedene u njegovom
poslu, razgovorom “licem u lice” ostvario bi se veći učinak nego što
bi se postiglo slanjem memoranduma
Interpersonalna komunikacija i pregovori
Pregovori su najzahtevniji oblik poslovnog komuniciranja. Kod pregovaranja
dolaze do izražaja sva znanja i veštine komunikacija. Pregovaranje se
sastoji od elemenata pregovaranja kao što su Moć ubedjivanja, traženje
alternativnih mogućnosti.
Pri tome se uglavnom navode četiri pregovaračke tehnike:
- Pregovori na silu brzi su i efikasni ali i nekvalitetni
- Kompromisni pregovori su bez pravila, često neprijatni i dugotrajni
- Takmičarski pregovori protiču po pravilima koja prihvataju svi učesnici
- Win-win pregovora svi učesnici pokušavaju da ostvare veću korist za
obe strane.
Prevazilaženje barijera u poslovnoj komunikaciji
Psiholog Miroslava Djurišić prepoznaje pet psiholoških profila od
značaja za kmunikaciju a to su:
- Paranoična osoba (njene odlike su sumnjičavost i nepoverenje)
- Depresivna osoba ( osobine su bezvoljnost, potištenost, usporenost
u govoru i kretanju a ponekad i zapuštenost)
- Egocentrična osoba (osobine arogantnost, razmetljivost, teatralnost
i potreba za uvažavanjem)
- Ankciozna osoba (ove osobe ne podnose neizvesnost i bilo
kakav rizik pa ih karakteriše nesigurnost, neodlučnost i nesamostalnost)
- Agesivna osoba (često prisutan psihološki porfil; manifestue
se preko pasivnih oblika agresivnih ponašanja – konfuznost, zaboravnost,
zakašnjavanje i dr.)
Komuniciranje u radnoj sredini
Komuniciranje u poslovnoj sredini je složen dinamički sistem, može
da ostvaruje svoje osnovne ciljeve (proizvodnja dobara ili pružanje
usluge) zahvaljujući procesima komuniciranja unutar same organizacije
i izmedju grupe i okruženja. Proces komuniciranja omogućava upravljanje
svim aktivnostima organizacije u željenom pravcu, odnosno odredjuje
ponašanje i primalaca i komunikatroa da deluju ka ostvarivanju zajedničkih
ciljeva.
Prema sadržaju moguće je razlikovati tri kategorije komuniciranja:
(1) komunikacije u vezi sa obavljanjem tekućih poslova i zadataka,
(2) komunikcaije o opštim pitanjima rada i organizacije rada grupe,
(3) komunikacije koje su izraz socijalno-emocionalnih potreba članova
grupe.
Komuniciranje u grupi odvija se u okviru komunikacione strukture.
Jedan od važnijih aspekata ove strukture su komunikacione mreže, u kojima
se dolazi do saznanja o tome sa kime članovi grupe opšte neposredno
pri ostvarivanju zadataka i uopšte tokom boravka u grupi.
Tipovi komunikacije u grupi
Prema Livitu moguće je razlikovati četiri tipa ovih mraža u maloj
grupi od 5 članova.
(1) kružna komunikaciona mreža ili krug gde svaki član
grupe neposredno komunicira samo sa po dva susedna člana
(2) lančana komunikaciona mreža ili lanac gde jedan
od članova zauzima centralni položaj pa samo on može neposredno da komunicira
sa dva susedna člana.
(3) Mreža u obliku slova Y gde jedan od članova grupe
može da komunicira sa tri susedna člana, a ostali samo sa po jednim
članom grupe ili sa dva člana grupe
(4) Komunikaciona mreža u vidu točka gde samo jedan
član koji je u centru komunicira neposredno sa svim članovima grupe
dok svi ostali članovi nemaju uopšte mogućnost neposredne komunikacije.
Slika 2. Komunikacione mreže u grupi od pet
članova
Odnosi privlačenja, moći i zavisnosti u grupi
Postavlja se pitanje koji su kohezioni faktori koji drže grpu na okupu
i održavaju dobru interpersonalnu komunikacuju? Postoje različiti odgovori
na to pitanje ali najveću pažnju pobudjuju sledeći faktori: (1) sličnost
u stavovima (utiče na medjusobno privlačenje članova grupe) (2)
ocena ličnosti člana (neke ljude privlače ličnosti drugih ljudi
koje oni doživljavaju kao dopunu svoje) (3) faktor blizine
(ljudi se drže u grupi sve dotle dok u njenom okviru ostvaruju najveću
dobit.
Postoje na osnovu odnosa izmedju vodje grupe i ostalih članova grupe
tri relacije
- autokratski (narednjea idu od vodje prema članovima)
- demokratski (postoji uzajamna komunikacija izmedju
vodje i članova, kao i izmdju članova medjusobno)
- lese-fer (vodja više nije vodja u pravom smislu reči
već je u poziciji kao i svaki član grupe.)
Komunikacija u grupi se najčešće istražuje preko odredjenja stepena
učestvovanja člana grupe. Interakcija u grupi se ispituje preko sociograma.
Sociogrami po pravilu pokazuju da se diskusija u grupi koncetriše na
jednu ili dve osobe, dok ostali članovi grupe ostaju po strani.
Komunikacija u organizaciji
Komunikacija se može ostvariti na neposredan način. Ali je u organizacijama
komunkaciona mreža uvek posredna i ima hijerarhijski karakter. Desentralizovani
tipovi komunikacione mreže su u organizacijama prisutni samo u njenim
pojedinim delovima. U cilju veće uspešnosti komunikacije, broj kmounikacionih
prenosnih mesta svodi se na najmanju moguću meru.
Vertikalan i horizontalna komunikacija u organizaciji
Opšti pravci komunikacije u organizaciji su (1) vertikalni
i (2) horizontalni pravac. Vertikalna komunikacija teče od
rukovodećih ljudi prema perifernim delovima organizacije, gde se izvršavaju
poslovi. Horizontalna komunikacija je komunikacija medju osobama jednakih
po statusu u jednoj radnoj jedinici. Isto važi i za komuniciranje osoba
jednakih statusa a zaposlenih u različitim organizacijama. Ovo je najrasprostranjeniji
vid komuniciranja kod većine članova organizacije koji se realizuje
kako tokom rada tako i u periodu odmora. Sadržaj horizontalnog komuniciranja
može biti raznolik, ponekad taj sadržaj predstavlja i pretinju za rukovodeće
strukture. Nikola Rot nudi opis najvažnijih sadržaja horizontalnog komuniciranja.
- Sadržaj može da bude pružanje i saradjivanje u izvršavanju tekućih
zadataka
- Druga vrsta horizontalnih komunikacija je komunikacija medju rokovodiocima
i članovima raznih jedinica a istog statusnog nivoa, potrebno radi koordinacije
aktivnosti organizacije.
- Veoma važna vrsta horizontalnih komunikacija jesu komunikacije kojima
se ostvaruju lični, socijalni i emocionalni odnosi medju članovima organizacije.
- Može se pojaviti kao sadržaj horizontalnih komunikacija i dogovaranje
dela članova organizacije radi ostvarivanja odredjenih ciljeva koji
mogu biti opšti i posebni.
Komunikacione mreže u organizaciji
Menadžeri se odlučuju za odredjeni tip komunikacione mreže u zavisnosti
od cilja koji se želi ostvariti. Efektivnost komunikacije se može procenjivati
uzimanjem u obzir četiri kriterijuma: (1) brzine, (2) tačnosti
(3) verovatnoće pojavljivljivanja lidera i (4) važnosti
zadovoljstva članova. Pa ukoliko bi se insistiralo na zadovoljenju
članova onda bi najbolja mreža bila ona koja uključuje sve kanale komunikacije.
Ukoliko je važno da tim ima jakog lidera koristiće se mreža u obliku
„točka“, a ako je tačnost najvažnija onda se koristi mreža u obliku
„lanaca”.
Verbalna komunikacija
Poslovni razgovor ima formalnu strukturu koja se sastoji iz pet faza:
1. Započinjanje razgovora
2. Informisanje
3. Argumentisanje
4. Neutralisanje prigovora
5. Donošenje odluka
Ove faze ne odvijaju se po strogom hronološkom redu, a ponekad pojedine
faze, poput argumentisanja, izostaju ukoliko se ne raspolaže pogodnom
argumentacijom. Pri tome ne postoje oštre granice izmedju II, III i
IV faze. Najvažnija je poslednja faza u kojoj se dosnosi odluka, tako
da su u stvari odluci podredjene sve predhodne faze.
Cilj prve faze je stvaranje korektnog odnosa prema sagovorniku. A to
podrazumeva (1) uspostavljanje kontakta sa sagovrnicima
(2) stvaranje prijatne atmosfere za razgovor (3) privlačenje
pažnje (4) pobudjivanje interesa za razgovor, kao i (5)
preduzimanje inicijative u razgovoru kada je to potrebno.
Informisanje predstavlja proces izmedju nas i našeg partnera u kome
se trudimo da ostvarimo povoljnu informacionu bazu za nas za sledeću
fazu razgovora – argumentisanje.
Argumentisanjem se menja potpuno ili delimično stav i mišljenje partnera,
odnosno priprema teren za izvlačenje jasnih i konciznih zaključaka.
Neutralisanje ima za cilj postizanje uverljivosti i postojanosti izilaganja,
otlanjanje sumnji i sagledavanje motiva otproa i stava partnera.
Donošenje odluke je najvažnija faza jer njom otpočinje ostvarivanje
ciljeva koji su postavljeni.
Tipovi prezantativnih kodova
Tokom evolucije kod ljudi su stvoreni izvesni pokreti tela, “govor
tela” Argalj, Bergun i Geraro su opisali različite kodove koji se a
to su:
Statički znaci (Udaljenost tela, Medjusobni položaj,
Stav tela, Telesni kontakt)
Dinamički znaci (Izraz lica, Kretanje, Kontakti očima)
Telesni dodir ili haptički način
Dodir je jedna od sasvim primitivnih načina za prenošenje važnih porka
o odnosu.
Haptički kod naglašava značaj dodira kao komunikacionog sredstva. Kod
ljudi moguće je razlikovati sedam primarnih dodira:
(1) dodir pozitivnog efekta njime se želi izraziti podrška, razumevanje,
uključivanje, ljubavni ili seksualni interes
(2) igralčki dodiri nastaju iz potrebe da se olakša situacija kroz neku
igru
(3) kontrolisani dodiri se koriste da se usmeri ponašanje i da se zadobije
nečija pažnja
(4) ritualni dodiri su rutinski poput stiska ruku
(5) hibridni dodiri predstavljaju kombinaciju pozitivnog efekta i ritualnog
dodira
(6) zadati i
(7) slučajni su radi zadatka a ne zarad komunikacije
Bliskost, proksemički ili prostorni kod
Proksemički kod se može sagledati u analogiji sa bliskošću. Jer, koliko
neka osoba prilazi drugoj toliko joj je bliska. Položaj koji zauzima
sagovornik pri pozivu na radni sastanak otkriva takodje stepen bliskosti
izmedju nih a to je prikazano i slikom
Slika 3. Medjusobni položaj tela osobe B za radnim stolom:
A – rukovodilac, B1 – prijateljski
B2 – saradnički, B3 – takmičarsko-odranški, B4 – usputni, B5 – Nezavisni.
Izgled
Postoji Spoljni i fizički izlgled, Spolji izgled se onosi na odeću
urendo oblačenji ili zapuštenost, boja kose i šminka (kod žena). Kaže
se da odel o ne čini čovaka ali mnogo govori o njemu i čini ga privlačnijim.
Postoji i unutrašnji izgled koji se odnosi n specifične psihičke osobine
te ličnosti
Fizički izgled ima itekako veliki značaj kod stvaranja prvog utiska
o nekoj osobi. Poznato je da su ljudi skloni stvaranju stereotipnih
predstava o drugim ljudima na osnovu njihovog izgleda, oblačenja i ponašanja
u javanosti. Fizičkom izgledu treba posvetiti dosta pažnje kod svakog
javnog nastupa. Kad slušaoci zapaze govornika, oni se usredsredjuju
na njegovo lice, oči, i možda ruke – nekih 10% tela jer su drugi delovi
pokriveni odećom, kosom, bradom. Vežnost fizičkog izgleda sastoji se
od dva faktora: (1) elegantnosti i (2) urednosti.
Slika 4. Elementi fizičkog izgleda (izvor: Množina, Tavčar
i Kneževič 1998)
Kinetičan ili mimičan kod
Kinetičan kod se najčešće odnosi na značenje koje se neverblanim
komuniciranjem prenosi preko pokreta. Svaku osobu karakteriše njen
sopstevei kinetički model. Emocionalno stanje osobe se može otkriti
preko različitih pokreta. Uobičajno je da se u okviru kinetičkog koda
analitički razdvajaju sledeće kataegorije:
(1) grimase lica (prenošenje raznih poruka pokretima mišića
lica)
(2) gestovi (prenošenje poruka pokretima ruku, glave, nogu,
ili čitavog tela)
(3) položaj (prenošenje poruka preko načina na koji se sedi,
stoji, leži i td.)
(4) pokreti oka (prenošenje poruka preko pokreta oka)
SAVREMENO POSLOVNO KOMUNICIRANJE
Komuniciranje je proces koji teče izmedju dva prostora na kojima se
nalaze izvor lii pošiljalac i korisnik informacija ili primalac, dok
su sredstva komuniciranja – sredstva informisanja (štampa, radio, televizija,
internet), umetnist (književnost, slikarstvo, muzika), naučna literatura,
cifre, simboli i drugo.
Poslovno komuniciranje znači istovremeno davanje i primanje poslonih
informacija radi postizanja odredjenih poslovnih ciljeva i konkretnih
rezultata.
Preduzeća u kojima postoji slobodna i nesmetana komunikacija doživljavaju
se od strane zaposlneih kao dom, pa je u vezi s tim i njihovo zalaganje
maksimalno. Poslovno komuniciranje postaje pokretač, generator i koordinator
svih poslovnih aktivnosti i predstavlja skup svih privrednih i poslovnih
aktivnosti subjekata i firme u celini. U savremenom poslovnom svetu
usmeno/pismeno opštenje, kao i ostali savremeni moderni oblici opštenja,
deluju, bolje, dugotrajnije i imaju pozitivnu povratnu vezu (fedbek)
ako su realizovani na znalački način.
Dobra komunikacija uz adekvatno motivisanje zaposlenih, obezbedjuje
donošenje dobrih odluka i njihovu uspešnu realizaciju.
Menadžeri su zaduženi za orgaizaciju posla i za usmeravanje zaposlenih
u preduzeću, s tim u vezi, njihova uloga u procesu komuniciranja postaje
veoma značajna. Upravo je njihov zadatak da uoče značaj dobre komunikacije
unutar organizacione šeme preduzeća i da na to ukazuju svim zaposlenima.
Kultura poslovnog komuniciranja postaje naša stvarnost. Treba imati
u vidu da svako pravilo u privatnom ponašanju ima svoj direktni ekvivalet
pri poslovnom ophodjenju. Svaki promišljeni napor, svaki ozbiljan čovekov
korak u životu ima svoje početne ciljeve, svoju svrhu. Ti ciljevi nisu
statičke prirode, već se oni kroz stalni rad i tokom vremena, nekad
manje a nekad više menjaju, prilagodjavaju novostvorenim uslovima, situacijama
i stečenim znanjima i iskustvima. Znanje i iskustvo su potrebni elementi,
ali da bi bili operativno upotrebljivi, neophodna je permanentna komunikacija
i ostvarenost prema novimm predlozima i idejama.
Komunikacija u poslovnoj sredini kod nas
Nivo komunikacionih veština kod nas je još uvek je zabrinjavajuce
nizak. Medutim, nije u pitanju samo poslovna komunikacija, vec komunikacija
uopšte. Poslovna politika mnogih naših kompanija ne predvidja postojanje
komunikacione strategije, jer ne prepoznaje njenu funkciju. Oni koji
odlučuju još uvek ne vide u kojoj meri dobar PR program može unaprediti
poslovanje, obezbediti bolje tržišno mesto, vecu prodaju, stabilnije
partnere, sposobnije distributere i najbolje službenike. Nije bez razloga
Bil Gejts izjavio: "Kada bi mi ostao samo jedan dolar potrošio
bih ga na PR!"Kulturi govora u izlaganju nije se u našim obrazovanim
institucijama posvećivala dovljna pažnja do pre nekoliko godina, kada
se ovom pitanju okreću istraživači, pisci udžbenika, mediji, predavači.
Polazilo se od stava da kvalitet razgovora spada isključivo u domen
individualnih sposobnosti svakog pojedinca ali neopravdano. Savremena
praksa dokazuje suprotno. Objavljuju se brojne publikacije i praktični
priručnici, rade se testovi, postoje kursevi, ili se ova oblast izučava
na fakultetima, upućujući mlade ljude u tajne i finese tehnike vodjenja
poslovnog razgovora bilo pismenog ili usmenog, kao i ponašanja.
U malom broju preduzeća, najčešće umladim savremenim preduzećima, menja
se poslovna klima, a s tim u vezi dolazi i do promena poslnve kulture.
Cilj zaposlenih je da svoje zadatke realizuju što bolje, i majući u
vidu da od njihove uspešnosti, u šta spadaju poslvona kultura ikomunikativnost,
zavisi kvaltiet obavljenog posla.
Interesatno je i zapažanje da se tokom 2001. godine komunikativnost
u konkursima javlja samo sporadično, i to pretežno u listu “Politika”,
da bi tokom 2002. godine bila isticana u većem broju konkursa, bez obzira
na to da li su konkurs objavile strane ili domaće firme.
LITERATURA
1. Dr. Milovan Vuković, Uvod u kultura komunikacije, Tehnički fakultet
u Boru univerzitet u Nišu, Decembar 2006.
Sledeće teme:
1. Poglavlje I Uvod u kulturu komunikacije; 1.1, 1.4.1,
2. Poglavlje II Modeli komunikacije
3. Poglavlje III Oblici komunikacije; 3.2, 3.2.1., 3.2.2., 3.2.3.,
3.2.4., 3.2.5., 3.2.6., 3.2.7.
4. Poglavlje IV Psihosocijalni aspekti komunikacije; 4.3., 4.6., 4.6.1.,
4.6.1.1., 4.6.2., 4.6.2.1, 4.6.2.1., 4.5.2.2., 4.6.2.3., 4.6.2.2.4.
5. Poglavlje V Verbalna interpersonalna komunikacija; 5.4.
6. Pogljavlje VI Neverbalna komunikacija; 6.2., 6.2.1., 6.2.2., 6.2.3.,
6.2.4., 6.2.5., 6.2.5.1, 6.2.5.2, 6.2.5.3, 6.2.5.4., 6.2.7.
2. Dragana Radojčić, Konkuri od “čitulje” do “reklame, Etnografski
institut SANU Beograd
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|