Obračun mesta troškova
1. OBRAČUN TROŠKOVA I UČINAKA
Obračun troškova i učinaka je deo računovodstvenog informacionog sistema
koji predstavlja računsku osnovu upravljačkog računovodstva.
Glavni ciljevi obračuna troškova i učinaka su:
1. obezbeđenje informacija o ceni koštanja učinaka za potrebe bilansiranja
zaliha gotovih proizvoda i nedovršene proizvodnje
2. obezbeđenje informacije kratkoročnog analitičkog obračuna rezultata
preduzeća za potrebe planiranja i kontrole troškova, prihoda i rezultata
preduzeća
3. obezbeđenje informacije za potreba formulisanja politike cena i formiranje
cena proizvoda i usluga preduzeća
4. obezbeđenje informacije za potrebe donošenja poslovnih odluka.
U skladu sa prethodno definisanim ciljevima, obračun troškova i učinaka
sadrži sledeća područja:
1. Obračun vrsta troškova za preduzeće u celini
2. Obračun mesta troškova
3. Obračun nosilaca troškova
4. Kratkoročni analitički obračun rezultata
Koji su troškovi i u kom iznosu nastali u toku obračunskog perioda?
To je pitanje kojim se bavi obračun vrsta troškova
Osnovni zadatak ove faze obračuna troškova sastoji se u količinskom obuhvatanju
utrošenih činilaca, vrednovanju utrošaka i obezbeđenju vrednosnih podataka
o troškovima za naredne faze obračuna troškova i učinaka.
Reč je o delu obračuna troškova koji obezbeđuje podlogu za ostale faze
obračuna.
Predmet obračuna u ovom delu su stvarni troškovi preduzeća u celini.
Obračun mesta troškova se bavi pitanjem: gde su koji i koliki troškovi
nastali?
Pod mestom troškova podrazumeva se uži organizacioni deo preduzeća u okviru
koga se obavljaju srodni, odnosno homogeni poslovi.
Od obračuna mesta troškova se očekuje:
- da preuzme od obračuna vrsta troškova odgovarajuće primarne troškove
i da ih
veže za mesta njihovog nastanka .
- da izvrši interni obračun između pomoćnih mesta troškova i između pomoćnih
i
glavnih mesta troškova po osnovu internih učinaka
- da pripremi cene učinaka, odnosno stope troškova glavnih mesta troškova
za
potrebe obračuna nosilaca troškova,
u cilju što tačnije kalkulacije konačnih učinaka preduzeća, tj.ispunjenja
kalkulacionog zahteva.
Plansko-kontrolni zadaci obračuna mesta troškova uslovljeni su decentralizacijom
upravljanja.Za mesta troškova vezuju se svi stvarni troškovi koji im pripadaju
a priznaje im se učinak mesta troškova obračunat po određenom sistemu
troškova.
Obračun nosilaca troškova bavi se pitanjem: u vezi sa čim su koji troškovi
nastali i u kom iznosu?
Nosioci troškova su konačni učinci preduzeća namenjeni prodaji ili internom
aktiviranju. U fazi prodaje nosioci troškova postaju nosioci uspeha.
U zavisnosti od toga iz koje proizvodne delatnosti potiču, razlikujemo:
• nosioce troškova osnovne delatnosti,
• nosioce troškova sporedne delatnosti i
• nosioce troškova pomoćne delatnosti.
Obračun nosilaca troškova uključuje jedinični obračun nosliaca troškova,tj.
kalkulaciju učinaka, i vremenski (periodični) obračun, tj. zbirni obračun
troškova po nosiocima za pogonsko-obračunski period.
Periodični obračun podrazumeva:
1. uključivanje početne nedovršene proizvodnje kao ishodišne vrednosti
nosilaca troškova u njihovom obračunskom periodu
2. vezivanje direktnih troškova odnosnog perioda za odgovarajuće nosioce
troškova
3. posrednu alokaciju opštih troškova na nosioce i odvajanje toškova koji
se ne uključuju u vrednost zaliha
4. završnu podelu ukupnih troškova nosilaca na završenu i nezavršenu proizvodnju
na kraju obračunskog perioda.
Kratkoročni analitički obračun rezultata nastoji da, koristeći podatke
obračuna nosilaca troškova i svoje analitičke podatke o prihodima od prodaje
proizvoda i usluga, obračuna rezultate organizacionih delova, grupa proizvoda,
proizvoda i sl., odnosno njihove doprinose ukupnom poslovanom rezultatu
preduzeća, na način da njihove informacije posluže u svrhe planiranja
i kontrole rezultata preduzeća.
2. ULOGA OBRAČUNA MESTA TROŠKOVA U SISTEMU OBRAČUNA TROŠKOVA
I UČINAKA
2.1. Zadaci obračuna mesta troškova
Osnovni zadatak obračuna mesta troškova koji određuju njegovu ulogu je
da :
1. obezbedi što tačnije kalkulacije učinaka preduzeća za potrebe bilansiranja,
politike formiranja prodajnih cena i analitičkog obračuna rezultata;
2. obezbedi podlogu za kontrolu troškova po područjima odgovornosti za
troškove;
3. obezbedi podatake o relevantnim troškovima za odlučivanje, kada su
u pitanju odluke o delovima preduzeća.
Prvi zadatak se odnosi na informaciono opsluživanje narednih faza obračuna
troškova i učinaka.Taj se zadatak ostvaruje:
vezivanjem opštih troškova za mesta troškova,
internom realokacijom troškova između mesta troškova,
utvrđivanjem diferenciranih kalkulacionih kvota opštih troškova po mestima
troškova u svrhe daljeg prenosa njihovih troškova i
upućivanjem opštih troškova prema nosiocima troškova kojima pripadaju.
Druga dva zadatka se odnose na neposrednu informacionu podršku menadžmenta
u ostvarenju njegovih aktivnosti sistematske upravlajčke kontrole i donošenja
poslovnih odluka.
2.2. Pojam i izbor mesta troškova
„Mesto troškova je uži organizacioni deo preduzeća, fabrike ili pogona,
za koje je moguće, svrsishodno i isplativo obračunati troškove i učinke.“
Mesta troškova treba da budu izabrana tako da:
1. predstavljaju područja odgovornosti za troškove,
2. da se za njih mogu pronaći ključevi, odnosno jedinice učinka za priznavanje
troškova mesta troškova na teret nosilaca troškova, ili drugih mesta troškova,
3. da se za njih bez teškoća mogu vezati troškovi koje svojim poslovanjem
i radom prouzrokuju.
Organizacione delove proizvođačkog preduzeća, s obzirom na prirodu poslova
koji se u njima obavljaju,možemo svrstati u dva glavna funkcionalna područja:
1. proizvodnu i
2. neproizvodnu delatnost.
Proizvodna delatnost proizvođačkog preduzeća
U zavisnosti od zadatka koje obavljaju, organizacioni delovi proizvodne
delatnosti
mogu se sistematizovati u tri uže celine:
1. osnovnu delatnost,
2. sporednu delatnost i
3. pomoćnu delatnost.
Osnovna delatnost predstavlja glavnu proizvodnu delatnost. Ona obuhvata
one organizacione delove proizvođačkog preduzeća u kojima se proizvode
proizvodi zbog kojih je ono i osnovano.
Na primer, u jednoj fabrici sokova, u osnovnu delatnost spadaju: proizvodnja
koncentrata soka, priprema soka i njegovo flaširanje.
Pored njih u osnovnu delatnost spada i priprema proizvodnje i slične delatnosti,
odnosno
organizacioni delovi koji na odgovarajući način doprinose normalnom funkcionisanju
procesa rada unutar osnovne delatnosti.
Po pravilu, proizvodi osnovne delatnosti se izrađuju za tržište. Kao takvi
„nose“ i sve troškove prozvođačkog preduzeća, pa se zato i zovu „nosioci
troškova“.
Oni predstavljaju i nosioce uspeha, jer se prilikom njihove prodaje javlja
i određeni rezultat.
Sporedna delatnost obuhvata one organizacione delove proizvođačkog preduzeća
koji se bave oplemenjivanjem otpadnih materijala ili daljom preradom proizvoda
osnovne delatnosti.
Tu spadaju i organizacioni delovi koji se bave proizvodnjom ambalaže za
pakovanje proizvoda iz osnovne delatnosti.
Proizvodi iz sporedne delatnosti takođe imaju karakter robne proizvodnje,
odnosno namenjeni su tržištu. Prema tome i oni predtavljaju nosioce troškova.
Pomoćna delatnost obuhvata one organizacione delove proizvodne delatnosti
čiji je zadatak da obezbede normalne uslove za funkcionisanje osnovne
i sporedne delatnosti,a takođe i neproizvodnih delatnosti.
Rezulti rada pomoćne delatnosti ne proizvode se za tržište,pa nemaju karakter
nosilaca troškova (izuzetno, i usluge pomoćne delatnosti se mogu javiti
kao nosioci troškova, ukoliko služe za prodaju trećim licima, ili kada
se vrše za sopstveno skladištenje, sopstvene inveticije i sopstveno investiciono
održavanje).
Neproizvodna delatnost proizvođačkog preduzeća
Sa gledišta funkcije koju obavljaju, i organizacioni delovi neproizvodnih
delatnosti mogu se svrstati u tri uže celine:
1. nabavka,
2. prodaja i
3. uprava.
Nabavka obuhvata organizacione delove koji se bave nabavkom materijala
i drugih faktora procesa rada, kao i organizacione delove koje nabavljeni
materijal zaprimaju, čuvaju i izdaju.
Prodaja obuhvata organizacione delove čiji je zadatak prodaja kupcima,kao
i one u kojima se proizvodi čuvaju, da bi se kasnije otpremili kupcima.
Uprava obuhvata sve organizacione delove koji na određeni način i u određenom
vidu povezuju sve ostale organizacione delove u preduzeću. Tu spadaju:
direkcija, opšta služba, računovodstvo i dr.
Mesta troškova iz osnovne i sporedne delatnosti čine usluge nosiocima
troškova, za razliku od pomoćne delatnosti i neproizvodnih službi koje
vrše usluge za mesta troškova iz osnovne i sporedne delatnosti, a takođe
i međusobno.
Usluge mesta troškova iz proizvodnih delatnosti mogu se izraziti u određenim
naturalnim jedinicama mere, za razliku od neproizvodnih jedinica gde je
to nemoguće.
Šta uzeti kao jedinicu mere za izračunavanje učinaka proizvodnih mesta
troškova zavisi od toga šta se javlja kao nosilac troškova kojem se usluge
vrše.
Postoje dva osnovna tipa nosilaca troškova:
1. masa proizvoda i
2. individualne porudžbine.
Ako se kao nosilac toškova javlja masa proizvoda, usluge mesta troškova
iz proizvodne delatnosti izraziće se u naturalnim jedinicama mere.
Ako mesta troškova iz proizvodne delatnosti vrše usluge individualnim
porudžbinama, izraženim u odgovarajućim radnim nalozima, koji se odnose
na različite proizvode, naturalne jedinice nisu podobne za izražavanje
veličine njihovog učinka.
Izbor prave jedinice mere predstavlja jednu od osnovnih pretpostavki za
dobijanje tačnih podataka o visini troškova pojedinih proizvoda kao konačnih
nosilaca troškova.
U proizvodnji po individualnim porudžbinama učinak mesta troškova iz proizvodne
delatnosti najčešće se izražava u časovima izrade ili u mašinskim časovima.
Svaka dobro izabrana jedinica mere mora da ispunjava sledeće uslove:
• mora biti lako i tačno utvrdiva i razumljiva,
• mora da obezbedi jasnu predstavu o količini izvršenih usluga,
• treba da je proporcionalna opštim varijabilnim troškovima datog mesta
troškova,
• shodno principu uzročnosti mora da omogući što pravilniju dodelu opštih
troškova pojedinim nosiocima troškova i
• mora da bude što nezavisnija od promena u strukturi radnih naloga, od
promena u veličini serije, supstitucije materijala i sl.
3. OBRAČUN MESTA TROŠKOVA PO RAZLIČITIM SISTEMIMA OBRAČUNA
3.1. Sistemi obračuna troškova i učinaka
Svaki sistem obračuna troškova predstavlja skup načela, metoda i postupaka
obrade predmeta obračuna (stvarnih troškova i ostvarenih učinaka) s ciljem
da zadovolje pomenute informacione potrebe.
Sistemi obračuna mogu se razlikovati:
• po vremenskom kriterijumu i
• po kriterijumu sadržine cene koštanja.
Po vremenskom kriterijumu treba razlikovati:
• sistem obračuna po stvarnim troškovima (odnosi se na prošle, stvarno
nastale troškove obračunskog perioda),
• sistem obračuna po normalnim troškovima (zasniva se na korišćcenju prošlih
prosečnih troškova u nizu perioda) i
• sistem obračuna po standardnim troškovima (koncept unapred utvrđenih
budućih troškova jedinice učinka).
Po kriterijumu sadržine cene koštanja razlikuju se:
• sistemi obračuna po punim troškovima (u fazi proizvodnje u cenu
koštanja uključuje odgovarajući iznos svih troškova proizvodnje, a u rashode
prodatih proizvoda u fazi realizacije još i odgovarajući iznos svih troškova
uprave i prodaje) i
• sistemi obračuna po delimičnim troškovima (u cenu koštanja u fazi proizvodnje
uključuje pripadajuće iznose samo određenih troškova proizvodnje,a u rashode
realizovanih proizvoda u fazi realizacije još i odgovarajuće iznose samo
nekih troškova uprave i prodaje).
Primenom oba kriterijuma dobija se ukupno šest sistema obračuna troškova,
najčešće se koriste sledeća tri:
1. sistem obračuna po stvarnim troškovima (sistem po punim troškovima,
usmeren na prošle troškove),
2. sistem obračuna po standardnim troškovima (sistem po punim troškovima
usmeren na unapred utvrđene troškove) i
3. sistem obračuna po standardnim varijabilnim troškovima (sistem obračuna
po delimičnim troškovima, usmeren na unapred utvrđene varijabilne troškove).
3.2. Sistem obračuna po stvarnim troškovima
Prvi deo obračuna, obračun po vrstama troškova, treba da obezbedi podatke
o predmetu obračuna za sva ostala područje obračuna. Predmet obračuna
u narednim fazama obračuna jesu stvarno nastali troškovi preduzeća u toku
obračunskog perioda, nezavisno od sistema obračuna na kome se pogonski
obračun zasniva. Reč je o primarnim troškovima preduzeća kao novčanom
izrazu trošenja materijalnih dobara, prava i usluga napravljenih izvan
preduzeća ili stvorenih unutar preduzeća u prethodnim periodima. Ovaj
obračun mora da odgovori zahtevima potpunosti, homogenosti i jasnog podvajanja
vrsta troškova.
Raščlanjavanje primarnih troškova preduzeća treba da odgovori zadacima
koji se pred obračun vrsta troškova postavljaju.
Osnovna podela primarnih troškova po vrstama je na:
1. troškove materijala izrade
2. troškove ostalog materijala
3. troškove goriva, energije i sl.
4. troškove plata, naknada i dr.
5. troškove usluga
6. amortizaciju
7. troškove poreza, taksa, doprinosa i sl.
8. troškove finansiranja
9. ostale primarne troškove.
Za svaku vrstu primarnih troškova otvara se poseban račun za njihova
obuhvatanje.
Računi primarnih troškova, za šta je predviđena klasa 5, treba da pokažu
šta i koliko se troši u preduzeću.Ukupan iznos svih primarnih troškova
su troškovi svih učinaka u preduzeću proizvedenih u istom obračunskom
periodu, bez obzira na stepen njihove dovršenosti.
Klasa 5 u vezi sa troškovima obuhvata sledeće dvocifrene grupe:
51 - troškovi materijala,energije,rezervnih delova i
sitnog inventara.
52 - troškovi zarada
53 - troškovi proizvodnih usluga
54 - troškovi amortizacije i rezervisanja
55 - nematreijalni troškovi
Podaci o troškovima sadržani u klasi 5 ne pružaju uvid u visinu troškova
po organizacionim delovima u kojima su nastali, niti po proizvodima (nosiocima
treoškova)
koji su ih izazvali. Pred obračun troškova postavlja se zadatak da preuzete
troškove prenese na nosioce troškova kao njihove krajnje izazivače.
Koliko od ukupnih primarnih troškova otpada na pojedine proizvode, kao
konačne nosioce troškova, najčešće je nemoguće direktno utvrditi (sem
kod troškova materijala za izradu). Da bi se do tačne cene koštanja pojedinih
proizvoda što lakše i brže došlo, potrebno je da se u okviru klase 9 otvore
odgovarajući računi mesta i nosilaca troškova.
3.2.1. Alokacija primarnih vrsta troškova
Ukupno preneti i korigovani troškovi prenose se prvo na mesta troškova,
odnosno najpre se uvrđuju troškovi užih organizacionih delova. Samo prenošenje
troškova naziva se alokacija ili raspored primarnih troškova.
Da bi raspored primarnih troškova bio tačan moraju da budu ispunjena dva
uslova:
- prvo, moraju se u klasi 9 preuzeti svi troškovi koji će se uključivati
u cenu koštanja.
Preuzimanje troškova iz finansijskog u pogonsko knjigovodstvo vrši se
preko računa
902-račun za preuzimanje troškova i
- drugo, raspored na mesta i nosioce troškova mora da bude izvršen shodno
principu uzročnosti.
Princip uzročnosti predstavlja najznačajniji prinip u obračunu troškova.
Njegova suština ogleda se u zahtevu da se za nastale troškove terete njihovi
izazivači, i to u meri u kojoj su ih i prouzrokovali. Dosledno pridržavanje
ovog principa garantuje dobijanje tačne cene koštanja.
Za razliku od drugih primarnih vrsta troškova, troškovi ostalog i pomoćnog
materijala predstavljaju direktne troškove nosilaca troškova. Zato se
oni u drugoj fazi obračuna direktno vezuju za odgovarajuće račune mesta
troškova. Sve ostale primarne vrste troškova predstavljaju opšte troškove,
koje prenosimo na mesta troškova.
Alociranje primarnih troškova na mesta troškova može se vršiti na dva
načina:
1. neposredno na osnovu odgovarajuće dokumentacije i
2. posredno, pomoću tzv. „ključeva“.
Neposredno alociranje primarnih vrsta troškova moguće je u slučajevima
kada se iz odgovarajuće dokumentacije jasno vidi na koja se mesta troškova
odnose i u kom iznosu.
(npr. Troškovi ostalog materijala na osnovu trebovanja, troškovi zarada
na osnovu radnih lista izrade...)
Ako nije ispunjen jedan od ova dva uslova, ti troškovi se moraju alocirati
posredno.
Kod posrednog alociranja primarnih vrsta troškova, ne može se iz odgovarajuće
dokumentacije utvrditi koje je mesto troškova i u kom iznosu troškove
izazvalo.
U tom slučaju se kao osnov za alociranje koriste „ključevi“.
Između primarne vrste troškova koja se alocira i „ključa“ na osnovu kojeg
se to vrši mora da postoji direktno proporcionalan (uzročan) odnos.
On će biti zastupljen samo u slučaju ako se za ključ uzme ono što predstavlja
glavnog prouzrokovača odgovarajuće vrste troškova.
3.2.2. Obračun i obuhvatanje sekundarnih troškova (učinaka pomoću mesta
troškova)
Krajnji cilj je proizvodna cena koštanja nosilaca troškova, proizvodna
cena koštanja završenih proizvoda i komercijalna cena koštanja prodatih
proizvoda, u koju svrhu opšti troškovi mesta troškova treba da budu upućeni
na odgovarajuće nosioce troškova i prodate proizvode. Međutim neposredan
odnos sa nosiocima imaju samo konačna mesta troškova.Primarni troškovi
koji su rasporedjeni po mestima troškova predstavljaju rezultat trošenja
faktora procesa rada nabavljenih van preduzeća ili stvorenih u preduzeću
i prethodno aktiviranih na nekom od računa zaliha.
S obzirom da se u procesu rada ne troše samo ovi faktori procesa rada
,već i oni stvoreni u preduzeću u tekućem obračunskom periodu i koji se
ne aktiviraju ni na jednom od računa stanja (jer se odmah troše) tzv.interne
usluge, proknjiženi troškovi po mestima troškova ne predstavljaju ukupne
troškove pojedinih mesta troškova.
Zbog toga se sprovodi interni obračun između mesta troškova kako bi se
kompletirali njihovi ukupni troškovi.
Sekundarni troškovi su troškovi samo za mesta troškova, i to samo onih
koja troše interne učinke pomoćnih mesta troškova. Njihove ukupne troškove
predstavljaju zbir primarnih i sekundarnih troškova.
Jedan celovit obračun sekundarnih troškova pretpostavlja:
• utvrđivanje količina internih učinaka po mestima troškova davaocima
i primaocima tih usluga
• utvrđivanja cena tih učinaka i
• vrednosno obuhvatanje prometa internih učinaka.
Utvrđivanje količina internih učinaka pokreće pitanje jedinica za izražavanje
pomoćnih mesta troškova.
Kod pomoćnih mesta troškova proizvodnog karaktera imamo direktno merenje
i izražavanje učinaka.
Indirektno izražavanje učinaka pomoćnih mesta troškova služi se poznatim
veličinama za mesta troškova kojima se učinci daju, a to su ključevi za
realokaciju sa MT-davalaca na MT-primaoce internih učinaka.
Način izračunavanja ukupnih troškova mesta troškova iz pomoćnih i neproizvodnih
delatnosti zavisi prvenstveno od toga kako su ona međusobno uslovljena
(povezana).
Za potpuno uslovljena mesta troškova ukupni troškovi se izračunavaju na
složeniji način, a za otvoreno uslovljena mesta troškova na drugi jednostavniji
način.
Potpuno uslovljeno mesto troškova je ono koje sa bar jednim mestom troškova
ima međusobnu razmenu usluga. Iz toga proizilazi uslov da poznavanje njegovih
ukupnih troškova pretpostavlja prethodno poznavanje ukupnih troškova mesta
troškova čije usluge koristi, što se pojavljuje kao problem. Ovaj problem
se rešava na dva načina:
- sistemom linearnih jednačina ili
- metodom zadataka
Nakon utvrđivanja ukupnih troškova potpuno uslovljenih mesta troškova
vrši se raspored njihovih troškova, a zatim se raspoređuju sekundarni
troškovi mesta troškova koja nisu potpuno uslovljena i troškovi mesta
troškova čiji troškovi ne čine deo cene koštanja za bilansiranje, tj.
čiji se troškovi prenose na račun 982 - troškovi perioda.
Računi mesta troškova primaoca usluga zadužuju se i za iznose sekundarnih
troškova koje su oni prouzrokovali s druge strane za iste iznose se odobravaju
računi mesta troškova davalaca ovih usluga.
Nakon njihovog obuhvatanja računi pomoćnih mesta troškova su zaključeni.
Na svakom od njih ostali su zabeleženi ukupni troškovi mesta troškova
koje ti računi predstavljaju. Svi opšti troškovi, sem dela koji predstavlja
rashode firme, slegli su se na konačna mesta troškova, čime je pripremljena
vrednosna osnova za utvrđivanje kalkulacionih kvota opštih troškova.
3.2.3. Utvrđivanje cene učinaka konačnih mesta troškova
Kod sistema obračuna po stvarnim troškovima, obezbeđenje podataka za što
tačniju kalkulaciju konačnih učinaka preduzeća, spada u najvažniji zadatak
obračuna mesta troškova.
Obračun mesta troškova u krajnjoj liniji služi obračunu nosilaca troškova,
pa samim tim, on podrazumeva i utvrđivanje kalkulacionih kvota opštih
troškova glavnih mesta troškova za zaračunavanje opštih troškova pojedinim
nosiocima troškova.
Glavna pretpostavka za to je dobar izbor jedinica učinaka glavnih mesta
troškova, odnosno ključeva za njihovo alociranje za nosioce troškova.
Kalkulaciona kvota po jedinici učinka jednaka je količniku ukupnih troškova
mesta troškova i učinka mesta troškova.
Za najbolju se smatra ona jedicina učinka koja na najbolji način označava
zaposlenost, obim aktivnosti, ukupno naprezanje glavnih mesta troškova
u vezi nosilaca troškova na kojima rade.
3.3. Sistem obračuna po standardnim (planskim) troškovima
Težište obračuna troškova po planskim troškovima je na kontroli troškova
pojedinih mesta troškova. To se postiže upoređivanjem njihovih stvarno
nastalih troškova sa unapred utvrđenim planskim troškovima, razlika između
njih predstavlja prekoračenje ili sniženje troškova.
Metodološki posmatrano, osnovna razlika obračuna po planskim troškovima
u odnosu na obračun po stvarnim troškovima je u tome što se tzv. prethodna
mesta troškova priznaju na teret ostalih mesta troškova u visini planiranih,
a ne stvarno nastalih troškova. To važi i za priznavanje konačnih mesta
troškova, koja se priznaju na teret nosilaca troškova za planirane, a
ne stvarno nastale troškove.
Sistem obračuna po planskim troškovima je u odnosu na sistem obračuna
po stvarnim troškovima složeniji zbog:
1. većeg broja računa sa kojima radi- veći je broj računa jer se u obračunu
po planskim troškovima radi ne samo o knjiženju stvarnih već i planskih
troškova, utvrđivanju odstupanja od planskih uslova i dr.;
2. potrebe obavljanja pripremnih radnji- pripremne radnje karakteristične
za sistem obračuna po planskim troškovima su:
-izrada normativa utrošaka direktnih varijabilnih troškova. Planiranje
normativa utrošaka pojedinačnih (direktnih) varijabilnih troškova uglavnom
podrazmeva izradu normativa utrošaka materijala i zarada izrade po jedinici
konkretnog proizvoda ili usluge
-planiranje zadataka mesta troškova. Uglavnom se vrši za proizvodna mesta
troškova kod kojih se učinak može izraziti odgovarajućoj jedinicom mere.
Planiranje zadataka mesta troškova se vrši zbog obaveze utvrđivanja odstupanja
u zaposlenosti i efikasnosti pojedinih mesta troškova, a i zbog stavranja
osnova za planiranje njihovih troškova. Za definisanje zadataka pojedninih
mesta troškova bitno je znati njihov normalan kapacitet, što podrazumeva
očekivanu prosečnu proizvodnju u nizu godina u normalnim okolnostima.
-planiranje troškova, tj. Izrada planskih kalkulacija cena koštanja učinaka
mesta troškova. Na osnovu planiranih zadataka mesta troškova pristupa
se planiranju njiihovih troškova, odnosno izradi planskih cena koštanja
njihovih usluga.
Planiranje troškova bi se vršilo uzimanjem u obzir broja zaposlenih, planiranih
bruto cena rada, planirane amortizacije i na osnovu iskustvenih trošenja
ostalih materijala i ostalih elemenata potrošnje, obračunatih po planiranim
nabavnim cenama ili, kao fiksni iznosi na bazi iskustva.
3. Neefikasnost u radu. Znači da je za vreme stvarnog rada bio podvačaj
norme. U tom vremenu kad je rađeno, a proizvedeno je manje nego što je
to normom predviđeno, nastajali su i fiksni i opšti varijabilni troškovi.
Ni ovi troškovi se ne mogu uključiti u cenu koštanja za bilansiranje učinaka,jer
predstavljaju izgubljene, tj. neostvarene učinke tih mesta troškova.
Da bi se ubrzao postupak planiranja, vrše se odgovarajuće pripreme.
Posebno značajan preduslov za uspešno funkcionisanje ovog sistema predstavlja
izbor adekvatnih mesta troškova. On će biti ispunjen ako se prilikom izbora
mesta troškova, pored čisto kalkulacionih, uzmu u obzir i zahtevi sa gledišta
razgraničenja odgovornosti.
Za svako mesto troškova ponaosob najpre se planira količina učinaka koje
ono treba da ostvari u toku poslovne godine.
Posle planiranja zadataka vrši se planiranje pojedinih vrsta troškova,
takođe i za svako mesto troškova ponaosob.
Pri planiranju zadataka pojedinih mesta troškova, prvo se planiraju zadaci
mesta troškova iz osnovne delatnosti, zatim sporedne i na kraju iz pomoćne
delatnosti.
Planiranje mesta troškova iz osnovne delatnosti zahteva:
1. efektivni obim proizvodnje ostvaren u jednoj od prethodnih godina
2. prosečni obim proizvodnje ostvaren u nekoliko prethodnih godina
3. plan prodaje
4. potpuno korišćenje kapaciteta (teorijski kapacitet)
5. praktični kapacitet (teorijski umanjen za nužne zastoje)
3.3.1. Planiranje troškova
Smisao planiranja troškova je u tome da se za svaki organizacioni deo
ponaosob utvrdi realna veličina pojedinih vrsta primarnih i sekundarnih
troškova koji bi u njemu trebalo da nastanu. Osnovna problematika svodi
se na pravilno utvrđivanje količinske komponente planskih troškova.
Proizvodnim mestima troškova treba planirati posebno opšte fiksne troškove,
a posebno varijabilne troškove, dok se neproizvodnim mestima planiraju
samo opšti fiksni troškovi. Proizvodnim mestima troškova koja rade na
izradi konačnih nosilaca troškova treba planirati i pojedinačne varijabilne
troškove, prvenstveno troškove materijala za izradu.
Što se stvarno nastalih troškova materijala za izradu tiče oni se u drugoj
fazi obračuna po planskim troškovima prenose na mesta troškova (stvarna
količina x planska cena), a ne direktno na teret nosilaca, kao u obračunu
po stvarnim troškovima.
Planiranje opštih fiksnih troškova
Planske kvote opštih fiksnih troškova predstavljaju vrednosne osnove,
na bazi kojih se priznavaju odnosna mesta troškova na ime planom predviđenog
pokrića opštih fiksnih troškova. Ukoliko ostvarena količina usluga u toku
godine za koju je vršeno planiranje bude manja ili veća od planirane,
razlika će predstavljati negativno ili pozitivno odstupanje od planirane
zaposlenosti.
Za razliku od proizvodnih mesta troškova, ukupno planirani opšti fiksni
troškovi neproizvodnih mestima troškova dele se sa 12 i tako se utvrđuje
njihova planska kvota za jedan mesec. Za taj iznos odobrava se, krajem
svakog meseca, odgovarajuće neproizvodno mesto troškova, a ono se u toku
meseca zadužuje za sve stvarno nastale troškove.
Planiranje opštih varijabilnih trškova
Opšte varijabilne trškove izazivaju usluge proizvodnih mesta troškova,
pa je i odnos između količine proizvodnih usluga i ukupnih opštih varijabilnih
troškova po pravilu proporcionalan. Samim tim, iznos opštih varijabilnih
troškova po jedinici usluge je konstantan.
Potrebno je najpre utvrditi njihov iznos po jedinici usluge, pa množenjem
tako utvrđenog iznosa sa količinom usluga planiranom na bazi plana proizvodnje,
lako se utvrđuju ukupno planirani opšti varijabilni troškovi, za svako
mesto troškova ponaosob.
Planiranje pojedinačnih varijabilnih troškova
Pojedinačni varijabilni troškovi predstavljaju direktne troškove nosilaca
troškova. Tu spadaju troškovi osnovnog i pomoćnog materijala (troškovi
materijala za izradu), kao i posebni pojedinačni troškovi.
Problematika planiranja troškova materijala za izradu svodi se na utvrđivanje
normativa, tj. normalnih količina pojedinih vrsta osnovnog i pomoćnog
materijala koje po jedinici konačnog učinka troše odgovarajuća mesta troškova.
Proizvod tako utvrđenih planskih količina i stvarnih nabavnih cena predstavlja
planske troškove materijala po jedinici.
3.3.2. Obuhvatanje troškova i učinaka u pogonskom obračunu po standardnim
troškovima
U prvoj fazi obračuna, preko računa klase 5, obuhvataju se stvarno nastali
primarni troškovi, kao proizvod stvarno utrošenih količina i njihovih
planskih nabavnih cena. Pogonski obračun zasnovan na standardnim troškovima,
razlaže stvarne troškove na standardni deo troškova i odstupanja stvarnih
od standardnih troškova.
Pa se u drugoj fazi obračuna stvarno nastali primarni troškovi prenose
na teret mesta troškova u celini. Za njih se vezuju i troškovi materijala
za izradu, za razliku od obračuna po stvarnim troškovima gde se oni direktno
prenose na nosioce troškova. Knjiženje primarnih troškova po mestima troškova
uključuje dve bitne stvari: vezivanje troškova za mesta troškova i raščlanjavanje
opštih troškova na opšte varijabilne i opšte fiksne troškove.
Knjiženje stvarnih troškova po mestima troškova pretpostavlja pripremu
naloga za knjiženje, u kome su jasno podvojeni troškovi materijala izrade,
troškovi zarada izrade i posebni pojedinačni troškovi na jednoj strani,
od opštih varijabilnih i opštih fiksnih troškova na drugoj strani. Knjiženje
sekundarnih troškova se vrši tako što se za stvarno utrošene količine
internih usluga, vrednovane po planskim cenama zadužuju primaoci, a odobravaju
davaoci odnosnih vrsta internih usluga.
Preuzimanje početnog stanja zaliha,vrši se na sledeći način.
Zadužuje se račun 950- Nosioci troškova, za plansku cenu koštanja nedovršene
proizvodnje i račun 960- Gotovi proizvodi, za plansku cenu koštanja gotovih
proizvoda. A računi 959- odstupanja u troškovima nosioca troškova i 969-
odstupanja u troškovima gotovih proizvoda, će se zadužiti ili odobriti
za razliku između stvarne i planske cene koštanja zaliha nedovršene proizvodnje
i gotovih proizvoda, dok će se odobriti račun 900- račun za preuzimanje
zaliha, za stvarnu cenu koštanja početnih zaliha nedovršenih i gotovih
proizvoda.
Preuzimanje troškova, vrši se tako što se zadužuju računi grupe 92, 93,
i 94
za stvarno nastale troškova, a odobrava se račun 902 za ukupan iznos.
Međusobni obračun između mesta troškova vrši se tako što se zadužuju računi
stvarnih troškova korisnika usluga, a odobravaju računi planiranih troškova
davalaca usluga.
3.4. Sistem obračuna po standardnim varijabilnim troškovima
Sistem obračuna po standardnim varijabilnim troškovima za razliku od prethodna
dva sistema donosi jednu važnu kvalitativnu novinu. To je cena koštanja
proizvoda koja uključuje direktrne i opšte varijabilne troškove proizvodnje
i još opšte varijabilne troškove uprave i prodaje.
Novo je samo to što su mesta troškova i pojavno i stvarno centri odgovornosti
za varijabilne troškove.
Jedino što treba napomenuti vezano je za izbor jedinica učinaka mesta
troškova gde će kalkulacija konačnih učinaka preduzeća sadržavati standardne
troškove materijala izrade, zarada izrade i opšte varijabilne troškove
proizvodnje i prodaje kao i standardne posebne pojedinačne troškove proizvodnje
ili i prodaje.
Kontni plan pogonskog obračuna zasnovanog na ovom sistemu obračuna razlikova
će se od onog pripremljenog za obračun po punim standardnim troškovima
po tome što po mestima troškova ne treba predvideti račune za obuhvatanje
opštih fiksnih troškova .
Primena ovog sistema u obračunu mesta troškova
U prvoj fazi obračuna preuzimaju se početna stanja zaliha učinaka od
finansijskog knjigovodstva. Zalihe se u finansijskom knjigovodstvu bilansiraju
po punoj standardnoj
ceni koštanja proizvodnje praćene odgovarajućim odstupanjima od standardnih
troškova.
Odmah po preuzimanju zaliha vrši se korigovanje njihove vrednosti do nivoa
standarde varijabilne cene koštanja izuzimanjem standardnih opštih fiksnih
troškova sa računa nosilaca troškova i gotovih proizvoda.
U drugoj fazi obračuna ukupni primarni troškovi preduzeća rašćlanjeni
po vrstama utrošenih činilaca obuhvaćeni na računima klase 5 pruzimaju
se od finansijskog knjigovodstva i vezuju za mesta troškova ili i za nosioce
troškova, a ovaj put i za troškove perioda. Među ovim troškovima nalaze
se varijabilni i fiksni troškovi.
Saglasno sistemu obračuna po standardnim varijabilnim troškovima za mesto
troškova vezani su samo varijabilni trškovi.
Stvarni primarni troškovi fiksnog karaktera nisu vezani za mesta troškova,
niti će biti tekuće dodeljivani nosiocima troškova. Oni su odmah u ukupnom
iznosu stavljeni na teret troškova perioda.
Svaki učinak pa tako i učinci pomoćnih mesta troškova nezavisno od toga
da li imaju karakter nosilaca troškova ili se tekuće troše i predstavljaju
sekundarne troškove mesta troškova koja ih troše, imaju svoju količinsku
i cenovnu komponentu. Ovaj sistem obračuna troškova donosi novinu u pogledu
cenovne komponente učinaka pomoćnih mesta troškova i sekundarnih troškova.
U skaldu sa njegovim osnovnim postulatom po kome nosioci troškova u fazi
proizvodnje i nosioci uspeha u fazi prodaje snose samo standardne varijabilne
troškove, interni učinci pomoćnih mestra troškova mogu biti zaračunati
drugim, pa tako i glavnim mestima troškova – prmaocima tih usluga samo
po ceni koštanja koja ne sadrži opšte fiksne troškove. Podrazumeva se
da nosiocima troškova pomoćne proizvodne delatnosti takođe mogu biti zaračunati
samo standardni varijabilni troškovi delimičnih učinaka pomočnih mesta
troškova koja na tim nosiocima rade.
ZAKLJUČAK
Glavni cilj obračuna troškova po stvarnim troškovima je naknadna kalkulacija
proizvoda.
Saglasno principu potpunog prevaljivanja troškova sve vrste troškova biće
zaračunate nosiocima troškova. Svi troškovi proizvodnje u njihovom stvarnom
iznosu konstituišu proizvodnu cenu koštanja nosilaca troškova, a svi neproizvodni
troškovi dopunjuju komercijalnu cenu koštanja realizovanih proizvoda.
Dok potpuno prevaljivanje neproizvodnih troškova na nosioce uspeha ne
utiče na periodični rezultat zato što je reč o troškovima perioda, dotle
potpuno prevaljivanje troškova proizvodnje na nosioce troškova ima (putem
promena stanja zaliha) uticaj na periodizaciju troškova i rezultata.
Rezultat njegove primene je promenljiva proizvodna cena koštanja jedinice
proizvoda.
Za razliku od stvarnih troškova koji pokazuju koliko troškovi iznose
standardni troškovi pokazuju koliko troškovi u datim proizvodno-tehničkim
uslovima treba da iznose.
Sistem obračuna troškova po standardnim troškovima zasnovan je na objektivnim
standardima, alocira na nosioce troškova u fazi proizvodnje samo standardne
delove varijabilnih i fiksnih troškova proizvodnje. Ostatak stvarnih troškova
predstavlja rashod tekućeg perioda.
Obračun troškova po standardnim troškovima, u odnosu na obračun po stvarnim
troškovima, sužava pojam troškova proizvoda, prepoznajući troškove perioda
i među troškovima proizvodnog funkcionalnog područja.
Reč je o nastalim troškovima po osnovu nedovoljne ekonomičnosti trošenja
varijabilnih proizvodnih činilaca, nedovoljne efikasnosti tekućeg direktnog
rada i neiskorišćenog kapaciteta proizvodnje, koji ne mogu biti uključeni
u bilansnu vrednost zaliha, već postaju rashodi bez odlaganja.
Obračun po standardnim troškovima nudi relativno stabilnu, međuperiodično
uporedivu cenu koštanja obračunatu unapred.
Sistem obračuna po standardnim varijabilnim troškovima predstavlja ugrađenu
analizu prelomne tačke u sistem računovodstvenog obuhvatanja i izveštavanja
o troškovima i rezultatu.Glavna suštinska novina obračuna po standardnim
varijabilnim troškovima sastoji se u tome što se koncept troškova proizvoda
sužava samo na standardne varijabilne troškove proizvodnje.
U troškove perioda uključuje pored neproizvodnih troškova još i opšte
fiksne troškove u celini. Komercijalnu cenu koštanja proizvoda ovaj obračun
kompletira uključivanjem još samo standardnih varijabilnih troškova prodaje.
LITERATURA
1) Kovačević, M., Sistem obračuna troškova, „Privredna štampa“, Beograd,
1982.
2) Petrović, Z., Upravljačko računovodstvo, Univerzitet Singidunum,
Beograd, 2006.
3) Stevanovic, N., Sistem obračuna troškova, Centar za izdavačku delatnost
Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Beograd, 2009.
4) Stevanović, N., Malinić, D., Milićević, V., Upravljačko računovodstvo,
Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Beograd,
2010.
5) http://www.ef.uns.ac.rs/Download/racunovodstvons/2009-04-10_rashodi_i_troskovi_obracun_proizvodnje.pdf,
3.3.2011.
Rashodi i troškovi
6) http://www.scribd.com/doc/25556676/Savremeni-Sistemi-Obracuna-Troskova,
3.3.2011.
Savremeni izazovi obračuna troškova i učinaka
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|