|
NEVERBALNA KOMUNIKACIJA U POSLOVNOM SVETU
1. NEVERBALNE PORUKE
Prema
načinu ostvarivanja interakcije (veze) komuniciranje se može klasifikovati
na verbalno i neverbalno.
Neverbalna komunikacija (govor
ličnosti i tela) - nesvesno i automatsko slanje informacija
putem signala o osećanjima, stavovima, mišljenju -omogućava ljudima da
komuniciraju bez upotrebe reći. Može se ostvarivati na različite
načine: vizuelnim putem (preko čula vida), taktilnim putem (dodirom i
drugim fizičkim kontaktima), putem mirisa (na primer, hrane, pića, ljudskog
tela, ambijenta) i dr. Komunikator koji u komunikaciji koristi čulne neverbalne
podsti-caje, treba da zna da različite osobe - saglasno svojim opredeljenim
preferencijama - na njih mogu različito da reaguju.
Svi ljudi koriste neverbalnu komunikaciju. lako se misli da svoje želje
i namere najbolje iskazujemo rečima, neverbalno sporazumevanje ima čak
značajniju ulogu, jer je više od 50 % komuniciranja licem u lice neverbalnog
tipa. Engleski komunikolog Albert Mehrabijan /Albert Mehrabian/ je otkrio
da se pri komuniciranju celokupni uticaj poruke sastoji od sledećih delova:
verbalnog dela - sadržaj poruke (7%), vokalnog dela - ton glasa i njegove
promene (38%) i neverbalnog dela (55%).
Mada je još 1872. godine bila objavljena knjiga Čarlsa Darvina /Charles
Darwin/ Izrazi osećanja kod ljudi i životinja, u kojoj je pisano o govoru
tela, ovaj vid komuniciranja počeo se proučavati tek od šezdesetih godina
XX veka, i od tada do danas sprovedena su brojna istraživanja. Mnogi psiholozi,
sociolozi, antropolozi, lingvisti i pregaoci iz drugih naučnih disciplina,
proučavali su različite aspekte ljudskog ponašanja koji obavljaju funkciju
pri komunikaciji.
Zanimljivo je da su i pre ovih istraživanja primere veštine govora tela
pružali mnogi glumci nemog filma u prvim decenijama XX veka (među kojima
je najpoznatiji bio Čarli Čaplin), jer je tada to bio jedini način komuniciranja
sa filmskog platna. Zavisno od toga u kojoj su meri mogli uspešno komunicirati
gestovima i ostalim znakovima tela, glumci su smatrani dobrim ili lošim.
Kada se pojavio zvučni film (krajem dvadesetih godina) i kada je neverbalni
deo glume postao manje naglašen, mnogi glumci nemog filma pali su u zaborav.
Održali su se samo oni koji su se uspešno koristili i verbalnim veštinama.
Pri proučavanju neverbalne komunikacije glavno pitanje koje su naučnici
postavljali odnosilo se na to da li su neverbalni signali urođeni, naučeni,
genets¬ki uslovljeni ili stečeni na neki drugi način. Do dokaza se dolazilo
na osnovu promatranja gluvih i slepih osoba koje elemente govora tela
nisu mogle usvajati putem auditivnih i vizuelnih kanala, proučavanjem
neverbalnog izražavanja u različitim kulturama širom sveta i na druge
načine. Rezultati su pokazali da je većina našeg osnovnog neverbalnog
ponašanja naučena, a da određeni elementi spadaju u posebnu, urođenu kategoriju.
Na primer, niko ne uči bebu da plače ili da se smeje, a ipak ove forme
samoizražavanja su skoro univerzalne. Austrijski etnolog Irenojs Ajbl-Ajbesfeld
/Irenaus Eibl-Eibesfeldt/je otkrio da se i kod dece koja su rođena slepa
ili gluva osmeh javlja nezavisno od učenja i oponašanja. Drugi tipovi
neverbalnog komuniciranja, kakvo je na primer značenje boja ili izvesni
gestovi, razlikuju se od kulture do kulture.
Utvrđeno je da naučeno neverbalno ponašanje nastaje kao posledica tri
vida usvajanja: samootkrivanja, nesvesnog kopiranja i smišljenog ponavl¬janja.
Na primer, u težnji da zauzmu položaje koji su im udobni ljudi izražavaju
modele samootkrivanja na način na koji prekrštaju ruke ili noge. Zahvaljujući
nesvesnom kopiranju značajnih osoba iz svog ličnog okruženja ili kulture,
ljudi usvajaju načine na koje govore, gestikuliraju, stoje, hodaju i sl.
Takođe, grupa radnji koja se uči svesnom vežbom, kao što su rukovanje,
dodirivanje, kontakt očima, gestovi i dr, predstavljaja smišljeno ponavljanje.
Neverbalna komunikacija se fundamentalno razlikuje od verbalne. Najpre,
manje je struktuirana, tako da ju je teže proučavati. Takođe, razlike
su očigledne i u smislu nameravanosti i spontanosti. Reči se uglavnom
planiraju, dok se neverbalna komunikacija odvija nesvesno. Uglavnom niko
ne planira da, na primer, podigne obrvu ili da pocrveni. Takve reakcije
dolaze spontano. Bez našeg pristanka emocije nam se ispisuju na licima.
Neme poruke tela često otkrivaju mnogo više nego što prenose reči dok
opisuju istinska osećanja ili stavove. Ove poruke su od neprocenjivog
značaja, jer utiču na stvaranje prvog utiska ili građenje slike o sebi
koju želimo da pružimo drugima. Ljudi se mnogo lakše mogu prevariti rečima,
nego govorom tela, pošto konstantno, svesno i nesvesno, reaguju na ono
što telo "saopštava". Reči se relativno lako mogu kontrolisati,
za razliku od izraza lica, pokreta, gestova, stava i dr. Obraćanjem pažnje
na ove signale, mogu se otkriti neiskrenosti ili potvrditi istinitosti
izgovorenih reči.
Zbog toga što je neverbalna komunikacija tako pouzdana, ljudi uopšteno
više veruju neverbalnim znacima nego verbalnim porukama. Ukoliko osoba
iskaže misao, a neverbalno "odašilje" suprotnu poruku, slušaoci
skoro u potpunosti veruju neverbalnom signalu. Ako govor tela nije sinhronizovan
s porukom, govornik gubi kredibilitet.
Kada se za nekoga kaže da dobro zapaža ili da je "intuitivan",
misli se na njegovu sposobnost da tumači neverbalne signale druge osobe
i da ih upoređuje s verbalnim. Drugim rečima, kada se kaže da se "sluti"
ili "da se čini" da je neko, na primer, rekao laž, ustvari se
misli da se njegov govor tela ne podudara sa izgovorenim rečima.
Žene uopšteno imaju znatnu veću sposobnost percepcije od muškaraca i ta
je činjenica dovela do pojma "ženske intuicije". Žene poseduju
urođenu sposobnost da uoče i odgonetnu neverbalne znakove, isto kao što
i imaju "oštro oko" za sitne detalje. Ta ženska intuicija posebno
dolazi do izražaja kod žena koje su odgajale malu decu. Tokom prvih godina
u komunikaciji s detetom majka se isključivo oslanja na neverbalne signale
i smatra se da je upravo to razlog zbog koga žene obično postaju perceptivniji
sagovomici od muškaraca.
Pri proučavanju neverbalne komunikacije uvek treba voditi računa o nekoliko
značajnih aspekata: o odnosu među osobama koje komuniciraju, okolnostima
u kojima se odvija komunikacija, kulturama iz kojih potiču učesnici u
komuniciraju, kao i principima tj. pravilima po kojima se odvija komunikacija.
Na primer, pri susretu sa dobrim prijateljem ili stranom osobom razmenjuju
se različiti neverbalni signali, a takođe isti neverbalni znaci mogu imati
savim drugačije značenje.
Mada se u literaturi može pronaći da postoji preko 700.000 formi neverbalne
komunikacije, one se mogu grupisati u nekoliko generalnih kategorija.
Jedna od mogućih podela je na: kontakt pogledom, izražajnost
lica, pokrete glavom, gestove i pokrete tela, držanje
tela, razdaljinu i orijentaciju, ponašanje dodirom,
pojavu i građu, korišćenje vremena i neverbalne
aspekte govora.
2. NEVERBALNE PORUKE U POSLOVNOJ KOMUNIKACIJI
2.1. KONTAKT POGLEDOM
To je izuzetno moćno sredstvo komunikacije koje se koristi kada:
- tražimo informaciju
- pokazujemo pažnju i interesovanje,
- tražimo i kontrolišemo interakciju,
- dominiramo, pretimo ili utičemo na druge,
- pružamo priliku za reakciju onih koji slušaju dok govorimo,
- otkrivamo stavove.
Ljudi su od vajkada bili zaokupljeni očima i njihovim delovanjem na ljudsko
ponašanje. Često se koriste fraze poput: "Prostrelio ga pogledom",
"Ima velike dečje oči", "Sjaj u njegovim očima", "Opako
me pogledao" i sl. Kada se koriste ovakve fraze, ustvari se nesvesno
misli na izraz očiju druge osobe i na veličinu njenih zenica. Zenice se,
na primer, sužavaju ili šire zavisno od toga kako se menja stav i raspoloženje
pojedinca, i to od pozitivnog ka negativnom i obrnuto. Veća širina ženica
pokazuje da gledamo nešto što nam je privlačno.
U vezi sa usmeravanjem pogleda, u stručnoj literaturi se razlikuje nekoliko
pojmova:
- kratkotrajno usmeravanje (traje sekundu ili manje); obično
se za nečiji takav pogled kaže: "bacio je pogled"; mogla bi
se upotrebiti i reč "pogledanje";
- fiksiranje (traje više sekundi); koristi se i reč "zagledanje";
- uzajamno gledanje "oči u oči" (traje duže).
Informacije koje dobijamo kroz kontakt očima odnose se na to da li naš
sagovornik govori istinu, da li obraća pažnju na ono što govorimo, da
li nas razume, da li nas prepoznaje i dr. Takođe, ovaj vid komunikacije
ima vitalnu ulogu u pokazivanju pažnje i interesa. Kada pogledamo nekoga
mi ga pozivamo da komunicira sa nama. Ukoliko dođe do interakcije, kontakt
očima je presudan u kontrolisanju njene prirode i trajanja. U sagovornika
mnogo više gledamo dok ga slušamo, nego dok mu govorimo, a kontakt očima
takođe daje znak osobi koja sluša da je govornik završio i da mu predaje
reč.
Pojedinci koji žele da dominiraju, prete ili na neki drugi način utiču
na druge koriste duge, neisprekidane poglede. Mnogi ljudi ne vole osećaj
da neko dominira nad njima ili da im preti, tako da ukoliko se ovakvo
ponašanje ispolji u toku poslovne komunikacije ono može biti pogubno po
njen ishod. Povratna reakcija sagovornika je od izuzetne važnosti u razgovoru.
Govorniku treba staviti do znanja da ga ostali slušaju, a slušaocima treba
pokazati da se njihova pažnja ceni. Takođe, kroz voljno pružanje prilike
za kontakt očima mogu se otkriti stavovi, raspoloženja i emocije.
Poznato je da ljudi dok slušaju više gledaju one koje vole. Istraživanja
su pokazala da dominantne osobe govore više, te da tako manje gledaju,
ali i da pritom manje prekidaju pogled, kao i da ekstravertni pojedinci
češće gledaju, posebno dok govore.
Dokazano je da čak i kada ljudi razgovaraju preko telefona - pa se stoga
ne mogu videti - da pokreti očima imaju mnogo sličnosti sa onima iz komunikacije
licem u lice.
O značaju kontakta očima sa drugom osobom govore i mnoga zanimljiva iskustva.
Stari kineski trgovci draguljima su, na primer, posmatrali širenje zenica
kod svojih kupaca pri ugovaranju cena. Grčki milioner Aristotel Onazis
/Aristotel Onassis/ je bio poznat po tome što je nosio tamne naočare pri
poslovnim pregovorima, kako mu oči ne bi odavale misli itd. Stoga, kada
komunicirate ili pregovarate s nekom osobom, ili ukoliko komunicirate
s većom grupom ljudi, gledajte ih u oči i dopustite da vam one kažu njihova
prava osećanja.
Za izgrađivanje dobrog odnosa sa sagovomikom od velike važnosti je i dužina
kontakta očima. Da bi se ostavio pozitivan utisak engleski psiholog Majki
Argajl /Michael Argyle/je procenio da bi se u toku razgovora pogledi morali
sretati barem 60 do 70% vremena. Čak i ako im svojim rečima upućuje pozitivnu
poruku, slušaoci je mogu doživeti kao negativnu ukoliko govornik sreće
pogled dok im govori.
Pored vremenskog trajanja od značaja je i deo lica ili tela koji se posmatra,
jer i to utiče na ishod pregovora. Australijski ekspert za neverbalnu
komunikaciju Alan Piz /Allan Pease/ predlaže da se pri vođenju poslovnog
razgovora zamisli trougao na sagovornikovom čelu. Usmeravanjem pogleda
na to područje stvara se atmosfera ozbiljnosti i ističe poslovni duh.
Ukoliko se pogled uspe zadržati iznad linije sagovornikovih očiju, održaće
se kontrola u međusobnom odnosu.
Pri društvenim susretima, kada se pogled spusti ispod linije sagovornikovih
očiju, stvara se prisnija atmosfera. Istraživanja su pokazala da osoba
i tada gleda u trougao, ali u onaj koji na sagovornikovom licu čine oči
i usta.
2.2. IZRAŽAJNOST LICA
Izražajnost lica je u govoru tela druga na lestvici važnosti i ima velikog
uticaja na kontrolu i količinu komunikacije koja se odvija među ljudima.
Smatra se da je najkritičniji period prilikom susreta dvoje ljudi prvih
pet minuta i da se utisci koji se tada formiraju (a koji ne moraju biti
objektivni već u svetlu prvih trenutaka susreta) zadržavaju i pojačavaju
kroz kasniju komunikaciju. U tih nekoliko minuta sudi se o karakteru,
ličnosti, inteligenciji, naravi, afinitetima, navikama i sl., sagovornika.
Sve se to čini na osnovu veoma malo informacija o drugoj osobi, a opet
ljudi su češće u pravu nego što greše. Pošto je lice prva stvar koja se
uočava pri komunikaciji, jasno je da ima presudnu ulogu u uspostavljanju
odnosa sa drugima.
Glavna uloga lica u neverbalnoj komunikaciji je izražavanje emocija i
stepena njihove jačine. Ipak ne treba zaboraviti da se mnogi izrazi lica,
kao uostalom i drugi signali u neverbalnoj komunikaciji, različito tumače
od kulture do kulture. Stoga je i broj emocija koje se pouzdano mogu prepoznati
iz izraza lica ograničen Utvrđeno je da postoji samo šest osnovnih izraza
lica koji se razumeju svuda u svetu. Proučavajući izraze lica osoba koje
potiču iz pet bitno različitih kultura, američki naučnici Pol Ekman /Paul
Eckman/ i Volas Frisen /VVallace Friesen/ otkrili su da su to izrazi koji
se koriste da pokažu radost, tugu, gađenje, ljutnju, strah i iznenađenje.
Slika 1. Izrazi lica koji se razumeju svuda u svetu
Osmeh je najpozitivniji izraz lica i verovatno najuniverzalnija kategorija
neverbalnog komuniciranja. Koristi se širom sveta da bi pokazao zadovoljstvo,
sreću, ohrabrenje, razuveravanje i sl. (uzeli smo u obzir samo pozitivne
fukcije osmeha).
U mnogim američkim kancelarijama i na mestima gde se radi sa ljudima često
se može videti jedan humoristički natpis koji glasi: "Budite naporni,
ako morate, ali smešite se, makar vas to ubilo." Ove reči u suštini
dokazuju jednu veoma važnu stvar, a to je da se može tolerisati mnogo
neprijatnog ponašanja, ako osoba koja na taj način komunicira licem pokazuje
da ne bi bila takva da nema dobar razlog. Drugim rečima, ako ljudi licem
pokazuju da se trude najviše što mogu da budu prijatni prema drugima,
dozvoliće im se mnogo više neprijatnog ponašanja, nego osobama koje su
neprijatne i postupcima i izgledom.
Izražajnost lica se tokom komunikacije neprestano menja. Među tim promenama
uočavaju se i veoma kratki, tj. mikrotrenutni izrazi lica. Kao što im
i samo ime kaže, traju samo delić sekunde i često ukazuju na prava osećanja.
Na primer, osoba može tvrditi da joj je milo što nekoga vidi, može se
čak i smešiti, ali svoj prvi, pravi stav može otkriti mikrotrenutnim izrazom
nezadovoljstva. Takvi izrazi lica su veoma kratki da bi ih većina ljudi
mogla zapaziti, ali sa svešću da oni postoje i sa proširivanjem znanja
iz ove oblasti, može se i u tom pogledu postati ekspert.
2.3. POKRET GLAVOM
Pokreti glavom - koji veoma doprinose raznovrsnosti i suptilnosti u izražavanju
- imaju veliki značaj i u toku govora i pri slušanju, i od uspešnosti
njihovog korišćenja može da zavisi i ishod komunikacije. Koriste se u
raznorazne svrhe: za pokazivanje stavova, za obeležavanje određenih reči
i fraza u govoru, kao zamena govoru u znak podrške onome što je rečeno
itd. Mogu čak i da protivreče izrečenom i u tom slučaju, kao i u drugim
formama neverbalne komunikacije, više će se verovati onome što prenosi
govor tela, nego onome što se pokušava preneti rečima.
Dva najučestalija pokreta glavom su klimanje i odmahivanje. Klimanje glavom
u skoro celom svetu označava slaganje, odobravanje, prihvatanje, neprekidnu
pažnju i razumevanje, i u situacijama kada verbalne jezičke barijere otežavaju
sporazumevanje može biti veoma korisno. To je izuzetno moćno sredstvo
komunikacije kojim pokazujemo da smo svesni onoga što druga osoba govori.
Istraživanja vršena s ljudima koji su od samog rođenja bili gluvi, nemi
ili slepi, pokazuju da i oni koriste ovaj pokret kako bi dali do znanja
da se slažu, što je uticalo na prihvatanje teorije da bi ovaj pokret mogao
biti urođen.
Jedan od najdelotvornijih efekata klimanja glavom je izražavanje neprekidne
pažnje. Relativno često korišćenje ovih pokreta (ali ne i neprekidno)
dok slušamo sagovornika, ohrabruje ga da govori duže i da kaže više. Istraživanja
su otkrila da se na taj način nečiji govor može uvećati za tri do četiri
puta. Ova saznanja imaju suštinsku važnost za procese intervjuisanja i
rasprava, koji na taj način mogu postati efektniji i produktivniji.
Odmahivanje glavom, koje uglavom u celom svetu znači "ne", određeni
naučnici takođe smatraju urođenim, mada postoje i mišljenja da je to ustvari
prvi signal neverbalnog komuniciranja koji čovek nauči u životu. Zagovornici
ovog stava smatraju da novorođenče - pošto se dovoljno nahrani mlekom
- odmahuje glavom s jedne na drugu stranu kako bi odbilo majčinu dojku.
Takođe, malo dete koje pojede dovoljno hrane, koristi pokret odmahivanja
glavom kako bi osujetilo pokušaje roditelja da ga i dalje hrani.
Pored pokreta, važno je pomenuti i osnovne položaje glave, koji imaju
veliki značaj pri izražavanju svesnog ili nesvesnog stava određene osobe:
1. uzdignuta glava - uspravan položaj glave ne samo da
utiče na dobro držanje već odaje da je osoba samosvesna i sigurna u sebe.
Pri komunikaciji ovaj položaj obično zauzima osoba koja ima neutralan
stav popitanju onoga što je čula. Glava obično ostaje mirna uz povremene
sitne
pokrete klimanja. Ali ukoliko se glava drži visoko i ukoliko je malo nagnuta
unazad, to se može protumačiti kao gord, preziran i možda čak i agresivan
stav (ako ga prati i izraz lica koji odaje agresiju - oštar pogled, izvijene
usne i sl).
2. glava nagnuta na jednu stranu - pokazuje da osobu
nešto zanima. Ukoliko želite da sagovornik oseti naklonost prema vama
zauzmite ovaj položaj glave i klimnite.
3. spuštena glava - označava negativan stav ili čak osuđivanje.
Sagovornika u tom slučaju treba podstaći da iznese svoje mišljenje i da
promeni položaj glave, u suprotnom mogu nastati problemi u komu-nikaciji.
Ali pognuta glava može ukazivati i na poniznost, pokornost ili čak i depresiju
(ako se pojave i faktori kao što su: opšta pognutost u držanju, tih, spor
i isprekidan govor, izbegavanje kontakta očima).
2.4. GESTOVI I POKRETI TELA
Gestovi i pokreti tela mogu da iskažu široku skalu emocija, stavova i
drugih poruka znatno izražajnije i suptilnije nego ostali aspekti neverbalne
komu-nikacije. Mada su izuzetno značajni - kontakt očima, izrazi lica
i pokreti glavom imaju određena ograničenja. Majki Argajl navodi
pet različitih funkcija gestova:
- ilustrovanje i ostali signali povezani sa govorom;
- običajni znaci i znakovni jezici;
- pokreti koji mogu da izraze emocije;
- pokreti koji izražavaju ličnost;
- pokreti koji se koriste pri raznim religijskim i drugim ritualima.
Pol Ekman i Volas Frisen predlažu sledeće grupe:
- amblemi (pokreti koji zamenjuju reči);
- ilustratori (pokreti koji prate govor);
- regulatori (pokreti koji zadržavaju ili signalizuju pramenu
u ulozi govornika ili slušaoca);
- adapteri (pokreti kao što su na primer trljanje ruku ili igranje
sa nekim predmetima koji mogu da ukažu na emocionalno stanje osobe);
- pokazivači afekata (pokreti koji direktnije izražavaju emocije,
kao izrazi lica).
Postoji veliki broj konvencionalnih gestova koji imaju skoro univerzalna
značenja: tapšanje u znak odobravanja, podizanje šake kako bi se zadobila
pažnja, mahanje pesnicom da se pokaže ljutnja, zevanje iz dosade, trljanje
stomaka da se ukaže na glad itd. Druge vrste telesnih pokreta su nenameme
i izražavaju opštije poruke. Na primer, nespretnost, naginjanje napred,
vrpoljenje, živahan hod i sl, predstavljaju nesvesne signale koji otkrivaju
da li se osoba oseća samopouzdano ili nervozno, snažno ili bespomoćno,
preduzimljivo ili pasivno, da li je nastrojena prijateljski ili ne, itd.
Istraživanja su dokazala da se aktivne osobe, koje koriste mnogo neverbalnih
pokreta, ocenjuju kao prijatne, tople, energične, a kada su ti isti ljudi
mirni i prave samo nekoliko pokreta, pripisuje im se da su analitični,
logični i hladni.
Ali pri povećanom korišćenju gestova i pokreta tela, veoma je važno koji
se upotrebljavaju. Pošto njihovo značenje može da bude veoma snažno, da
bi se ta snaga u potpunosti iskoristila potrebno je izbegavati sve nepotrebne
gestove i pokrete, one koji ne pomažu u saopštavanju željene poruke -
na primer: navike igranja olovkom, dobovanja o sto, kršenja prstiju, uvrtanja
kose, zveckanja sitninom ili ključevima u džepu, mahanja rukama, ljuljanja
i sl. Uspešnosti komunikacije doprinose svrsishodni gestovi i pokreti,
koji su spontani, izražajni i jasni.
Takođe, da bi se povećao kvalitet neverbalne komunikacije treba izbegavati
"zatvorene" gestove - isprekrštane i zatvorene udove koji pružaju
"sigurnost". Poreklo ovih gestova u ljudskom ponašanju potiče
iz detinjstva kada je sakrivanje iza neke ograde (čvrstih predmeta kao
što su stolovi, stolice, nameštaj ili majčina suknja) bila uobičajena
reakcija koju je dete naučilo da preduzima kada se nađe u situaciji koja
ga plaši. U toku odrastanja to ponašanje postaje sve istančanije i već
oko šeste godine, kada postaje neprimereno sakrivati se iza čvrstih predmeta,
dete u takvim situacijama počinje da čvrsto preklapa ruke preko grudi.
U pubertetu osoba nauči da primenjuje ovaj gest, a da on ne bude jako
učljiv, naime preklopljene ruke se malo opuste i uz to se prekste noge.
Kada se primene ovakvi zatvoreni gestovi, stvara se ograda koja u suštini
predstavlja pokušaj da se zaustavi opasnost koja preti i da se spreče
neželjene okolnosti. Mnogi ljudi iz navike zauzimaju ove položaje, jer
se u njima prijatno osećaju. Pošto se osobe prijatno osećaju kada gestovi
koje koriste prate odgovarajuće stavove koje poseduju, položaj zatvorenih
udova i "ukočenog" držanja pojedinac će zauzimati ukoliko ima
negativan stav, ukoliko se brani ili je nervozan.
Ne treba zaboraviti da u neverbalnoj komunikaciji tumačenje poruke zavisi
takođe i od primaoca, a ne samo od osobe koja je upućuje. Osoba se može
"prijatno" osećati u položaju s preklopljenim rukama, prekrštenim
nogama ili s ukočenim leđima i vratom, ali istraživanja su pokazala da
takvi signali neverbalne komunikacije negativno utiču na sagovornike.
Slika 2. Zatvoreni i otvoreni gestovi
"Otvoreni" gestovi kao što su neprekrštene noge i ruke, pokreti
sa dlanovima na gore i sl, kao i opušteno držanje tela, predstavljaju
odlična sredst¬va za prenošenje toplote, poverenja i prijateljstva. Posebno
mogu biti korisni kada se neko želi ubediti da promeni mišljenje ili da
uradi nešto što inače ne bi. Reči mogu biti primarni faktor ubeđivanja
ako se navedu činjenice, ali i ulogu govora tela u ovom kontekstu ne treba
potcenjivati.
Značajni efekti pri komuniciranju mogu se postići i korišćenjem istih
pokreta i položaja tela kao i sagovornik. Ovakvo "kopiranje"
predstavlja način da jedna osoba poruči drugoj kako se slaže sa njenim
idejama i stavovima. Istraživanja su otkrila da ljudi koji nemaju ništa
zajedničko, pažljivo izbegavaju da zauzmu istu pozu.
Zahvaljujući ovim saznanjima - ukoliko se oponašaju sagovornikovi pozitivni
pokreti i položaji tela - može se ostvariti bolji kvalitet interpersonalne
komunikacije. Na taj način sagovornik će se osećati opuštenije i lakše
će prihvatiti vaše stavove, s obzirom da je uvideo da vi razumete njegove.
2.5. DRŽANJE TELA
Držanje tela je najfundamentalnija "izjava" koju pojedinac
pruža svojim telom. Usko je povezano sa gestovima i može u mnogome ukazivati
na ličnost i karakter osobe. Skladno, uspravno držanje svedoči o posedovanju
samopouzdanja i integriteta, o tome da je osoba "pribrana" i
"na nivou". Pojedinac koji uglavnom ima takvo držanje poseduje
prilično različit temperament od osobe koja je stalno povijena. lako se
na osnovu posmatranja držanja ne mogu pogoditi misli ljudi, moguće je
otkriti puno toga o njihovom stanju svesti, da li su samouvereni ili stidljivi,
dominantni ili pokorni, puni nade ili depresivni
i sl.
Stoga je veoma korisno posmatrati držanje ljudi i to posebno pre samog
susreta sa njima, jer to može poslužiti kao pokazatelj pri odlučivanju
za najproduktivniji pristup u komunikaciji. Držanje ima tu prednost da
se može precizno sagledati iz daljine, za razliku od, na primer, izraza
lica, gde je veća blizina neophodna. Držanje odslikava našu ideju o tome
kako nam telo izgleda i ima važnu ulogu u samoprezentaciji.
Gordon R. Veinrajt /Gordon R. VVainright/ ističe da su pozitivni stavovi
prema drugima najčešće praćeni naginjanjem unapred i to posebno kada se
sedi. Negativne ili neprijateljske stavove signalizira naginjanje unazad.
Kao što je već bilo pomenuto, ruke prekrštene na grudima takođe mogu odavati
negativan stav prema drugoj osobi. Ukoliko se ruke drže labavo pored tela,
to se obično tumači kao otvorenost, pristupačnost i spremnost za interakciju.
Takođe, držanje ima važnu ulogu i pri signaliziranju statusa. Najjednostavnije
posmatrano, visok status može biti signaliziran uspravnim držanjem, a
nizak status povijanjem i sleganjem ramena.
2.6. RAZDALJINA I ORIJENTACIJA
Razdaljina i orijentacija su takođe značajni elementi neverbalnog komuniciranja.
Koliko smo blizu sagovornicima, da li smo okrenuti prema njima ili od
njih, gde sedimo za stolom u različitim situacijama i sl, ima uticaja
pri ostvarivanju interakcije.
Američki antropolog dr Edvard T. Hol /Edvvard T. Hall/ bio je jedan od
pionira u proučavanju čovekovih prostornih potreba i početkom šezdesetih
godina XX veka u nauku je uveo novi pojam: proksemika ("proxemics"
- od reči "proximity", tj. blizina). Njegova istraživanja u
ovoj oblasti dovela su do novih saznanja o međuljudskim odnosima.
U Holovom istraživanju značajno mesto je zauzimao pojam teritorije, koji
je definisao kao područje ili prostor u "vlasništvu" određene
osobe, koji ona doživljava kao proširenje svog tela. Svaki čovek poseduje
ličnu teritoriju koja uključuje prostor oko njegovog vlasništva (u koje
npr. spadaju kuća, automobil, spavaća soba pojedinca ili njegova stolica
i sl.) i - kao što je ovaj naučnik otkrio - određeni vazdušni prostor
oko njegovog tela. Taj pokretni lični "vazdušni omotač" kreće
se zajedno sa njim i njegova veličina zavisi od gustoće stanovništva na
prostoru gde je odrastao. Stoga su i zonske udaljenosti kulturološki određene.
Dok su ljudi iz određenih kultura (kakva je npr. japanska) naučeni na
prenatrpanost, u drugima se preferiraju široki, otvoreni prostori i radije
održavaju veće zonske udaljenosti.
Posmatrajući ljude koji su odrasli u zapadnim kulturama, Hol je definisao
četiri zone korišćenja prostora:
1. Intimna zona (između 0 i 45 cm) - osobe se dodiruju
ili im je lako da se dodirnu. Od svih zonskih udaljenosti ova je najznačajnija,
jer nju osoba čuva kao da je njeno lično vlasništvo. U tu zonu dozvoljen
je pristup samo onima koji su joj emocionalno bliski.
2. Lična zona (između 46 cm i 1,22 m) - osobe su u stanju
da se rukuju ili su udaljene u dužini ruku. To je udaljenost među ljudima
na službenim prijemima, društvenim susretima, zabavama, koktelima, prijateljskim
okupljanjima i sl.
3. Društvena zona (između 1,22 i 3,6 m) - najčešće se
koristi pri svakodnevnim susretima društvenog ili poslovnog tipa. To je
obično udaljenost koju osoba uspostavlja sa, na primer, strancem, poštarom,
prodavcem, majstorom koji obavlja popravke u kući, novim kolegom na poslu
i sl.
4. Javna ili opšta zona (više od 3,6 m). Pri obraćanju
velikoj grupi ljudi, to je pogodna udaljenost na kojoj se najčešće stoji.
Tolerancija narušavanja ličnog prostora zavisi i od okolnosti u kojima
se osoba nalazi. Na primer, u autobusima, na utakmicama ili prilikom drugih
velikih gužvi, visok je stepen te tolerancije, koji se kompenzira izbegavanjem
pogleda i doživljavanjem ljudi kao objekata, bez subjektivizacije.
Pored razdaljine, na interakciju među ljudima značajno utiče i ugao njihovog
usmerenja. Ugao pod kojim ljudi okreću svoja tela u odnosu na druge, pruža
niz neverbalnih nagoveštaja o njihovim stavovima i međuljudskim odnosima.
Što je ugao direktniji, pruža se i dobija više pažnje, jer direktno usmerenje
poziva na interakciju. Indirektna orijentacija uglavnom uslovljava manje
učestvovanje u razgovoru. U takvom slučaju, povremeni okreti glave u pravcu
razgovora, na primer, mogu pokazati da se osoba nije sasvim isključila.
"Lice sagovornika može biti okrenuto ka nama, uz osmeh i klimanje
glavom, ali o njegovom pravom interesovanju za komunikacijom i željenom
pravcu kretanja, svedoči smer u kome su okrenuti njegovo telo i stopala!"
Slika 3. Telo pokazuje gde um želi da ide
Ukoliko se nekome okrenu leđa, to sasvim prekida razgovor. Kada se razgovor
odvija licem u lice gledanjem preko ramena sagovornika ili okretanjem
glave postiže se isti efekat, mada za to treba više vremena.
Takođe, i gde ljudi izaberu da sednu u različitim situacijama, može otkriti
određene predvidive forme ponašanja. Strateški izbor mesta sedenja za
stolom u odnosu na druge, jedan je od preduslova za ostvarivanje uspešne
saradnje.
"Mesto sedenja za stolom koje drugi ljudi odaberu u odnosu na nas,
najbolji je pokazatelj njihovog stava prema nama!"
Na primer, ukoliko se razmatra sedenje oko pravougaonog stola pri obavljanju
poslovnih aktivnosti, osoba B u odnosu na osobu A može zauzeti četri položaja:
Ugaoni položaj obično zauzimaju ljudi koji vode prijateljski
i neobavezan razgovor. Ovakav položaj omogućava neograničene kontakte
očima, daje priliku za mnoštvo pokreta, kao i za opažanje sagovomikovih
pokreta. Ukoliko je u pitanju, na primer, obavljanje kupoprodajnih aktivnosti,
najbolji strateški položaj za davanje ponude novom kupcu jeste položaj
B1, uz pretpostavku da je kupac na položaju A. Jednostavnim primicanjem
stolice prema položaju sagovornika, može se smanjiti napetost i povećati
izgledi za uspešne pregovore.
Sarađujući položaj obično zauzimaju osobe koje su sličnih
nazora, tj. koje imaju sličan način razmišljanja ili zajednički rade na
istom zadatku. Ovo je najbolji položaj za predstavljanje i u isto vreme
za prihvatanje neke ponude, ali treba voditi računa da se pri zauzimanju
ovakve pozicije sagovornik ne oseti da je njegov prostor ugrožen.
Takmičarsko-odbrambeni položaj, u kome osobe sede jedna
nasuprot druge - kao što i sam naziv kaže - može stvoriti odbrambenu i
takmičarsku atmosferu pri razgovoru. To svaku od strana navodi da zauzme
čvrsto gledište, jer se sto simbolički pretvara u ogradu između njih.
Na ovaj način sede pojedin-ci među kojima postoji suparnički odnos, ukoliko
jedan od njih ima primedbe u odnosu na drugog, ukoliko je u pitanju odnos
nadređeni-podređeni itd. Pri ovakvom položaju razgovori su kraći nego
pri drugim položajima i teme sažetije. Ukoliko je cilj pridobijanja sagovornika,
ovakav vid sedenja može smanjiti izglede za uspešne pregovore, osim ako
to nije deo unapred planirane strategije.
Nezavisni položaj se zauzima kada neko ne želi da komunicira
s drugima. Na ovaj način se vrlo često sedi u bibliotekama, u restoranima,
na klupama u parkovima itd. Time se prenosi poruka nezainteresovanosti,
a ovaj položaj se čak može smatrati i neprijateljskim, ukoliko se njime
ugrožavaju nečije prostorne granice. Ukoliko se želi voditi iskren i otvoren
razgovor, ovakav vid sedenja trebalo bi izbegavati.
Ovakvi položaji se ne zauzimaju samo u navedenim slučajevima, već se i
tendenciozno koriste kako bi podstakli željeno ponašanje. To je veoma
značajno pri dodeljivanju sedišta ljudima na sastancima i skupovima.
Pri poslovnim razgovorima, kakvi su na primer intervjui za posao, savetovanja
ili procene učinka - ukoliko postoje samo dva učesnika - poželjno je zauzeti
ugaoni položaj. Takođe, bolje je zauzeti neformalan položaj nego formalan.
Na primer, sedenje u udobnim stolicama za niskim stolom podstiče mnogo
veću razmenu informacija, nego razgovor kada ispitivač sedi za kancelarijskim
stolom, a ispitanik na stolici ispred njega.
Pored mesta za stolom, posebnu važnost ima i oblik stola za kojim se sedi.
Za kvadratnim i pravougaonim stolovima uglavnom se sedi pri formalnoj
komunikaciji, i ukoliko učesnici sede jedan nasuprot drugog postoji mogućnost
stvaranja takmičarske ili odbrambene atmosfere. Korišćenje okruglog stola
implicira opušteniju, neformalnu atmosferu.
Takođe, sedenje za stolom može izraziti i status pojedinca. Čelo stola
je veoma jasno povezano sa višim statusom. Zanimljivo je da su vitezovi
kralja Artura sedeli za okruglim stolom, kako bi svaki od njih uživao
isti autoritet i moć."Davanjem jednakosti svim učesnicima u razgovoru,
okrugli sto kralja Artura anticipirao je savremena istraživanja na temu
neverbalne komunikacije!"
Ali nažalost, kralj Artur nije uzeo u obzir da se - ako je položaj samo
jedne osobe za ovakvim stolom viši od položaja drugih - menja moć i autoritet
svakog pojedinog učesnika. Kralj je imao najveći autoritet, što je značilo
da su vitezovi koji su sedeli do njega neverbalno smatrani prvima do njega,
s tom razlikom što je osoba s desne strane doživljavana nešto moćnijom
od osobe s leve strane. Uostalom, osoba koja u bilo kojoj vrsti pregovora
zauzme desno mesto u odnosu na izabranog predvodnika, ima za njega poseban
značaj. Stoga i sam termin "desna ruka" znači mnogo više od
metafore!
Moć svakog od vitezova kralja Artura opadala je zavisno od sve veće udaljenosti
od njega za stolom. Kao posledica toga, pojedinac koji je sedeo naj-dalje
od kralja, preko puta njega, nalazio se u takmičarsko-odbrambenom položaju,
i verovatno je bio onaj koji mu je i stvarao najviše problema.
2.7. PONAŠANJE DODIROM
"Dodirivanje može da utiče na pozitivne reakcije drugih ljudi i
na njihovo prosuđivanje i delovanje!"
Dodir za ljudsku jedinku postaje značajan još od samog njenog rođenja.
To je najvažnije čulo putem koga beba ostvaruje svoja najranija iskustva
u komunikaciji sa drugima. Dokazano je da se emocionalni i fizički razvoj
beba koje nisu dodirivane odvija usporeno.
Mada su kontakt telom i dodir slični pojmovi, među njima postoji razlika.
Kontakt telom se uglavnom odnosi na slučajne dodire, nesvesne i učinjene
bilo kojim delom tela. Dodirivanje je namerna i svesna akcija, ostvarena
primetno šakama u cilju izražavanja različitih namera: ohrabrenja, izražavanja
nežnosti ili saosećanja, pružanja podrške itd. Možda zbog toga što podrazumeva
intimnost, ponašanje dodirom je regulisano striktnim normama, koje određuju
ko može koga dodirnuti i na koji način u različitim situacijama. Prihvaćene
norme variraju zavisno od pola, starosti, statusa i kulturne pozadine
uključenih osoba.
Ovaj oblik neverbalne komunikacije češće je vezan za određene situacije
nego za druge. Ljudi će radije dodirivati kada pružaju neke informacije
ili savete nego kada ih primaju; kada pokušavaju da ubede radije nego
dok su ubeđivani; kada naređuju pre nego kada ispunjavaju naređenja; kada
mole za uslugu radije nego kada je nekom čine; kada izražavaju uzbuđenje
radije nego dok prisustvuju tuđem; kada slušaju nečije brige pre nego
kada izražavaju svoje; pre na proslavama nego na poslu itd. U poslovnim
situacijama, dodir upućuje na dominiranje, tako da je verovatnije da će
osoba višeg statusa dodirnuti osobu nižeg statusa, nego obrnuto.
Pri sastanku i rastanku telesni kontakt je normalni deo procedure. Posebno
uobičajeno je rukovanje, koje može da poprimi mnoge oblike - od veoma
slabašnog i kratkog, do veoma jakog, živahnog, pa čak i bolnog. Većina
ljudi voli čvrsta rukovanja, dok se slabašna mogu povezati sa feminiziranim
muškarcima ili generalno sa neodlučnim i nepreduzimljivim ličnostima.
Ženama se ovakav vid rukovanja može tolerisati, ali kada je preslab takve
osobe mogu biti shvaćene kao neiskrene i nevoljne.
"Pošto je svrha rukovanja pozdravljanje, potvrđivanje dogovora, željenje
dobrodošlice ili ispraćanje nekoga, da bi ispunilo svoju funkciju ono
treba da bude pozitivno, toplo i prijateljsko!"
Šake se upotrebljavaju i za duža držanja nego pri rukovanju. Pored držanja
za ruke, različitih vrsta zagrljaja, tapšanja (pri kome se osoba tapše
po ruci, ramenu ili leđima), uz pomoć blagog pritiska šake na leđima osoba
se može uputiti u željenom pravcu, dodirom se može privući pažnja osobe
koja je očigledno usmerena na nešto drugo itd.
"Najbolji način da odobrovoljite nekoga je da ga potapšete po ramenu
ili po leđima. To je gest ohrabrenja ili podrške."
Šake se mogu koristiti i za samododirivanje, koje na određeni način predstavlja
vrstu komunikacije sa samim sobom. Uobičajene oblike ovog "unutrašnjeg
dijaloga" predstavljaju, na primer: trljanje brade, glađenje kose,
češanje glave, trljanje nosa itd. Dodirivanje sopstvenog tela nema intenciju
komunikacije, ali pruža značajne informacije o osobi koja ga sprovodi.
Na primer, trljanje brade označava da osoba donosi odluku, dodirivanje
nosa da govornik nastoji da prikrije izgovorene laži ili da slušalac sumnja
u govornikove reči, glađenje kose da osoba gaji afinitete prema svom sagovorniku
itd.
Važno je znati da postoje osobe koje uživaju u telesnom kontaktu i spremno
na njega odgovaraju, kao i one koje mu pristupaju nevoljno i kolebljivo,
ili ga se klone. Na osnovu toga mogu se definisati dve opšte kategorije
ljudi: dodirivači i antidodirivači. Neki istraživači smatraju da postoji
veza između ove podele i gestova, tj. da su dodirivači skloniji otvorenim
gestovima, a antidodirivači zatvorenim.
"Zagrljaj rukom oko ramena je gest kojim pokazujemo ljudima da smo
na njihovoj strani."
2.8. POJAVA I GRAĐA
Pojava i građa takođe imaju svoju komunikativnu vrednost. Veličina i
oblik naših tela i način na koji tela pokrivamo tkaninama raznih vrsta,
imaju značajan uticaj na to kako nas ljudi doživljavaju i koliko nam pažnje
posvećuju. Prvi utisak u susretu sa drugom osobom ostvaruje se pogledom
na njeno telo i tek se nakon toga uspostavlja kontakt očima. To znači
da se najpre uoči lični "stil" osobe (njena doteranost, garderoba
i detalji) koji određuje njen izgled i na osnovu koga se izvlače određeni
zaključci.
Pored svoje primarne funkcije da zaštiti telo čoveka, odeća poseduje složeno
simboličko i estetsko značenje. Ona ima značajnu vrednost pri komu-nikaciji,
jer odaje informacije o tome kako, u kom vremenu i prostoru se čovek oblači;
pruža podatke o raznim dimenzijama ličnosti, njenim interesovanjima, stavovima
i shvatanjima, statusu, prihodima, pripadnosti grupi, profesiji itd. Naš
izbor odeće govori drugima ko smo, ili im bar govori o tome kako sami
sebe vidimo. Ističe našu jedinstvenost, ili - ako nosimo npr. uniformu
- našu sličnost sa drugima. Ukazuje na to kako gledamo na svoju ličnost.
O tome često svedoče boje odeće koja se nosi, pa introvertniji ljudi biraju
tamnije i neupadljivije boje, a ekstrovertni svetle, pa čak i kontrasne.
Postoje različita tumačenja pojedinih boja i njihovih kombinacija, koja
se razlikuju od kulture do kulture. Mada je potrebno biti oprezan prilikom
interpretacije boja, one imaju svoju simboliku. Na primer, jedno od verovanja
je:
- Crvena je boja životne energije. Vole je hrabri, društveni,
dobronamerni, radoznali ljudi, jake volje, koji žive punim životom, imaju
jaka osećanja i koji su skloni riziku. Ukoliko osete otpor sredine umeju
da "buknu" i često donose odluke umesto drugih.
- Žuta je simbol uma i intuicije. Biraju je osobe sigurne
u sebe, nezavisne, nestrpljive, optimisti, s visokim zahtevima, koje traže
da ih vole i da im se dive. Često teže potpunoj slobodi od obaveza i briga.
Vole sve što je novo i brzo se privikavaju.
- Zelena je znak stabilnosti i sigurnosti. Dopada se
upornim, urednim, pedantnim, srdačnim i ponekad malo zatvorenim ljudima.
U društvu vole da vode glavnu reč, ponekad i da preteruju u tome, ali
rado pomažu drugima, čak i na svoju štetu. Preterano kritični, dolaze
u sukobe sa svojom okolinom.
- Tamnoplavu vole osobe koje teže sigurnosti i miru,
cene sređen život i vode računa o mišljenju sredine; ličnosti koje su
osećajne, neodlučne i koje se često plaše teškoća.
- Svetloplava simbolizuje maštanja i snove. Odabiraju
je osobe koje teže psihološkoj ravnoteži i harmoniji, koje su privržene
i verne, ali koje u trenucima neuspeha lako padaju u depresiju.
- Narandžasta je boja slobodoljubivih i osećajnih pojedinaca
koji umeju da se kontrolišu. Vole je racionalni, uspešni i druželjubivi
ljudi, spremni da pomognu i željni čulnih senzacija. Razvijene intuicije,
skloni su razmišljanju, zaljubljivanju i samoodricanju.
- Ljubičastu boju vole maštovite, delikatne, osećajne
osobe, s visokim idealima, ljudi koji povremeno osećaju potrebu da pobegnu
od realnosti u svet snova. Oni imaju poseban osećaj za estetsko i neretko
stvaraju oko sebe atmosferu harmonije i sloge - mada su sami skloni da
u sve sumnjaju.
- Bela je simbol čistote, nevinosti, blagosti, urednosti,
ali podseća i na hladnoću, sneg, sjaj. Dopada se onima koji teže slobodi.
Ljudi koji žele da naglase čistotu, pedantnost, da izbegnu neprijatnosti
i odbace sve prljavo i mračno, vole da se pokažu u društvu u belom. Umeju
da budu sitničavi i dosadni. Ponekad bela odeća svedoči o potrebi da se
započne "novi život".
- Sivu kao neutralnu, "neemocionalnu" boju,
odabiraju oni koji se svesno ograđuju od spoljnih uticaja da bi sačuvali
unutrašnji mir i stabilnost. "Ljudi u sivom" su često zatvoreni,
razboriti, oprezni, više vole da ostanu u senci i odatle drže situaciju
pod kontrolom.
- Braon odabiraju osobe koje teže mirnom životu i čvrsto
stoje na svojim nogama. Iznad svega cene dom, porodicu, prijatelje, tradiciju.
Neretko braon privlači one koji se nalaze u nekom sukobu ili osećaju fizičku
nelagodnost, kao i one kojima je potreban odmor.
- Crna je simbol tajanstvenog, zagonetnog, čak i zlokobnog.
Njen izbor pokazuje da čoveku nedostaje nešto što mu je veoma važno. Crnom
bojom kao da se ograđuje i štiti od spoljašnjih uticaja. Ljubitelji crne
su skloni da pesimistički gledaju na stvarnost i često trpe poraze u "dvoboju"
sa sudbinom. Oni imaju povećanu potrebu za nezavisnošću, suprotstavljaju
se stranom uticaju i ne priznaju autoritete.
Pored značenja boja, pisane su i brojne psihoanalitičke
studije o stilu oblačenja i ličnosti. Na primer, Flugel je otkrio
da osobe koje su daleko od kuće, kao i one koje osećaju nedostatak ljubavi,
oblače mnogo više odeće nego inače.
Odeća se može kategorisati na više načina, ali je osnovna podela na formalnu
i neformalnu. Uopšteno posmatrano, formalna garderoba je zastupljenija
na poslu, a neformalna u slobodno vreme, mada ljudi imaju tendenciju da
odabiraju odeću na osnovu udobnosti, pristojnosti ili utiska koji žele
da ostave na druge.
Oblici tela takođe ima značaja pri prenošenju neverbalnih poruka. Česta
je podela na ektomorfe (mršave i koščate), mezomorfe (mišćave) i endomorfe
(debele). Argajl navodi da ljudi ektomorfe često smatraju mirnim ili napetim,
mezomorfe nezavisnim avanturistima, a endomorfe toplim, pristupačnim i
zavisnim.
2.9. KORIŠĆENJE VREMENA
Upotreba vremena je izuzetno moćno sredstvo neverbalne komunikaci¬je
koje može da pruži značajne informacije o ličnosti čoveka. Između ostalog,
njime se može iskazati autoritet osobe. Na primer, određeni ljudi demonstriraju
svoju važnost na taj način što pušaju druge ljude da ih čekaju; drugi
pokazuju poštovanje time što dolaze na vreme.
Korišćenje vremena u neverbalnoj komunikaciji razlikuje se i od kulture
do kulture. Za zapadnu kulturu, za koju je "vreme novac", od
velike je važnosti brzina delovanja i ona svakim danom sve više dobija
na značaju. Stvaranje dodatnog vremena postala je neophodna aktivnost
za držanje koraka sa svetom, koji se sve više i brže menja.
2.10. NEVERBALNI ASPEKTI GOVORA
Neverbalni aspekti govora (paralingvistika) prate verbalno izražavanje
i služe interpretaciji reči u toku govora. Uključuju mnoge elemente: melodiku
(visinu glasa), dinamiku (jačinu glasa), tempo (brzinu govora), ritmiku
(ritmičnost govornog signala), agogiku (ubrzavanje i usporavanje govora),
metriku (naglašavanje određenih reči), tembr (boju glasa), dijalekt, uzvike,
jezičke poštapaiice i dr. Paralingvistički signali ukazuju na trenutno
raspoloženje govornika, njegove emocije, namere i sl. Na osnovu njih se
može suditi o starosnoj dobi, polu, socijalnom statusu, obrazovanju i
drugim osobenostima pojedinaca.
Način na koji govornik upotrebljava svoj glas primaran je element komunikacije
(pomenutih 38% uticaja poruke pripada ovom aspektu). Glas je dovoljan
da se izraze mnoge nijanse značenja - setimo se, na primer, koliko se
značajnih informacija može dobiti iz tona prve rečenice izrečene u telefonskom
razgovoru.
Kako bi se pri javnim nastupima neverbalnim aspektima govora ostvario
maksimalan kvalitet komunikacije, tj. glas učinio prirodnim, izražajnim
i jasnim, neophodno je:
1. Pauzirati u govoru
2. Kontrolisati jačinu glasa
3. Negovati živost govora.
Pauziranje je prirodan deo govorenja. Dužina pauza pruža u razgovoru značajne
informacije. Kratka oklevanja, na primer, ukoliko su povezana sa greškama
u govoru, mogu ukazivati da osoba ne govori istinu ili da je umorna. Da
više nema šta da kaže, govornik može izraziti dugom pauzom, koja takođe
može upućivati na promišljenost i odbijanje pojedinca da stupi u komunikaciju.
Prilikom javnih govora, snažnom i izražajnom ritmu izlaganja doprinose
česte i potpune pauze, tj. pravilnim pauziranjem u govoru iz njega se
izvlači maksimum. Pauziranje govorniku pruža priliku da razmisli o onome
što će sledeće reći, da čuje ono što je upravo rekao, da se pribere i
povrati dah, dok se slušaocima daje vremena da "upiju" poruku
i da se osete opuštenije.
"Pauza u pravom trenutku još više privlači pažnju i interesovanje
slušalaca!"
Pauze se mogu uspešno koristiti i kako bi se izmamile željene reakcije
publike (npr. smeh ili aplauz). Time što naprave pauzu govornici često
naznačuju da očekuju aplauz. To posebno dolazi do izražaja prilikom političkih
okupljanja, ali je značajno da često samo visoko "kotirani"
članovi stranaka mogu ove tehnike uspešno da upotrebe.
Zadovoljavajuća jačina govora omogućava čujnost govorne poruke. Ukoliko
izgovorena reč ne dopre do slušalaca, usled ne prenošenja poruke komunikacija
se neostvaruje. Takođe, i suvišna glasnost može da ometa proces komunikacije,
jer zamara recepijente i oni joj se nesvesno odupiru. Glas je potrebno
upotrebljavati sa onoliko snage koliko je neophodno, da se sa najmanje
napora dođe do najboljeg utiska.
Živost govora omogućava da se izbegne monotonija izlaganja, održi pažnja
slušalaca i postigne ubedljivost i sugestivnost. Komunikator je u prilici
da u skladu sa svojim misaonim tokom i raspoloženjem menja dinamiku, tempo,
ritmiku, agogiku i metriku glasa, upotrebu pauza, nijansiranost fraza
i sl, kako bi ostvario zadovoljavajući kvalitet govora. Značajni rezultati
postižu se i zahvaljujući bogatstvu izraza, slikovitosti poruke, podsticanju
dijaloga i dr, kao i na osnovu već pomenutih elemenata neverbalne komunikacije
(mimike, gestova, itd).
ZAKLJUČAK
Neverbalna komunikacija stalni je podtekst svega što činimo, ne možemo
prestati pokazivati izraze lica ili držanje, ili prikrivati ton kojim
nešto govorimo. Ako grešimo u odabiru emocionalnih poruka koje upućujemo
bićemo odbacivani. Iz svega navedenog u radu se vidi, da su neverbalne
poruke izuzetno značajne, nekada odličujuće u poslovnoj komunikaciji.Iz
neverbalnih poruka možemo dobiti veoma verne slike o namerama npr. naših
poslovnih partnera ili budućih poslovnih partnera. Takođe možemo da zaključimo
da je govor tela, sa svim svojim oblicima, samo jedna od veština komunikacije.
Ključ leži u činjenici da neverbalni signali nisu kompletna i završena
poruka. Potrebno je potražiti potvrdu i u drugim signalima vezanim za
interpersonalnu komunikaciju. Da bi utisak bio potvrđen i kompletan, potrebno
je uskladiti značenja govora tela sa verbalnom i ostalom komunikacijom.
Takođe, potrebno je da se slika uklapa u kompletnu trenutnu situaciju.
Govor tela tj. neverbalna komunikacija, očigledno, ima svoje granice i
specifičnosti u odnosu na količinu informacija koje može da prenese ili
pruži. Ali kad ga savladamo, zajedno i sa drugim oblicima interpersonalne
poslovne komunikacije shvatamo da smo naučili jednu veoma korisnu veštinu.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|