|
Globalna harmonizacija polaganja računa
Autori računovodstvenih izveštaja su, prilikom obavljanja
svog posla, vezani za domaća pravna, stručna i druga pravila i običaje
struke.To se odnosi i na korisnike koji iz računovodstvenih izveštaja
privrednih društava žele da upoznaju njihov ekonomski položaj i uspeh.
Do većih problema neće dolaziti ukoliko autori i korisnici finansijsko-računovodstvenih
iskaza deluju i istom pravno-ekonomskom sistemu, prilikom zadovoljavanja
informativnih potreba.
Međutim, veliki problemi prouzrokovani sadržinskim i formalnim
razlikama finansijsko-računovodstvenih izveštaja različitih zemalja
nastaju kada se finansijski investitor, poverilac ili neki drugi korisnik
finansijsko-računovodstvenih izveštaja nalaze u jednoj državi, a trebaju
da se upoznaju sa celovitom ili parcijalnom ekonomskom slikom privrednog
entiteta u inostranstvu.
Korisnik mora raspolagati razumljivim godišnjim računovodstvenim
izveštajima da bi mogao da stekne uvid u obim i sadržaj imovinsko-finansijskog
položaja i uspeha privrednog subjekta za koji je zainteresovan.
Zahtevi za prevazilaženje konstatovanog stanja inicirali
su su Evropsku Zajednicu da kontinuirano radi na usvajanju posebnih
računovodstvenih direktiva, sa osnovnim ciljem harmonizacije računovodstvenih
rešenja i škola unutar Zajednice, što je rezultiralo većim stepenom
upoređivanja i razumevanja ekonomskih prikaza privrednih entiteta.
Teži se zajedničkom dogovoru i izboru prihvatljivih rešenja,
koja omogućavaju poslovno sporazumevanje, drugim rečima, računovodstvo
treba da bude jezik poslovnog sporazumevanja.
Globalizacija ekonomije podstiče unifikaciju godišnjih
izveštaja i finansijskog računovodstva privrednih društava.
I pored činjenice, da sve računovodstvene škole imaju
osnovu u italijanskom dvojnom knjigovodstvu, izmeđi njih su prisutne
brojne razlike koje bitno utiču na prikazivanje finansijskog položaja
i uspeha privrednih društava.
Na potrebu za međunarodnim razumevanjem računovodstva
uticao je razvoj privrede, posebno međunarodne trgovine robom i kapitalom.
Globalizacija sve više povećava i širi finansijske transakcije i zahteva
podršku na polju međunarodno-uporedivog računovodstva, što se, sa svoje
strane, rezultira sve većom internacionalizacijom računovodstva, koja
je na najbolji način izražena u međunarodnim računovodstvenim pravilima,kao
i usklađivanjem i specijalizacijom računovodstva kao struke.
1. UTICAJ ISTORIJSKIH OKOLNOSTI NA PRISUSTVO RAZLIKA U RAČUNOVODSTVENIM
REŠENJIMA
Mnogi istorijski događaji i okolnosti uticali su na razlike prisutne
u računovodstvenim rešenjima u svetu.Navešćemo nekoliko presudnih
istorijskih događaja presudnih za pojavu većih razlika u računovodstvenim
rešenjima u svetu.
Privredna društva se u SAD i u Velikoj Britaniji finansiraju
pretežno putem prodaje vrednosnih papira (posebno deonica) , tj. Drugim
rečima davaoci kredita i ostali poverioci su u manjini, što po logici
stvari, znači da investitori preuzimaju veći rizik za finansijska ulaganja.
To i jeste osnovni razlog što oni zahtevaju da im poslovodni oragani
društva prezentiraju realni dobit i gubitke, s obzirom na činjenicu
da sami odlučuju o sudbini poslovnog rešenja. Osnovna pažnja usmerena
je na dokaze uspeha, dok u računovodstvu preovlađuju usmerenja kao
što su realan prikaz, neprekidnost, stalnost i realizacija.
Jedan od takvih događaja, svakako je i svetska ekonomska
kriza (1929-1933.god.) , koja je u SAD dovela do osnivanja Američke
državne Komisije za nadzor berzi sa prevashodnom funkcijom nadzorno-berzanske
vlasti u SAD. Zajedno sa predstavnicima Savezne Vlade i računovodstveno-revizorske
organizacije navedena komisija je 1929. godine bila autor opštih računovodstvenih
načela koja su,od tog trenutka, postala osnovna obaveza za sve članove
berze prilikom izdavanja računovodstvenih izveštaja.
Od momenta kada su, 1929. godine, Njujorška berza i Američki institut
za računovodstvo pripremili zajednička stručna pravila-opšta računovodstvena
načela su počela da se koriste.
Pomenuta načela sadrže, između ostalog, sledeća rešenja,
i to:
• Načelo realne prezentacije
• Načelo prioriteta sadržine u odnosu na formu,
• Načelo kontinuiteta,
• Načelo realizacije,
• Načelo sadržajnog razgraničavanja,
• Načelo opreznosti,
• Načelo formalne i materijalne konstantnosti,
• Načelo bistvenosti.
Restauraciju postojećih, kao i izradu novih propisa o delovanju privrednih
društava u Evropi, nakon drugog svetskog rata, prouzrokovale su poslovne,
monetarne i ostale integracije, izazvane, prevashodno, privrednim
interesima u zapadnoj i centralnoj Evropi, usled čega je došlo do
prihvatanja direktiva Evropske Zajednice.
Postojeće ili nove države, u delu Evrope gde je dominirao
socijalizam, uspostavile su, 90-ih godina, nove ekonomske i pravne
sisteme, kao i rešenja vezana za računovodstvo svojih privrednih društava.
Kao uzor za izradu sopstvenih računovodstvenih standarda, u slučajevima
nekih zemalja poslužili su međunarodni računovodstveni standardi i
rešenja.S druge strane, neke od zemalja su izabrale neposrednu upotrebu
računovodstvenih standarda i rešenja. I jedan i drugi slučaj su imali
strateški uticaj na dalji razvoj računovodstva u pomenutim zemljama.
Ipak, veći deo evropskih zemalja je računovodstvena pravila
defeinisao i uredio u okviru privrednog prava, što je bila direktna
posledica prvih evropskih trgovačkih zakona, kao i kasnijih pravnih
nadgradnji.
Upravo iz navedenih razloga, razlike, prisutne u pomenutim pravnim
rešenjima, su i dovele do drugačijih sadržaja i forme godišnjih obračuna,
kao i do razlika u vrednovanju i prikazivanju ekonomskih kategorija
u finansijsko-računovodstvenim iskazima privrednih društava.
U anglosaksonskom svetu pravila računovodstvenih organizacija preovlađuju
u odnosu na pravna računovodstvena pravila.
U prošlosti, dvojno knjigovodstvo se bilo razvilo i bilo
prihvaćeno, najpre, u Italiji, Francuskoj, Nemačkoj, Engleskoj, Holandiji,
a zatim, se proširilo i na ostale zemlje u svetu, uglavnom na kolonije
i uprave pomenutih država.
Sem Engleske, i druge države su, takođe, odigrale važnu ulogu u prenosu
računovodstvenih znanja. Svoju praksu na području računovodstva Holandija
je prenela u Indokinu, a Francuska u Afriku i Polineziju. Japanci,
Šveđani i nekadašnja carska Rusija, preuzeli su iskustva nemačkog računovodstva.
Iskustva Britanskog računovodstva su preuzele SAD, a od njih su ih
kasnije preuzele države Srednje i Južne Amerike (Brazil i Meksiko)
, Izrael i Filipini.
2. DIREKTIVE EVROPSKE ZAJEDNICE O POLAGANJU RAČUNA
Zemlje članice EZ bile su dvema bitnim činjenicama motivisane da se
propisima o polaganju računa završni računi učine razumljivijim,
tj. Da se olakša njihovo čitanje. U prvom redu, pomenuto nastojanje
uslovljeno je potrebom za konstituisanjem zajedničkog tržišta koji,
pre svega, znači brisanje ograničenja između zemalja članica.
Druga bitna činjenica, koja indicira na zahtev za harmonizacijom
polaganja računa, motivisana je okolnošću da su se, u pojedinim zemljama,
propisi o polaganju računa delimično veoma različito razvijali.
Pripreme za usklađivanje privrednog prava i stvaranje
uslova za upoređivanje finasijsko-računovodstvenih izveštaja privrednih
društava, EU je započela još 1965. godine. Predpripreme za stvaranje
računovodstvenih direktiva započele su stručne organizacije privrednih
revizora (svetlost dana ugledale su tek nakon 20 godina).
Do konačnog određivanja važnih direktiva došlo je, tek, 1984. godine.
Činjenica je da su direktive smanjile broj razlika u računovodstvenim
rešenjima, što je, dalje, rezultiralo bitnim unapređenjem stepena mogućnosti
upoređivanjem finansijsko-računovodstvenih informacija o finansijskom
položaju i uspehu privrednog društva. Međutim, ima i vrlo autoritativnih
mišljenja, prema kojima direktive još uvek regulišu formalnu, a u manjoj
meri, suštinsku stranu problema kao i da u nepovezanim preduzećima
nisu dale odgovor na suštinska pitanja koja se javljaju u izveštajima
o godišnjem obračunu rađenom prema prihodima i nisu regulisala preračunavanje
i uključivanje obračuna stranih preduzeća kćerki i obračunu koncerna.
Kao posledica toga, većina država je zadržala sopstvene
„računovodstvene navike“ , što ima za posledicu da su iste stvari različito
prezentirane u različitim zemljama.Veći je broj primera koji indiciraju
na bitne sadržinske razlike i to: U Engleskoj se često događa da se
između neopredmećenih sredstava aktiviraju lični poslovni uspesi, što
u Nemačkoj nije dozvoljeno; vrednovanje sredstava jedino prema izvornim
nabavnim, tj. Proizvodnim troškovima dozvoljava većina članica EZ;
mogućnost oblikovanja tihih rezervi u većem obimu u odnosu na anglosaksonsku
praksu i pravila, prisutna je u Evropskoj Zajednici, a posebno u Nemačkoj.
Naravno da oni koji oblikuju tihe rezerve, mogu kasnije i da ih koriste,
čime se utiče na prikazivanje godišnjeg poslovnog uspeha privrednog
društva.
Ukoliko izradimo računovodstveni izveštaj prema računovodstvenim
pravilima jedne ili druge članice Evropske Zajednice, pojaviće se i
druge značajne razlike.
U okviru strategije daljeg razvoja računovodstva svojih
članica, Evropska Komisija je predložila svim privrednim društvima
čije deonice kotiraju na berzi, da, najkasnije do kraja 2005. godine,
izrade konsolidovane računovodstvene izveštaje, prema međunardnim računovodstvenim
standardima. Članice pojedinci mogu doneti odluku o prihvatanju pravnog
pravila da će zahtevati upotrebu MRS i na polju računovodstvenih izveštaja
drugih povezanih i nepovezanih privrednih društava. (predlog izmenjenih
direktiva Evropska komisija je pripremila i prezentirala krajem 2001.
godine.).
3. HARMONIZACIJA RAČUNOVODSTVENIH STANDARDA
Na shvatanje da prioritetne aktivnosti nacionalnih i međunardnih računovodstvenih
institucija treba da budu na planu uspostavljanja i izgradnje računovodstvenih
načela i standarda (pomenutih načela i standarda moraju da se pridržavaju
kompanije prilikom sastavljanja finansijskih izveštaja, da bi se
obezbedilo verno polaganje računa i obezbedila neophodno potrebna
uporedivost, kao i na planu upoređenja revizorske tehnike i metodologije,
kako bi verifikovani finansijski izveštaji postali neophodna informaciona
osnova za sve stockholder-e.) najviše je uticala okolnost da su finansijski
izveštaji nezaobilazna infformaciona osnova korisnicima računovodstvenih
informacija (internim i eksternim) , prilikom ocene imovinskog, finansijskog
i rentabilitetnog položaja kompanija.
Kao rezultat potrebe za harmonizacijom računovodstvenih
standarda formirana je još 1973. godine profesionalna računovodstvena
institucija, Komitet za međunarodne računovodstvene standarde (IASC-International
Accounting Standards Committee) od strane profesionalne grupe računovodstvenih
institucija iz, Velike Britanije, Irske, SAD, Kanade, Australije, Francuske,
Nemačke, Holandije, Meksika i Japana.
IASC, sa sedištem u Londonu, objedinio je, tokom svog
postojanja, 140 računovodstvenih tela iz 101 zemlje, te izradio i ažurirao
veliki broj standarda koji su, danas, našli primenu u velikom broju
zemalja u svetu.
Osnovni moto, kojim se IASC rukovodi, pri realizaciji svojih aktivnosti,
jeste da su uporedivi finansijski izveštaji neophodan uslov za slobodan
i normalan protok kapitala prema najefikasnijim korisnicima, po najnižim
troškovima.
Pred IASC, u aktivnosti na donošenju internacionalnih
računovodstvenih standarda uključene su i sledeće institucije, i to:
• Komisija EU,
• Međudržavna radna grupa eksperata za međunarodne standarde računovodstva
i izveštavanja UN,
• Radna grupa za računovodstvene standarde OECD.
Zahvaljujući podršci dosta široke baze, IASC se danas
razvio u jedinstvenu snagu donošenju Međunarodnih računovodstvenih
standarda. Njegovim radom rukovodi Odbor koji se sastojao od maksimalno
17 članova (sa sledećom strukturom, i to: 9 ili 10 članova delegiraju
razvijene zemlje; 3 ili 4 člana zemlje u razvoju i do 4 člana delegiraju
organizacije koje pripadaju tzv. Konsultativnoj grupi Komiteta.).
Aktivnosti Komiteta za međunarodne računovodstvene standarde
finansiraju se na sledeći način, i to: 90% izvora finansiranja obezbeđuju
članovi njegovog Odbora, dok pokriću preostalih 10% doprinose ostali
članovi IASC (plaćaju upisninu) i članovi IFAC ( plaćaju članarinu).
Znatan deo prihoda danas IASC ostvaruje od prodaje svojih publikacija
i sl.
Prilikom donošenja svakog Međunarodnog računovodstvenog
standarda mora se poštovati sledeća procedura, i to:
1. Sva tela, članovi IASC, donosioci standarda i druge zainteresovane
oraganizacije, pozivaju se da dostave relevantan materijal za razmatranje
na Potkomitete. Pored navedenog, Sekretarijat vrši pregled postojećih
nacionalnih zahteva, kao i drugih materijala koje tretiraju odnosno
temu;
2. sva uključena pitanja razmatra Komitet, nakon čega sačinjava njihov
sintetizovan pregled za razmatranje na Odboru;
3. Potkomitet priprema nacrt iskaza o principima, čija svrha je da
izloži predstavljena računovodstvena načela, koja će činiti osnovu
za pripremanje Javnog nacrta. U njemu su takođe sadržana i pitanja
kojima se bavio projekat, uključujući i opis alternativnih rešenja
koja su razmatrana, kao i razloge za njihovo prihvatanje ili odbijanje;
4. Od strane odbora preispituje se nacrt Iskaza, nakon čega se dostavlja
na uvid telima članovima IASC, potom članovima Konsultativne grupe,
kao i ostalim zainteresovanim organizacijama za komentare i mišljenja;
5. Komentare o nacrtu Iskaza o principima razmatra Potkomitet i razvija
predlog Javnog nacrta odnosno međunarodnog računovodstvenog standarda,
koga podnosi, na odluku, Odboru;
6. Predlog javnog nacrta preispituje Odbor, a ukoliko se najmanje 2/3
članova Odbora saglasne, Javni nacrt se publikuje, uz poziv zainteresovanim
stranama za komentare i mišljenja;
7. Za komentare i mišljenja zainteresovanih strana ostavlja se rok
od 6 meseci. Nakon isteka pomenutog perioda Potkomitet raspravlja dostavljenje
komentare i mišljenja i priprema Nacrt međunarodnog računovodstvenog
standarda koga, nakon toga dostavlja Odboru za razmatranje;
8. Odbor pretresa Nacrt Međunarodnog računovodstvenog standarda i uz
saglasnost najmanje ¾ članova Odbora, Standar se objavljuje. Svim telima
članovima Komiteta za međunarodne računovodstvene standarde šalje se
odabrani tekst svakog međinarodnog računovodstvenog standarda na publikovanje.
Činjenica da postoje velike međunarodne različitosti u
finansijskom izveštavanju dovela je, poslednjih godina, do povećanog
interesa za standardizacijom i harmonizacijom računovodstva; finansijskog
izveštavanja i revizije. S ciljem postizanja globalne harmonizacije,
IASC je objavio značajan set Međunarodnih računovodstvenih standarda.
IASC je do sada produkovao 38 međunarodnih računovodstvenih
standarda, radeći istovremeno i na revidiranju postojećih, odnosno,
prethodno publikovanih standarda. (kao rezultata navedenih aktivnosti,
pojedini od, prethodno donetih i primenjivanih, Međunarodnih računovodstvenih
standarda više nisu u primeni-bilo zato što su zamenjeni drugima, bilo
što su pitanja koja oni tretiraju uključena u neku drugi Međunarodni
računovodstveni standard.
S obzirom na činjenicu, da ni Komitet ni računovodstvena
profesija nisu u stanju izdejstvovati sporazum o eventualno obaveznom
priznavanju standarda (ili u eventualnoj podudarnosti sa međunarodnim
računovodstvenim standardima) , esencijalno pitanje koje se nameće
jeste, na koji način obezbediti priznavanje standarda i podršku za
njihovu primenu.
Uspeh napora komiteta za Međunarodne računovodstvene standarde
zavisi, uglavnom, od priznanja i podrške za njegov rad koje dobija
od većine različitih interesnih grupa koje deluju u okviru granica
njihovih sopstvenih ovlašćenja. (Navedena priznanja za rad dolaze od
grupa kao što su: međunarodna tela koja predstavljaju finansijske institucije,
finansijsku egzekutivu, sindikate, berze i finansijske analitičare;
Ujedinjene nacije i OECD, koji su razmatranjem računovodstvenih politika
i finansijskog izveštavanja počeli da se bave krajem 70-ih godina.).
Protagonisti standardizacije insistiraju, prvenstveno,
na pozitivnim efektima koji bi se, u slučaju primene, njome ostvarili.
Od „univerzalno prihvaćenih standarda“ mogu se, dakle, očekivati sledeće
prednosti (Na dvanaestom međunarodnom kongresu računovođa, održanom
oktobra 1982. godine u Meksiko sitiju, Džon Tarner, eks-ministar finansija
i pravde Kanade naveo je čitav niz prednosti koje donosi standardizacija
računovodstva.) i to:
• Uporedivost međunarodnih finansijskih informacija bila bi najveća
pozitivna posledica harmonizacije i standardizacije računovodstva,
jer bi se na taj način otklonili sadašnji nesporazumi oko pouzdanosti
„stranih“ finansijskih izveštaja, čime bi, ujedno, bila eliminisana
jedna od najvažnijih prepreka koja stoji na putu međunarodnim tokovima
kapitala.
• Naredna prednost tiče se uštede vremena i novca koji se sada troše
na konsolidovanje divergentnih finanasijskih informacija.
• Sledeći pozitivan efekat od harmonizacije odnosi se na trend da se
računovodstveni standardi širom sveta, podignu na najviši mogući nivo
i budu konzistentni sa lokalnim ekonomskim, pravnim i društvenim prilikama.
Cristopher Nobes (harmonizaciju definiše kao proces povećavanja
podudarnosti računovodstvenih praksi putem utvrđivanja granica mogućeg
stepena njihovih razlika) , je naveo određeni broj interesnih grupa
koje bi imale koristi od harmonizacije. Investitori i finansijski analitičari,
koji treba da budu u stanju da razumeju finansijske izveštaje stranih
kompanija čije akcije eventualno žele da kupe, predstavljaju prvu takvu
grupu. Naime, njima, s jedne strane, potrebna sigurnost da su finansijski
izveštaji iz različitih zemalja pouzdani i uporedivi (ili da su, u
najmanju ruku, svesni karaktera i veličine rizika) , a, takođe, s druge
strane, potrebno im je i poverenje u kvalitet revizije odnosnih izveštaja.
One kompanije koje žele da izdaju nove akcije i izvan
domaćeg tržišta če uvideti prednosti standardizovane prakse izveštavanja
za promociju njihovih emisija, u slučaju kada akcije inostranih kompanija
kotiraju na domaćoj berzi (koja će, po običaju, zahtevati od njih finansijske
izveštaje koji su konzistentni sa domaćom praksom).
Za multinacionalne kompanije prednosti vezane za standardizacije
su još važnije i to po više osnova. Naime, kada bi finansijski izveštaji
širom sveta bili sačinjeni na istoj osnovi rad finansijskih računovođa
na pripremanju i konsolidovanju pomenutih izveštaja bio bi umnogome
jednostavniji.
Zatim, u velikoj meri bi bio olakšan poslovni zadatak
oko pripremanja uporedivih internih informacija za ocenu uspešnosti
poslovanja filijala u različitim zemljama.
Isto tako, znatno bi bila olakšana procena stranih kompanija za potencijalno
preuzimanje.
Napokon, od ne male važnosti multinacionalnim kompanijama
bila bi realna mogućnost da mnogo lakše mogu dislocirati svoje računovodstvene
kadrove iz jedne zemlje u drugu.
Sledeća interesna grupa koja bi imala koristi od harmonizacije
su Međunarodni davaoci kredita (Svetska banka i dr.) , jer se konstantno
suočavaju sa teškoćama vezanim za upoređivanje.
Ukoliko bi finansijsko izveštavanje bilo harmonizovano
(posebno ako bi se, u neki slučajevima, praktikovala veća obelodanjivanja)
, vladama zemalja u razvoju bilo bi olakšano razumevanje kao i kontrolisanje
poslovanja multinacionalnih kompanija.
Zbog evidentnih razlika u merenju, tj. Obračunavanju profita
u različitim zemljama, poreskim vlastima širom sveta u ogromnoj meri
se komplikuje posao, što znači, dakle, da im harmonizacija olakšava
rad.
Međunarodne računovodstvene firme su grupacija koja bi,
takođe, efektuirale na harmonizaciji. Naime, mnogi od klijanata velikih
angloameričkih računovodstvenih firmi imaju najmanje jednu filijalu
u inostranstvu. Ukoliko bi računovodstvene prakse bile standardizovane,
pripremanje, konsolidovanje i revizija finansijskih izveštaja ovih
kompanija bilo bi znatno olakšano.
Sledeće tri grupe daju podršku radu IASC, s osnovnim ciljem
afirmacije standarda i podrške za njihovu primenu i to: Međunarodni
savez računovođa (IFAC) , zatim; Nacionalne berze kapitala i Regionalne
grupe računovođa, kao što su Savez računovođa Azije i Pacifika i Inter-američko
račinovodstveno udruženje.
Sve pomenuto indicira na značajnu ekspanziju međunarodne
standardizacije računovodstva. Međutim, prisutne su, s druge strane,
i određene prepreke za njenu realizaciju. Tako, na primer, pomenućemo
stav poznatog teoretičara Irvinga Foutla, prema kome tri glavne prepreke
stoje na putu međunarodnoj standardizaciji računovodstva, i to: razlike
u nacionalnim specifičnostima i tradicijama, zatim, razlike u potrebama
različitih ekonomskih okruženja, i napokon, izazov standardizacije
nacionalnom suverinitetu.
Stav ostalih kritičara je bio, da donošenje Međunarodnih
računovodstvenih standarda predstavlja manevarsko sredstvo velikih
međunarodnih profesionalnih računovodstvenih firmi da uvećavaju svoju
zarađivačku moć.
4. HARMONIZACIJA STANDARDA REVIZIJE
U obezbeđenju integriteta finansijskih informacija učestvuju kompetentni
nezavisni revizori koji vrše funkciju potvrđivanja u revizorskom
svetu, odnosno revidiraju finansijske informacije i na osnovu toga
potvrđuju njihovu pouzdanost, poštenje, kao i druge aspekte kvaliteta.
Kvalitetnom obezbeđenju pomenutog procesa najviše doprinosi
ustanovljavanje relevantnih standarda kojih, po logici stvari, treba
da se pridržavaju svi pripadnici revizorske profesije, pri vrsenju
revizije. Aktivnosti na izdavanju standarda revizije su se odvijale,
najpre, u okvirima nacionalnih granica pojedinih zemalja.
Objavljivanje i usvajanje Međunarodnih standarda revizije
rezultiraće, prema renomiranim američkim autorima Stemp-u i Munic-u,
većim brojem pozitivnih efekata i to:
• Korisnici revizorskih izveštaja (koji su sačinjeni u drugim zemljama)
u uslovima postojanja niza međunarodnih standarda revizije će imati
mnogo više poverenja u ekspertsko mišljenje revizora. Odnosno, pomenuti
standardi pružaju korisnicima finansijskih izveštaja dodatnu uverljivost;
• Uvećavaju se koristi koje već proizilaze iz postojanja Međunarodnih
računovodstvenih standarda pružajući čitaocima dodatnu sigurnost da
se primenjeni računovodstveni standardi u saglasnosti sa njima;
• Uvećavajući snagu Međunarodnih računovodstvenih standarda međunarodni
standardi revizije pomažu korisnicima u vršenju međunarodnih finansijskih
upoređivanja;
• Dalji podstrek za unapređenje i širenje niza međunarodnih računovodstvenih
standarda, daju upravo međunarodni standardi revizije;
• Njihovo postojanje pomaže investiranju kapitala, naročito u nerazvijena
područja;
• Nerazvijenim zemljama razvijanje niza standarda olakšava produkovanje
domaćih standarda revizije;
• U svim slučajevima gde postoji sukob interesa između menadžmenta
(koji produkuje finansijske izveštaje) , i eksternih korisnika tih
izveštaja neophodna je delotvorna i verodostojna revizija. Polazeći
od činjenice, da je u slučaju multinacionalnih preduzeća njihov menadžment
od eksternih korisnika mnogo više razdvojen, zhvaljujući čitavom nizu
razlika u kulturi, politici, privrednim sistemima, geografskim granicama
i sl. , Međunarodni standardi revizije su čak važniji od nacionalnih.
Jedino telo koje se trenutno bavi donošenjem međunarodnih
standarda revizije je Međunarodni savez računovođa (IFAC). U IFAC-u
je , na osnovu pomenutog članstva danas zastupljeno oko 2 miliona profesionalnih
računovođa, iz svih delova sveta.
Međunarodni savez računovođa (IFAC) ima prema odredbama Statuta dva
upravljačka tela, i to: Skupštinu i Savet.
S ciljem tehničke realizacije svog programa rada IFAC
je osnovao 8 stalnih komiteta zaduženih i odgovornih za niz pitanja,
međutim, problematikom donošenja Međunarodnih standarda revizije bavi
se samo Komitet za međunarodnu revizorsku praksu (IAPC) , koji, u ime
saveta IFAC-a, ima posebno ovlašćenje da izdaje javne nacrte i uputstva
u vezi sa opšteprihvaćenim revizorskim praksama, kao i sa formom i
sadržajem revizorskih izveštaja.
Prvobitno, preporuke IAPC-a nisu izdate pod nazivom standardi,
već smernice, pri čemu su jasno definisani karakter, merodavnost i
područje ovih smernica. Polazeći od činjenice da se standardi o reviziji,
koji su već objavljeni u mnogim zemljama, razlikuju po formi i sadržini,
Komitet za Međunarodnu revizorsku praksu je izdao Međunarodne standarde
revizije, s nastojanjem da oni budu međunarodno prihvaćeni.
U slučaju kada se obavlja nezavisna revizija, odnosno
prilikom nezavisnog ispitivanja finansijskih informacija nekog poslovnog
entiteta, bilo da je on profitno orijentisan ili ne, i nezavisno od
njegove veličine ili pravne forme, kada se odnosno ispitivanje vrši
sa ciljem izražavanja mišljenja, primenjuju se Međunarodni računovodstveni
standardi.
S ciljem pomoći revizorima u primeni standarda (ili da
bi se promovisala dobr praksa) , Komitet za međunarodnu revizorsku
praksu (IAPC) izdaje, pored Međunarodnih standarda revizije, i Iskaze
o Međunarodnoj praksi revizije (Statements). Procedura oko izdavanja
standarda i iskaza slična je onoj koja se sprovodi prilikom donošenja
Međunarodnih računovodstvenih standarda.
Međunarodni standardi revizije pokrivaju sva esencijalna
pitanja revizije, tako da su svrstani u određene grupe po tretiranim
pitanjima. Svaki međunarodni standard revizije, u okviru pojedine grupe,
označen je trocifrenim brojem.
U devet grupa, odnosno sekcija su svrstani pomenuti standardi,
i to:
Uvodna grupa obuhvata predgovor standardima, rečnik termina i okvir
Međunarodnih standarda revizije (obuhvata međunarodne standarde revizije
od 100 do 120); Sledeća grupa pod nazivom Odgovornosti; Treća se odnosi
na planiranje revizije; Sledeća grupa se odnosi na Internu kontrolu;
Peta grupa pokriva problematiku Revizorskih dokaza;Šesta je posvećena
Korišćenju rada drugih;Zaključke revizije i izveštavanja tretira sledeća
grupa pitanja;Zatim, osma grupa se odnosi na Specijalne oblasti, tj.
Područja i, napokon, poslednja grupa pokriva problematiku Usluga srodnih
revizija.
Do sada objavljeni iskazi o međunarodnoj praksi revizije,
odnose se na 11 manje-više specifičnih pitanja, a oznaćavaju se četvorocifrenim
brojevima (od 1000 do 1010).
Međutim, kao jedan od glavnih problema vezanih za Međunarodne
standarde revizije, kao uostalom i u slučaju Međunarodnih računovodstvenih
standarda, jeste pitanje njihovog uvođenja.
Kao optimalnu strategiju uvođenja Međunarodnih standarda
revizije, pomenuti američki autori Stemp i Munic preporučuju preduzimanje
preventivnih mera u okviru profesije, što podrazumeva, između ostalog,
obrazovne uslove, obučavanje, opsežne ispitne postupke, kao i kontinuirano
profesionalno obrazovanje.
Iako nema moć primene direktnih sankcija, u slučaju eventualne
opstrukcije primene Međunarodnih standarda revizije, Međunarodni savez
računovodstva insistira na konstantnim naporima u nadziranju i ocenjivanju
nacionalnih organizacija.
5. ODNOS PREMA GLOBALNOJ HARMONIZACIJI POLAGANJA RAČUNA U NAŠOJ PRAKSI
Brojni su i vidljivi dokazi koji indiciraju da je, u nas, kvalitet
finansijsko-računovodstvenih izveštaja preduzeća i drugih izveštajnih
entiteta, na vrlo niskom nivou.
Ako se pođe od činjenice da su računovodstvo i revizija
proizvod ekonomskog i ukupnog društvenog sistema, ali i determinanta
razvoja sistema, onda je jasno da krivca za pomenuto stanje treba tržiti
više strana, jer i na strani profesije, kao i u njemoj okruženju imamo
veći broj učesnika, među kojima i onih koji imaju ulogu kreiranja na
obe strane, odnosni utiču i na oblikovanje javnog interesa i na kvalitet
računovodstveno informacionog odgovora na izazove iz okruženja
Vrhovnom menađmentu preduzeća, po logici stvari, pripadaju
sledeće nadležnosti i odgovornosti, i to:
• Polaganje računa o stanju, uspehu i promenama u finansijskom položaju
preduzeća;
• Donošenje pojedinačnih poslovno-finansijskih odluka;
• Planiranje i kontrola ostvarenja preduzeća u domenu stanja, uspeha
i promena finansijkog položaja preduzeća ili,drugačije rečeno, sistematsko
upravljačka kontrola poslovno-finansijskih procesa u preduzeću.
Top-menadžment tj. uprava preduzeća ima dvojaku ulogu,
i to:
1. U prvom redu, on je kreator eksternih finansijsko-računovodstvenih
informacija;
2. U vezi sa drugom svojom nadležnošću i odgovornošću, vrhovni menadžment
se javlja u funkciji korisnika finansijsko-računovodstvenih informacija
o preduzeću koje vodi, o drugim preduzećima i na tome zasnovanim informacijama
društvenog računovodstva, tj. Statistike nacionalnog dohotka, kao dela
tog računovodstva.
Međutim, ni jednu od tih uloga uprave naših preduzeća
ne realizuju na zadovoljavajući način. Tri su glavna razloga za konstatovano
stanje, i to: nedopustivo niska računovodstvena obrazovanost članova
vrhunoskog menadžmenta, zatim neadekvatan stepen poslovne etike u krugovima
uprave i, na kraju, odsustvo sankcija za slučaj emotivanja nedovoljno
relevantnih, pouzdanih i uporedivih finansijsko-računovodstvenih informacija.
Pođe li se od zakonske regulative, koja je u nadležnosti
države, kao i ukupne brige o funkcionisanju odnosa „profesionalna odgovornost-javni
interes“ , ključna je uloga države. Značajan kvalitativan iskorak predstavljalo
je donošenje Zakona o preduzećima iako je on imao svoje velike propuste.
U vezi sa revizijom finansijskih izveštaja je moguće uputiti skoro
identičan odgovor.
Dva su važna kvalitativna pomaka učinjena donošenjem Zakona
o računovodstvu. Prve se odnosi na regulisanje određenih pitanja vezanih
za vođenje poslovnih kniga i eksternog računovodstvenog izveštavanja,na
prilično uporediv način sa svetskim uzorima. Drugi se tiče delimičnog
povlačenja države u odnosu na prethodna rešenja i opravdano ustupanje
prostora profesionalnoj asocijaciji oličenoj u Savezu računovođa i
revizora.
Naime, po uzoru na zemlje na koje smo se ugledali kao
i donošenje odgovarajućih računovodstvenih standarda, asocijaciji je
dodeljeno pravo sertifikivanja računovođa prema savladanim programima
i radnom iskustvu.
Da bi se pojačalo postojeće revizorsko jezgro, država treba poraditi
na izradi jednog dobrog zakona o reviziji, kao i da intenzivira proces
obrazovanja i dodele sertifikata revizorima.Izrazito važne i velike
nadležnosti i odgovornosti za odnos ukupne profesije prema javnom interesu,
stekla je profesionalna asocijacija računovođa i revizora.
U tom pogledu bi bilo još bolje kada bi se, u pogledu
regulisanja država još više povukla u korist MRS, čija bi primena,
i u nas, dovela do toliko zahtevne međunarodne uporedivosti finansijsko-računovodstvenih
izveštaja.
Sve raspoložive snage se moraju angažovati u vezi hitne
i temeljne obuke oko primene MRS. Ako asocijaciji pođe za rukom da
zatvori stručni gep između novih računovodstveno-izveštajnih izazova
i postojećeg stanja računovodstvenih znanja i veština u nas, ostaje,
još uvek, otvoreno etičko pitanje finansijsko-računovodstvenog izveštavanja.
U profesionalnoj asocijaciji, zato je neophodno formirati
odgovarajuća tela za praćenje profesionalnog ponašanja, za sprovođenje
odgovarajuće disciplinske procedure i sankcionisanja kršenja profesionalne
etike, za zaštitu računovođa od pritisaka kojima su izloženi, zašto
je neophodna i podrška države.
Od računovodstvenih firmi se očekuje da se okupe oko asocijacije
svojih zaposlenih i u zajedničkom i opštedruštvenom interesu pruže
podršku njenim aktivnostima sračunatim na podizanje profesionalne odgovornosti
prema javnom interesu. Najvažnija, a i najveća, uloga je, u tome,na
strani revizorskih firmi pogotovo onih poznatih koje su kod nas već
prisutne.
Dakle, bez kvalitetnog finansijsko-računovodstvenog informisanja
nema transparentnog ekonomskog, pa i ukupnog društvenog sistema zemlje.
Na osnovu ovlašćenja koje im daje Zakon o računovodstvu,
u novije vreme,profesionalna organizacija računovođa i revizora čini
napore na rasterećenju zakonodavne i upravne inicijative i obezbeđenju
stručnih rešenja bez uticaja tekuće državne ekonomske politike.
Rešenja iz Međunarodnih računovodstvenih standarda je
neophodno postupno prihvatiti, vodeći računa, pri tome, da se određene
specifičnosti nacionalne privrede regulišu samo neophodnim posebnim
nacionalnim standardima, koji bi, po logici stvari, činili jedinstvenu
celinu sa Međunarodnim računovodstvenim standardima.
Zakon o reviziji računovodstvenih iskaza kojim je revizija
ustrojena na način sličan onome u zemljama sa dugom tradicijom revizije,
je imao presudan uticaj na tekuću praksu eksterne revizije.
Polazeći od činjenice da su međunarodni standardi revizije veoma sofisticirani,
odnosno da ne predstavljaju striktno pravila koja bi se mogla relativno
jednostavno primeniti u praksi revizije, predstoji nam dug i trnovit
put do njihove definitivne primene, koja podrazumeva i zahteva sposobnost
profesionalnog presuđivanja od strane revizora.
Međutim, međunarodni standardi revizije našim sadašnjim
revizorskim kadrovima nisu bliski, uglavnom iz opravdanih i razumljivih
razloga. Naime, za razliku od revizora iz anglosaksonskih zemalja,
koji imaju iskustvo u primenjivanju nacionalnih profesionalnih standarda
revizije, naš revizorski kadar se, uglavnom, manje-više, sa njim prvi
put suočava.
Jedna od mogućnosti koja stoji na raspolaganju, kako bi
pomenuta suočavanja bila što manje tegobna, jeste da se budućim potencijalnim
revizorima problematika Međunarodnih standarda revizije uključi u nastavne
programe i prezentira na akademskom nivou.
U protivnom bilo bi nerealno očekivati da se Međunaordni standardi
revizije, deklarativno proglašeni kao obavezujući, stvarno i primene
u praksi, što bi bila ogromna šteta koja bi se neminovno odrazila na
kvalitet revizorskog rada, sa svim negativnim posledicama koje bi iz
toga mogle proizići.
6. ETIČKI ASPEKT FINANSIJSKO-RAČUNOVODSTVENOG IZVEŠTAVANJA I REVIZIJE
Polazeći od nesporne činjenice o, u nas, izuzetno niskoj računovodstveno-izveštajnoj
kulturi nacionalna asocijacija računovođa i revizora će morati učiniti
vrlo ozbiljne napore na više polja, i to: organizacionom, upravljačkom,
stručno obrazovnom i profesionalno etičkom.
Pomenutoj asocijaciji će trebati bezrezervna podrška, u prvom redu,
države, zatim, obrazovnih institucija, potom računovodstveno-revizorkih
firmi, i na kraju, mnogo odgovorniji pristup top-menadžmenta preduzeća,
banaka i ostalih subjekata prema sopstvenoj obavezi, vezanoj, kako
za polaganje računa, tako isto i za kvalitativno upravljanje, u skladu
sa računovodstvenim i ostalim informacijama.
Esencijalni uslov za maksimilizaciju ekonomskog rasta
i smanjenje siromaštva, jeste da poslovne odluke moraju biti donošene
pod svetlošću javnog uvida, a to je, istovremeno, i elementarni uslov
za transparentnost institucionalne infrastrukture i ekonomskih, pa
i društvenih stanja i procesa.
Transparentnosti ukupnog ekonomskog, pa i društvenog ambijenta, posebno
će doprineti transparentno finansijsko-računovodstveno izveštavanje,
u prvom redu-putem emitovanja informacija koje zadovoljavaju kvalitativne
kriterijume kao i pridržavanjem utvrđene profesionalne etike računovođa
i revizora s druge strane.
Uspeh aktivnosti noilaca bilo koje uloge u društvu zavisi, između ostalog,
i od njihovog etičkog ponašanja. Polazeći od društvene uloge finansijsko-računovodstvenih
izveštavanja, značajno učešće procenjivanja u tome, kao i moguće pritiske
sa raznih strana u vezi s tim, poseban naglasak treba staviti na etičke
dileme računovođe i revizora.
U zemljama razvijenih tržišnih privreda i računovodstva, računovođama
i revizorima se pruža vrlo obimna podrška, i to putem: zakonske regulative,
računovodstvenih standarda, zahteva za kontinuirano obrazovanje i proveru
znanja i veština, regulative komisija za hartije od vrednosti kontrole
kvaliteta i drugih provera od strane profesionalne asocijacije i kodeksa
profesionalnog ponašanja utvrđenog od strane asocijacije.
Etička načela i pravila profesinalnog ponašanja prisutna su u svakom
kodeksu profesinalnog ponašanja.
Načelo integriteta odnosi se na zahtev za zaštitu nedodirljivosti profesionalaca
i profesije u svakom pogledu.ali pomenuto načelo zahteva i pošteno
bavljenje preuzetim poslovima i odnosima koji iz toga proističu.
U vrlo tesnoj vezi sa integritetom jeste i objektivnost a uz objetivnost
ide i nezavisnost kao osnovni uslov za objektivnost revizora i njima
je posvećen najveći prostor u Kodeksima profesionalne etike.
Što se kodeksa profesionalne etike revizora tiče, on se,
u većini razvijenih zemalja tržišne privrede, sastoji iz sledeće četiri
kategorije, i to:
1. koncepti profesionalne etike;
2. pravila ponašanja koja se sastoje od prinudnih zabrana;
3. tumačenja pravila ponašanja koja se publikuju od strane odbora komiteta
za profesionalnu etiku;
4. etička pravila na koja se može gledati skoro identično kao i na
odluke suda koji tumači primenu ustava.
Veliki je značaj pravila ponašanja revizora, a odnose
se samo na članove koji obavljaju javnu praksu. Najvažniji elementi
koncepta profesionalne etike i pravila ponašanja revizora su, dakle,
sledeći, i to: nezavisnot, integriteti objektivnost, zatim, opšti i
tehnički standardi, nakon toga, odgovornost prema klijentima, kao i
ostale odgovornosti i postupci.
ZAKLJUČAK
Mnogi istorijski događaji i okolnosti uticali su na razlike prisutne
u računovodstvenim rešenjima u svetu.Navešćemo nekoliko presudnih
istorijskih događaja presudnih za pojavu većih razlika u računovodstvenim
rešenjima u svetu.
U prošlosti, dvojno knjigovodstvo se bilo razvilo i bilo prihvaćeno,
najpre, u Italiji, Francuskoj, Nemačkoj, Engleskoj, Holandiji, a
zatim, se proširilo i na ostale zemlje u svetu, uglavnom na kolonije
i uprave
pomenutih država.
Sem Engleske, i druge države su, takođe, odigrale važnu ulogu u prenosu
računovodstvenih znanja. Svoju praksu na području računovodstva Holandija
je prenela u Indokinu, a Francuska u Afriku i Polineziju. Japanci,
Šveđani i nekadašnja carska Rusija, preuzeli su iskustva nemačkog
računovodstva. Iskustva Britanskog računovodstva su preuzele SAD,
a od njih su ih
kasnije preuzele države Srednje i Južne Amerike (Brazil i Meksiko)
, Izrael i Filipini.
Zemlje članice EZ bile su dvema bitnim činjenicama motivisane da
se propisima o polaganju računa završni računi učine razumljivijim,
tj.
Da se olakša njihovo čitanje. U prvom redu, pomenuto nastojanje uslovljeno
je potrebom za konstituisanjem zajedničkog tržišta koji, pre svega,
znači brisanje ograničenja između zemalja članica.
Druga bitna činjenica, koja indicira na zahtev za harmonizacijom
polaganja računa, motivisana je okolnošću da su se, u pojedinim zemljama,
propisi
o polaganju računa delimično veoma različito razvijali.
Činjenica da postoje velike međunarodne različitosti u finansijskom
izveštavanju dovela je, poslednjih godina, do povećanog interesa
za standardizacijom i harmonizacijom računovodstva; finansijskog
izveštavanja
i revizije. S ciljem postizanja globalne harmonizacije, IASC je objavio
značajan set Međunarodnih računovodstvenih standarda.U obezbeđenju
integriteta finansijskih informacija učestvuju kompetentni nezavisni
revizori koji vrše funkciju potvrđivanja u revizorskom svetu, odnosno
revidiraju finansijske informacije i na osnovu toga potvrđuju njihovu
pouzdanost, poštenje, kao i druge aspekte kvaliteta.
Brojni su i vidljivi dokazi koji indiciraju da je, u nas, kvalitet
finansijsko-računovodstvenih izveštaja preduzeća i drugih izveštajnih
entiteta, na vrlo niskom nivou.
Jedna od mogućnosti koja stoji na raspolaganju, kako bi pomenuta
suočavanja bila što manje tegobna, jeste da se budućim potencijalnim
revizorima
problematika Međunarodnih standarda revizije uključi u nastavne programe
i prezentira na akademskom nivou.
Veliki je značaj pravila ponašanja revizora, a odnose se samo na
članove koji obavljaju javnu praksu. Najvažniji elementi koncepta
profesionalne
etike i pravila ponašanja revizora su, dakle, sledeći, i to: nezavisnot,
integriteti objektivnost, zatim, opšti i tehnički standardi, nakon
toga, odgovornost prema klijentima, kao i ostale odgovornosti i postupci.
LITERATURA
• Prof. Dr Slobodan V. Vidaković „Računovodstvo-jezik poslovnog sporazumevanja“
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|