Knjigovodstvo osnovnih sredstava
Racunovodstvo - pojam i zadaci
U okviru predmeta Racunovodstvo izucava se ekonomska problematika preduzeca,
privredne pojave u preduzecu i utvrdjuje vrednosni odnos izmedju ulozenih
sredstava u delatnost kojom se bavi preduzece i postignutih rezultata.
Poslovanje svakog preduzeca kao i upravljanje istim predstavlja stalno
prilagodavanje promenljivim uslovima poslovanja. Poslovne odluke kroz
koje se upravljanje preduzecem izraava moraju se zasnivati na blagovremenim,
potpunim i adekvatnim odlukama primerenim informacijama. Informativnu
podršku upraljanjem preduzeca prua racunovodstvo. Zbog toga
se racunovostvo najcešce definiše kao podfunkcija funkcije upravljanja.
Mnogi autori pod pojmom racunovodstva obuhvataju sve postupke ciji je
zadatak kolicinsko i vrednosno obuhvatanje i kontrola svih tokova novca
i ucinaka koji nastanu u preduzecu ( izazvani proizvodnjom ili prodajom
).
Racunovodstvo ima interne i eksterne zadatke. Dokumentovanost i kontrola
predstavljaju prvi interni zadatak i ostvaruju se putem kolicinskog i
vrednosnog obuhvatanja kao i nadzora nad privrednim procesima u preduzecu.
Drugi vaan interni zadatak je pruanje upravi preduzeca osnove
za planiranje stanja imovine i rentabiliteta. Zadaci eksternog racunovodstva
vezani su za polaganje racuna i informisanje. Na osnovu zakonskih propisa
sva preduzeca su obavezna da poloe racun o poslovnim tokovima, a
takav zahtev je iskljucivo ostvariv uz pomoc racunovodstva. Delom zbog
zakonske obaveze a delom zbog upravljanja menadmentom racunovodstva.
Svrha racunovodstva je da informiše vlasnike, poverioce, zaposlene,
poreske organe i ostalu zainteresovanu javnost o finansijskom i prinosnom
poloaju preduzeca.
Celina racunovodstva moze da se podeli prema razlicitim kriterijumima.
Na primer, prema grupama srodnih poslova ( knjigovodstvo sa bilansom,
obracun troskova, racunovodstveno planiranje i analiza, kontrola i revizija
). Ili pak prema nameni u upotrebi Racunovodstvo se deli na ono koje je
usmereno ka ispunjenju informativnih zahteva eksternih korisnika i nazivamo
ga finansijskim racunovodstvom, dok racunovodstvo ciji je primarni cilj
zadovoljenje potreba za informacijama uprave preduzeca nazivamo upravljacko
racunovodstvo.
Knjigovodstvo – pojam , ciljevi i zadaci
Knjigovodstvo obezbeduje podatke koji se na razlicite nacine primenjuju
u pojedinim delovima racunovodstva. To je osnovni razlog zbog cega se
knjigovodstvo najcešce definiše kao racunska osnova racunovodstva.
Knjigovodstvo pri racunovodstvenom planiranju prua osnovu tako što
pri izradi plana i uvek polazi od sadašnjeg stanja a potom omogucava
pruanje podataka o ostvarenom rezultatu kao i o stanju imovine.
Knjigovodstvo mora raspolagati pouzdanim informacijama da bi se donele
što kvalitetnije poslovne odluke.
Ciljevi knjigovodstva se izvode iz ciljeva preduzeca. Ono pocinje osnivanjem
preduzeca i prestaje trenutkom njegove likvidacije. Osnovni ciljevi knjigovodstva
su :
1. utvrdivanje rezultata poslovanja ( dobitka ili gubitka ) u odredenom
vremenskom periodu;
2. utvrdivanje stanja imovine , obaveza kao i sopstvenog kapitala na odredjeni
dan obracuna;
3. pruanje podataka za kontrolu rada lica koja rukuju pojedinim
delovima imovine preduzeca;
4. pruanje podataka za planiranje rezultata poslovanja , stanja
imovine kao i priliva i odliva novca;
5. prunje podataka za kontrolu izvršenja planskih velicina.
Da bi svi ovi navedeni ciljevi bili ostvareni neophodno je da menadment
racunovodstva prikupi sve informacije koje dokazuju nastanak svakog poslovnog
dogodaja tj. prikupljanje, klasifikovanje, reklasifikovanje, beleenje,
cuvanje podataka i naravno izveštavanje o nastalim poslovnim dogadajima
( a sve to predstavlja zadatke knjigovodstva ).
Postoje dva metoda vodjenja knjigovodstva: prosto i dvojno knjigovodstvo.
Prosto knjigovodstvo je nezaokruzen
sistem u kome se vode evidencije o pojedinim delovima imovine, kao sto
su: gotovina, roba, duznici, poverioci i sl. Iz prostih ( pojedinacnih,
izolovanih ) evidencija ne moze se utvrditi ni ukupna vrednost imovine
i obaveza, a ni ostvareni rezultati poslovanja.
Dvojno knjigovodstvo je zaokruzen sistem evidencije u
koji su ukljuceni svi delovi imovine, obaveze i kapital, kao i promene
na njima, sto omogucava da se na osnovu knjigovodstvenih podataka utvrdi
ukupna vrednost imovine, obaveza i rezultat poslovanja preduzeca.
Osnovna sredstva - pojam i podela
U zavisnosti od funkcije koju imaju u procesu proizvodnje ukupno uloena
sredstva jednog preduzeca mogu se podeliti na osnovna sredstva i obrtna
sredstva.
Osnovna sredstva predstavljaju sva ona sredstva koja
u proces proizvodnje jednog preduzeca ulaze svojom celokupnom vrednošcu
, ali se pri jednom poslovnom ciklusu ne utroše u celosti vec se
njihova vrednost usled fizickog kao i moralnog rabacenja postepeno smanjuje
i do kraja proizvodnog ciklusa zadravaju svoj prvobitni oblik. Osnovna
sredstva se mogu javiti u obliku : stvari , prava i novca.
Podela osnovnih sredstava moe se izvršiti prema razlicitim
kriterijumima u zavisnosti od potrebe preduzeca. U našim zakonskim
propisima najcešce kao kriterijum za podelu osnovnih sredstava koristi
se proces proizvodnje , tako da razlikujemo :
1. osnovna sredstva u pripremi ( izgradnji );
2. osnovna sredstva u funkciji;
3. osnovna sredstva van funkcije.
Osnovna sredstva u pripremi ( u izgradnji )
Veoma je bitno precizirati koje stvari ili koja prava treba nabaviti
kao i iz kojih izvora ce biti izvršeno finansiranje te iste nabavke.
Kod ovih sredstava visina potrebnih novcanih sredstava za njihovu nabavku
se odreduje na osnovu investicionih programa kao i tehnicke dokumentacije
(predracunska vrednost gradevinskih objekata, opreme, visine troškova
montae i drugi izdaci vezani za izgradnju i puštanje u rad
datog objekta kao i izvori iz kojih se obezbeduju sredstva za finansiranje
izgradnje ).
Ulaganje u sva osnovna sredstva mogu se vršiti sa ciljem da se izgradi:
novi kapacitet, proširi vec postojeci kapacitet, modernizuje ili
pak izvrši zamena postojeceg kapaciteta. Osnovna sredstva u pripremi
su prema tome ona sredstva cija izgradnja još uvek nije završena,
kao i ona sredstva koja još uvek nisu spremna za datu poslovnu aktivnost.
Ova sredstva se mogu javiti u sledecim oblicima :
1. potraivanja za avanse;
2 .potraivanja po osnovu zajednicke izgradnje osnovnih sredstava;
3 .investicije u toku.
Osnovna sredstva u funkiciji
Sva osnovna sredstva jednog preduzeca koja se koriste za obavljanje delatnosti
kojom se preduzece bavi predstavljaju osnovna sredstva u funkciji. U ova
sredstva spadaju sledece stvari i prava: zemljišta koja slue
u privredne svrhe, šume, gradevinski objekti, oprema, dugogodišnji
zasadi, osnovno stado, materijalna prava, osnivacka ulaganja datog preduzeca
i ostala osnovna sredstva.
Osnovna sredstva van funkcije
Sve obustavljene investicije jednog preduzeca, kao i osnovna sredstva
koja se ne mogu više koristiti zbog svoje fizicke porabacenosti,
ili je pak njihovo korišcenje postalo ekonomski necelishodno zbog
svog moralnog zastarevanja kao i sva ona sredstva zbog kojih pri izmeni
proizvodnog programa gube svoju upotrebnu vrednost predstavljaju osnovna
sredstva van funkcije datog preduzeca.
Zbog toga što ne ucestvuju u obavljanju poslovnih aktivnosti jednog
preduzeca ova sredstva se otpisuju ( ova sredstva mogu izazvati dodatne
troškove i na taj nacin smanjiti finansijski rezultat polovanja datog
preduzeca ). Ova sredstva van funkcije otpisuju se otudenjem putem prodaje,
privremenim ili trajnim ustupanjem nekom drugom preduzecu kome su ova
sredstva potrebna za poslovanje ili se pristupa njihovom ponovnom osposobljavanju
radi ponovne upotrebe za poslovne funkcije u preduzecu.
Knjigovodstvena evidencija osnovnih sredstava
Da bi se moglo govoriti o evidenciji osnovnih sredstava i obracunavanju
njihove amortizacije, treba napomenuti koje se vrednosti razlikuju kod
osnovnih sredstava.
Vrednost osnovnih sredstava po kojoj su kupljena od dobavljaca predstavlja
njihovu fakturnu vrednost. Fakturna vrednost dobavljaca, uvecana za zavisne
troskove ovih sredstava (dopreme, carine, montaze, poreza i sl.) i dovodjenje
u stanje njihove funkcionalne pripremljenosti, tj. ukljucivanje u upotrebu,
predstavlja nabavnu vrednost.
Nabavna vrednost sluzi za evidenciju osnovnih sredstava u knjigovodstvu,
kao osnovica za obracunavanje amortizacije, tj. otpisivanje. Kada se nabavna
vrednost umanji za izvrsene obaveze (amortizovanu vrednost), dobija se
sadasnja vrednost osnovnih sredstava. Trzisna vrednost osnovnih sredstava
predstavlja vrednost koja moze da se postigne njihovom prodajom i koja
moze biti veca ili manja od sadasnje vrednosti.
Revalorizacija osnovnih sredstava predstavlja svodjenje
knjigovodstvene vrednosti na trzisnu vrednost. Za to svodjenje se koristi
koeficjent revalorizacije po mesecima u toku godine i zbirni koeficjent
na kraju poslovne godine. Koeficjent predstavlja stopu rasta cena na malo
koju zvanicno objavljuje zavod za statistiku. Vrsi se radi obracunavanja
realne amortizacije i radi utvrdjivanja dobiti.
Za evidenciju osnovnih sredstava koriste se sledeca dokumenta:
Za evidenciju nabavke:
1) faktura dobavljaca ( o kupovini ) osnovnih sredstava,prevozu,montazi,carinama…
2) obracun ( situacije )
3) resenje o besplatnom prijemu, izvestaj, zapisnici
Bez obzira na nacin nabavke, fizicki prijem osnovnih sredstava vrsi se
komisijskim zapisnikom o prijem – preuzimanju osnovnih sredstava.
Po zavrsenoj nabavci strucna sluzba zaduzena za njenu realizaciju treba
da sastavi izvestaj o stavljanju osnovnih sredstava u upotrebu.
Za evidenciju otudjivanja koriste se sledeca
dokumenta:
1) odluka i zapisnik o rashodovanju osnovnog sredstva ( izvestaj o aktiviranju
) koji predstavlja nalog za knjigovodstveni obracun
2) odluka i zapisnik o primopredaji i faktura o prodaji osnovnog sredstva
3) odluka i zapisnik o besplatnom ustupanju osnovnog sredstva
Zadatak knjigovodstva osnovnih sredstava jeste, izmedju ostalog, da utvrdi
poslovne knjige u koje ce se evidentirati svi podaci i sve promene na
ovim sredstvima.
Svako preduzece ima obavezu da organizuje evidenciju o sopstvenim osnovnim
sredstvima tako da se u svakom trenutku moe sagledati : nabavna
, otpisana i sadašnja vrednost osnovnih sredstava u celini , kao
i svakog pojedinacnog osnovnog sredstva tog preduzeca. Takva evidencija
preduzeca vodi se kroz sledecu dokumentaciju :
1. glavnu knjigu;
2. knjigu inventara;
3. analiticke kartice osnovnih sredstava.
U glavnoj knjizi vodi se sinteticka evidencija kao
i evidencija po grupama osnovnih sredstava. Preko ovih racuna prati se
samo stanje ali i kretanje osnovnih sredstava iskljucivo po vrednosti.
Knjiga inventara je oblik analiticke evidencije, uvek
je povezana i ne vodi se nikada u slobodnim listovima. Ona uvek mora biti
overena od ovlašcenog lica sa precizno numerisanim stranicama zbog
eventualne zloupotrebe. Knjiga inventara treba da prui podatke o
stanju ali i promenama osnovnih sredstava. Ona uvek mora da sadri
sledece: inventarni broj, nomenklaturni broj, naziv, podatke o dobavljacu
i njegovom sedištu, precizno evidentiran broj i datum dokumenta o
prijemu osnovnog sredstva, vek trajanja, datum stavljanja u upotrebu istog,
nabavnu vrednost, otudenje, rashodovanje sa naznacenim datumom i primedbom
knjigovodstvenog inventara osnovnih sredstava. Znaci ona pruza veoma veliki
broj razlicitih podataka, od opstih, tehnickih do ekonomskih, sto po pravilu
nije slucaj sa ostalim hronoloskim evidencijama. Ovakva knjiga inventara
koristi se sve dok u njoj postoji slobodnih listova. Tek pošto se
popuni otvara se nova u kojoj se nastavlja evidencija na potpuno identican
nacin koji je vec naveden u prethodnom tekstu. Ova se hronoloska evidencija
ne zakljucuje krajem godine vec prestankom rada preduzeca i ona prati
sve promene na osnovnom sredstvu tokom njegovog veka trajanja.
Analiticke kartice osnovnih sredstava predstavlja analiticku
evidenciju o postojecim osnovnim sredstvima jednog preduzeca koja se vodi
na slobodnim listovima koje u knjigovodstvu nazivamo karticama. Za svaku
stvar iz osnovnog sredstva otvara se posebna kartica. Na prednjoj strani
svake kartice upisuju se osnovni podaci o osnovnom sredstvu i to: inventarni
broj, nomenklaturni broj, tacan naziv osnovnog sredstva, svi potrebni
podaci o dobavljacu, datum stavljanja sredstava u upotrebu i ostali podaci
vezani za odredena osnovna sredstva. Na poledini analitickih kartica knjii
se stanje i sve promene vezane za vrednost osnovnih sredstava. Skup svih
analitickih kartica jednog preduzeca predstavlja kartoteku osnovnih sredstava
tog preduzeca.
Pored pomenutih dokumentacija u jednom preduzecu moguce je koristiti
i dodatnu pomocnu evidenciju. Jedna od takvih vidova evidencija je reversna
knjiga. Ove knjige slue preduzecu da prui dodatne
podatke gde tj. u kom delu preduzeca se nalaze i koriste osnovna sredstva,
ko je za njih zaduen kao i ko odgovara za njihovu ispravnost. Reversna
knjiga se ne vodi za celo preduzece kao što je slucaj kod knjige
inventara, vec se odnosi na ue organizacione jedinice. U ovu knjigu
potrebni podaci o osnovnim sredstvima koje jedno preduzece poseduje unose
se hronološkim redom , baš onako kako i pristiu u to preduzece.
Za evidenciju svih osnovnih sredstava iz kojih se izuzimaju zemljišta,
šume, višegodišnji zasadi i osnovna stada knjigovodstvo
svakog preduzeca koristi dva paralelana racuna. Na prvom od ovih paralelnih
racuna treba obezbediti sve neophodne podatke o nabavnoj vrednosti, dok
na drugom racunu treba obezbediti podatke o otpisanoj vrednosti konkretne
vrste sredstava. Na osnovu ovako tacno evidentiranih paralelnih racuna
knjigovodstvo je u mogucnosti da obracuna i trecu vrednost ovih osnovnih
sredstava , a to je sadašnja vrednost.
Svako preduzece zakonski je obavezno da prati kontni okvir koji propisuje
drava u kojoj to isto preduzece posluje. Prema najnovijem kontnom
planu svaki od osnovnih sredstava ima svoj tacno odradeni broj racuna
radi lakše knjigovodstvene evidencije. U našoj zemlji za evidenciju
osnovnih sredstava predvidjeni su sledeci racuni :
020 - zemljišta;
021 - šume i višegodišnji zasadi;
022 - gradevinski objekti;
023 - postrojenja i oprema;
024 - investicione nekretnine;
025 - osnovno stado;
026 - ostale nekretnine , postrojenja i oprema;
027 - nekretnine , postrojenja , oprema i biološka
sredstva u pripremi;
028 - avansi za nekretnine , postrojenja , opremu i biološka
sredstva;
Svaki od ovih racuna se najcešce analiticki rašclanjava, jer
sem brojnosti pojedinih vrsta sredstava rašclanjavanje nalae
i potrebu za obezbedivanjem nekih podataka koji se ne mogu dobiti sa finansijskih
kartica. Tu pre svega mislimo na podatke o kolicinama, površini,
snazi, kapacitetu, modelu ...
Ulaganja u osnovna sredstva
Proces ulaganja u osnovna sredstva odvija se kroz dve posebno odvojene
faze i obe su predmet knjigovodstvenog obuhvatanja. Prva faza predstavlja
kupovinu kao i prijem materijalnih vrednosti dok druga faza predstavlja
isplatu obaveza za nabavljenim sredstvima. Obe ove faze cine celinu procesa
ulaganja novca u osnovna sredstva i ostale faktore proizvodnje. Zbog toga
se kupovina tj. prijem i novcani izdatak u knjigovodstvu prikazuju paralelno.
Preduzeca svoja osnovna sredstva (stvari i prava ) mogu pribavljati na
tri nacina a to su :
1. kupovina;
2. izgradnja;
3 .ostali nacini.
Za sva tri pomenuta nacina nabavke osnovnih sredstava isplata se moe
izvršiti sa :
1. iro racuna;
2. iz izdvojenih novcanih sredstava za investicije;
3. iz odobrenih zajmova;
4. kombinovano iz prethodnih izvora.
-kupovina osnovnih sredstava
Pri knjienju ekonomskih promena vezanih za osnovna sredstva koristi
se sinteticki racun osnovna sredstva za sva osnovna sredstva u obliku
stvari. Knjienje kupovine novih osnovnih sredstava razlikuje se
od knjienja korišcenih osnovnih sredstava. Kupovinom osnovnih
sredstava zamenjuju se dotrajala osnovna sredstva tj. proširuju se
postojeci kapaciteti preduzeca.
a) kupovina novih osnovnih sredstava
Preduzece moe da nade gotova sredstva na trištu gotova
, spremna da se bez ikakvih dodatnih intervencija ukljuce u funkciju.
Tada knjienje vršimo tako što se za nabavnu vrednost osnovnog
sredstva zadui odgovarajuci racun osnovnih sredstava dok na racunu
Dobavljaci za osnovna sredstva beleimo porast obaveza. U koliko
se kupljeno osnovno sredstvo ne moe neposredno ukljuciti u poslovnu
aktivnost , vec se prethodno mora izvršiti montaa , izgradnja
postolja , prikljucaka i dr. tada se kupovina obuhvata na racunu Investicije
u toku. Na ovom racunu knjiimo i sve troškove nabavke. Na dugovnoj
strani ovog racuna prikupljaju se svi elementi nabavne vrednosti dok se
protivuknjienja sprovode na poranoj strani racuna Dobavljaci
za osnovna sredstva. Likvidiranje obaveza prema dobavljacima knjii
se tako što se ovaj racun zadui , a odobri se odgovarajuci
racun izvora sredstava iz kojega je kupovina finansirana.
Graficki prikaz napred opisanih knjienja
izgleda ovako:
(1) prijem fakture za kupljeno osnovno sredstvo koje ne podlee
montai i za zavisne troškove nabavke;
(2) prijem fakture za osnovno sredstvo koje se mora montirati , fakture
za zavisne troškove nabavke i za montau;
(3) aktiviranje osnovnog sredstva;
(4) isplata obaveza prema dobavljacima.
b) kupovina upotrebljavanih osnovnih sredstava
Neke od potreba za osnovnim sredstvima preduzece pokriva kupovinom korišcenih
osnovnih sredstava tj.onih koja su postala nepotrebna preduzecima koja
ih izlau prodaji. Cena ovih osnovnih sredstava odredena je ponudom
i tranjom na trištu pa njihova kupovna vrednost moe
biti jednaka, viša ili nia od njihove neotpisane vrednosti.
Nabavka ovih sredstava moe biti u celini ili delimicno finansirana
iz dugorocnih kredita tj. obaveza prema dobavljacu moe biti izmirena
na taj nacin što ce preduzece kupac preuzeti na sebe obavezu dalje
otplate datog kredita.Graficki prikaz ovih knjienja :
(1) i (2) –knjienje kupovine ovih sredstava vrši se
tako što se za nabavnu vrednost zaduuje racun Osnovna sredstva,
a odobrava se racun Ispravka vrednosti osnovnih sredstava i racun Dugorocni
krediti za iznos preuzetog kredita.
Prijem osnovnih sredstava bez naknade
Preduzeca koja se nalaze u društvenoj sredini mogu osnovna sredstva
sticati i prijemom bez naknade. Prijem osnovnih sredstava bez naknade
tj. na poklon vrši se na osnovu ugovora izmedu preduzeca ustupioca
i preduzeca primaoca sredstava. Predmet ustupanja mogu biti i stvari i
prava. Knjienje prijema ovih sredstava vrši se tako što
se na racunu osnovnih sredstava knjii povecanje u visini nabavne
vrednosti preuzetog osnovnog sredstva, za visinu otpisane vrednosti odobravaracun
Ispravka vrednosti osnovnih sredstava, dok se za sadašnju, neotpisanu
vrednost odobrava racun sopstvenog kapitala Pocetni društveni kapital.
Graficki prikaz ovih knjienja :
(1) knjienje otpisane vrednosti preuzetog osnovnog sredstva;
(2) knjienje sadašnje vrednosti preuzetog osnovnog sredstva.
Trosenje osnovnih sredstava
- amortizacija -
Reprodukciono trosenje sredstava za proizvodnju je, u stvari, simbioza
dveju procesa: procesa trosenja sredstava i proces reprodukovanja tih
sredstava u novom proizvodu. Uslov za reprodukovanje je prenosenje vrednosti
utrosenog sredstva na novi proizvod. Trosenje sredstava za rad je postepeno,
a to znaci da se jedno sredstvo za rad utrosi tek posle veceg ili manjeg
broja istih ciklusa reprodukcije. Prenosenje nabavnih troskova sredstava
na nov proizvod treba da bude postepeno, u zavisnosti od veka trajanja
sredstva. Ovaj proces prenosa troskova nazivamo amortizovanje
sredstava za rad. Vrednost sredstava za rad, koje u narednim ciklusima
ostaje aktivno, smanjuje se u visini otpisane sume.
Obracun amortizacije se vrsi prema uredbi o nomenklatri osnovnih sredstava
i propisanim godisnjim stopama amortizacije. Osnovica za obracun amortizacije
je nabavna vrednost osnovnog sredstva.
Kod ekonomskog veka trajanja za amortizovanje nije bitno da li masina
radi ili ne; nije bitno da li ona proizvodi. Bitno je samo vreme. Shodno
predpostavci o ravnomernom vremenskom trosenju, na taj period ekonomskog
veka trajanja treba ravnomerno raspodeliti nabavne troskove sredstava
za proizvodnju koji se amortizuje. Ovako sproveden postupak amortizovanja
naziva se vremenskim amortizovanjem, a on moze biti:
1) proporcionalni - jednake stope amortizacije tokom
veka upotrebe
2) progresivni - u prvim godinama nize stope amortizacije
koje kasnije rastu
3) degresivni - u pocetnim godinama vise stope amortizacije,
koje kasnije opadaju
Izracunava se kada se nabavna vrednost osnovnog sredstva ( Nv ) podeli
planiranim vekom njegove upotrebe ( h ).
Ag = Nv/h ( godisnja
amortizacija )
Kod funkcionalnog amortizovanja bitna je
fizicka iskoriscenost sredstava. Ako, recimo u 24h, masina duze radi a
manje miruje, ona ce se pre utrositi nego u slucaju ako manje radi a vise
miruje. A s’obzirom na to da je i ostvarena proizvodnja u izvesnoj
proporciji sa vremenom funkcionisanja, ta proizvodnja koja je fizicki
merljiva, moze da posluzi kao merilo funkcionisanja masine odnosno njene
opterecenosti u proizvodnji. Ovaj metod se najcesce koristi u transportnim
organizacijama u skladu sa predjenim kilometrima. Obracun amortizacije
po funkcionalnoj metodi vrsi se po jedinici proizvoda ili amortizovanoj
kvoti. Amortizovana kvota ( Aq ) se odredjuje kao odnos nabavne vrednosti
( Nv ) osnovnog sredstva i fizickog obima proizvodnje (Q ).
Aq = Nv/ Q
Godisnji iznos amortizacije dobija se kada se amortizovana kvota (Aq)
pomnozi ostvarenom kolicinom proizvoda ( Q ):
Ag = Aq x Q
Iako se osnovna sredstva trose kontinuirano, u toku poslovne aktivnosti
obracun i knjizenje njihovih utrosaka vrsi se mesecno. Stoga se godisnja
kvota otpisa deli sa brojem meseci. Mesecna kvota otpisa se svakog meseca
uracunava, tj. ukalkulisava troskove, uz istovremeno evidentiranje smanjenja
vrednosti osnovnih sredstava. Smanjenje vrednosti osnovnih sredstava obuhvata
se ne neposredno na racunu osnovnih sredstava vec na njegovom korektivnom
racunu ispravka vrednosti osnovnih sredstava. Prema tome, mesecni iznos
otpisa osnovnih sredstava se knjizi tako sto se zaduzuje racun troskovi
otpisa ( troskovi amortizacije ) a odobrava racun ispravka vrednosti osnovnih
sredstava.
Graficki se ovo knjizenje predstavlja na sledeci nacin:
Zakljucak:
Svako preduzece pribavlja finansijski kapital sa ciljem da se uloi
u poslovanje koje ce posle završenog poslovnog ciklusa vratiti taj
kapital uvecan. Za ovako uspešno poslovanje bitnu ulogu ima i menadment
racunovodstva u okviru jednog preduzeca. Od njegovog poslovanja u mnogome
zavisi i konacni uspeh poslovanja svakog preduzeca.
Menadment racunovodstva ima kao primarni zadatak da ispuni blagovremeno
sve informativne zahteve svih eksternih korisnika ali i potrebe za informacijama
uprave preduzeca. Jedino na takav nacin moe se obezbediti profesionalno
poslovanje preduzeca. Menadment racunovodstva kao sastavni deo preduzeca
ne moe funkcionisati uspešno ako svoje ciljeve ne identifikuje
sa ciljevima svog preduzeca, koji su pre svega ostvarenje dobitka, ocuvanje
tj. povecanje uloenog kapitala u preduzece. Uz sve to ovaj deo menadmenta
mora da poštuje odredene zakonske regulative jer je u uskoj vezi
sa njima.
Menadment racunovodstva nekog preduzeca obuhvata racunovodstveno
na isti nacin dravni plan kao i sva ostala preduzeca. Svi ti planovi
se utvrduju zakonodavnom regulativom radi obuhvatanja svih preduzeca,
i takve planove sprovodi nacionalna ili lokalna vlast ili neko drugo telo
poput agencije posebno osnovane za tu svrhu. Dravni planovi su okarakterisani
kao utvrdeni planovi doprinosa, na osnovu obaveza datog preduzeca prema
planu. Mnogi dravni planovi su finansirani na osnovu uplata tokom
poslovanja.
Literatura:
1. Finansijsko racunovodstvo, dr Radiša Radovanovic, dr Kata Škaric
Jovanovic, Beograd 2003.
2. uta knjiga – kontni okvir 2005.
3. Racunovodstvo, dr Vera Poznanic – Leko, Beograd 2002.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
|